Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Het Broeikaseffect Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 172, 173, 174  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Zo Aug 29, 2021 13:36 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

De corrupte Groen Niks en Pvdalaaaah beunhaas Timmermans hebben 65 % afvalverbranding met grote CO2 uitstoot gepland...
omdat ze ook wel weten dat zonne-energie niks wordt..

De eveneens corrupte VVD stemt in zolang ze middels corrupte netwerken zelf op kosten van de onvrijwillige belastingbebetaler
miljarden naar subsie-harkende CEO's binnen hun eigen kring kunnen brengen.

Deze partijen geven geen zier om het milieuprobleem...

Voor Groen Niks is milieu het schaamblad waarachter ze hun eeuwige Moslim massa immigratie item kunnen uitvoeren.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 29, 2021 14:07 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Zoals ik al zei: zonne-energie werkt prima, biomassa niet. Hebben ook niets met elkaar te maken. Moslim massa immigratie trouwens ook niet.

Hier een plaatje tot 2050:

Geel is trouwens jouw favoriet: kernenergie. Zoals je ziet komt er niets bij, gaat er wel af en speelt het nauwelijks een rol in de toekomst.

Rood, blauw en oranje is de toekomst: Zonne-energie, Wind en Gas (omdat die eerste twee te onvoorspelbaar zijn, en gas makkelijk aan/uit te zetten is)

BerichtGeplaatst: Ma Aug 30, 2021 12:28 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Cliff schreef:
Geel is trouwens jouw favoriet: kernenergie. Zoals je ziet komt er niets bij, gaat er wel af en speelt het nauwelijks een rol in de toekomst.

En waarom? Omdat men weigert kernenergie verder te ontwikkelen. Het is een politieke keuze: 'te duur', 'Tsjernobyl', en andere achterhaalde smoesjes.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 30, 2021 21:20 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Het is juist geen politieke keuze.

Kernenergie is economisch niet haalbaar. De politiek wil het vaak wel, juist omdat mensen (ten onrechte) denken dat het 'CO2 vrije energie' is.

Overigens zijn de kernrampen wat mij betreft wél een prima argument. We hebben nu zo'n 80 jaar kernenergie en al tal van kernrampen en bijna rampen. Enkele tientallen vierkante kilometers zijn permanent onbewoonbaar geworden.

Het afval wat we produceren is langer gevaarlijk dan dat de mensheid tot nu toe bestaat. En terroristen willen maar wat graag er iets van hebben.

Kernenergie is passé. In ieder geval op basis van uranium.

BerichtGeplaatst: Di Aug 31, 2021 1:13 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Hurricane Ida causes major flooding, power outages

Ziet ernaar uit dat het land met de grootste individuele uitstoot van broeikasgassen ter wereld ook het hardst getroffen wordt door dat broeikaseffect.

https://www.pbl.nl/publicaties/trends-in-mondiale-uitstoot-van-co2-en-alle-broeikasgassen-2020-rapport

Toch nog maar wat (of veel) minder vliegen, autorijden, hamburgers eten, verwarmde zwembaden, en dat soort dingen meer.
Anders zal 't waarschijnlijk alleen nog maar erger worden.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Sep 01, 2021 10:44 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Waarom wordt er nooit over de opwarming van de aarde door Windmolens geschreven.
Het volgende las ik op de GROENEREKENKAMER.

Het massaal plaatsen van grote windmolenparken kan wel eens een grotere invloed op het klimaat hebben dan we juist van plan waren te bestrijden door over te schakelen van fossiele brandstoffen naar duurzame energie.

De voorstanders van de bouw van windmolenparken grijpen de volgens hen genoemde klimaatverandering door het gebruik van fossiele brandstoffen aan om windmolens te plaatsen.
Het is opvallend dat de door windmolenparken veroorzaakte klimaatverandering, aantoonbaar bij het Horns Rev I windpark bij Denemarken, nooit door hen wordt genoemd.

En waarom lezen we niks meer over vele honderden dode bruinvissen die op onze stranden worden gevonden. Zijn die windparken daaraan schuld.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 01, 2021 15:04 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Het massaal plaatsen van grote windmolenparken kan wel eens een grotere invloed op het klimaat hebben dan we juist van plan waren te bestrijden door over te schakelen van fossiele brandstoffen naar duurzame energie.

Volgens technische insiders zou die invloed minder zijn.

https://www.klimaathelpdesk.org/answers/wat-voor-invloed-hebben-windmolens-op-de-wind-en-het-weer/

"Hoe verhoudt de impact windparken op het weer zich met energieproductie uit fossiele brandstoffen?"

"Er is dus een kleine lokale impact op het weer in de buurt van windparken. Het gebruik van fossiele brandstoffen leidt tot de uitstoot van CO2 in de atmosfeer waardoor de aarde opwarmt door een versterkt broeikaseffect. Voor een gelijke hoeveelheid productie van elektriciteit is de impact van windturbines op het klimaat kleiner dan bijvoorbeeld bij het gebruik van fossiele brandstoffen".

Maar bij vermindering van het energieverbruik zou dit soort problemen dus helemaal niet spelen.
Denk alleen al 'ns eraan hoe ontzettend veel energie bespaard zou worden wanneer de mens zou afzien van dierlijk voedsel.
Geen veeteelt meer, geen slachterijen, geen gigantische oppervlakten koelruimte meer, geen gekook en gebraad door miljarden aardbewoners meer van dat spul.
Vegetariers bewijzen al eeuwenlang dat 't echt goed kan en zelfs beter is voor de gezondheid.

Verder zal de alsmaar grotere inbreuk op het zeeleven door die windparken ons ook niet in dank worden afgenomen door de natuur.
Zo'n coronavirus wordt niet zonder reden op de mensheid afgestuurd.
-
BerichtGeplaatst: Vr Sep 03, 2021 11:04 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:
Het is juist geen politieke keuze.

Kernenergie is economisch niet haalbaar. De politiek wil het vaak wel, juist omdat mensen (ten onrechte) denken dat het 'CO2 vrije energie' is.

Overigens zijn de kernrampen wat mij betreft wél een prima argument. We hebben nu zo'n 80 jaar kernenergie en al tal van kernrampen en bijna rampen. Enkele tientallen vierkante kilometers zijn permanent onbewoonbaar geworden.

Het afval wat we produceren is langer gevaarlijk dan dat de mensheid tot nu toe bestaat. En terroristen willen maar wat graag er iets van hebben.

Kernenergie is passé. In ieder geval op basis van uranium.

Ik zou graag zien dat er serieuze haast zou worden gemaakt met kernfusie. De voorliggende problemen daarmee lijken mij oplosbaar mits er meer geld beschikbaar komt voor wetenschappelijke bemoeienis.
In Nederland wordt nu 2,5 miljoen euro vrijgemaakt voor hittebestendige reactorwanden met vloeibaar metaal; één van de majeure problemen van kernfusie. Maar het bedrag is belachelijk laag irm het totaalbedrag ( 1 miljard euro) voor wetenschappelijk onderzoek.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 03, 2021 12:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

2,5 miljoen? Dat is absurd weinig. Bij kernenergie leggen we op elke geproduceerde Kilowattuur al een paar cent subsidie.

Dat tikt aan, Borsele produceert zo'n 3.325.000.000.000 kwh per jaar.

Toch ga ik voor gas. Veel makkelijker, sneller, goedkoper en makkelijk bij en af te schalen bij meer of minder vraag/aanbod.

Als CO2 een probleem vormt, dan een gascentrale met CCS. Is dat ook opgelost.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 03, 2021 16:57 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Gas is eindig en dus niet duurzaam. Waar zit je moeite met kernfusie? Afgezien van het feit dat de ontwikkeling veel te weinig prioriteit wordt gegeven.

BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2021 8:24 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik heb geen moeite met kernfusie of thorium. Ik wil alleen niet nog meer luchtfietserij. Er is gewoon nog te weinig over bekend. Onderzoeken: ja graag. Denken dat het de oplossing is: niet te veel. Laten we het hopen, maar energie hebben we sowieso nodig dus betrouwbare alternatieven moeten achter de hand blijven.

Gas is overigens net zo eindig als de zon. Die stopt ook ooit.

De voorraden gas die we hebben zijn ongekend groot. Daar kunnen we zeker 100 jaar mee vooruit. Maar ik begrijp je angst: je denkt dat de urgentie voor iets anders vervalt.

BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2021 9:37 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

De zon werkt door kernfusie. Ik zie kernfusie ook niet als een zeer snelle oplossing, maar door het aanjagen van onderzoek kan het toch al redelijk snel (30/40 jaar) operationeel zijn. Het kan een prominente en op de duur zelfs een dominante en schone energiebron zijn.
Deze centrales kunnen efficiënt zijn in dichtbevolkte en industriële gebieden. Voor dun bevolkte gebieden is het niet efficiënt en daar zou wind- en zonnekracht leading moeten zijn.

Het is ook weer niet zo dat er niets gebeurt hoor, er is een goede internationale samenwerking waarbij Nederland aan het zeer belangrijke hitteprobleem werkt en daar goede vooruitgang mee boekt.

BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2021 10:50 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Welk zeer belangrijke hitteprobleem?

BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2021 11:13 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik ga ervan uit dat verandering van klimaat een natuurlijk proces is dat al minstens 1000 x in het bestaan van de aarde heeft plaatsgevonden.
Ook heeft minstens 1000 x het CO2 waarden bereikt die vele malen zo hoog waren als nu.
De zeespiegel is ook al 1000x hoger of lager geweest.
De laatste 3 miljoen jaar kwam minstens 30-40 x een ijstijd over de aarde heersen, gevolgd daar een warme periode, waarbij de laatste warme periode minsten 3-5 graden warmer was als tegenwoordig(ik zag nijlpaardribben die uit de IJsel waren gebaggerd uit het Eemien= tussen de vorige IJstijden)
Enz. Het is een natuurlijk proces dat zich steeds weer herhaald.
Tegen die natuurlijke schommelingen in temp en zeespiegel stijging moeten we ons, als die werkelijkheid worden wapenen, maar paniek zoals tegenwoordig gewoonte is in linkse kringen, hoeft niet eerder te gebeuren dan dat het noodzakelijk blijkt. En dat is nu zeker niet het geval.
De laatste 130 jaar is de zeespiegel niet sneller gestegen(4,5 mm per jaar), waren er minder stormen of tornado,s dan voorheen, branden minder bossen af, en nam het vulkanisme niet extra toe.(zie KNMI rapporten)
Met de IJsberen gaat het uitstekend(nu 40.000+), de woestijnen vergroenen door iets meer CO2(= 0,004% zakken beneden 0,0028 maakt leven onmogelijk), Mijn liefje wat wil je nog meer?
Maar ongetwijfeld zal eens de temperatuur weer stijgen of dalen, net als de zeespiegel. Eens zullen er weer palmen groeien op de Noordpool of Antarctica. Leg de bikini voor je verre nazaten maar vast klaar.

Kennislink 24 okt 2008. Een aanwijzing uit ons verleden.
---De focus op koolstofdioxide (CO2) als veroorzaker van de huidige klimaatverandering is enorm. Echter, veranderende zonneactiviteit blijkt het klimaat sterk te beïnvloeden, bijvoorbeeld rond 800 v. Chr. En dat terwijl de CO2-concentratie stabiel bleef! De huidige nadruk op de rol van CO2 is waarschijnlijk niet terecht.

BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2021 13:04 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:
Welk zeer belangrijke hitteprobleem?

Het hitteschild in de reactor moet op de 1 of andere manier 150 miljoen graden kunnen weerstaan. Nederland ontwikkelt hier voor een oplossing in de vorm van een vloeibaar hitteschild. Door dit vloeibaar metaal gecontroleerd te laten stromen langs de binnenwand van de reactor ontstaat een betrouwbaar hitteschild ( Jip en Janneke uitleg).
De promovendus Peter Rindt is hier de centrale figuur.

BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2021 20:37 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Kennislink 24 okt 2008. Een aanwijzing uit ons verleden.
---De focus op koolstofdioxide (CO2) als veroorzaker van de huidige klimaatverandering is enorm. Echter, veranderende zonneactiviteit blijkt het klimaat sterk te beïnvloeden, bijvoorbeeld rond 800 v. Chr. En dat terwijl de CO2-concentratie stabiel bleef! De huidige nadruk op de rol van CO2 is waarschijnlijk niet terecht.

Zou inderdaad goed kunnen zijn dat veel meer aandacht besteed zou moeten worden aan de uitstoot van methaan.

Die is vele malen schadelijker dan die van CO2.

Maar ja, om daar wat aan te veranderen zouden de dierlijke voedingsmiddelen van het menu af moeten en dat is wel zo'n beetje het laatste wat het overgrote deel van de massa wil.

Dus blijft de politiek maar over CO2 dooremmeren en hopen dat reductie van de uitstoot daarvan ook al voldoende zal zijn.
-
BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2021 20:55 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Eens zullen er weer palmen groeien op de Noordpool of Antarctica. Leg de bikini voor je verre nazaten maar vast klaar.

Palmen op de Noordpool zal niet gaan.

Die bestaat namelijk geheel uit zeeijs, hetgeen inhoudt dat 't bevroren oceaanwater is.

Als alle ijs daar smelt zal er dus alleen maar water achterblijven.

De ondergrond van het ijs op de Zuidpool is wel land, maar dat alle ijs op de Zuidpool ooit zal smelten is niet erg waarschijnlijk.
Daar bevindt zich nu 90% van alle ijs op Aarde en 't is er altijd veel kouder dan op de Noordpool.
-
BerichtGeplaatst: Zo Sep 05, 2021 9:44 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
Het hitteschild in de reactor moet op de 1 of andere manier 150 miljoen graden kunnen weerstaan. Nederland ontwikkelt hier voor een oplossing in de vorm van een vloeibaar hitteschild. Door dit vloeibaar metaal gecontroleerd te laten stromen langs de binnenwand van de reactor ontstaat een betrouwbaar hitteschild ( Jip en Janneke uitleg).
De promovendus Peter Rindt is hier de centrale figuur.

Ah, mooi. Ik was even bang dat je met 'zeer belangrijk hitteprobleem' de opwarming van de aarde bedoelde Laughing

BerichtGeplaatst: Zo Sep 05, 2021 10:32 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Natubico schreef:
Poendert schreef:
Eens zullen er weer palmen groeien op de Noordpool of Antarctica. Leg de bikini voor je verre nazaten maar vast klaar.

Palmen op de Noordpool zal niet gaan.

Die bestaat namelijk geheel uit zeeijs, hetgeen inhoudt dat 't bevroren oceaanwater is.

Als alle ijs daar smelt zal er dus alleen maar water achterblijven.

De ondergrond van het ijs op de Zuidpool is wel land, maar dat alle ijs op de Zuidpool ooit zal smelten is niet erg waarschijnlijk.
Daar bevindt zich nu 90% van alle ijs op Aarde en 't is er altijd veel kouder dan op de Noordpool.
-

Ik kan ook wel muggeziften. Volgens mij ligt de meteorologische Noordpool ergens op de Canadese eilanden. Ik las eens het logboek van de vrouw die als eerste die meteorologische Noordpool bezocht.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 06, 2021 3:02 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Ik kan ook wel muggeziften. Volgens mij ligt de meteorologische Noordpool ergens op de Canadese eilanden. Ik las eens het logboek van de vrouw die als eerste die meteorologische Noordpool bezocht.

Meteorologische Noordpool?

Nooit van gehoord en is ook zo gauw niets over te vinden.

Wel over de Geomagnetische noordpool; en die ligt momenteel nabij het Canadese Ellesmere-eiland.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Noordpool#Geomagnetische_noordpool
-
BerichtGeplaatst: Di Sep 07, 2021 10:36 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Natubico schreef:
Poendert schreef:

Meteorologische Noordpool?

Nooit van gehoord en is ook zo gauw niets over te vinden.

Wel over de Geomagnetische noordpool; en die ligt momenteel nabij het Canadese Ellesmere-eiland.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Noordpool#Geomagnetische_noordpool
-

Ook goed.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 10, 2021 16:30 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

"Ministeries schrapten minder vlees-advies uit klimaatcampagne"

https://nos.nl/artikel/2397255-ministeries-schrapten-minder-vlees-advies-uit-klimaatcampagne

Lamsbout is vijftigmaal zo vervuilend als peulvruchten
Kilo's CO2-uitstoot per kilo product (bron: Milieu Centraal)
Peulvruchten 1 kilo CO2
Noten 3,2 kilo CO2
Ei 3,6 kilo CO2
Kip 6,8 kilo CO2
Varken 7 kilo CO2
Belegen kaas 10 kilo CO2
Hamburger 16,8 kilo CO2
Rundergehakt 19,4 kilo CO2
Lamsbout 51 kilo CO2

-
BerichtGeplaatst: Di Sep 14, 2021 21:32 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Mercedes stopt ondanks succesvol seizoen in 2022 met Formule E

https://www.rtlnieuws.nl/sport/gp/artikel/5248748/mercedes-stopt-ondanks-succesvol-seizoen-2022-met-formule-e

Onbegrijpelijk toch?

Ook in Duitsland zijn er inmiddels al honderden doden gevallen door de gevolgen van het broeikaseffect en toch besluit een Duits automerk om te stoppen met de klimaatneutrale autoracerij en zich verder te concentreren op de aloude fossiele die jaarlijks evenveel uitstoot schijnt te veroorzaken als zo'n 30.000 huishoudens.

En dan wordt er nota bene bij vermeld dat men dit doet om "duurzame en efficiënte technologieën voor de toekomst te ontwikkelen".

Duurzaam en fossiel gaan zoals inmiddels wereldwijd bekend en erkend per definitie niet samen.
-
BerichtGeplaatst: Za Sep 25, 2021 3:49 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Het is hier regelmatig als zekerheid gepost, de afbouw van de salderingsregeling op zonnepanelen. Maar zoals ik al zei: dat is verre van zeker. Het wetsvoorstel is nooit aangenomen en controversieel verklaard, kan dus niet door een demissionair kabinet behandeld worden.

Het is nog altijd niet zeker dat vanaf 2023, over ruim een jaar, de subsidie wordt afgebouwd voor huishoudens met zonnepanelen. Als de afbouw wordt uitgesteld, blijft het aantrekkelijker om zonnepanelen aan te schaffen. Maar het vertraagt wel de ontwikkeling van thuisbatterijen, terwijl die waarschijnlijk wel nodig zijn in de nabije toekomst.

https://www.nu.nl/wonen/6158658/zorgen-op-zonnepanelenmarkt-vanwege-onduidelijkheid-over-subsidie.html

Dus, als het kan op je dak, nog steeds is het klimaat erg gunstig om zonnepanelen aan te schaffen. Vooral doen. Je kunt hoogstwaarschijnlijk de gehele terugverdientijd nog gebruik maken van de salderingsregeling én daarna rekenen op een subsidie op de thuisbatterij, die ook zeer gunstig is voor zonnepaneelbezitters.

Bovendien lost de thuisbatterij de problemen op het elektriciteitsnetwerk grotendeels op.

BerichtGeplaatst: Do Sep 30, 2021 9:32 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

estudiant schreef:
De zon werkt door kernfusie. Ik zie kernfusie ook niet als een zeer snelle oplossing, maar door het aanjagen van onderzoek kan het toch al redelijk snel (30/40 jaar) operationeel zijn. Het kan een prominente en op de duur zelfs een dominante en schone energiebron zijn.
Deze centrales kunnen efficiënt zijn in dichtbevolkte en industriële gebieden. Voor dun bevolkte gebieden is het niet efficiënt en daar zou wind- en zonnekracht leading moeten zijn.

Het is ook weer niet zo dat er niets gebeurt hoor, er is een goede internationale samenwerking waarbij Nederland aan het zeer belangrijke hitteprobleem werkt en daar goede vooruitgang mee boekt.

Niemand schijnt eraan te denken dat de huidige windmolens(en zonnepanelen in het vrije veld) niet alleen lelijk zijn, maar daarnaast een waarneembare invloed hebben op het klimaat naast de insecten en vogelstand.
Oude kernenergie blijft voor ons eeuwig gevaarlijk, en onherroepelijk zal eens iemand erin gaan graven. Thorium is een stuk veiliger en bijna oneindig.

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu