Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Immigratie en Integratie » Marokkaanse "mini" akkefietjes Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 28, 29, 30  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Marokkaanse "mini" akkefietjes
BerichtGeplaatst: Di Jan 04, 2005 15:29 Plaats reactie Reageer met quote
Xeno

Mini-akkefietje

Na een ruzie tussen twee Marokkaanse jongens moest de jeugdsoos in Haarlem dicht. Onbeduidend incident of symptoom van radicalisering?

Ger Schutten (48) laat de buitenkant van buurthuis De Zuidparker zien. Bijna alle ingegooide ramen zijn hersteld, de viltstiftteksten zoveel mogelijk weggepoetst. Een bloemlezing van wat niet wilde wijken voor de poetslap: 'Ger je gaat te ver.' 'Ger Hilter.' 'Ger aan het gas.' 'Joden moeten dood.' 'Hoerekind.' Plus wat swastika's.

We stappen het stille buurthuis binnen. Sinds de uitbarsting van een week terug is de jongereninloop dicht. Ger, een forse kerel met een achtergrond in de sport en justitie, schenkt koffie en legt uit. Sinds anderhalf jaar is hij jongerenwerker in het Haarlemse Parkwijk. Een moeilijke buurt, 33 procent allochtonen, maar alles verliep gladjes. 'Twee suikerfeesten georganiseerd, lasergamen, toernooien, de Trosloop.'

De jongerenpopulatie van het buurthuis bestaat uit vijftig à zestig jongens - géén meisjes - ruwweg de helft van Turkse, de andere helft van Marokkaanse komaf. Een paar weken geleden ging het mis. De twee leiders van het zevenkoppige groepje vrijwilligers hadden plotseling grote mot. Allebei Marokkanen, allebei goed opgeleid, de ene afgestudeerd ICT'er, de ander tweedejaars Nederlands recht. Ger: 'Het begon met een scheldpartij. Ik haat je, je moet oprotten!' Ger praatte met de kemphanen en wat bleek: de een had de ander toevertrouwd dat hij zich niet aan de ramadan hield.

De ander, laten we hem Ahmed noemen, gebruikte deze religieuze confidentie om zijn macht te vestigen. Hij hitste het groepje vrijwilligers op, maar Ger accepteerde de machtsgreep niet. Daarna volgde een vechtpartij tussen de twee tijdens het suikerfeest. En weer een inloopavond verder was de stemming zo dreigend dat Ger het buurthuis sloot. Buiten stonden tientallen jongens te schreeuwen. Ger: 'Ze moeten een telefoonronde hebben gehouden, want van heinde en verre waren ze gekomen. De stemming was totaal anti-Ger. De ramen gingen in. Ik zei, ik sluit de boel. Ahmed zat hier op de bank, hij zei: daar krijg je spijt van. Hij wilde laten zien dat hij de enige was die die jongens in de hand had.'

Nu is de instuif dicht en luidt de vraag wat je met zo'n kwestie aanmoet. Is dit het petrieschaaltje voor radicalisering, de Haarlemse remake van de Diamantbuurt, of een totaal onbeduidend incident? Gers directeur Ad de Graaf van de stichting die het Haarlemse welzijnswerk beheert, begint met een rondje mopperen op de landelijke pers. In zijn jeugd botste hij ook wel eens met de hervormde kerkeraad. Dan kwam de pers ook niet langs. `Ik sluit mijn ogen niet, maar ik weiger dit in het kader te zien van de mondiale strijd tussen christenen en moslims.'

Zover was ikzelf nog niet. Mij valt wel op dat de reactie van de directeur precies past in de rij van oproepen die we inmiddels zo goed kennen, over niet opblazen, niet `uitvergroten' of
stigmatiseren als het om moslims gaat. Daartegenover staan de Anne Frankrapporten over extreem rechts. Stel nou eens dat niet Marokkaanse jongens maar puisterige bleekneuzen in Lonsdaleshirts precies dezelfde teksten op een buurthuis hadden gekalkt. Dan zou de landelijke pers zeker zijn opgetrommeld, en was het huis te klein geweest. Nu had de directeur het liefst zijn mond gehouden, en beperkt het uitzicht zich tot de veiligheid van de jongerenwerker.

Vandaag is het modieus om te spreken van de nieuwe politieke correctheid, die kortweg luidt dat er zo hard mogelijk op de islam moet worden gebeukt. Ik geloof daar niets van. Alsof in één klap een hele generatie middenveld, welzijnswerk, journalisten, leraren, politieagenten, politici en vrijwilligers totaal van de aardbodem is verdwenen. Het probleem is veeleer dat men zich realiseert dat de oude kousevoetenreflex in allochtone zaken niet meer kan, maar dat daarvoor is niets duidelijks in de plaats is gekomen.

Zodoende stak na 2/11 het besturen-in-het-wildeweg in Den Haag de kop op. Een premier die zich een week lang helemaal niet laat zien, de ene minister die over een oorlog begint, een tweede die zegt dat moslims niet moeten zeuren, een derde die de film Submission afkeurt omdat die ophitsend zou zijn en een vierde die begint over smalende godslastering. Is het een wonder dat het volk, ongeacht de geestelijke denominatie, de weg kwijt is?

Ger Schulten is de weg beslist niet kwijt. Het lijkt erop dat de keuzes zijn gemaakt, zegt hij treurig. Vroeger kreeg hij een hand van de ouders van al die jongens, in het winkelcentrumpje. Hij ziet ze niet meer. En de jongens lijken al helemaal van de aardbodem verdwenen. In Parkwijk is het Ger Schulten geweest die de publiciteit heeft gezocht. Niet omdat hij zo nodig moet afgeven op zijn jongens, maar omdat hij helder wil zijn. 'Ik wilde ze laten zien wat ze hadden aangericht. Ze zijn verantwoordelijk, en daarmee wilde ik ze via de krant confronteren.' Of het helpt en wanneer de soos weer open gaat, dat weet ook Ger niet.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Commentaar: In dit mini-drama zijn de meeste aspecten van het grote allochtonendrama zoals op deze website beschreven te herkennen. Ten eerste: de jongerenopvang is georganiseerd door autochtonen. Ten tweede: er zijn meer vrijzinnige en meer fundamentalistische moslims, te midden van leiders en ongetwijfeld ook onder de volgelingen. Ten derde: de vrijzinnige moslim heeft wel respect voor de meer fundamentalistische, maar de meer fundamentalistische niet voor de meer vrijzinnige. Ten vierde: als het er op aankomt, heeft de fundamentalistische moslim een veel grotere aanhang dan de vrijzinnige. Ten vijfde: als er iets aan de hand is, verzamelen de moslims een groot aantal gelijkgestemden om gezamenlijk op te trekken. Ten zesde: als het erop aan komt, gebruiken de moslims op zijn minst even weerzinwekkende taal als rechts-extremisten. Ten zevende: extremistische uitingen van allochtone kant werden en worden nog steeds aanzienlijk zachtzinniger behandeld dan autochtone extremistische uitingen. Ten achtste: als het erop aankomt, zijn vrijwel alle allochtonen loyaal en/of solidair aan allochtone uitingen, goed of fout. Ten zevende: het groepsverzamelgedrag, de 'belronde', bewijst de elders aangevoerde reden voor het weigeren van allochtonen aan de discodeur, zie ook de rest van Allochtone incidenten verzameling. Ten achtste: de allochtonen verwijten achteraf het door henzelf veroorzaakte probleem collectief aan de autochtonen.

Let op: de oorspronkelijke ruzie was tussen moslims onderling. De reactie, in de vorm van het negeren van de autochtone boodschapper, is universeel onder de allochtonen: tegen de autochtone boodschapper van de ruzie. Let ook op de aard van de ruzie: de meer fundamentalistische moslim reageert zeer veel heftiger dan de vrijzinnige. De reden is simpel: voor de fundamentalist is zijn religie een groot deel van de zin van zijn bestaan, voor de vrijzinnige zijn er meerdere dingen die dat uitmaken. De vrijzinnige ondergraaft de zin van het bestaan van de fundamentalist, zie . Alle meer fundamentalistische gelovigen kunnen hiermee meevoelen. De hoeveelheid aanhang voor de fundamentalist in een dergelijk meningsverschil is een maat voor de hoeveelheid fundamentalisme in de betreffende gemeenschap. Deze keuze zegt oneindig veel hierover dan welke verbale uitspraak ook. Het voorbeeld is duidelijk, en er is geen enkele reden om aan te nemen dat het niet representatief is.

Artikel komt oorspronkelijk uit de Volkskrant, is met commentaar overgenomen van http://www.rationelepolitiek.nl

Laatst aangepast door Xeno op Do Jan 20, 2005 23:57, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Di Jan 04, 2005 16:45 Plaats reactie Reageer met quote
Eduard Geenen

Zeno, mooi stukje. Ik heb nog willen kijken op de link of het commentaar nu van jou; van de Volkskrant of van iemand anders was. Overigens goeie analyse van diegene en verbijsterend en frapant. Vooral wie de zwarte piet is; degene die de leiding heeft en het gebeuren heeft georganiseerd.... lachen....zoveel idioterie en domheid. "Ze" voelen zich nu zeker gediscrimineerd?

BerichtGeplaatst: Di Jan 04, 2005 20:35 Plaats reactie Reageer met quote
jorden

Vraag me af waar de politie in dit verhaal gebleven is.
Waarom ze niet even snel ter plekke waren en met de lange lat er op los mepten om vervolgens de hele hap op te bossen en voor lange tijd achter de tralies te gooien?
Maar ach, de koffie zal wel net klaar geweest zijn.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Di Jan 04, 2005 20:42 Plaats reactie Reageer met quote
Xeno

Ik vraag me af of het hier om dezelfde groep Marokkanen gaat die in Haarlem al eens eerder een buurthuis kort en klein sloeg, omdat ouderen les kregen op 'hun' computers.

BerichtGeplaatst: Di Jan 04, 2005 20:46 Plaats reactie Reageer met quote
Torero

Oppakken, vastzetten en -waar mogelijk- uitzetten

Verder geen aandacht aan besteden. Kicken die lui op.

BerichtGeplaatst: Do Jan 06, 2005 19:52 Plaats reactie Reageer met quote
Xeno

In Roosendaal hetzelfde gelazer...

Harde aanpak Marokkaanse jeugd R'daal geëist
Bron: BN de Stem

De Marokkaanse jeugd in het Brabantse Roosendaal moet keihard worden aangepakt. Dat zeggen enkele vertegenwoordigers van de Marokkaanse gemeenschap. Ze doen de oproep nadat bekend werd dat buurthuizen steeds vaker door jongeren van Marokkaanse komaf worden geterroriseerd.

Woordvoerder Ibrahim Benkhlifa heeft dit in een brandbrief geschreven aan het bestuur van wijkhuis West, dat sinds kerstmis gebukt gaat onder vandalisme en overlast. Hij wil dat gemeente en politie ingrijpen, omdat keer op keer de boel escaleert.

Ook de hulp van de moskee is ingeroepen, omdat deze een maatschappelijke functie uitoefent. Benkhlifa: "Onze imam kan misschien realiseren wat anderen niet lukt. Dat is op zijn minst toch het proberen waard." Daarnaast worden de ouders van de overlastveroorzakende jeugd benaderd.

"Wij moeten in elk geval proberen de ouders van baldadige jeugd te bereiken. Maar we moeten ook goed kijken naar de achtergrond van deze problemen. In Roosendaal wordt het langzamerhand een trend dat jongeren zich ophouden rond buurthuizen. Voorlopig houd ik het op kwajongensstreken, maar wel met de gedachte dat elke streek een diepere oorzaak heeft", zo zegt Benkhlifa.

Voorlopig zal de polite extra surveilleren. Diverse instanties zullen binnenkort met de burgemeester aan tafel gaan.

BerichtGeplaatst: Do Jan 06, 2005 20:31 Plaats reactie Reageer met quote
Torero

Xeno schreef:
Diverse instanties zullen binnenkort met de burgemeester aan tafel gaan.

Zal wel een lekker cous(t)cous(t)je worden... Rolling Eyes Wink

BerichtGeplaatst: Vr Jan 07, 2005 16:21 Plaats reactie Reageer met quote
Eduard Geenen

Xeno schreef:
In Roosendaal hetzelfde gelazer...

Harde aanpak Marokkaanse jeugd R'daal geëist
Bron: BN de Stem

De Marokkaanse jeugd in het Brabantse Roosendaal moet keihard worden aangepakt. Dat zeggen enkele vertegenwoordigers van de Marokkaanse gemeenschap.

Prima, en mooi, dat er vanuit de Marokkaanse gemeenschap ook actie wordt ondernomen en dat ze er iets aan willen doen. Geeft in ieder geval blijk van hun waarde voor de NL-gemeenschap alwaar ze zelf onderdeel van uit maken.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 10, 2005 20:56 Plaats reactie Reageer met quote
Xeno

Meisje om niks mishandeld in Osdorp

Een 15-jarig meisje is zaterdagavond rond 21.30 uur bij Studio West in de Meervaart in Osdorp ernstig mishandeld door een groepje Marokkaanse knapen.
De jongens waren vanwege verschillende opstootjes op het feest eruit gezet. Het meisje wilde buiten een sigaret roken toen ze om niets in het gezicht werd gespuwd. Een brandende sigaret werd in haar gezicht uitgedrukt en ze werd met een bierflesje geslagen.
Haar ouders zagen haar terug in het ziekenhuis "met boventanden in de onderlip en ondertanden bovenin. Je schrikt je dood", zei haar moeder voor het AT5 Nieuws.

AT5
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Jan 10, 2005 22:37 Plaats reactie Reageer met quote
Eduard Geenen

Xeno schreef:
Meisje om niks mishandeld in Osdorp

Een 15-jarig meisje is zaterdagavond rond 21.30 uur bij Studio West in de Meervaart in Osdorp ernstig mishandeld door een groepje Marokkaanse knapen.
De jongens waren vanwege verschillende opstootjes op het feest eruit gezet. Het meisje wilde buiten een sigaret roken toen ze om niets in het gezicht werd gespuwd. Een brandende sigaret werd in haar gezicht uitgedrukt en ze werd met een bierflesje geslagen.
Haar ouders zagen haar terug in het ziekenhuis "met boventanden in de onderlip en ondertanden bovenin. Je schrikt je dood", zei haar moeder voor het AT5 Nieuws.

AT5

De zoveelste mishandeling om nietes. Straks maar wachten tot er weer een stille tocht gehouden kan gaan worden? Wordt tijd dat er eens een echte tocht wordt gehouden naar de huizen van de daders. En die gasten eens flink in elkaar geramd worden.

Vreemd is dat, zit ik al maanden aan te denken. In de jaren 60 hebben de mariniers de Dam ooit "schoongeveegd" van de hippie's en junks-in-spee. Overigens deden die gasten; de hippies niemand kwaad. Waren alleen maar met hun Peace bezig. Waar is die mariniersmentaliteit gebleven om echte eikels eens buiten diensttijd schoon te vegen? Ik zit er op te wachten maar er gebeurd niets. Ze sturen ze wel naar Irak.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 10, 2005 23:56 Plaats reactie Reageer met quote
DowS

Rare titel, meisje om niks mishandeld. Impliceert dat ze blijkbaar wel iets gedaan heeft?

Staat verder niet in het bericht, maar ik kan me er wel wat bij bedenken...

BerichtGeplaatst: Di Jan 11, 2005 0:25 Plaats reactie Reageer met quote
Koos

DowS schreef:
Rare titel, meisje om niks mishandeld. Impliceert dat ze blijkbaar wel iets gedaan heeft?

Ook al heeft ze iets gedaan wat deze ellendige knaapjes niet aanstond, zoals een opmerking over hun achterlijk gedrag, dan nog verdiende ze het niet om op deze afschuwlijke manier afgetuigd te worden.

Gegen die mauer met deze verotte meisjesmishandelende ellendelingen.
Sorry voor het duits, ik was het weekend in Duitsland hehe.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Di Jan 11, 2005 0:29 Plaats reactie Reageer met quote
Xeno

DowS schreef:

Ze zal een hoer zijn geweest omdat ze een disco bezocht en ook nog eens een sigaret rookte. Twee zaken die ze hun eigen zussen nooit zullen toestaan.

BerichtGeplaatst: Di Jan 11, 2005 2:13 Plaats reactie Reageer met quote
DowS

Het wordt tijd dat ze eens een paar Urker visserszonen op een zaterdagavond naar de disco in Casablanca sturen:

Woa, allemoal hoer'n hier! Mien ma en pa zeg ook, voele zich te goe voor uus mensen. Goe om te neuk'en, da zijn ze!

Ruilen?

BerichtGeplaatst: Di Jan 11, 2005 17:34 Plaats reactie Reageer met quote
robT

Op WELKE site kunnen we de andere kant van de verhalen lezen?

BerichtGeplaatst: Di Jan 11, 2005 17:52 Plaats reactie Reageer met quote
Xeno

robT schreef:

Welja, er is vast een goede reden om buurthuizen te vernielen, terroriseren en er racistische leuzen op te spuiten. En er was vast ook een goede reden om een 15-jarig meisje te mishandelen en het ziekenhuis in te slaan. Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Di Jan 11, 2005 19:52 Plaats reactie Reageer met quote
Niels

robT schreef:

We horen het graag van je.

BerichtGeplaatst: Di Jan 11, 2005 20:27 Plaats reactie Reageer met quote
robT

Niels schreef:
robT schreef:

We horen het graag van je.

Is dat zo?

BerichtGeplaatst: Di Jan 11, 2005 20:36 Plaats reactie Reageer met quote
koekoeksjong

Xeno schreef:
Artikel komt oorspronkelijk uit de Volkskrant, is met commentaar overgenomen van ...

Van wie is dat commentaar eigenlijk...??
De gegeven link verwijst helemaal niet naar dit artikel...

Zo gek was die vraag naar 'de andere kant van het verhaal' dus helemaal niet...

BerichtGeplaatst: Di Jan 11, 2005 20:43 Plaats reactie Reageer met quote
Niels

koekoeksjong schreef:
Xeno schreef:
Artikel komt oorspronkelijk uit de Volkskrant, is met commentaar overgenomen van ...

Van wie is dat commentaar eigenlijk...??
De gegeven link verwijst helemaal niet naar dit artikel...

Zo gek was die vraag naar 'de andere kant van het verhaal' dus helemaal niet...

Jawel, RobT bedoelt iets heel anders dan jij....

Het 'commentaar' is het commentaar van de ' redactie' van de site ' rationele politiek' op een krantebericht uit de Volkskrant. Eerst wordt het originele Volkskrant stukje gequote en daarna het 'commentaar'. Het doorlinken is daar schijnbaar niet mogelijk.

Bijkbaar vindt Xeno het interessant om over een mening van een willekeurige derde te discussieren Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Di Jan 11, 2005 20:58 Plaats reactie Reageer met quote
Xeno

Niels schreef:
Bijkbaar vindt Xeno het interessant om over een mening van een willekeurige derde te discussieren Rolling Eyes

Ik vond het een interessant commentaar, jij blijkbaar niet aan je reactie te zien. Het zij zo. Confused
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Jan 11, 2005 21:13 Plaats reactie Reageer met quote
Niels

Nee, ik lees liever 'eigen' commentaar op een discussieforum.

BerichtGeplaatst: Za Jan 15, 2005 0:38 Plaats reactie Reageer met quote
Xeno

Ook hier horen we graag weer 'de andere kant van het verhaal', Robt!

Marokkanen vernielen ruiten lijkwagen

CULEMBORG - Marokkaanse jongeren hebben donderdag de ruiten van een lijkwagen in Culemborg kapotgeslagen. Daardoor heeft de lijkkist met daarin het lichaam van een bejaarde vrouw een uur lang in een portiek gestaan.
.
Medewerkers van het Universitair Medisch Centrum (UMC) wilden het lichaam van de overleden vrouw ophalen, toen de Marokkanen toesloegen. Zij vernielden de ruiten van de lijkwagen en stalen de mobiele telefoon van de medewerkers. Daardoor konden die niet zo snel een andere wagen bestellen en bleef de kist een uur lang buiten staan.
.
Marokkaanse jongeren in Culemborg kwamen vorig jaar ook al in het nieuws toen het gemeentebestuur keiharde maatregelen aankondigde nadat de buurt stelselmatig werd geterroriseerd. De gemeente beweert dat de overlast is afgenomen, maar de bewoners van de probleemwijk spreken dit tegen. In Culemborg is 20 procent van de bevolking van Marokkaanse afkomst.

Reformatorisch Dagblad

BerichtGeplaatst: Za Jan 15, 2005 22:12 Plaats reactie Reageer met quote
robT

Ik zie het voor mij Xeno... ergens in een rustige Culemborgse wijk staat heel vredig een lijkwagen in het magere januarizonnetje.
De straat is verder leeg. De familieleden van de overledene zitten zich in huis voor te bereiden op het transport als plotseling een groep jonge Marokkanen de hoek om komt lopen. Zonder enige aanleiding beginnen ze de ruiten van de hen volkomen vreemde lijkwagen in te slaan.
Vervolgens trekken de jongeren weer verder op zoek naar nog meer lijkwagens of andere zaken die ze kunnen verbouwen...Sad

Zoiets, Xeno??? Ik hoor het wel als ik er volkomen naast zit!

BerichtGeplaatst: Za Jan 15, 2005 22:15 Plaats reactie Reageer met quote
Torero

En dat in 1970 he Rob... Wink

Weerwoord forum index » Immigratie en Integratie