Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Wao Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Wao
BerichtGeplaatst: Za Mrt 02, 2002 0:19 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Volledig helder Karel, dank je wel. Alleen je opmerking over artikel 1 van de grondwet roept een vraag bij me op.

Het gelijkwaardigheidsbeginsel uit dit artikel strekt zich ook uit over loonafspraken en uitkeringshoogten (gelijke monniken, gelijke kappen) ongeacht of met inachtneming van opgebouwde rechten van (ex)werknemers?

Artikel 1 omvat dus veel meer dan voornamelijk een non-discriminatiebeginsel in de sfeer van omgang en bejegening?

Goethe zei het al: afkeer is passief misnoegen en haat is actief misnoegen

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door John Wervenbos op 01 Maart 2002 om 12:24 uur]
Wao
BerichtGeplaatst: Za Mrt 02, 2002 0:37 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

John,

Ik leg deze link, omdat ik hier zelf regelmatig mee worstel. In heel veel gevallen heb ik moeite om te onderkennen wat nu "gelijke behandeling in gelijke gevallen" inhoudt.

*Nieuwe instroom die op dezelfde wijze beoordeeld wil worden als de bestaande gevallen op het moment dat zij tot de WAO toetraden ? De uitvoering daargelaten is de wetgeving op dat gebied zeer streng geworden de afgelopen jaren.

*Of oude gevallen die opnieuwe beoordeeld worden volgens een veel strenger, bestaand regiem ? Wat echter mondjesmaat wordt toegepast.

*moeten de omstandigheden waaronder de 'gebeurtenis" zich voltrekt gelijk zijn ?

*moet het resultaat van de uitkering/aanvulling gelijk zijn ? in gelijke positie's een gelijke uitkering, of bijvoorbeeld een gelijk inkomen ?

Zo heb ik zit ik met vele vragen waar ik ook het juiste antwoord niet op weet.
De overheid in deze legt de premievoet en regels dwingend op in deze. We hebben het hierbij dus over rechtspositie's van burgers waarbij de overheid het wettelijk kader regelt Terwijl artikel 1 één van de artikelen is die GEEN openheid laat aan de overheid om d.m.v wetgeving nuances aan te brengen in de rechtspositie van individuele burgers.

Maar dit verder terzijde, om het vooral toch zuiver te houden in deze discussie

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Karel den Hoorn op 01 Maart 2002 om 12:46 uur]
Wao
BerichtGeplaatst: Za Mrt 02, 2002 11:50 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Omdat ik denk dat dit bericht ondersneeuwt in de rubriek [url=/http://www.weerwoord.nl/forum_1/Forum13/HTML/000200.html]Alle relevante onderwerpen met betrekking tot Pim Fortuin[/url] plaats ik het hier nog een keer:

Op zijn eigen website Lijst Pim Fortuyn geeft Fortuyn in een videofilmpje aan wat hij met zijn uitspraken over ziekten als kanker en de WAO, zoals hij die deed in "Slot Rottenberg", bedoeld heeft.

Zie: Lijst Pim Fortuyn en klik daar op de link naar het videofilmpje.

Goethe zei het al: afkeer is passief misnoegen en haat is actief misnoegen

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door John Wervenbos op 02 Maart 2002 om 11:51 uur]
Wao
BerichtGeplaatst: Za Mrt 02, 2002 14:26 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

De WAO wordt op dit moment gefinancierd door een opslag/heffing op basis van betaald brutoloon. Bedrijven zijn verantwoordelijk voor de afdracht van deze opslagen/heffingen.
In de financieringsgrondslag wordt dus een directe band gelegd tussen verrichte en betaalde arbeid -door een werknemer- en het vullen van de WAO-pot.

Nu deze financieringsgrondslag van de WAO volledig niet meer in verhouding staat tot voorwaarden waaronder een beroep op deze voorziening gedaan wordt hebben we een groot probleem.

We dienen ons dan ook af te vragen als samenleving (van een vrije discussie tussen werknemers en werkgevers is het immers al lang geen sprake meer, het is al jaren een 'politieke-discussie') wat willen we nu:

1) een vangnet waarbij het inkomen van een ieder gegarandeerd is, ongeacht de oorzaak van het wegvallen van dit inkomen ? Prima, dan is er echter geen sprake van een financiering uitsluitend gerelateerd aan de factor arbeid. We spreken dan namelijk over een Volksverzekering/voorziening die uit Algemene middelen (belastingheffing) wellicht op gemeentelijk niveau, gefinancierd dient te worden. Een uitkeringspercentage kan dan maatschappelijk worden vastgesteld op bijv. 60%, 70%, of meer, noem maar op)

2) een verzekering waarbij de gevolgen (het wegvallen van de beloning voor verrichtte arbeid van een werknemer) tengevolge van een arbeidsgerelateerde-gebeurtenis waarvoor een bedrijf zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid dient te nemen. Waarbij in deze vorm het bedrijf een (particuliere-)verzekering af kan sluiten tegen desnoods een uitkering van de volle 100% van het gederfde inkomen voor ALLE werknemers. De huidige WAO is immers toegankelijk voor mensen met een leeftijd boven de 33 jaar, terwijl 'jonge' arbeid wel degelijk als basis voor de huidige financiering wordt meegenomen. (Dit vind ik so-wie-so al een onrechtvaardigheid in het bestaande systeem)
Wao
BerichtGeplaatst: Za Mrt 02, 2002 15:44 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
We dienen ons dan ook af te vragen als samenleving (van een vrije discussie tussen werknemers en werkgevers is het immers al lang geen sprake meer, het is al jaren een 'politieke-discussie')

Oh god, laat alsjeblieft die werkgevers- en werknemersorganisaties er buiten, die kunnen toch niks en der komt weer een of ander dom en smaakloos compromis uit. Hebben ze weet ik veel hoe lang zitten onderhandelen in die SER, komt er iets uit wat niet eens werkt!! Bleh!

T is een politieke verantwoording, er moet een politieke keuze worden gemaakt, niet alleen over de WAO, ook over andere sociale verzekeringen. Dat wat particulier verzekerbaar is, moet particulier verzekerd worden. Voor de rest maken we een aantal regelingen die gewoon betaald worden uit de algemene middelen, zodat dat gedonder over de premies ook es afgelopen is!

Een stem voor Pim is een stem voor Ad. Stem voor vrijheid, stem VVD!
Wao
BerichtGeplaatst: Za Mrt 02, 2002 15:47 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
Oh wat verschrikkelijk, zelfs Kok zet zich zelf voor 'joker' in Den Haag Vandaag.

Wim zat zelfs gewoon campagne te voeren, terwijl ie daar als minister-president zat!
Maar ja een kat in t nauw (34 zetels is hostorisch laag) maakt rare sprongen

Wao
BerichtGeplaatst: Za Mrt 02, 2002 18:59 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

nou Royy,

Jouw visie wijkt op deze punten niet van de mijne af.
Of concludeer ik dit te snel ?
Wao
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 03, 2002 17:10 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
nou Royy,

Jouw visie wijkt op deze punten niet van de mijne af.
Of concludeer ik dit te snel ?

mooi, zullen we een coalitie vormen?

Wao
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 08, 2002 14:26 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Geen WAO voor whiplash- of burnoutpatiënten

nu.nl Uitgegeven: 8-3-2002 11:07

"Aandoeningen zoals een whiplash, ME, overspannen, burnout en verslavingen zijn geen reden voor een WAO-uitkering"

AMSTERDAM - Aandoeningen als een whiplash, ME, overspannenheid, burnout, persoonlijkheidsstoornissen en verslavingen zijn geen reden om een WAO-uitkering te krijgen, zo schrijft het Algemeen Dagblad.

De krant haalt deze informatie uit een ruwe uitwerking van de SER van het WAO-advies. De SER (Sociaal Economische Raad) is belast met het uitwerken van een advies om het WAO-stelsel ingrijpend te veranderen.

Volgens de SER moet er een lijst komen met ziekten en aandoeningen die ernstig genoeg zijn om in aanmerking te komen voor een WAO-uitkering. Mensen met minder ernstige kwalen en ziekten die niet op de lijst staan, komen niet in aanmerkig voor een uitkering. Ook wil de SER dat deze lijst in de wet wordt opgenomen.

Welke ziekten op de lijst komen, moet op een later tijdstip door een college van deskundigen worden ingevuld.
Bron: Nu.nl

Derde Weg

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Kees Versteeg op 08 Maart 2002 om 14:26 uur]
Wao
BerichtGeplaatst: Za Apr 27, 2002 15:43 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Het WAO probleem kan alleen opgelost worden door een linksom coalitie van PvdA-CDA-GL of door een VVD-CDA-LPF coalitie! De eerste oplossing zal heel duur zijn en de tweede veel goed koper maar nu deze problematiek al zolang voortsudderd schijn dat niet veel meer uit te maken!

Stelling: De warmte van een baan is altijd beter dan de kilte van een uitkering!
Mr. Drs. Pieter Langendijk www.liberaaldemocratischepartij.nl
Wao
BerichtGeplaatst: Vr Mei 17, 2002 19:44 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Het gaat mij allemaal duizelen hier. Ben ik nou te simpel als ik stel dat er voldoende medici zijn om al of niet vast te stellen of iemand arbeidsongeschikt is? En wat is er dan in beginsel mis met het huidige stelsel (WAO ingeval van een dienstbetrekking) WAZ voor zelfstandigen/jongeren), zelfstandigen die zich ook zelf kunnen laten verzekeren voor met namre het 1e ziektejaar (particuliere arbeidsongeschiktheidsverzekering/fiscaal aftrekbaar). Als er lieden ten onrechte in de WAO zitten waar ligt dat dan aan? Toch niet aan de regeling zeker? De WAO werd jaren geleden misbruikt om werknemers te lozen, dat is genoegzaam bekend. Zijn o.a. hierdoor die schrikbarend hoge aantallen arbeidsongeschikten bereikt? Ik blijf echt van mening dat een goede toepassing van de regelingen vele malen beter zal zijn dan het hele stelsel overhoop gooien. Hoef je ook geen lijsten te maken met ziekten die wel of niet "erkend" worden. Natuurlijk klopt het in beginsel niet dat een werkgever er voor opdraait dat de werknemer in zijn vrije tijd door welke reden dan ook arbeidsongeschikt raakt, maar hoe zou je dat nou weer moeten regelen? Voor onze gezondheid moeten we toch sporten? Daar kan je wat de WAO betreft toch geen regeling voor bedenken??? Zou overigens wel werkgelegenheid opleveren, al die speurneuzen die moeten gaan onderzoeken hoe iemand arbeidsongeschikt is geraakt.
  Weerwoord forum index » Economie