Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Man van het jaar
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Man van het jaar
BerichtGeplaatst: Zo Dec 23, 2001 18:51 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Oud-burgemeester Gulliani is gekozen tot 'Man van het jaar', door weekblad Time. Hier ben ik het persoonlijk niet mee eens. Mijn inziens komt Osama Bin Laden hiervoor in aanmerking. Door hem werd alle ellende in gang gezet, waarop Gulliani tot actie moest overgaan in New York. Osama heeft de meeste invloed op dit jaar gehad.

Degene die de 'trigger' vormt voor bepaalde processen in een jaar, wereldwijd, is degene die voor zo'n titel in aanmerking behoort te komen. Dat was niet Gulliani, dat was OBL. OBL heeft wereldwijd invloed gehad, Gulliani alleen in New York. Om het eerste gaat het, niet om iemand die lokaal bezig is. Maar ja, Gulliani is een Amerikaan en Time is Amerikaans. Niet objectief dus in deze. Bovendien wil de VS graag een Amerikaan als held zien. Voor slechterikken is vaak geen plaats in deze titelgalerij. 'De grootste held van het jaar' zou een betere kwalificatie zijn.

http://home01.wxs.nl/~breet040 Just the facts ma'am!

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Clementius op 23 December 2001 om 18:54 uur]
Man van het jaar
BerichtGeplaatst: Do Dec 27, 2001 23:45 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Clementius, het schijnt dat Adolf Hitler al eens Times' Man of the Year geweest is, dus een amerikaan hoeft het niet te zijn en een goeierik ook niet. Verschil is natuuurlijk dat Hitler op dat moment nog niet op voet van oorlog stond met de VS en dat hij in de jaren 30 wel een omstreden figuur was, maar nog niet de "devil-incarnate" zoals hij nu bekend staat.

Cultures don't mix, they clash
Man van het jaar
BerichtGeplaatst: Vr Dec 28, 2001 1:17 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Misschien een domme vraag, maar wanneer werden Adolf Hitler en Jozef Stalin man of the year?

Prettige Kerstdagen en de beste wensen voor 2002 namens Weerwoord.
Man van het jaar
BerichtGeplaatst: Vr Dec 28, 2001 9:56 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Geen domme vraag, ik moest het ook even opzoeken
1938: Adolf Hitler
1939: Joseph Stalin

en 1979: Ayatollah Khomeini

Cultures don't mix, they clash
Man van het jaar
BerichtGeplaatst: Vr Dec 28, 2001 11:39 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Aha, bedankt Racer. Tja, redelijk opmerkelijk te noemen. Ik had gedacht dat ze misschien 'man of the year' waren geworden na hun dood.

Prettige Kerstdagen en de beste wensen voor 2002 namens Weerwoord.
Man van het jaar
BerichtGeplaatst: Vr Dec 28, 2001 11:43 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Nou, toch in ieder geval geen heiligenverlaringen hoop ik.
Man van het jaar
BerichtGeplaatst: Za Dec 29, 2001 22:40 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Hmmm. In dat geval is Times afgestapt van deze lijn en zich toch meer gaan richten op 'the good guys'. Maar, wat inderdaad hieronder gesteld is, Hitler was nog niet in oorlog met de VS en Stalin nog niet in een koude oorlog met dat land verwikkeld.
Aangezien het moreel hoog gehouden moet worden in de VS in deze tijd, na de aanvallen van OBL, is het begrijpelijk dat Gulliani gekozen is.

http://home01.wxs.nl/~breet040 Just the facts ma'am!
  Weerwoord forum index » Buitenland