Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » 'Geloven' is waarschijnlijk het moeilijkste wat er is... Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 104, 105, 106  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Geloven is waarschijnlijk het moeilijkste wat er is...
mee eens
10%
 10%  [ 2 ]
mee oneens
31%
 31%  [ 6 ]
geloven doe je maar in sprookjes of Sinterklaas
36%
 36%  [ 7 ]
volgens mij moet je het anders zien
21%
 21%  [ 4 ]
weet niet/geen mening
0%
 0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 19

BerichtGeplaatst: Za Jul 29, 2017 9:02 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Nah, tweemaal bijval uit onverwachte hoek.

Maar ik denk niet dat Tedje zijn mening ooit verandert, ik heb hem er namelijk nog nooit op kunnen betrappen. Tedje leest namelijk 'orthodoxe kerk' en dus denkt Tedje orthodox = streng = fout.

Ik denk sowieso dat iedere religie fout is. Ik heb het hier alleen maar over de naam die de kerk zichzelf heeft gegeven en vraag jou waarom die kerk dat gedaan heeft.

Trouwens, de kroeg en de kerk is hier ook traditie. Nu gaat men echter alleen nog maar naar de kroeg en blijft de kerk leeg.

BerichtGeplaatst: Za Jul 29, 2017 9:05 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Dus je ziet nu in dat het woord 'orthodox' in de Russische/Griekse Orthodoxe kerk een geheel andere betekenis heeft dan 'streng'?

Kunnen we dit ook de prullenbak in gooien... lees Royy en Elisabeth er even op na:

Tedje schreef:
Al met al is de Russisch orthodoxe kerk vreselijk bekrompen en conservatief, het is er net zo erg als in de moskee.
De Russische orthodoxe kerk is uitermate conservatief, bekrompen en dogmatisch. De heeft niet voor niks de toevoeging orthodox.
de orthodoxe kerk is vele malen erger dan de "gewone" christelijke kerk.
De orthodoxe leer is echter veel strenger en explicieter m.b.t. de goddelijke wetten en dogma's.
het is gewoon bekend dat deze kerk als zeer strikt bekend staat.

Van begin tot eind niet correct gebleken... (maar uiteraard weer ad nauseum herhaald)

BerichtGeplaatst: Di Aug 01, 2017 7:38 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Dus je ziet nu in dat het woord 'orthodox' in de Russische/Griekse Orthodoxe kerk een geheel andere betekenis heeft dan 'streng'?

OK, in het Russisch betekent dat vooruitstrevend, modern en verlicht. Nou goed?

BerichtGeplaatst: Di Aug 01, 2017 9:02 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Is het zo moeilijk voor je om een fout toe te geven?

Moet je direct weer een stropop argument maken om dat te verbergen?

Valt me tegen.

BerichtGeplaatst: Di Aug 01, 2017 10:13 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Welke fout?
De mens maakt z'n eigen kerk.
De Russisch orthodoxe kerk is een erg beklemmend en eng instituut.
Vul de conclusie nu zelf maar in.

BerichtGeplaatst: Di Aug 01, 2017 10:19 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Tedje van Es schreef:
Welke fout?
De mens maakt z'n eigen kerk.
De Russisch orthodoxe kerk is een erg beklemmend en eng instituut.

Daar hadden we het niet over. We hadden het er over dat de aanhangers van dit 'enge instituut' de beklemmende regels aan hun laars lappen.

BerichtGeplaatst: Di Aug 01, 2017 10:46 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Geloven is het makkelijkste wat er is. Zelfs in mijn vroegste jeugd geloofde ik al in Sinterklaas. Ik heb hem zelf gezien, hij stond naast Zwarte Piet.
Echt geloven is iets wat niet te bewijzen is. Als je daar niemand kwaad mee doet is er niks mis mee.
Geloven zit in de mens ingebakken. De Neanderthalers geloofden al in een hiernamaals en gaven hun doden bloemen en gereedschap mee.
Een geloof is iets heel anders dan weten. Een weetje kun je met feiten bewijzen, met een geloof gaat dat niet.

BerichtGeplaatst: Di Aug 01, 2017 14:31 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Poendert
Quote:
Geloven is het makkelijkste wat er is.
Valt best tegen hoor ! als een kind in een gelovig gezin niet luisteren wil, wordt ie door de eigen ouders, op last van een of andere kerkgemeenschap stelselmatig onderdrukt .
Quote:
Echt geloven is iets wat niet te bewijzen is. Als je daar niemand kwaad mee doet is er niks mis mee.
Oh, dus kinderen HUN eigen vrije wil, onder dwang eigen normen en waarden opdringen en voor het leven geestelijk verminken - zonder bewijs - doet niemand geen kwaad ?
Nooit gehoord van religieuze heilige oorlogen of Joden variant talmoed ?
Quote:
Een geloof is iets heel anders dan weten. Een weetje kun je met feiten bewijzen, met een geloof gaat dat niet.

Maar wel de gevolgen, zonder Ĺbewijsĺ hitst in naam van God ż van de wereld elkaar op !
Omdat gelovigen zelfs wetenschappelijke oplossingen de pil niet mogen .
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Aug 01, 2017 15:56 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Quote:
Oh, dus kinderen HUN eigen vrije wil, onder dwang eigen normen en waarden opdringen en voor het leven geestelijk verminken - zonder bewijs - doet niemand geen kwaad ?
Normen en waarden worden altijd overgedragen, een kind heeft die van nature niet zelf, een kind heeft slechts instinctieve aandrangen: behoefte aan eten, bescherming, knuffels, warmte, maar ook: behoefte aan gezelschap, nieuwsgierigheid naar andere kinderen. Dat laatste maakt dat kinderen van nature op zoek zijn naar communicatie, praten maar ook lichaamstaal, waarbij dat laatste grotendeels instinctief is. Praten een taal is op zich al iets waarin allerlei culturele codes zitten, dus woorden die geassocieerd worden met goed, lachen, vertedering, blijdschap, beloning, goedkeuring of kwaad, straf, vermaning, afkeurende blikken. Daarnaast krijgen kinderen te maken met meer expliciet overgedragen normen en waarden: hij of zij moet weten hoe zich te gedragen zonder voortdurend ruzie te krijgen, en geaccepteerd te worden door de rest.

Quote:
kinderen HUN eigen vrije wil
Kinderen hebben wel een eigen vrije wil, maar die komt juist neer op de instinctieve aandrangen. En die moeten kinderen leren beheersen. Dat heet opvoeding.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Di Aug 01, 2017 18:10 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

In de door U beschreven periode zou geen enkel geloof onbewuste wils onbekwame babyĺs mogen dopen vormen of programmeren voor een xx systeem .
Elk kind heeft recht op respect van vrije wil om onopgevoede dolgedraaide agressieve ouders te waarschuwwen dat hij ze ook in elkaar mept, als pa/ma zich niet beheersen !
Moeten ze later in het leger ook .

Laatst aangepast door 10 miljoenste op Di Aug 01, 2017 19:01, in totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Di Aug 01, 2017 18:41 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Moppersmurf schreef:
Daar hadden we het niet over. We hadden het er over dat de aanhangers van dit 'enge instituut' de beklemmende regels aan hun laars lappen.

Exact.

BerichtGeplaatst: Di Aug 01, 2017 19:32 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Moppersmurf schreef:

En ik zeg nou juist dat de mensen zelf hun kerk maken.

BerichtGeplaatst: Di Aug 01, 2017 20:54 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Dat houdt dan dus in dat de Russische kerk (die door de Russische aanhangers wordt gemaakt, die op hun beurt de regels aan hun laars lappen) niet streng is zoals jij beweert.

BerichtGeplaatst: Di Aug 01, 2017 21:13 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

......en zeker niet te vergelijken met de islam. Bij mijn weten heeft nog nooit een Rus geroepen 'God is Groot !' tijdens een terroristische aanslag.

Cool

BerichtGeplaatst: Di Aug 01, 2017 21:25 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Dat houdt dan dus in dat de Russische kerk (die door de Russische aanhangers wordt gemaakt, die op hun beurt de regels aan hun laars lappen) niet streng is zoals jij beweert.

Dan zou ze niet orthodox heten. Gelovigen zijn hypocriet.

Trouwens wat maak je je toch druk? Als ik het over die achterlijke islam heb dan hoor ik je niet, maar zeg ik iets over die iets minder achterlijke orthodoxe kerk van Rusland dan sta je op je achterste benen.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 02, 2017 0:12 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Tedje van Es schreef:
Dan zou ze niet orthodox heten.

De Russisch orthodoxe kerk is gesticht in 988. Komt het nou echt niet bij je op, dat de tijden veranderd zijn, dat de mensen in die 1029 jaar anders zijn gaan denken, en dat die kerk alleen bij naam nog orthodox is?

Tedje van Es schreef:
Gelovigen zijn hypocriet.

Misschien is dat dan wel de reden dat de kerk nog steeds 'orthodox' heet, terwijl (behalve de priesters) niemand meer orthodox is.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 02, 2017 8:14 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

In tegenstelling tot onze kerk heeft de Russisch orthodoxe kerk geen Verlichting doorgemaakt en ik ben ervan overtuigd dat de Nederlandse christen heel wat minder orthodox is dan de Russisch orthodoxe gelovige.

Maar zoals ik eerder al opmerkte snap ik de drukte, die er gemaakt wordt, niet.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 02, 2017 12:37 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Er wordt geen drukte gemaakt Tedje. Ik denk dat je eens moet leren dat als je zomaar iets neertypt uit het niets, dat je dat enigszins moet onderbouwen. Als anderen dat namelijk anders zien (zo werkt een forum ook) en vragen naar je argumenten, dan hopen ze een gedegen antwoord te krijgen.

Echter, jij geeft steevast niet thuis of komt met een stropop redenering. Ik vraag me soms echt af waarom je op een discussieforum bent. Wil je nu de discussie aan, of wil je alleen je hart luchten/ongezouten mening kwijt?

Ik verwacht een degelijk weerwoord van je.

Er zijn nu 4 mensen geweest die aangeven dat het woordje 'orthodox' een erfenis is uit het verleden en dat dat woord niet automatisch uitgelegd kan worden als 'strikt'. Jij zet daar totaal niets tegenover maar blijft gewoon herhalen dat 'orthodox = strikt'.

Kan beter vind ik.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 02, 2017 13:36 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ach kom toch, Cliff! Ik zeg even terloops iets over de bekrompen Russisch orthodoxe kerk en jij zit gelijk in de gordijnen, waarna je er een hele discussie aan vast begint knopen. Als ik iets soortgelijks zeg over de islam dan hoor ik je niet.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 02, 2017 15:36 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Tedje van Es schreef:
Ach kom toch, Cliff! Ik zeg even terloops iets over de bekrompen Russisch orthodoxe kerk en jij zit gelijk in de gordijnen, waarna je er een hele discussie aan vast begint knopen. Als ik iets soortgelijks zeg over de islam dan hoor ik je niet.

Cliff is dan ook niet met een moslima getrouwd.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 02, 2017 19:04 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

O, is het dat?

BerichtGeplaatst: Wo Aug 02, 2017 19:17 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

http://nos.nl/op3/artikel/2186153-deze-ipadpriester-zuidasrabbijn-en-polderimam-willen-ons-vertrouwen-terug.html

Quote:
Preken vanaf een iPad, in de Starbucks of bij het zwembad. Jonge geestelijken pakken het net even anders aan dan hun oudere collega's. En dat is hard nodig. Jongeren zijn steeds minder godsdienstig. En het vertrouwen in geestelijken is laag in Nederland, volgens religiewetenschapper Henk Tieleman.

Het vertrouwen is laag? Hoe zou dat toch komen... Ik heb wel 'n idee...

BerichtGeplaatst: Wo Aug 02, 2017 19:18 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:
O, is het dat?
Ik dacht makkelijk praten met verwant belang in Rusland, maar dorst niet te onderbouwen .
BerichtGeplaatst: Do Aug 03, 2017 0:25 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:

Ach jee, nog steeds geen argument: dan maar op de persoon?

Ik heb het wel gehad met je.

BerichtGeplaatst: Do Aug 03, 2017 8:22 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Op de persoon? Hoe kom je daarbij?
Lees de discussie even terug. Ik maak een zijdelingse opmerking over de bekrompenheid van de Russisch orthodoxer kerk en jij reageert daarop als door een wesp gestoken.

Het zal me werkelijk worst wezen wat die orthodoxen allemaal achter hun altaar uitvreten. Hun leer is gewoon bekrompen.

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie