Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Het Broeikaseffect Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, ... 159, 160, 161  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Het Broeikaseffect
BerichtGeplaatst: Do Feb 17, 2005 4:24 Plaats reactie Reageer met quote
robT

Hoe groot was de CO2-uitstoot pakweg een miljoen jaar geleden? In elk geval al veel groter dan die van nu!

Wat een ongelooflijk gezeik zeg!

Vulkanische uitbarstingen zijn niet te voorkomen dus hou nou eens op met zeuren.

Onze invloed op het plaatselijke klimaat is minimaal en onze invloed op het wereldklimaat is NUL!!!

BerichtGeplaatst: Do Feb 17, 2005 9:29 Plaats reactie Reageer met quote
Torero

robT schreef:
Hoe groot was de CO2-uitstoot pakweg een miljoen jaar geleden? In elk geval al veel groter dan die van nu!

Vulkanische uitbarstingen zijn niet te voorkomen dus hou nou eens op met zeuren.

Onze invloed op het plaatselijke klimaat is minimaal en onze invloed op het wereldklimaat is NUL!!!

Shock

Als je dit zonder cynisme zegt, dan....

ben ik het...

met je...

eens!

Shock

BerichtGeplaatst: Do Feb 17, 2005 9:49 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

RobT schreef:

Wat een goed onderbouwd argument! Fijn dat er forums zijn, hè Rob?

BerichtGeplaatst: Do Feb 17, 2005 10:24 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Willem schreef:
Racer/Guus,

Wat is het percentage CO2 in de atmosfeer nu, en wat was dat percentage 100 jaar geleden, of 50 jaar geleden bijvoorbeeld?

Willem,

Die gegevens kan ik nu niet vinden. Er spelen echter ook andere factoren een rol zoals de absorptie van CO2. Het lijkt erop of 's wereld vermogen om dat te doen afneemt, vooral het deel van de oceanen. Kan er sprake zijn van verzadiging of speelt watervervuiling een rol? Dat is nog onbekend. Zie ook deze berichten van eind vorig jaar.

Dan zijn er nog andere gassen die broeieffecten geven, zoals methaan en NOx verbindingen (lachgas etc.).

Feit is dat de wereld toch nog sneller opwarmt dan verwacht en dat men over de 21e eeuw niet meer in tiende graden begint te spreken maar over gehele graden gemiddelde temperatuurstijging.

BerichtGeplaatst: Do Feb 17, 2005 10:37 Plaats reactie Reageer met quote
Torero

Guus schreef:
Willem schreef:
Racer/Guus,

Wat is het percentage CO2 in de atmosfeer nu, en wat was dat percentage 100 jaar geleden, of 50 jaar geleden bijvoorbeeld?

Willem,

Die gegevens kan ik nu niet vinden. Er spelen echter ook andere factoren een rol zoals de absorptie van CO2. Het lijkt erop of 's wereld vermogen om dat te doen afneemt, vooral het deel van de oceanen. Kan er sprake zijn van verzadiging of speelt watervervuiling een rol? Dat is nog onbekend. Zie ook deze berichten van eind vorig jaar.

Dan zijn er nog andere gassen die broeieffecten geven, zoals methaan en NOx verbindingen (lachgas etc.).

Dat klopt allemaal, en is natuurlijk heel goed om op te letten. Daarom is een wereldwijd Kyoto-verdrag ook prima. Maar wel als het ook echt wereldwijd is. Milieu stopt niet aan de grens. Wij lekker besparen en de yankees die de boel de lucht in jagen, nou nee. Zinloos en oneerlijk.

Quote:
Feit is dat de wereld toch nog sneller opwarmt dan verwacht en dat men over de 21e eeuw niet meer in tiende graden begint te spreken maar over gehele graden gemiddelde temperatuurstijging.

Leuk dat jij het als feit presenteert, maar deze bewering is onhoudbaar als je niet aangeeft wat de verwachtingen dan waren EN op basis waarvan je die verwachtingen doet.

BerichtGeplaatst: Do Feb 17, 2005 13:11 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Willem, ik citeer maar even:
Quote:
Tussen 1850 en 1998 is de concentratie koolstofdioxide in de atmosfeer gestegen van 280 tot 364 ppm

uit een artikel over broeikasgassen

Dat lijkt me 30% stijging.

Torero,

Het is een feit dat de wereld sneller opwarmt dan verwacht. In veel streken begint de natuur daardoor zelfs te veranderen. Daar kunnen de gemanipuleerde satellietgegevens van Bush en zijn neoconsorten niets aan veranderen.

BerichtGeplaatst: Do Feb 17, 2005 13:30 Plaats reactie Reageer met quote
Torero

Guus schreef:
Torero,

Het is een feit dat de wereld sneller opwarmt dan verwacht. In veel streken begint de natuur daardoor zelfs te veranderen. Daar kunnen de gemanipuleerde satellietgegevens van Bush en zijn neoconsorten niets aan veranderen.

"Leuk dat jij het als feit presenteert, maar deze bewering is onhoudbaar als je niet aangeeft wat de verwachtingen dan waren EN op basis waarvan je die verwachtingen doet."

En het moge bekend zijn dat ik een broertje dood heb aan de Gristenfundamentalistische cowboys van overzee... Wink

BerichtGeplaatst: Do Feb 17, 2005 13:43 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Torero schreef:
Guus schreef:
Torero,

"Leuk dat jij het als feit presenteert, maar deze bewering is onhoudbaar als je niet aangeeft wat de verwachtingen dan waren EN op basis waarvan je die verwachtingen doet."

En het moge bekend zijn dat ik een broertje dood heb aan de Gristenfundamentalistische cowboys van overzee... Wink

Je kunt je vraag wel vet gedrukt herhalen, Torero, maar wat moet ik ermee? Of wou je (het feit Wink ) gaan bestrijden dat de aarde de laatse decennia is opgewarmd?

BerichtGeplaatst: Do Feb 17, 2005 13:52 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

En om ook aan Liz te tonen dat ik niets tegen het Reformatorisch Dagblad heb, hier een artikel over klimaatverandering

BerichtGeplaatst: Do Feb 17, 2005 13:58 Plaats reactie Reageer met quote
Torero

Guus schreef:
Je kunt je vraag wel vet gedrukt herhalen, Torero, maar wat moet ik ermee? Of wou je (het feit Wink ) gaan bestrijden dat de aarde de laatse decennia is opgewarmd?

Ik weet dat een bijzonder intelligente woordendanser als jij beter kan lezen, Guus. Laat het ons eens zien!? Razz

BerichtGeplaatst: Do Feb 17, 2005 20:27 Plaats reactie Reageer met quote
Dash2in1

Willem schreef:

Ik heb wel een plaatje gevonden, maar dat gaat over een wat langere periode:

Is er eigenlijk uberhaupt enige causaliteit aangetoond? Het kan net zo goed zijn een stijging van temperatuur er voor zorgt dat er meer broeikasgassen vrijkomen (naast de uitstoot van verbrande fossiele brandstoffen) en dat ze slechter opgenomen worden ipv omgekeerd. Als ik naar het grafiekje kijk lijken temperaturen eerder te veranderen dan het CO2 gehalte.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Mrt 03, 2005 22:22 Plaats reactie Reageer met quote
Racer

Brrrrrrrrr.... hebben jullie het ook zo k-k-koud?

Historische sneeuwdagen en strenge vorst

(Nieuwsoverzicht/ meer over vorst, sneeuw en ijs) De dag na de historische sneeuwdag- "the day after" naar de gelijknamige onrealistische film, lijkt het vandaag in Nederland. Het hele land ligt onder de sneeuw, in de noordelijke helft liggen zelfs tientallen centimeters en komende nacht vriest het op veel plaatsen streng met minimumtemperaturen tussen -10 en lokaal -15 graden. Het wordt daarmee de koudste maartnacht sinds 1971, toen het in de eerste helft van de maand ook nog volop winter was en er ook veel sneeuw viel. Het komt echter zelden voor dat een zo groot deel van ons land zoveel sneeuw heeft, ook hartje winter is dat uitzonderlijk, Uit de archieven van de klimatologische dienst van het KNMI blijkt dat er op 11 januari 1959 voor het laatst op grote schaal meer dan 20 cm sneeuw viel, die niet door de wind opwoei, dus waarschijnlijk is de huidige sneeuwsituatie de ergste van de laatste 50 jaar.

BerichtGeplaatst: Do Mrt 03, 2005 23:06 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Wt wil je met je laatste weerbericht nou eigenlijk aantonen, Racer?
Dat de gemiddelde temperatuur niet met tienden van graden stijgt?

BerichtGeplaatst: Do Mrt 03, 2005 23:11 Plaats reactie Reageer met quote
Theo

Eén sneeuwbui maakt nog geen winter.

Ik vermoed dat deze winter als één van de zachtste van de laatste eeuw de geschiedenis in zal gaan.
BerichtGeplaatst: Do Mrt 03, 2005 23:24 Plaats reactie Reageer met quote
robT

Net zoals onze zomers de laatste jaren als akelig wisselvallig zijn bijgeschreven.

We spreken elkaar over duizend jaar weer.

BerichtGeplaatst: Do Mrt 03, 2005 23:51 Plaats reactie Reageer met quote
Theo

Hmm, mijn levensverwachting is iets lager dan dat. Dat zal dus niet lukken, RobT. Wink
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 04, 2005 0:36 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

http://www.economist.com/displayStory.cfm?Story_ID=718860

Hier een verslag van Bjorn Lomborg, een skeptical environmentalist, een Deense politieke wetenschapper die vroege nogal groen was. Hij wilde bewijzen dat er een global warming aan de gang was en samen met zijn studenten, ontdekt dat dit niet het geval was. Hij is nu een vlooi in de pels van Green Peace.

Quote:
So the Kyoto agreement does not prevent global warming, but merely buys the world six years. Yet, the cost of Kyoto, for the United States alone, will be higher than the cost of solving the world's single most pressing health problem: providing universal access to clean drinking water and sanitation. Such measures would avoid 2m deaths every year, and prevent half a billion people from becoming seriously ill.

Via google zijn vele verslagen van Lomborg te vinden. Interessant om een andere mening te lezen dan alleen van de media die samen met de politiek dus de bevolking op steeds hogere lasten jaagt voor iets wat niet bewezen is.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 04, 2005 1:02 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Elisabeth schreef:
Hij wilde bewijzen dat er een global warming aan de gang was en samen met zijn studenten, ontdekt dat dit niet het geval was.

Niet het geval? Waar staat dat dan? Zo te zien geeft ook hij toe dat de aarde wel degelijk opwarmt. Goed lezen hoor, Elisabeth, ook al is het Engels. Anders wordt de discussie met de sceptici hier wel erg warrig Rolling Eyes

Bjorn schreef:
Carbon-dioxide emissions are causing the planet to warm. The best estimates are that the temperature will rise by some 2-3C in this century, causing considerable problems, almost exclusively in the developing world, at a total cost of $5,000 billion. Getting rid of global warming would thus seem to be a good idea. The question is whether the cure will actually be more costly than the ailment.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 04, 2005 4:59 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Quote:
Despite the intuition that something drastic needs to be done about such a costly problem, economic analyses clearly show that it will be far more expensive to cut carbon-dioxide emissions radically than to pay the costs of adaptation to the increased temperatures. The effect of the Kyoto Protocol on the climate would be minuscule, even if it were implemented in full. A model by Tom Wigley, one of the main authors of the reports of the UN Climate Change Panel, shows how an expected temperature increase of 2.1C in 2100 would be diminished by the treaty to an increase of 1.9C instead. Or, to put it another way, the temperature increase that the planet would have experienced in 2094 would be postponed to 2100.

Bjorn Lomborg zegt dat de senario wat de milieu organisaties voorspellen, zwaar overdreven is. Het is helemaal niet zeker dat de temperatuur sterk gaat stijgen in de volgende honderd jaar. Als dus de Kyoto protocool wordt toegepast zou het hooguit 0,2 graden schelen. Tegen welke kosten! Aangezien de ontwikkelings wereld geen belemmeringen krijgen, zullen zij meer vervuilen. Wat Lomborg ook aanhaalt is dat de luchtvervuiling in Londen in 1850 het hoogte punt had en daarna heel sterk is gedaald. Doordat ze overgingen naar andere energie van kolen naar olie en gas.

Verder als er in 1300 wijnteelt was in Noorwegen voordat we een kleine ijstijd kregen in 1500 die doorging tot 1800, wil ik weleens weten waarom iedereen bang is voor opwarming, ik ben meer bang voor afkoeling.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 04, 2005 12:14 Plaats reactie Reageer met quote
Racer

Het vriest nu boven de grote rivieren op veel plaatsen zeer streng. In
Marknesse werd om 06.45 uur een temperatuur gemeten van -20.7 graden. Zo koud is het sinds 1900 in maart nog niet geweest. Het oude record stond op naam van Wageningen. Hier vroor het 18.7 graden op 7 maart 1971.
http://www.knmi.nl/voorl/weer/

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 04, 2005 12:24 Plaats reactie Reageer met quote
Theo

Wat Lomborg zegt, als ik de citaten lees, is dat het voorkomen van de temperatuurstijging door het versterkte broeikaseffect méér gaat kosten (in geld) dan de schade die het zal aanrichten. Hij gaat dus wel degelijk uit van die opwarming!!!!

Die economische benadering vind ik trouwens volkomen verkeerd. Unieke, onvervangbare zaken, zoals tropisch regenwoud, zijn niet in geld uit te drukken.
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 04, 2005 12:25 Plaats reactie Reageer met quote
Racer

Vrieskou houdt Europa in ijzige greep

"Temperaturen op recordlaagte in Portugal"

"In het VK werd het leger te hulp geroepen wegens de chaos"

"Het observatorium van Rome liet weten dat de temperaturen in de italiaanse hoofdstad de laagste in 200 jaar zijn, met een absoluut laagterecord in het land van -32 graden"

"14 cm dik ijs stremde het scheepsverkeer tussen Berlijn en de poolse havenplaats Szczecin"

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 04, 2005 12:35 Plaats reactie Reageer met quote
Racer

Guus schreef:
Wt wil je met je laatste weerbericht nou eigenlijk aantonen, Racer?
Dat de gemiddelde temperatuur niet met tienden van graden stijgt?

Nee dat is meer jouw logica Guus. Jij presenteert het gekeuvel van franse boeren en mediaberichten over een afbrekende ijsschots hier als bewijs van opwarming.

Ik zou echter graag 's weten van de global warmers waarom er zoveel koude-records gevestigd worden de laatste jaren. Nu dus in nederland een 100-jarig record, vorig jaar waren er in noord-amerika en het jaar daarvoor in Rusland de temperaturen in 100 jaar niet zo laag.

Daar hebben de mensen die zo goed kunnen voorspellen dat de aarde in het jaar 2100 zo'n 1,5 a 5 graden opgewarmd is toch vast wel een verklaring voor?? Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 04, 2005 12:54 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Racer schreef:
Ik zou echter graag 's weten van de global warmers waarom er zoveel koude-records gevestigd worden de laatste jaren. Nu dus in nederland een 100-jarig record, vorig jaar waren er in noord-amerika en het jaar daarvoor in Rusland de temperaturen in 100 jaar niet zo laag.

Er worden de laatste 100 jaar records op allerlei gebied gevestigd, Racer.
Hoe dat komt? Daar mag je eerst eens rustig over nadenken.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 04, 2005 13:00 Plaats reactie Reageer met quote
Racer

Weet iemand wanneer de nieuwe Crichton in de nederlandse boekhandel ligt?

Het laatste boek van de Technothriller-koning gaat over een wereldwijd netwerk van milieu-activisten die "natuurrampen" proberen te creeren om zodoende het publiek te "bewijzen" dat er iets aan "global warming" gedaan moet worden.

Het boek staat bovendien boordevol met wetenschappelijke referenties en grafieken waarmee Crichton de onzin probeert aan te tonen van de global warming hype.

Lees meer op Techcentralstation !!

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu