Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Sport » RUGBY Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
RUGBY
BerichtGeplaatst: Di Mrt 15, 2005 1:37 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Six nations Rugby wordt op dit moment gespeeld. De 6 landen zijn Engeland, Schotland, Wales, Ierland, Frankrijk en Italië.
Italië speelt nu 4 jaar mee en ik denk dat het binnenkort wordt uitgebreidt met Roemenië. Waarom Nederland niet??? Nederlanders zijn groot en sterk, vergeleken met Italianen maar Italië speelt mee in de Six-Nations en Nederland niet? Komt dat omdat er geen geld in deze sport wordt gestoken!

Nederland heeft vele Rugby Clubs maar we horen er nooit iets over op het NOS Sportjournaal????

Heel vreemd want het is een sport met meer sportiviteit dan voetbal.
Rugby ziet er ruig uit maar de supporters zitten zij aan zij en zullen nooit met elkaar op de vuist gaan. Het is een geweldige sport waar je veilig met je kinderen naar toe kan gaan en waar weinig politie aanwezig hoeft te zijn. Je moet wel kunnen zingen en bier drinken, wat ook toegestaan is tijdens de wedstrijd.

Ik ken de Rugby Club in Amsterdam en ben er vaak geweest tijdens de Worldcup Women's Rugby in 1998. Alle TV stations van de landen die meespeelden waren aanwezig behalve het Sportjournaal. Deze Wereldcup werd met mondjes mate in het Parool verslagen en ik heb mijn best gedaan voor meer publiciteit. Helaas want deze sport was niet zo bekent onder het publiek? Dan zorg je er toch voor dat het bekent wordt dat er een WERELDCUP binnen de Nederlandse grenzen aan de gang is.

Landen die meededen:
1 New Zealand
2 Kazachstan
3 Australia
4 Scotland
5 England
6 Canada
7 Russia
8 Spain
9 USA
10 Italia
11 Wales
12 France
13 Sweden
14 Ireland
15 Germany
16 Netherlands

Nieuw Zeeland heeft deze cup gewonnen en het feest na afloop was geweldig. Over vrouwen emancipatie gesproken. De 7 man band waren alle vrouwen en de rugbyspeelsters liepen rond met gebroken vingers en blauwe plekken maar de sfeer was geweldig. "Bad girls, bad girls, what are you going to do", was het lied waarmee de band begon. "I'll survive" was het slotlied.

Heren rugby is ook geweldig en die stellen zich niet zo aan als voetbalspelers die als goede acteurs over het veld rollen als ze een zetje krijgen. Ze spelen hard maar na de wedstrijd drinken ze samen met de tegenpartij een biertje en lopen niet arrogant het veld af als vijanden.

Football = a game for gentlemen played by Hooligans.
Rugby = a game for hooligans played by gentlemen.

Een keer met een clubwedstrijd in Engeland tijdens een scrum kreeg een speler een tand door zijn lip. De verslaggever's antwoord: dat het geen probleem was want het slachtoffer was een politieman maar de aanvaller was zijn tandarts Cool

Ik vind dat het volgende land die gekwalifaceerd moet worden in de 7 Nations, Nederland moet zijn en niet Roemenië.

Ik weet dat de buschauffeurs van lijn 22 naar de Rugbyclub altijd lol hebben omdat het rumoerig is met veel zingen maar nooit en ten nimmer geweld. Ze zitten vaak te stikken van het lachen omdat het humor is en ze vragen nooit politie bewaking. Dus waarom is deze sport met heel weinig geld zo onder belicht in Nederland????

BerichtGeplaatst: Di Mrt 15, 2005 9:48 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

http://www.rugby.nl/

Hier de website van de Nederlandse Rugby en uitleg van de spelregels.

Het allebelangrijkste is regel n 10:
Behandel de tegenstander en de scheidsrechter met RESPECT!!

Tegenspraak met de scheidsrechter levert meteen strafpunten op dus je doet dat niet. Moeten ze ook met voetbal invoeren.

Ik lees op deze website dat met een wedstrijd tegen Zuid Afrika toch de pers aanwezig was.
Quote:
In de meest prominente dagbladen (NRC, Volkskrant, Telegraaf, AD, ), op TV (VPRO, TVNH), en op de Radio (BRN, Radio West) , is weer eens ruime exposure geweest over de rugbysport en de wedstrijd. De media hebben daarmee laten zien hoe er ook positief nieuws te brengen valt over onze geliefde sport. Ook onze officiele gasten hebben genoten. Wij zullen de contacten met hen goed onderhouden.

In juni wordt de Nederlandse selectie uitgenodigd in Zuid Afrika en ze zullen daar spelen in een stadium met meer dan 62.000 plaatsen inplaats in het officiele rugby stadium in Amsterdam met 1000 zitplaatsen.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 15, 2005 11:25 Plaats reactie Reageer met quote
Theo

Rugby leeft niet echt in Nederland, evenmin als andere typisch Britse sporten als cricket, bowls, croquet, snooker en curling. Alleen darts is momenteel populair.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Mrt 15, 2005 11:41 Plaats reactie Reageer met quote
Eduard Geenen

Rugby leeft niet in NL?! Toch zijn er meer dan 60 clubs over heel Nederland!

zie www.rugby.nl

Hoe dat komt? Waarschijnlijk omdat de sport te "ruw" lijkt. Maar ik vermoed meer dat het te maken heeft met de enorme geldstromen waarmee voetbal in de media een lukratieve bezigheid is geworden en winstgevender is. Immers het bedrijfsleven heeft schijnbaar meer baat bij het vele malen tonen van hun logo op rondrennende shirtjes dan op een sportief evenement. Elke dag is er wel een sportjournaal met daarin... rondrennende shirtjes met bedrijfslogo's.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 15, 2005 11:47 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Nou Theo, de cricket club in Den Haag is opgericht in 1878 dus al vrij oud voor een onbekende sport! H.C.C.

Verder zijn Rugby en Cricket niet typische Britse sporten. De Britten hebben het geexporteerd en Rugby is sport nummer een in Australie, New Zealand en de de Pacific eilanden, nummer 2 in Zuid Afrika en in Argentinië.
Cricket is nummer één in India en Pakistan en in de West Indische eilanden.

Darts is nu populair omdat een aantal Nederlanders het heel ver geschopt hebben maar ik denk dat als het Nederlandse rugby team Engeland verslaat en hoger in de wereldcups komen, dat er dan meer aandacht is. Het is allemaal marketing en als het grote publiek ontdekt dat je ook nog gezellig naar een sportwedstrijd kunt kijken zonder dat de ME klaar staat, misschien is er dan hoop dat de voetbal mentaliteit verandert.

Ik hoop dat iemand hier een kind kent die niet goed functioneert in een groep en dan denkt aan Rugby! Omdat het een hecht teamverband is, denk ik dat deze kinderen beter gaan functioneren dan in een voetbalteam.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 15, 2005 12:07 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Eduard Geenen
de Amsterdamse Seven's is een spel met 7 spelers en het spel duurt 2 x 10 minuten. Het is veel sneller dan rugby met 15 spelers. Eerst heete deze cup British Airways en het team die wij sponserden met nog 3 kledingzaken, heeft 3 jaar gewonnen. We vroegen aan de Heineken vertegenwoordiger of we een gratis fust bier konden krijgen want het bier omzet is enorm in zo'n weekend.

Na het eerste jaar heeft Heineken dit tournooi overgenomen als sponsers en ze hebben ook een Europese cup met rugbyclubs onderling. Toulouse heeft het verleden jaar gewonnen en ook deze cup heet de Heineken Cup.
Verder zijn er sponsers van de rugby kleding zaken en die verkopen de shirts in stands en iedereen wilt een shirt van hun team.

Waar is er een Nederlandse club die meespeeld in dit tournooi! Jammer, want de Nederlandse jeugd is lang en breed dus ze moeten lichamelijk makkelijk een Frans team of een Irisch team kunnen verslaan, die veel kleiner van stuk zijn.

Heineken heeft het goed gezien want je besteld 3 liter bier in een container en je giet iedereen's glas vol, de volgende die een rondje betaald, neemt de plastic container mee terug om die weer vol te laten tappen. Bier is toegestaan tijdens een wedstrijd omdat het publiek niet geweldadig wordt. Vreemd eigenlijk omdat rugby veel ruiger is dan voetbal! Maar het wordt niet getollereerd. Door niemand en zo hoort het ook.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 15, 2005 12:18 Plaats reactie Reageer met quote
Eduard Geenen

Elisabeth schreef:
We vroegen aan de Heineken vertegenwoordiger of we een gratis fust bier konden krijgen want het bier omzet is enorm in zo'n weekend.

Bier is toegestaan tijdens een wedstrijd omdat het publiek niet geweldadig wordt. Vreemd eigenlijk omdat rugby veel ruiger is dan voetbal! Maar het wordt niet getollereerd. Door niemand en zo hoort het ook.

Nee, met zoveel liters bier op..... Rolling Eyes

Overigens, ik heb geen bal verstand van rugby ..... intresseert me echt niets ..... maar het gaat toch om het sportieve element, lijkt mij. Waarom die promotie van het bierdrinken? Of is dat jouw insteek zodat het NL-volk zich meer gaat intresseren voor Rugby of hoe het mag heten. Wees blij dat het NL-voetbalvolk - niet - massaal overswitst op rugby ...... ze kunnen zich niet gedragen en verzieken het dan ook bij rugby-evenementen. Advies ...... hoe het stil anders komen al die hooligans ook naar jouw geliefde sportevenementen...... Wink

BerichtGeplaatst: Di Mrt 15, 2005 12:36 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

stttttttt.........inderdaad, dacht even niet na.

Maar ze kunnen wel wat meer aandacht krijgen in de media.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 15, 2005 13:01 Plaats reactie Reageer met quote
Eduard Geenen

Elisabeth schreef:
stttttttt.........inderdaad, dacht even niet na.

Maar ze kunnen wel wat meer aandacht krijgen in de media.

Voor mijn part .... ik vind het prima. Alleen als bedrijven en geldschieters er brood in zien wordt het het zelfde als met voetbal en lijkt het nog over sport te gaan maar gaat het eigenlijk over investeringen en winstbejag. Helaas. En het klootjesvolk trapt erin en betalen massaal voor een kaartje gigantische bedragen. Dag, sportief evenement waar mensen gezellig bier kunnen slempen zonder de sfeer te verzieken. Zou zonde zijn. Die sfeer was er jaren geleden ook bij het voetbal alwaar ik als joch wel eens naar toe ging met m'n voetbalfanate broer. Toen werd er bewonderd en verwonderd gekeken naar het evenement .... zonder dranghekken of andere beveiligingen. En corrigeerde de suporters elkaar onderling op een elegante manier. Spreekkoren waren er toen ook alleen ter aanmoediging niet ter vernedering.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 15, 2005 13:02 Plaats reactie Reageer met quote
Mo

Ik vind het een giga sport om te zien. Wauw. Stukken leuker dan American Football. Heb je overigens ook de Australische versie wel eens gezien. Dat noemen ze de hardste sport ter wereld. Het is dan ook de bedoeling om met een sprong je benen om de nek van je tegenstander te scharen en alles maar dan ook alles is geoorloofd. Geloof zelfs bijten in de kruisstreek.

Maar het is een spektalek om te zien, zowel Rugby als de australische versie.

Kus
Mo
BerichtGeplaatst: Di Mrt 15, 2005 13:11 Plaats reactie Reageer met quote
Theo

Elisabeth,

ik heb het even opgezocht ( http://www.sport.nl/attachments/ledentallen_nocnsf_2003.pdf ). Van de 72 bij NOCNSF aangesloten sportbonden staat de rugbybond op de 52e plaats, met ruim 5000 leden (cijfers 2003). Net onder de cricketbond ...

Bij de nog kleinere bonden vind je o.a. de Federatie van Klootschieters en Kogelwerpers (toch 4000 leden) en de Nederlandse Frisbee Bond (nieuw met 384 leden).
Rugby wordt beoefend in Nederland, maar dat het leeft kun je echt niet zeggen. En wat media-aandacht betreft: er zijn nog 50 wachtenden voor u.

Ik zie overigens dat de sporten die ik ooit in clubverband beoefend heb vrijwel allemaal nog kleiner zijn dan rugby. Alleen de schaakbond is fors groter ...
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 16, 2005 0:13 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Quote:
Heb je overigens ook de Australische versie wel eens gezien. Dat noemen ze de hardste sport ter wereld.

Hoi Mo, deze sport heet Australian rule football maar in de volksmond heet het Aussie Rule, inderdaad geen spelregels en leuk om naar te kijken.

American Footlball komt van Rugby en Baseball van Cricket.
Toen ik voor het eerst naar een American Football ging kijken, vroeg ik op een gegeven moment aan iemand wanneer het ging beginnen! Het was al 15 minuten eerder begonnen maar omdat ze constant stopten dacht ik dat het opwarmen was Embarassed Inderdaad niets aan.

Waarom ik zo warm loop voor Rugby is de hele sfeer erom heen en de kameraadschap tussen de spelers en na de wedstrijd met het andere team. En de supporters zitten naast elkaar en doorelkaar heen, allemaal met de sjawls van hun teams om. En dan de liederen, als de helft van een groot stadium "Swing low, Sweet Chariot" gaat zingen dan krijg je kippenvel. Ook het lied die de All Blacks van het nationaal New Zealand team zingt voor iedere wedstrijd, om hun tegenstanders te intimideren is indrukwekkend, de "Haka". In Zuid Afrika: "Hier komme de Bokke".
"Climb the sunny mountain", is helemaal gek want met dat lied is er een tafel bezweken in het café, toen er 30 man op elkaars schouders probeerden te klimmen, boven op een tafel en iedereen woog ongeveer zo'n 100 kilo. Ze zijn groot maar van het veld af, helemaal niet agressief en bordenvol met humor dus het is lachen.

Met de wereldcup dames Rugby in Amsterdam, zat ik in de (stads) bus terug naar het centrum en er waren 11 Ieren in de bus die dus "Mussels and Cockles" aan het zingen waren. De rugby dames begonnen met hun T-shirts te flashen en de Ieren begonnen als reactie, zich uit te kleden. Toen ze helemaal naakt waren, heb ik pas gezegd dat dit geen Rugby bus was dus dat zo meteen misschien een moeder met kinderen kon instappen, ze wisten niet hoe gauw ze zich moesten aankleden. Helemaal verontwaardig en wij allemaal lachen.

De buschauffeur heeft aan de politie gevraagd of hij de bus meteen door naar het station kon rijden, niet dat er problemen waren maar wel als dus gewoon publiek zou instappen.

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 20, 2005 2:41 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

The Six Nations is gewonnen door Wales, voor het eerst sinds 26 jaar en de laatste wedstrijd was in Cardiff tegen Ierland. Rugby Ierland speelt als een land, dus geen noord of zuid- Ierland, zoals in voetbal. In het team zitten dus spelers van beide landen, als Ieren. In het Millinium stadion zaten de Welsh en de Irish naast elkaar voor deze wedstrijd en dronken gezamelijk bier. Geen problemen, geen rellen en vanavond hebben ze allemaal samen in de pubs gedronken en gezongen.

Ik weet dat niemand geinteresseert is in Rugby maar het is toch leuk om te weten dat na de beker uitreiking voor een internationale sport, niet een stad wordt vernield door rellen.

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 20, 2005 17:29 Plaats reactie Reageer met quote
Eduard Geenen

Elisabeth schreef:
The Six Nations is gewonnen door Wales, voor het eerst sinds 26 jaar en de laatste wedstrijd was in Cardiff tegen Ierland.

Ik weet dat niemand geinteresseert is in Rugby maar het is toch leuk om te weten dat na de beker uitreiking voor een internationale sport, niet een stad wordt vernield door rellen.

Gefeliciteerd, Elisabeth!! Hoop dat je er erg van genoten heb!

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 20, 2005 17:36 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Ik wel, dank je Eduard, jammer als Feyenoord de beker wint tegen Ajax dat de supporters niet samen kunnen feest vieren. Maar de rellen gebeuren alleen met voetbal wereldwijd. Shame...

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 20, 2005 19:22 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Rugby is in zuidelijk Zuid-amerika in elk geval populairder dan in Nederland. Argentinië, Uruguay, Chili wel te verstaan. In Osorno zijn twee clubs. In Puerto Varas een. In Puerto Montt een. Mijn zoon speelt ook.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 20, 2005 23:45 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Wat leuk Willem dat je zoon ook speelt. Wordt het op school gespeeld of alleen in club verband?

Argentinië en Urugay wist ik maar niet dat Chilië ook meedoet.
De Tri-nations wordt gespeeld tussen de drie grote uit het zuidelijk afrond en het zou leuk zijn als een of twee Zuid Amerikaanse naties ook mee gaan doen. Alleen is het wel een probleem met de tijdverschillen.
De Tri-nations beginnen in juni-juli, jullie winter.

Trouwens op het moment worden de Super Twelve gespeeld met clubs van NZ, Australië en Zuid Afrika tegen elkaar. Misschien kan in de toekomst ook een paar Argentijnse en Chileense clubs meespelen.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 21, 2005 0:00 Plaats reactie Reageer met quote
Mirjam

Dat Aussie Rule heb ik wel eens bij Eurosport gezien.
Christemeziele wat ruig, op een of andere manier lijkt het "ouderwets", van die keiharde -niet -voor -een -kleintje -vervaarde -kerels.
Wink

Een beetje zoals ik me sport bij de oude Grieken voorstel.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 21, 2005 10:44 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Mirjam schreef
Quote:
"ouderwets", van die keiharde -niet -voor -een -kleintje -vervaarde -kerels.

Inderdaad dat klopt, vele voetballers zijn goede acteurs, vooral de Italianen die vaak duiken zonder aangeraakt te zijn geweest, rollen gillend over het veld en als de scheidsrechter ze negeert dan staan ze op en rennen weer verder.
Als een rugby speler niet meer opstaat dan is er echt iets aan de hand.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 21, 2005 19:56 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Er waren in Osorno drie schoolteams, maar daar is er nog maar een van over. Nu is hij lid van een club.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 21, 2005 20:14 Plaats reactie Reageer met quote
Torero

Mirjam schreef:
Dat Aussie Rule heb ik wel eens bij Eurosport gezien.
Christemeziele wat ruig, op een of andere manier lijkt het "ouderwets", van die keiharde -niet -voor -een -kleintje -vervaarde -kerels.
Wink

Een beetje zoals ik me sport bij de oude Grieken voorstel.

Tenminste ECHTE sport, niet het gemiep van de gepamperde "ster"voetballertjes... Rolling Eyes

Rugby, heb het een paar keer gedaan met gym. Leuke sport, lekker hard. Wel ff wennen met het gooien met de bal (naar achteren).

BerichtGeplaatst: Do Apr 07, 2005 11:02 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Theo schreef
Quote:
Rugby leeft niet echt in Nederland, evenmin als andere typisch Britse sporten als cricket, bowls, croquet, snooker en curling. Alleen darts is momenteel populair.

Voetbal is ook een Britse sport. Vandaar dat in de UK er 4 nationale teams bestaan omdat er vroeger geen andere landen speelden. Ik denk dat alle sporten in Engeland zijn begonnen.
Rugby wordt steeds populairder vooral in Afrika, waar Senegal, Zwaziland, Zambia en Nigeria het voortouw nemen om deze sport te verspreiden. Op de Pacific eilanden is het de belangrijkste sport zoals in Fiji en Samoa.

BerichtGeplaatst: Do Apr 07, 2005 11:06 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Torero schreef
Quote:
Tenminste ECHTE sport, niet het gemiep van de gepamperde "ster"voetballertjes...Rolling Eyes

Juist Torero, where men are men....

BerichtGeplaatst: Do Apr 07, 2005 16:23 Plaats reactie Reageer met quote
koekoeksjong

Elisabeth schreef:
Juist Torero, where men are men....

Inderdaad...

't Is dat ik er nu te oud voor ben (en te lui?) maar anders zou ik niet twijfelen en me onmiddellijk opgeven als lid van 'NOP' (<--klik!) de eerste Nederlandse Gay Rugby Club...

Lekker naar Schotland, Wales, Denemarken, Zweden en straks naar New York...
Heerlijk zo'n middagje stoeien met lekkere kerels... Wink !!

BerichtGeplaatst: Do Apr 07, 2005 17:32 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Koekoeksjong schreef
Quote:
Lekker naar Schotland, Wales, Denemarken, Zweden en straks naar New York...
Heerlijk zo'n middagje stoeien met lekkere kerels... !!

Waarom niet, alles moet toch kunnen. Maar wel vreemd want in het damesteam zitten een paar lesbische vrouwen, dus waarom weer apart!

Weerwoord forum index » Sport