| Privatiseren, of toch niet? Waar ligt de grens? | |
Geplaatst: Zo Dec 17, 2000 0:16 |
|
|
|
Volgens mij werkt het zo:
Eerst heb je staatsbedrijven, waardoor de overheid veel kan bepalen. Als je de markt vrij geeft krijg je eerst concurrentie, maar naar verloop van tijd krijg je mammoetbedrijven. Dan maken die dus de dienst uit.
Wij zitten nu in bepaalde sectoren nog in de vrije markt, maar in andere sectoren (computersoftware, warenhuizen, benzinepompen, banken, verzekeringen, etc.) zie je de machtige mammoetbedrijven al ontstaan.
Het probleem is ook dat dit proces altijd de nationale grenzen overschrijdt. Ingrijpen gaat dus bijna niet.
Nu zijn er ook nog sectoren die de vrijemarkt-stap gewoon overslaan, en direct van een groot staatsbedrijf naar een groot mammoetbedrijf gaan. (voorbeelden: NS, KPN)
Ik zou zeker bij dat soort bedrijven zeggen dat je ze bij de overheid moet laten. Omdat ik denk dat je als individu meer invloed kan uitoefenen op het beleid van de overheid dan op het beleid van een mammoetbedrijf.
Maar of dit ook zo is... |
|
|
|
|
| Privatiseren, of toch niet? Waar ligt de grens? | |
Geplaatst: Ma Dec 18, 2000 0:11 |
|
|
|
Henk,
je reactie raakt kant noch wal.
Bij je eerste citaat geef je een commentaar wat helemaal niet over het onderwerp gaat. De invloed van regelgeving in Nederland is niet het onderwerp van deze discussie. En mijn opmerking sloeg daar ook helemaal niet op. Bovendien is het citaat onvolledig. Mijn woorden worden uit hun verband gehaald.
Je antwoord op het tweede citaat is gewoon fout. De definitie van kwaliteit is niet "voldoen aan eisen van de klant" maar simpelweg "voldoen aan gestelde eisen". Zie leerboeken over dit onderwerp. Efficiency is gewoon -1- van de eisen die kan worden gesteld, maar dat hoeft helemaal niet.
De diensten die een bedrijf levert moeten voldoen aan diverse kwaliteitseisen. Eisen van de klant (anders koopt die niet), maar ook eisen van de overheid (milieu, veiligheid, etcetera), en eisen van het bedrijf zelf.
Een overheidsdienst heeft te maken met gelijksoortige eisen, waar nog specifieke kwaliteitseisen bij kunnen komen van het hogere echelon waaronder de dienst ressorteert (zeg maar de directe baas).
In je laatste reactie heb je het weer over overmatige regelgeving. Ik heb het over de mogelijkheid van uitbesteding, een soort aannemer-onderaannemer-constructie voor taken waarvan men vindt dat de overheid daarbij een vinger in de pap moet hebben, maar waarvan de praktische uitvoering beter door een gespecialiseerd bedrijf kan worden gedaan.
Ik ben wel benieuwd naar je ideeen over het onderwerp van deze discussie: welke taken moet de overheid zelf uitvoeren, welke moet zij uitbesteden en welke moet zij, volgens jou, overlaten aan de particuliere sector. |
|
|
|
|
| Privatiseren, of toch niet? Waar ligt de grens? | |
Geplaatst: Ma Dec 18, 2000 1:44 |
|
|
|
M.i. Moet je als overheid de rechtspreken en de rechtshandhavende macht niet privatiseren. Daarnaast dient de overheid zorg te dragen voor het ziekenhuiswezen , maar waarbij wel vrij ondernemerschap mogelijk moet zijn.
Ook infrastructuur dient voor het grootste gedeelte in beheer te zijn bij de overheid (wegen, overheidsgebouwen, spoor). T.a.v. opleiding ben ik voor het franse systeem waarbij de overheid totaal over de inhoud van het aanbod beslist of juist het tegenovergestelde een grotere vrijheid tot het vormen van privéscholen en onderwijsvormen, waarbij de overheid slechts de minimale vereisten invult en basisvoorwaarden voor financiering stelt. Slechts aangetekend is dat de invulling van dit laatste alleen kan plaatsvinden indien voor de beste leerlingen (dus niet rijke luis kindjes of studenten die de voorkeur krijgen boven uitgelote studenten als Maaike Vernooij) studieplaatsen zijn gegarandeerd.
Tevens beslist de overheid over de inrichting van het landschap. Locale overheden treden slechts op als beheerders.
Waterbeheer in overheidshanden. Energievoorziening echter niet, tenzij de kapitaalsinvestering voor het transport of opslag te groot is dan dient de overheid deze uit te voeren. Toelichting, de markt voor zonneboilers, windenergie en energie uit modern mileutechnieken kunnen prima worden uitgevoerd door marktbedrijven. Gaswinning b.v. in Nederland levert uiteindelijk een groter nut als dit in staatshanden blijft. Wij zijn geen 'gasfles'land, maar hebben het via een vaste leiding.
Winning op de Noordzee lijkt mij weer wel een zaak van private bedrijven.
Openbaar vervoer. M.i. is privatisering mislukt. Ik ben voorstander van het deprivatiseren van het Nederlandse spoorwegennet. Overheid kan marktwerking hier beter geleidelijk invoeren. Dit houdt in dat de overheid in het binnenland het vervoer garandeert. Met marktwerking kan een aanvang worden gemaakt door de grote lijnen (A'dam -Maastricht, A-dam-Groningen) en de lijnen naar het buitenland te privatiseren.
Ten aanzien van het overige openbaar vervoer. Met name investeren in grote (deels) ondergrondse lightrail projecten voor vracht en personen (gescheiden systemen) in stad (Amsterdam, Rotterdam) en streek (Breda-Tilburg,). Busvervoer halveren en vervangen door 9-persoonstaxibusjes. Tram opdoeken, tenzij te integreren met de lightrail infrastructuur.
|
|
|
|
|
| Privatiseren, of toch niet? Waar ligt de grens? | |
Geplaatst: Ma Dec 18, 2000 23:58 |
|
|
|
Rob,
justitie, politie, defensie, infrastructuur, ruimtelijke ordening, sociaal beleid, belastingdienst?
15% betekent tenminste 7 bedrijven per sector. Dat lijkt me op sommige terreinen wat erg veel, bijvoorbeeld omdat er een minimale omvang nodig is om effectief te kunnen werken. Denk aan bijvoorbeeld staalbedrijven, of auto-industrie. Zeven spoorwegbedrijven in Nederland lijkt me ook wat veel.
Henk,
ik ben het grotendeels eens met de eerste alinea; alleen denk ik dat dit geen automatisme is. Het kan ook goed gaan, mits je het op een slimme manier inkleedt.
De eigenlijke 'klant' van overheidsdiensten is de wetgever. Als je de eisen van de wetgever zodanig inkleedt dat het (belangrijkste) doel van de overheidsdienst mede efficient werken inhoudt ben je al een heel stuk verder. Ik denk dat dit bijvoorbeeld kan door het (intern) uitgeven van langlopende 'concessies', met als stok achter de deur dat een andere dienst het overneemt als het niet goed genoeg gaat.
Met je mening over de NS ben ik het dus niet eens, maar dat heb ik al eerder duidelijk gemaakt.
Niels,
heb jij bepaalde criteria bij je keuze voor overheid of bedrijfsleven? Uit je verhaal proef ik vooral een afweging per dienst, op basis van praktisch nut.
wat is jouw mening over dit uitgangspunt: de overheid beheert de fysieke infrastructuur van openbare diensten, maar de feitelijke uitvoering wordt overgelaten aan ondernemingen.
Bijvoorbeeld: het beheer van het spoor en de stations (de infrastructuur) is in handen van de overheid, het verzorgen van (delen van) de dienstregeling en het vrachtvervoer wordt overgelaten aan een geprivatiseerde onderneming.
De overheid beheert de fysieke kabelnetten, het telefoonnet, telecomfrequenties; ondernemingen gebruiken deze voor hun telecommunicatiediensten.
De overheid beheert gebouwen, onderwijsinstellingen verzorgen de opleidingen (volgens door de wetgever vastgestelde normen).
Midnet rijdt volgens mij al hier en daar met minibusjes, vooral op de rustige uren. Het bespaart ook veel geld: de chauffeurs hiervan hoeven geen busrijbewijs te hebben!
Ik deel jouw voorkeur voor lightrail-projecten, al is dat wel een andere discussie. |
|
|
|
|
| Privatiseren, of toch niet? Waar ligt de grens? | |
Geplaatst: Wo Dec 20, 2000 20:11 |
|
|
|
Theo,
Citaat: heb jij bepaalde criteria bij je keuze voor overheid of bedrijfsleven? Uit je verhaal proef ik vooral een afweging per dienst, op basis van praktisch nut.
.
Een groot deel praktisch nut. Daarnaast per dienst bekeken of naar mijn mening de overheid een essentiële taak in eigen beheer moet houden (handhaving wel, energie niet).
Citaat: wat is jouw mening over dit uitgangspunt: de overheid beheert de fysieke infrastructuur van openbare diensten, maar de feitelijke uitvoering wordt overgelaten aan ondernemingen.
Tsja, dat is mijn probleem. Soms wel, soms niet. Voor het spoor zou ik dit zeker laten gelden. Voor busvervoer juist weer niet. In dit geval is het argument namelijk de landelijke indeling waar de overheid bepaalt wat waar moet komen. Het busvervoer kan gebruik maken van de gewone weg en behoeft daar geen investering voor te doen.
Citaat: De overheid beheert de fysieke kabelnetten, het telefoonnet, telecomfrequenties; ondernemingen gebruiken deze voor hun telecommunicatiediensten.
Alleen een rol in infrastructuur van de vaste verbindingen en beheer van de frequenties. Voor het overige zou overheidsbemoeienis in deze markt meer problemen geven dan dat het oplevert.
Groeten,
Niels
|
|
|
|
|
| Privatiseren, of toch niet? Waar ligt de grens? | |
Geplaatst: Do Dec 21, 2000 22:34 |
|
|
|
Uit de reacties tot nu toe proef ik een duidelijke meerderheid die voor 'privatiseren indien mogelijk' is, met daarbij de kanttekening dat er garanties tegen misbruik door bedrijven moeten zijn.
Begrijp ik het goed als 'men' het privatiseringsbeleid van Paars-II goedkeurt? Dat het alleen ontbreekt aan voornoemde garanties?
Mijn indruk is dat het privatiseringsproces wat aan het doorschieten is.
Zo had ik liever gezien dat het beheer van de infrastructuur van de NS in staatshanden gebleven was en dat er sneller serieuze concurrentie met de NS op het gebied van exploitatie mogelijk geweest was. Ook had ik graag in een wet of AMVB vastgelegd gezien aan welke (toetsbare) kwaliteitseisen de dienstverlening van vervoersaanbieders moeten voldoen, en wat de consequenties zijn bij in gebreke blijven.
Ook had ik graag gezien dat het beheer van de fysieke kabelnetten in overheidshanden gebleven was. Met vergelijkbare garanties voor een goed beheer als in het vorige item. Het had dan misschien langer geduurd voordat diensten als internet en telefoon via de kabel mogelijk geweest waren, maar het had ook de monopoliepositie die kabelbedrijven als UPC lokaal hebben voorkomen. Als ik wil internetten via de kabel ben ik afhankelijk van UPC, dus Chello. Daar word ik niet vrolijk van!
Een derde gebied waarvan ik vind dat de privatisering te ver gegaan is, is bij de uitvoeringsinstanties van allerlei sociale wetten: GAK, Cadans, USZO, ARBO-bedrijven, etcetera. Ik vind marktwerking/concurrentie hier helemaal niet op zijn plaats.
Het betreft hier een kerntaak van de overheid (sociaal beleid), waar een heel directe regie op zijn plaats is. Door de privatisering, gecombineerd met ondoorzichtige wetgeving, geerfde inefficiency en onzekerheid over de toekomst zijn deze organisaties volledig verlamd, met een dramatisch slechte dienstverlening tot gevolg.
Dat kan nooit de bedoeling geweest zijn. |
|
|
|
|
| Privatiseren, of toch niet? Waar ligt de grens? | |
Geplaatst: Do Dec 28, 2000 22:09 |
|
|
|
Guus, Henk, Cliff,
particuliere ondernemingen zijn niet wijzer, of dommer, dan overheden. Alleen maar anders.
Het verschil zit hem in de motivatie. Dat heb ik in een andere discussie al omstandig uitgelegd.
Volgens mij is de organisatievorm 'onderneming' heel geschikt voor bepaalde voornamelijk door economische wetten gedomineerde situaties. Zij leidt tot het efficient uitvoeren van de noodzakelijke activiteiten. Waarbij efficient niet altijd hetzelfde is als goed of optimaal.
De organisatievorm 'overheid' is weer geschikt voor andere situaties: die waarbij een gezamenlijk, niet primair economisch belang gediend moet worden. Zij leidt tot het uitvoeren van de benodigde activiteiten zoals de machthebbers het willen. In een democratie is dit in principe de volksvertegenwoordiging. Dit zal niet altijd efficient gebeuren.
Om nog even in te gaan op Guus' opmerking: een organisatie (onderneming, vereniging of overheid) kan alleen bestaan door het samenvoegen van arbeid, kapitaal en productiemiddelen. Dit is elementaire economie. De verschaffers van het kapitaal voor het creeren van een onderneming (de aandeelhouders en obligatiehouders) hebben dus een onmisbare bijdrage geleverd aan het bestaan van de onderneming. Dit mag wat mij betreft best beloond worden (het is zelfs nodig, anders zou niemand meer kapitaal leveren).
Zolang dit kapitaal beschikbaar blijft (in de vorm van aandelen) is een beloning in de vorm van rente of een winstuitkering dus reeel. Er is beslist geen sprake van afroming zonder dat daar een prestatie tegenover staat.
Aan koerswinst ligt wel degelijk een economische activiteit ten grondslag: kopen en verkopen op een juist GEKOZEN moment. Niet iedereen kan dat. Bovendien is er een risico: koersverlies.
In feite is het vergelijkbaar met (termijn-)handel in een willekeurig ander product. Net als aardappelen of olie moeten ook aandelen (dus kapitaalsinbreng) zo nu en dan van eigenaar veranderen.
Maar dat is een heel andere discussie dan de grenzen van de privatisering. |
|
|
|
|
Weerwoord forum index » Economie
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Ja mag niet stemmen in polls
|
Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 13
Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 11, 12, 13 Volgende
|
|
|
|
|