Verdonk ? |
een 10 |
|
45% |
[ 10 ] |
een 9 |
|
18% |
[ 4 ] |
ander cijfer |
|
36% |
[ 8 ] |
| |
|
Totaal aantal stemmen : 22 |
|
|
Geplaatst: Di Nov 23, 2004 11:27 |
|
|
|
Xeno schreef: |
Dat zou mooi zijn, maar zie ik niet gebeuren. Het is in de islam een hele zware zonde om de Koran aan te willen passen aan moderne tijden. Het is het woord van Allah dat tijdloos is... |
Het zou toch raar zijn dat het met het christendom wel kan en met de islam niet.
Quote: | In feite is het de laatste jaren eerder de andere kant opgegaan, steeds meer moslims die fundamentalistisch worden. |
Ja onbergrijpelijk. Het is niet een reactie op onderdrukking, ze hebben hier alle vrijheid, moskeen, islamitische slachthuizen, islamitische scholen, kinderen mogen hun hoofdoekjes op school dragen etc. Waarom zetten ze zich dan toch zo af? |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Nov 23, 2004 11:35 |
|
|
|
Beseft Robt eigenlijk wel dat de "geprovoceerde imam" dezelfde is die ooit in opspraak kwam omdat hij vond dat mannen fysiek geweld tegen vrouwen mogen gebruiken? En dat mannen niet moeten trouwen met vrouwen die buitenshuis werken, omdat die vrouwen daardoor ongehoorzaam worden? Misschien had de minister zich inderdaad wat beter moeten voorbereiden en deze imam niet eens moeten uitnodigen. |
|
|
|
|
 | |  |
Geplaatst: Di Nov 23, 2004 12:48 |
|
|
|
Forum: 'Imam Salam zocht de confrontatie'
Ned. Dagblad 23 Nov 2004
Imam Ahmad Salam weigerde minister Verdonk een hand te geven. Is dat een geloofsuiting van de islamitisch leider of cultureel bepaald? En typeert het alleen de islam?
De weigering van imam Ahmad Salam om minister van Integratie Rita Verdonk (VVD) de hand te schudden, is terug te voeren op een streng-islamitische stroming die lijfelijk contact van mannen met vrouwen volledig verbiedt. Dat zegt Halim El Madkouri, programmaleider religie en identiteitsvraagstukken van Forum, instituut voor multiculturele ontwikkeling.
Dat verbod kent als uitzondering contact met naaste familieleden (moeder, zus), met wie een islamitische man 'uit principe niet kan trouwen'. El Madkouri: ,,Het zijn geleerden in de islam die dit zeggen. Het staat niet expliciet in de koran, al ontmoedigt de koran wel het contact tussen mannen en vrouwen.''
Volgens de Forum-medewerker kan de Tilburgse imam gerekend worden tot de strenge salafisten, een groep die terug zegt te willen naar de oorsprong van de islam.
Het woord salaf betekent letterlijk voorouders, legt El Madkouri uit. ,,Het is een bepaalde stroming die heel streng in de leer. Salam sneed zaterdag met een klein gebaar - het weigeren van zijn hand aan minister Verdonk (VVD) - een groots thema aan: de vrijheid van godsdienst versus een oer-Nederlandse beleefdheidsvorm.
De Syriër Salam staat te boek als radicaal en kwam eerder al eens in opspraak toen het actualiteitenprogramma Nova twee jaar geleden zijn preken in het Nederlands vertaalde. En ook zaterdag was hij de grote uitzondering, benadrukt El Madkouri. Van de vijftig imams die zaterdag in Soesterberg van zins waren hun betrekkingen met Verdonk en het Nederlandse kabinet te verbeteren, schudden 49 haar daartoe de hand. Behalve imam Salam.
El Madkouri's conclusie over het voorval is eenduidig: Salam had thuis moeten blijven, zijn optreden zaterdag heeft het verbeteren van de relatie met Verdonk niet bevorderd en bovendien wist de imam vooraf dat hij met een vrouwelijke minister te maken kreeg. Dus heeft Salam de confrontatie willens en wetens gezocht, veronderstelt El Madkouri.
De joodse rabbijn Raphael Evers duidt het voorval als een heel klein maar typerend incident. ,,Mevrouw Verdonk voelt zich beledigd en de imam beroept zich op de vrijheid van godsdienst. Het leert dat we met elkaar moeten bepalen hoe we de vrijheid van godsdienst opvatten en waar de grenzen liggen.''
Evers is naar aanleiding van het incident al vaak gebeld over de vraag hoe de joodse gemeenschap met dit vraagstuk omgaat, want ook in de joodse traditie bestaat het voorschrift dat mannen vrouwen geen hand geven. ,,De Hollandse rabbijnen hebben besloten wel een hand te geven, en dat doe ik zelf ook'', zegt Evers.
Het joodse verbod gaat terug op interpretatie van bijbelteksten in Numeri en Leviticus, waar wordt gewaarschuwd tegen incestueuze relaties, licht de rabbijn toe. ,,Daarin staat dat je niet tot een vrouw mag naderen om haar naaktheid te ontbloten. Wie die teksten generaliseert, kan er een verbod op het schudden van de hand van een vrouw in lezen. De Nederlandse rabbijnen zeggen dat het 'naderen om de naaktheid van een vrouw te ontbloten' bij een enkele handdruk niet gebeurt.''
Moet Verdonk, en in haar kielzog Nederlandse autochtonen, een weigering tot het schudden van een hand respecteren? Evers noemt als voorbeeld zijn wens om kosjer te eten of de sabbat te houden. ,,Wat gebeurt als ik bij Verdonk zou eten, en ik daar vraag of ik kosjer kan eten. En Verdonk reageert met: 'In Nederland eten we niet kosjer'?'' Evers wil nationale wetgeving naleven, zolang deze geen inbreuk op zijn geloof heeft. Dat betekent in zijn geval wel een hand geven, maar ook het naleven van het gebod om kosjer te eten en de sabbat te houden.
Opvallend is volgens hem dat de Nederlandse bevolking dit onderscheid óók verschillend waardeert. ,,Mensen raken beledigd als je ze geen hand wilt geven, maar met kosjer eten of het houden van de sabbat wordt juist veel rekening gehouden.''
El Madkouri veronderstelt dat imam Salam het in zijn geboorteland Syrië niet gewaagd zou hebben een vrouwelijke minister te bruskeren door haar geen hand te geven. ,,Voor deze imam is het prettig om in Nederland te leven, want hier mag hij de hand weigeren. In Syrië zou hij wellicht een tijdje in een donkere kerker terecht zijn gekomen'', veronderstelt de Forum-medewerker, de Syrische autoriteiten zouden dit niet geaccepteerd hebben. ,,De imam beseft nog niet wat het is om in een niet-islamitisch land te leven.'' |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Nov 23, 2004 13:39 |
|
|
|
Ik snap niet waar we nog over praten. Zijn we dan nog niet klaar met zulke belediging verwijderd (is nog een compliment).
Op de punt van de schoen nemen. (50 keer achter elkaar) Samen met andere radicale imams en de 150 Belediging verwijderd op de lijst van de AIVD snel terug trappen naar de zandbak waaraan ze ontsproten zijn. |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Nov 23, 2004 16:36 |
|
|
|
Zeg nou zelf, ze moet blij zijn dat baardmijnheer geen hand heeft gegeven. Ik hoop dat ze haar handen goed gewassen heeft na die andere 49 ruktengeltjes. |
|
_________________ "een massa valt veel makkelijker te manipuleren dan een individu" |
|
|
|
Geplaatst: Di Nov 23, 2004 18:50 |
|
|
|
Iemand zojuist die kerel op tv gezien?
Hij zou liever sterven dan een vrouw een hand geven, zei hij letterlijk.
Wat een belediging verwijderd!
Heel gauw z'n vrouw, z'n koters en z'n boeltje pakken en opzouten naar de belediging verwijderd waar hij vandaan gekomen is.
Kan hij daar in alle rust belediging verwijderd. Dat doet hij namelijk liever dan een vrouw een hand geven.  |
|
_________________ Religie maakt meer kapot dan je lief is. |
|
|
|
Geplaatst: Di Nov 23, 2004 19:44 |
|
|
|
Wat kun jij dat netjes onder woorden brengen, Karel.  |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Nov 23, 2004 20:06 |
|
|
|
Tsjongejonge, wat gaan we weer lekker hé... Flink stampen met onze klompjes op de brug... |
|
_________________ Toch blijf ik vertrouwen in den mensch... ik moet wel... |
|
|
|
Geplaatst: Di Nov 23, 2004 20:10 |
|
|
|
Wat wil je dan, Rob? Dat we met zo'n bebaard leeghoofd in discussie gaan?
Oké. Vraag 'm maar om eventjes op dit forum te komen.  |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Nov 23, 2004 20:26 |
|
|
|
Wat een ophef over één zo'n raar mannetje. Ik moest er wel om lachen.
Verdonk had hem bij zijn baardje moeten pakken en drie Hollandse klapzoenen moeten geven. Dat was echt humor geweest.
 |
|
_________________ "Condemnation without investigation is the height of ignorance". Albert Einstein |
|
|
|
Geplaatst: Di Nov 23, 2004 20:37 |
|
|
|
Dat had pas echt een rel geweest...  |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Nov 23, 2004 23:09 |
|
|
|
Hoe weten jullie dat???  |
|
|
|
|
Geplaatst: Wo Nov 24, 2004 5:45 |
|
|
|
Intuitie. Alleen een gootsteenkastje of een auto krijgen mannen op de knieen.
En nog iets anders, maar dat zou erg of topic zijn.  |
|
_________________ "Condemnation without investigation is the height of ignorance". Albert Einstein |
|
|
|
Weerwoord forum index » Actualiteiten