Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Alles over dieren Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 16, 17, 18  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Do Aug 03, 2017 8:19 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

De toename van het aantal dierenpoes stemmers laat zien dat de gemiddelde mens geestelijk steeds verder van zijn dieren en de natuur af komt te staan.
Men vermenselijkt de dieren. Zeker de stadsmens. Natuur en planten volgen.
De meest gewilde natuurfilms uit de dierenhoek, zijn scenes waarin roofdieren hertenkalfjes levend uit elkaar scheuren, of haaien die jonge zeehondjes doormidden bijten.
Ik heb meer op met een boer die zijn koe of paard schoon in zijn weiland verzorgd. Dat gaat niet als je 20.000 varkens fokt.

BerichtGeplaatst: Do Aug 03, 2017 8:38 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

De mens is erop gemaakt om net als de Bosjesmannen in de Kalahari 50 kilometer achter een antilope aan te rennen totdat het dier van vermoeidheid in elkaar stort, en kan worden geslacht.
De mens is gemaakt om op de polen als Eskimo voor 95% op vlees van jonge zeehondjes te overleven.
Men vertroeteld als Papoea of Eskimo-vrouw een biggetje of aapje, geeft het de borst en bij het eerstkomende feestje beland het beestje in de pan.
De mens moet toezicht houden op de natuur, de dieren en planten maar ze niet vertroetelen. Ze niet vermenselijken, want dan krijgen ze net zo,n miserabel leven als onze achterbuurt bewoners en hun rolmopshondjes.

BerichtGeplaatst: Do Aug 03, 2017 8:56 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Heeft u wel eens een van gezondheid blakende veganist of vegetariër gezien? Ik nog nooit.
Belgische kinderartsen luiden de noodklok; veganisme is levensgevaarlijk voor kinderen
20-06-2017, 12:29.
In het Belgische blad Knack (Blendle-link, €) aandacht voor een verontrustend fenomeen: compleet doorgeslagen veganisten die hun kinderen beschadigen met hun bizarre eetgewoontes. Knack sprak met kinderarts Christel Van Geet van het UZ Leuven.

Je houdt het niet voor mogelijk wat we soms te zien krijgen. We hebben kinderen gezien die elke ochtend de urine van hun veganistische moeder moesten drinken, omdat ze dacht dat haar kinderen op die manier voldoende vitamines zouden krijgen. Heel af en toe moeten we zo ver gaan dat we een kind voor zijn gezondheid overnemen van de ouders.

Ook de vitamine B12, dat alleen in dierlijke producten zit, krijgen sommige kinderen niet binnen. Met alle gevolgen van dien.
We hebben zelfs al een kindje moeten reanimeren van een familie die eerder al een kind verloren bleek te hebben. […] Soms gaan vooral veganistische ouders die werkelijk geen enkel dierlijk product in hun voeding willen – dus ook geen melk, eieren of kaas – zó ver in hun overtuiging dat ze hun kinderen met grote gezondheidsproblemen opzadelen. Dat is dramatisch.
BV de treurige zaak van de zeven maanden oude baby die stierf omdat zijn ouders hem louter plantaardige surrogaatmelk en granenpapjes gaven. Van Geet over dit voorbeeld:

Alles wat wit en vloeibaar is, wordt tegenwoordig als melk verkocht, maar als je kleine kinderen uitsluitend rijst- en andere plantaardige melk geeft, worden ze zwaar ondervoed en kunnen ze groeistoornissen krijgen, zoals rachitis.

Als leeuwen zich in het verleden hadden beperkt tot wortels waren ze al jaren uitgestorven.

BerichtGeplaatst: Vr Aug 04, 2017 4:13 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Dezerzijds ia alleen maar opgemerkt dat de mens erop gemaakt is om in de natuur te leven, en dus ook in de nabijheid van een grote variëteit aan dieren.
Dat houdt zeker niet in dat hij geacht wordt die dieren aan zich te onderwerpen en vervolgens te gaan exploiteren, kunstmatig te vermenigvuldigen en opeten, of als troetel bij zich te houden.
Wanneer hij al die dieren hun vrijheid laat en op geen enkele manier iets aandoet, dan kan hij er een fantastische relatie mee hebben die ook zijn eigen welzijn positief beïnvloed.

Wat het Veganisme betreft zal 't goed kunnen zijn dat nog lang niet allen die uit overtuiging tot dat gedragsprincipe zijn gekomen voldoende kennis bezitten op het gebied van de voedingsleer om die overstap voor henzelf en de bijpassende voeding van hun kinderen zodanig te doen verlopen dat er geen problemen van komen.
Aan de voorlichting in dat opzicht mag dan ook nog heel wat verbeterd worden. Maar met zo enorm veel en grote economische belangen bij handhaving van het standaard-onmivore voedingspatroon valt het niet altijd mee om daaraan te werken.
Als er iets fout gaat wordt dat dan ook vaak uiterst breed uitgemeten in de media.
Maar van de enorme hoeveelheid gezondheidsellende die zich voordoet bij (ook kinderen van) alleseters wordt in verhouding vrijwel nooit iets gemeld.

Wat dat betreft is 't eenvoudig om de proef op de som te nemen.
Men ziet te achterhalen hoeveel min of meer ernstige ziektegevallen en voortijdige overlijdens zich per jaar in een land voordoen en bekijkt dan hoe groot het percentage hiervan is dat zich voordoet ten aanzien van mensen die veganist zijn.
Gegarandeerd dat dat nog lager is dan het percentage van de bevolking dat veganist is.

(Van Vegetarisme is al lang en breed wetenschappelijk bewezen dat het gemiddeld tot minder ziekte en een hogere levensduur leidt).

Poendert schreef:
Heeft u wel eens een van gezondheid blakende veganist of vegetariër gezien? Ik nog nooit.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_vegans

-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Aug 05, 2017 8:49 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik heb nog nooit een van gezondheid blakende veganist gezien.
Vegetariërs zijn gewoon valsspelers, die na een glas melk aan de eieren met kaasblokjes gaan.
Ik zag uw lijstje waarbij u figuren telt die hebben meegespeeld bij de "Greenhorns uit klein Susterveen. Dat zegt mij niks.
Niet 1 vegetariër kan overleven in Groenland zonder Eskimo-dieet of in de Kalahari zonder mee te eten uit de Bosjesmannen-pot.

BerichtGeplaatst: Za Aug 05, 2017 10:21 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Ik heb nog nooit een van gezondheid blakende veganist gezien.

Ik ook niet. De veganisten die ik ken zijn vaak depressief, werken zelden in een fulltime baan en de twee veganistische vrouwen die ik ken hebben verschrikkelijk dun haar. Het ziet er bijna uit alsof ze kaal worden.

Verder moet ik wel zeggen dat ze er veel jonger uitzien voor hun leeftijd (op hun kaalheid na dan). minder rimpels en mooie huid. Maar nogmaals: totaal geen energie...

Wie kent veganisten met een fulltime baan?

BerichtGeplaatst: Za Aug 05, 2017 14:15 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Ik heb nog nooit een van gezondheid blakende veganist gezien..

lijstje niet goed bekeken zeker; wat te denken van bijvoorbeeld dezen:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_vegans#/media/File:LookingUpTonyaKay.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_vegans#/media/File:Bree_Olson_2010.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Cheeke

Poendert schreef:
Vegetariërs zijn gewoon valsspelers, die na een glas melk aan de eieren met kaasblokjes gaan..

Kom kom Poen, niet overdrijven https://www.vegetariers.nl/
Poendert schreef:
Ik zag uw lijstje waarbij u figuren telt die hebben meegespeeld bij de "Greenhorns uit klein Susterveen..

Geen idee welke dat zijn, maar als iemand daar nader over kan informeren, dan graag.
Poendert schreef:
Niet 1 vegetariër kan overleven in Groenland zonder Eskimo-dieet of in de Kalahari zonder mee te eten uit de Bosjesmannen-pot.

Dat hoeven Vegetariërs ook niet, omdat ze niet naar dat soort oorden verbannen worden door de natuur bij wijze van straf voor hun kannibalisme ten opzichte van mede-dieren.
-
BerichtGeplaatst: Za Aug 05, 2017 14:50 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Ik ook niet. De veganisten die ik ken zijn vaak depressief, werken zelden in een fulltime baan en de twee veganistische vrouwen die ik ken hebben verschrikkelijk dun haar. Het ziet er bijna uit alsof ze kaal worden.
Verder moet ik wel zeggen dat ze er veel jonger uitzien voor hun leeftijd (op hun kaalheid na dan). minder rimpels en mooie huid. Maar nogmaals: totaal geen energie...

Vaak stappen mensen ook over op het Veganisme wanneer ze merken dat 't fout aan het lopen is bij hun alles-eterij. Dan hebben ze al allerlei fysieke deuken opgelopen en denken degenen die hen naderhand als veganist leren kennen dat die het gevolg zijn van hun veganisme.
Verder, 't zij nogmaals gezegd, zijn nog altijd heel wat veganisten niet voldoende op de hoogte van de noodzakelijke vervangingseisen op het gebied van voedingsstoffen wanneer ze van het dierlijke spul gaan afzien.
Zoals daar zijn:
- zorgen voor voldoende B12-suppletie,
- zorgen voor voldoende Calcium (dat voorheen in grote mate uit melkproducten verkregen werd) )waarvoor dan bijvoorbeeld veel hazel- en nog andere soorten noten gegeten kunnen worden.
- en zoveel mogelijk afzien van vitamines-dodende smaakmakers zoals zout, azijn en suiker, alsook van conserveermiddelen, alcohol en drugs.

Maar ook wanneer dat allemaal wél goed zit, zal 'n veganist inderdaad veel minder last hebben van overtollige dadendrang dan 'n alleseter, doordat hij simpelweg niet zo veel dierlijk vet inneemt. Dat is echter 'n heel positieve consequentie omdat het impliceert dat hij ook veel minder agressief is en veel minder behoefte heeft aan activiteiten die op zich onzinnig zijn (bijvoorbeeld op de maan gaan rondhuppelen) en veelal het leefmilieu de vernieling in werken.

Cliff schreef:
Wie kent veganisten met een fulltime baan?

Dacht toch wel de meesten op de boven-gelinkte Wikipedia lijst van bekende Veganisten;
waaronder ook: https://en.wikipedia.org/wiki/Marianne_Thieme

-
BerichtGeplaatst: Za Aug 05, 2017 15:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Ik hou van dieren en schaar mij onder de dierenvrienden. In de koekenpan of op de grille maakt mij weinig uit. In de zomermaanden maak ik gaarne een uitzondering en bereid ik het vlees op de BBQ.
BerichtGeplaatst: Za Aug 05, 2017 18:57 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliox schreef:
Ik hou van dieren en schaar mij onder de dierenvrienden. In de koekenpan of op de grille maakt mij weinig uit. In de zomermaanden maak ik gaarne een uitzondering en bereid ik het vlees op de BBQ.

Dat is of was niet anders bij al diegenen die heden ten dage behept zijn met een of meer der volksziektes zoals overgewicht, kanker, hartkwalen, vaatziekten, diabetes en zo nog 'n aantal meer, of daar op relatief jonge leeftijd al aan bezweken zijn.
BerichtGeplaatst: Za Aug 05, 2017 20:26 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
- zorgen voor voldoende B12-suppletie

Zomaar een vraagje: waar haal je die vitamine B12 vandaan als deze alleen in dierlijke producten voor komt?

BerichtGeplaatst: Zo Aug 06, 2017 4:24 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Natubico schreef:
- zorgen voor voldoende B12-suppletie

Zomaar een vraagje: waar haal je die vitamine B12 vandaan als deze alleen in dierlijke producten voor komt?

Suppletie betekent "aanvulling" en dat woord wordt in het voedingsstoffenjargon gebruikt voor inname van farmaceutische vitamine-preparaten.
Er zijn diverse soorten pillen, zoals Multi-vitamines (waar zo'n beetje alle soorten plus mineralen die men nodig heeft in zitten), maar ook specifieke B12-pillen.
Alles in elke drogisterij en vele gewone supermarkten verkrijgbaar.
BerichtGeplaatst: Zo Aug 06, 2017 9:47 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Alleen de vleesetende soorten van onze Homo/familie=(Mensachtigen=kwamen in veel varianten voor), overleefden als carnivore homo-erectus families (onze enige voorouders) 3 miljoen jaar geleden. De plantenetende soorten stierven allemaal uit.
Er waren Afrikaanse homo-soorten die zo volledig geslaagd carnivoor waren dat ze alleen de zachte delen van hun prooi verorberden, waaronder de lever. Het eten van enorm veel van de in lever aanwezige vitaminen produceerde in hun beenderen waarneembare veranderingen. Via deze veranderingen kan nu nog hun dieet worden vastgesteld.
Via dezelfde (Neanderthal ?) vleeseter-beenderen werd ook ontdekt dat onze/hun botstructuur toen veel gelijkenis vertoonde met die der huidige katachtigen, wat een veel sterker geheel opleverde. (Holtes driehoekig in plaats van rond).
Ik vraag mij af of ook chimps dezelfde krachtige botten hebben. Ook bij hen worden daar zeer sterke spieren
>
LIFE & STYLE
>
GEZONDHEID & PSYCHO

Apen zijn ook mensen

Magere makaken die 30 procent minder calorieën kregen dan de aanbevolen gezonde hoeveelheid, leefden ongeveer drie jaar langer dan de meer­eters. Als dat ook voor mensen geldt, kan een zeer schraal etend mens ongeveer tien jaar langer leven. Dat mag best een dieet met behoorlijk veel suiker en vet zijn.

De onderzoekers schrijven zelf dat de vergelijking tussen makaken en mensen opgaat: ‘Gezien de duidelijke parallellen tussen mensen en makaken lijkt het erg waarschijnlijk dat de gezonde effecten van caloriebeperking ook in mensen te zien zullen zijn.’

Het lijkt er wel op dat je kinderen niet moet belasten met caloriebeperking. Bij de onvolgroeide apen die op zo’n dieet met minder calorieën werden gezet, ging het nogal eens mis. Sommige overleden jong. Dat is een verschil tussen apen en knaagdieren, concluderen de onderzoekers. Knaagdieren leven wel duidelijk langer als ze al jong op een karig dieet worden gezet.

Blijft de vraag: hoe leuk is het om op deze manier je leven te verlengen, en is het je dat waard? Een vraag die je niet kunt beantwoorden met onderzoek bij apen.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 06, 2017 11:14 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
ook specifieke B12-pillen.

Inderdaad, chemisch in een laboratorium vervaardigd. Wat vindt de gemiddelde veganist van deze kunstmatig samengestelde vitaminen?

BerichtGeplaatst: Ma Aug 07, 2017 2:40 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Natubico schreef:
ook specifieke B12-pillen.

Inderdaad, chemisch in een laboratorium vervaardigd. Wat vindt de gemiddelde veganist van deze kunstmatig samengestelde vitaminen?

Veel ervan zullen in principe wel een sterke voorkeur hebben voor enkel natuurlijk spul, maar bij de huidige stand van de wetenschap schijnt er nou eenmaal niet aan te ontkomen om in dit ene geval de toevlucht te nemen tot synthetisch.

Overigens is dezerzijds inmiddels de vraag opgeworpen of 't niet zo zou kunnen zijn dat de geringe hoeveelheid B12 die ook in velerlei eetbare plantenvruchten voorkomt wellicht toch voldoende zou kunnen zijn wanneer ervoor gezorgd wordt dat geen vitamines-dodende stoffen binnen gekregen worden en ook bij de bereiding ervoor gezorgd wordt dat geen vitamines gedood worden (met name door verhitting).
't Is namelijk zeer wel denkbaar dat de momenteel geldende dagelijkse behoefte aan deze vitamine is vastgesteld vanuit de meest gangbare situatie waarin de mens z'n eten kookt of anderszins verhit en er dan ook nog zout, azijn, suiker, peper, mosterd, en/of conserveermiddelen aan toevoegt, plus daarnaast nog alcohol nuttigt.

Dat alles kost enorm veel B12-vitamine-levens, waardoor het voor de hand ligt dat de noodzakelijke vervanging hiervan door nieuwe de dagelijkse behoefte eraan evenredig hoog opschroeft.

https://aboutvivism.wordpress.com/about-vitamin-b12/
-
BerichtGeplaatst: Ma Aug 07, 2017 8:58 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Beste Natub, wat mij betreft frobelt u op uw eigen lichaam vrolijk verder. Maar kinderen moeten in uw vredige wereld dan wel onder toezicht worden gesteld, zodat die wel kunnen opgroeien tot lichamelijk gezonde mensen.
Als u als veganist chemisch nagemaakte dierlijke vitamines (bv B12)nodig hebt om in leven te blijven, zou ik toch eens ernstig na gaan denken over uw dieet.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 07, 2017 22:55 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Natubico schreef:
Elisabeth schreef:
Dieren die mensen helpen met therapie. Autistische kinderen maar ook hoogbejaarden reageren op dieren.
In verpleegtehuizen zouden gewoon honden en katten moeten zijn.

Heel interessant.
Maar logisch ook; de mens is erop gemaakt om in de natuur te leven; belangrijke elementen daarvan zijn zonneschijn, regenwater plus de aanwezigheid van 'n grote variëteit aan dieren en planten.
Hoe meer hij een of meer van die elementen moet missen, hoe belabberder 't hem in gezondheidsopzicht zal vergaan.

Question Question Question Alleen de weinig overgebleven natuur volkeren kunnen overleven in de natuur. Ik denk niet dat de mens in Nederland erop gemaakt is om in de natuur te leven. Vele mensen zijn panisch over spinnen of ratten of kakkerlakken. Ik denk eerder dat hoe meer spinnen, kakkerlakken en ratten de geestelijke gezondheid opzicht zal verslechteren.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 09, 2017 4:46 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Beste Natub, wat mij betreft frobelt u op uw eigen lichaam vrolijk verder. Maar kinderen moeten in uw vredige wereld dan wel onder toezicht worden gesteld, zodat die wel kunnen opgroeien tot lichamelijk gezonde mensen.

Zoals eerder al opgemerkt kan er door gebrekkige kennis van de eisen 'n enkele keer iets fout gaan bij het veganistisch grootbrengen van kinderen. Maar de praktijk tot nu toe wijst uit dat dit veel minder vaak voorkomt dan dat er iets fout gaat bij het grootbrengen van kinderen op de standaard omnivore manier. Kijk bjjvoorbeeld 'ns naar al die vleesetende kinderen met overgewicht; groeien die op tot gezonde mensen? Kijk naar al die jeugdige alleseters die aan drugs verslaafd raken omdat hun voedsel alleen hen geen voldoening verschaft (wat ook logisch is omdat ze op die manier de natuur meer en meer tegen zich krijgen).

Poendert schreef:
Als u als veganist chemisch nagemaakte dierlijke vitamines (bv B12)nodig hebt om in leven te blijven, zou ik toch eens ernstig na gaan denken over uw dieet.

Zoals hierboven gesteld zou 't onder de genoemde voorwaarde dat vitamines-dodende toevoegingen vermeden worden goed kunnen zijn dat 't voor veganisten al bij al toch niét nodig is om nog suppletie van synthetische B12 te nemen.
Bovendien is dit sowieso niet nodig om in leven te blijven, maar om voldoende fit te zijn.

Maar wanneer men beziet hoe enorm groot het aantal alleseters is dat heden ten dage suppletie van allerlei synthetische vitamines en mineralen nodig heeft (anders zouden ze er niet aan beginnen ) dan zou evenzogoed, zoniet nog beter gesteld kunnen worden dat dié 'ns ernstig over hun voedingdpatroon zouden moeten gaan denken.
Dit temeer daar dit omnivore patroon een van de hoofdschuldigen is van de naderende ondergang van de mensheid ten gevolge van overbevolking en milieuverderf.

http://www.fao.org/docrep/010/a0701e/a0701e00.HTM
-
BerichtGeplaatst: Wo Aug 09, 2017 5:12 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Elisabeth schreef:
Natubico schreef:
Elisabeth schreef:
Dieren die mensen helpen met therapie. Autistische kinderen maar ook hoogbejaarden reageren op dieren.
In verpleegtehuizen zouden gewoon honden en katten moeten zijn.

Heel interessant.
Maar logisch ook; de mens is erop gemaakt om in de natuur te leven; belangrijke elementen daarvan zijn zonneschijn, regenwater plus de aanwezigheid van 'n grote variëteit aan dieren en planten.
Hoe meer hij een of meer van die elementen moet missen, hoe belabberder 't hem in gezondheidsopzicht zal vergaan.

Question Question Question Alleen de weinig overgebleven natuur volkeren kunnen overleven in de natuur. Ik denk niet dat de mens in Nederland erop gemaakt is om in de natuur te leven. Vele mensen zijn panisch over spinnen of ratten of kakkerlakken. Ik denk eerder dat hoe meer spinnen, kakkerlakken en ratten de geestelijke gezondheid opzicht zal verslechteren.

Bepaalde soorten dieren staan in de evolutie veel dichter bij de mens dan andere.
Honden bijvoorbeeld hebben veel meer kenmerken gemeenschappelijk met de mens dan insecten.
Daarom kan 'n hond ook veel waardevoller zijn bij therapie dan bijvoorbeeld 'n spin.

Maar anderzijds is 't ook zo dat (gezonde) kinderen over het algemeen veel minder afkerig zijn van zogenaamd ongedierte dan volwassenen. Die afkeer van volwassenen is grotendeels cultuur-bepaald en niet eigen aan de mens sec.
Gesteld zou dan ook kunnen worden dat hoe minder deze dieren bestreden worden, des te meer ze zouden kunnen bijdragen aan een gezonde ontwikkeling van de in huizen(-zeëen) wonende mensenkinderen.
De aanblik en de aanwezigheid van ook deze dieren is immers in de natuur ingebouwd zodat het bijdraagt aan een realistisch wereldbeeld wanneer deze zich ook voordoen ten opzichte van mensen(-kinderen) die al heel ver van de natuur af staan.
-
BerichtGeplaatst: Wo Aug 09, 2017 10:14 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

De aarde vind ik zelf een prachtige plek met zijn watervlakten, bergen, en bossen krioelend van dierenleven. Wat is er mooier dan een school dolfijnen spelend in een boeggolf
Maar het is geen vredige plek, ook voor vegetariërs een zeer hardvochtig oord. Zelfs die figuren kunnen niet overleven op een dieet van mineralen rechtstreeks uit de bodem en het water. Daar zijn tussenhandelaren voor nodig die dat wel kunnen.
Als u vanuit een bosrand uitkijkt over vredig aandoende bloemetjesvelden, wordt daar op hetzelfde moment een spartelend konijn levend door een hermelijn leeggezogen, (heeft u dat wel eens gezien?) slikt een reiger een nog levende kikker door die zal stikken in schrijnende maagsappen, en rolt een kruisspin een libelle in een ondoordringbaar net om dat spartelende wezentje straks te gebruiken voor zijn bloedzuigende avondeten.
Ik las onlangs een artikel over opgravingen van overblijfselen van oeroude dino-botten ergens in Rusland. Daar werden alleen diverse botten van carnivoren opgegraven, geen enkele grote planteneter. De veronderstelling van de onderzoekers was dat de complete piramide van het leven daar, stoelde op een klein ook opgegraven insectenetend schepsel, dat zich in leven hield op een dieet van wormpjes en slakken.
Dus de enorme opgegraven carnivorenkoppen die de wormeneters oppeuzelden, hadden hun levens via-via die diertjes inclusief hun opvreters, uiteindelijk te danken aan de wormpjes en bladluizen.
Nogmaals alle ontwikkelde leven op aarde bestaat doordat het ander leven opvreet. We zijn samen een enorm aantal carnivore parasieten.
En wie zegt mij dat een plant, raderdiertje of schimmel geen gevoel of angst kent net als een kikker.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 09, 2017 15:20 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Al eeuwen lang bewijzen miljoenen vegetariërs op Aarde dat 't heel goed mogelijk en zelfs beter voor de mens is om zich te voeden met enkel plantaardig materiaal.
Inderdaad zijn die eeuwen niet veel vergeleken bij de hele tijd dat de evolutie van de mens al gaande is.
Maar de trend van een ontwikkeling naar 'n alsmaar verfijnder wezen dat ook wat voeding betreft alsmaar minder is uitgerust op het verorberen van andere levende wezens en daarvan afkomstige producten zoals melk en eieren is onmiskenbaar aanwezig.
Waar bijvoorbeeld de aap nog naar hartenlust rauwe bladeren kan eten zal de hedendaagse mens dat al vrijwel niet meer kunnen zonder dat er een dressing aan toegevoegd wordt of dat ze eerst gekookt worden waarna er op z'n minst 'n lading zout overheen gestrooid moet om 't geheel 'n beetje smakelijk te maken.
(geen mens eet sla, spinazie, prei, bloemkool, rode kool en noem maar op rauw zonder dat er iets anders bijgevoegd wordt; dat is voor hem allemaal gewoonweg niet te eten zo onsmakelijk).

Eerder is er dezerzijds al herhaaldelijk op gewezen dat de hedendaagse mens van nature helemaal geen dierlijk voedsel kán eten, om de doodeenvoudige reden dat hij dit met enkel z'n blote handen en tanden niet kan bemachtigen, noch eetbaar kan maken.
https://aboutvivism.wordpress.com/why-use-of-animal-foodstuff-by-humans-is-unnatural/

Niet verwonderlijk dus dat al heel wat alom erkende grote geesten zich in niet mis te verstane woorden hebben uitgesproken voor het vegetarisme, het veganisme en zelfs het respecteren van het leven van álle soorten wezens. http://www.vivism.info/quotations.html

't Kan inderdaad betwijfeld worden dat de Aarde aanvankelijk 'n paradijs was en dat de mens er door fout gedrag uit verbannen is, maar dat dit wezen als laatste nieuwe tak aan de evolutieboom zodanig is uitgerust dat het kan achterhalen op welke manier het kan ontkomen aan de aloude keten van doden en gedood worden en zich dientengevolge 'n paradijselijk leven op Aarde kan verschaffen is wél heel goed denkbaar, zodat zijn niet zonder reden van oudsher aanwezige droom in dit opzicht dan toch nog werkelijkheid kan gaan worden.

-
BerichtGeplaatst: Wo Aug 09, 2017 20:34 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Uit eten in de steentijd
Vlees als motor van de evolutie
Laten we beginnen met het menu. De allervroegste voorouders van de mens aten waarschijnlijk alleen planten. Net als de planteneters die er vandaag de dag rondlopen hadden ze grote, brede kaken. Dat begon te veranderen toen de eerste oermens met het predikaat homo – homo habilis – ten tonele verscheen. Deze oermens had een smallere kaak ontwikkeld, die daardoor minder geschikt was om planten en bladeren mee te eten. Veel onderzoekers, zoals de vooraanstaand antropoloog William Leonard, denken dan ook dat hij al vlees at.
Homo Habilis blijkt uit volgens opgravingen een steeds smallere kaak te krijgen. De enorme maalkiezen verdwijnen en maken plaats voor ons tegenwoordige gebit. Een gebit dat niet meer geschikt is voor het vermalen van harde zaden of het kraken van noten, enz
Tegelijk met het versmallen van de kaak werd ook de schedelinhoud groter. Homo habilis had al een schedelinhoud van zo’n 630 cc. Een belangrijke stap in de evolutie, want zo konden de hersenen zich verder ontwikkelen. En klaarblijkelijk ook een evolutionair succes, want de opvolgers van homo habilis hadden nog kleinere kaken en nog meer hersenvolume: zo’n 850 tot 1100 cc. Van deze oermensen – homo ergaster en homo erectus, de directe voorouder van de moderne mens – weten we zeker dat ze vlees aten, omdat er in hun verblijfplaatsen fossiele resten van bewerkte dierenbotten zijn gevonden.
Vlees lijkt dus de motor te zijn die ons grote brein en daarmee het succes van de moderne homo sapiens mogelijk heeft gemaakt. En niet alleen omdat het eten ervan leidde tot een groter brein: ook de jacht op het vlees speelt een grote rol. Steven Pinker, een vooraanstaand Amerikaans evolutiepsycholoog, beargumenteert in zijn boek ‘How the mind works’ bijvoorbeeld dat jagen de drijvende kracht is geweest achter de evolutie van de menselijke geest.
Dat brengt ons bij een ander beeld van de steentijd: die van een groepje zwijgzame maar sterke mannen die over de steppe rennen in achtervolging van een onfortuinlijk prooidier. Gezamenlijk drijven ze het dier in het nauw om hem vervolgens met hun speren aan de vallen. Eenmaal gedood nemen ze met vereende krachten hun jachttrofee mee naar huis, om het daar te delen met hun vrouw en kinderen en de oude van dagen van de stam.
Persoonlijk ben ik van mening dat de eetbare (jagers en verzamelaars) van de vrouwen en ouden van dagen minstens zo,n grote invloed had als de wisselende jachtbuit van de mannen. Ze vulden elkaar uitstekend aan.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 09, 2017 21:05 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

En hier een stukje beste Natub waarom u en ik de meeste planten niet kunnen verteren. omdat we van oorsprong omnivoren zijn.
Herbivoren, die alleen planten eten die veel vezels bevatten, hebben speciale manieren ontwikkeld om voedingsstoffen aan dit voedsel te onttrekken en de giffen onschadelijk te maken. Sommige herbivoren herkauwen hun voedsel voordat ze het opnieuw verteren. Andere breken plantenmateriaal af in hun darmen, en sommige eten zelfs hun eigen uitwerpselen om alles uit hun voedsel te halen.
Omdat het veel langer duurt om planten te verteren dan vlees, hebben de meeste herbivoren een ingewikkeld spijsverteringsstelsel ontwikkeld. Een manier om deze taaie voedingsstoffen te verteren is door middel van een speciale chemische stof of enzym, cellulase, geproduceerd door bacteriën en micro-organismen die in de darmen van herbivoren leven. Dit enzym breekt cellulose af en maakt er verteerbare koolhydraten, zetmeel en suikers van. Sommige soorten, zoals plantenetende apen, eten voornamelijk energierijke vruchten of zaden, en blijven dus actief tijdens de spijsvertering, terwijl dieren als luiaarden en koala's die minder voedzaam voedsel eten, moeten luieren om hun energie te sparen.
De meeste herbivoren, waaronder runderen, schapen, antilopen en kamelen, zijn herkauwers. Hun maag is in drie of vier delen verdeeld, die elk bedoeld zijn voor een ander stadium van het lange spijsverteringsproces. Herkauwers braken gedeeltelijk verteerd plantenmateriaal op uit hun pens en netmaag (de eerste twee delen van de maag). Nadat ze de massa hebben gekauwd, slikken ze deze weer door en wordt de vertering verder gezet in de boekmaag (afwezig bij kamelen, lama's en alpaca's) en de lebmaag.
Sommige niet-herkauwende herbivoren, zoals paarden, kangoeroes en koala's, verteren planten door middel van een snel gistingsproces. Hierbij wordt het voedsel niet in de maag afgebroken, maar in de lange dunne darm. Dit houdt in dat vele voedingsstoffen het lichaam passeren zonder te worden opgenomen. Om die reden zijn grote hoeveelheden planten nodig om voldoende energie te kunnen leveren. Olifanten, bijvoorbeeld, eten aan één stuk door om voldoende voedsel als brandstof te hebben

BerichtGeplaatst: Wo Aug 09, 2017 21:22 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Een korte geschiedenis van het menselijke dieet (naar wat literatuur van een bevriende arts) en de rol van zout.

Vanaf de Australopithecus soorten begon de mens in toenemende mate vlees te eten. Voor de Homo habilis (1,8 miljoen jaar geleden) moet rauw vlees, en vooral beenmerg een belangrijk onderdeel in het dieet zijn geworden. De Homo habilis joeg vermoedelijk niet op grotere dieren, hij bemachtigde door roofdieren gedode prooidieren en at kleinere dieren zoals hagedissen.

De eerste sporen van visconsumptie duiken ongeveer 750.000 jaren geleden op, gezien archeologische vondsten bij een homo erectus nederzetting nabij Gesher Benot Ya'aqov in noord-Israel.

Pas 10.000 jaar geleden stapte de mens over op massale koolhydratenconsumptie. Day gold overigens nog uitsluitend voor het Midden-oosten (Israel, Syrië, Libanon, Meosopotamië, Egypte); daar viel die 10.000 jaar geleden samen met de overstap van het jager-verzamelaar bestaan op dat van landbouwer en later ook veeteler en dus de scheidslijn tussen het oude en nieuwe steentijd. Met de overgang op de landbouw kwam de nadruk in het dieet op plantaardig voedsel te liggen (granen, vruchten, noten). Voor vlees bleef men nog afhankelijk van jacht totdat in 7.000 voor Christus in het midden-oosten de veeteelt werd "uitgevonden". In deze periode, waarin het dieet gaandeweg vegetarischer werd, ontstond behoefte aan zout, hetgeen een levendige en belangrijke handel werd. Zout was duur, en lonen werden ten dele in zout uitbetaald (vandaar "salaris").

De mens heeft zout nodig, en kon dat op natuurlijke wijze slechts in voldoende mate innemen door (geroosterd, rauw of gebakken) vlees en vis te consumeren. Natrium is vrijwel afwezig in groenten en granen. Leven van de landbouw werd zo slechts mogelijk in combinatie met zoutvoorziening. Zouthandel werd zo een van de belangrijkste handelssystemen. Zoutkaravanen doorkruisten de Sahara van Westafrika naar het Midden-oosten.

Met de opkomst van de veeteelt kwam er weer meer evenwicht. de eerste dieren die gehouden werden waren schapen, iets later ook geiten. Veel later werden runderen en varkens getemd.

Ongeveer 5.000 jaar geleden begon de mens melkproducten te consumeren.

Al die veranderingen in het voedselpatroon brachten voedingsziekten met zich mee.

De koolhydratenconsumtie bracht caries en suikerziekte mee. Het niet kunnen verteren van gluten (zitten in Gerst, Tarwe, Rogge, waardoor die rijzen) zijns ook nog sporen van de recentelijke overstap, en wordt in Chili gevonden bij hoofdzakelijk mensen van centraaleuropese oorsprong.

Door veeteelt overdadige vleesconsumptie in combinatie met zout veroorzakt hoge bloeddruk. jicht.

Het verminderde of zelfs afwezige vermogen bij volwassenen om lactose af te breken wordt naast voedingsgewoonten (als iemand een lange tijd geen lactosebevattende producten inneemt, verliest men het vermogen) vooral erfelijk bepaald. Afrikanen (vooral die ten zuiden van de sahara) alsmede japanners, chinezen, koreanen hebben minder vermogen om lactose af te breken
Heeft te maken met de relatief recente overstap (5.000 a 6000 jaar) op de consumptie van melkproducten. Er is een verband tussen de consumptie van melkproducten en hart- en vaatziekten, wat opgelost wordt door volvette melkproducten te vervangen door magere.

De hoeveelheid vlees of vis die een mens nodig heeft is zeer relatief. Niet alleen de rest van het dieet heeft invloed, ook de hoeveelheid en de soort lichaamsbeweging. Vrijwel alle vlees kan vervangen worden door vis, maar ook weer niet 100%, tenzij men dat weer combineert met bijvoorbeeld eieren en biergist.

Een volwassen man kan in de natuur vegetarisch eten en in leven blijven, doch niet zonder eieren en zuivelproducten, halfwassenen of zwangere vrouwen krijgen ernstige tekorten indien zij geen vlees of vis eten (hoewel kleine hoeveelheden ik meen 100 gram per week voldoende zijn). Veganisme is op natuurlijke wijze onmogelijk, daar moeten dan allerlei pilletjes bijkomen om tekorten aan B6, B12 en een aantal mineralen te voorkomen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Wo Aug 09, 2017 22:26 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Beste Willem. Een kleine aanvulling die door sommigen als racistisch zal worden uitgelegd.
Genetica
Lactose-intolerantie volgens Wikipedia.
Alleen Europeanen lijken in meerderheid lactose op volwassen leeftijd te kunnen verteren, dit wordt ook wel lactase-persistentie genoemd. Maar ook in Europa is volgens schattingen 10 tot 15% van alle mensen lactose-intolerant. Beide lijken geheel verklaard te kunnen worden door een mutatie vlak bij het gen voor lactase.
Ongeveer 60-80% van de personen met lactose-intolerantie kampt ook met fructosemalabsorptie

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu