| Privatiseren, of toch niet? Waar ligt de grens? | |
Geplaatst: Do Jul 18, 2002 20:35 |
|
|
|
Maar Guus, leg t ons economen dan eens uit, want wij snappen er blijkbaar niks van...:
"hitler zette iedereen aan t werk" maar "hitler was geen werkgever".
Goed, daarmee bedoel je dus dat Hitler private bedrijven opdrachten gaf en daarmee mensen aan het werk hielp, of niet? Nou is de vraag de hele tijd: hoe betaalde hij dat? Als een overheid aan een bedrijf vraagt iets te produceren (wapens bijvoorbeeld), moet daar toch echt iets tegenover staan. En als een bedrijf werknemers in dienst neemt moeten die toch echt betaald worden.
In alle gevallen, wat Hitler ook deed, of t nou direct aan t werk zetten is (Autobahnen) of indirect (overheidbesteding opvoeren): waar kwam het geld vandaan? . (Tip: schuldbekentenissen.)
Enneh Guus, vroeger werd er in NL nauwelijks geconcurreerd tussen "kleine kruideniertjes en supermarktjes", ieder bediende namelijk zijn eigen deelmarkt (zuil) cq. sociaal netwerk. Maar inderdaad, daar heb ik alleen nog enkele overblijfselen van meegemaakt.
En Guus, beetje naief om te denken dat Carrefour (of welk bedrijf dan ook in een dergelijke markt) de prijzen bewust hoog gaat houden om vervolgens achterover te leunen en te wachten op concurrentie. In Nederland zijn er genoeg dorpen met 1 enkele supermarkt en oh oh oh wat liggen de prijzen daar hoog... of niet? Overigens zo'n prijzenslag kunnen 2 ketens nogal een tijd volhouden...
Ooit van de contestability-theorie gehoord trouwens? Misschien kun je je huis-tuin-en-keuken theorietjes eens toetsen aan echte economische theorieen. |
|
|
|
|
Geplaatst: Do Jul 18, 2002 22:13 |
|
|
|
Royy,
economische theorieën gaan bijna altijd uit van 'ideale' markten. Markten dus met volledig vrije concurrentie, en niet door externe factoren beïnvloede consumentenvoorkeuren. Zo ook de theorie dat concurrentie leidt tot optimale (niet hoger dan noodzakelijke) prijzen.
De praktijk is anders. In de eerste plaats door monopolistisch gedrag van de dominerende marktpartijen (prijsafspraken, reclamestrategieën, klantenbindingsacties, koppelverkoop, bewust versluieren van de werkelijke situatie met ingewikkelde tarieven), in de tweede plaats doordat de concurrentieposities van de bedrijven nooit helemaal gelijk kunnen zijn (een winkel op 50 m afstand of op 400 m afstand, beperkt assortiment).
Het gevolg hiervan is dat de ongewenste situaties waar Guus aan refereert wel degelijk af en toe praktijk zijn. En soms ook niet.
Bewijzen dat een markteconomie 'goed' is voor een bepaalde markt (of 'slecht') kan dus niet met het citeren van een theorie. Daar heb je praktischere argumenten voor nodig, bijvoorbeeld praktijkgegevens. Dat geldt ook voor de beweringen van Guus. Die gaat gewoon uit van een andere theorie.
De economische ontwikkeling in Duitsland in de periode voor WW II toont aan dat een volledig vastgelopen economie profiteert van het recept van drastisch aanjagen van de economie door overheidsopdrachten. Maar het bewijst niet dat dit voor elke economische situatie goed is, en ook niet dat daarmee alle problemen zijn opgelost. Een dergelijk aanjagen moet worden gefinancierd door het laten oplopen van de staatsschuld, en dat is een factor die op den duur slecht uitpakt voor de economie (hoewel veel minder erg dan de hoge werkloosheid en hyperinflatie van daarvoor).
In de economische crisis van de jaren '70 heeft bijvoorbeeld het kabinet den Uyl hetzelfde recept willen toepassen op de Nederlandse economie. De economische problemen waren echter veel minder groot (gewoon een recessie), en de negatieve effecten (een sterk oplopen van de staatsschuld, en van de inflatie) bleken uiteindelijk véél schadelijker dan de tijdelijke positieve effecten van verminderde werkloosheid. Het middel was hier erger dan de kwaal.
Zoals ik al eerder zei, eigenlijk bewijst het voorbeeld van Guus niet echt iets (behalve dan dat het in die specifieke situatie wel werkte). |
|
|
|
|
Geplaatst: Do Jul 18, 2002 23:05 |
|
|
|
Jaja Theo, zeker zijn economische theorieen vereenvoudigde weergaven van de werkelijkheid, neemt niet weg dat bepaalde conclusies wel degelijk ook in de praktijk geldig zijn. Mooi voorbeeld is de theorie van vraag en aanbod, deze is in het grootste deel van de markten niet absoluut geldig. Neemt niet weg dat de onderliggende beweging wel degelijk aan de theorie voldoet, óók als er sprake is onvolledige markten bv in de vorm van monopolistische concurrentie.
Overigens gaat de theorie die ik noemde juist uit van de afwezigheid van directe concurrentie en toont aan dat een "monopolie-positie" helemaal niet hoeft te lijden tot excessen, bijvoorbeeld in het geval van die supermarkten. Ook het werken met concessies in het OV is grotendeels op deze theorie gebaseerd.
Ik gaf ook niet alleen een economische theorie als argument, maar ook een bestaande situatie.
Grappig dat je de jaren 70 er bij haalt, dáárvan konden we namelijk de lange-termijn effecten zien. Ook grappig dat je daarbij inflatie als gevolg noemt... Van Hitlers economische politiek zijn de lange-termijn effecten verdoezeld door de oorlog. Opvallend dat je blijkbaar op basis van een periode van ongeveer 7 jaar concludeert dat Hitlers beleid wel werkte...
Ook leuk dat je het op laten lopen van de staatsschuld door Hitler noemt; dan heb ik namelijk een vraagje voor je: bij wie leende Hitler geld? Gaf ie obligaties uit? Nope. Leende ie geld in t buitenland of op een andere manier? Nope. Wat dan wel, Theo? (We zijn er bijna )
En Guus, geld is inderdaad een ruilmiddel, maar beperkt beschikbaar. Dat is geen antwoord op de vraag, of wou je beweren dat Hitler de Duitse bedrijven "in natura" betaalde? En wou je ontkennen dat Hitler schuldbekentenissen uitgaf?
Prijsafspraken, Guus, kunnen alleen succesvol zijn in een relatief moeilijk toegankelijke markt, bijvoorbeeld mobiele telefonie. De levensmiddelenhandel is dat niet bepaald. We wachten rustig op een fusie tussen Dirk vd Broek en Ahold. Bovendien zijn er nog altijd bepaalde regels (Nma, fusies), maar ja die zullen wel weer zijn gebaseerd op die verderfelijke megalomane kapitalistische theorieen.
Wat dat voorbeeld betreft: ik dacht dat er een ander voorbeeld tegenover stond. Sterker nog, ik ben "opgegroeid" in een winkel die een "monopolie-positie" had in een dorp.
[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Royy op 19 Juli 2002 om 12:09 uur] |
|
|
|
|
Geplaatst: Vr Jul 19, 2002 12:20 |
|
|
|
Maar in sommige situaties zijn nu eenmaal paardenmiddelen nodig. En die kunnen best werken, tot op een zeker niveau. Zoals in vooroorlogs Duitsland. |
Dat kun je niet concluderen Theo, simpelweg omdat we de lange termijn niet kennen. Dát is nou net het hele punt!!
Wat we wel weten is dat Duitsland er in 1939 economisch gezien allesbehalve florisant voor stond. Er was dan misschien wel werk, maar de staatsfinancien waren een zooitje (Hitler leende aan en van zichzelf via schuldbekentenissen, ic. geldschepping; voila het antwoord op dé geld-vraag), er waren grote tekorten aan allerlei goederen mede door Hitlers streven naar autarkie en de "Lebensraum" was niet enkel een militair-strategische operatie...
Als Guus en jij een dergelijk parasitair economisch beleid, waarvoor veroveringen, uitbuitingen en onteigeningen noodzakelijk zijn, willen verdedigen, succes er mee. Ik had je alleen verstandiger ingeschat.
En Guus, draaien kun je wel goed he. Hoe zit dat nou met die fusie van Ahold en Dirk vd Broek... Sterker nog: kun jij mij een fusie of overname van de afgelopen tijd aanwijzen waarbij een "duur" bedrijf een prijsvechter overnam alleen maar om de concurrentie uit te schakelen?
Wat je vraag betreft Guus: ligt er aan wat de reden van prijsverhoging is; als t afromen is (winstbejag dus) zal t niet echt gunstig zijn voor de consument, maar als het na bv een "prijzenslag" is (waarbij beide bedrijven onder hun kostprijs aanboden) en de stijging "redelijk" is, dan is het wel gunstig voor de consument (continuiteit).
Als je nou voor de verandering ook eens in zou gaan op mijn argumenten (lage toetredingsdrempels, voorbeelden te over uit NL dat t toch anders werkt dan jij denkt, Ahold/Dirk vd Broek etc.)... wel zo leuk he..
|
|
|
|
|
Geplaatst: Za Aug 29, 2020 14:10 |
|
|
|
|
_________________ Mijn -isme is realisme. |
|