Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Onze pensioenen.Wat is dat waard Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, ... 9, 10, 11  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Di Apr 20, 2004 18:18 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

waarbenik schreef:
Waarom zou je een slecht voorbeeld volgen? Je kan er toch ook van leren? Eerdere generaties hadden niet zo'n hoge pet op met het milieu, betekend dit dat wij het ook maar kapot moeten consumeren? 't klinkt lekker cliche allemaal, maar een bijkomstig voordeel is

Milieu? Milieu?? Ik kom...
Ehm wie had t over milieu?? Ik heb t over GELD. Deze generatie vond het nodig om zich af te maken met een schijntje aan AOW-premie, een uitgebreid uitkeringenstelsel op te zetten enzovoort. Dat is voor de volgende generaties allemaal niet weggelegd, want die moeten kromliggen om de generatie die t allemaal goed met zichzelf voorhad te onderhouden.

Quote:
ik mis het respect voor ouderen en de wil om zwakkeren te helpen. Geloof me, niets voelt zo goed als iets voor iemand betekenen.

Ja, dus jij zegt later: "ha wat een lekker gevoel is dat toch die AOW-premie"?

BerichtGeplaatst: Di Apr 20, 2004 18:28 Plaats reactie Reageer met quote
waarbenik

Royy schreef:

Milieu? Milieu?? Ik kom...
Ehm wie had t over milieu?? Ik heb t over GELD. Deze generatie vond het nodig om zich af te maken met een schijntje aan AOW-premie, een uitgebreid uitkeringenstelsel op te zetten enzovoort. Dat is voor de volgende generaties allemaal niet weggelegd, want die moeten kromliggen om de generatie die t allemaal goed met zichzelf voorhad te onderhouden.

Het milieu voorbeeld was slechts om aan te geven dat slechte voorbeelden niet per definitie opgevolgt moeten worden..

Dus jij vind dat we de mensen die te weinig premie hebben betaald in het verleden nu voor de gevolgen op moeten laten draaien?

Quote:

Ja, dus jij zegt later: "ha wat een lekker gevoel is dat toch die AOW-premie"?

Niet leuk dat het me geld gaat kosten, maar het is het dubbel en dwars waard. Ik vind het heel erg belangrijk dat ouderen ook een waardig bestaan kunnen leiden en daar wil ik best voor betalen. Natuurlijk moeten er wel ingegrepen worden als de situatie uit de hand dreigt te lopen (moet toegeven: ben hier geen kenner in), een goede oude dag moet ook voor de huidge generatie gegarandeerd kunnen worden. Maar mijn gevoel zegt dat je daar nooit de zwakkeren voor op mag laten draaien.

(trouwens excuses als ik echt zwaar uit mn nek lul, economie en dit soort zaken zijn niet mijn sterkste kant Embarassed )
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Apr 20, 2004 19:58 Plaats reactie Reageer met quote
Racer

Guus schreef:
Zou het misschien zijn gekomen door vlijtige voorgaande generaties die nog wat sociaal en solidair gevoel hadden en voor een toekomst voor iedereen wilden zorgen?

Computers en infrastructuur onstaan met dank aan de sociale gevoelens van onze voorouders? Bedacht met het oog op de toekomst? Vertel Guus, in welk 30-jaren plan werd bepaald dat omstreeks 2002 de Pentium4 op de markt moest komen? En waarom staat de A12 dan elke ochtend vast? Very Happy

BerichtGeplaatst: Di Apr 20, 2004 21:13 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

waarbenik schreef:
Dus jij vind dat we de mensen die te weinig premie hebben betaald in het verleden nu voor de gevolgen op moeten laten draaien?

Deels wel ja. Laat de kinderen er maar individueel maar bijdokken. Ze moeten in ieder geval donders goed beseffen dat de faciliteiten vanuit de overheid geen vetpot zullen zijn. En dat wordt te weinig beseft. Als wordt voorgesteld om de rollator uit de AWBZ te gooien breekt zowat de pleuris uit.

Quote:
Niet leuk dat het me geld gaat kosten, maar het is het dubbel en dwars waard. Ik vind het heel erg belangrijk dat ouderen ook een waardig bestaan kunnen leiden en daar wil ik best voor betalen.

Ik ook, maar niet aan een of ander anoniem collectief.

Quote:
(trouwens excuses als ik echt zwaar uit mn nek lul, economie en dit soort zaken zijn niet mijn sterkste kant Embarassed )

Dat geeft niks, je bent niet de enige hier Wink Mr. Green

BerichtGeplaatst: Di Apr 20, 2004 21:53 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Royyy schreef:
Deze generatie vond het nodig om zich af te maken met een schijntje aan AOW-premie, een uitgebreid uitkeringenstelsel op te zetten enzovoort. Dat is voor de volgende generaties allemaal niet weggelegd, want die moeten kromliggen om de generatie die t allemaal goed met zichzelf voorhad te onderhouden

Huh? Confused De AOW is een omslagsysteem, hoor. Ooit is de werkende generatie van de ene op de andere dag premie gaan betalen voor ouderen die daar zelf nooit premie voor hadden betaald. Dat heet sociale solidariteit. Een verlaten begrip en het is erg moeilijk om dat in neoliberale zenuwbanen te leiden. Dat blijkt wel in deze draad.

Gut, die Racer vliegt weer uit de bocht.
De Pentium (o.v.a.) is een uiteindelijk gevolg van het ooit lanceren van de Sputnik: de eerste ruimtesatelliet die deze aarde omcirkelde.
Maar dat zal ik wel weer moeten uitleggen. Desondanks hoop ik maar van niet want het is een lang en saai verhaal en ik haat veel tikwerk.
Dus denk even na Racer: zelfs jij met je hamburgeringscursus moet in staat zijn de rode draad van de high tech tijdens de "koude oorlog" te volgen.

BerichtGeplaatst: Di Apr 20, 2004 22:14 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Guus schreef:
Huh? Confused De AOW is een omslagsysteem, hoor. Ooit is de werkende generatie van de ene op de andere dag premie gaan betalen voor ouderen die daar zelf nooit premie voor hadden betaald. Dat heet sociale solidariteit. Een verlaten begrip en het is erg moeilijk om dat in neoliberale zenuwbanen te leiden. Dat blijkt wel in deze draad.

De AOW is formeel inderdaad een uitkering gefinancierd via een omslagstelsel. Daaruit redenerend betekent dat dan ook dan de 65+'ers geen enkele aanspraak kunnen maken op een AOW-uitkering aangezien het een "gunst" is en niet meer dan dat (itt bv WAO en WW wat ook formeel gezien verzekeringen zijn).

Helaas voor jou Guus is dat niet meer de heersende opvatting in Nederland en ook niet meer in overeenstemming met de praktijk, waarmee de AOW defacto een sociale verzekering is geworden. Dat houdt dus ook in dat voor de groep die ooit begonnen is met premie betalen dat strikt financieel gezien wel een soort solidariteit was, maar ieder weldenkend mens zal erkennen dat daar een toekomstige bate tegenover stond in de vorm van een uitkering. Mensen "rekenen" op AOW, net zoals ze "rekenen" op hun aanvullende pensioenen. En voor beide hebben ze premie betaald, voor de eerste alleen veel te weinig.

Solidariteit kent grenzen Guus. Wat is er solidair aan om zelf 30 uur per week gemiddeld te gaan werken, terwijl je kinderen om jouw oude dag te financieren ver boven de 40 uur gemiddeld moeten gaan werken

BerichtGeplaatst: Di Apr 20, 2004 22:29 Plaats reactie Reageer met quote
koekoeksjong

Royy schreef:
Wat is er solidair aan om zelf 30 uur per week gemiddeld te gaan werken, terwijl je kinderen om jouw oude dag te financieren ver boven de 40 uur gemiddeld moeten gaan werken.

Dat is juist solidariteit in optimale vorm... !!
Ik heb niet eens kinderen dus jij betaalt het over een jaar of tien voor mij... Razz !!

Lieve Royy; ik hou van je !!!

(...dat ik dat ooit nog 'es zou zeggen tegen een VVD'er...)

BerichtGeplaatst: Di Apr 20, 2004 22:36 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

koekoeksjong schreef:

Ik heb niet eens kinderen dus jij betaalt het over een jaar of tien voor mij... Razz

Je denkt toch niet dat ik belasting ga betalen he? Razz

BerichtGeplaatst: Di Apr 20, 2004 22:46 Plaats reactie Reageer met quote
Dash2in1

Royy schreef:
koekoeksjong schreef:

Ik heb niet eens kinderen dus jij betaalt het over een jaar of tien voor mij... Razz

Je denkt toch niet dat ik belasting ga betalen he? Razz

Burgerlijk protest of creatief met geld? Smile

Oh ja, emigreren was ik nog vergeten. Wel een aardig plan mocht de SP aan de macht komen.

Laatst aangepast door Dash2in1 op Di Apr 20, 2004 22:50, in totaal 1 keer bewerkt
Klamer
BerichtGeplaatst: Di Apr 20, 2004 22:47 Plaats reactie Reageer met quote
koekoeksjong

Royy schreef:
Je denkt toch niet dat ik belasting ga betalen he?

Ook in Amerika -waar je dan woont- zul je een aanslag krijgen al is het te betalen bedrag voor een veelverdiener als jij uiteraard aanzienlijk lager dan dat voor 'John Doe'...

In Nederland regeeert dan de SP -zelfs zonder coalitiepartner!- dus Amerikanen en overlopers komen er dan niet meer in...!!

PS: Heb jij -of heeft Chris die leest immers mee- ooit een college gevolgd bij Arjo Klamer... ?
Hij doceert aan Erasmus: 'Economie van kunst en cultuur'...
Een beetje een 'nichterige' vorm van economie als je het mij vraagt ( Wink ) of heb ik het mis...?

BerichtGeplaatst: Di Apr 20, 2004 22:58 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Burgerlijk protest in de vorm van creatief met geld.

Om geen belasting te betalen hoef je niet fysiek in t buitenland te zijn hoor Wink

Quote:
PS: Heb jij -of heeft Chris die leest immers mee- ooit een college gevolgd bij Arjo Klamer... ?
Hij doceert aan Erasmus: 'Economie van kunst en cultuur'...
Een beetje een 'nichterige' vorm van economie als je het mij vraagt ( ) of heb ik het mis...?

Nee, meneer Klamer zit bij de Faculteit der Historische en Kunstwetenschappen (let op de taalfout!) geloof ik. Tis softe economie ja, ze kunnen niet rekenen daar, vandaar. Je kunt zn cursusjes trouwens ook online volgen bij zn website geloof ik www.klamer.nl ofzo.

BerichtGeplaatst: Di Apr 20, 2004 23:05 Plaats reactie Reageer met quote
koekoeksjong

Royy schreef:
Om geen belasting te betalen hoef je niet fysiek in t buitenland te zijn hoor...

Evil or Very Mad ....Stil nou....!! Twisted Evil

Ik was gewoon benieuwd hoe jullie tegen hem aanzagen...
Vooral omdat 'ie zo'n tegenstander van de '€' is...
SP econoom eigenlijk... Wink !!

BerichtGeplaatst: Di Apr 20, 2004 23:19 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Ik ken m niet zo, maar ben niet zo'n fan van m. Tegen de euro inderdaad, maar zonder alternatieven, beetje jammer. Tis geen SP'er volgensmij.

BerichtGeplaatst: Wo Apr 21, 2004 1:18 Plaats reactie Reageer met quote
Chriswitteman

Koekoeksjong schreef:
...-of heeft Chris die leest immers mee- ooit een college gevolgd bij Arjo Klamer... ?

Nee.

(nooit van gehoord ook).

BerichtGeplaatst: Wo Apr 21, 2004 3:04 Plaats reactie Reageer met quote
waarbenik

Royy schreef:
Deels wel ja. Laat de kinderen er maar individueel maar bijdokken. Ze moeten in ieder geval donders goed beseffen dat de faciliteiten vanuit de overheid geen vetpot zullen zijn. En dat wordt te weinig beseft. Als wordt voorgesteld om de rollator uit de AWBZ te gooien breekt zowat de pleuris uit.

Maar het feit dan mensen het vroeger fout hadden kan toch nooit betekenen dat we ze nu in de shit moeten laten zitten? Ze hebben gewoon een beoordelings fout gemaakt en dat is heel jammer, maar het is aan ons (de beroepsbevolking) om die fout recht te trekken en het hele AOW gebeuren een toekomst te geven...

Quote:
Ik ook, maar niet aan een of ander anoniem collectief.

ik snap m niet. Anoniem collectief? Het is maar hoe diep je er over nadenkt... Ik snap waar mijn AOW-premie heen gaat.

Quote:
Dat geeft niks, je bent niet de enige hier Wink Mr. Green

En ik ga gewoon door zolang ik denk dat ik er ook maar iets van snap Wink
je zal me dus met gewone taal moeten overtuigen, zodra er ook maar één procentteken bij komt kijken haak ik af met het argument:

Verklaar dat maar eens met een door Jan Marijnissen goedgekeurd onderzoek! Wink Wink Wink Wink
Interview...
BerichtGeplaatst: Wo Apr 21, 2004 4:05 Plaats reactie Reageer met quote
koekoeksjong

Royy schreef:
Tis geen SP'er volgensmij.

Klopt...

Er stond een uitgebreid interview met hem in 'de Tribune' van deze maand en aangezien ik hier van -aankomende- economen meestal verhalen hoor die een andere kant van de medaille belichten viel het me op...

Niet dat ik het met hem eens ben hoor... Wink !

Citaat:
‘We gaan niet terug, maar vooruít naar de gulden.
en
Juist de mensen die het pro-Europa geluid laten horen zijn pessimistisch, want zij geloven nergens meer in.’

Bron: www.sp.nl/nieuws/tribune/200404/interview.shtml

Veel leesplezier...!!

BerichtGeplaatst: Wo Apr 21, 2004 15:46 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Leuk interview, wel enigszins voorspelbaar als je de argumenten kent. Klamer vergist zich door te denken dat overheden nog grip hebben op een economie, laat staan dat ze dat in de toekomst nog zullen hebben. Dat geldt zeker voor kleine, open economieen als Nederland.
Hij vergist zich ook door te denken dat het bij de euro om Brussel gaat. Frankfurt is the place, hoe harder ze in Brussel of Berlijn of Parijs schreeuwen, hoe meer Frankfurt de kont tegen de krib zal gooien.

Terug naar de gulden is wel een alternatief, maar wel een kostbaar alternatief. Dat zou namelijk betekenen dat NL op zn minst de gulden moet koppelen aan de euro en dat kan een erg duur grapje worden, zeker omdat een klein muntje een makkelijke speelbal is voor speculanten.

Zijn visie op de EU, wat dus niet meer als een statenbond zou moeten zijn, ben ik t grofweg wel mee eens. Europa mislukt inderdaad als ze doorgaan op de weg van een politieke unie.

BerichtGeplaatst: Do Apr 22, 2004 2:04 Plaats reactie Reageer met quote
koekoeksjong

Royy schreef:
Leuk interview, wel enigszins voorspelbaar als je de argumenten kent...

Hij heeft natuurlijk veel over zich heengekregen in de jaren vlak voor en na de invoering van de euro; hij bleef immers als enige over van een klein groepje tegenstanders in die kringen...
Hij kon in die tijd niets anders dan zich defensief opstellen na de vele 'aanvallen' op hem...

Daar 'ie nu weer van teruggekomen lijkt het en hij is weer wat strijdbaarder...

Leuk om te zien... Smile

BerichtGeplaatst: Do Apr 22, 2004 12:54 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

koekoeksjong schreef:

Hij heeft natuurlijk veel over zich heengekregen in de jaren vlak voor en na de invoering van de euro; hij bleef immers als enige over van een klein groepje tegenstanders in die kringen...

Ja t is ook niet voor niets dat ie niet bij de economische faculteit zit Laughing

BerichtGeplaatst: Do Apr 22, 2004 14:07 Plaats reactie Reageer met quote
likolen

Het is heel simpel
De mensen van nu, betalen voor de ouderen van nu,
Het is geen verzekering. Maar , een voorziening.
D,W.Z Dat je geen rechtenhebt opgebouwd voor je zelf.
ook zij die naar het buitenland gaan, en daar de kost verdienen
Krijgen de a,o,w Oo zij die nooit een dubbeltje hebben betaald
hebben wel rechten
Wanneer je als nederlander hiet met je twintigste weg gaat
B,V, door huwelijk , heb je ik meen na twee jaar recht op a,o,w
Dat is nooit ingecalculeerd kunnen worden,
Al die lieve mooie dingen zijn uit de hand gelopen op de lange termein
wie kon dat weten Question

Wie kon dat weten ?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Re: onze pensioenen wat zijn ze waard
BerichtGeplaatst: Do Apr 22, 2004 18:49 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

likolen schreef:
Wie kon dat weten ?

Iedereen die zn verstand enigszins gebruikt.

Helaas reikt de tijdshorizon van de gemiddelde politicus niet echt verder dan 4 of 8 jaar. Na ons de zondvloed.

BerichtGeplaatst: Do Apr 22, 2004 19:43 Plaats reactie Reageer met quote
likolen

Zou je kunnen indenken, dat ik het heb over , wat was het ook al weer.
1950 , Toen was de bevolkings aanwas ongeveer net zogroot als de sterfte, Toen klopte die rekening wel.
En het was een echt rechts kabinet
'Veeel minder sentimenteel als tegenwoordig Idea
BerichtGeplaatst: Za Mei 08, 2004 17:05 Plaats reactie Reageer met quote
Melisz

Vandaag in NRC:
Een meerderheid van de vakbonden en de werkgevers wil dat werknemers een ruimere pensioenopbouw krijgen. In combinatie met prepensioen en verlofregeling kunnen mensen zo stoppen met werken voordat ze 61,5 jaar worden.

De werkgevers èn de werknemers hebben altijd de mond vol over veel te hoge belastingen. De eersten omdat de hoge belastingen de economische kracht van het bedrijfsleven uithollen. De laatsten omdat de brutolonen door de belasting worden gereduceerd tot een benepen nettoloon. Voor iedereen is het natuurlijk een uitstekende ontwikkeling wanneer belastingen dalen in plaats van verder stijgen. Dat is dan ook de voornaamste reden voor de overheid om een stap terug te zetten en meer ruimte te geven aan invulling van de eigen verantwoordelijkheid. Een idee dat vooral door de werkgevers van harte is omarmd. De vakbonden zijn uit lijfsbehoud uiterst gereserveerd bij het afbreken van (in hun economische gevolgen te sterk doorgeschoten) sociale voorzieningen.

Beide groepen willen echter vanouds al bij voorkeur uit de staatsruif eten wanneer het gaat om algemene voorzieningen, die de factor arbeid in het economisch bestel ten goede moeten komen. De ervaring heeft geleerd dat tekorten dan automatisch door het rijk worden bijgepast. Vooral deze zekerheid maakt het zo aantrekkelijk regelingen te ontwerpen zonder zelf op te hoeven draaien voor de consequenties. Inmiddels weet iedereen al lang dat op afzienbare termijn algemene sociale voorzieningen, waaronder ook de oudedagsvoorziening, onbetaalbaar worden voor zover ze dat niet al zijn.

Omdat het bij pensioenen om een regeling gaat die de kosten van levensonderhoud moet dekken na afloop van het werkzaam leven ligt het op de weg van werkgevers en werknemers daarvoor onder eigen verantwoordelijkheid financiële regelingen te treffen in de vorm van een gezamenlijk gefinancierd en beheerd pensioenfonds. Dat betekent dat zowel werkgevers als werknemers samen de premies zullen moeten opbrengen, die toereikend moeten zijn om de kosten van levensonderhoud te dekken na de afsluiting van het werkzaam leven onder de samen overeen te komen voorwaarden. Dan staat het hen vrij ook een algemene regeling te treffen over de leeftijd waarop werknemers met pensioen of pré-pensioen kunnen gaan.

De mededeling in de NRC zou daarom dan ook hebben moeten luiden:
Een meerderheid van de vakbonden en de werkgevers willen gezamelijk voor de werknemers de financiering van een ruimere pensioenopbouw regelen. In combinatie met prepensioen en verlofregeling kunnen mensen zo stoppen met werken voordat ze 61,5 jaar worden.

Krijgen is kennelijk een zo alledaags begrip geworden dat men zelfs in de top van het bedrijfsleven eerder denkt aan sociale fondsen, die worden gevoed vanuit de rijksmiddelen, dan aan een optie waarin het bedrijfsleven en de vakbonden onder gezamenlijke verantwoordelijkgheid optrekken bij het opzetten van een behoorlijke pensioenregeling.

Vooral degenen die de eigen verantwoordelijkheid met de lippen belijden zouden zich moeten schamen wanneer ze het woord "krijgen" in de mond nemen. Of verstaan zij onder "eigen verantwoordelijkheid" alleen de eigen verantwoordelijkheid van anderen Question Wink

BerichtGeplaatst: Za Mei 08, 2004 20:23 Plaats reactie Reageer met quote
likolen

Jes meliz ben het roerend met je eens. Alleen Of het de baas is of het rijk
Wij zullen het betalen ältijd" Nog de baas Nog het rijk heft een ezeltje.
Die pot met geld waaruit betaald moet worden moet toch eerst gevuld worden. Toe ik werkte betaalden ik voor de oudere van toen,
nu betalen de werkende voor mij. But afterall, Geen baas kan betalen wat ik niet voor hem verdiend heb, Dus, ook wat hij betaal is van mijn salaris
Ook al draagd hij het af,inplaats van ikke
Het moet eerst verdiend worden Als het kan
BerichtGeplaatst: Za Mei 08, 2004 21:07 Plaats reactie Reageer met quote
Melisz

Met de AOW is het inderdaad zo geregeld Likolen dat de mensen van nu betalen voor de uitkering van de ouderen. Het is indertijd kortzichtig geweest om de financiering zo op te zetten, maar dat is nu eenmaal zo.

Met pensioenen is dat anders geregeld. Iedereen betaalt gedurende de tijd dat hij werkt een gedeelte van zijn loon aan een pensioenfonds en zijn baas betaalt ook een gedeelte. Uiteraard zijn dat loonkosten die het bedrijf moet opbrengen, want het loon moet tenslotte ook uit de opbrengst van het bedrijf komen.

Maar goed, de totale bijdrage aan het pensioen gaat naar een fonds dat het geld belegt en wanneer iemand na 40 jaar werken met pensioen gaat wordt uit het gespaarde geld met de daarop ontvangen rente het pensioen betaald. Net als bij levensverzekeringen berekenen pensioenfondsen de kansen en het risico dat zij nemen om het pensioen te garanderen.

Als de voorwaarden veranderen zal dus ook de pensioenpremie worden aangepast of het pensioen. Maar iedereen weet dat hij niet voor niets een heel leven heeft betaald en het is prettig er verzekerd van te zijn dat het pensioen ook zeker kan worden betaald.

Weerwoord forum index » Economie