Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Het Broeikaseffect Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4 ... 159, 160, 161  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 04, 2005 15:13 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Racer schreef:
Nee dat is meer jouw logica Guus. Jij presenteert het gekeuvel van franse boeren en mediaberichten over een afbrekende ijsschots hier als bewijs van opwarming.

Het enige dat telt in een wereld van elkaar tegensprekende kamergeleerden is de eigen waarneming. Dus ja, ik hecht inzake het klimaat meer waarde aan de meningen van oude boeren dan aan die van quasi-wetenschappelijke ouwe hoeren. En ook aan algemeen bevestigde waarnemingen van afbrekende ijsschollen.

Waar hecht jij waarde aan, Racer? Aan oliebo(e)rende presidenten die geen Kyoto-verdragen ondertekenen? Of aan oogkleppen?

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 04, 2005 16:20 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Guus schreef
Quote:
Waar hecht jij waarde aan, Racer? Aan oliebo(e)rende presidenten die geen Kyoto-verdragen ondertekenen? Of aan oogkleppen?

Gelukkig niet, noch China en India. Er zijn nog een paar mensen met een gezond verstand.
Ik hoop niet dat Europa een derde wereldland wordt met alle kosten die oncontroleerbaar maar overal verhoogd worden voor iets wat gewoon een klimaat (natuur) is en wat al miljoenen jaren aan schommelingen onderhevig is.

Theo schreef
Quote:
Die economische benadering vind ik trouwens volkomen verkeerd. Unieke, onvervangbare zaken, zoals tropisch regenwoud, zijn niet in geld uit te drukken.

Theo, tropische regenwouden groeien niet in een koud klimaat. Als het klimaat warmer wordt zal de tropische regenwouden misschien uitbreiden naar Europa.

Inderdaad Racer, ook in Portugal is het bere koud, alleen hebben de huizen hier geen verwarming. Je hebt normaal voor 3 maanden s'avonds alleen een electrisch kacheltje nodig. We zitten nu met dekens om en het kacheltje kan de kamer net verwarmen tot 18 graden. Maar je went eraan. Hoewel de zon schijnt is er een koude wind. Maar de temperatuur daalt s'nachts naar net +9 ŗ C. Hoewel overdag het snel naar 16 graden oploopt. In januari was het hier overdag 20 graden. In de bergen is er nachtvorst.
Maar uit de wind zitten hier toeristen in hun shorts, niet wetend wat er na 5 uur gebeurd want de temperatuur daalt dan heel snel.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 04, 2005 19:54 Plaats reactie Reageer met quote
robT

Even heel zachtjes off-topic... waar zit jij in Portugal, Elisabeth?

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 04, 2005 20:38 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

In de Algarve, niet zo ver van de grens met Spanje aan de kust, in een oud stadje met weinig toeristen, omdat er aan deze kust geen strand is door de lagoons. Het strand ligt op de eilanden voor de kust, dus je moet met een bootje over.

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 06, 2005 0:46 Plaats reactie Reageer met quote
robT

Klinkt als Fuseta...Smile

Ik ken Moncarapacho, een stukje landinwaarts, redelijk goed.

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 06, 2005 11:14 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Ik heb gewerkt in Moncarapacho voor de AWBZ en ken Fuseta ook. Werk nu 3 km van St Barbara de Nexe af in Gorgoes, vlakbij Loule. Je bent dichtbij dus welk oud stadje ken je! Meer naar het oosten. De genoemde zijn meer dorpen.

Hoe vind je de autorijders Question They keep you on the tip of your toes.

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 06, 2005 13:03 Plaats reactie Reageer met quote
robT

Toch het wonderschone Tavira dan? Ik vond dat stadje de laatste keer (2003) behoorlijk toeristisch. Vandaar dat ik op het verkeerde been werd gezet...Smile

We gaan wel erg buiten ons boekje in dit topic...Smile

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 06, 2005 13:48 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Inderdaad Rob, we gaan op vacantie toer, maar inderdaad Tavira, toeristisch tijdens de maanden juli, augustus maar voor de rest rustig, de meeste toeristen zijn Portugezen uit Lisabon en Porto of Parijs en verder niet de massa toeristen maar de rustige. Ook Nederlanders, Britten, Skandinaviers enz maar niet de Albufeira types.

Je was hier in 2003! Ik woon hieral sinds 2000, op het pleintje bij de Chinees, vlakbij de Romeinse burg. Zit vaak bij Anazu, (gele stoeltjes)langs de rivier.
Misschien zat je daar ook!

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 06, 2005 14:27 Plaats reactie Reageer met quote
robT

We hebben na de afdaling van de kasteelmuur een forse tosti gegeten op een terrasje op de punt van het pleintje. Vlakbij de brug. Ergens in oktober 2003...Smile

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 06, 2005 14:44 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Je zat aan de overkant, dus aan de toeristische kant waar alles duurder is dan aan de Portugese kant. Maar inderdaad het kasteel en de kerktoren waar iets vreemds aan is. Nummer 4 in romeinse cijfers in de klokwijzer, is niet IV maar IIII. Tegenover jou terras is het gemeentehuis.

October kan nog behoorlijk heet zijn, en dit topic gaat over broeikaseffect dus komen we weer terug waar we begonnen. Smile

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 06, 2005 17:13 Plaats reactie Reageer met quote
robT

Het is nu trouwens tamelijk koud in Europa...Smile

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 07, 2005 0:30 Plaats reactie Reageer met quote
Rik Klaver

Dit is eigenlijk een lollige discussie. Je zou er meer wetenschap bij moeten halen: 1) de beste (of mijn eigen) ideeƫn van nu zijn een probleem voor verschijnsel x; 2) ik zoek naar een nieuwe verklaring, die a) uitlegt en b) voorspelt; 3) ik test mijn theorie; 4) de beste (of mijn eigen) ideeƫn... enz.

Volgens mij is de beste verklaring voor het het klimaat niet dat het stabiel is, maar dat het juist verandert. Ik denk ook dat een periode van 150.000 jaar - als basis - te klein is. Het 'schijnt' (ik zet het er gelijk bij) dat in het pleistoceen de CO2-concentratie zo'n 30% was, tegen 0,35 nu. Zoals je misschien weet is het pleistoceen de tijd van de dinosauriƫrs. Je mag dus aannemen dat een hoge CO2-concentratie de natuur niet noemenswaardig schaadt.
Maar terzake: wat klimaatwetenschappers (net zo goed als politicologen/statistici als Lomborg) moeten verklaren is de doorlopende verandering van Het Klimaat. Als dat niet mogelijk is, verdient het naam wetenschap niet. Waarom een kleine ijstijd (1300-1800)? Het kan zijn dat men niet genoeg weet. Maar de te volgen strategie is dan die van: wat is onze beste theorie? Wat is het probleem? Je kunt niet eindeloos blijven observeren en vervolgens wachten tot er een theorie uitrolt.

Voor de rest: misschien verschuiven de seizoenen, misschien niet. Misschien moet de economische aanpak ook de voordelen van klimaatverandering 's meenemen...

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 07, 2005 6:14 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Ha Jamisia, een beetje frisse wind door deze discussie is goed. Maar...

Quote:
Zoals je misschien weet is het pleistoceen de tijd van de dinosauriƫrs. Je mag dus aannemen dat een hoge CO2-concentratie de natuur niet noemenswaardig schaadt.

....dit is niet juist. In de Pleistoceen was de periode van de ontwikkeling van de grote zoogdieren en de eerste mensachtigen. De dinos waren al verdwenen en deze periode staat bekent door de afkoeling en verschillende ijstijden.

De dinos leefden in de tijd van de Mesozoic wat onderverdeelt is in drie periodes: Triassic (245-208 Million Years Ago), Jurassic (208-146 Million Years Ago), Cretaceous (146-65 Million Years Ago).

http://www.ucmp.berkeley.edu/quaternary/ple.html

Deze link gaat over de laatste periode de pleistocene, waar vele klimaat veranderingen plaats vonden, de gletsers die groeiden en weer terugtrokken, het uitsterven van de Mammoet en de giant sloth, het verschijnen van de eerste mensen.

Code:
Today, there is concern about future climate change (e.g. global warming) and how it will affect us. Paleontologists who work on Pleistocene fossils are providing a growing amount of data on the effect of climate change on the Earth's biota, making it possible to understand the effects of future climate change.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 07, 2005 12:25 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Is, afgezien van een enkele racende neocon, iedereen hier het er verder over eens dat de aarde een beetje aan het opwarmen is?

Dan kunnen we nu van gedachten wisselen over een mogelijke oorzaak.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 07, 2005 12:33 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Guus, het is eeuwen geleden veel warmer geweest dan nu. In de laatste 150.000 jaar zijn er verschillende ijstijden geweest. Maar ook veel warmere periodes. De laatste kleine ijstijd is pas in 1800 gestopt dus wordt het warmer over de komende eeuwen totdat er weer een ijstijd aankomt. We leven zelf te kort om iets waar te nemen. Verder snap ik niet waarom een warmer klimaat zo slecht is! Als het gaat afkoelen dan zitten we met veel problemen want een gletser vanuit Noorwegen houd je niet tegen.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 07, 2005 12:38 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Bovenstaande plaatjes had ik in een andere discussie geplaatst. Misschien als toevoeging aan deze discussie ook interessant.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 07, 2005 13:31 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Elisabeth schreef:
Verder snap ik niet waarom een warmer klimaat zo slecht is!

Dat zie ik, ja. En je snapt nog een heleboel meer ook niet. Bijvoorbeeld dat anders dan 150.000 jaar geleden er nu 6 miljard mensen moeten bestaan van een uiterst kwetsbare agrarische cultuur. Veel ervan wonen ook nog eens langs de (lage) kusten van deze wereld. Dat geldt vooral voor Nederland.
Meer wil ik er niet over zeggen. Als je het nu nog niet snapt moet je maar niet meedoen aan deze discussie. En anders huur je maar een tijdmachine om te kijken hoe het er hier 150.000 jaar geleden uitzag.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 07, 2005 17:51 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Ik geloof dat jij niet snapt dat de mensheid weinig kan doen tegen klimaat veranderingen. Verdere oplossing is om de 6 miljard te verminderen maar dan kom je in conflict met vele goddiensten.

In een warm klimaat hebben agrariers 3 oogsten per jaar inplaats van een, in een klimaat waar de winters zorgen dat er maandenlang niets verbouwt kan worden. Zodra er een koude periode begint voor een paar eeuwen zal de mensheid wel gedecimeerd worden door hongersnood, dus dat is ook een oplossing.

Er wonen al eeuwenlang mensen langs rivieren waar de grond vruchtbaar is en al eeuwenlang verdrinken mensen als de rivieren buiten hun oevers treden. Het zelfde geld voor leven nabij een vulkaan, waar om de zoveel tijd mensen omkomen maar nooit verhuizen.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 07, 2005 18:00 Plaats reactie Reageer met quote
Rik Klaver

(Guus... ik dacht dat het waishait was... Laughing )

Dank je, Elisabeth, voor de terechtwijziging. Er stond vandaag een aardig stukjevan een Amerikaanse professor op techcentralstation. De strekking van zijn verhaal, als ik het goed zie, is dat je niet exclusief moet richten op broeikasgassen & hun gevolgen, maar dat je - voor wat de staat het Arctisch ijs betreft - ook moet naar effecten die van decennium tot decennium schijnen te verschillen. (met grafiekjes! maar in het engels...)

Quote:
Grumet et al. (2001) created a record of sea ice conditions in the Baffin Bay region of the Canadian Artic going back 1,000 years. They concluded that the 11th through 14th centuries saw reduced sea ice, but that ice extent was greater over the next six centuries. The last century has shown that "sea-ice conditions in the Baffin Bay/Labrador Sea region, at least during the last 50 years, are within 'Little Ice Age' variability," despite several periods of warmer temperatures. The authors added an interesting statement, as well, stating that the sea ice cover history of the Arctic "can be viewed out of context because their brevity does not account for interdecadal [decade to decade] variability, nor are the records sufficiently long to clearly establish a climate trend."

Quote:
If we want to understand variability of Arctic sea ice (and, for that matter, sea and air temperature) we should take our eyes off greenhouse gases, at least for a moment, and study multidecadal phenomena. We should also avoid the temptation of taking the last 20-30 years of data, computing a trend, and assuming that that trend will continue for 50-100 years. History tells us that long-term linear trends will not occur. In the words of Santayana, "Those who cannot remember the past are condemned to repeat it." Or make bad forecasts.

Lijkt me meer van toepassing dan ooit tevoren.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 08, 2005 19:06 Plaats reactie Reageer met quote
robT

Ik blijf het een vreemde bezigheid vinden.

Verzamel de temperatuurschommelingen van ijskappen en de atmosfeer van de aarde van de laatste vijftig jaar en destilleer daaruit de toekomst van de aarde voor de komende miljoenen jaren...Sad

Sterker nog... heb het lef om aan de hand van die onwaarschijnlijk korte tijdspanne van metingen zelfs nog iets 'zinnigs' te mompelen over de miljoenen voorgaande jaren van deze aarde.

We zijn echt gek aan het worden volgens mij... en zij die het nog niet zijn worden het gemaakt...Sad

BerichtGeplaatst: Di Mrt 08, 2005 19:26 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

RobT schreef:
Verzamel de temperatuurschommelingen van ijskappen en de atmosfeer van de aarde van de laatste vijftig jaar en destilleer daaruit de toekomst van de aarde voor de komende miljoenen jaren...

Een merkwaardige manier om iets belachelijk te maken. Er wordt geen toekomst "gedestilleerd" voor de komende miljoenen jaren. Wel voor de komende honderd jaar en dat is verdomd dichtbij.

Ik verwacht eigenlijk wat zinniger commentaar van de sceptici op dit forum. Meer iets positiefs, zo van: "straks lekker zonnen aan het Noorzeestrand van Amersfoort"

BerichtGeplaatst: Di Mrt 08, 2005 20:21 Plaats reactie Reageer met quote
robT

Je zit op positieve berichten te wachten die ook uit de lucht gegrepen zijn?

Waarom eigenlijk?

BerichtGeplaatst: Di Mrt 08, 2005 22:11 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

robT schreef:
Je zit op positieve berichten te wachten die ook uit de lucht gegrepen zijn?

Waarom eigenlijk?

Ik had het over "zinnig" commentaar. Aan je reactie te merken ben je dat niet van plan, Rob.
Bedankt voor je verhelderende bijdrage.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 08, 2005 22:21 Plaats reactie Reageer met quote
Racer

Off topic: Aaahhhhh wat een prachtige fallus symbolen!!

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 09, 2005 2:51 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Het is China waar straks 50 maal meer vervuiling vandaan komt dan de hele westerse wereld samen. Shanghai bouwt 11 salitiet steden met meer dan 1 miljoen mensen per stad en dit in een moeras dat aan het zinken is. Alle energie komt van kolen. De oplossing is dus kernenergie, mee eens of niet!

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu