Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » Verdonk loopt er niet voor weg ! Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Verdonk ?
een 10
45%
 45%  [ 10 ]
een 9
18%
 18%  [ 4 ]
ander cijfer
36%
 36%  [ 8 ]
Totaal aantal stemmen : 22

BerichtGeplaatst: Di Nov 23, 2004 11:16 Plaats reactie Reageer met quote
Xeno

Koos schreef:
Als Nederland zich blijft aanpassen aan andere culturen, terwijl het andersom zou moeten zijn, gaat het niveau van beschaving snel achteruit.

Christendom in het algemeen is met de tijd meegegaan. Er zijn genoeg dominee's die zeggen dat we die bijbel niet te letterlijk moeten nemen. Het is immers een heel oud boek.

Het zou mooi zijn als dat nu met de islam ook zou gebeuren. Dat imams de moskeegangers vertellen dat hun geloof in deze tijd en in deze cultuur geplaatst moet worden.

Dat zou mooi zijn, maar zie ik niet gebeuren. Het is in de islam een hele zware zonde om de Koran aan te willen passen aan moderne tijden. Het is het woord van Allah dat tijdloos is...

In feite is het de laatste jaren eerder de andere kant opgegaan, steeds meer moslims die fundamentalistisch worden.

BerichtGeplaatst: Di Nov 23, 2004 11:27 Plaats reactie Reageer met quote
Koos

Xeno schreef:

Dat zou mooi zijn, maar zie ik niet gebeuren. Het is in de islam een hele zware zonde om de Koran aan te willen passen aan moderne tijden. Het is het woord van Allah dat tijdloos is...

Het zou toch raar zijn dat het met het christendom wel kan en met de islam niet.

Quote:
In feite is het de laatste jaren eerder de andere kant opgegaan, steeds meer moslims die fundamentalistisch worden.

Ja onbergrijpelijk. Het is niet een reactie op onderdrukking, ze hebben hier alle vrijheid, moskeen, islamitische slachthuizen, islamitische scholen, kinderen mogen hun hoofdoekjes op school dragen etc. Waarom zetten ze zich dan toch zo af?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Di Nov 23, 2004 11:32 Plaats reactie Reageer met quote
Xeno

Koos schreef:
Ja onbergrijpelijk. Het is niet een reactie op onderdrukking, ze hebben hier alle vrijheid, moskeen, islamitische slachthuizen, islamitische scholen, kinderen mogen hun hoofdoekjes op school dragen etc. Waarom zetten ze zich dan toch zo af?

Misschien is het niet ondanks al die vrijheden en uitzonderingsposities, maar juist dankzij het beleid van behoud van eigen cultuur, dat ze deze steeds meer superieur zijn gaan achten en neerkijken op de Nederlanders.

BerichtGeplaatst: Di Nov 23, 2004 11:35 Plaats reactie Reageer met quote
Xeno

Beseft Robt eigenlijk wel dat de "geprovoceerde imam" dezelfde is die ooit in opspraak kwam omdat hij vond dat mannen fysiek geweld tegen vrouwen mogen gebruiken? En dat mannen niet moeten trouwen met vrouwen die buitenshuis werken, omdat die vrouwen daardoor ongehoorzaam worden? Misschien had de minister zich inderdaad wat beter moeten voorbereiden en deze imam niet eens moeten uitnodigen.

BerichtGeplaatst: Di Nov 23, 2004 12:48 Plaats reactie Reageer met quote
Xeno

Forum: 'Imam Salam zocht de confrontatie'
Ned. Dagblad 23 Nov 2004

Imam Ahmad Salam weigerde minister Verdonk een hand te geven. Is dat een geloofsuiting van de islamitisch leider of cultureel bepaald? En typeert het alleen de islam?

De weigering van imam Ahmad Salam om minister van Integratie Rita Verdonk (VVD) de hand te schudden, is terug te voeren op een streng-islamitische stroming die lijfelijk contact van mannen met vrouwen volledig verbiedt. Dat zegt Halim El Madkouri, programmaleider religie en identiteitsvraagstukken van Forum, instituut voor multiculturele ontwikkeling.

Dat verbod kent als uitzondering contact met naaste familieleden (moeder, zus), met wie een islamitische man 'uit principe niet kan trouwen'. El Madkouri: ,,Het zijn geleerden in de islam die dit zeggen. Het staat niet expliciet in de koran, al ontmoedigt de koran wel het contact tussen mannen en vrouwen.''

Volgens de Forum-medewerker kan de Tilburgse imam gerekend worden tot de strenge salafisten, een groep die terug zegt te willen naar de oorsprong van de islam.
Het woord salaf betekent letterlijk voorouders, legt El Madkouri uit. ,,Het is een bepaalde stroming die heel streng in de leer. Salam sneed zaterdag met een klein gebaar - het weigeren van zijn hand aan minister Verdonk (VVD) - een groots thema aan: de vrijheid van godsdienst versus een oer-Nederlandse beleefdheidsvorm.

De Syriër Salam staat te boek als radicaal en kwam eerder al eens in opspraak toen het actualiteitenprogramma Nova twee jaar geleden zijn preken in het Nederlands vertaalde. En ook zaterdag was hij de grote uitzondering, benadrukt El Madkouri. Van de vijftig imams die zaterdag in Soesterberg van zins waren hun betrekkingen met Verdonk en het Nederlandse kabinet te verbeteren, schudden 49 haar daartoe de hand. Behalve imam Salam.

El Madkouri's conclusie over het voorval is eenduidig: Salam had thuis moeten blijven, zijn optreden zaterdag heeft het verbeteren van de relatie met Verdonk niet bevorderd en bovendien wist de imam vooraf dat hij met een vrouwelijke minister te maken kreeg. Dus heeft Salam de confrontatie willens en wetens gezocht, veronderstelt El Madkouri.

De joodse rabbijn Raphael Evers duidt het voorval als een heel klein maar typerend incident. ,,Mevrouw Verdonk voelt zich beledigd en de imam beroept zich op de vrijheid van godsdienst. Het leert dat we met elkaar moeten bepalen hoe we de vrijheid van godsdienst opvatten en waar de grenzen liggen.''

Evers is naar aanleiding van het incident al vaak gebeld over de vraag hoe de joodse gemeenschap met dit vraagstuk omgaat, want ook in de joodse traditie bestaat het voorschrift dat mannen vrouwen geen hand geven. ,,De Hollandse rabbijnen hebben besloten wel een hand te geven, en dat doe ik zelf ook'', zegt Evers.

Het joodse verbod gaat terug op interpretatie van bijbelteksten in Numeri en Leviticus, waar wordt gewaarschuwd tegen incestueuze relaties, licht de rabbijn toe. ,,Daarin staat dat je niet tot een vrouw mag naderen om haar naaktheid te ontbloten. Wie die teksten generaliseert, kan er een verbod op het schudden van de hand van een vrouw in lezen. De Nederlandse rabbijnen zeggen dat het 'naderen om de naaktheid van een vrouw te ontbloten' bij een enkele handdruk niet gebeurt.''

Moet Verdonk, en in haar kielzog Nederlandse autochtonen, een weigering tot het schudden van een hand respecteren? Evers noemt als voorbeeld zijn wens om kosjer te eten of de sabbat te houden. ,,Wat gebeurt als ik bij Verdonk zou eten, en ik daar vraag of ik kosjer kan eten. En Verdonk reageert met: 'In Nederland eten we niet kosjer'?'' Evers wil nationale wetgeving naleven, zolang deze geen inbreuk op zijn geloof heeft. Dat betekent in zijn geval wel een hand geven, maar ook het naleven van het gebod om kosjer te eten en de sabbat te houden.

Opvallend is volgens hem dat de Nederlandse bevolking dit onderscheid k verschillend waardeert. ,,Mensen raken beledigd als je ze geen hand wilt geven, maar met kosjer eten of het houden van de sabbat wordt juist veel rekening gehouden.''

El Madkouri veronderstelt dat imam Salam het in zijn geboorteland Syrië niet gewaagd zou hebben een vrouwelijke minister te bruskeren door haar geen hand te geven. ,,Voor deze imam is het prettig om in Nederland te leven, want hier mag hij de hand weigeren. In Syrië zou hij wellicht een tijdje in een donkere kerker terecht zijn gekomen'', veronderstelt de Forum-medewerker, de Syrische autoriteiten zouden dit niet geaccepteerd hebben. ,,De imam beseft nog niet wat het is om in een niet-islamitisch land te leven.''

BerichtGeplaatst: Di Nov 23, 2004 13:39 Plaats reactie Reageer met quote
Hielke Kerstma

Ik snap niet waar we nog over praten. Zijn we dan nog niet klaar met zulke belediging verwijderd (is nog een compliment).

Op de punt van de schoen nemen. (50 keer achter elkaar) Samen met andere radicale imams en de 150 Belediging verwijderd op de lijst van de AIVD snel terug trappen naar de zandbak waaraan ze ontsproten zijn.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Di Nov 23, 2004 14:17 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Hielke Kerstma schreef:
Ik snap niet waar we nog over praten. Zijn we dan nog niet klaar met zulke Neanderthalers? (is nog een compliment).

Op de punt van de schoen nemen. (50 keer achter elkaar) Samen met andere radicale imams en de 150 geitenneukers op de lijst van de AIVD snel terug trappen naar de zandbak waaraan ze ontsproten zijn.

Natoerlik wel miet alle reschpect. Mr. Green

Ik zat me eigenlijk al een dagje of wat af te vragen hoe deze stroming (salafisten?), waartoe deze imam behoort, tegenover het ritueel slachten van kafirs staat.
Dat hoef ik nu, denk ik, dus niet meer te doen.

BerichtGeplaatst: Di Nov 23, 2004 15:36 Plaats reactie Reageer met quote
Karel den Hoorn

Tedje van Es schreef:
Ik zat me eigenlijk al een dagje of wat af te vragen hoe deze stroming (salafisten?), waartoe deze imam behoort, tegenover het ritueel slachten van kafirs staat.

Salafisten: Trabelsi die belgische ex-voetballer, Noord-Afrikaans islamitisch fundamentalisme, 'Hofstad-groep', etc.

Wahhabisme: Osama Bin Laden.

Het zijn de 2 stromingen die terugvoeren naar de fundamenten van de Islam. Zeg maar: de 'zwarte kousen' onder de Islamieten.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Nov 23, 2004 16:36 Plaats reactie Reageer met quote
Eduard Geenen

Zeg nou zelf, ze moet blij zijn dat baardmijnheer geen hand heeft gegeven. Ik hoop dat ze haar handen goed gewassen heeft na die andere 49 ruktengeltjes.

BerichtGeplaatst: Di Nov 23, 2004 18:50 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Iemand zojuist die kerel op tv gezien?
Hij zou liever sterven dan een vrouw een hand geven, zei hij letterlijk.
Wat een belediging verwijderd!
Heel gauw z'n vrouw, z'n koters en z'n boeltje pakken en opzouten naar de belediging verwijderd waar hij vandaan gekomen is.
Kan hij daar in alle rust belediging verwijderd. Dat doet hij namelijk liever dan een vrouw een hand geven. Evil or Very Mad

BerichtGeplaatst: Di Nov 23, 2004 18:54 Plaats reactie Reageer met quote
Karel den Hoorn

Tedje van Es schreef:

Ik heb 't gezien Tedje.

't Ja ....
BerichtGeplaatst: Di Nov 23, 2004 19:12 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Karel den Hoorn schreef:
Tedje van Es schreef:

Ik heb 't gezien Tedje.

't Ja ....

Ja, wat?

BerichtGeplaatst: Di Nov 23, 2004 19:33 Plaats reactie Reageer met quote
Karel den Hoorn

Tedje van Es schreef:

Ja, wat?

Nou .... , daar zat toch het toonbeeld van des-integratie?

Ik snap met de beste wil van de wereld niet dat zo iemand hier in dit land mag 'onderduiken'. Laat staan dat zo iemand enig (godsdienstig) gezag mag uitoefenen. Hoe naiëf kun je zijn en ..... blijven als land?

Als er een god bestaat, moet die zo'n stelletje naïevelingen als wij zijn toch ongenadig straffen? Wink
BerichtGeplaatst: Di Nov 23, 2004 19:44 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Wat kun jij dat netjes onder woorden brengen, Karel. Very Happy

BerichtGeplaatst: Di Nov 23, 2004 20:03 Plaats reactie Reageer met quote
GerardM

Hielke Kerstma schreef:
Ik snap niet waar we nog over praten. Zijn we dan nog niet klaar met zulke Neanderthalers? (is nog een compliment).

Ik vind het een belediging. Van de Neanderthalers dan.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger
BerichtGeplaatst: Di Nov 23, 2004 20:06 Plaats reactie Reageer met quote
robT

Tsjongejonge, wat gaan we weer lekker hé...Sad Flink stampen met onze klompjes op de brug...Smile

BerichtGeplaatst: Di Nov 23, 2004 20:08 Plaats reactie Reageer met quote
GerardM

robT schreef:
Tsjongejonge, wat gaan we weer lekker hé...Sad Flink stampen met onze klompjes op de brug...Smile

Dat is nog altijd beter dan om direct op je knieën te vallen RobT.
BerichtGeplaatst: Di Nov 23, 2004 20:10 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Wat wil je dan, Rob? Dat we met zo'n bebaard leeghoofd in discussie gaan?
Oké. Vraag 'm maar om eventjes op dit forum te komen. Very Happy

BerichtGeplaatst: Di Nov 23, 2004 20:14 Plaats reactie Reageer met quote
robT

GerardM schreef:
robT schreef:

Ik ben niet rooms-katholiek en ook geen moslim dus mij zul je niet op mijn knieen aantreffen GerardM.

BerichtGeplaatst: Di Nov 23, 2004 20:26 Plaats reactie Reageer met quote
curacaoteam

Wat een ophef over één zo'n raar mannetje. Ik moest er wel om lachen.

Verdonk had hem bij zijn baardje moeten pakken en drie Hollandse klapzoenen moeten geven. Dat was echt humor geweest.
Laughing

BerichtGeplaatst: Di Nov 23, 2004 20:37 Plaats reactie Reageer met quote
robT

Laughing Laughing Laughing Dat had pas echt een rel geweest... Laughing

BerichtGeplaatst: Di Nov 23, 2004 21:45 Plaats reactie Reageer met quote
GerardM

robT schreef:
GerardM schreef:
robT schreef:

Ik ben niet rooms-katholiek en ook geen moslim dus mij zul je niet op mijn knieen aantreffen GerardM.

Het lijkt er anders aardig op dat je al op je knieën zit RobT.
BerichtGeplaatst: Di Nov 23, 2004 22:22 Plaats reactie Reageer met quote
curacaoteam

GerardM schreef:
Quote:
Het lijkt er anders aardig op dat je al op je knieën zit RobT.

Is de afvoer van je gootsteen verstopt, Rob? Laughing

BerichtGeplaatst: Di Nov 23, 2004 23:09 Plaats reactie Reageer met quote
robT

Hoe weten jullie dat??? Laughing

BerichtGeplaatst: Wo Nov 24, 2004 5:45 Plaats reactie Reageer met quote
curacaoteam

Intuitie. Alleen een gootsteenkastje of een auto krijgen mannen op de knieen.

En nog iets anders, maar dat zou erg of topic zijn. Laughing

Weerwoord forum index » Actualiteiten