Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Waarom geen betere watertorens?
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Waarom geen betere watertorens?
BerichtGeplaatst: Ma Mei 01, 2006 21:11 Plaats reactie Reageer met quote
dazz

Ik denk al een tijd dat er verbeteringen mogelijk zijn
via watertorens.
Opvang en conservatie van water kan volgens mij beter
en distributie ervan ook.
Via sproeiers handig ter irrigatie maar ook
preventief als bluswater bij noodgevallen.

En ik dacht dat zoiets evt ook in het klein
zou kunnen.
Kleine instrumentjes in warme/droge gebieden
die minutieus water kunnen opslaan
en afstaan
als levensvocht voor plant, dier en mens.

Toch, of niet?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Sep 28, 2006 21:26 Plaats reactie Reageer met quote
rogier

Quote:

Die zijn niet nodig.
Ik kan in de droogste periode van het jaar reizen in het droogste gebied van Australie, en ik kom er geen een aboriginal tegen met dorst.

Dus aan de hoeveelheid water ligt het niet.
Het is louter een teveel aan mens.

BerichtGeplaatst: Do Sep 28, 2006 23:12 Plaats reactie Reageer met quote
drnomad

rogier schreef:
Het is louter een teveel aan mens.

Nee hoor, als zelfs de Aboriginals in een droog gebied van Australiƫ geen dorst hebben, dan is er eigenlijk geen probleem.
BerichtGeplaatst: Vr Sep 29, 2006 14:54 Plaats reactie Reageer met quote
rogier

Volgens mij zeg ik dat ook dat er helemaal geen probleem is.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 29, 2006 15:21 Plaats reactie Reageer met quote
rogier

Drnomad, ik ben vergeten volledig te zijn.

same player shoots again.

Dus aan de hoeveelheid water ligt het niet.
Het is louter een teveel aan mens die er voor zorgt dat er betere watertorens moeten komen om die teveelheid te kunnen onderhouden.

Dat was de vraag waarom geen betere watertorens.
ik geef dus eigelijk als antwoord dat het probleem niet bestaat. Een zoet water tekort.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 29, 2006 16:07 Plaats reactie Reageer met quote
curacaoteam

Quote:
Werking
Een watertoren bestaat uit een draagconstructie met daarop een waterreservoir. De toren vormt een onderdeel van een waterleidingsysteem. Het reservoir staat rechtstreeks in verbinding met het waterleidingnet en zorgt voor een constante druk op de leidingen. Het water in het reservoir dient als buffervoorraad. Als het waterverbruik groter is dan de aanvoer, of als de wateraanvoer tijdelijk stagneert wordt de voorraad in de watertoren aangesproken. De gemiddelde inhoud van de watertorens die men in Nederland bouwde is een kleine 450 m3, met een maximum van 2500 m3. De gemiddelde hoogte van een watertoren bedraagt zo'n 35 meter en kan oplopen tot ruim 60 meter.

Een watertoren is (was) niet zozeer bedoeld om water op te slaan. Maar om te voorzien in druk op het waterleidingnet. En als noodvoorziening.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 29, 2006 16:20 Plaats reactie Reageer met quote
jorden

Het lijkt me onzinnig om de watervoorziening te verbeteren in landen waar men met een bevolkingsoverschot zit.
Je neemt een drempel weg waardoor het probleem zich zal verergeren.
Hetzelfde probleem eigenlijk met hulpgoederen als voedsel en medicijnen.
De natuur wordt de dupe, die zal door de toenemende bevolking geplunderd worden. Uiteindelijk is het ecosysteem naar de kloten en komen er weer grote sterfpartijen omdat er oorlog, droogte of wat dan ook komt.
Pas als mensen geleerd hebben hun aantallen te beheersen en respectvol met de natuur om te gaan dan zou ik voor hulpverlening zijn in geval van problemen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Vr Sep 29, 2006 16:22 Plaats reactie Reageer met quote
rogier

ct schreef
Quote:
Een watertoren is (was) niet zozeer bedoeld om water op te slaan. Maar om te voorzien in druk op het waterleidingnet. En als noodvoorziening.

CT, je uitleg klopt maar ik denk niet dat dazz dit ook bedoeld met zijn verhaal. Hij heeft het in mijn optiek meer over het gebruik voor irrigatiedoeleinden en de verbetring ervan via watertorens.

hij schreef ook
Quote:
En ik dacht dat zoiets evt ook in het klein
zou kunnen.
Kleine instrumentjes in warme/droge gebieden
die minutieus water kunnen opslaan
en afstaan
als levensvocht voor plant, dier en mens.

Het op druk brengen van een leiding netwerk zal hij-zij er niet mee bedoelen, denk ik.

Laatst aangepast door rogier op Vr Sep 29, 2006 16:30, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Vr Sep 29, 2006 16:28 Plaats reactie Reageer met quote
rogier

Jorden schreef
Quote:
Pas als mensen geleerd hebben hun aantallen te beheersen en respectvol met de natuur om te gaan dan zou ik voor hulpverlening zijn in geval van problemen.

Pas als mensen geleerd hebben........? Mensen geleerd hebben?

Hele volksstammen kunnen dit al. En hebben geen hulpverlening nodig.

Quote:
Geplaatst: Vr Sep 29, 2006 17:20 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Het lijkt me onzinnig om de watervoorziening te verbeteren in landen waar men met een bevolkingsoverschot zit.
Je neemt een drempel weg waardoor het probleem zich zal verergeren.
Hetzelfde probleem eigenlijk met hulpgoederen als voedsel en medicijnen.
De natuur wordt de dupe, die zal door de toenemende bevolking geplunderd worden. Uiteindelijk is het ecosysteem naar de kloten en komen er weer grote sterfpartijen omdat er oorlog, droogte of wat dan ook komt.

Voor de rest een vlijmscherpe inzicht over de stand van zaken, Sjapo!!!!

(ik zeg een punt erbij, maar hoe doe ik dat?)

BerichtGeplaatst: Vr Sep 29, 2006 16:40 Plaats reactie Reageer met quote
curacaoteam

Je hebt water nodig om water te kunnen gebruiken.

Ik weet niet hoe het nu is, maar toen ik in Nederland woonde, was er sprake van een drastische verlaging van het grondwaterpeil als gevolg van het 'nathouden' van landbouw/veeteeltgronden in droge perioden.

Nederland tobt natuurlijk voortdurend met water. Afvoer als het te nat is, aanvoer als het te droog is.

Misschien is Nederland uiteindelijk niet zo geschikt voor landbouw? Als het te veel gaat kosten om die bedrijfstak in leven te houden -ja, ik weet, dat doet pijn-.... is het misschien tijd om die exporttak eens grondig te saneren.

BerichtGeplaatst: Do Okt 12, 2006 22:32 Plaats reactie Reageer met quote
rogier

ct schreef
Quote:
Misschien is Nederland uiteindelijk niet zo geschikt voor landbouw?

waar is het dan wel geschikt?

BerichtGeplaatst: Vr Aug 17, 2018 1:29 Plaats reactie Reageer met quote
dazz

dazz schreef:

Ik denk al een tijd dat er verbeteringen mogelijk zijn
via watertorens...

Wat vinden jullie evt van volgend muziekje?

Ik was van plan om misschien een video te maken over watertorens
en daarom ging ik illustraties verzamelen via google.
En toen bedacht ik:

Watertoren-liedje
BerichtGeplaatst: Za Okt 06, 2018 9:28 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Watertorens zijn niet meer nodig om een constante druk te genereren. Nu zijn er uitstekende regelende-drukmeters. Watervoorziening werkt tegenwoordig als volgt.
Je pompt water vaak via in de aanvoerleiding aangebrachte zuigpompen diep in de grond, naar een Rijnwaterreservoir. In dat voor insekten afgesloten reservoir zorg je via watervallen enz dat er zuurstof door het water wordt opgenomen.
Daarna pomp je via drukpompen het verrijkte water naar drukvaten in een Reinwaterkelder vanwaar het wordt gestuurd naar watertappunten in een dorp of stad.
De drukvaten hou je op druk via automatische drukcompressors+drukpompen.
Bij het oppompen van grondwater steekt de aardlaag waaruit wordt gepompt heel precies. Uit een kleilaag of fijn zand kan nauwelijks water worden opgepompt hoewel klei veel meer water kan bevatten dan bv grint. Maar bij klei, klapzand of veen is de toestroom veel te weinig, is de kwaliteit vaak slecht en slaan de filters dicht.
De beste oppomplaag is grint. Maar daarnaast speelt de kwaliteit van het water natuurlijk een grote rol.
Vroeger sloeg men een pompput via het pulsen. Dat had grote voordelen want men kon de waterkwaliteit en de aardlagen steeds onderweg controleren.
Je kunt bv glashelder lijkend water hebben dat naar zwavel stinkt(rotte eieren)
Daarom is het opslaan van vervuild, maar ook verontreinigd water of andere stoffen, in de ondergrond een zeer slecht idee.
Grondwater blijft zich vaak door dezelfde laag verplaatsen en een verontreiniging komt soms kilometers verder pas weer aan de oppervlakte.

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu