Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Het partijstandpunt van de SP ten aanzien van beleggen en be Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Het partijstandpunt van de SP ten aanzien van beleggen en be
BerichtGeplaatst: Zo Jul 14, 2002 18:08 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Klopt, ik heb het gelezen op de SP site, 72% belasting en ik denk dat defensie ook wel minder zal krijgen bij de SP, zo lust ik er nog wel een.
Maximaal 25% beslasting en en sterke reductie van overheidspersoneel, daar zou ik maar eens mee beginnen.
Iedereen rent accuut naar Belgie en Duitsland zo,en de SP blijft met de uitkeringsgerechtenden , bejaarden en nieuwe Nederlanders die nog moeten inburgeren zitten, zo lust ik er nog wel een!
Waar kan ik dat rapport van het CPB downloaden ?
BerichtGeplaatst: Ma Jul 15, 2002 1:51 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Anno vraagt:
Waar kan ik dat rapport van het CPB downloaden ?

Je kunt het opvragen bij de SP Anno, ze zijn daar erg vriendelijk en willen je zeker helpen...
Stuur hen maar een mailtje en vraag erom... www.sp.nl

John Wervenbos:
De financiële consquenties van een beleggingsloze Nederlandse samenleving kunnen natuurlijk onmogelijk financieel zijn doorgerekend.

Ik merk iets van 'afkeer' in je 'weerwoord' John en zoals je weet zei Goethe reeds:
'Afkeer is passief misnoegen....'

Misschien wil je jezelf nader verklaren; ik heb geen verstand van beleggen...

"Beseft U wel dat Uw geloofsovertuiging aangeleerd gedrag is...?" -Ronald Plasterk-
BerichtGeplaatst: Ma Jul 15, 2002 4:53 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Anno vraagt maandag 15 juli per mail aan de SP:

----- Original Message -----
From: Anno
To: sp@sp.nl
Sent: Monday, July 15, 2002 5:49 AM
Subject: rapport

Bij www.weerwoord .nl loopt een discussie over uw partijstandpunten.
Kunt u mij het rapport van het CPB doen toekomen waarin uw partijprogram is doorgerekend?
Of kan ik dit ergens downloaden?

Met vriendelijke groet,
Anno
BerichtGeplaatst: Ma Jul 15, 2002 9:28 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ik heb die link van je gelezen, hoor Anno, en ik moet zeggen, ik ben trots op professor Heertje!

Ik vond die van de spruitjes makkelijker voor je in eerste instantie.

Nou, wat ik eigenlijk niet begreep is, wat is een groenteboer?
Ik moet mijn groente bij de supermarkt kopen. Als ik naar de supermarkt ga, zitten daar allemaal jonge meisjes achter de kassa die minimumjeugdloon krijgen. Is dat de winst op de spruitjes? Of belegt de supermarkt misschien in spruitjes, en gaat de winst naar de aandeelhouders, en leven die daar dan van?

http://www.ahold.nl/investorrelations/

Leg het mij maar rustig uit, ik kan wel 1 en 1 optellen, maar zulke ingewikkelde dingen snap niet.

Wat ik nooit heb begrepen is waarom b.v.vakbonden haar leden niet eerder dringend hebben aangeraden aandelen te lopen in de bedrijven waar ze werken, hoe meer aandeelhouders hoe meer invloed en natuurlijk winst participaties, of verlies, dat kan ook.

Daar heb je helemaal gelijk in. Alleen weet ik niet goed wanneer ze hiermee hadden moeten beginnen, maar nu is het te laat. Ik heb het nog wel eens geprobeerd op poten te zetten in het bedrijf waar ik werk, maar er zijn geen vaste werknemers meer. De hoofdmoot is studenten, jongeren, en andere types die van baantje naar baantje vliegen. Verder neemt het bedrijf geen vaste krachten meer aan, maar bijgestaan door de flexwet gooien ze iedereen eruit die drie jaar in dienst is, om te voorkomen dat ze een vast contract moeten aanbieden.

Dit zijn ten eerste geen mensen die nog lid worden van een vakbond, en ten tweede hebben ze geen enkele betrokkenheid bij het werk. Als ze al geïnteresseerd waren in aandelen, dan was het alsnog in de hoop er financieel iets aan over te houden, en niet vanwege enige medezeggenschap in de kwaliteit van het werk.
Het is dus onmogelijk om op deze manier nog collectief iets te ondernemen.
BerichtGeplaatst: Ma Jul 15, 2002 9:43 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Hier een voorschotje op het CPB-rapport.

Doorrekening CPB: SP-programma sociaal, groen én betaalbaar

27-03-2002 Volgens de doorrekening van het SP-verkiezingsprogramma Eerste weg links door het Centraal Plan Bureau (CPB) stijgt door uitvoering ervan het begrotings-overschot, daalt de werkloosheid, blijft de economische groei op peil en zijn de koopkracht-effecten zeer gunstig voor de lagere inkomens. Volgens het RIVM is de SP op vrijwel alle punten groener dan het huidige beleid.

Vergeleken met de andere partijen trekt de SP trekt met 13,3 miljard euro het meeste geld uit voor de zorg, het onderwijs en de collectieve sector in het algemeen. Desondanks stijgt het begrotingsoverschot naar 0,7% BBP in 2006, ten opzichte van de 0,6% BBP in 2002 waarvan het CPB uitging.
Door preventie en een verplicht quotum voor het bedrijfsleven kan de WAO volgens het CPB 300 miljoen euro goedkoper worden. Ondanks het feit dat de SP het WAO-gat van Kok weer dicht, wordt de WAO daarmee zowel goedkoper als socialer (in tegenstelling tot de het WAO-voorstel van de SER).
De flinke ombuigingen van 2,9 miljard euro op defensie zijn volgens het CPB haalbaar.
De vermogenswinstbelasting, die volgens de regering niet zou werken, levert volgens het CPB 1,6 miljard euro meer op dan de vermogensrendement-heffing van Paars.
Op de bureaucratie in de zorg wordt 200 miljoen euro bezuinigd door de invoering van één volksverzekering. In de kwalitatieve analyse van het SP-zorgstelsel concludeert het CPB dat dit stelsel vooral een veel hogere solidariteit inhoudt dan het huidige stelsel.

Ouderen en mensen op het sociaal minimum gaan er maximaal 12 procent op vooruit. Werkenden gaan er maximaal 15 procent op vooruit. De hogere inkomens volgens de definitie van het CPB gaan er per saldo niet op vooruit. De gewone hogere inkomens zullen er echter op vooruit gaan, terwijl de echte topinkomens er flink op achteruit gaan door het 72%-tarief vanaf een half miljoen gulden en de vermogenswinstbelasting.

Het RIVM heeft voor de eerste maal de milieueffecten van het verkiezings-programma van de SP doorgerekend. Het beleid van de SP is volgens het RIVM op vrijwel alle punten beter voor het milieu. De SP-plannen betekenen volgens het RIVM een bijna twee keer zo grote reductie van de CO2-uitstoot dan voor de realisering van de Kyoto-doelstelling noodzakelijk is.
  Weerwoord forum index » Economie