Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Onze pensioenen.Wat is dat waard Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 9, 10, 11
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Zo Jun 09, 2019 11:41 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Iemand met een zwaar beroep behoort net zoveel jaar pensioen te genieten als personen met een licht beroep.
Dus een stukadoor hoort net zoveel jaren pensioen verwachting te hebben als een hoogleraar.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 09, 2019 11:49 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Fileman schreef:
Dankzij het minimum loon, huursubsidie, zorgtoeslag, kindertoeslag en andere subsidies zijn er bijna geen armen in Nederland.

Je blijkt gewoon ernaast te zitten.
Er is wel degelijk armoede.
Maar je wilt het niet zien.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 10, 2019 8:41 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Laats kwam een oude schoolvriend langs. Hij had een advocatenbureau en was midden 70. De beste man verklaarde dat hij nog door wilde werken tot hij 80 was. Tegenwoordig met alle hulpmiddelen kan men zijn arbeidzame leven minstens tot 80 jaar volhouden, was zijn idee. We dronken een borrel en daarna schuifelde hij terug naar zijn kantoor, om achter zijn secretaresses te gaan vangen.

Buiten zag ik een andere kennis achter een rollator , hij was net 60 en zijn leven lang stukadoor geweest. Een week later dreunden de grote kerkklokken, een passant verklaarde dat de exstukadoor aan slijtage was overleden.

Iedereen weet wat de zware beroepen zijn. Een formulier over een bureau schuiven behoort daar niet bij, zoals minister Koolmees durft te beweren.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 10, 2019 10:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Is maar de vraag. De wetenschap is er vrij duidelijk over: stress is slecht voor je gezondheid.

Er zijn beroepen die fysiek minder zwaar zijn, maar wel veel tress opleveren.

Wat precies een zwaar beroep is, is gewoon niet zo makkelijk te zeggen.

Wel zou ik een ander systeem voor willen stellen: kijk naar arbeidsjaren. Want er zijn best wat mensen die tot hun 25ste of zelf 30ste gestudeerd hebben, een paar opleidingen niet hebben afgerond en langstudeerder werden in de tijd dat de studiebeurs nog vrij aangenaam was.

Die hebben eigenlijk al een deeltje van hun pensioen opgesoupeerd Smile

Terwijl een ander deel al op hun 15e begon met werken. Die komen dus al snel uit op 50 arbeidsjaren.

Misschien een idee: stel voor dat iedereen die 45 arbeidsjaren heeft voltooid met pensioen mag. Volgens mij wordt dat toch vrij goed bijgehouden door Sociale verzekeringsbank, UWV en/of belastingdienst. Dat maakt dat de langstudeerders mogen doorwerken tot hun 70ste of 75ste.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 10, 2019 10:42 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Juist. Beroepen die mij dan te binnen schieten, zijn hoeren, balletdansers, docenten, huisvrouwen, stratenmakers, bouwvakkers, houthakkers, sportzwemmers, tennissers, machinebankwerkers, bakkers, musici in een orkest (weten jullie wat een violist moet doen en pikken, als hij last krijgt van zijn schouder, voor hem 10000 anderen), operazangers moet kunnen zingen en dansen en acteren en oefenen, oefenen, oefenen om hun publiek tevreden te houden. Elke dag hetzelfde riedeltje opdeunen, elke dag dezelfde hartstocht voorwenden. Soms jaren achter elkaar.
Huisvrouwen die elke dag hetzelfde stompzinnige werk doen. Koken, poetsen, wassen.
En dan de top. Komt dagelijks of wekelijks of maandelijks of jaarlijks samen om onderling onder het genot van champagne en kaviaar te ouwehoeren over niks te bepalen hoe jij en ik ons dienen te gedragen.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 10, 2019 11:42 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Tja, als je het over zware beroepen hebt..
Ik weet dat de werksfeer er in de afgelopen 40 jaar niet beter op geworden is.
De politiek, de hele maatschappij heeft een egocentrische draai gekregen.
Iedereen voor zich, en de Euro voor ons allen.

Op de werkvloer ben je al gauw 80% van je energie kwijt aan het gedoe van collega's.
Mensen die hun kont tegen de krib zetten. Proberen elkaar de poten onder de stoel
vandaan te zagen. De komst van allochtone Hollanders en Limburgers
op de arbeidsmarkt in Brabant heeft er ook geen goed aan gedaan.

Veel mensen krijgen een burn out. Stress, psychische problemen.
De bedrijfsleiding regeert over mensen alsof het slaven zijn.

Gelukkig dat ik met pensioen kan, en zelfs dat wordt je nauwelijks gegund.
Geef mijn portie maar aan Fikkie.
Als ik het over zou moeten doen?
Laat maar.

Ik denk dat ik dan toch maar pater wordt.
Weg van de wereld.

Weerwoord forum index » Economie