Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Doe de TEST! Sociaal-maatschappelijke milieus Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Welk hokje past jou het beste?
Traditionele burgerij
0%
 0%  [ 0 ]
Gemaksgeoriėnteerden
13%
 13%  [ 2 ]
Moderne burgerij
0%
 0%  [ 0 ]
Nieuwe conservatieven
13%
 13%  [ 2 ]
Kosmopolieten
26%
 26%  [ 4 ]
Opwaarts mobielen
13%
 13%  [ 2 ]
Postmaterialisten
6%
 6%  [ 1 ]
Postmoderne hedonisten
26%
 26%  [ 4 ]
Totaal aantal stemmen : 15

BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2003 23:46 Plaats reactie Reageer met quote
anne

Chris,
Je probeert je tekst aan alle kanten te rekken waar het maar mogelijk is en voor mij te denken.
Maar ik ben niet Ć©Ć©n van die personen die zogenaamd "nergens" onder wil vallen, ik zeg alleen dat ik nooit aan dit soort onderzoeken mee wil doen. Dit soort onderzoeken trachten je in een gedachtenpatroon te krijgen, waar ik niet achter kan staan.

Laatst aangepast door anne op Do Sep 04, 2003 23:48, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2003 23:48 Plaats reactie Reageer met quote
Theo

Met andere woorden, als je je niet wil laten leiden door de mode, en daarom per definitie iets niet-modieus draagt, laat je de mode bepalen wat je NIET draagt.
Wat betekent dat je wel degelijk rekening houdt met de mode.

Dit in reactie op het laatste weerwoord van Chris hier.

Laatst aangepast door Theo op Do Sep 04, 2003 23:50, in totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2003 23:49 Plaats reactie Reageer met quote
Chriswitteman

Ikzelf schreef:
Er zal een groep zijn die echt niet is in te delen, maar zij denken niet meer onafhankelijk dan anderen.

Dit was in eerste instantie mijn slotzin Anne.

De rest was een filosofisch/sociologisch gedachtenspinsel, waar ik later op de avond wel vaker last van heb.

BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2003 23:50 Plaats reactie Reageer met quote
anne

Theo,
Ja, ik die trant wel inderdaad.
BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2003 23:53 Plaats reactie Reageer met quote
Chriswitteman

Dank Theo, daar doelde ik op (daarom schreef ik al dat het niet persoonlijk op jouw was bedoeld Anne, omdat ik dat idee niet heb).

Hetzelfde geld voor mensen die zich graag afzetten tegen de gemeenschap. Zij doen wat de gemeenschap niet doet, en doen niet wat de gemeenschap wel doet. De gemeenschap is dus zeer belangrijk voor hun leven.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 05, 2003 0:00 Plaats reactie Reageer met quote
anne

Chriswitteman schreef:
Ikzelf schreef:
Er zal een groep zijn die echt niet is in te delen, maar zij denken niet meer onafhankelijk dan anderen.

Dit was in eerste instantie mijn slotzin Anne.

De rest was een filosofisch/sociologisch gedachtenspinsel, waar ik later op de avond wel vaker last van heb.

Chris,
Geen moeite mee, met dat je later op de avond wat filosofischer/sociologischer ben. Very Happy Bevalt me wel.
Maar ik wil niet ingedeeld worden. Een ciritische blik op iedere beweging, lijkt mij van groot belang. Geen enkele richting blind accepteren.
Hoezo hang jij het liberalisme zo redelijk fanatiek aan?
Jij blijft me verbazen hierin.
BerichtGeplaatst: Vr Sep 05, 2003 0:09 Plaats reactie Reageer met quote
Chriswitteman

Anne schreef:
Dit soort onderzoeken trachten je in een gedachtenpatroon te krijgen, waar ik niet achter kan staan.

Welnee, dit is een empirisch onderzoek, waarbij dataverzameling bestaat uit een serie vragen waarop antwoorden komen. Vervolgens worden deze antwoorden geanalyseerd en komt er een conclusie uit. Hoe beter het onderzoek is opgezet, hoe beter de uitkomst.

Echter, indien je van heel Nederland een indeling wil weten, moet de test klein zijn, want veel mensen moeten hem invullen. Je kunt immers niet bij 30.000 mensen langsgaan voor een diepzinnig psychologisch gesprek van 3 uur. Hierdoor wordt het onderzoek enorm beperkt, en is slechts een ruwe, lang niet foutloze, indeling mogelijk.

Wel kun je op basis van de empirische gegevens, een schatting maken van hoe de samenleving is ingedeeld. In hoeverre dit klopt, wordt vooral bepaald in hoeverre andere wetenschappers dit onderzoek als goed en degelijk kwalificeren (en dan is het nog niet zeker).

Nogmaals Anne, dit is een empirisch onderzoek waarbij ze de werkelijkheid zo natuurlijk mogelijk proberen waar te nemen. Mensen moeten dus juist niet invullen wat er van ze verwacht wordt, maar wat ze zelf denken. Ze moeten juist zichzelf zijn en blijven, anders is het geen empirisch onderzoek meer. Je wordt dan ook absoluut niet geacht in de lijn van de uitkomst van de test te gaan denken. Je bent slechts een van de vele data in de test, waarmee wordt getracht een model van de samenleving te schetsen. Een model is een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid, dus daarom krijg je 'hokjes'.

Je onafhankelijkheid komt echt niet in het geding, het is slechts waarneming waardoor men tot op bepaalde hoogte in kan schatten onder welk hokje jij valt (en het hoeft echt niet juist te zijn). Dat kan leuk zijn, omdat je jezelf een spiegel voor houdt, het kan leuk zijn als het klopt, maar ook als het juist een verassende uitslag geeft. Of je vind er geen donder aan, dat maakt verder niet uit. Maar termen als 'onafhankelijk denken' en 'nergens onder willen vallen' zijn totaal niet nodig om te beargumenteren niet deel te nemen aan zo'n soort onderzoek. Je vinnut leuk of nie.

Quote:
Hoezo hang jij het liberalisme zo redelijk fanatiek aan?

Vrijheid + geloof in goedheid vd mens (ik zal straks nog even een reactie posten aan Melisz in de draad 'de mythe vh algemeen nut,' waar Melisz de goedheid van de mens aan de kaak stelt).

BerichtGeplaatst: Vr Sep 05, 2003 0:21 Plaats reactie Reageer met quote
Torero

Ik herken de levenshouding van Chris helemaal precies. Ik ben een echte levensgenieter, en carriere zal voor mij ondergeschikt blijven aan priveleven. Dat is ook ergens wel verstandiger, omdat je op je werk makkelijk ontslagen kan worden, als je je relatie verliest, verlies je meer denk ik...

Verder ben ik wel iemand die zich niet veel aantrekt van morele en sociale conventies. Dat sprak me in de beschrijving al heel erg aan, en dat ik een hedonist was, dat wist ik al Wink

Maar ik ben niet iemand die anti-reageert zoals Chris beschrijft, niet anti-modieus, maar ik ben kritisch, en kies zelf uit welke stromingen wel en wat niet... Ik geef dus ook nix om links of rechts, dat is misschien modieus, maar dat is niet omdat ik modieus wil zijn, maar omdat ik helemaal niet geloof in een zuiver linkse dan wel zuiver rechtse oplossing...

Ik had een onderschrift: Een goede oplossing is niet links of rechts, een goede oplossing is gewoon goed!

Anne, als je zo denkt over tests, laat je je wel erg veel leiden door een uitslag op basis van 5 minuten vraagjes invullen... Je kent jezelf toch beter dan zo'n test, wat Chris ook al zei...

BerichtGeplaatst: Vr Sep 05, 2003 0:24 Plaats reactie Reageer met quote
anne

Chriswitteman schreef:

Je onafhankelijkheid komt echt niet in het geding, het is slechts waarneming waardoor men tot op bepaalde hoogte in kan schatten onder welk hokje jij valt (en het hoeft echt niet juist te zijn). Dat kan leuk zijn, omdat je jezelf een spiegel voor houdt, het kan leuk zijn als het klopt, maar ook als het juist een verassende uitslag geeft. Of je vind er geen donder aan, dat maakt verder niet uit. Maar termen als 'onafhankelijk denken' en 'nergens onder willen vallen' zijn totaal niet nodig om te beargumenteren niet deel te nemen aan zo'n soort onderzoek. Je vinnut leuk of nie.

Dan zal dit antwoord simpel zijn, ik hou er niet van.
Voor mij blijft het oproepen, dat een mens zijn individuele gedachten niet kan hebben. Als je over Ć©Ć©n punt afwijkt, dan pas je schijnbaar in weer een apart hokje.
Wat mij belangrijk lijkt, is wat je hart je ingeeft, ongeacht hoe onderzoekbureaus daar over denken.
BerichtGeplaatst: Vr Sep 05, 2003 0:31 Plaats reactie Reageer met quote
Chriswitteman

Ik zie mijn carriere als middel om van het leven te kunnen genieten, Torero. Dat betekend dat ik probeer op een zo weinig mogelijk belastende wijze, zoveel mogelijk van het leven probeer te genieten (en aangezien genieten duur is [ten minste wel mijn wijze van genieten], is een redelijke carriere dus nodig).

Quote:
Als je over Ć©Ć©n punt afwijkt, dan pas je schijnbaar in weer een apart hokje.

Moa, het was een vraag of dertig, dus wanneer je 4 tot 5 vragen op bepaalde wijze beantwoord waardoor je Kosmopoliet bent, zal 1 van die vragen anders beantwoorden weinig nut hebben; kosmopoliet blijft dan vrij hoog staan.

Indien 1 vraag genoeg zou zijn, om in een ander hokje te worden gestopt, dan kunnen ze het net zo goed direct vragen tot welk hokje jij denkt te horen (maar deels heb je gelijk, hoe kleiner de test, hoe sneller verschillen optreden bij andere antwoorden).

BerichtGeplaatst: Vr Sep 05, 2003 0:35 Plaats reactie Reageer met quote
Chriswitteman

Quote:
Wat mij belangrijk lijkt, is wat je hart je ingeeft, ongeacht hoe onderzoekbureaus daar over denken.

Maar de onderzoeksbureaus proberen juist empirisch te bepalen wat jouw hart jou ingeeft (ongeacht alles). Ze willen zo'n goed mogelijk beeld vd werkelijkheid.

Ze proberen dus niet voor jou te bepalen wat je hart (in zou moeten geven) ingeeft, dat bepaal je zelf, ongeacht hoe de onderzoeksbureau's er over denken. Anders verkrijgen ze geen goed beeld van de werkelijkheid.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 05, 2003 0:49 Plaats reactie Reageer met quote
anne

Chriswitteman schreef:

Maar de onderzoeksbureaus proberen juist empirisch te bepalen wat jouw hart jou ingeeft (ongeacht alles). Ze willen zo'n goed mogelijk beeld vd werkelijkheid.

Ze proberen dus niet voor jou te bepalen wat je hart (in zou moeten geven) ingeeft, dat bepaal je zelf, ongeacht hoe de onderzoeksbureau's er over denken. Anders verkrijgen ze geen goed beeld van de werkelijkheid.

Mag ik een quote van je herhalen, die je gegeven hebt bij de draad "Het algemeen nut"
Quote:
En nu geen flauw empirisch opmerkingkje meer, kom op.
BerichtGeplaatst: Vr Sep 05, 2003 0:58 Plaats reactie Reageer met quote
Chriswitteman

Totaal andere context natuurlijk.

Daar bekeek ik de democratie vanuit een filosofische hoek, waarbij Zachary het hield bij een hard politiek, empirisch perspectief.

Hier hebben we het over een empirisch onderzoek.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 05, 2003 1:43 Plaats reactie Reageer met quote
curacaoteam

Theo schreef:
Waarom denken zo veel mensen het beter te weten dan de test, en menen ze de volgorde voor zichzelf te moeten aanpassen?

Zonder de test te hebben gedaan vind ik moderne burgerij en postmaterialist nog het beste bij mij passen.

LOL!! Mensen willen nu eenmaal graag een hokje. En een test ter bevestiging + de vrijheid om een ander hokje te kiezen als de uitkomst niet geheel en al bevalt.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 05, 2003 11:44 Plaats reactie Reageer met quote
GerardM

curacaoteam schreef:
LOL!! Mensen willen nu eenmaal graag een hokje. En een test ter bevestiging + de vrijheid om een ander hokje te kiezen als de uitkomst niet geheel en al bevalt.

En heb je zelf de test al ingevuld?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger
BerichtGeplaatst: Vr Sep 05, 2003 16:28 Plaats reactie Reageer met quote
jorden

Waar staat die test eigenlijk?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Vr Sep 05, 2003 16:42 Plaats reactie Reageer met quote
Torero

jorden schreef:
Waar staat die test eigenlijk?

->

Torero schreef:
Chriswitteman schreef:
Kzal wel weer blind zijn, maar kzie de test echt nie staan... Crying or Very sad

Op de beginpagina onderaan: bepaal je Mentality!

BerichtGeplaatst: Vr Sep 05, 2003 16:46 Plaats reactie Reageer met quote
Mirjam

Ik ga hem nog wel doen, maar kan voorlopig even alleen wat hap-snap weerwoorden.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 05, 2003 17:54 Plaats reactie Reageer met quote
jorden

Pech, ik klikte iets kompleet verkeerds aan en ben maar niet verder gegaan toen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Vr Sep 05, 2003 22:38 Plaats reactie Reageer met quote
Mirjam

Heb in een razend tempo de test gedaan, ik werd gewoon opgejaagd door dat tijdbalkje !

Hier komt-ie:

1. Postmoderne hedonisten
2. Postmaterialisten
3. Kosmopolieten
4. Nieuwe conservatieven
5. Opwaarts mobielen
6. Gemaksgeoriƫnteerden
7. Moderne burgerij
8. Traditionele burgerij

Vooral het feit dat je ook leeftijd, hoogst genoten opleiding, samenstelling van je huishouden, woongebied en geslacht moet invullen geeft er een wat betrouwbaarder sausje aan.

Ik ga dit eens even bestuderen en verwerken.

Ik mis de mogelijkheid hier een leuke grafiek te kunnen maken met al onze resultaten naast elkaar in kolommen.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 05, 2003 23:47 Plaats reactie Reageer met quote
Theo

Welkom bij de club, Mirjam. Laughing
BerichtGeplaatst: Vr Sep 05, 2003 23:54 Plaats reactie Reageer met quote
DowS

Jahaa, weer een post-modernist erbij. Mijn lijstje:

2. Kosmopolieten
3. Gemaksgeoriƫnteerden
4. Opwaarts mobielen
5. Nieuwe conservatieven
6. Moderne burgerij
7. Traditionele burgerij
8. Postmaterialisten

Ik moet zeggen, klopt aardig. Leuke test, alleen de vier-puntsschaal is wel effe wennen. Je kan er niet onderuit.

Mirjam schreef:
Vooral het feit dat je ook leeftijd, hoogst genoten opleiding, samenstelling van je huishouden, woongebied en geslacht moet invullen geeft er een wat betrouwbaarder sausje aan.

Ik mag hopen dat het niet een manier is om spam te verspreiden! Sad Ik ben ook benieuwd of de snelheid waarmee je antwoord gaf, ook meetelt. Question

BerichtGeplaatst: Za Sep 06, 2003 7:17 Plaats reactie Reageer met quote
curacaoteam

Quote:
Ik was altijd een twijfelaar maar tegenwoordig ben ik daar niet meer zo zeker van...

Die vind ik echt geestig, Douwe!!

BerichtGeplaatst: Za Sep 06, 2003 13:35 Plaats reactie Reageer met quote
Mirjam

Royy:
1. Nieuwe conservatieven
2. Kosmopolieten
3. Moderne burgerij
4. Postmoderne hedonisten
5. Opwaarts mobielen
6. Traditionele burgerij
7. Postmaterialisten
8. Gemaksgeoriƫnteerden

Gerard
1. Nieuwe conservatieven
2. Kosmopolieten
3. Opwaarts mobielen
4. Postmoderne hedonisten
5. Moderne burgerij
6. Gemaksgeoriƫnteerden
7. Postmaterialisten
8. Traditionele burgerij

Chris:
2. Nieuwe conservatieven
3. Kosmopolieten
4. Opwaarts mobielen
5. Gemaksgeoriƫnteerden
6. Moderne burgerij
7. Postmaterialisten
8. Traditionele burgerij

Guus, wat jokkend:
1. Kosmopolieten
2. Postmoderne hedonisten
3. Postmaterialisten
4. Gemaksgeoriƫnteerden
5. Opwaarts mobielen
6. Nieuwe conservatieven
7. Moderne burgerij
8. Traditionele burgerij

Zachary:
2. Kosmopolieten
3. Postmaterialisten
4. Opwaarts mobielen
5. Gemaksgeoriƫnteerden
6. Nieuwe conservatieven
7. Moderne burgerij
8. Traditionele burgerij

Mirjam
2. Postmaterialisten
3. Kosmopolieten
4. Nieuwe conservatieven
5. Opwaarts mobielen
6. Gemaksgeoriƫnteerden
7. Moderne burgerij
8. Traditionele burgerij

Torero:
2. Gemaksgeoriƫnteerden
3. Kosmopolieten
4. Postmaterialisten
5. Opwaarts mobielen
6. Nieuwe conservatieven
7. Moderne burgerij
8. Traditionele burgerij

DowS:
2. Kosmopolieten
3. Gemaksgeoriƫnteerden
4. Opwaarts mobielen
5. Nieuwe conservatieven
6. Moderne burgerij
7. Traditionele burgerij
8. Postmaterialisten

Theo:
Postmoderne hedonist

De nieuwe conservatieven zijn ROyy en Gerard.
Chris sluit daarbij aan maar deelt zijn eerste drie eigenschappen met Guus en Mirjam.
Torero en Dows delen hun hedonisme met Zachary, Mirjam en Theo.
De traditionele burger zijn we nog niet tegengekomen.

Theo, wil je je volledige lijstje niet plaatsen ?
BerichtGeplaatst: Za Sep 06, 2003 18:12 Plaats reactie Reageer met quote
Janneke

Mijn lijstje:

2. Postmaterialisten
3. Gemaksgeoriƫnteerden
4. Kosmopolieten
5. Nieuwe conservatieven
6. Moderne burgerij
7. Opwaarts mobielen
8. Traditionele burgerij