Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Bedrijfsleven bevordert nieuwe immigratiestroom Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Bedrijfsleven bevordert nieuwe immigratiestroom
BerichtGeplaatst: Vr Jun 01, 2001 23:20 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Dank je, Theo.

Nou ja, dit vormt in ieder geval wel een aanzet tot het voeren van een discussie over deze materie en problematiek.

Hier de journaalbeelden van afgelopen woensdag van het nieuwsbericht: PTT Post geeft inburgeringscursus

Combineer dit met het lezen van het volgende dossierstuk (datum mij ook niet bekend) uit de Volkskrant:
Werving allochtonen te moeizaam en lees vervolgens het commentaar dat Alex daar op geeft:
Citaat:
Alex: In het artikel dat je linkt (De Volkskrant, welke datum overigens?) wordt dat spanningsveld maar eenzijdig belicht, vind ik. Dat bedrijven te lang gewacht hebben met het ontwikkelen van personeelsbeleid om ook deze groepen binnen te halen, is één kant van de medaille. De andere is dat het arbeidspotentieel dat nog voor bemiddeling in aanmerking komt tot de 'zwaarste' categorie behoort: langdurig uit het arbeidsproces, slecht toegerust, weinig gemotiveerd. Bovendien blijkt steeds weer (zie ook De Volkskrant) dat het matchen van vraag en aanbod via de reguliere instanties, stroef verloopt. Iemand die zes jaar werkloos is, gedemotiveerd, arbeidsritme heeft verloren, slecht Nederlands spreekt..., die bel je niet op vanuit het Arbeidsbureau dat ie zich moet melden bij bedrijf x of y. Daar is echt iets meer voor nodig. Daarom klinkt het initiatief van PTT om in-huis-inburgerstraining te geven in principe heel aantrekkelijk. Mits het om Nederlandse werklozen gaat.

Mij lijkt het voor de hand te liggen dat men met de maatregel vooral asielzoekers die een verblijfsvergunning wordt of is toegekend op het oog heeft, maar de verslaggeving is daar niet helder over. Daarom kan het net zo goed aannemelijk zijn dat het bedrijfstakken als PTT Post (TNT Post Groep) nu toegestaan is om actief personeel in het buitenland, buiten Europa (want het moet gezien de bevolkingssamenstelling vooral gekleurd allochtoon zijn...), te gaan werven.

Het is waarschijnlijk een én/ én verhaal. In in ieder geval wordt hier weer een deur mee open gezet.

[Dit weerwoord is gewijzigd door John Wervenbos op 01 Juni 2001 om 14:04 uur.]
BerichtGeplaatst: Za Jun 02, 2001 10:02 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ha John,

Wat jij meegemaakt hebt in de haven is m.i. een duidelijk voorbeeld van slecht doordachte positieve actie (of discriminatie, hoe je 't ook wilt noemen). Zo worden groepen onderaan de sociaal-economische ladder inderdaad tegen elkaar uitgespeeld. Mijn indruk is dat de ergste uitwassen van positieve discriminatie van allochtonen intussen zijn weggewerkt. Het overheidsbeleid is er officieel op gericht achterstanden weg te werken, ongeacht etnische afkomst.

Toch is mijn indruk dat het bij veel Nederlanders niet zo overkomt en je kunt je afvragen of daar niet veel waarheid in zit. De behoefte aan extra ondersteuning is bij allochtonen gemiddeld genomen hoger dan bij autochtonen. Nieuwe aanvullende voorzieningen in het onderwijs bijvoorbeeld (zoals voorschoolse opvang) komen niet primair voort uit een algemene behoefte in de samenleving (ook al hebben misschien meer groepen er baat bij), maar omdat blijkt dat veel allochtonen niet in staat blijken hun kinderen voldoende toe te rusten voor de Nederlandse samenleving. Die voelt zich daarom gedwongen elementaire opvoedkundige taken over te nemen.

Maar stel nu dat daar van af wordt gezien wie betaalt straks dan de rekening?
Dit is een dilemma. Ik zou er zo nog tien kunnen opnoemen.

Maar goed, ik dwaal nu ernstig af.

Groet,

Alex
BerichtGeplaatst: Za Jun 02, 2001 12:34 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Mijn indruk is dat de ergste uitwassen van positieve discriminatie van allochtonen intussen zijn weggewerkt. Het overheidsbeleid is er officieel op gericht achterstanden weg te werken, ongeacht etnische afkomst.
Dat kan het geval zijn, Alex. Op die manier heb ik er ook geen moeite mee.

En ja, de problemen in het onderwijs en bijvoorbeeld de roep om 'brede scholen', waarbij buurtopvang en onderwijs bij elkaar worden gevoegd, zijn me bekend. Ook het taal- en opvoedingsprobleem uiteraard. Het is inderdaad de vraag of dit binnen de gegeven constellatie echt oplosbaar is.

Een oude vriend van me, die redelijk goed op de hoogte is van de gang van zaken bij KPN Post levert de komende dagen hier misschien nog een bijdrage over het oorspronkelijke onderwerp.

[Dit weerwoord is gewijzigd door John Wervenbos op 02 Juni 2001 om 15:01 uur.]
  Weerwoord forum index » Economie