Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Audio, video en software » Klassieke muziek - Tips en recensies Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Klassieke muziek - Tips en recensies
BerichtGeplaatst: Za Sep 03, 2005 11:50 Plaats reactie Reageer met quote
John Wervenbos

Zijn er hier op Weerwoord meer klassieke muziek liefhebbers?

Zelf heb ik de afgelopen jaren vaak naar werken geluisterd van Mahler, Bizet, Beethoven, Wagner, Holst en Tsjaikovski en nog wat andere componisten.

Maar ik wil dit muziekgebied uitbreiden. Er zijn nog zoveel andere componisten en klassieke muziekwerken.

Verdwaal tamelijk snel bij het beluisteren van klassieke radiozenders. Als oriëntatiepunt is dat me vaak een te vluchtig medium. Hier graag informatie en tips. Dat biedt meer houvast en kan ook meer stimuleren, denk ik zo.

BerichtGeplaatst: Za Sep 03, 2005 11:57 Plaats reactie Reageer met quote
George Bush

John Wervenbos schreef:

Zelf heb ik de afgelopen jaren vaak naar werken geluisterd van Mahler, Bizet, Beethoven, Wagner, Holst en Tsjaikovski en nog wat andere componisten.

Ook zeer de moeite waard:

Brahms, Bruckner, Verdi, Puccini, Rachmaninoff, Mozart, Strawinski

BerichtGeplaatst: Za Sep 03, 2005 12:48 Plaats reactie Reageer met quote
DowS

George Bush schreef:
John Wervenbos schreef:

Ook zeer de moeite waard:

Brahms, Bruckner, Verdi, Puccini, Rachmaninoff, Mozart, Strawinski

en Bach natuurlijk...

John Wervenbosch schreef:

Verdwaal tamelijk snel bij het beluisteren van klassieke radiozenders. Als oriëntatiepunt is dat me vaak een te vluchtig medium. Hier graag informatie en tips. Dat biedt meer houvast en kan ook meer stimuleren, denk ik zo.

Dat is het probleem dat ik ook als, geboren en getogen in een pop-cultuur, heb. Klassieke muziek wordt over een periode van 300 jaar op een hoop gegooid en een imago op vast geplakt van serieuze mensen, die gconcentreerd maar beheerst naar een orkest luisteren in een concertzaal. Van Messiaen tot Vivaldi, van Lygetti tot Pergolesi, het is Klassieke Muziek, een higher art, die haast bewust voor "het gewone volk" verborgen wordt gehouden. Af en toe staat men een kijkje in de keuken toe met programma's als "Aangenaam Klassiek", Prinsengrachtconcerten en Berdien Stenberg. Persoonlijk doet het me meer denken aan een ouder wat een kind te eten geeft en een hapje aanbied alsof het een vliegtuig is.

Iemand als Han Reiziger was wel in staat om "Klassieke Muziek" onder de aandacht te brengen door met veel enthousiasme en zonder oogkleppen diverse muziek te laten horen en ook de barrieres met Jazz, Folk en Pop te slechten. Maar ja, "was". Men laat liever een klassiek concert zien met een roomblank publiek en vervolgens een uitzending van rappende negers, dan dat er een symbiose zou kunnen ontstaan.

BerichtGeplaatst: Za Sep 03, 2005 13:10 Plaats reactie Reageer met quote
George Bush

DowS schreef:

en Bach natuurlijk...

Ja, deze ligt zo voor de hand dat ik hem vergat te noemen.

BerichtGeplaatst: Za Sep 03, 2005 14:03 Plaats reactie Reageer met quote
George Bush

Tips voor beginners:

In deze volgorde doorwerken

Mozart: een aantal vroege symfonieën (tot nr.10) dan door naar 35 t/m 40

Van Beethoven symfonie no 1, 2 en 6, dan door naar 3 en 9.
In 3, 5 en 9 kun je het vernieuwende, revolutionaire van Beethoven goed horen.

Vivaldi: de 4 Jaargetijden, dan door naar Gloria en Magnificat

Bach: beginnen met Brandenburgse Concerten, choralen van de Mattheus, later pas de hele Mattheus.

Brahms 1e symfonie, later de rest 2 t/m 4, de twee pianoconcerten, vioolconcert

Later mee beginnen:
Bruckner, Sibelius

Voor Operabeginners:
Verdi: Traviata, Nabucco, Trovatore, Rigoletto, Aïda
Beethoven: Fidelio
Mozart: Don Giovanni en Zauberflöte
Bizet: Carmen en Parelvissers
Delibes: Lakmé
Bellini: Norma

Wagner pas aan het eind mee beginen; vooral de Ring des Nibelungen is voor "professionals"
Ook met Puccini-opera's adviseer ik later te beginnen.

Op rest kom ik nog terug.

Laatst aangepast door George Bush op Ma Sep 05, 2005 17:32, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Zo Sep 04, 2005 17:11 Plaats reactie Reageer met quote
John Wervenbos

Dank je voor deze tip George. Zelf koppel ik het beluisteren van klassieke muziek niet echt aan oren van beginners of gevorderden.

Denk zelf dat je temperament en je belangstelling voor zekere (levens)thema's je een tijdlang of voorgoed naar een bepaalde groep componisten en muziekstukken toetrekt. Daarnaast kan het keuzerepetoire zich verder blijven uitbreiden natuurlijk.

Wat dat leren luisteren toegespitst op popmuziek betreft: mij heeft de muziek van Frank Zappa niet kunnen bekoren, maar Frank Zappa liefhebbers hebben me eens verteld dat je er naar moet leren luisteren voordat je het echt waarderen kunt.

Ik ben ook opgegroeid met de popcultuur DowS en die cultuur blijf ik trouw, maar inderdaad: muziek is uitgestrekter, wijdser dan alleen popmuziek.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 04, 2005 19:44 Plaats reactie Reageer met quote
Chriswitteman

Ongeveer een half jaar jaar geleden heb ik voor het eerst klassieke muziek gedownload, hetgeen ik nu nog steeds luister.

Beethoven was als eerste, volgens mij naar aanleiding van de film 'A clockwork orange.' Wat later downloade ik ook een volledige CD van Mozart, die ik meteen een stuk prettiger en toegangkelijker vond om naar te luisteren (ik was overigens op zoek naar een stuk van Mozart dat in de film 'The Shawshrank Redemption' wordt gespeeld, kent iemand de titel van dat stuk?).

Nog steeds luister ik enkele stukken regelmatig, mijn favoriet is 'Vespere Solennes De Confessore (K339) Laudate Dominum.'

Verder heb ik totaal geen verstand van klassieke muziek, ik luister alleen de stukken die goed in mijn gehoor klinken; lekker op het balkon in de zon. Ik heb geen verstand van alle stromingen en welke componisten deze stromingen vertegenwoordigen.

Bedankt voor je tips voor beginners, George, bij stom toeval ben ik nog begonnen met Beethoven en Mozart ook. Ik zal ook eens naar Vivaldi en Bach gaan luisteren.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 04, 2005 21:34 Plaats reactie Reageer met quote
koekoeksjong

Chriswitteman schreef:
kent iemand de titel van dat stuk?

Bedoel je de film uit 1994 met o.a. Tim Robbins en Morgan Freeman?
(Er zijn er meer die die titel in zich dragen!)

Het stuk van Mozart heet:

"Duettino - Sull'aria"
Het komt uit de opera "Le nozze di Figaro"

BerichtGeplaatst: Zo Sep 04, 2005 22:04 Plaats reactie Reageer met quote
Chriswitteman

Met Morgan Freeman inderdaad, Koekoeksjong. Bedankt!

BerichtGeplaatst: Zo Sep 04, 2005 23:03 Plaats reactie Reageer met quote
Mirjam

Die vier letzte Lieder van Strauss.
gezongen door Elisabeth Schwartzkopf, dirigent George Szell.

(Toets vier letzte Lieder of four last songs en Strauss bij Google en je kunt hele stukken beluisteren of probeer alleen het volgende lied:)

Im Abendrot is prachtig

( Sad )

Im Abendrot

Text by Joseph von Eichendorff (1788-1857),

Wir sind durch Not und Freude
Gegangen Hand in Hand:
Vom Wandern ruhen wir beide
Nun überm stillen Land.

Rings sich die Täler neigen,
Es dunkelt schon die Luft,
Zwei Lerchen nur noch steigen
Nachträumend in den Duft.

Tritt her und laß sie schwirren,
Bald ist es Schlafenszeit,
Daß wir uns nicht verirren
In dieser Einsamkeit.

O weiter, stiller Friede!
So tief im Abendrot,
Wie sind wir wandermüde -
Is dies etwa der Tod?

BerichtGeplaatst: Ma Sep 05, 2005 17:02 Plaats reactie Reageer met quote
Chriswitteman

Naar aanleiding van de tip van George, heb ik gisteren '4 jaargetijden' van Vivaldi gedownload. Klinkt heel goed (sommigen ook behoorlijk bekend) en is duidelijk mijn smaak (op een enkel stuk na).

Nu is mijn vraag: de CD die ik gedownload heb, bestaat uit 12 tracks, maar welke zijn dit nu? Bij bol.com vond ik een 'tracklist', maar die bestond maar uit 5 titels, te weten:
1. Vivaldi: Concertos (4) for Violin, Op. 8 no 1-4 "Four seasons"
2. Vivaldi: Concerto for Violin in E major, Op. 8 no 1/RV 269 "Primavera"
3. Vivaldi: Concerto for Violin in G minor, Op. 8 no 2/RV 315 "L'estate"
4. Vivaldi: Concerto for Violin in F major, Op. 8 no 3/RV 293 "L'autunno"
5. Vivaldi: Concerto for Violin in F minor, Op. 8 no 4/RV 297 "L'inverno"

Hoe zit het met mijn 12 tracks?

Waar ik ook in geïnteresseerd ben, is de intepretatie van de gehele 4 jaargetijden en de afzonderlijke stukken. Hoe beluister je zoiets 'professioneel' en trek je steekhoudende conclusies (zoals je bijvoorbeeld het thema van een film bepaald)?

BerichtGeplaatst: Ma Sep 05, 2005 17:20 Plaats reactie Reageer met quote
George Bush

Chriswitteman schreef:
Naar aanleiding van de tip van George, heb ik gisteren '4 jaargetijden' van Vivaldi gedownload. Klinkt heel goed (sommigen ook behoorlijk bekend) en is duidelijk mijn smaak (op een enkel stuk na).

Nu is mijn vraag: de CD die ik gedownload heb, bestaat uit 12 tracks, maar welke zijn dit nu? Bij bol.com vond ik een 'tracklist', maar die bestond maar uit 5 titels, te weten:
1. Vivaldi: Concertos (4) for Violin, Op. 8 no 1-4 "Four seasons"
2. Vivaldi: Concerto for Violin in E major, Op. 8 no 1/RV 269 "Primavera"
3. Vivaldi: Concerto for Violin in G minor, Op. 8 no 2/RV 315 "L'estate"
4. Vivaldi: Concerto for Violin in F major, Op. 8 no 3/RV 293 "L'autunno"
5. Vivaldi: Concerto for Violin in F minor, Op. 8 no 4/RV 297 "L'inverno"

Hoe zit het met mijn 12 tracks?

Waar ik ook in geïnteresseerd ben, is de intepretatie van de gehele 4 jaargetijden en de afzonderlijke stukken. Hoe beluister je zoiets 'professioneel' en trek je steekhoudende conclusies (zoals je bijvoorbeeld het thema van een film bepaald)?

De Vier Jaargetijden zijn eigenlijk 4 aparte (viool)concerten.

Een concert, vioolconcert, pianoconcert, celloconcert, klarinetconcert e.d. heeft in zijn oorspronkelijke vorm drie delen: een vlot 1e deel (Allegro con brio) een langzaam 2e deel (Adagio, Largo of Andante) en een snel 3e deel (Rondo, Allegro)

Voor de Vier Jaargetijden kom je dus op 4 x drie delen = 12 tracks.

Voor beginners zijn die langzame middendelen van praktisch alle concerten aan te bevelen. Je kunt daar praktisch alle concerten van bekende klassieke componisten voor nemen.

Probeer ook eens de middendelen van de beide pianoconcerten van Ravel.
Juweeltjes.

Ook een aanrader voor beginners: middendelen van het Klarinetconcert en het pianoconcert no. 21 van Mozart.

Laatst aangepast door George Bush op Ma Sep 05, 2005 17:42, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Ma Sep 05, 2005 17:27 Plaats reactie Reageer met quote
George Bush

Mirjam schreef:
Die vier letzte Lieder van Strauss.
gezongen door Elisabeth Schwartzkopf, dirigent George Szell.

(Toets vier letzte Lieder of four last songs en Strauss bij Google en je kunt hele stukken beluisteren of probeer alleen het volgende lied:)

Im Abendrot is prachtig

Ja, Die Letzte Lieder van Richard Strauss moet genoemd worden. Dit is een andere Strauss dan de Walzerkönig Johann Strauss.
Hij heeft ook de Olympische Hymne voor de spelen van Berlijn 1936 geschreven.

Richard Strauss heeft ook Also sprach Zarathustra geschreven: subliem.

Voor gevorderden: Metamorphosen.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 05, 2005 19:23 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Ik wil George Bush ook bedanken; dankzij hem weet ik nu dat een van mijn favoriete aria's de bloemenaria uit Lakmé is.
Ik vind dit zo mooi.
Dank je wel Very Happy
Dit bedoel ik dus
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Sep 05, 2005 22:32 Plaats reactie Reageer met quote
John Wervenbos

Mooi muziekstuk Jip. Smaakt naar meer. Bijzondere componist deze Léo Delibes.

Een aantal andere tips zal ik binnenkort eens nalopen met behulp van Kazaa en Google.

BerichtGeplaatst: Za Sep 10, 2005 18:41 Plaats reactie Reageer met quote
John Wervenbos

De Peer Gynt Suite van Edvard Grieg blijft natuurlijk ook schitterend.

Hier meer over deze opmerkelijk componist:

BerichtGeplaatst: Di Jan 31, 2006 12:49 Plaats reactie Reageer met quote
Eduard Geenen

Dit weekend een box gekocht met 50 CD van verschillende componisten. Uiteraard Mozart, Beethoven, Haynd, Handel, Correlli en noem maar op.

Het mooiste vind ik de pianowerken van Satie. Echt heel bijzonder. Soms vrolijk en uitbundig en soms heel speelt en toch ingetogen. Heel "comisch" wat hij componeerde.

Verbaas me wel over de prijzen van dit soort boxen. 50 CD's voor 39,95. Minder dan een euro en de kwaliteit is zeer goed te noemen.

In dit jaar van Mozart (heel speelt en vrolijk) de complete werken van hem, 170 CD's voor rond de 100 euro's. Ongeloofelijk en ook verbazingwekkend maar ook raar. Koop je hedendaagse muziek dan betaal je dan een veelvoud voor, voor iets wat eerder tijdelijk te noemen is maar koop je een box Klassiek dan betaal je dan nog niet de prijs voor als dat je zelf een CD copieerd en inbrand!

Genieten dus van rond de 50 uur aan muziek voor een prikkie.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 07, 2006 23:58 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Zo langzaam aan gaat het weer richting pasen. Wat inherent is aan de periode voorafgaand aan pasen, is de traditionele Mattheus- danwel Johannes passion van de hand van de Meester ... Johann Sebastian Bach.
Superlatieven schieten mij altijd weer tekort wanneer ik deze muziek hoor of, zelf als koorlid, zing.

Ik bewonder veel componisten... o.a. Buxtehude, Vivaldi, Handel, Haydn, Mozart, Beethoven en Rossini (petit Messe), echter Bach is voor mij de Meester.

Zijn passies zijn zondermeer ongelooflijk, maar zijn H-mol Messe is echt zijn meesterwerk.... althans....dat vind ik.
Wat dat betreft heb ik twee uitvoeringen die totaal van elkaar verschillen, t.w. 1 van Karl Richter en 1 van Nicolaus Harnoncourt.
Richter is een representant van de meer orkestrale "vette" opvatting, terwijl Harnoncourt de strenge Barok vertegenwoordigt.

Overigens zijn beide CD's aanraders...

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 08, 2006 0:14 Plaats reactie Reageer met quote
George Bush

estudiant schreef:
Richter is een representant van de meer orkestrale "vette" opvatting, terwijl Harnoncourt de strenge Barok vertegenwoordigt.

Bij mij kun je de "vette" van Otto Klemperer en de klassieke van Eugen Jochum beluisteren.

De Harnoncourt-rage heeft me jarenlang uit de kerk / concertzaal gehouden.
Veel later moest ik erkennen dat die Harnoncourt ook heel mooi is.
Shock

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 08, 2006 19:18 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

George Bush schreef:
estudiant schreef:

Bij mij kun je de "vette" van Otto Klemperer en de klassieke van Eugen Jochum beluisteren.

De Harnoncourt-rage heeft me jarenlang uit de kerk / concertzaal gehouden.
Veel later moest ik erkennen dat die Harnoncourt ook heel mooi is.
Shock

Ik heb dezelfde ontwikkeling doorgemaakt.... prachtig vond ik die "vette" opvatting, maar nu moet ik toegeven dat de "elegante" en "strenge" opvatting echt mooier is.

Het schijnt dat de Mattheuspassion aan het begin van de vorige eeuw een uur langer duurde en enorm "vet" werd weggezet.
Ben ff de naam van die dirigent kwijt, die overigens daarmee Bach weer op de muzikale kaart zette.

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 08, 2006 19:49 Plaats reactie Reageer met quote
George Bush

estudiant schreef:

Het schijnt dat de Mattheuspassion aan het begin van de vorige eeuw een uur langer duurde en enorm "vet" werd weggezet.
Ben ff de naam van die dirigent kwijt, die overigens daarmee Bach weer op de muzikale kaart zette.

Mijn Klemperer duurt 20 minuten langer dan die van Jochum.
Ik dacht dat Mengelberg met het Concertgebouworkest de Mattheus in Nederland op de kaart gezet heeft.
Met o.a. Aafje Heijnis. Ik meen dat zij na de uitvoering altijd zei: "zo die hangt weer voor een jaar"

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 08, 2006 20:50 Plaats reactie Reageer met quote
curacaoteam

Mendelsohn heeft de eerste uitvoering van de Matheus Passion op zijn muzikale 'geweten', samen met een vriend.

Hij vond de muziek tussen die van een oud-leraar van Bach en was er razend enthousiast over.

Ik heb geen idée hoe lang die allereerste uitvoering duurde.

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 08, 2006 22:07 Plaats reactie Reageer met quote
koekoeksjong

Curacaoteam schreef:
Mendelsohn heeft de eerste uitvoering van de Matheus Passion op zijn muzikale 'geweten', samen met een vriend.

De door jouw genoemde componist M. leefde van 1809 tot 1847 dus honderd jaar later dan de componist Bach die van 1685 tot 1750 leefde. M's enige verdienste is dat'ie het stuk op het repertoire zette; je zou hooguit kunnen beweren dat 'ie het heeft herontdekt en da's alles...

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 08, 2006 22:11 Plaats reactie Reageer met quote
George Bush

koekoeksjong schreef:
De door jouw genoemde componist M. leefde van 1809 tot 1847 dus honderd jaar later dan de componist Bach die van 1685 tot 1750 leefde. M's enige verdienste is dat'ie het stuk op het repertoire zette; je zou hooguit kunnen beweren dat 'ie het heeft herontdekt en da's alles...

Ja, zo is het gegaan.

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 08, 2006 23:37 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

koekoeksjong schreef:
Curacaoteam schreef:

Nou dat "da's alles".... is toch op z'n minst een bagatel. De periode na Bach kenmerkte zich doordat de muziek zich orkestraal romantisch ontwikkelde.....de barok was uit.... en vooral "not done" . Mendelsohn ontdekte de tijdloosheid van de muziek van Bach en zette het weer op het repertoire.

Het was idd Willem Mengelberg die de MP weer op de kaart zette. Toppunt van de "vette" opvatting was zijn MP op 14 april 1911 in Frankfurt, met maar liefst 1650 musici..... Cool