Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Weerwoorders onderling » Versiering van dit forum Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Versiering van dit forum
BerichtGeplaatst: Wo Dec 19, 2001 22:37 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Na een tijd afwezig te zijn geweest op dit forum dacht ik, weet je wat, ik ga 's ff langs bij Weerwoord van onze grote vriend Cliff en wat zie ik bovenin het forum? Kerstman op een sleetje, een brandende kaars, een paar bellen, ja hoor het is weer zover, de Christenen gaan weer Kerst vieren. Niks op tegen natuurlijk, maar moet ik ook hier op dit forum daaraan herinnerd worden? Ben ik hier op een Christelijke forum? Als jullie ook nog gaan beginnen te zingen dan ben ik weer weg hoor.

e r t a n's Homepage
Versiering van dit forum
BerichtGeplaatst: Wo Dec 19, 2001 22:38 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Goh Ertan,

De herdertjes lagen ter nachte...

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door John Wervenbos op 19 December 2001 om 22:45 uur]
Versiering van dit forum
BerichtGeplaatst: Wo Dec 19, 2001 23:52 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Hahaha Ertan... Je hebt het maar zwaar in een christelijke samenleving

Ik ben zelf geen christen overigens, maar ik hou wel van de gezelligheid die er bij komt. Mijn huis is nog veel meer versierd dan dit forum...

Wat mij betreft mag je helpen dit forum te versieren wanneer er een islamitische feestdag is. Ik ben er niet zo van op de hoogte. Vorig jaar heb ik een weekje meegedaan met de Ramadan, maar ik heb geen suikerfeest gevierd. Verder ken ik niet zoveel islamitische feestdagen. Afgelopen jaar heb ik Layla nog wel gelukkig nieuwjaar gewenst toen het jaar 1422 (toch?) begon. Maar zij wist het niet eens geloof ik. Dus nieuwjaar wordt ook al niet echt gevierd door moslims neem ik aan.

Wat vieren moslims allemaal Ertan? En dan graag een feest wat een beetje gezelligheid inhoudt enzo, net als wat kerst voor mij betekent.

Prettige Kerstdagen en de beste wensen voor 2002 namens Weerwoord.
Versiering van dit forum
BerichtGeplaatst: Do Dec 20, 2001 7:49 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ik weet nog wel een paar turkse feestdagen; speciaal voor Ertan...
Versiering van dit forum
BerichtGeplaatst: Do Dec 20, 2001 9:48 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Grrrmmbll, wanneer leren jullie nou eens dat kerst helemaal niets met christenen te maken heeft!
Die christenen hebben zich dat feest in het verleden toegeëigent,wat ik nog steeds belachelijk vind.

Kerst is een lichtfeest wat door de oude germanen is bedacht, lang voor dat er ook maar één christen bestond.

Verdiep je toch eens een keertje in de geschiedenis beste mensen!

groeten uit......Holland?
Versiering van dit forum
BerichtGeplaatst: Do Dec 20, 2001 10:12 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
Hahaha Ertan... Je hebt het maar zwaar in een christelijke samenleving

Ik ben zelf geen christen overigens, maar ik hou wel van de gezelligheid die er bij komt. Mijn huis is nog veel meer versierd dan dit forum...

Feestdagen van andere religies kunnen ook heel gezellig zijn, dus dat vind ik geen goed argument om als niet-Christen toch wel hun feest te vieren.
Citaat:
Wat mij betreft mag je helpen dit forum te versieren wanneer er een islamitische feestdag is. Ik ben er niet zo van op de hoogte. Vorig jaar heb ik een weekje meegedaan met de Ramadan, maar ik heb geen suikerfeest gevierd. Verder ken ik niet zoveel islamitische feestdagen. Afgelopen jaar heb ik Layla nog wel gelukkig nieuwjaar gewenst toen het jaar 1422 (toch?) begon. Maar zij wist het niet eens geloof ik. Dus nieuwjaar wordt ook al niet echt gevierd door moslims neem ik aan.

Paar dagen geleden was er nog de Ramadanfeest, beter bekend als het suikerfeest. Een simpele "Fijne Ramadanfeest!" boven op dit forum was al genoeg geweest en om het nog vrolijker te maken zou je wat plaatjes van snoepgoed en wat geld (euro's, geen guldens graag, want dat is verleden tijd) hebben kunnen plaatsen aangezien dit dan gegeven wordt aan de lieve kindertjes. Heb je mee gedaan met de Ramadan? Je bedoelt meegevast? Knap hoor! Kijk, niet eten en drinken dat kan ik nog wel aan, maar geen sex, dat vind ik het moeilijkste. Het Islamitisch nieuwjaar wordt inderdaad niet gevierd.
Citaat:

Wat vieren moslims allemaal Ertan? En dan graag een feest wat een beetje gezelligheid inhoudt enzo, net als wat kerst voor mij betekent.

Moslims vieren de einde van de Ramadan en het Offerfeest, die hebben ongeveer dezelfde betekenis als Kerst voor Christenen, dus de saamhorigehid en barmhartigheid t.o.v. van anderen, vooral de armen.

Niels, nee dank je, schenk die feestdagen van het Kemalisme en de Kemalisten maar aan je vrouw, ik vier de feestdagen van de grote leer der Ertanisme samen met al die andere Ertanisten.

e r t a n's Homepage
Versiering van dit forum
BerichtGeplaatst: Do Dec 20, 2001 10:58 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Hallo Ertan,

Citaat:
Feestdagen van andere religies kunnen ook heel gezellig zijn, dus dat vind ik geen goed argument om als niet-Christen toch wel hun feest te vieren.

Het heeft met cultuur en opvoeding te maken Ertan. Mijn hele leven heb ik kerst gevierd en dit jaar komt mijn familie uit Italië speciaal over. Kerst staat voor mij niet in het teken van de geborte van christus of het lichtfeest van Maarten ( ), het is voor mij gewoon de tijd om lekker met je gezin, familie en vrienden door te brengen.

Ik kan niet als enige de datum veranderen natuurlijk.

Citaat:
Een simpele "Fijne Ramadanfeest!" boven op dit forum was al genoeg geweest en om het nog vrolijker te maken ...

Ik was dit jaar niet op de hoogte van wanneer het eindigde, maar als je in de babbeldoos van vorig jaar kijkt zie je dat ik alle moslims een Ramadan Moebarak heb gewenst.

Citaat:
Heb je mee gedaan met de Ramadan? Je bedoelt meegevast? Knap hoor! Kijk, niet eten en drinken dat kan ik nog wel aan, maar geen sex, dat vind ik het moeilijkste. Het Islamitisch nieuwjaar wordt inderdaad niet gevierd.

Uhmm.. geen seks? Ik dacht dat het ging om geen eten en drinken overdag (tot zonsondergang). Ik kan me niet herinneren dat ik seks had voor zonsondergang

Laat even van te voren weten wanneer het offerfeest eindigt... (maar verwacht niet dat ik een neergestoken schaap op de voorpagina zet

Prettige Kerstdagen en de beste wensen voor 2002 namens Weerwoord.
Versiering van dit forum
BerichtGeplaatst: Do Dec 20, 2001 11:19 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Gelijk heb je , Maarten.

Het Kerstfeest is een heidense traditie, afkomstig uit de gematigde Noordelijke luchtstreken op deze planeet. Men vierde er de terugkeer van het licht, de "Zonnewende", omdat men enkele dagen na de kortste dag kon waarnemen dat de zon weer iets eerder opkwam. Om de vreugde wat te verhogen versierde men een groene boom. 's-Winters is dat uiteraard een dennenboom of hulststruik.

Toen de christenen in deze streken aan het kerstenen sloegen (bekeert u tot onze godsdienst van naastenliefde of we maken u een koppie kleiner) waren ze wel zo verstandig om die Zonnewende-viering niet af te schaffen. Het feestje werd echter wel omgebouwd tot de "geboorte van het Licht" en dat was volgens hen natuurlijk de geboorte van JC.
Op die manier hebben we er nog een kerstsstalletje onder de boom bij gekregen met daarin wat semitische uitziende poppetjes in herderspakjes en, kijk toch eens wat lief, een baby'tje en een maagdelijke moeder.

Overigens was bij streng rechtzinnige christenen, zoals gereformeerden, een kerstboom lange tijd taboe. Te heidens!

De samenleving is als een pan met soep. Er moet af en toe eens flink in worden geroerd anders komt er vet, waterigheid en schuim bovendrijven.
Versiering van dit forum
BerichtGeplaatst: Do Dec 20, 2001 13:33 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ook even ter aanvulling: ik ben absoluut geen christen, dat wil ik wel duidelijk hebben. Maar ik laat me niet door kerstenende christenen die zich alle kalenderfeesten toe hebben geëigend het plezier ontnemen om een gezellig feest te hebben.
Ik ken wel alle kerstliedjes.

Saamhorigheid en aandacht voor mensen die het minder goed hebben in de maatschappij is trouwens niet iets van de christenen en de moslims. Het is iets van mensen. Typerend is dat christenen en moslims denken dat zij het hebben uitgevonden.

Ertan, misschien een domme vraag, maar hebben moslims alleen een maanjaar of maankalender, en geen zonnejaar? Hoe stel je dan vast wanneer de zomer of de winter begint?

Ik weet dat het een domme vraag is, maar de datum Ramadam verschuift door het jaar, maar de aanvang van de seizoenen natuurlijk niet. Ik kan me gewoon niet voorstellen hoe het werkt.
Versiering van dit forum
BerichtGeplaatst: Do Dec 20, 2001 17:25 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ertan,

Wanneer dringt het toch een keer tot je door dat het merendeel van de Nederlanders niet christelijk is. Het lijkt wel of je je absoluut niet voor kunt stellen dat hordes mensen helemaal niet in de een of andere god geloven. Wel voorstelbaar misschien als het om mensen gaat die de hele dag bezig zijn met hun geloof, zoals jij. Ik sta er ook altijd van te kijken dat sommige mensen overal God als verklaring voor geven en de hele dag bezig zijn met iets dat mij onzinnig voorkomt, zoals het bestaan van een god.

Zoals hier al een paar keer is opgemerkt: kerstmis is geen christelijk feest. Christelijke mensen zetten een stalletje in hun huiskamer. Kerstmis is traditioneel een feest waarbij familieleden bij elkaar komen om gezamenlijk te eten en het gezellig te hebben.

Ook mijn heidense opa en oma vierden al kertmis toen ik klein was. De hele familie kwam dan bij elkaar en er werd 's avonds een kaartje gelegd en een glaasje gedronken. Niet echt "christelijk" vind je wel?

Bovendien moet je natuurlijk niet vergeten dat moslims in Nederland een wat grotere minderheid vormen. Nogal logisch dat die minderheid niet de reden kan zijn waarom we in Nederland onze tradities moeten afschaffen. Al dan niet Christelijk.
Versiering van dit forum
BerichtGeplaatst: Do Dec 20, 2001 17:57 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Grappig hoor, vrijwel heel Nederland is inmiddels terecht 'geloofloos' en Ertan maakt zich druk over een oud heidens gebruik om de terugkeer van het licht te vieren als zou het om een christelijk feest gaan.

Dat die enkele christelijke bevolkingsgroepen op de Veluwe dit feest aangrijpen om de geboorte van een onduidelijk ontstaan kindeke te herdenken mag de pret van het feest niet drukken.

Hollanders zijn gek op feesten Ertan. Alleen de werkgevers en dus ook de regering niet zo. Ik ben dus van mening dat er best een extra (Suiker)feestje bij mag in het verder nogal zuinig Nederlandse feestdagenrijtje...

Niet dat dat nu zo'n duidelijk menselijk feest is maar daar gaat het wat mij betreft nu even niet over.

Kan het een onsje minder?

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door reurslag op 20 December 2001 om 19:13 uur]
Versiering van dit forum
BerichtGeplaatst: Do Dec 20, 2001 19:36 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ik wil het Loofhuttenfeest, dat heb ik altijd het mooiste feest gevonden.
Versiering van dit forum
BerichtGeplaatst: Do Dec 20, 2001 20:24 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Precies, het Israëlisch feest van de komst van het licht geloof ik?

Ook mooi om zoiets te vieren lijkt mij!

Hoe meer feesten des te lager de agressie... denk ik!

Kan het een onsje minder?
Versiering van dit forum
BerichtGeplaatst: Do Dec 20, 2001 20:30 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:

neergestoken schaap

http://www.xs4all.nl/~vic/opinie/opinie.html
Versiering van dit forum
BerichtGeplaatst: Do Dec 20, 2001 21:46 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Op mijn werk werken ook enkele praktiserende Moslims. Zij nemen geen enkele aanstoot aan de kerstversieringen en kerstbomen die er staan. Sterker nog, met de kerstpakjesavond hebben ze meegedaan!
Daarom vind ik je kritiek, Ertan, over de kerstversiering op deze pagina nogal merkwaardig. In Nederland / Europa viert men gewoon kerst, christelijk of niet. Van oorsprong is het inderdaad een heidens feest. Men gaat hier toch ook geen kritiek hebben op evt. Moslimfeestversieringen op internetsite's in Islamitische landen?
Bovendien is een internetsitebeheerder vrij om de site zo in te richten als hij/zij wil.

Lees http://home01.wxs.nl/~breet040 : voor opinie, maatschappij, downloads, muziek en andere interessante zaken
Versiering van dit forum
BerichtGeplaatst: Vr Dec 21, 2001 0:07 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Wat is een heiden?
Versiering van dit forum
BerichtGeplaatst: Vr Dec 21, 2001 8:47 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Iemand die niet gelooft volgens de bijbel ,Nina.
Alles en iedereen die in die tijd een andere geloofsovertuiging had dan het christendom werd afgeschilderd als ongelovige of heiden, als ik mij tenminste niet vergis.

(Hmm, waar heb ik dat in de 21e eeuw vaker gehoord??)

Versiering van dit forum
BerichtGeplaatst: Vr Dec 21, 2001 14:27 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Hm, ik heb het toch maar even opgezocht. 'Heiden' is een bijvoeglijk gebruikte vorm van 'heide', dus het betekent oorspronkelijk een heidebewoner. Mensen van het platteland gingen later tot het christelijk geloof over dan de belangrijke standen, dus daardoor werd met een heiden in een vervolgstadium iemand bedoeld die nog niet was bekeerd tot het christendom.

Dezelfde ontwikkeling is te zien in het woord 'paganisme'. Van oorsprong betekende 'paganus' dorps of dorpeling; dus ook onder de dorpelingen vond je niet de eerste christenen.

Wanneer en hoe deze betekenisaanpassing precies heeft plaatsgevonden heb ik nog niet kunnen vinden.
Versiering van dit forum
BerichtGeplaatst: Vr Dec 21, 2001 15:33 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Volgens mijn driedelige dikke van Dale, Nina, is een van de betekenissen van heiden een "ongodsdienstig mens in het algemeen". Maar een hoop mensen gebruiken jouw uitleg. Ze gooien briefjes in de bus of bellen aan met de bedoeling mij te bekeren.
Versiering van dit forum
BerichtGeplaatst: Vr Dec 21, 2001 16:36 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ik heb het ook opgezocht in een etymologisch woordenboek, Janneke, omdat ik het zo'n raar woord vond. Het wordt nu dan wel algemener gebruikt voor iemand die niet in god gelooft, of niet in een christelijke god, maar waarom noemen ze zo iemand dan niet gewoon ongelovig?

Ik heb een paar jaar geleden trouwens geprobeerd om twee hele leuke Jehova-jongens te bekeren, die ze mij hadden gestuurd omdat de gebruikelijke oude dametjes geen aanknopingspunt konden vinden. Daarna heb ik er nooit meer eentje aan m'n deur gehad. Zou ik op de zwarte lijst staan?
Versiering van dit forum
BerichtGeplaatst: Zo Dec 30, 2001 11:55 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
Op mijn werk werken ook enkele praktiserende Moslims. Zij nemen geen enkele aanstoot aan de kerstversieringen en kerstbomen die er staan. Sterker nog, met de kerstpakjesavond hebben ze meegedaan!
Daarom vind ik je kritiek, Ertan, over de kerstversiering op deze pagina nogal merkwaardig. In Nederland / Europa viert men gewoon kerst, christelijk of niet. Van oorsprong is het inderdaad een heidens feest. Men gaat hier toch ook geen kritiek hebben op evt. Moslimfeestversieringen op internetsite's in Islamitische landen?
Bovendien is een internetsitebeheerder vrij om de site zo in te richten als hij/zij wil.

Mijn kritiek is op het feit dat Nederland zogenaamd een seculiere samenleving is waar er scheiding is tussen Kerk en Staat, maar het Christendom (al dan niet gejat van andere geloven) toch weer overal de kop opsteekt, zelfs op dit, ik dacht neutrale forum.

Ik heb vorig jaar ook meegedaan met de Kertsavond, maar dat is ook zoiets, de meesten waren geen Christen/Heiden/whatever... Tuurlijk zeg ik dan niks, ik wil niet ontslagen worden. Het zit zo sterk in de Nederlandse samenleving dat ik mij afvraag hoe seculier Nederland eigenlijk is? Het komt allemaal zo hypocriet bij mij over, dat dubbele, daar krijg ik de kriebels van, brrrr...

e r t a n's Virtual Tora Bora
Versiering van dit forum
BerichtGeplaatst: Zo Dec 30, 2001 22:31 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Om eerlijk te zijn moet ik Ertan gelijk geven.
De nederlanders zijn hypocriet dat nu eenmaal een onderdeel van onze cultuur is.
Ik stoor mij daar ook vreselijk aan omdat niemand voor zijn mening durft uit te komen uit angst om 'verstoten'te worden.
(ik weet even geen andere benaming voor 'verstoten')

De Nederlanders brullen van alles en nog wat maar als het er op aankomt dan zul je niemand zien met een stem of een mening.
Ik vind dat met één woord walchelijk.
Maar goed daar gaat het even niet om...

Ertan geeft zelf ook al toe dat hij niet ontslagen wil worden omdat hij een bepaalde mening heeft, wat ik trouwens niet terecht vind.
Hier in Nederland mag je voor je mening uitkomen,dat is tenslotte de slogan, maar o-wee als je dat echt doet!!

Ik geeft Ertan groot gelijk en het trieste hiervan is dat Ertan behoorlijk geïntegreerd is en ook min of meer de angst van onze hypocriete cultuur heeft gekregen.
Het bovenstaande voorbeeld is daar één van en bijna 80% van de Nederlanders deelt deze angst.

Ertan heeft inmiddels door dat we in een schijn-democratie leven.
Enne, mocht je vastbesloten zijn om je tegen dit systeem te verzetten dan kan ik je alvast voorspellen dat je ergens in een inrichting verdwijnt of ergens anders terecht komt zoals zoveel mensen die wel voor hun mening uit dorsten te komen.

Ik zou zeggen : "if you can't beat them, join them"

Versiering van dit forum
BerichtGeplaatst: Zo Dec 30, 2001 22:36 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Nou Maarten,

Dan ben ik het ook grondig met jou oneens. Weer lekkerlijk makkelijk om op de Nederlanders en hun cultuur af te geven en je zelf beter te voelen.

Voor mij heeft het kerstfeest wel betekenis. Echte betekenis. Maar ik respecteer ook die Nederlanders die het als louter als traditie in ere willen houden en er gezelligheid aan beleven.

Goethe zei het al: afkeer is passief misnoegen en haat is actief misnoegen
Versiering van dit forum
BerichtGeplaatst: Zo Dec 30, 2001 22:38 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Trouwens Maarten,

Stoor jij je dan ook aan de kerstversiering op dit forum?

Goethe zei het al: afkeer is passief misnoegen en haat is actief misnoegen
Versiering van dit forum
BerichtGeplaatst: Zo Dec 30, 2001 23:25 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

't punt wat Ertan maakt is denk ik dat hij zou willen dat het spontaan zou gebeuren. Als het niet spontaan gebeurd is zo'n kerstviering op je werk b.v inderdaad een beetje hypocriet. Omdat het niet spontaan gebeurd krijg je dus mensen die min of meer beledigd zullen zijn als je "Nee" zegt, zij zeggen immers "ja" !!. Als het spontaan gebeurd zou zijn zou zowieso niet iedereen aanwezig zijn omdat er geen checklijst zou worden afgegaan en er door informele organisatie altijd een paar mensen vergeten worden en een "Alweer kerst.. kunnen we dit jaar niet eens een winterduik doen ?" ook bespreekbaar zijn.

Anyway het ging dus niet spontaan en daardoor kwam het dus dat o.a Ertan een beetje halfhartig bij die kerstviering zat en mischien liever een keer gewoon spontaan met de rest van het personeel de dag van de Struisvogel gevierd had en zich minder schaapachtig had gevoeld.

Dit kerst geval is een instantieering van het abstracte eigen wil-verschil probleem tussen de kleine en de grote groep. (o.a het thema van de film Fightclub en het boek Intellectuals and the masses)

Mensen mogen in hun cultuur gedrag veel op schapen lijken, ze staan echter in tegenstelling tot schapen niet makkelijk toe dat je de kudde verlaat.

http://www.xs4all.nl/~vic/opinie/opinie.html
Versiering van dit forum
  Weerwoord forum index » Weerwoorders onderling