Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Gemeenten passen geen sancties toe. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Gemeenten passen geen sancties toe.
BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2000 0:19 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Robert,

Het lijkt mij erg lastig te achterhalen of iemand echt niet wil werken en wat het percentage is van de huidige ABW-ers / WAO-ers die gewoon niet willen werken.

Wat betreft die jongen: als hij het zelf aangeeft zie ik geen reden om hem inderdaad niet te sanctioneren. Toch vind ik het een dubieus verhaal: zover ik weet moet je een eigen adres hebben, mag je niet langer dan 2 weken op vakantie zonder toestemming van de Sociale Dienst en moet er maandelijks een hercontrolebriefje ingevuld worden.

Dus dat zoiets kan vind ik heel vreemd. Als Sociale Dienst zou ik gewoon zoiemand maandelijks oproepen en als hij niet op komt dagen de uitkering stopzetten.

Maar nogmaals, dat soort uitzonderingen zou ik niet tot regel willen verheffen.
BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2000 10:40 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Cliff:

Ik heb bewust een blad geciteerd wat voornamelijk door ambtenaren wordt gelezen.
Als je daar al een verwijzing naar zieligheid en dreiging in ziet staan, dan kun je op je klompen aanvoelen hoe de vork in de steel zit.
Natuurlijk zullen ze niet gauw zeggen dat ze de kantjes er van aflopen uit angst voor dreiging van geweld. Dan kun je echt beter zeggen dat je een oogje dichtknijpt voor fraude, omdat je ze zielig vindt.
Dit soort berichten worden altijd verpakt, want anders geef je toe dat je je taak niet uitvoert en bovendien een groep stigmatiseert en dat is helemaal verkeerd natuurlijk. Zo zijn we al jaren de waarheid aan het toedekken. En zo kan het ook heel gemakkelijk dat meer dan 70% van de allochtonen in een uitkering zitten.
Dat is meer dan de percentages die jij hebt gelezen van in de 60, maar dat komt omdat er ook export plaatsvond van uitkeringen en omdat er ook allochtone vrouwen mannen onderhouden met hun Nederlandse uitkering.

BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2000 10:47 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Cliff:

En bovendien is jouw stelling dat een sanctie achter een bureau wordt genomen en
dat betrokkene daar niet bij is niet steekhoudend. De daaropvolgende contacten zijn echt niet fraai hoor, als client komt vragen hoe het komt dat hij 100 piek minder krijgt of waarom zijn uitkering is opgeschort. Dat is de reden waarom het bijna nooit tot een sanctie komt, ookal is daar volgens richtlijnen van het ministerie alle reden voor zelfs.
BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2000 11:13 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Bart,

Citaat:
En zo kan het ook heel gemakkelijk dat meer dan 70% van de allochtonen in een uitkering zitten. Dat is meer dan de percentages die jij hebt gelezen van in de 60, maar dat komt omdat er ook export plaatsvond van uitkeringen en omdat er ook allochtone vrouwen mannen onderhouden met hun Nederlandse uitkering.

Onderbouw dit soort uitspraken toch eens met een link naar een onderzoek of persbericht. Wat ik gelezen heb waren cijfers van 66% en dan ging het nog om mensen boven de 40.
BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2000 11:48 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

citaatje Telegraaf 24 nov. j.l.

''........Want als een bijstandsuitkering bij een gezin door een van beide partners wordt ontvangen, komt er maar één uitkering in de statistieken terwijl minstens twee personen van die uitkering afhankelijk zijn. "In de praktijk zal met name het aantal vrouwen dat afhankelijk is van een bijstandsuitkering, onderschat worden", schrijft Vermeend.

..................

Het gaat bij de mannen in veruit de meeste gevallen om een uitkering voor arbeidsongeschiktheid, gevolgd door de bijstand en de ww. Van de oudere Turkse mannen krijgt 44% een wao-uitkering en hiervan ontvangt 4% deze in het buitenland. .................... Ende citaat.

BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2000 13:49 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Bart, voorlopig wacht ik op bewijzen van jouw kant.
BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2000 13:54 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Bart...
Citaat:
...want als een bijstandsuitkering bij een gezin door een van beide partners wordt ontvangen, komt er maar één uitkering in de statistieken terwijl minstens twee personen van die uitkering afhankelijk zijn.

Bedoel je dat je voor elke uitkering aan een allochtoon gewoon TWEE uitkeringsgerechtigden in de statistieken mag tellen???

Ik snap je niet helemaal geloof ik... of juist wel?

Blij met m'n toevallige geboorteplekje, nu en dan trots op het feit dat ik enkelen of hele groepen mensen MEDELANDERS mag noemen!

[Dit weerwoord is op 05 December 2000 gewijzigd door robT.]
BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2000 14:08 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Cliff:

Zie het door mij gegeven citaat uit de Telegraaf van 24 november. Wat is je nog meer niet duidelijk? Hier wordt het je door minister Vermeend zelfs uitgelegd.

BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2000 14:11 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

robT:

In de % van in de 60 zijn nog een aantal alloch. uitkeringstrekkers niet meegerekend.Doe je dat wel dan liggen de % boven de 70%.
BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2000 15:48 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Bart,

Wat ik van jou wil zien is een bewijs dat meer dan 70% van de allochtonen van een uitkering leeft.

Tja, je kunt zeggen dat wanneer je een gezin hebt met 5 kinderen waarvan de vader een WAO uitkering heeft dat het dan om 7 uitkeringstrekkers gaat. Ik vind dat echter een rare redenering, maar goed.

Het levert nog steeds geen enkel bewijs. Kom eens met cijfers van het CBS ofzo.
BerichtGeplaatst: Di Dec 05, 2000 18:11 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

http://www.cbs.nl/nl/producten/artikelen/algemeen/a-152/2000/10/De_herk omst_van_inkomensverschillen.pdf
Zie hier de laatste nieuwsbrief. Een halvering van Bart' schatting is op dit moment meer op zijn plaats.
Groeten,
Niels

[Dit weerwoord is op 25 December 3689 gewijzigd door Niels.]

[Dit weerwoord is op 05 December 2000 gewijzigd door Niels.]
BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2000 0:27 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik heb niets over inkomensverschillen aan de orde gesteld.
BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2000 0:38 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Cliff,

Het beste kun je telegraaf.nl intypen. Als je archief aanklikt links van de pagina kun je de datum 24-11-2000 intikken. Dan zie je de pagina van die krant van 24 november.
En de volgende kop:

Gros allochtonen heeft uitkering
Tweederde van alle Turkse en Marokkaanse mannen van boven de 40 jaar zit thuis en krijgt bijstand, een wao-uitkering of loopt in de ww.

Als je op de tabel klikt zie je dat in het artikel uitgelegd wordt dat de genoemde %%
zelfs nog laag zijn aangezien het alleen voor de mannen is meegerekend en omdat er ook uitkeringen zijn geexporteerd naar landen van herkomst. Reken je die mee kom je boven de 70%.
BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2000 0:57 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Boven de 40 dus Bart. En hoe zit het onder de 40?

Dit is de juiste tabel (volgens de Telegraaf):

[Dit weerwoord is op 06 December 2000 gewijzigd door Cliff.]
BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2000 1:03 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Aan inkomensverschillen kun je o.m. zien of er veel mensen een uitkering hebben. Niet iedereen met een uitkering kan trouwens werken. Zie onderstaand nieuwsbericht:

* PvdA belooft armen extra geld

De PvdA wil mensen met een laag inkomen en die geen uitzicht meer op
werk hebben, zo'n honderd gulden per maand extra geven. Het gaat om
mensen met specifieke problemen in de bijstand, weduwen, en
afgekeurde werknemers die geen sollicitatieplicht hebben.
De PvdA wil daarmee voorkomen dat kansloze groepen in blijvende
armoede terechtkomen. De PvdA blijft overigens bij het principe dat
mensen zoveel mogelijk gestimuleerd moeten worden om te gaan werken.
Het plan, dat een kamermeerderheid lijkt te krijgen, komt woensdag
aan de orde tijdens de behandeling van de begroting van sociale
zaken.
BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2000 1:19 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Cliff:''Boven de 40 dus Bart. En hoe zit het onder de 40?''

http://www.cbs.nl/nl/producten/artikelen/algemeen/a-152/2000/10/integratiewinst.pdf
BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2000 1:22 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Dit is de juiste tabel (volgens de Telegraaf): volgens szw

[Dit weerwoord is op 06 December 2000 gewijzigd door Cliff.
[/CITAAT]

BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2000 1:25 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Dit zegt het CBS over 1999:

Arbeidsongeschiktheid autochtonen en allochtonen

Eind 1999 ontvingen 884 duizend personen in Nederland een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Dat is een op de twaalf personen van 15 tot en met 64 jaar. Uit de cijfers van het CBS blijkt dat arbeidsongeschiktheid onder niet-westerse allochtonen minder vaak voorkomt. Van deze groep is een op de veertien arbeidsongeschikt. Binnen de groep niet-westerse allochtonen hebben Turkse en Marokkaanse mannen van 40 tot en met 64 jaar ongeveer twee keer zo vaak een arbeidsongeschiktheidsuitkering als mannen van 40 tot en met 64 jaar in andere bevolkingsgroepen.

Niet-westerse allochtonen minder vaak arbeidsongeschikt

Onder niet-westerse allochtonen zijn relatief minder mensen arbeidsongeschikt dan onder autochtonen en westerse allochtonen. Dit komt vooral doordat deze groep gemiddeld jonger is. Verder komt onder Antillianen/Arubanen en de groep overige niet-westerse allochtonen relatief weinig arbeidsongeschiktheid voor.

Arbeidsongeschiktheid onder Turkse en Marokkaanse mannen

Ruim 8 duizend Marokkaanse mannen van 40 tot en met 64 jaar en 11 duizend Turkse mannen van die leeftijd, hebben een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Het gaat hierbij om ruim 30 procent van de Marokkaanse en 40 procent van de Turkse mannen in die leeftijdsgroep. Van de autochtone mannen en de westerse allochtone mannen van 40 tot en met 64 jaar is 17 procent arbeidsongeschikt. Turkse en Marokkaanse mannen in deze leeftijdsgroep hebben dus ongeveer twee keer zo vaak een arbeidsongeschiktheidsuitkering als mannen uit andere bevolkingsgroepen in dezelfde leeftijdsgroep.
Onder jongere Turkse en Marokkaanse mannen komt arbeidsongeschiktheid ook vaker voor. Het verschil met andere mannen jonger dan 40 jaar is echter minder groot.

Vrouwen minder vaak arbeidsongeschikt

Van de vrouwen van 15 tot en met 64 jaar heeft 7 procent een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Voor de mannen geldt een percentage van 9 procent. Dit verschil hangt samen met de lagere arbeidsparticipatie van vrouwen. Via het hebben van een baan wordt immers het recht op een uitkering verkregen. Net als bij de mannen komt arbeidsongeschiktheid bij vrouwen vooral voor bij de 40-plussers. Turkse vrouwen en in iets mindere mate Surinaamse vrouwen in die leeftijdsgroep hebben vaker een arbeidsongeschiktheidsuitkering dan andere vrouwen.

Niet-westerse allochtonen iets vaker volledig arbeidsongeschikt

Bijna drie van de vier personen met een arbeidsongeschiktheids-uitkering is volledig arbeidsongeschikt. Bij de niet-westerse allochtonen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering is het aandeel van de volledig arbeidsongeschikten iets hoger, namelijk vier van de vijf.

Technische toelichting

De uitkomsten betreffen in Nederland wonende personen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering krachtens de WAO, WAZ of Wajong. De uitkomsten zijn samengesteld door gegevens over arbeidsongeschiktheidsuitkeringen te combineren met de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) ten einde de etniciteit van personen te kunnen vaststellen. Omdat sommige personen meer dan één uitkering hebben en een aantal personen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering in het buitenland woont is het hier gepresenteerde totaalcijfer wat lager dan het eerder gepubliceerde cijfer over het totaal aantal arbeidsongeschiktheidsuitkeringen.
Tot de allochtonen wordt iedereen gerekend die legaal in Nederland woont en van wie tenminste één ouder in het buitenland is geboren. Niet-westerse allochtonen zijn allochtonen afkomstig uit Afrika, Azië (exclusief Japan en het voormalig Nederlands Indië of Indonesië), Latijns Amerika of Turkije.

Noot voor de redactie

Voor achtergrondinformatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met de heer A.J.P. Ferber van het CBS, tel. (070) 337 54 15. Overige informatie kunt u krijgen bij de persdienst van het CBS, tel. (070) 337 58 16.
BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2000 1:30 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik begin dit onderwerp steeds waziger te vinden. Doet me denken aan de discussie die Robert opende over eerlijkheid.

Hoe kunnen de cijfers nou zo verschillen?
BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2000 21:54 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Cliff:
'Ik begin dit onderwerp steeds waziger te vinden. Doet me denken aan de discussie die Robert opende over eerlijkheid.'

Sociale wetgeving is juist omdat de definities in iedere sociale wet afwijken van de anderen, zo'n moeilijk in cijfers onder te brengen onderwerp. Bovendien is dit gebrek aan transparantie een bewuste keuze, omdat indien op gemakkelijke wijze inzicht is te krijgen hierin, 1 van de, of meerdere deelnemers aan onze overlegmaatschappij de schuld van excessen kan worden verweten.
BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2000 22:14 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik heb niet de indruk dat die laatste bijdrage enige mist heeft doen optrekken...
BerichtGeplaatst: Wo Dec 06, 2000 23:59 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Bart,

De schuld aanwijzen is toch ook iets wat blijft hangen bij het onderzoek naar allochtonen en uitkeringen.

Wat WAO uitkeringen betreft lijkt mij het veel verstandiger om dit naar beroepsgroep te doen.

Ik heb datzelfde ook al eerder gezegd voor wat betreft het melden van etniciteit in de media bij een delict. Tenzij dat delict direct betrekking heeft op de etniciteit is het logisch dat het vermeld wordt, maar vaak is dat niet zo en is die etnische informatie volledig nutteloos. De mensen die echter graag de schuld bij een definieërbare groep leggen zitten te springen om die informatie. Ze zijn er zelfs vaak gefixeerd op (kranten nalezen alleen om te zien of er delicten door buitenlanders gepleegd zijn bijvoorbeeld). Wie zoekt zal vinden zegt men wel eens.

In principe is iedere crimineel gelijk. Als er een oorzaak/gevolg situatie is aan te duiden voor wat betreft etniciteit kan het relevante informatie zijn.

Ik vind dat er te onzorgvuldig met die informatie wordt omgesprongen. Naast etnische cultuur zijn er vele andere culturen, sociale cultuur (naar inkomen of maatschappelijke positie), bedrijfscultuur, beroepscultuur en zelfs streekcultuur.

[Dit weerwoord is op 07 December 2000 gewijzigd door Cliff.]
BerichtGeplaatst: Do Dec 21, 2000 21:49 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik vind het zeer belangrijk de etnische achtergrond van criminelen te weten en velen met mij. Als je die weet en er springt een groep in negatieve zin uit weet je hoe je jezelf moet beschermen als land. De grens op slot voor die lui, en wel zo snel mogelijk.
BerichtGeplaatst: Do Dec 21, 2000 22:00 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Henk, misschien ben je het met deze mogelijkheid ook wel eens!

Uit onderzoek in Griekenland is gebleken dat van de zomerse en jonge vakantiegangers vooral de Nederlandse zich zeer slecht gedragen op de Griekse stranden en in de Griekse plaatsen.

Griekenland besluit naar aanleiding van dit onderzoek zijn grenzen voor alle Nederlandse vakantiegangers te sluiten!

Misschien doen ze het binnenkort nog ook!

Terecht dus volgens jou?
BerichtGeplaatst: Vr Dec 22, 2000 0:04 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

robT
Citaat:

Uit onderzoek in Griekenland is gebleken dat van de zomerse en jonge vakantiegangers vooral de Nederlandse zich zeer slecht gedragen op de Griekse stranden en in de Griekse plaatsen.

Laten we eerst eens beginnen met een verschil te maken tussen geldbrengende touristen en zich hier blijvend vestigende zeer dure Medelanders, die gemiddeld op de Indonesiers na, zich stukken crimineler en vooral geweldadiger gedragen dan autochtonen.
Laten we ook eens kijken wat het gedrag is dat de zich slecht gedragende tourist in Griekenland vertoont. Is dat onzedig, uitgelaten en onbeschoft? Foei, foei, foei.
Maar zijn dat roofovervallen, verkrachtingen et cetera? We kunnen alleen maar vaststellen dat deze jonge touristen zich niet gedragen naar de normen van de Grieken en van sommigen van ons, maar daar blijft het dan ook bij. Aangetekend hierbij is dat de Nederlandse moraal een stuk minder conservatief is en de bevolking aldaar veel baat heeft bij het tourisme van deze groep.
Lets make equations better!

[Dit weerwoord is op 22 December 2000 gewijzigd door Bart van der Stiemele.]
  Weerwoord forum index » Economie