Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » SP slaat plank mis bij herinvoering gulden Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
SP slaat plank mis bij herinvoering gulden
BerichtGeplaatst: Zo Nov 24, 2002 10:09 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

De SP wil de gulden weer herinvoeren in Nederland. Dit is een onverstandig plan.

De invoering van de euro koste de burger veel geld. De invoering werd aangegrepen om her en der de prijzen fors te verhogen.

Het is kennelijk onmogelijk gebleken de prijzen stabiel te houden. Een eventuele herinvoering van de gulden zal wederom tot prijsverhogingen leiden.

Juist de onderkant van de samenleving zal hier weer de dupe van worden!
Mr. Drs. Pieter Langendijk www.liberaaldemocratischepartij.nl
BerichtGeplaatst: Zo Nov 24, 2002 13:07 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Het ligt er helemaal aan wat de filosofie achter de herinvoering van de gulden is. In mijn waarneming moeten we nog door de fase na Nietsche's GOD IS DOOD, door de fase GELD IS DOOD.

Naast ruilmiddel is geld ook een doel op zich geworden, waardoor de economie (vorm van onderlinge communicatie)zichzelf vervuild heeft.

Wanneer er geen goed onderliggend plan onder de herinvoering van de gulden is, zal het een farce zijn. Helaas hebben we van 'geld' even weinig begrepen als van 'God' en zie ik het innitiatief van de SP als een symptoom van: 'Er klopt iets niet in het monetaire stelsel, maar ik weet niet wat?'

Het evenwicht tussen middel/doel van geld is compleet uit balans, dit is de fundamentele ziekte waar we als (econmische) samenleving aan lijden.

GELD is DOOD

There are no facts, only interpretations.

F. Nietsche
BerichtGeplaatst: Zo Nov 24, 2002 14:04 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Mee eens. Het grootste struikelblok is de invoering en de omslag geweest. Dat moet je niet nogmaals gaan doen. De gulden is passé, een mooi stukje metaal uit ons verleden

Ben blij dat jij als SP-sympathisant mij hierin gelijk geeft. De SP voert hier een staaltje populistische symbool-politiek waar de burger niets aan heeft.
Mr. Drs. Pieter Langendijk www.liberaaldemocratischepartij.nl
BerichtGeplaatst: Zo Nov 24, 2002 16:28 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ik ben het op diverse punten niet eens met de SP. Ik geef echter prioriteit aan eerlijker delen van de welvaart en probeer dat bij de SP te vinden. Of dat realistisch is kan ik pas beoordelen als ze een kans hebben gehad.

Mijn opmerking over het opstellen van een lijst van extreem linkse mensen is dan ook zeker geen grap. Ik wil NIET met dit soort types geassocieerd worden. Met 'extreem' (zowel links als rechts) bedoel ik mensen die via geweld, rellen of andere wetsovertredingen hun doel proberen te bereiken. Ik ben en blijf in eerste plaats democraat en vind dat je je idealen via democratische regels moet proberen te bereiken.

Nertsenhokken openzetten, rellen maken bij G8 top, vermoorden van rechtse politici, etc... hoort daar allemaal dus niet bij. Dit soort types moeten direct uit de politiek gefilterd worden. Gebeurt dat niet dan zal zo'n partij mijn stem niet langer krijgen.
Heilige drie-eenheid: Vrijheid, Verantwoordelijkheid, Respect.
BerichtGeplaatst: Ma Nov 25, 2002 0:11 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Mee eens. Het grootste struikelblok is de invoering en de omslag geweest. Dat moet je niet nogmaals gaan doen. De gulden is passé, een mooi stukje metaal uit ons verleden
Heilige drie-eenheid: Vrijheid, Verantwoordelijkheid, Respect.
BerichtGeplaatst: Ma Nov 25, 2002 8:37 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Het "voordeel" bij herinvoering van de gulden is dat alles dan inderdaad al meteen veel duurder klinkt. Het tegenovergestelde is immers nu ook het geval "het klinkt allemaal zo goedkoop". Wat dat betreft is het misschien wel weer goed om terug te gaan naar de gulden.

Volgens mij wil de SP niet eens de gulden weer direct invoeren. Ze willen wel een noodplan, zodat bij grote problemen Nederland de gulden zo weer in kan voeren. Die problemen komen er aan, dat zie je aan de hoeveelheid waarschuwingen die "Europa" aan diverse landen al heeft gegeven.
BerichtGeplaatst: Di Nov 26, 2002 0:20 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ondanks dat ik voor een "meer als geheel functionerend Europa ben" had ik wel gemengde gevoelens bij de Euro.
Kwam toch even dat nationalistische gevoel om de hoek kijken toen ik m'n dubbeltjes en kwartjes in een glazenpotje stopte om vervolgens de Euro als betaalmiddel te gaan gebruiken.
Maar goed, het is wel handig op vakantie.
Tot zover kon ik dus door 1 deur met de Euro.

Echter, de prijsstijgingen die hier en daar nog steeds glashard worden ontkent ( althans de Euro als reden daarvan) is toch wel een feit. En absurd. In veel gevallen is de "F"louter verandert in een "". Betaalde je vroeger op de markt Fl. 3,50 voor een halve kip, nu betaal je 3,75.... Ik bedoel... beetje erg absurd...

maar goed, de Euro opnieuw invoeren lijkt me onmogelijk. En ik denk dat het er de gewenning niet beter opmaakt. Zijn net de ouderen gewend aan de Euro kunnen ze weer alles omrekenen... En het is gewoon onmogelijk om "er uit te stappen". Een grotere flater zou men niet kunnen slaan binnen de EU.

Beetje raarplan van de SP, al kan ik me in andere programma punten wel weer goed vinden.
Laten we het maar op een melancholisch gedachtenspinseltje houden....

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Olgje op 25 November 2002 om 12:21 uur]
BerichtGeplaatst: Di Nov 26, 2002 10:18 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Peter Hoopman:
Het evenwicht tussen middel/doel van geld is compleet uit balans, dit is de fundamentele ziekte waar we als (econmische) samenleving aan lijden.

Inderdaad is geld een zelfstandig verhandelbaar product geworden. Geld heeft echter geen werkelijke economische waarde: je kunt er verder niks mee. Er wordt slechts een symbolische waarde aan toegekend, die gebaseerd is op onderlinge afspraken en dictaten, zodat het kan worden toegepast als pasmunt voor economische verrekeningen.

Het hanteren van geld als handelsartikel zal op kortere of langere termijn leiden tot een monetaire crisis. Ik verwacht deze echter eerder in de VS dan in Europa. Er is een onvoorstelbare hoeveelheid dollars in omloop, niet zozeer in de vorm van bankbiljetten maar ondermeer als "fiat money", een vorm van geld dat gegenereerd kan worden zonder drukpers, feitelijk alleen een stel bitjes in (inter)nationale bank-computernetwerken.
Daartegenover staan de absurd hoge tekorten van de amerikaanse handelsbalans en diens overheid. De VS leven ver boven hun stand.

Door voortdurende renteverlagingen probeert de amerikaanse overheid de interestlast in bedwang te houden. Hierdoor zal iedereen proberen zijn dollars om te zetten in lucratievere middelen, zoals aandelen, waardoor als gunstig bijverschijnsel de beurskoersen worden ondersteund. Dit resulteert echter steeds meer in een gigantisch pyramidespel met tijdbommechanisme en tot overmaat van ramp vertraagt wereldwijd de economische omloopsnelheid van geld en goederen.

Al met al een scenario voor een economische vastloper binnen zeer afzienbare tijd.
Wij zijn de laatsten dus laat ons de wereld leegplunderen.
BerichtGeplaatst: Di Nov 26, 2002 13:26 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Is je glazen bol weer op hol geslagen Guus?
Houd koers!
BerichtGeplaatst: Di Nov 26, 2002 17:53 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Uh...nee, ik heb sinds kort een TFT-scherm, Royyy.

Mijn eigen bol is een esthetisch verantwoorde compositie van biologisch materiaal en het grijsroze inwendige is in staat om 1 + 1 op te tellen tot 2: een intellectuele vaardigheid die zichtbaar in ongerede is geraakt op de financiële beurzen.

Gevolg van slecht onderwijs, vermoed ik.
BerichtGeplaatst: Di Nov 26, 2002 20:02 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ach, ik vind het verhaal van Guus voor de verandering helemaal niet slecht.

Alleen:

Groeicijfer economie VS opgetrokken

WASHINGTON (ANP) - De economie van de Verenigde Staten is in het derde kwartaal van dit jaar sterker gegroeid dan in eerste instantie was berekend. Het groeicijfer is gecorrigeerd van 3,1 tot 4,0 procent op jaarbasis, zo heeft het Amerikaanse ministerie van Handel dinsdag bekendgemaakt.

De opwaartse correctie viel groter uit dan was verwacht. De meeste analisten rekenden op een cijfer van 3,7 à 3,8 procent. De eerste raming kwam eind oktober. Over een maand volgt het definitieve groeicijfer. In het tweede kwartaal van dit jaar nam het bruto binnenlands product van de VS toe met 1,3 procent op jaarbasis.

De herziening van het cijfer voor het derde kwartaal is vooral toe te schrijven aan een grotere aanvulling van de voorraden bij bedrijven en een sterkere groei van de uitgaven door de overheid (3,1 procent op jaarbasis in plaats van 1,8 procent). De toename van de consumentenbestedingen viel met 4,1 procent iets lager uit dan de eerder berekende 4,2 procent.

jong, mooi en meedogenloos
BerichtGeplaatst: Di Nov 26, 2002 22:08 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Nou hij heeft hier wel gelijk (tenminste, dat wil zeggen dat ik het er mee eens ben), alleen over de oplossing werschillen we nogal van mening
BerichtGeplaatst: Wo Nov 27, 2002 16:07 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Guus: Inderdaad is geld een zelfstandig verhandelbaar product geworden.

Geworden??? Geld is volgens mij al sinds het ontstaan een zelfstandig verhandelbaar product. Logisch, het is een ruilmiddel en als er meerderen soorten geld bestaan, zal men deze gaan ruilen. In de Romeinse tijd kwam de waarde van een munt tot stand door middel van vraag en aanbod (nu nog), men gaf bijvoorbeeld 10 zilveren munten voor 4 gouden munten.

Geld heeft echter geen werkelijke economische waarde: je kunt er verder niks mee.

Waarom heeft geld geen economische waarde? Wij drukken vrijwel alles in geld uit, we gebruiken het als ruilmiddel, bewaarmiddel en als rekenmiddel.

Er wordt slechts een symbolische waarde aan toegekend, die gebaseerd is op onderlinge afspraken en dictaten, zodat het kan worden toegepast als pasmunt voor economische verrekeningen.

Die symbolische waarde Guus, komt tot stand door vraag en aanbod. Dat is de onzichtbare hand van de markt. Vroeger hadden (bijv. gouden of zilveren) munten wel een intrinsieke waarde. In de Romeinse tijd echter, werd al geld zonder intrinsieke waarde geproduceert, ivm een tekort aan goud en zilver. Eerst liep dit goed, het geld was gedekt door de grote hoeveelheid Goud en Zilver die de keizer had, later begon men echter zoveel munten te slaan dat het systeem inelkaar stortte. De waarde van geld komt dus tot stand door vraag en aanbod en is puur en alleen gebaseerd op vertrouwen (dictaten en afspraken???). Als het vertrouwen in een munt wegvalt gaat het fout. De Romeinen zijn hier achter gekomen, maar ook in Duitsland toen men in de jaren 30 ongedekt geld aan het bijdrukken was, viel de munt en kreeg men te maken met hyperinflatie.

Het hanteren van geld als handelsartikel zal op kortere of langere termijn leiden tot een monetaire crisis. Ik verwacht deze echter eerder in de VS dan in Europa.

Het gaat al 2500 jaar goed, waarom zal het hanteren van geld als handelsartikel leiden tot een monetaire crisis? Je argumentatie ontbreekt.

Er is een onvoorstelbare hoeveelheid dollars in omloop, niet zozeer in de vorm van bankbiljetten maar ondermeer als "fiat money", een vorm van geld dat gegenereerd kan worden zonder drukpers, feitelijk alleen een stel bitjes in (inter)nationale bank-computernetwerken.

De maatschappelijke geldhoeveelheid (giraal en chartaal geld in handen van publiek en bedrijven) wordt wel degelijk strak in de gaten gehouden, banken kunnen echt niet zomaar geld scheppen. Wanneer je geld gaat lenen bij de bank, gaat dit inderdaad met 1 simpele druk op de knop. Dan heb je weer een paar miljoen extra op je rekening. De banken moeten zich echter houden aan een dekkingspercentage; ze moeten een bepaald percentage van alle rekening in courant tegoeden daadwerkelijk in huis hebben. Dat betekent dat ze niet zomaar giraal geld kunnen scheppen, anders voldoen ze niet aan het dekkingspercentage. Alleen de centrale bank kan chartaal geld bijmaken.
maandelijks moeten de banken een bepaald bedrag storten op de rekening van de centrale bank, deze houdt dit bedrag een maand vast. Op die manier wordt de liquiditeit van de banken dus nog meer beinvloed. Ook de rente wordt gebruikt om de geldhoeveelheid te beinvloeden. Een hogere rente maakt lenen duurder. Men zal minder gauw rood willen staan bij de banken, waardoor de groei van de geldmassa afneemt.
Guus, dit is een klein stukje monetaire economie. De centrale banken hebben nog veel meer instrumenten om de liquiditeitenmassa te vergroten of te verkleinen. Ik weet ze allemaal niet meer, maar kijk bijv. eens in een economieboek van een middelbare scholier en je zult ze allemaal vinden.
Er is inderdaad een grote hoeveelheid Dollars in de omloop, maar al het kapitaal, diensten en producten zijn ook zo veel waard. Een raket (een ijsje) kost geen kwartje meer. Ik zie niet in wat het probleem is, of wil je suggereren dat de huidige geldmassa ongedekt is?

Daartegenover staan de absurd hoge tekorten van de amerikaanse handelsbalans en diens overheid. De VS leven ver boven hun stand.

Of Europa leeft onder zijn stand! Waarom is het handelstekort zo hoog? Landen voeren goederen en diensten in en uit. Een land dat het economisch voor de wind gaat en waar de bestedingen van consumenten, particuliere investeerders en overheid flink toenemen, importeert vanzelfsprekend ook voor grote bedragen uit het buitenland. Wanneer het aanbod de vraag niet meer bijbeent (kapitaal = knelfactor), zal men alleen nog maar meer uit het buitenland halen, met als gevolg een tekort op de lopende rekening. Normaal gesproken zouden tekorten op de lopende rekening worden opgevangen door de vrije wisselkoersen, maar bij de VS is dit niet het geval.
Het tekort op de lopende rekening wordt ruimschoots opgevangen door toestromende deviezen, op de totale betalingsbalans is geen tekort(daarom corrigeert de Dollar ook niet). Het buitenland verleent de VS graag krediet en bovendien investeren ondernemingen van over de hele wereld er volop. Ook particulieren sturen er hun vermogen heen in de vorm van beleggingen. Uiteindelijk heeft dit allemaal te maken met het feit dat de Amerikaanse economie de best presterende van de wereld is. Dat boezemt vertrouwen in en daarom blijft de dollar ook steeds zo sterk.
Mocht om de een of andere reden (externe rampen) het vertrouwen in de Amerikaanse economie snel dalen, dan zal de Dollar ook omlaag suizen. Het gevolg hiervan is dat de concurentiepositie van Japan en Europa een klap krijgen, de wereld zal overspoeld worden door goedkope Amerikaanse producten. Inderdaad een doemscenario, maar niet de schuld van de VS.
Om het handelstekort omlaag te krijgen, zal de VS dus minder moeten gaan vragen en minder moeten presteren. Het lijkt redelijker Europa te vragen er zelf een schepje bovenop te doen, bijvoorbeeld door de arbeidsmarkt verder te versoepelen, harder en langer te werken, inactieven te prikkelen weer aan het werk te gaan en vooral door te investeren en te beleggen in Europa in plaats van vermogen naar de VS te sturen.

Door voortdurende renteverlagingen probeert de amerikaanse overheid de interestlast in bedwang te houden.

Amerikaanse overheid???? Het is nog altijd de FED (de centrale bank) die de rente verlaagd, deze staat los van de Amerikaanse overheid. De FED heeft twee doelen:
1. Stabiel prijspeil
2. Stabiele ecnomische groei
Bij een lage inflatie en een terugvallende economische groei, is een renteverlaging gewenst.

Hierdoor zal iedereen proberen zijn dollars om te zetten in lucratievere middelen, zoals aandelen, waardoor als gunstig bijverschijnsel de beurskoersen worden ondersteund.

De FED rente was in 2000 nog ergens rond de 5,5% terwijl de beurzen veel hoger stonden. Nu is de rente 1,5% en staan de beurzen zo'n 40% lager. Wat een onzin Guus, een renteverlaging geeft aan dat de economie in de problemen dreigt te komen, een negatief signaal dus. Dan stop je je geld toch juist NIET in aandelen.

Dit resulteert echter steeds meer in een gigantisch pyramidespel met tijdbommechanisme en tot overmaat van ramp vertraagt wereldwijd de economische omloopsnelheid van geld en goederen.

????? Wederom ontbreekt je argumentatie. Guus, is hier niet de wens de vader van de gedachte, zodat je kunt bewijzen dat het kapitalistische systeem zichzelf de nekt omdraaid?

Chris
BerichtGeplaatst: Wo Nov 27, 2002 17:49 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Chris,
Ik doe niet mee aan dit forum om het gangbare economische denken te copiëren. Simpel gesteld: ik ben het niet eens met de momenteel geldende economische "waarheden". Economie is in mijn ogen een empirische wetenschap met veel als exact voorgespiegelde aannames en vaagheden.

De kern van jouw betoog is dat geld wel een handelsartikel is. Ik ben het daar niet mee eens. Geld is slechts een medium dat verrekening van handelsartikelen mogelijk maakt. Geld is gebaseerd op afspraken. Toen Columbus in "Amerika" arriveerde kon hij niets met zijn muntstukken; hij kon alleen ruilhandel doen.

De Romeinen gebruikten in een bepaald stadium van hun ontwikkeling wél een handelsartikel om betalingen te doen. Het was namelijk erg schaars en erg handzaam: zout. De Romeinse ambtenaren en legionnairs kregen als beloning of soldij een "salarium", een portie zout. Wij gebruiken die term nog steeds in "salaris".

Dit is een zeldzaam voorbeeld van een (handzaam te dimensioneren) ruilmiddel dat tevens handelsartikel is. Meestal had geld alleen een symbolische betekenis, soms geaccentueerd door vervaardiging uit een zeldzaam metaal (of als een ander zeldzaam object, zoals schelpen bij de Papoeas's).

Geld beschouwen als een handelsartikel is niet alleen fundamenteel onjuist, het is ook een tamelijk riskante zaak die gelijk staat aan het transporteren van kikkers in een kruiwagen.
En tenslotte: het is op geen enkele wijze te controleren of tegenover al het in omloop zijnde geld nog een reële economische waarde staat.
Dat is echter wel een voorwaarde voor een gezonde en eerlijke economie.
BerichtGeplaatst: Wo Nov 27, 2002 18:17 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Economie is in mijn ogen een empirische wetenschap met veel als exact voorgespiegelde aannames en vaagheden.

Leg er eens een paar bloot dan, liefst met voorbeeld uit de praktijk. heeft trouwens niets te maken met het stukje monetaire economie. Dat zijn zeker geen vaagheden. Centrale banken kunnen de maatschappelijke geldhoeveelheid op vele manieren beinvloeden.

De kern van jouw betoog is dat geld wel een handelsartikel is. Ik ben het daar niet mee eens. Geld is slechts een medium dat verrekening van handelsartikelen mogelijk maakt. Geld is gebaseerd op afspraken. Toen Columbus in "Amerika" arriveerde kon hij niets met zijn muntstukken; hij kon alleen ruilhandel doen.

ja logisch dat hij niets kon, ik kan met mijn eurootjes ook vrij weinig in Japan. Banken zijn hier handig op ingesprongen door verschillende valuta te kopen en verkopen (geld is dus duidelijk een handelsproduct).

Waarom is (of kan) geld geen handelsproduct (zijn)?

De Romeinse ambtenaren en legionnairs kregen als beloning of soldij een "salarium", een portie zout. Wij gebruiken die term nog steeds in "salaris".

Was ik al mee bekend; het probleem met zout was echter dat in het ene gebied meer zout was dan in het andere, de waarde was moeilijk vast te stellen.

Meestal had geld alleen een symbolische betekenis, soms geaccentueerd door vervaardiging uit een zeldzaam metaal (of als een ander zeldzaam object, zoals schelpen bij de Papoeas's).

Maar dan ging het dus ook om geld dat ook een handelsproduct was. Zeldzame producten gaat men doorgaans verzamelen, er was al veel eerder (ruil)handel in goud, zilver, koper, brons, steen, tarwe, vee enz, voordat de eerste (gouden) munten kwamen (welke tot de Romeinse tijd vrijwel altijd alleen een intrinsieke waarde hadden). Geld is altijd al een handelsproduct geweest.

Geld beschouwen als een handelsartikel is niet alleen fundamenteel onjuist, het is ook een tamelijk riskante zaak die gelijk staat aan het transporteren van kikkers in een kruiwagen.

Maar waarom dan?????? Jij hebt het over vaagheden in de economie, maar jou betoog en argumentatie zijn ook niet echt helder (of ligt dit aan mij?).

En tenslotte: het is op geen enkele wijze te controleren of tegenover al het in omloop zijnde geld nog een reële economische waarde staat.
Dat is echter wel een voorwaarde voor een gezonde en eerlijke economie.

Tot wanneer was het dan wel te controleren en waarom? En waarom is het een voorwaarde voor een gezonde economie, deze is nu immers ook gezond (beetje subjectief, maar de welvaart valt niet te ontkennen)?

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Chriswitteman op 27 November 2002 om 22:44 uur]
BerichtGeplaatst: Wo Nov 27, 2002 20:47 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Heb jij een oplossing, JD? Daar wordt ik toch zo enthousiast van.

Vertel es.....?

Goud? Whiskey? Plastic muntjes?
Of mischien steentjes? knikkers? verotte televisies?
koeien? Paarden? (soort koeien)
BerichtGeplaatst: Wo Nov 27, 2002 22:07 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Geld kun je niet eten. Toch belonen we mensen die niets met hun geld doen en hiervoor anderen mensen laten werken.

Als de bakker geen brood meer bakt, kun je nog een Dagobert pakhuis
vol met geld hebben, maar je kunt er niets mee als niemand wat levert. Geld op zichzelf bestaat niet eens al geloven we dit allemaal wel.

Geld is een ruilmiddel. In ons denken (psychologie) is het een doel geworden en dit is het fundamentele probleem waar de mens voor staat.

De oplossing is overigens is overigens, simpel, maar de weg naar de oplossing is minstens zo belangrijk en misschien wel belangrijker.

Er moet eerst nog wat collectieve deprogramering plaats vinden, voordat men de simpele oplossing uberhaupt begrijpt.

Met alleen een oplossing zijn we er nog lang niet. De oplossing is al eeuwenlang bekend, waarom zouden we het nu in eens wel begrijpen.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Peter Hoopman op 27 November 2002 om 22:11 uur]
BerichtGeplaatst: Wo Nov 27, 2002 22:42 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Geld kun je niet eten. Toch belonen we mensen die niets met hun geld doen en hiervoor anderen mensen laten werken.

Voorbeelden graag. Ik kan het nog wel met je eens worden dat we sommige mensen te veel geven, terwijl ze anderen mensen het werk laten doen, maar dat is subjectief.

Daarnaast is het fout om te denken dat alleen mensen die wat doen recht op beloning hebben. Mensen die tijd investeren, risico nemen, kapitaal beschikbaar stellen en kennis beschikbaar stellen hebben ook recht op een beloning.

Geld kun je inderdaad niet eten, maar je kunt er wel eten mee kopen. Vroeger ruilde je bijv. 6 kilo tarwe voor een middelgroot varken. Tegenwoordig verkoop je de tarwe, gaat met het geld naar de veemarkt, en koopt een varken. Das makkelijk, want als je nu eens geen tarwe heb maar bijv. vis, hoeveel vis moet je dan geven voor het varken??? Met geld heb je dit probleem dus niet, het is een uniform ruilmiddel voor een bepaald gebied.

Als de bakker geen brood meer bakt, kun je nog een Dagobert pakhuis vol met geld hebben, maar je kunt niets als niemand wat doet, maakt of bedenkt.

Dan heeft geld ook geen waarde, en heb je er niets aan, hoe vol dat pakhuis ook is. Nu bakt een bakker wel brood, iedereen doet, maakt en bedenkt; dus heeft geld waarde. Als iemand iets maakt, doet of bedenkt geven we hem immers geld (als ruil voor de dienst, het product of de kennis). Maar we hadden hem net zo goed een geit kunnen geven. Of 2 geiten, wat we het waard vinden. In onze maatschappij ruilen we niet met natuurlijke producten of diensten (hoewel er zat organisaties zijn die uitruilen) maar ruilen we met geld, om dat later weer te veruilen voor producten en diensten.

Daarom is de euro op de lange termijn ook goed. Een veel groter gebied gebruikt een uniform ruilmiddel. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat de euro op de lange termijn de consument juist ten goede komt.
Chris
BerichtGeplaatst: Wo Nov 27, 2002 23:01 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Hoi Chris,

Jou gedachte is gebasseerd op het feit dat geld (kapitaal), geld waard is.
In de economie zoals we die nu vormgeven is dat ook zo. Ik heb een MBA diploma (master of buisiness administration), stelde niks voor, kwestie van betalen, maar ik moet zodoende toch een beetje weten waar ik over praat.

In mijn visie heeft geld op zich geen enkele waarde. De getallen die jij bij jouw op de pin-automaat ziet, zijn getallen. Toevallig kunnen we met die getallen spullen kopen. Morgen misschien al niet meer (maar dat zal wel meevallen, hoop ik)

Geld heeft alleen maar waarde op de manier zoals jij er in gelooft, dat is overigens zeer menselijk, ik doe dat ook. Tegelijkertijd is geld ook helemaal niets waard.

Neem de waarde van de beurs twee jaar terug, dan is deze inmiddels
met ruim 50% gekelderd. Hier is dus geld (kapitaal) voor 50% niets waard gebleken. Geld is slechts de stilzwijgende hoop, verwachting, afspraak dat het wat waard is, niet meer maar ook niet minder.

98% van de bijna twee miljard dollar die eind vorige eeuw van eigenaar verwisseld was in speculatie (valutahandel).

Slechts 2% stond voor goederen en diensten. De 'echte' economie zal ik maar zeggen.

Bron: Het Geld van de toekomst, Bernard Lietaer.

ps welkom in Las Vegas

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Peter Hoopman op 27 November 2002 om 23:05 uur]
BerichtGeplaatst: Wo Nov 27, 2002 23:07 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Hoi Chris,

Jou gedachte is gebasseerd op het feit dat geld (kapitaal), geld waard is.
In de economie zoals we die nu vormgeven is dat ook zo. Ik heb een MBA diploma (master of buisiness administration), stelde niks voor, kwestie van betalen, maar ik moet zodoende toch een beetje weten waar ik over praat.

In mijn visie heeft geld op zich geen enkele waarde. De getallen die jij bij jouw op de pin-automaat ziet, zijn getallen. Toevallig kunnen we met die getallen spullen kopen. Morgen misschien al niet meer (maar dat zal wel meevallen, hoop ik)

Geld heeft alleen maar waarde op de manier zoals jij er in gelooft, dat is overigens zeer menselijk, ik doe dat ook. Tegelijkertijd is geld ook helemaal niets waard.

Neem de waarde van de beurs twee jaar terug, dan is deze inmiddels
met ruim 50% gekelderd. Hier is dus geld (kapitaal) voor 50% niets waard gebleken. Geld is slechts de stilzwijgende hoop, verwachting, afspraak dat het wat waard is, niet meer maar ook niet minder.

98% van de bijna twee miljard dollar die eind vorige eeuw van eigenaar verwisselde, was in speculatie (valutahandel).

Slechts 2% stond voor goederen en diensten. De 'echte' economie zal ik maar zeggen.

Bron: Het Geld van de toekomst, Bernard Lietaer.

ps welkom in Las Vegas

F. Nietsche
BerichtGeplaatst: Wo Nov 27, 2002 23:22 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

iets mis gegaan bij het bijwerken ???
Als we ons niet aan onze basisprincipes houden dan stoppen we menselijk te zijn. -M. Zachary-

als je iets anders wilt dan dit kabinet wilde, zul je ook iets anders moeten stemmen. Stem dan op D'66, PvdA, GroenLinks of SP! -Marielle-

Doe niet zo denigerend over de PvdA. Zo zorg jij er alleen maar voor dat we blijven groeien. -Idolater-

We gaan samen voor een beter Nederland, maar dan wel voor iedereen. -Wouter Bos-
BerichtGeplaatst: Wo Nov 27, 2002 23:45 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Nee hoor, is er iets aan de hand dan?

F. Nietsche
BerichtGeplaatst: Do Nov 28, 2002 0:58 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

...alleen over de oplossing werschillen we nogal van mening

Heb jij een oplossing, JD? Daar wordt ik toch zo enthousiast van.

Vertel es.....?
BerichtGeplaatst: Do Nov 28, 2002 13:27 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Geld heeft wel degelijk waarde. Met een briefje van 50 kun je naar de ECB en voor 50 euro goud van ze eisen. Het geld is namelijk een soort schuldbekentenis. Op die manier is papiergeld ontstaan. Muntgeld had altijd intrinsieke waarde, maar dat is nu niet meer nodig. De centrale banken zijn de enigen die het kunnen maken, dus kunnen zij de geldhoeveelheid beinvloeden.

Geld heeft voor mij waarde, omdat het voor iedereen waarde heeft. Als niemand anders waarde hecht aan geld, zou ik er niets mee kunnen kopen. Ik bedoel hier waarde in absolute zin, hoeveel geestelijke waarde je er aan kunt hechten is per persoon verschillend.

Neem de waarde van de beurs twee jaar terug, dan is deze inmiddels met ruim 50% gekelderd. Hier is dus geld (kapitaal) voor 50% niets waard gebleken. Geld is slechts de stilzwijgende hoop, verwachting, afspraak dat het wat waard is, niet meer maar ook niet minder.

Maar op de beurs wordt niet de waarde van geld bepaald. Nee, op de beurs wordt de waarde van aandelen (dus bedrijven) bepaald. De beurs wordt grotendeels beinvloed door emoties en overdreven reacties. Dat de beurs 50% minder waard wordt heeft niets te maken met geld.

Geld kan inderdaad ineens zijn waarde verliezen, maar dit soort extreme situaties zullen niet zo snel meer voorkomen. Dat was ook het punt dat ik wilde maken. Guus kwam met een verhaal dat de economie zal vastlopen, ik vond dit erg slecht onderbouwd en probeer uit te leggen dat ik het niet met hem eens was.

De grote hoop geld is de laatste vijftig jaar sterk gegroeid, maar onze prestaties en bezittingen ook.

98% van de bijna twee miljard dollar die eind vorige eeuw van eigenaar verwisseld was in speculatie (valutahandel).

Dus jij wil beweren dat slechts 2 miljard dollar van eigenaar verwisselde???? Dat geloof ik niet hoor, er gaan heel wat meer dollartjes van hand tot hand dan een schamelige 2 miljard.

Chris
BerichtGeplaatst: Do Nov 28, 2002 13:30 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Met een briefje van 50 kun je naar de ECB en voor 50 euro goud van ze eisen

Je wordt meteen ergens in de kluizen opgesloten in opwachting van de ziekenbroeders.
  Weerwoord forum index » Economie