Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Europese Zaken » Exit Poll Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Wat heb je gestemd
voor
56%
 56%  [ 17 ]
tegen
43%
 43%  [ 13 ]
blanco
0%
 0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 30

BerichtGeplaatst: Vr Jun 03, 2005 13:49 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Chris schreef:
Wat een zielig gedoe hier van de VERLIEZERS.

Ik schreef:
De NJET-stemmers brallen nu over een "overwinning". Waarop, als ik vragen mag?

Een rationeel antwoord zit er zeker niet in, hè Chris?

Chris schreef:
Laat de Karels, JanK's, Johns en de Guusjes maar beslissen wat goed is voor ons. Dat weten ze beter en bovendien scheelt het een hoop rancuneuze weerwoorden....

Mag de meerderheid van de Spanjaarden ook genoemd worden?

BerichtGeplaatst: Vr Jun 03, 2005 14:07 Plaats reactie Reageer met quote
John

Goh Chris, feit blijft dat veel (niet allemaal) JA stemmers op basis van onderbuikgevoel hebben gestemd. En natuurlijk Chris niet... Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Vr Jun 03, 2005 14:08 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

koekoeksjong schreef:
JanK schreef:
...tijd voor een nieuwe regel: ieder land dat na 3 jaar de grondwet nog niet geratificeerd heeft kan vertrekken

Blijken de JA-Stemmers in hun hart ook nog dictators te zijn... Shock !!

Ik voel me als "JA"-stemmer aangesproken en bovendien geef ik JanK gelijk. Als je lid wordt van een club die in meerderheid regels stelt en accepteert en jij verdomt het die regels te accepteren dan moet je maar ver(t)rekken.
Dat zijn de grondregels van elke democratie. Ik vind JanK dan nog erg tolerant: drie jaar vind ik eigenlijk veel te lang.

Een dictaat is het als een minderheid de rest zijn wil wil opleggen, ongeveer de redenatie van de "NJET"-stemmers in ons kleine landje die er fier op zijn dat ze de voortgang van de EU kunnen dwarsbomen.

Maar goed, ik begrijp dat de "NJET"-stemmers in hun euforie nog niet zo helder kunnen denken..... Wink

BerichtGeplaatst: Vr Jun 03, 2005 14:47 Plaats reactie Reageer met quote
Alfatrion

Karel den Hoorn schreef:
Alfatrion schreef:
De eerste vraag is dan of je een federatie wil. Wil je dat niet dan moet je tegen stemmen.

Dit snap ik niet helemaal, ook de link die je geeft niet.

Wat bedoel je daar mee?

De vraag was of we deze grondwet wilden. De vraag welk staatsbestel we willen is daarvoor relevant. Een federatie heeft een democratische grondwet. Een confederatie heeft geen grondwet. Wil je een confederatie dan moet je tegen de grondwet stemmen. Stel nu dat de grondwet de situatie verbeterd (wat niet zo is) zou dat rede moeten zijn voor een confederaist om toch een grondwet te willen?

Guus schreef:
Alfa schreef:
Zou je persoonlijke kwalificatie van politici achter wegen willen laten? Iets tegen Geert Wilders hebben is je goed recht, maar kritiek op hem moet wel inhoudelijk zijn.

Inhoudelijk? Heeft ie dan inhoud? Wat dan? Bionica? Servomotortjes? Hydrauliek? Repeterende spraakchips?

Heb ik nu soms op de tenen van een fan getrapt?

Ik vind dat iedereen in een democratie een echte kans moet hebben. Daar is geen spraken van wanneer we politici, waar we het zeer mee oneens zijn, gaan aanvallen omdat we daarmee een pychologische druk op anderen leggen om er maar niet op te stemmen. Afgezien daarvan is zo dat de persoon die een ander persoonlijk aanvalt zelf geen inhoudelijke redenen heeft om tegen zijn standpunten te zien. Je geeft er dus eigenlijk mee aan dat je niet weet waar je het over hebt.

Karel den Hoorn schreef:
Toch blijft het bemoedigend dat - met de afgeschoten grondwet in de hand - men in ieder geval een poging lijkt te hebben gedaan om enigszins tegemoet te komen aan deze (terechte) kritieken.

Vanzelfsprekend binnen de smalle marges die toegestaan worden omdat ALLE lidstaten unaniem akkoord moeten gaan met dergelijke stapjes vooruit, maar toch .......

Omdat alle lidstaten akkoord moeten gaan is:
p.23 de grondwet ondemocratisch
p.35 het vetorecht voor 95% afgeschaft
p.79 de discussie gevoerdt met kreten als 'het licht gaat uit' en 'er komt oorlog'.
p.80 beschikt de EP nog altijd nauwelijk over bevoegdheden
p.92 er niets gedaan aan de geldverslinding

Guus schreef:
Leuke samenvatting hoe het volgens Pim niet moet. Interessant, maar hoe moet het volgens hem dan wel? Zullen we een spiritist inhuren om daar achter te komen?

Wat dacht je van:
p.23 democratisch - EP veel meer macht
p.35 niet te snel grooien, rekening houden met de wensen van het volk
p.79 een INHOUDELIJKE (is een moeilijk woord geloof ik) discussie voeren
p.80 EP veel meer bevoegdheden
p.92 geldverslinding aanpakken: op een plaats vergaderen en alleen de werkelijke rijskosten vergoeden, fraude bij overheidsprojecten aanpakken

Karel schreef:
Zelfs zónder dat 't überhaupt in werking trad ...... Daar mogen we absoluut niet geringschattend over doen: Een diplomatiek hoogstandje van wereldformaat

Mensen uit weerzijde van het politieke spectrum gaan samen werken als de nood het hoogst is. Om dichter tot Guus te komen moet je dus een gezamelijk doel hebben EN heel veel tegenstanders.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 03, 2005 14:54 Plaats reactie Reageer met quote
Alfatrion

Guus schreef:
Als je lid wordt van een club die in meerderheid regels stelt en accepteert en jij verdomt het die regels te accepteren dan moet je maar ver(t)rekken.

De regel van deze club is dat een verdrag door alle landen moet worden geaccepteerd om in werking te kunnen treden. Die is met meerderheid aangenomen.

Quote:
Een dictaat is het als een minderheid de rest zijn wil wil opleggen, ongeveer de redenatie van de "NJET"-stemmers in ons kleine landje die er fier op zijn dat ze de voortgang van de EU kunnen dwarsbomen.

Anderen landen worden niet tot iets gedwongen tot iets door het afwijzen van de grondwet. Dat de nee stemmers dus de gedachte van het dictaat volgen is dus onzin.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 03, 2005 15:17 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Alfatrion schreef:
Guus schreef:
Als je lid wordt van een club die in meerderheid regels stelt en accepteert en jij verdomt het die regels te accepteren dan moet je maar ver(t)rekken.

De regel van deze club is dat een verdrag door alle landen moet worden geaccepteerd om in werking te kunnen treden. Die is met meerderheid aangenomen.

Dat klopt en dat is een zwak punt maar begrijpelijk. Helaas kunnen enkele dwarskoppige landen dan erg veel roet in het eten gooien.
In een gewone democratie als de onze kan de minderheid niet zo gemakkelijk zijn zin doordrijven.
De kiezers in Frankrijk en Nederland hebben gretig van deze zwakke plek gebruik gemaakt om zich eens flink te laten gelden. De Fransen omdat ze het verschil weigeren te zien tussen nationale grieven en Europese belangen. En de Nederlanders omdat ze last hadden van uhhh...... hun onderbuik? Embarassed

BerichtGeplaatst: Vr Jun 03, 2005 15:31 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Alfatrion schreef:

Guus schreef:
Leuke samenvatting hoe het volgens Pim niet moet. Interessant, maar hoe moet het volgens hem dan wel? Zullen we een spiritist inhuren om daar achter te komen?

Wat dacht je van:
p.92 geldverslinding aanpakken: op een plaats vergaderen en alleen de werkelijke rijskosten vergoeden, fraude bij overheidsprojecten aanpakken

p.23 en p.80 zijn ongeveer identiek. Een gemakkelijke uitspraak die veel meer gedetailleerd moet worden. Het EP is een constellatie waar puur nationale belangen een beetje moeten worden getemperd anders worden de belangen van kleine landen teveel weggedrukt.
Voor p.35 moeten we eerst vriendelijk aan de VS, China en India verzoeken of ze ook wat minder snel (economisch) willen groeien.
p.79 is een dooddoener
p.92 is van toepassing op ongeveer alle organisaties, zowel particulier als overheden. Gezien de praktijk overal moeilijk oplosbaar.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 03, 2005 15:32 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Guus schreef:
Maar goed, ik begrijp dat de "NJET"-stemmers in hun euforie nog niet zo helder kunnen denken..... Wink

En nou voel ik me aangesproken.
Ik ben helemaal niet euforisch en of ik helder nadenken kan laat ik liever aan anderen over. Laat ik volstaan met te zeggen dat ik nog net zo helder kan nadenken als een paar dagen geleden.
Quote:

Mij is nooit gevraagd om lid van die club te worden, de Euro in te voeren, het in sneltreinvaart uitbreiden van het ledenbestand, te veel contributie te moeten betalen, enz.....
Dat is allemaal democratisch beslist door de elite die wij decenia lang aan mochten wijzen om het ons ongevraagd door de strot te duwen.
Je moet je pijlen dus niet op de clubleden richten, maar op het clubbestuur. Datzelfde clubbestuur werkte mee aan een gammel regelement en dacht in hun arrogantie dat de clubleden dat wel zouden vreten. Toen echter de clubleden voor het eerst sinds het bestaan van de club hun mond open mochten doen, kreeg het clubbestuur een behoorlijk pak rammel.

Quote:
Mag de meerderheid van de Spanjaarden ook genoemd worden?

Tuurlijk mag dat. Mag ik dan ook zeggen dat ik het Spaanse stemgedrag helemaal niet vreemd vind?
Als jij per persoon per jaar € 150,- toegestopt krijgt, terwjl andere clubleden € 150,- per persoon per jaar moeten betalen, zou je gek zijn om niet bij zo'n club te willen horen.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 03, 2005 15:42 Plaats reactie Reageer met quote
Xeno

Tedje van Es schreef:
Als jij per persoon per jaar € 150,- toegestopt krijgt, terwjl andere clubleden € 150,- per persoon per jaar moeten betalen, zou je gek zijn om niet bij zo'n club te willen horen.

Dief van eigen portemonnee inderdaad...
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Jun 03, 2005 15:59 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Tedje schreef:

Interessant dat je laat blijken de vraagstelling van het referendum niet te hebben begrepen. Troost je, je was niet de enige. Het ging niet om de vraag of je wel of niet bij de club wil behoren. Zowel Spanje als Nederland behoren namelijk al bij de club.
Het ging om de nieuwe en verbeterde clubregels waarover Spanje en Nederland zich moesten uitspreken.

Natuurlijk kunnen we een referendum gaan houden of Nederlanders in de EU willen blijven of eruit willen.

Met de ervaring van afgelopen woensdag vrees ik dan wel het ergste.... Sad

BerichtGeplaatst: Vr Jun 03, 2005 16:06 Plaats reactie Reageer met quote
margareth

En wat er gebeurt er nu ..nu dat Nederland NEE heeft gestemd?
BerichtGeplaatst: Vr Jun 03, 2005 16:25 Plaats reactie Reageer met quote
Niels

Dat hangt van Engeland af. Als de Engelsen slim zijn en niet akkoord gaan, dan zal vermoedelijk de procedure in de rest van de landen wel afgeblazen worden, want dan heeft het weinig zin om verder te gaan daarmee.

Daarna zal de politiek weer terug moeten gaan naar haar bevolking om uit te leggen wat Europa volgens hen is en wat ze zoal aan het bekonkelen zijn.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 03, 2005 16:49 Plaats reactie Reageer met quote
Alfatrion

Guus schreef:
Alfatrion schreef:
Guus schreef:

Dat klopt en dat is een zwak punt maar begrijpelijk. Helaas kunnen enkele dwarskoppige landen dan erg veel roet in het eten gooien.
In een gewone democratie als de onze kan de minderheid niet zo gemakkelijk zijn zin doordrijven.

Voor onze eigen grondwet hebben we ook afwijkende regels wat betreft het stem gedrag. Zo iets als 'gewoon' bestaat niet.

Guus schreef:
De kiezers in Frankrijk en Nederland hebben gretig van deze zwakke plek gebruik gemaakt om zich eens flink te laten gelden.

Jij ziet een zwakke plek, ik zie een sterke plek.

Guus schreef:
De Fransen omdat ze het verschil weigeren te zien tussen nationale grieven en Europese belangen. En de Nederlanders omdat ze last hadden van uhhh...... hun onderbuik? Embarassed

Nederlanders vonden de EU te snel gaan. Dat hoef je niet leuk te vinden, maar dat afdoen als onderbuik gevoelens toon je een slechte verliezer.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 03, 2005 17:07 Plaats reactie Reageer met quote
Alfatrion

Guus schreef:
Alfatrion schreef:

Guus schreef:

Wat dacht je van:

p.23 en p.80 zijn ongeveer identiek. Een gemakkelijke uitspraak die veel meer gedetailleerd moet worden. Het EP is een constellatie waar puur nationale belangen een beetje moeten worden getemperd anders worden de belangen van kleine landen teveel weggedrukt.
Voor p.35 moeten we eerst vriendelijk aan de VS, China en India verzoeken of ze ook wat minder snel (economisch) willen groeien.
p.79 is een dooddoener
p.92 is van toepassing op ongeveer alle organisaties, zowel particulier als overheden. Gezien de praktijk overal moeilijk oplosbaar.

23+80 - ik wil geen federatie maar een confederatie - de staten bepalen wat gemeenschappelijk is
35 - groeien in de bestuurlijke zin
79 - het is blijkbaar nodig om dit te zeggen
92 - de slordige wijze waarop de EU geld verslind kom je in Nederland niet tegen - er kan heel veel bezuinigd worden

BerichtGeplaatst: Vr Jun 03, 2005 20:13 Plaats reactie Reageer met quote
JanK

Chriswitteman schreef:
Wat een zielig gedoe hier van de VERLIEZERS

Mag ik alsjeblieft boos zijn. Er is zojuist voor me besloten dat Nederland de EU moet gaan dwarsbomen. Alsof 40 procent van de Nederlanders niet vóór heeft gestemd.

Wat hebben de ‘nee’ stemmers nu eigenlijk gewonnen, behalve het referendum? Inderdaad. Niks. De ‘Ja’ stemmers krijgen hun grondwet niet, maar de ‘Nee’ stemmers ook niet. En die grondwet hield juist een verbetering in van een aantal van hun eigen kritiekpunten. Dat ze toch ‘nee’ hebben gestemd was op basis van argumenten waar het referendum niet over ging, dus krijgen ze op die punten hun zin ook niet. Wat dat betreft blijft alles zoals het was. De euro blijft, Oost-Europa blijft, het politieke establishment blijft, Balkenende blijft, de kaasboeren moeten nog steeds hun witte pakken aan, en we gaan ook niet terug naar het postkoetstijdperk van de Concierge.

Wat heronderhandelen betreft: ik denk echt niet dat 23 landen een geratificeerde grondwet gaan heronderhandelen omdat een paar landen problemen hebben met een onwillige bevolking die niet weet wat ze wil. Want wanneer is het wél goed? Dan zou je wéér een referendum moeten houden. En dan stemt men weer ‘nee’. We kunnen niet aan de gang blijven.

De enige hoop voor Nederland is dat er nog meer landen referenda gaan houden en dat die ook een ‘nee’ uitslag opleveren, anders gaat de trein gewoon door, en moet Nederland er straks heel hard achter aanrennen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Vr Jun 03, 2005 23:20 Plaats reactie Reageer met quote
LdeBehanger

Onderbuikgevoel is in deze barre tijden van €Urocratie hoognodig. Wel wakker blijven hè?
Ze hebben het nagelaten een echte grondwet te maken. Eerlijk, helder en sociaal. En de meeste landen laten het na hun burgers te raadplegen. Als het werkelijk goed was zou het een eenvoudige keus zijn.
BerichtGeplaatst: Vr Jun 03, 2005 23:24 Plaats reactie Reageer met quote
Mirjam

Niels schreef:
Dat hangt van Engeland af. Als de Engelsen slim zijn en niet akkoord gaan, dan zal vermoedelijk de procedure in de rest van de landen wel afgeblazen worden, want dan heeft het weinig zin om verder te gaan daarmee.

Daarna zal de politiek weer terug moeten gaan naar haar bevolking om uit te leggen wat Europa volgens hen is en wat ze zoal aan het bekonkelen zijn.

Dat dacht ik eerst ook, maar hoe wordt dat uitgelegd aan de lidstaten die nog aan de beurt waren ?
Dat moet wel heel subtiel, wil je anderen niet met het gevoel laten zitten dat ze tweederangs zijn, zeker gezien de officiële 4/5 meerderheid die vereist is.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 03, 2005 23:41 Plaats reactie Reageer met quote
Conciërge

LdeBehanger schreef:
Onderbuikgevoel is in deze barre tijden van €Urocratie hoognodig. Wel wakker blijven hè?
Ze hebben het nagelaten een echte grondwet te maken. Eerlijk, helder en sociaal. En de meeste landen laten het na hun burgers te raadplegen. Als het werkelijk goed was zou het een eenvoudige keus zijn.

Wat heeft LdeBehanger hier even een punt gemaakt!!

Da's toch wel hoe het er, ondanks de 450 miljoen inwoners, uit zou moeten zien! Geen enkele politicus zou het anders moeten willen!

Hoewel je nick-name anders doet vermoeden, geef ik je toch complimenten voor de eenvoudige, maar rake omschrijving van waar de Europese schoen knelt!!
BerichtGeplaatst: Za Jun 04, 2005 1:02 Plaats reactie Reageer met quote
Alfatrion

Mirjam schreef:
Niels schreef:

Dat dacht ik eerst ook, maar hoe wordt dat uitgelegd aan de lidstaten die nog aan de beurt waren ?
Dat moet wel heel subtiel, wil je anderen niet met het gevoel laten zitten dat ze tweederangs zijn, zeker gezien de officiële 4/5 meerderheid die vereist is.

Er is een 100% meerderheid vereist.
http://www.grondweteuropa.nl/9326000/1/j9vvgjnazrhmix9/vgt8mdfwo4z7

Bij 80% gaat men overleggen (voor men het afschiet).
http://www.grondweteuropa.nl/9326000/1/j9vvgjnazrhmix9/vgt8mdh43tzu

BerichtGeplaatst: Za Jun 04, 2005 1:13 Plaats reactie Reageer met quote
Niels

Dan is England genoeg Laughing

BerichtGeplaatst: Za Jun 04, 2005 1:13 Plaats reactie Reageer met quote
Alfatrion

JanK schreef:
Chriswitteman schreef:
Wat een zielig gedoe hier van de VERLIEZERS

Mag ik alsjeblieft boos zijn. Er is zojuist voor me besloten dat Nederland de EU moet gaan dwarsbomen. Alsof 40 procent van de Nederlanders niet vóór heeft gestemd.

Wat hebben de ‘nee’ stemmers nu eigenlijk gewonnen, behalve het referendum? Inderdaad. Niks. De ‘Ja’ stemmers krijgen hun grondwet niet, maar de ‘Nee’ stemmers ook niet. En die grondwet hield juist een verbetering in van een aantal van hun eigen kritiekpunten. Dat ze toch ‘nee’ hebben gestemd was op basis van argumenten waar het referendum niet over ging, dus krijgen ze op die punten hun zin ook niet.

Redenen om tegen te stemmen:
- europa gaat te snel
- vertouwd europa niet
- wil geen federatie maar een confederatie
- weet niet waar de grondwet over gaat (door de campange)

Dat zijn alleemaal goede redenen om nee te stemmen.

Quote:
De enige hoop voor Nederland is dat er nog meer landen referenda gaan houden en dat die ook een ‘nee’ uitslag opleveren, anders gaat de trein gewoon door, en moet Nederland er straks heel hard achter aanrennen.

Jij bedoelt dat ze hem toch gewoon invoeren ook al hebben ze afgesproken dat 100% vereist is? Net zoals ze de 3% met het stabliteitspact hadden afgesproken?

BerichtGeplaatst: Za Jun 04, 2005 12:46 Plaats reactie Reageer met quote
LdeBehanger

De €U grondwet is een soort arbeids/ verblijfvergunning voor de €U. Wie durft em te tekenen?
BerichtGeplaatst: Za Jun 04, 2005 18:14 Plaats reactie Reageer met quote
JanK

Alfatrion schreef:

Jij bedoelt dat ze hem toch gewoon invoeren ook al hebben ze afgesproken dat 100% vereist is? Net zoals ze de 3% met het stabliteitspact hadden afgesproken?

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat 23 landen het EU proces stop zetten omdat 2 niet verder willen. Die 2 zullen op een zijspoor of in een wachtkamer gezet worden, en de rest gaat verder. Als die 2 in de wachtkamer zitten met een aparte status heb je bij de rest 100%.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Za Jun 04, 2005 18:30 Plaats reactie Reageer met quote
Karel den Hoorn

JanK schreef:
Die 2 zullen op een zijspoor of in een wachtkamer gezet worden, en de rest gaat verder. Als die 2 in de wachtkamer zitten met een aparte status heb je bij de rest 100%.

Zoiets zou het kunnen worden, ja.

Dan kunnen die landen 'eerst intern orde op zaken' stellen, voordat ze weer volwaardig mogen aanhaken en meepraten. De rest gaat in de tussentijd gewoon door.

Enige complicatie kan zijn dat Frankrijk en Nederland tot de 'oudste' landen bij de EU behoren.
BerichtGeplaatst: Za Jun 04, 2005 19:38 Plaats reactie Reageer met quote
Conciërge

Karel den Hoorn schreef:
JanK schreef:
Die 2 zullen op een zijspoor of in een wachtkamer gezet worden, en de rest gaat verder. Als die 2 in de wachtkamer zitten met een aparte status heb je bij de rest 100%.

Zoiets zou het kunnen worden, ja.

Dan kunnen die landen 'eerst intern orde op zaken' stellen, voordat ze weer volwaardig mogen aanhaken en meepraten. De rest gaat in de tussentijd gewoon door.

Enige complicatie kan zijn dat Frankrijk en Nederland tot de 'oudste' landen bij de EU behoren.

Ik heb het vermoeden dat het ingewikkelder is dan hoe het nu wordt voorgespiegeld.

Ik denk dat de hele EU voor een probleem is komen te staan, immers er zijn nog meer landen die zich moeten uitspreken over de Moloch, en die zullen Frankrijk en Nederland niet links laten liggen, zij zullen zich oprecht afvragen of het misschien niet voor niets is geweest dat deze twee landen NEE hebben gezegd.

Dat de EU Frankrijk en Nederland in de wachtkamer willen zetten, zoals JanK suggereert, dat staat voor mij als een Europese Paal boven water, maar ik denk niet dat dát gaat lukken. Very Happy
Exit Poll
  Weerwoord forum index » Europese Zaken