Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Sport » Parachute springen Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Parachute springen
BerichtGeplaatst: Vr Apr 15, 2005 20:50 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Wie heeft ooit deze sport beoefend!
Ik heb het gedaan en heb bijna de eerste vrije val gemaakt.
Je moet 10 sprongen met een static line maken en als je 3 dummy rips hebt gedaan en stabiel bent gebleven mag je je eerste vrije val maken.

Je valt met een snelheid van 100 km per uur en om stabiel te blijven moet je je buik naar beneden drukken door je armen en benen dus spreiden en omhoog te houden. Als je je dummy rip doet dan moet je met je rechterhand naar je schouder brengen om te trekken, tegelijke tijd moet je ook je linkerhand op je helm leggen anders flip je over op je rug. Als je dan je parachute opentrekt, gaat die wel open maar er kan een malfunctie optreden. Gaat misschien tussen je benen door open en je hangt onderste boven of de chute gaat draaien en opent niet helemaal.

Mijn eerste twee sprongen was in Texel vanuit een groot vliegtuig die meer dan 8 springers meenam. De zijdeur ging open en met je eerste sprong word je eruit gegooid. De instructeur grijpt je harnas van de parachute en trek je daarmee naar buiten. Dit omdat niemand voor de eerste keer uit zichzelf springt, zeggen ze. Maar de instructeur kan niet te lang wachten omdat je anders over het spring gebied heen bent en dan moet de piloot weer draaien.
Na de tweede sprong begon het natuurlijk te regenen dus terug naar huis.

Verder gesprongen in Zimbabwe waar ze een kleine Pipercup hadden. De stoelen waren eruit gehaald, ook naast de piloot dus er konden 4 springers mee. Als je naast de piloot op de grond zit dan zit je met je rug naar de dashboard en de deur is eruit gehaald. Op 3000 feet ofwel 1 km hoogte moet je met je rechterbeen op een plankje boven het wiel stappen en je linkerbeen bijtrekken, je houdt je vast aan de stang van de vleugel en moet terug naar binnen kijken. Zodra de instructeur zijn duim omhoog doet, spring je naar achteren en meteen in een stabiele houding, onder het tellen one thousand, two thousand, three thousand, en dan de dummy-rip trekken.

We hadden ouderwetse militaire parachutes en de T-10 was de chute waarmee we sprongen. Maar een keer waren er maar 3 T-10 en een C-9 die een stuk kleiner is. Die kreeg ik omdat de jongens te zwaar waren voor de C-9. Dit was mijn laatste dummy-rip en meteen de zelfde dag doe je je vrije val. De C-9 ging veel sneller naar beneden en de plek was slecht gekozen. Moest mijn benen optrekken om niet de toppen van bomen te raken en daarna had ik tegen de wind in moeten draaien om af te remmen maar voor mij was nog een prikkeldraad hek, daarover heen en toen draaien maar de landing was hard. Was blauw van mijn schouders, heupen, benen dus liep een beetje te trillen. En durfde de vrije val niet te maken ookal mocht ik het omdat ik stabiel sprong.

Met de ronde parachutes moet je landen in een rol en je kunt nooit op je benen landen. Tegenwoordig met de matras parachutes is dat veel makkelijker want je kunt je snelheid erg afremmen.

Het is een leuke sport en de mensen die het doen komen uit iedere laag van de bevolking, dus van tandarts tot vrachtwagenchauffeur, van bouwvakker tot advokaat maar ze zijn allemaal prettig gestoord.
Het is individueel maar de samenhorigheid is groot, vooral als je zover bent dat je een linkup kunt maken met iemand anders. Je moet elkaar kunnen vertrouwen.

Mijn droom is om toch nog een vrije val te maken, niet opgehookt aan iemand maar alleen met een instructeur die tegelijke tijd springt voor alle zekerheid.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 20, 2005 19:18 Plaats reactie Reageer met quote
HenkM

Ha, wat leuk Elisa. Vliegen geeft een enorme kik, het suizen van de wind in je oren en voor de rest de gigantische stilte die je hoort en de spanning van het onbekende dat je te wachten staat. Heel enerverend en spannend.

Ik ken het van parapente (vliegen met zo’n matras) waarbij je van de grond af opstijgt. In NL kun je dat ook oefenen, je wordt dan met een lier omhoog getrokken. Na eerst een uitgebreide instructie krijg je grondoefeningen waarbij je hard moet lopen tegen de wind in waarbij je je chute uitgeklapt moet zien te krijgen. Als dit een beetje lukt dan mag je aan de lier. Als eerste krijg je dan een tandem vlucht, waarbij je samen met een instructeur de hoogte in wordt getrokken en dan samen verder vliegt. Waaah, wat een kik zeg, pooooeeeeeeehhhhhh, maar ja, je weet dat je aan de instructeur vast zit die wel weet wat hzij doet.

Daarna mag je je eerste (zelfstandige) vlucht makende. De instructeur kijkt daarbij goed toe of je alles goed doet en zendt dit door aan de hoofdinstructeur die achter de lier zit en die je omhoog moet trekken. Je moet daarna hard lopen en op het juiste moment je chute op zetten. Als je chute goed open is dan geeft je instructeur dit door aan de hoofdinstructeur zodat de lier op volle kracht kan starten.

Potverdikkeme, ik was best wel bang de eerste keren. Je hebt niks onder je voeten en je ziet alles steeds kleiner worden. Gelukkig geeft de hoofdinstructeur allerlei commando’s via de radio over wat je moet doen. Gelukkig is dat niet zo ingewikkeld. Op een gegeven moment krijg je dan het commando om je los te maken van de lierkabel. Je moet dan weer terug vliegen naar je startpositie. Dat valt best wel mee hoor want de instructeurs geven allerlei aanwijzingen via de radio, maar je kunt toch in het prikkeldraad terecht komen. Maar normaal gesproken gaat het goed en moet je op het allerlaatste moment heel hard aan je besturingskabels trekken zodat je vrijwel geruisloos op je beide beentjes terecht komt.

In het buitenland heb je geen lier nodig en “spring” je in principe een berg af. In het buitenland loop je hard een glooiende berghelling af en trekt dan je scherm omhoog. Aan het eind van de helling is dan een behoorlijk steile afgrond zodat je helemaal vrij bent. Je kunt als je het goed doet en als de omstandigheden goed zijn wel een uur blijven rondzweven. Ik heb dat in Slovenië meegemaakt, maar we hebben maar een paar vluchten kunnen maken toen. Het weer is heel vaak niet goed.

En dat is ook het grote nadeel, je bent ontzettend afhankelijk van het weer. Je kunt alleen vliegen bij een windsnelheid van 3-4 km/uur en misschien wel 5, maar ik ben geen instructeur om dat te beoordelen Very Happy Very Happy
Potverdikkeme, wat heb ik een aantal weekenden voor niks zitten wachten op het goede weer. Very Happy Very Happy

Maar ik kan het wel iedereen aanraden. Het zijn gezellige clubjes van mensen die dit doen en het geeft een ontzettend incrowd gevoel. Echt, heel leuk en spannend. Het is heerlijk om door de lucht te zweven. Very Happy Very Happy

En ..................? Iedereen kan het doen. Er worden geen speciale eisen aan je gesteld. Of je nou dik, dun, sterk of slap bent, een normale basisconditie is voldoende. Laat je niet belemmeren.

En dat geldt natuurlijk net zo goed voor het springen vanuit een plaine. Hoewel ik denk dat ik een instructeur een verschrikkelijk kaakslag zou geven als hij me het vliegtuig uit zou werken. Hoogtevrees is echt wel reeel. Maar heel erg prettig als je er mee om weet te gaan.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Voor geen goud...
BerichtGeplaatst: Wo Apr 20, 2005 20:47 Plaats reactie Reageer met quote
koekoeksjong

Ik zag de afgelopen nacht een documentaire over parachutespringen op Geographic of één van de Discovery kanalen...

Zelfs voor tv draait mijn lijf al om als ik één van hen het luchtruim zie kiezen.... Shock !!
Ik zou het voor geen goud durven.... Embarassed !!

BerichtGeplaatst: Do Apr 21, 2005 10:55 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Leuk HenkM dat para-gliding of heet het anders, dan heb je ook nog delta vliegen met een delta wing die vast zit in een frame, wat jij doet is met een matras, die in kan klappen. Heb je ook nog een reserve parachute?

Als je nu een steile heuvel afrent en je matras opent niet helemaal, wat gebeurt er dan, stort je de steile afgrond in!

Wat jij doet is meer vliegen en het lijkt mij heerlijk om een uur lang rond te vliegen. Microlights zijn ook leuk, een soort vliegtuigje met een grasmaai machine. Ze vliegen hier vaak rond met zonsondergang.

Maar met parachute springen moet je een gezondsheid verklaring van een arts hebben. Als je voor 3 minuten in een vrij val zit is dat al heel lang en nadat de chute geopend is, is het beter om een matras te hebben want dan vlieg je nog een beetje, anders ben je snel beneden. Hoewel we een meisje op de club hadden die 45 kilo woog en ze moest lood in haar schoenen doen anders dan waaide ze kilometers weg en je moet teruglopen met je chute naar het clubhuis. Dus begonnen ze te zoeken met de auto.

Na de eerst sprong, kregen we in het clubhuis een pint bier die we boven op een barstoel moesten leegdrinken. De jongens binnen 10 secondes en ik kreeg 15 secondes anders moest je de rest over je hoofd gieten.

Het lied was "This is .......(s)he is so blue
Is a basterd through and through
Is a drunkard, so they say
Try to go to heaven but went the other way
Drink it down
One Thousand......
Two Thousand......
En de hele club zong dit lied en een gejuich als je het klaar speelde om het bier te downen.

In Zimbabwe waren er ook bij die nachtsprongen maakten met een vrije val. Alle autos gingen in een kring staan en als we hoorden dat het vliegtuigje vaart verminderde, als die 6000 ft had bereikt, betekende dat dat ze sprongen met een lampje om hun arm en een hoogte meter. Alle autos deden hun lichten aan zodat de springers konden zien waar ze moesten landen.

Een keer had de club een DC 3 (Dakota) gehuurd waar je met meer dan 25 springers in kan. Alle stoelen waren eruit gehaald dus iedereen zat op de grond, de deur was er ook uit en een DC 3 is heel snel op grote hoogte. Ze sprongen voor een linkup en ik reed de springers naar het vliegveld en weer terug naar de club waar ze landen, om ze weer naar het vliegveld te rijden. Een keer ben ik mee geweest (niet springen) en een raampje was eruit dus ik heb met mijn hoofd uit dat gat fotos gemaakt, terwijl ze voorover uit het vliegtuig tuimelden. Daarna stond ik in een leeg vliegtuig, zonder achterdeur, zonder parachute, dus ik ben toen in de cockpit gaan staan tussen de twee piloten in. Met de landing op de grond gezeten en omdat er ook geen trap kwam ben ik achteruit het vliegtuig (is niet zo hoog) gesprongen op het platform. Kreeg wel vreemde blikken van toeristen die net gearriveerd waren.

Het is natuurlijk te gek dat je opeens ontdekt op 5 kilometer hoogte dat de achterdeur eruit was en er waren geen stoelen met seatbelts.

BerichtGeplaatst: Do Apr 21, 2005 11:37 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Koekoeksjong schreef
Quote:
Ik zag de afgelopen nacht een documentaire over parachutespringen op Geographic of één van de Discovery kanalen...

Zelfs voor tv draait mijn lijf al om als ik één van hen het luchtruim zie kiezen.... Shock !!
Ik zou het voor geen goud durven....Embarassed!!

Heb je de documentaire gezien wat een onderdeel is van Extreme sporten!
Dit is meer sky-walking waar ze dus in hun vrije val gaan tuimelen en onderste boven rondlopen!

Ja dat is na ongeveer 1000 vrije vallen om dat te bereiken, ik zou dat ook niet durven hoor maar vind het wel spannend en zou willen dat ik dat kon.
Het zijn natuurlijk adrenaline junkies, want als het geen kick meer geeft gaan ze dus de grenzen zoeken. Ik zou het leuk gevonden hebben als ik zover was gekomen om link-ups te maken met 10 of 20 springers.

Een van de engste dingen die ik gehoord heb met parachute springen was militair(SAS). In een bommenwerper liggen waar dus bommen zouden moeten zitten en dan op 10 kilometer hoogte met een zuurstoffles, in het donker en boven vijandelijk terrein wordt dit luik geopened. Niemand weet het want er vliegt heel hoog een vliegtuig over en dan laag openen. Dat heet HALO High altitude, Low opening.
Als je zelfs overdag van een grote hoogte valt is het moeilijk te zien dus minder kans dat er op je geschoten wordt en raken al helemaal niet en dan op 300 meter hoogte de chute openen.

Hoogtevrees....heb ik niet in een vliegtuig maar wel op een ladder?????

BerichtGeplaatst: Vr Apr 22, 2005 23:13 Plaats reactie Reageer met quote
JanCC

Elisabeth schreef:

Mijn hypothese:
Hoogtevrees heb je alleen zolang je nog op een of andere manier met de aarde verbonden bent (boven op een hoge schoorsteen; voor het open raam op de 26e verdieping, etc.).
Maar zodra je "los van de grond" bent, heb je er geen last meer van (voor de open zijdeur van een helikopter).

Dus, stel je voor:
Er hangt een helikopter in de lucht op relatief geringe hoogte; je klimt via een ladder het toestel in. Als je eenmaal binnen bent, kijk je om naar beneden, en je slaat meteen groen uit van angst. Zodra de ladder weggehaald wordt, is het over.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Apr 24, 2005 19:42 Plaats reactie Reageer met quote
Faissal

Zolang de vliegtuigen waar ik mee reis blijven vliegen zal ik nooit, maar dan ook nooit uit een vliegtuig springen,

Pas als het hele ding in de fik staat alle motoren gestopt zijn en er is geen andere keus dan springen dan zal ik het overwegen, maar ik zal me dan nog af vragen of ik niet beter in het brandende neerstirtende ding had moeten blijven zitten...

Faissal
BerichtGeplaatst: Zo Apr 24, 2005 19:47 Plaats reactie Reageer met quote
Faissal

JanCC schreef:
Elisabeth schreef:

Mijn hypothese:
Hoogtevrees heb je alleen zolang je nog op een of andere manier met de aarde verbonden bent (boven op een hoge schoorsteen; voor het open raam op de 26e verdieping, etc.).
Maar zodra je "los van de grond" bent, heb je er geen last meer van (voor de open zijdeur van een helikopter).

.

Ik heb het precies andersom, ik heb in de installatietechniek gezeten, ik heb daardoor over daknokken (4 verdiepingen hoog) , op meterslange ladders gestaan en gewerkt..nu nog op mijn werk kan ik boven op het dak straan en via het randje naar beneden kijken, vind ik zelfs wel een lekker gevoel..een beethe angst..

Maar vliegen vind ik dus helemaal niets...ik zit vooral met opstijgen en landen met angstzweet in mijn handen en echt aanspreekbaar ben ik ook niet...ik doe het wel maar alleen omdat ik weinig keuze heb als ik op vakantie wil....een paardagen in de auto zie ik namelijk niet zo zitten..

Faissal
BerichtGeplaatst: Zo Apr 24, 2005 20:24 Plaats reactie Reageer met quote
Mo

Faissal, dat heb ik dus ook. Dat schijnt dus diepteangst te heten i.p.v. hoogtevrees.
Heb in het verre verleden ooit in het stuntteam van de reddingsbrigade gezeten en dan moet je van grote hoogte zee in duiken etc etc etc. geen probleem. Klein vliegtuigje dus ook niet. Maar dat grote ding. Man ben al weken van te voren helemaal van de kaart.

Kon dat niet verklaren, maar volgens een psycholoog heet dat diepteangst.

Durf wel omhoog en durf op grote hoogte dingen te doen. Te duiken vanuit een helicopter of van grote hoogte maar van een hoge ladder of trap die open is (weet wel zo'n ijzer ding) durf ik niet meer naar beneden te lopen.

Heeft wel eens de nodige hilariteit opgeleverd.

kus
Mo
BerichtGeplaatst: Di Apr 26, 2005 9:34 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

JanCC, jouw uitleg klinkt heel aannemelijk want ik durf best op een dak te klimmen maar ben bang om te vallen, val altijd van trappen af maar inderdaad vanuit een vliegtuig zie je de diepte niet meer.

Dus Faissal wat raar dat je wel op een dakrand naar beneden kunt kijken maar dat het zweet je uitbreekt in een vliegtuig. Zat een keer naast een vrouw die de hele reis de hand van haar man vasthield en doodsbang was. Ik heb haar aangeboden om op mijn plaats voor het raampje te nemen zodat ze naar beneden kon kijken en dan de angst kwijtraakte maar dat geloofde ze niet.
Ik vind vooral opstijgen het leukst, vooral in een Boeing 747, als je helemaal in je stoel wordt gedrukt door de snelheid. Ik ken een piloot die dit monster vliegt en zei tegen hem dat het mij altijd verbaaste dat dit ding de lucht in komt. Zijn antwoord was dat hij zich ook iedere keer verbaaste dat het gelukt is.

Mo hoe hoog sprong je vanuit een helicopter, de zee in? De hoogste duikplank is 10 meter en ik denk dat als je van veel hoger springt, je te pletter springt in water, wat net zo hard kan zijn als beton.
Mo ben je bang in een groot vliegtuig! Een vriend van mij vliegt een Cesna en ben meegeweest, hij wilde fotos nemen en vroeg of ik de stuurknuppel wilde overnemen, gewoon ophet compas de vleugels rechthouden. Vliegen lijkt mij ook leuk.

De piloten die vlogen voor de club zeiden bijna allemaal dat de springers gek waren om uit een vliegtuig te springen die niet in de brand stond, behalve eentje die piloot en parachutist was.

In Zimbabwe op vacantie, gevlogen van Kariba naar Tigerbay in een zes seats Piper, de pilote was een klein meisje van 20 jaar en ze moest op een kussen gaan zitten anders kon ze niet vooruit het raampje kijken. Ze kreeg vooral opmerkingen van oudere mannen die vroegen of ze zeker wist wat ze deed Smile Een leuke baan vooral als je dit al op zo'n jonge leeftijd kunt doen.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 27, 2005 16:20 Plaats reactie Reageer met quote
HenkM

Para gliding is inderdaad hetzelfde als parapente dus het vliegen met een ‘matras’, Elisa. Het hangen onder een delta vlieger heet, hoe kan het ook anders hang gliding.

Bij para gliding zit je in een comfortabel stoeltje en natuurlijk zit je stevig in een bergsport harnas die verbonden is met je scherm. In je stoeltje zit een reserve parachute voor als het mis gaat. Zodra je de reserve van je afgeworpen hebt klapt deze uit. Zie ook de foto’s op de bijgaande eerste link.

Een helling aflopen valt wel mee hoor! Je spring echt niet in het diepe. Je rent gewoon een schuine helling af die op het einde wat steiler wordt. Als je je chute niet goed in de lucht krijgt dan heb je nog ruimschoots de tijd om te stoppen. Voor dat je bij het steilere deel komt hang je al meerdere meters boven de grond. Het is echt niet griezelig de afgrond inspringen hoor. Zie:

In Nederland kun je als je geluk en kennis van zaken hebt ook wel een uur vliegen. Normaal gesproken daal je met een snelheid van ongeveer 3m/sec en ben je dus snel uitgevlogen, maar het is de kunst om thermiek bellen (opstijgende warme lucht) te vinden zodat je een opwaartse lift krijgt. Bij zonnig weer heb je natuurlijk altijd thermiek zodat je dan altijd veel langzamer daalt dan 3m/sec.

In de bergen krijg je de opwaartse lift vooral doordat de wind als deze tegen een wand of helling staat gericht een sterke opwaartse luchtstroom met zich mee brengt. Je kunt in principe dan urenlang vliegen. Ook in NL kun je dit boven de rand strand/duinen doen.

Het leuke van parapente is dat je het binnen een paar dagen kent. Het is comfortabel en je hebt alle tijd om om je heen te kijken. Bovendien is zo’n chute uitstekend bestuurbaar. Ervaren vliegers kunnen tot op een meter nauwkeurig landen.

Voor de besturing heb je in iedere hand een ‘touwtje’. Trek je links naar beneden dan ga je naar links en als je rechts naar beneden trekt dan … Het lijkt wel een fiets! Bij het landen trek je op het laatste moment beide ‘touwtjes’ naar beneden tot ongeveer heup hoogte. Je zakt dan wat sneller naar beneden en komt gewoon op je beentjes terecht.

Dat je voor cutespringen een gezondheidsverklaring nodig hebt kan ik me voorstellen omdat je met veel grotere hoogtes te maken hebt dan bij parapente.

Leuke foto’s:
http://www.parapente.nl/
Hier staan wat start en landingsfilmpjes:
http://www.parapentenoord.nl/ (onder menukeuze filmpjes)
BerichtGeplaatst: Wo Apr 27, 2005 17:23 Plaats reactie Reageer met quote
jorden

het lijkt me hartstikke leuk maar wat kost het eigenlijk?
BerichtGeplaatst: Wo Apr 27, 2005 17:59 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

jorden schreef:
het lijkt me hartstikke leuk maar wat kost het eigenlijk?

Met stip de meest Nederlandse vraag Razz Cool Very Happy Laughing

BerichtGeplaatst: Wo Apr 27, 2005 19:13 Plaats reactie Reageer met quote
HenkM

Ha, leuk, Jordan.

Ik heb een jaar of tien geleden hier in NL een cursus gevolgd. Dat koste als ik me dat nog een beetje goed kan herinneren zo’n 600 gulden. Hoe het nou precies ging weet ik niet meer, maar gedurende het hele seizoen werden er regelmatig weekenden gehouden waar je je op in kon schrijven. Daarbij gold “wie het eerst komt het eerst maalt”.

Wij vlogen op “Het eiland van Maurik”. Dat ligt ergens in de Betuwe tussen de rivieren. Ik vloog met vliegschool Airtime, maar ik zie op hun site dat ze daar niet meer vliegen. Ze maken echter nog wel reclame voor Maurikonair die daar vliegt: http://www.maurikonair.nl/main.php
“Het eiland van Maurik” is een recreatiecentrum met camping zodat je niet al te veel geld kwijt bent.

Het beste kun je als start voor het zoeken van een vliegschool beginnen met:
http://paragliding.pagina.nl/ Onder het kopje vliegscholen vindt je dan alle informatie.

Mij leek die uit Enschede wel aantrekkelijk wat prijzen betreft: http://www.eurofly.nl/html/800/index.html

Let goed op waar ze oefenen opdat je niet te ver moet rijden.

Ik zou beslist eerst een liercursus in NL nemen. Je kunt dan al redelijk vliegen en kent de basistechnieken. Dat scheelt je een paar dagen basisoefeningen doen in het dure buitenland.

Let ook op dat er met kleine groepjes gewerkt wordt anders worden de wachttijden vervelend lang. Dat was bij ons zo bij Airtime, er waren wel groepen van twintig vliegers tijdens een weekend. Zo in vogelvlucht te zien op de site van maurikonair werken ze met groepjes van maximaal 8 personen, een verademing.

Verder zag ik dat Parapentenoord ook vliegt in de Vogezen. Dat lijkt me erg aantrekkelijk want je rijdt er als je carpoolt betaalbaar naar toe en je hebt er toch bergen.
Ze vliegen daar vanaf de “Grand Bolon” (1450 m). Deze berg ligt zo’n beetje midden tussen Mulhouse en Colmar.

Nou, als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.

Veel plezier alvast.

PS: ik vind dat je nu een heel lelijke avatar hebt. Van mij mag die weg.
BerichtGeplaatst: Wo Apr 27, 2005 22:28 Plaats reactie Reageer met quote
Faissal

HenkM schreef:

PS: ik vind dat je nu een heel lelijke avatar hebt. Van mij mag die weg.

He Jordan, even offtopic, is er een reden dat je die avatar heb geplaatst en zoja welke dan ??

Faissal
BerichtGeplaatst: Do Apr 28, 2005 11:49 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

HenkM, het klinkt heel aantrekkelijk en ik hoop het gauw eens te doen. Vliegen als een vogel. Hier heb ik een Franse vrouw ontmoet die jarenlang in een zweefvliegtuig heeft gevlogen. Ze wilde altijd in het oudere model zonder cockpit omdat ze dan de wind kon voelen.
Thermiek, leuk als je onder een grote cumulus wolk zit, zo eentje die heel hoog is, dan kun je je lol op en misschien wel 300 km ver komen.
Kostelijke verhalen op je links HenkM, komt bekent voor. Ik ontdek dat de paragliding chutes veel groter zijn dan de matras parachutes, wat logies is.
Verder is er nog Base-Jumping dus vanaf een klif of van af een hoog gebouw, heel gevaarlijk met weinig ontsnappings mogelijkheden.

Dit is echt vliegen.

Een static-line sprong, deze jongen probeert zich vast te houden aan het vliegtuig, waarschijnlijk de eerste sprong, vandaar dat je er uitgegooid wordt, dan ben je er gelijk overheen of je doet het nooit meer.

Een link-up voor de ervaren springers, zie op de achtergrond een groot vliegtuig opstijgen.

BerichtGeplaatst: Do Apr 28, 2005 11:55 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Is it a bird? Is it a plane? No, it's crap position man!

BerichtGeplaatst: Do Apr 28, 2005 16:57 Plaats reactie Reageer met quote
jorden

Bedankt voor de uitleg Henk en wat die avatar betreft, ik vond hem wel grappig maar ik zal hem wel weghalen. Wink
BerichtGeplaatst: Do Apr 28, 2005 22:41 Plaats reactie Reageer met quote
Faissal

Het lijkt alsof je het niet wist maar die avatar is een foto van een vietnamees kindje dat van de week in de krant stond, het zijn waarschijnlijk nog steeds de gevolgen van agent orange, het ontbladderingsmiddels dat de amerikanen in de vietnam oorlog gebruikten.
Nu nog steeds worden ernstig misvormde kinderen geboren zoals degene op het fotootje dus...het plaatje is nu een stuk minder leuk..niet ???

Faissal
BerichtGeplaatst: Vr Apr 29, 2005 6:22 Plaats reactie Reageer met quote
jorden

nee ik wist dat wel.
toch vond ik het grappig.
BerichtGeplaatst: Vr Apr 29, 2005 15:08 Plaats reactie Reageer met quote
Faissal

Tja, nou, grappig Confused tot je zelf zo'n kind krijgt, of anders jouw kinderen als het hun tijd is om kinderen te krijgen.....

Maar ja. zolang het ver van je bed is mag je er om lachen toch ?? Rolling Eyes

Faissal
BerichtGeplaatst: Vr Apr 29, 2005 20:07 Plaats reactie Reageer met quote
jorden

ach ja, doe maar lekker schijnheilig. zal best vervelend zijn voor dat kind en zijn ouders, maar als ik daar mee zou moeten zitten dan zou ik geen krant meer kunnen lezen en bij ieder dood ratje in tranen uitbarsten. ik vind het grappig en verder niks.
BerichtGeplaatst: Za Apr 30, 2005 3:10 Plaats reactie Reageer met quote
Faissal

jorden schreef:
ach ja, doe maar lekker schijnheilig. zal best vervelend zijn voor dat kind en zijn ouders, maar als ik daar mee zou moeten zitten dan zou ik geen krant meer kunnen lezen en bij ieder dood ratje in tranen uitbarsten. ik vind het grappig en verder niks.

hmmm, kennelijk zie het verschil niet tussen medeleven en schijnheiligheid..maar goed, het zegt weer veel over je persoonlijkheid.. Rolling Eyes

Faissal
BerichtGeplaatst: Za Apr 30, 2005 9:36 Plaats reactie Reageer met quote
jorden

Jouw medeleven (in dit geval) is schijnheilig volgens mij. dus inderdaad, ik zie nu even geen verschil. Wink
<persoonlijke aanval verwijderd - Weerwoord Beheer>
BerichtGeplaatst: Za Apr 30, 2005 10:45 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Hallo, dit onderwerp gaat over parachute springen en para-gliding, deltavliegen en niet over avatars, trouwens de foto van die jongen die voor het eerst springt en zich probeert vast te houden aan het vliegtuig, lijkt een beetje op die avatar.

Weerwoord forum index » Sport