Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Sport » Parachute springen Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Za Apr 30, 2005 14:12 Plaats reactie Reageer met quote
Faissal

jorden schreef:
Jouw medeleven (in dit geval) is schijnheilig volgens mij. dus inderdaad, ik zie nu even geen verschil. Wink
<persoonlijke aanval verwijderd - Weerwoord Beheer>

OOOHHHH we gaan persoonlijk worden, typerend voor je verotte karakter Jordan, en gelijk me vrouw er bij betrekken...maar goed, ik was al moslim enige tijd voor ik trouwde, niks schijnmoslim dus, ik kan je de redenen wel gaan uitleggen maar die gaan jouw nivo te boven, immers je staat net als elke andere blanke boer niet open voor anders denkenden...
<persoonlijke aanval verwijderd - Weerwoord Beheer>

Nou, het wachten is op de eerste waarschuwing of tot de topic ges;oten wordt...sorry elisabeth.. Embarassed

Faissal
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Apr 30, 2005 21:40 Plaats reactie Reageer met quote
jorden

Haha, nou word die mooi.Wie kaatst kan de bal verwachtten en dan gelijk piepen dat IK persoonlijk wordt?
Jij begon over mijn persoonlijkheid en daar ga ik graag op in.
Dus piep maar lekker zielig, want wie ongenuanceerd begint te schelden bij het minste geringste kennen we hier wel zo langzamerhand.
Dat zielige piepen zal je wel een eigenschap zijn die bij een bepaalde bevolkingsgroep hoort die zich zelf constant zielig vindt. Twisted Evil
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Zo Mei 01, 2005 0:49 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Voor straf moeten Faissal en Jordan uit een vliegtuig springen in een tandem sprong, ik zal wel een static line vastmaken, voor het geval jullie het ripcord niet kunnen vinden tijdens het gevecht naar beneden. Cool

BerichtGeplaatst: Zo Mei 01, 2005 5:32 Plaats reactie Reageer met quote
Faissal

jorden schreef:
Haha, nou word die mooi.Wie kaatst kan de bal verwachtten en dan gelijk piepen dat IK persoonlijk wordt?
Jij begon over mijn persoonlijkheid en daar ga ik graag op in.
Dus piep maar lekker zielig, want wie ongenuanceerd begint te schelden bij het minste geringste kennen we hier wel zo langzamerhand.
Dat zielige piepen zal je wel een eigenschap zijn die bij een bepaalde bevolkingsgroep hoort die zich zelf constant zielig vindt. Twisted Evil

hij wordt inderdaad mooi, wie begint nou met mensen schijnheilig te noemen?? jij toch, en ik piep niks ik dien je van repliek, ik heb niks lopen schelden voordat jij begon..
Maar ja, dat is een eigenschap van een bepaalde autochtone bevolkingsgroep, eerst mensen beledigen en als die dan terugslaan de schuld bij anderen leggen..typisch.. Rolling Eyes

Faissal
BerichtGeplaatst: Zo Mei 01, 2005 6:11 Plaats reactie Reageer met quote
HenkM

Goedemorgen allemaal

Het zonnetje schijnt en het belooft een heerlijke dag te worden. Hoop dat iedereen ervan geniet.

Prachtige foto’s Elisa, ik denk dat het springen een enorme kick geeft. Die jongen ‘met dat handje’ is best wel bang zo te zien. Dat zou ik ook zijn hoor. Je vertelde dat je op een plankje stond en je aan de vleugelstang vast hield. Nou, dat zou ik je voor geen goud na durven doen! Brrrrrr….

Ik heb nog wat vraagjes:

- Hoe lang duurt bij benadering zo’n vrije val en hoeveel meter val je dan? En op welke hoogte laat je de chute dan open gaan?

- Heb je geen last met ademen op die grote hoogtes? Ik ken die hoogtes van bergsport in de Hymalaya en daar kun je behoorlijk last van de hoogte hebben. (hoofdpijn en hijgen als een rund en de kans op hersen- en/of longoedeem)

- Kun je op b.v 5000 meter al met je scherm uitgeklapt vliegen? Of zak je daar door de lage luchtdruk als een baksteen naar beneden en ben je onbestuurbaar doordat je scherm niet goed uitklapt.

Een paar jaar geleden zijn er ‘springers’ in vrije val van Texel naar den Helder gevlogen. Dat was best wel spectaculair want het werd zelfs op de radio uitgezonden. De ‘springers’ hadden een radioverbinding zodat je kon horen wat ze meemaakten. Ik moet er niet aan denken dat je halverwege met uitgeklapt scherm en al in het water dondert. Je moet dan wel erg goed kunnen zwemmen wil je het overleven lijkt me. Bij parapente is het ‘verboden’ (=zeer onverstandig) om boven water te vliegen omdat je daar geen thermiek hebt en dus errug snel beneden bent.
BerichtGeplaatst: Zo Mei 01, 2005 7:15 Plaats reactie Reageer met quote
jorden

Faissal schreef:

hij wordt inderdaad mooi, wie begint nou met mensen schijnheilig te noemen?? jij toch,..

Inderdaad maar jij bent ook schijnheilig om ineens te gaan zeuren hoe zielig het wel niet is om een misvormd hoofd te hebben. (je zult er wel verstand van hebben neem ik aan) Maar goed als je graag lange tenen hebt, ik stamp ze met alle plezier plat Laughing
Maar het is inderdaad prachtig weer vandaag voor een parachutesprong Henk, helaas zit ik even niet zo goed in de slappe was dus ga ik maar een dagje met de caravan weg Wink
BerichtGeplaatst: Zo Mei 01, 2005 7:30 Plaats reactie Reageer met quote
Theo

Jorden, Faissal,

ophouden a.u.b. Schelden wordt op Weerwoord niet gewaardeerd, en terugschelden evenmin. Niet doen dus!

Beschouw dit maar als een waarschuwing.
BerichtGeplaatst: Zo Mei 01, 2005 11:18 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

"And once you have tasted flight, you will walk the earth with your eyes
turned skyward, for there you have been and there you long to return."

-Leonardo DaVinci

Ik zal je vragen straks beantwoorden HenkM

BerichtGeplaatst: Zo Mei 01, 2005 12:11 Plaats reactie Reageer met quote
koekoeksjong

Dolf Jansen deed gisteren verslag van het Koninklijk Bezoek aan Den Haag en Scheveningen en 's avonds zag ik hem ergens boven op de Zurichtoren staan.

Het ding is 88 meter hoog.

Het eerste dat mij opviel was dat er geen balustrade of omheinig was op deze -overigens voor publiek niet toegankelijke- plaats die hem van de ruimte scheidde....

Ik moet me dan -thuis voor de buis- afkeren van het beeld wegens plaatsvervangende, verregaande hoogtevrees die om dreigt te slaan in misselijkheid.

Zelfs als zo'n beeld via de ether tot mijn komt... Wink !!

BerichtGeplaatst: Zo Mei 01, 2005 12:50 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Dit is een foto van iemand die dus op een plankje staat boven het wiel en onder de vleugel en naar achteren moet springen.
Alleen in een groot vliegtuig kun je dus er zo uitspringen maar met een 4 tot 6 seater Cessna moet je eruit klimmen want het wiel zit in de weg. Met een groter vliegtuig is dat probleem niet.

Als je eruit stapt op 14500 feet ofwel 4833 meter, duurt je vrije val 60 seconde voordat je trekt op ongeveer 1000 meter maar als je langer springt proberen vele te trekken op 800 meter hoogte. Zestg secondes zijn heel lang, 5 secondes ook al als je chute zich opent met een knal vlak boven je hoofd.

Je valt ongeveer 100 tot 190 kilometer per uur dus 60 meter per seconde.
Verder is het tegenwoordig veel en veel makkelijker, door het veel lichtere materiaal. De parachute waarmee ik sprong was zo lood zwaar dat iemand anders die op mijn rug moest tillen en ik moest voorover lopen anders dan viel ik achterover door het gewicht.

Tegenwoordig zijn er ook tandemjumps
en dan ga je vastgebonden aan een instructeur meteen naar de 4000 meter en er is geen gevaar want hij doet alles. Verder zijn er ook cursusen waarbij je 2 dagen instructie krijgt en dan meteen de vrije val waarbij 2 instructeurs meespringen en je in de lucht leren om te draaien enz. Na een paar keer kun je met een instructeur mee en die grijpt alleen in als je in paniek raakt en trekt ook nog de chute open.

Ik deed de ouderwetse opleiding waarbij de grondtraining 3 dagen inhield en dan 10 sprongen met static line maar tijdens die korte sprong want na 3 seconde wordt de chute al open getrokken, heb je minder kans om er aan te wennen. Hoewel de eerste sprong een soort vage herinnering blijft want je maag zit bij je hart en je bent al heel blij als je opeens zweeft. Het geeft ook een gevoel dat je omhoog getrokken wordt doordat je plotseling dus veel vaart vermindert. In Afrika mocht ik al veel eerder de vrije val maken maar ik chicken out, waarschijnlijk nog te veel gecondioneert door de Texel cursus terwijl nu de regels ook verandert zijn. Heb nog een foto van mijn tweede sprong en eentje waar ik uitgelegd kreeg hoe je een parachute moest opvouwen.

Je kunt ademen op 5000 tot 6000 meter want je valt zo snel naar beneden dat je dat niet merkt.
Verder is het heel onverstandig om op die hoogte de chute te openen want die zal inderdaad niet goed openen. Je leert als je doorgaat om als de chute geopend is, je klips los te maken en dan verder te vallen om dan je reserve chute te openen. Dit voor het geval je main chute in een totale verdraaing zit en je geen meer kant uit kunt.

Er worden voor gevorderden ook watersprongen gemaakt, thermiek speelt geen rol en je kunt heel makkelijk met klips je losmaken van de parachute. Met parapente zit je vast aan een tuig waar je waarschijnlijk niet makkelijk uitkomt.

Met parapente probeer je omhoog te komen en te vliegen en met parachute springen gaat het om de vrije val en dan een veilige landing die meestal zo'n minuut of 6 duurt.

Met parapente heb je meer tijd en is een hele andere sport terwijl met skydiving het meer gaat om de kick en snelheid en link-ups.
Allebei heel leuk en ik denk dat parapente meer geschikt is voor de meeste mensen, minder adrenaline en meer plezier met het vliegen wat veel langer duurt.

Mijn moeder wilt op haar 80stige verjaardag een tandemsprong maken dus als zij dat kan dan kunnen jullie het ook.
En zodra ik de kans krijg doe ik de vrije val op 4800 meter samen met een instructeur naast mij.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 01, 2005 12:59 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

KKJ stond Dolf Jansen daar zonder parachute? Dat is eng hoor, maar je hebt ook nog base jumping wat dus vanaf een gebouw of vanaf een clift is. Erg gevaarlijk omdat de tijd zo kort is om de chute te openen. De meeste dodelijke ongevallen zijn met base jumping.

Tijdens een telling in de USA met meer dan 90.000 sprongen waren er maar 0,60% ongevallen dus is het veiliger dan voetballen!

Kom op KKJ een tandemjump en je bent van je hoogtevrees af Wink

Je raakt enthosiast als je met andere springers of gliders praat, het is heel aanstekelijk en de mensen zijn heel aardig die alles zullen doen om iedereen op zijn/haar gemak te stellen. Ze zijn prettig gestoord maar niet gek.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 01, 2005 14:30 Plaats reactie Reageer met quote
Faissal

Theo schreef:
Jorden, Faissal,

ophouden a.u.b. Schelden wordt op Weerwoord niet gewaardeerd, en terugschelden evenmin. Niet doen dus!

Beschouw dit maar als een waarschuwing.

Tja, waarschuwing, ik zal maar ophouden dan..met een beetje mazzel wordt Jordan eens geconfronteerd met een misvorming in zijn familie, kijken hoe grappig hij het dan nog vind..
Dat was het wat mij betreft...hij doet maar..

Faissal
BerichtGeplaatst: Ma Mei 02, 2005 18:39 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Spring Faissal.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2005 18:34 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

In september wordt mijn moeder 80 jaar en ze wilt een tandem sprong maken inplaats van een cadeau. Dus zo gaat ze het vliegtuig uit. 4000 meter hoog.

en dan vlieg ze boven Spa. Ik denk dat ik ook een tandem sprong maak en hoop dat we meteen achterelkaar kunnen springen.

Een idee voor anderen die niet weten wat ze aan hun ouders kunnen geven met een verjaardag! Wedden dat ze jaren later er nog over praten!

http://www.skydivecenterspa.com/dutch/

BerichtGeplaatst: Wo Sep 21, 2005 2:07 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Mijn moeder in een vrije val, ze vond het geweldig en wilde meteen weer springen.

Iedereen van de parachuteclub, klapten toen ze geland was. De felicitatie van Spa.

Hier vlieg ik en het was geweldig. De vrije val meer dan het zweven onder de parachute die openging op 1700 meter. We sprongen op 4000 meter en de ervaring is ongelovelijk.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 21, 2005 4:11 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Voor diegene die belangstelling hebben in de AFF cursus meer informatie.

Quote:
Springopleiding

Hotline: 0032-(0)496-538154 resp. 0032-(0) 87-269906 of info@skydivecenterspa.com

Wie werd gebeten door het springbeestje, of wie door een tandemsprong zin kreeg in “meer” (een duosprong geeft tenslotte maar een glimp weer van wat parachutespringen werkelijk is), die kan een volledige opleiding volgen en een eigen springbrevet halen. Skydiven is niet enkel weggelegd voor een klein elitair groepje atleten. Voor ieder met een beetje motivatie en doorzettingsvermogen, ligt de weg naar een eigen sprongbrevet open.

Het praktijkgedeelte van de AFF cursus telt zeven niveaus waarbij het de bedoeling is dat je volgende zaken onder de knie krijgt :

Level 1: Algemene kennismaking met de vrije val, hoogtebeuwstzijn en het openen van de parachute.

Level 2: Verdieping van het bewustzijn van je lichaamshouding in vrije val

Level 3Very Happye jumpmasters laten de leerling voor het eerst los : voor de eerste keer valt deze dus alleen, zonder fysiek contact met de jumpmasters

Level 4: Vanaf dit level wordt de leerling maar door Ă©Ă©n jumpmaster meer begeleid! Het maken van draaien ter plaatse wordt aangeleerd.

Level 5: Verder uitdiepen van het draaien om de as

Level 6: Achterwaartse salto en horizontale bewegingen (Track)

Level 7: Examensprong : de leerling herhaalt in Ă©Ă©n sprong alles wat in de voorgaande levels werd aangeleerd zonder hulp van de jumpmaster en zonder dat deze hem aanraakt : vrije exit, draai links en rechts, salto en track.

"And once you have tasted flight, you will walk the earth with your eyes
turned skyward, for there you have been and there you long to return."

Leonardo DaVinci

Dit is zoooo waar.....

Laatst aangepast door Elisabeth op Do Sep 22, 2005 13:18, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Wo Sep 21, 2005 5:39 Plaats reactie Reageer met quote
HenkM

Wat een prachtige foto’s Elisabeth!!!!!
Je mam is dus echt gesprongen, …. wat een lief kras mensje. Je kondigde het in het voorjaar al aan maar ja, op die leeftijd weet je het maar nooit.

Potverdedikkeme, potverdedikkene wat zal ze een lol gehad hebben, wat een spanning. Helemaal uitgewaaid op die verschrikkelijke hoogte, waaaaaaaaaaaaaaaaaahw.

Ohh, het moet echt een grote inspanning geweest zijn om haar zover te krijgen.

Wat een schitterend cadeau!!!
BerichtGeplaatst: Wo Sep 21, 2005 13:10 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Nee hoor Henk, dit was haar wens en ze is geen moment bang geweest. Ze voelde zich 20 jaar jonger en wilde eigenlijk weer springen.
Verbazend dat wel, ik kende het gevoel want ik had al 7 maal gesprongen. Mijn zus en zwager hebben ook gesprongen maar vonden het eerst eng en later wel leuk maar niet om te herhalen. Alleen para-sailing wat ik wel leuk vind maar de vrije val is het ultimatum. Ik zou best de AFF opleiding willen doen maar de kosten zijn 1400 Euros en dan nog 20 sprongen voordat je dus echt erkent bent.

Kijk maar naar onze gezichten, die lachen dus geen angst.
Ik beveel het je aan want het is geweldig.

BerichtGeplaatst: Do Sep 22, 2005 13:26 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Hier verlaat mijn moeder het vliegtuig en ik ga er vlak achteraan. Zij sprong nog recht, ik ging over de kop en onderste boven....
Die foto staat op de CDrom + DVD maar die kan ik niet vertonen op WW jammer genoeg. Of gaat dat wel!!!! De DVD want de foto kan ik altijd via beheer sturen.

BerichtGeplaatst: Do Sep 22, 2005 14:01 Plaats reactie Reageer met quote
HenkM

Prachtig, prachtig, wat een foto’s Elisabeth. Mam, die van duizenden meters naar beneden springt. Wat een lieve mam heb je zeg!!!!!

Kijk eens naar de prachtige wolkenfoto’s op de achtergrond. Daar zal je toch ook wel een sprong in willen maken!!!!!

Oepdsie, ik wou dat ik erbij kon zijn!!!!!!
BerichtGeplaatst: Do Sep 22, 2005 15:08 Plaats reactie Reageer met quote
curacaoteam

Wauw, wat geweldig Elisabeth!

Ik zou zo'n sprong niet durven maken, zelfs niet op mijn tachtigste.

Gaat zo'n fotograaf op hetzelfde moment uit het vliegtuig?

BerichtGeplaatst: Do Sep 22, 2005 20:34 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Ja C-team de fotograaf met een kamera op zijn helm springt mee. Ik zal via het beheer een foto plaatsen dat ik op het randje van het vliegtuig zit voordat we springen. Zodra de parachute open gaat dan is het filmen niet meer mogelijk omdat je dan niet dicht bijelkaar kunt komen. De fotograaf valt nog door en is eerder op de grond om de landing te filmen. Gooit zijn parachute af en neemt een nieuwe om met de volgende vlucht weer mee te gaan. Alles wordt dus later op CD's gezet.

Nou HenkM wanneer maak jij de sprong van je leven? Ik denk dat je dit bij iedere club kunt doen.....

BerichtGeplaatst: Do Mrt 16, 2006 15:37 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

http://www.skydivecenterspa.com/resources/video/hayabusabwc.wmv

Voor de liefhebbers, als je op deze link klikt dan zie je hele mooie video van vrije vallen en link-ups met zo'n 10 springers te gelijk. Muziek erbij zoals "no turning back".
Ze springen tegelijke tijd achteruit het vliegtuig. Mooie opnames van wolken en landschap.

BerichtGeplaatst: Do Sep 14, 2006 3:56 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Dit is een militaire sprong van 25.000 foot ofwel 8333 meter hoogte.
De HALO sprong, high altitude and low opening.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 15, 2006 14:21 Plaats reactie Reageer met quote
HenkM

Ongelooflijk Elisabeth, wat een prachtige foto!!!!!

Maar de link van Do 16 mrt werkt niet meer.
Parachute springen
  Weerwoord forum index » Sport