Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Doe de TEST! Sociaal-maatschappelijke milieus Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Welk hokje past jou het beste?
Traditionele burgerij
0%
 0%  [ 0 ]
Gemaksgeoriënteerden
13%
 13%  [ 2 ]
Moderne burgerij
0%
 0%  [ 0 ]
Nieuwe conservatieven
13%
 13%  [ 2 ]
Kosmopolieten
26%
 26%  [ 4 ]
Opwaarts mobielen
13%
 13%  [ 2 ]
Postmaterialisten
6%
 6%  [ 1 ]
Postmoderne hedonisten
26%
 26%  [ 4 ]
Totaal aantal stemmen : 15

Doe de TEST! Sociaal-maatschappelijke milieus
BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2003 11:59 Plaats reactie Reageer met quote
Torero

http://www.motivaction.nl/wat/modellen/mentality-instrumenten.html

Test staat op de homepagina in het midden onderaan...

Ik kopieer deze tekst van J_Krekel die dit topic op Politiek Debat eerder opende, maar vond het wel interessant:

J_krekel schreef:
Het Amsterdamse onderzoeksbureau Motivaction vindt de 'traditionele' bevolkingsonderzoeken van het SCP niet meer toereikend.

Deze 'bevolkingsonderzoeken' zijn in wezen niets meer dan het in hokjes plaatsen van mensen, maar Motivaction heeft betere hokjes gevonden, dixit zijzelf.

Zij menen de Nederlanders in acht verschillende hokjes te kunnen plaatsen:

Traditionele burgerij - de plichtsgetrouwe burgerij die vasthoudt aan tradities.

Gemaksgeoriënteerden - de impulsieve consument die streeft naar een onbezorgd, plezierig en comfortabel leven.

Moderne burgerij - de gehoorzame, statusgevoelige burgerij die het evenwicht zoekt tussen traditie en moderne waarden als consumeren en genieten.

Nieuwe conservatieven - de maatschappelijke bovenlaag, die ruimte wil geven aan technologische ontwikkeling, maar zich verzet tegen te veel veranderingen.

Kosmopolieten - de open en kritische wereldburgers die enerzijds streven naar ontplooiing, maar anderzijds ook hechten aan maatschappelijk succes en materialisme.

Opwaarts mobielen - de carrièregerichte individualisten met fascinatie voor sociale status, nieuwe technologie en risico.

Postmaterialisten - de maatschappijkritische idealisten die zichzelf willen ontplooien en opkomen voor sociaal onrecht en het milieu.

Postmoderne hedonisten - de pioniers die vooral willen experimenteren en willen breken met morele en sociale conventies.

Ik dacht: 'We moeten ze helpen!' En dat kunnen we doen door alvast dit forum 'in kaart' te brengen. Dan zien we gelijk of er eventuele 'bugs' in dit nieuwe hokjessysteem zitten.

Dus: waar reken jij jezelf toe als je echt moest kiezen?

BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2003 12:00 Plaats reactie Reageer met quote
Torero

Kom maar op, Mirjam, Tedje en DenkZegDoe, ik ben benieuwd....maar ook de anderen natuurlijk! Smile

BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2003 13:07 Plaats reactie Reageer met quote
Mirjam

Gatverdemme, hokjes, heerlijk !

Je ziet het ik pas nooit in een hokje. Mag ik ook een hokje kiezen met een of twee omringende hokjes die in verbinding staan met het kernhokje? Laughing

En Tor, maak jij eens een indeling voor de pakweg 20 tot 30 betweters hier !

LOL

BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2003 13:24 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

laat maar, stond er al Smile

Laatst aangepast door Royy op Do Sep 04, 2003 13:35, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2003 13:25 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Ja, waar is het hokje "betweters" ???

BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2003 13:31 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Oh jee, ik ben dit:

1. Nieuwe conservatieven
2. Kosmopolieten
3. Opwaarts mobielen
4. Postmoderne hedonisten
5. Moderne burgerij
6. Gemaksgeoriënteerden
7. Postmaterialisten
8. Traditionele burgerij

BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2003 13:37 Plaats reactie Reageer met quote
Guus

Het verbaast me niet, Royyy. Smile

Het zou kunnen zijn dat ik af en toe een ietsepietsie heb gejokt, maar dit is mijn resultaat:

1. Kosmopolieten
2. Postmoderne hedonisten
3. Postmaterialisten
4. Gemaksgeoriënteerden
5. Opwaarts mobielen
6. Nieuwe conservatieven
7. Moderne burgerij
8. Traditionele burgerij

BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2003 13:38 Plaats reactie Reageer met quote
Hajar

Hedonisme is toch uitsluitend uit zijn op genot zonder daar een moraal aan te verbinden? Zeg maar als de Romeinse keizers?
Verder kan ik me niet voorstellen dat neo-conservatieven alleen maar in de bovenlaag van de maatschappij voorkomen.
Vanaf de jaren tachtig kwam de kreet 'postmodern' in de mode en lag die bij sommigen net zo te pas en te onpas op de lippen als bij anderen toen 'onwijs gaaf'...ik heb me altijd afgevraagd of ze zelf wel wisten wat het betekende.

Hij verleent hen uitstel tot een vastgenoemde termijn 16:61
''Is het probleem niet de bedoeling?"
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2003 13:46 Plaats reactie Reageer met quote
Torero

Motivaction International schreef:
Geachte heer, mevrouw,

U hebt zojuist deelgenomen aan het Mentality-onderzoek van Motivaction.
U vond de vragenlijst op onze website.

Wij hebben uw antwoorden geanalyseerd en zijn nagegaan welk Mentality-
milieu het meest aansluit bij uw waardenpatroon. Op u is de volgende
rangorde van meest naar minst passend van toepassing:

1. Postmoderne hedonisten
2. Gemaksgeoriënteerden
3. Kosmopolieten
4. Postmaterialisten
5. Opwaarts mobielen
6. Nieuwe conservatieven
7. Moderne burgerij
8. Traditionele burgerij

Precies wat ik had verwacht, al horen de kosmopolieten op 2 en de gemasgeorienteerden wat lager... Leuke test, ookal waren er dingen waar ik nix mee kon.

BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2003 14:59 Plaats reactie Reageer met quote
GerardM

Ik was ook nieuwsgierig en heb de vragen beantwoord. Mijn resultaat? Kijk hieronder maar.

1. Nieuwe conservatieven
2. Kosmopolieten
3. Moderne burgerij
4. Postmoderne hedonisten
5. Opwaarts mobielen
6. Traditionele burgerij
7. Postmaterialisten
8. Gemaksgeoriënteerden

Dus redelijk hoge status en moderne waarden voor het bezitten. Als ik de eerste drie even bij elkaar neem. De vierde ligt te ver van de eerste vier moet ik zeggen.

Als ik dan kijk bij de uitleg van de "nieuwe conservatieven", dan zijn er toch punten die niet echt bij mij horen zoals :
* Politiek en historisch geïnteresseerd (Maatschappij en politiek) - Je moet de geschiedenis wel een beetje kennen, maar echt een kenner ben ik nou ook weer niet.
* Superieur aan privé (Werken en presteren) - Ik vind zelf mijn privéleven belangrijker dan mijn werk.

Van de punten van de "Kosmopolieten" passen er eigenlijk maar twee omschrijvingen bij mij :
* Ambitieus (Werken en presteren)
* Technologie-minded (Leefstijl) - Maar dit komt voornamelijk door mijn werk als techneut in een R&D omgeving.

Maar ik ben niet echt materialistisch ingesteld. Heb mijn huis ook niet volstaan met allerlei dingen. Maar als ik iets koop, dan wil ik wel dat het goed spul is en daar wil ik dan wel voor betalen. Maar ik heb bijvoorbeeld geen auto, geen fiets, geen DVD-speler, geen home cinema set (wil ik wel en dat komt ook wel) etc.

Bij de "Moderne burgerij" is het een mengelmoes van punten die wel kloppen en die niet kloppen. Ik ben niet materialistisch en consumptiegericht. En de traditionele rolverdeling (sociale relaties) werp ik ver van me (heb nota bene geantwoord dat de man niet speciaal de kostwinner hoeft te zijn).

Dus ik ben eigenlijk een nieuwe moderne kosmopoliet. Klinkt wel stoer.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail MSN messenger
BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2003 17:56 Plaats reactie Reageer met quote
J_Krekel

Vrij naar Gummbah:

Wat Picasso was voor de beeldende kunst, ben ik voor het met-een-biertje-achteruitgezakt-op-de-bank-zitten.

Gemaksgeoriënteerd dus.
BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2003 18:11 Plaats reactie Reageer met quote
Torero

Ja, die Gummbah is geweldig!

BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2003 20:32 Plaats reactie Reageer met quote
Mark Paalman

Quote:
2. Kosmopolieten
3. Postmaterialisten
4. Opwaarts mobielen
5. Gemaksgeoriënteerden
6. Nieuwe conservatieven
7. Moderne burgerij
8. Traditionele burgerij

'k zit zo'n beetje in het modern/post-moderne blok

BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2003 21:02 Plaats reactie Reageer met quote
Chriswitteman

Kzal wel weer blind zijn, maar kzie de test echt nie staan... Crying or Very sad

BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2003 21:04 Plaats reactie Reageer met quote
Torero

Chriswitteman schreef:
Kzal wel weer blind zijn, maar kzie de test echt nie staan... Crying or Very sad

Op de beginpagina onderaan: bepaal je Mentality!

BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2003 21:05 Plaats reactie Reageer met quote
Mark Paalman

Chriswitteman schreef:

http://www.motivaction.nl/

staat midden onderaan

BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2003 21:06 Plaats reactie Reageer met quote
Chriswitteman

Khad hem net voordat je jij je reply poste.

Toch bedankt, kga hem zo invullen.

BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2003 21:23 Plaats reactie Reageer met quote
Chriswitteman

2. Nieuwe conservatieven
3. Kosmopolieten
4. Opwaarts mobielen
5. Gemaksgeoriënteerden
6. Moderne burgerij
7. Postmaterialisten
8. Traditionele burgerij

Klopt heel erg aardig, alleen denk ik dat ik meer gemaksgeorienteerd ben dan nieuw conservatief. Die 2 omwisselen, dan klopt het, wat mij betreft, helemaal.

BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2003 21:36 Plaats reactie Reageer met quote
Torero

Jij ook al een postmoderne hedonist!? Zachary en ik ook al, wel een bontgekleurd "hokje"...Wink

BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2003 22:05 Plaats reactie Reageer met quote
Theo

Waarom denken zo veel mensen het beter te weten dan de test, en menen ze de volgorde voor zichzelf te moeten aanpassen?

Zonder de test te hebben gedaan vind ik moderne burgerij en postmaterialist nog het beste bij mij passen.
BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2003 22:25 Plaats reactie Reageer met quote
Theo

Tsja, ik ken mezelf slechter dan ik dacht. Die twee eindigen ergens in het midden ....

Ik sluit me bij de meerderheid aan ... Confused
BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2003 23:08 Plaats reactie Reageer met quote
Chriswitteman

Theo schreef:
Waarom denken zo veel mensen het beter te weten dan de test, en menen ze de volgorde voor zichzelf te moeten aanpassen?

Omdat ik mezelf stukken beter ken, en niet zo eenvoudig ben dat een testje van vijf minuten kan bepalen hoe ik in elkaar steek. Bovendien is een enorme beperkende factor, doordat de vragen vrij gesloten zijn. Vaak gecompliceerde vraagstukken waar eens/oneens of helemaal eens/oneens als antwoord niet afdoende zijn.

Om een voorbeeld te geven: het leven dat ik nu leidt, is voor een deel ook carpe diem. Ik ben zeker gemaksgeorienteerd, vrijwel al mijn naasten zullen dat onderschrijven. Dat neemt niet weg dat ik wel bezig ben met de toekomst, ambities heb en graag een goede baan wil. Ik plan dit echter met grote zorgvuldigheid, omdat ik mijn jeugd niet verloren wil laten gaan door nu al een zeer serieus leven te leiden. Ik doe wat moet (mijn VWO-papiertje halen, studie is al een stuk interessanter, daar gaat voor mij niet alleen om het papiertje), maar ook niet meer. Ooit zei mijn leraar Frans tegen mij na een 6 voor een proefwerk te hebben gehaald: 'Dit is een echt Chris-cijfer, niets te veel, niets te weinig.' Toch zal ik, met het oog op de toekomst, bij vragen in deze test andere antwoorden hebben gegeven dan een gemaksgeorienteerde, hoewel ik dat dus wel ben! Alleen niet voor heel mijn leven.

Dit kan een simpele test als dit niet achterhalen, hierdoor schiet de test dus op een aantal punten tekort.

Toch is het een redelijke goede test, gezien de uitkomsten waarmee ik mezelf goed kan identificeren.

BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2003 23:21 Plaats reactie Reageer met quote
anne

Mij zal je zelden zo'n test af zien nemen, dan wordt altijd weer in een soort hokje geplaatst. Dan kan je zoiets hebben van "oh, zo moet ik dus schijnbaar denken".
Laat mij lekker onafhankelijk van alles denken...
BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2003 23:40 Plaats reactie Reageer met quote
Chriswitteman

Iedereen denkt onafhankelijk.

Dat betekend echter niet, dat je niet aan een profiel kunt voldoen. Wanneer je wijze van denken sterk overeen komt met een der gegeven profielen, zal het dus heel goed mogelijk zijn, dat je tot die hoofdstroming behoort.

Natuurlijk kan je met zo'n hokjestest niet 100% sluitend een profiel van een persoon achterhalen, je kunt echter wel de ruwe kenmerken van een persoon achterhalen, die in meer gevallen wel klopt dan niet.

Er zal een groep zijn die echt niet is in te delen, maar zij denken niet meer onafhankelijk dan anderen.

Los daarvan nog even een punt van kritiek op mensen die graag (en ten overvloede) beweren 'onafhankelijk' te denken (vaak om een bepaalde statement te maken en jezelf op bepaalde wijze neer te zetten) (je bent lang niet de enige die dit beweert, Anne, tis trouwens ook niet persoonlijk):

Het is 'in' om onafhankelijk te denken. Mensen schrijven graag dat zij onafhankelijk denken, maar in hun naiviteit zien ze niet dat ze verborgen net zo afhankelijk denken als anderen. Immers, zij denken afhankelijk van wat afhankelijk is, onafhankelijk.

Lastige zin, maar hij klopt wel.

Als een bepaald standpunt voort zou komen uit afhankelijk denken, neemt men dit standpunt niet in, om onafhankelijk te blijven. Men is dus afhankelijk van wat afhankelijk geacht wordt, zodat men een tegenovergestelde 'onafhankelijke' positie kan innemen.

Het afhankelijk geachte wordt als middel gebruikt om onafhankelijk te denken, je denkt dus net zo afhankelijk (misschien wel afhankelijker, om dat 'onafhankelijke' mensen er zo bewust mee bezig zijn) als alle anderen.

Laatst aangepast door Chriswitteman op Do Sep 04, 2003 23:47, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2003 23:45 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Stelletje postmodernistische hedonisten!!! Bah! Razz

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie