Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Afschaffen kinderbijslag?!?!?!?!?! Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Afschaffen kinderbijslag?!?!?!?!?!
BerichtGeplaatst: Zo Aug 12, 2001 12:02 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik vraag me al een tijd af wat het nut van kinderbijslag is en het doel.

Kinderen hoor je tegenwoordig bewust te nemen en je neemt ze dus ook als je ze kan onderhouden, de overheid is er niet om je te stimuleren om meer kinderen te krijgen.

Is het ook niet een idee dat ipv dat je toelage naar mate je meer kinderen krijgt per kind stijgt, dat het dus daalt?

Het is maar een gedachte, wat vinden jullie van de kinderbijslag?
BerichtGeplaatst: Zo Aug 12, 2001 21:57 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Het houdt een hoop ambtenaren van de straat. Nutteloos geld rondpompen dus.

Ben jij sterker dan subsidie?
BerichtGeplaatst: Zo Aug 12, 2001 23:51 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Kinderen zijn ook leden van onze samenleving. Zij hebben dus recht op ondersteuning als zij niet zelf in hun levensonderhoud kunnen voorzien (en dat is natuurlijk zo).
De kinderbijslag kun je dus zien als 'bijstand voor kinderen'. Kinderbijslag alleen is niet genoeg om in het levensonderhoud van een kind te voorzien, dus blijkbaar hebben de ouders hierin ook een financiële verantwoordelijkheid (naast de opvoedkundige).

Zou je de kinderbijslag afschaffen dan zouden alle kinderen een soort 'basisinkomen' moeten krijgen, beheerd door de wettelijke voogd (meestal dus de ouders). In de praktijk komt dit op hetzelfde neer als kinderbijslag.

Dus waarom iets veranderen?
BerichtGeplaatst: Ma Aug 13, 2001 20:40 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Eeehhh... Theo, heb je er wel eens over nagedacht waar het geld voor de kinderbijslag vandaan komt??? Juist ja van de ouders.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 13, 2001 20:43 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Alleen is het nu ineens veel minder geworden!!!. Hoe zou dat toch komen?? Nouja er moet natuurlijk ook nog een ministerie en een sociale verzekeringsbank van worden onderhouden.

En Theo... ik weet niet of je het nieuwe ministerie van binnelandse zaken wel eens gezien hebt? (ga a.u.b. eens kijken bij C.S. den Haag)

BerichtGeplaatst: Ma Aug 13, 2001 21:53 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ja Henk, dat heb ik wel eens gezien. Niet echt nieuw meer, trouwens. Het staat er al zo'n 20 jaar. Er zijn al diverse plannen voor een ingrijpende verbouwing.

Het verschil is natuurlijk dat de kinderbijslag is opgebracht door ALLE belastingbetalers, en dat ouders alleen hun eigen kind zullen onderhouden.
Een subtiel, maar belangrijk verschil. Zoiets heet maatschappelijke solidariteit, maar dat begrijp jij natuurlijk niet.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Theo op 13 Augustus 2001 om 22:54 uur]
BerichtGeplaatst: Ma Aug 13, 2001 22:56 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Maatschappelijke solidariteit bestaat helemaal niet. Afgedwongen solidariteit zul je bedoelen.

Ofwel om het voor iedereen begrijpelijk te houden: roof door hun die de macht hebben.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 13, 2001 23:16 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Een solidariteit die door de overgrote meerderheid van onze samenleving van harte ondersteund wordt.
Jammer dat jij je niet bij deze groep kunt/wilt aansluiten.
BerichtGeplaatst: Di Aug 14, 2001 9:09 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Op zich heb ik niets tegen kinderbijslag waarmee de overheid ouders tegemoet komt in de kosten van het onderhouden van kinderen.
Ik vind echter wel dat er een grens moet worden ingesteld dat vanaf het 3e kind geen kinderbijslag meer wordt gegeven.
Dat sommige ouders er voor kiezen, vooral in religieuze en alloctone kringen, gezinnen uit te breiden tot wel bijvoorbeeld meer dan 4 of 5 kinderen is dan een keuze die de ouders zelf maken waar de belastingbetaler niet voor op hoeft te draaiën.
In zulke gevallen zullen kerken en/of eigen gemeenschappen zelf eventuele bijdragen moeten leveren aan de ouders als men dat nodig vindt.

Jury.
politiek.newspoll.net
BerichtGeplaatst: Di Aug 14, 2001 17:15 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Jury, waarom zou er een grens aan het aantal kinderen moeten zijn waarvoor kinderbijslag verstrekt wordt? Die kinderen zijn toch niet anders dan andere kinderen? Die moeten toch ook leven?

Overigens waren nog maar twee generaties geleden gezinnen met acht of tien kinderen héél gewoon, en niet alleen in bepaalde (religieuze) kringen.
Waarom zou er nu ineens een beleid moeten zijn dat grotere gezinnen ontmoedigt?
BerichtGeplaatst: Vr Aug 17, 2001 10:10 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

De kinderbijslag is indertijd ingesteld om het krijgen van kinderen te bevorderen. Dit is heden niet meer nodig waardoor de kinderbijslag afgeschaft kan worden.

In acht neming van de ophanden zijnde bevolkingsgroei is het afschaffen van kinderbijslag voor het derde en verdere kind zowiezo noodzakelijk om zodoende de fokneiging van mensen mogelijkerwijs te onderdrukken. Metname vanuit maatschappelijkoogpunt zou men niet meer dan 2 kinderen moeten willen krijgen.

De VVD werkt werkt voor IEDEREEN!
BerichtGeplaatst: Vr Aug 17, 2001 14:10 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Metname vanuit maatschappelijkoogpunt zou men niet meer dan 2 kinderen moeten willen krijgen.
Dus vanuit een liberaal oogpunt gaan we nu ook al bepalen wat mensen moeten willen?

Ik zie bevolkingspolitiek niet als een taak voor de overheid, dus ik wil ook geen onderscheid tussen het eerste of het tiende kind. Al die kinderen hebben recht op gelijke kansen; kinderen uit grote gezinnen krijgen die niet als zij (gemiddeld) met minder geld moeten rondkomen. Ik weet dat het niet veel verschil maakt, maar waarom doelbewust en onnodig verschillen creeren?

De mensen in ons land zijn gezamenlijk slim genoeg om te merken wanneer het land vol is, en de bevolking dus niet groter meer kan worden. Alle studies op dit terrein geven aan dat de bevolkingsomvang op middellange termijn zal gaan dalen.
Het evenwichtsmechanisme werkt dus. NOG een reden om niet te proberen hierin in te grijpen.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Theo op 17 Augustus 2001 om 15:10 uur]
BerichtGeplaatst: Vr Aug 17, 2001 17:24 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
Kinderen hoor je tegenwoordig bewust te nemen ....

Ja hoor!!! twee halen, één betalen bij de V&D.

Ied're gek z'n gebrek!
BerichtGeplaatst: Vr Aug 17, 2001 17:33 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

De autochtone bevolking loopt al heel langzaam een beetje terug.

Het afschaffen van de kinderbijslag kan het proces versnellen.

Hetzelfde probleem hebben ze in Duitsland en Spanje ook al.

Wil iemand dat?
Mogelijk is het een oplossing om het verzet te breken tegen de verdwijning van een bepaalde cultuur???

Als de oorspronkelijke groep inwoners van een land zichzelf niet eens qua aantal op peil kan houden moet ze ook niet zeuren over een cultuurovername ofzoietsdergelijks...!

Leuk onderwerp!

Altijd op weg naar een plek waar het leuk lijkt...
BerichtGeplaatst: Vr Aug 17, 2001 20:05 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
Het afschaffen van de kinderbijslag kan het proces versnellen.

Zeker de zuinigheid van de nl'ers kennende!!!

Wij zaten in het beregoedkope Tsjechie, en je raad het al, het stikt er van de hollanders!

Ied're gek z'n gebrek!
BerichtGeplaatst: Ma Aug 20, 2001 23:01 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Han=> Jij vindt dus van niet?

Ik hoop niet dat je nog denkt dat het een geschenk is van god ofzo...

Ik zeg niet dat het gebeurt maar dat het wenselijk zou zijn als het gebeurde...

Dan heeft de rest van Nederland er niet zo'n last van...

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Martice op 21 Augustus 2001 om 12:02 uur]
BerichtGeplaatst: Ma Aug 20, 2001 23:07 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
[cursief]Citaat:Ik zie bevolkingspolitiek niet als een taak voor de overheid, dus ik wil ook geen onderscheid tussen het eerste of het tiende kind. Al die kinderen hebben recht op gelijke kansen; kinderen uit grote gezinnen krijgen die niet als zij (gemiddeld) met minder geld moeten rondkomen. Ik weet dat het niet veel verschil maakt, maar waarom doelbewust en onnodig verschillen creeren?

Gelijke kansen kan je toch niet creeren..

Verder is het inderdaad geen taak van de overheid en niet om te ontmoedigen maar ook zeker niet om te bemoedigen!

Is het geen idee om bijvoorbeeld alleen kinderbijslag te geven aan mensen die op het minimum zitten?
Want de rest heeft het volgens mij niet nodig...

Ik geloof dat je kansen dan wat dichter bij elkaar komen... En dat het dan ook een hoop belastinggeld scheelt en een hoop ambtenaren...

BerichtGeplaatst: Di Aug 21, 2001 0:08 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Martice,

in een eerder weerwoord heb ik al aangegeven dat de overheid de plicht heeft om voor haar bewoners een zekere minimale sociale zekerheid te garanderen.
Voor kinderen is dit concreet de kinderbijslag. Als je die afhankelijk maakt van het inkomen van de ouders geef je die garantie dus niet.

Bovendien ben je dan toch bezig met bevolkingspolitiek, alleen nu langs lijnen die ik helemaal niet aanvaardbaar vind: mensen met een lager inkomen kunnen zich kinderen maar nauwelijks financieel permitteren, en een wat groter aantal al helemaal niet. En rijkere mensen hebben geen last van die beperking.

Trouwens, ik wil je wel eens een inkomensafhankelijk systeem horen uitleggen dat rechtvaardig is voor elk aantal kinderen en elk inkomen. Zeker in het licht van alle andere inkomensafhankelijke regelingen die al bestaan, en die het verschil tussen minimum en modaal effectief al tot vrijwel nul hebben gereduceerd.

Kortom, kinderbijslag inkomensafhankelijk maken tot op het punt dat sommigen helemaal niets krijgen vind ik een heel slecht idee.
BerichtGeplaatst: Di Aug 21, 2001 7:53 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

"in een eerder weerwoord heb ik al aangegeven dat de overheid de plicht heeft om voor haar bewoners een zekere minimale sociale zekerheid te garanderen"

Die plicht heeft de overheid helemaal niet. Sterker nog, zij heefr het recht niet eens.

Stop het gesjoemel met andermans centen.

BerichtGeplaatst: Di Aug 21, 2001 7:58 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

De kiezers samen hebben de overheid die plicht opgelegd, Henk. Dat jij het daar niet mee eens bent doet daar niets aan af.
BerichtGeplaatst: Di Aug 21, 2001 14:50 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Henk, je mag het best van jouw standpunt bekijken maar doe het dan wel eerlijk.

Kinderen zullen in de toekomst de enorme bedragen voor zorg en andere maatschappelijke kosten moeten ophoesten.

Elke cent die jij in een kind investeert (ook al is het geen kind van jezelf) is wel een investering 'voor jezelf' in de toekomst.

Jaaaa, daaar had je nog niet aan gedacht nietwaar?

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door robT op 21 Augustus 2001 om 19:47 uur]
BerichtGeplaatst: Di Aug 21, 2001 17:39 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

De kinderbijslag is ingesteld in een heel andere tijd vol armoe en grote gezinnen. Het is echter een wetmatigheid dat als ambtenaren een taak uitvoeren deze taak nooit meer zal verdwijnen nodig of niet. In deze tijd van kleine gezinnen is de kinderbijslag verworden tot een geld-ronpompmachine. Van jou cent die ervoor aan belasting wordt betaald blijft slechts een paar tienden van centen over nadat alle instanties er het hunne van hebben genomen Rob. Dan hebben wij het nog maar niet over de honderden miljoenen die door toedoen van misdadige Turken en Marokkanen onrechtmatig naar Turkije en Marokko zijn "verhuist".

BerichtGeplaatst: Di Aug 21, 2001 18:50 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Henk, waar ze die paar centen van de kinderbijslag uitgeven doet er niet zoveel toe. Kinderen worden groot en gaan zich een eigen plekje veroveren.
Dan komt de oogst!

BerichtGeplaatst: Di Aug 21, 2001 22:48 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Juist ja, en die oogst komt ook zonder staatssubsidie.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 22, 2001 21:08 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Niet geheel 'vanzelf' Henk. Een huis moet je volgens mij ook onderhouden!
Geld uitgeven aan verf enzo. Om jaren later pas te kunnen incasseren van die eerder gedane investeringen.

Weerwoord forum index » Economie