Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Weerwoorders onderling » Even aan elkaar voorstellen. Aangenaam! Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 33, 34, 35
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Vr Jul 24, 2020 11:35 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Ik kan mij daar alles bij voorstellen. De schoffeltand stond vroeger al centraal in de discussies die ik voerde tijdens mijn dronkavonden met vrienden aan de toog in het plaatselijke café. Nachtenlange discussies gevoerd daar, en je ontkwam er niet aan, die schoffeltand. Als de nacht zo tegen drieën liep, dan zei de waard achter de tap doorgaans, "jongens, genoeg over de schoffeltand voor vandaag, ik ga sluiten", waarna ik met mijn kameraden in licht beschonken toestand op straat stonden, alwaar wij de discussie nog voortzetten want we raakten er niet over uitgepraat.

Een neef van een vriend van mij had thuis een schedelmeetapparaat en hield zich gedetailleerd bezig met de vorming van schoffel- en hoektanden. Wij keken daar enorm tegenop, en ik herinner me nog goed, hij kreeg ook vaker gratis bier dan anderen. Tja, verschil moet er zijn, nietwaar? Very Happy

BerichtGeplaatst: Vr Jul 24, 2020 11:49 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Laughing Laughing Laughing

BerichtGeplaatst: Vr Jul 24, 2020 11:49 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Krijg ik op mijn bijdrage nog reactie, meneer Poendert ? Of staat u nu met uw mond vol schoffeltanden ?

BerichtGeplaatst: Vr Jul 24, 2020 12:41 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Het zal u wel boven de pet gaan, maar ook dokter Dubois, de nu eindelijk beroemde ontdekker van de prehistorische Javamens, stelde al vast dat deze menssoort al van schopvormige tanden was voorzien
Ook de pekingmens waarvan de tanden oostelijk van die stad werden gevonden, beschikten over schopvormige tanden, dus dezelfde tandvorm die ook bij de huidige O-Aziaten wordt aangetroffen. Ik hoop niet dat deze herhalende uitleg te moeilijk is voor sommigen onder de huidige weerwoord populatie.
De schopvormige tand blijkt duidelijke voordelen te hebben op de Europese vorm, als diezelfde oermens ook zijn tanden gebruikte bij bv leerlooien.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 24, 2020 14:46 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Het lijkt me inderdaad een groot gemis wanneer je geen leer kunt looien met je tanden.

Wisten jullie dat het spreekwoord "een tandje bij zetten" van oorsprong uit de ambachtelijke leerlooierij komt?

BerichtGeplaatst: Vr Jul 24, 2020 15:43 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Dat wist ik, Carlos. Een neef van mij is leerlooier. Ik kom geregeld in zijn leerlooierij.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 24, 2020 21:47 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:

Ook de pekingmens waarvan de tanden oostelijk van die stad werden gevonden, beschikten over schopvormige tanden, dus dezelfde tandvorm die ook bij de huidige O-Aziaten wordt aangetroffen. Ik hoop niet dat deze herhalende uitleg te moeilijk is voor sommigen onder de huidige weerwoord populatie.

Vooruit maar weer dan. Dat de tanden die bij Peking werden gevonden dezelfde vorm hadden als die bij Oost-Aziaten, is nogal wiedes: Peking ligt in Oost-Azie. Dus zou het vreemd zijn als de tanden uit Peking overeen kwamen met die in Lutjebroek.
Ik hoop niet dat deze uitleg te moeilijk is.

Overigens constateer ik een discrepantie in uw betoog, en dit is ook mijn neef die leerlooier is niet ontgaan.want de schopvorming die u meent te ontwaren bij de pekingmens, is geen schoptand, maar een regelrechte schoffeltand, met hooguit de kenmerken van een schoptand, wanneer je dit relateert aan de schedelvorming: bij schedelmetingen zie je geregeld terug dat tanden kenmerken vertonen gelijk aan schedels: zo heeft de relatief grote omvang van de schedel van de Bantoe-neger consequent invloed op de vorming van zijn tanden, die schoffelvormig blijken te zijn.
Ik had het daar van de week nog over met een paar kennissen, en zij vonden dit ook bijzonder treffend.

Waarschijnlijk is er dus een relatie tussen de kunst van het leerlooien, de omvang van de schedel, en de vorm van de tand. Schoffeltandbezitters blijken in de pratijk derhalve de beste leerlooiers te zijn, zie de Bantoe-negers die befaamd zijn om hun leerlooierijen. Mijn neef kan dit beamen, en ik denk ook de heer Carlos, die goed in deze materie is ingelezen, merk ik. Dat doet mij deugd.
Dus probeer ons geen sprookjes op de mouw te spelden, meneer Poendert.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 24, 2020 23:22 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Dat is helemaal waar Lampje. Ik heb zelf nog met eigen ogen zo'n door Bantoe-negers gerunde leerlooierij van dichtbij mogen aanschouwen, en wel deze;

Natuurlijk vraagt u zich nu af, waar zijn die Bantoe-negers dan waar Carlos het over heeft? Ik zie ze niet!

Dat klopt, die zaten daar op dat balkon aan de overzijde, links het trappetje op, hun geld te tellen dat ze die dag verdiend hadden. Ze waren er dus weldegelijk. Ik en mijn kameraad liepen daar als toeristen wat schaapachtig rond, met een stel Italiaanse dames aan onze arm die we onderweg hadden opgepikt, maar heb desondanks ademloos staan luisteren naar een uitgebreid relaas over hoe ze daar in vroegere tijden met hun tanden te werk gingen op die leerlooierij. Door mijn latere studies naar de schoffeltand en de edele kunst van het schedelmeten ben ik een en ander met elkaar gaan verbinden, en vielen de puzzelstukjes op hun plek.

Waargebeurd verhaal (in grote lijnen). Very Happy

BerichtGeplaatst: Za Jul 25, 2020 3:07 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:

Lampje schreef:
Vooruit maar weer dan. Dat de tanden die bij Peking werden gevonden dezelfde vorm hadden als die bij Oost-Aziaten, is nogal wiedes: Peking ligt in Oost-Azie. Dus zou het vreemd zijn als de tanden uit Peking overeen kwamen met die in Lutjebroek.
Ik hoop niet dat deze uitleg te moeilijk is.

Moeilijk is ie niet; alleen klopt er geen hout van.

't Ging hier over enerzijds de "Pekingmens" (die, (het zij voor alle zekerheid toegevoegd), 'n hele tijd geleden bestond en anderzijds de "huidige Oost-Aziaten").
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Jul 25, 2020 8:56 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Dat doet niks af aan het feit dat de heer Poendert er naast zat met zijn schoptanden, want het gaat hier duidelijk om schoffeltanden.
Overigens klopt het sowieso niet wat u zegt: de vroegere pekingmens was woonachtig in dezelfde regio als de huidige Oost-Aziaat. Min neef heeft de schedels van beide groepen gemeten en wat blijkt ? Tal van overeenkomsten !!!!!
Als u de relatie tussen leerlooien, schedels en schoffeltanden wilt ontkennen zult u uit een ander vaatje moeten tappen, meneer. Ga ook eens kijken bij de Bantoe-negers.

BerichtGeplaatst: Za Jul 25, 2020 9:44 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Lampje schreef:
Dat doet niks af aan het feit dat de heer Poendert er naast zat met zijn schoptanden, want het gaat hier duidelijk om schoffeltanden.
Overigens klopt het sowieso niet wat u zegt: de vroegere pekingmens was woonachtig in dezelfde regio als de huidige Oost-Aziaat. Min neef heeft de schedels van beide groepen gemeten en wat blijkt ? Tal van overeenkomsten !!!!!
Als u de relatie tussen leerlooien, schedels en schoffeltanden wilt ontkennen zult u uit een ander vaatje moeten tappen, meneer. Ga ook eens kijken bij de Bantoe-negers.

Beste Lamp. Ik ben best bereid om in dit debat uw zeer beperkte algemene ontwikkeling iets bij te schaven. Daartoe zal ik u verblijden met nog een stukje wijsheid uit Wikipedia, waarin het extra nut van schoffel of schopvormige tanden in het verre verleden uit de doeken wordt gedaan. Ik hoop voor u dat het volgende stukje wikipedia uw denkraam,(vrij vertaald volgens Maarten Toonder) waar mogelijk ten goede komt.
Ik hoop niet dat ook deze vereenvoudigde versie van deze tandvorm u nog steeds "boven de pet gaat"

Wikipedia schrijft: Schoffelvormig snijtanden (of, eenvoudiger, schop snijtanden ) zijn snijtanden waarvan de linguale oppervlakken geschept als gevolg van linguale randlijsten, kroon kromming of basale knobbels , alleen of in combinatie.
Schop-vormige snijtanden komen relatief vaak voor in Centraal , Oost en Zuidoost-Aziaten ; de Eskimo en Aleut volkeren van Noordoost-Azië en Noord-Amerika (inclusief, maar niet beperkt tot de Inuit volkeren van Oost- Alaska , arctisch Canada en Groenland); en Aboriginal Noord- en Zuid-Amerikanen . In Europeanen en Afrikanen, schopvormig bovenste snijtanden soms of niet aanwezig. Er is een spectrum van de mate van geschept-ness variëren op een schaal 0-7 van spatulate snijtanden op geschept snijtanden. Werd getheoretiseerd dat positieve selectie voor shovel vormige snijtanden via spatulate snijtanden het algemeen gevonden worden in mensapen in culturen die hun tanden als instrumenten gebruikt vanwege een grotere structurele sterkte verhoogd shovel vormige snijtanden. Echter, meer moderne onderzoek suggereert dat in plaats daarvan de genetica een rol speelt in de mate van geschept-ness.
Dit geeft mogelijk mede de oorzaak aan, van de enorme twee snijtanden die in karikaturen van O-Aziaten in stripboeken worden ingetekend.
Dit laatste bedenk ik net zelf. Ik denk niet dat dergelijke verbanden door uw denkraam kunnen worden gecombineerd.

BerichtGeplaatst: Za Jul 25, 2020 10:25 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Ik heb die prietpraat uit Wikipedia ook gelezen, en ik snap niet dat een ontwikkeld heerschap als u zich optrekt aan dat linkse geneuzel.
Wist u dat Wikipedia vooral bestaat uit linkse studeerkamerhelden ? Ze weten hoe ze een pen moeten hanteren voor hun schrijfsels, maar vraag ze niet om een stoel te matten, een visnet te boeten, een paling te roken, of een hamer vast te houden.
Oude eerllijke ambachten zijn niet besteed aan deze zich op milieuvriendelijke halleluja-fietsen verplaatsende boomzalvers en hun vrouwelijke kornuiten: die linkse in tuinbroeken gehesen pleeborstels.
Oud vakmanschap, daar weten die wikipedia deugenden niks van. Hebt u een wikipedist wel eens het land zien bewerken ? Een koe zien melken ? Leer zien looien ? Een brood zien bakken ? Een schoorsteen zien vegen ? Een mes zien slijpen ? (dat laatste zou nog kunnen gezien de linkse moorddadige inborst, kijk maar naar de moord op de heer Fortuyn, met dank aan links schorremorrie).
Om die reden geef ik niets om dat Wikipedia-gewauwel en zoals mijn neef de leerlooier al constateerde hebben zij het ook nu compleet mis. Die Aleutvolken zijn voorzien van ouderwetse schoffeltanden en relatief ruim bemeten schedels, of u dat nou leuk vindt of niet.
Ga zelf trouwens maar kijken op de Aleuten-archipel: ik ben daar geweest en heb het met eigen ogen gezien. Dus sta geen onzin te verkopen, meneer Poendert !!!!!

BerichtGeplaatst: Za Jul 25, 2020 12:45 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Lampje schreef:
Ik heb die prietpraat uit Wikipedia ook gelezen, en ik snap niet dat een ontwikkeld heerschap als u zich optrekt aan dat linkse geneuzel.
Wist u dat Wikipedia vooral bestaat uit linkse studeerkamerhelden ? Ze weten hoe ze een pen moeten hanteren voor hun schrijfsels, maar vraag ze niet om een stoel te matten, een visnet te boeten, een paling te roken, of een hamer vast te houden.
Oude eerllijke ambachten zijn niet besteed aan deze zich op milieuvriendelijke halleluja-fietsen verplaatsende boomzalvers en hun vrouwelijke kornuiten: die linkse in tuinbroeken gehesen pleeborstels.
Oud vakmanschap, daar weten die wikipedia deugenden niks van. Hebt u een wikipedist wel eens het land zien bewerken ? Een koe zien melken ? Leer zien looien ? Een brood zien bakken ? Een schoorsteen zien vegen ? Een mes zien slijpen ? (dat laatste zou nog kunnen gezien de linkse moorddadige inborst, kijk maar naar de moord op de heer Fortuyn, met dank aan links schorremorrie).
Om die reden geef ik niets om dat Wikipedia-gewauwel en zoals mijn neef de leerlooier al constateerde hebben zij het ook nu compleet mis. Die Aleutvolken zijn voorzien van ouderwetse schoffeltanden en relatief ruim bemeten schedels, of u dat nou leuk vindt of niet.
Ga zelf trouwens maar kijken op de Aleuten-archipel: ik ben daar geweest en heb het met eigen ogen gezien. Dus sta geen onzin te verkopen, meneer Poendert !!!!!

Het is voor u zeer prettig dat u zich slimmer rekent dan de rechtse wikipedia.

BerichtGeplaatst: Za Jul 25, 2020 13:59 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Staat u nu met uw mond vol schoffeltanden ?

BerichtGeplaatst: Zo Jul 26, 2020 3:22 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Lampje schreef:
Overigens klopt het sowieso niet wat u zegt: de vroegere pekingmens was woonachtig in dezelfde regio als de huidige Oost-Aziaat.

Als de "huidige" Oost-Aziaat ja; en dat is ook wat er gesteld werd.

Maar dat "huidige" werd over het hoofd gezien of misschien wel bewust weggemoffeld door Lampje, waar na er een vernietigende conclusie volgde.

Wanneer men ergens de draak mee wil steken, dan moet men dat zelf weten, maar daarbij moet men dan wel uitgaan van de juiste feiten.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Jul 26, 2020 9:05 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Nou nou, wat een vernietigende conclusie...ik ben diep onder de indruk... Laughing
Wat is trouwens het verschil tussen de huidige Oost-Aziaat en de vroegere Oost-Aziaat ?
En nu weer terug naar het onderwerp graag, want de kwestie van de schoffeltanden is niet afdoende door meneer Poendert beantwoord.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 26, 2020 10:49 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Lampje schreef:
Nou nou, wat een vernietigende conclusie...ik ben diep onder de indruk... Laughing
Wat is trouwens het verschil tussen de huidige Oost-Aziaat en de vroegere Oost-Aziaat ?
En nu weer terug naar het onderwerp graag, want de kwestie van de schoffeltanden is niet afdoende door meneer Poendert beantwoord.

Pak maar eens een afbeelding va de vroegere Pekingmens(homo Erectus) en een gemiddelde huidige Chinees.
Ik reken niet dat u over schopvormige of schoffeltanden beschikt. Ik reken bij u op een primitiever uitvoering. Hopelijk zit u wat uw herseninhoud betreft op een moderner peil.

Edit Weerwoord Beheer: We gaan hier terug naar het onderwerp "Even aan elkaar voorstellen. Aangenaam!"

BerichtGeplaatst: Ma Jul 27, 2020 9:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Wie is nieuw en heeft zich voorgesteld?

BerichtGeplaatst: Wo Aug 26, 2020 4:50 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

We kunnen na meer dan twintig jaar weerwoord wel vaststellen dat de verdraagzaamheid is afgenomen. Het begon lief en aardig, Weerwoordbeheer was helemaal overstuur als er een keer wat forser werd gediscussieerd. De toon in de discussies liep hoger op, er kwam een splitsing, Kruisvuur ontstond, en nadat Kruisvuur uitbluste, kwamen wij, verscheidenen, weer terug. Weerwoordbeheer veranderde de toon, regels zus en zo, (okee, wij schikten ons) strakker, strenger. Maar dat was niet de enige verandering: ook weerwoorders onderling werden meer verdeeld in kampen, welke elkaar moeizaam verdroegen. En dat terwijl nog slechts met weinigen over zijn.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Vr Aug 28, 2020 14:10 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Heel goed gezien, Willem. Het is nu de 'goeien' tegen de 'slechten'.
En de nuance is volkomen verdwenen.
Kortom, Weerwoord is geen Weerwoord meer, maar een soort kruising tussen facebook en twitter.
Slechts een klein groepje diehards die nu de confrontatie aangaan met de 'nieuwe Nederlanders' die slechts vanuit hun onderbuik spreken.
Het niveau is gigantisch gekelderd.
Jammer.

Crying or Very sad

BerichtGeplaatst: Vr Aug 28, 2020 16:59 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Het begint met respect. Daarom spreek ik iedereen aan met U, mevrouw en meneer.
Voorts is mijn credo: "speel immer de bal, doch nimmer de man."
En bij dat laatste gaat het soms fout.
Verder vind ik het niveau meevallen, ben wel fora gewend waar het harder aan toeging.

Laatst aangepast door Lampje op Vr Aug 28, 2020 19:18, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Vr Aug 28, 2020 17:15 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Willem schreef:
We kunnen na meer dan twintig jaar weerwoord wel vaststellen dat de verdraagzaamheid is afgenomen. Het begon lief en aardig, Weerwoordbeheer was helemaal overstuur als er een keer wat forser werd gediscussieerd. De toon in de discussies liep hoger op, er kwam een splitsing, Kruisvuur ontstond, en nadat Kruisvuur uitbluste, kwamen wij, verscheidenen, weer terug. Weerwoordbeheer veranderde de toon, regels zus en zo, (okee, wij schikten ons) strakker, strenger. Maar dat was niet de enige verandering: ook weerwoorders onderling werden meer verdeeld in kampen, welke elkaar moeizaam verdroegen. En dat terwijl nog slechts met weinigen over zijn.

Weerwoord is een piepklein forum in het grote boze digitale wereldwijde wauwelweb. Het is allemaal geschiedenis, Willem, maar ik had ze niet willen missen. We hebben wel wat leuke avonturen beleefd.

Als DJ van Radio Gaga draaide ik na grote ruzies altijd dit: https://www.youtube.com/watch?v=AgwRYjDhK_E
Weet je nog? Very Happy

(sorry voor de slechte kwaliteit maar ik kan van deze geen betere vinden).

BerichtGeplaatst: Vr Aug 28, 2020 18:37 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Willem schreef:
We kunnen na meer dan twintig jaar weerwoord wel vaststellen dat de verdraagzaamheid is afgenomen.

Is denk ik in lijn met hoe de maatschappij zich heeft ontwikkeld.

Weerwoord forum index » Weerwoorders onderling