Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » 'Geloven' is waarschijnlijk het moeilijkste wat er is... Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 103, 104, 105, 106  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Geloven is waarschijnlijk het moeilijkste wat er is...
mee eens
10%
 10%  [ 2 ]
mee oneens
31%
 31%  [ 6 ]
geloven doe je maar in sprookjes of Sinterklaas
36%
 36%  [ 7 ]
volgens mij moet je het anders zien
21%
 21%  [ 4 ]
weet niet/geen mening
0%
 0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 19

BerichtGeplaatst: Do Jul 20, 2017 12:45 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Russen zijn ondanks het communisme altijd erg religieus geweest.

In bijgeloof ja. Maar goed, alle geloof is bijgeloof,.

Quote:
Maar hier kom je niet weg als je de hostie niet onmiddellijk in je mond stopt en op eet.

Oh, wat doen ze dan? Gaat de priester op de vuist met je? Of word je na de dienst in het fietsenhok in elkaar gebeukt.

Quote:
Al met al is de Russisch orthodoxe kerk vreselijk bekrompen en conservatief, het is er net zo erg als in de moskee.

Ik zou het niet weten. Je vergelijkt nu overigens wel een religie met een gebouw, wat ik raar vind. Mijn ervaring is dat de islam vele malen strikter is. Dat zie je alleen al aan de richtlijnen voor voeding, financiële handelingen, aantal keer bidden en last-but-not-least: het besnijden van kinderen.

BerichtGeplaatst: Za Jul 22, 2017 20:06 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
In bijgeloof ja. Maar goed, alle geloof is bijgeloof.

Nou, de Russisch orthodoxe kerk is anders een erg grote kerk (groot geloof). Dat is geen bijgeloof meer.

Quote:
Oh, wat doen ze dan? Gaat de priester op de vuist met je? Of word je na de dienst in het fietsenhok in elkaar gebeukt.

Nee hoor, iedereen stopt dat ding in z'n mond.

Quote:
Ik zou het niet weten. Je vergelijkt nu overigens wel een religie met een gebouw, wat ik raar vind.

Als ik het in deze context over de kerk heb dan bedoel ik natuurlijk de religie. Vreemd dat je dat niet snapt.
De Russische orthodoxe kerk is uitermate conservatief, bekrompen en dogmatisch. De heeft niet voor niks de toevoeging orthodox.

Quote:
Mijn ervaring is dat de islam vele malen strikter is. Dat zie je alleen al aan de richtlijnen voor voeding, financiële handelingen, aantal keer bidden en last-but-not-least: het besnijden van kinderen.

Dat klopt. Als het om bekrompenheid, conservatisme of achterlijkheden gaat dan staat van alle religies de islam met stip bovenaan.
Maar de orthodoxe kerk is vele malen erger dan de "gewone" christelijke kerk.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 23, 2017 9:38 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Nou, de Russisch orthodoxe kerk is anders een erg grote kerk (groot geloof). Dat is geen bijgeloof meer.

Maar relatief nieuw. Tijdens het communisme mocht geloof niet openlijk beleid worden... iets waar jij je misschien ook wel in kan vinden? Religie was iets wat je voor jezelf hield, dus achter de voordeur.

Quote:
Nee hoor, iedereen stopt dat ding in z'n mond.

En als je dat niet doet?

Quote:
De Russische orthodoxe kerk is uitermate conservatief, bekrompen en dogmatisch. De heeft niet voor niks de toevoeging orthodox.

Daar kan ik me goed in vinden. Toch vind ik de Islam nog strenger.

Quote:
Maar de orthodoxe kerk is vele malen erger dan de "gewone" christelijke kerk.

Kun je daar eens voorbeelden van geven dan? Ik zie namelijk heel veel Russen hun religie met nogal wat vrijheid belijden: ze drinken, ze gaan vreemd, ze gebruiken voorbehoedsmiddelen, ze plegen abortus, etc. Toch zijn ze aanhangers van de Russische kerk.

Ik zie moslims of zelfs gereformeerden en katholieken in Nederland bij lange na niet zo 'los van God' als de Russische christenen.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 23, 2017 10:48 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Spreekbeurt van evolutiebioloog Richard Dawkins geannuleerd door linkse activisten: Hij beledigde de islam!

BerichtGeplaatst: Ma Jul 24, 2017 8:51 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Maar relatief nieuw. Tijdens het communisme mocht geloof niet openlijk beleid worden... iets waar jij je misschien ook wel in kan vinden? Religie was iets wat je voor jezelf hield, dus achter de voordeur.

Relatief nieuw? De orthodoxe kerk in Rusland bestaat al meer dan 1.000 jaar. De tijd van de Russische revolutie tot aan WOII waar het communisme de kerk vervolgde is maar een korte periode in haar bestaan; Stalin begreep dat gelovigen veel kracht putten uit hun kerk en dat hij daarmee het volk beter kon verenigen.

De loop van de geschiedenis staat verder los van mijn mening dat dat je religie maar lekker thuis moet doen. Dat vind ik nog steeds.

Quote:
Kun je daar eens voorbeelden van geven dan? Ik zie namelijk heel veel Russen hun religie met nogal wat vrijheid belijden: ze drinken, ze gaan vreemd, ze gebruiken voorbehoedsmiddelen, ze plegen abortus, etc. Toch zijn ze aanhangers van de Russische kerk.

Die dingen doen "gewone" christenen ook. De orthodoxe leer is echter veel strenger en explicieter m.b.t. de goddelijke wetten en dogma's.

Quote:
Ik zie moslims of zelfs gereformeerden en katholieken in Nederland bij lange na niet zo 'los van God' als de Russische christenen.

Ik denk dat je dan niet goed kijkt naar de Nederlandse - en de Russische christen.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 24, 2017 10:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Relatief nieuw? De orthodoxe kerk in Rusland bestaat al meer dan 1.000 jaar.

Dat bedoel ik niet hè. Wat ik bedoel is dat mensen massaal opnieuw christelijk zijn geworden na 1990.

Dat is dus relatief nieuw.

Quote:
Die dingen doen "gewone" christenen ook. De orthodoxe leer is echter veel strenger en explicieter m.b.t. de goddelijke wetten en dogma's.

Nogmaals: kun je daar eens voorbeelden van geven? Want ik zie de Russische orthodoxe christenen zich totaal niets aantrekken van die regels.

Quote:
Ik denk dat je dan niet goed kijkt naar de Nederlandse - en de Russische christen.

Ik denk dat ik veel beter kijk dan jij, alleen al omdat ik ze allebei kan zien. Jij niet. Ben benieuwd waar jij orthodoxe Russische Christenen ziet.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 24, 2017 12:54 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

OK, jij je zin. De orthodoxe kerk heeft niks met orthodox te maken. Die woordkeuze is geheel toevallig, het had net zo goed vrijzinnig kunnen heten.
En ik kan me nog goed herinneren dat een paar punkers in Maastricht voor de ME bont en blauw geslagen werden om vervolgens door de rechterlijke macht naar een werkkamp werden gestuurd omdat ze muziek in de Sint Servaas aan het maken waren.
Razz

BerichtGeplaatst: Ma Jul 24, 2017 18:31 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
OK, jij je zin. De orthodoxe kerk heeft niks met orthodox te maken.

En hoe is dat mijn zin? Ik stel zulks nergens. Oh wacht, je hebt weer geen argumenten?

Quote:
Die woordkeuze is geheel toevallig, het had net zo goed vrijzinnig kunnen heten.

Ah: jouw stelling is dat iets strikt is omdat het woord orthodox erin staat. Het gaat je niet om de praktijk begrijp ik, maar slechts om de linguïstiek.

Quote:
En ik kan me nog goed herinneren dat een paar punkers in Maastricht voor de ME bont en blauw geslagen werden om vervolgens door de rechterlijke macht naar een werkkamp werden gestuurd omdat ze muziek in de Sint Servaas aan het maken waren.

Gaat weer nergens over dit...

Maar goed, net als in de andere discussie over dubbele nationaliteiten weiger je ook maar enigszins op mijn argumenten in te gaan of mijn vragen te beantwoorden. Prima hoor.

BerichtGeplaatst: Do Jul 27, 2017 16:56 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Het gaat weldegelijk ergens over:
A) Die kerk heet niet over niks orthodox. Kun jij me argumenten geven waarom die kerk niet zo zou moeten heten?
B) De punkers zijn veroordeeld. Dat is gewoon achterlijk en het gevolg is van de rigide, orthodoxe houding van die kerk. Dergelijke achterlijkheden vind je ook in islamitische landen.
C) Onze kerk is minstens factor 10 minder achterlijk.

BerichtGeplaatst: Do Jul 27, 2017 21:32 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
A) Die kerk heet niet over niks orthodox. Kun jij me argumenten geven waarom die kerk niet zo zou moeten heten?

Nee, waarom zou ik? Al noemt men het buitenaards... maakt mij geen bal uit.

Ik kijk echter niet zozeer naar de naam van de kerk, die boeit me niet, ik kijk meer naar de volgers van die kerk. Als ik zie dat de volgers van die kerk alle kerkelijke regels aan hun laars lappen, dan vind ik zo'n kerk (of in ieder geval de kerkgangers) nou niet echt strikt in de leer.

Dát zijn de feiten.

Quote:
B) De punkers zijn veroordeeld. Dat is gewoon achterlijk en het gevolg is van de rigide, orthodoxe houding van die kerk. Dergelijke achterlijkheden vind je ook in islamitische landen.

Onzin, maar ik ga die discussie niet meer opnieuw voeren.

Quote:
C) Onze kerk is minstens factor 10 minder achterlijk.

Ach ja, dat kennen we inmiddels wel van jou. Ik zal maar niet meer vragen naar voorbeelden of cijfers. Krijg ik toch niet.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 28, 2017 9:50 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Nee, waarom zou ik? Al noemt men het buitenaards... maakt mij geen bal uit.

Omdat ik je vraag wat orthodox betekent en waarom die toevoeging specifiek voor deze tak van christendom gemaakt is.

Quote:
Dát zijn de feiten.

O, jij kent de 100.000.000 gelovigen. Ik niet maar het is gewoon bekend dat deze kerk als zeer strikt bekend staat. Hetzelfde geldt voor de islam; dat woord betekent niet voor niks onderwerping.

Quote:
Onzin, maar ik ga die discussie niet meer opnieuw voeren.

Waarom zijn ze veroordeeld? Omdat ze muziek in de kerk maakten en dat is in die conservatieve en orthodoxe kringen ten strengste verboden.

Quote:
Ach ja, dat kennen we inmiddels wel van jou. Ik zal maar niet meer vragen naar voorbeelden of cijfers. Krijg ik toch niet.

Ach kom nou toch! Lees de omschrijvingen en definities van Russisch-orthodox of van de islam en je vindt daar dat dit hele conservatieve en rigide religies zijn.
Bovendien is het nog altijd zo dat de mensen de kerk maken en niet andersom. Daarom hebben wij geen kerk meer; wij vinden de gewone christelijke kerk al bekrompen, willen daar niks mee te doen hebben en hebben ze gedecimeerd.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 28, 2017 10:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Waarom zijn ze veroordeeld? Omdat ze muziek in de kerk maakten en dat is in die conservatieve en orthodoxe kringen ten strengste verboden.

Naar mijn mening niet. Bovendien was het geen muziek maar geschreeuw.

Mensen die de kerk of moskee opzoeken om een politiek standpunt te gaan ventileren mogen van mij gearresteerd worden. Zeker als het ook nog eens allemaal vooropgezet is en ze camera's regelen om het vast te leggen en daarna op Internet te posten.

Ik ben absoluut geen fan van geen enkele religie, dat moge duidelijk zijn, maar ik ga niet met veel bombarie en lawaai een moskee binnendringen om daar een politiek standpunt te maken. Dat ook nog te laten filmen en posten op Internet. Sodemieter op.

En mensen zijn ook totaal niet consequent hierin, want ik weet zeker dat wanneer de welbekende haakneusvlogger uit Zaandam hetzelfde zou doen in een katholieke kerk dat de wereld te klein is.

Het gevalletje 'Pussy Riot' was een slim uitgedachte en vooropgezette actie. Zo kennen we Pussy Riot inmiddels wel, want als ze een actie gaan uitvoeren dan bellen ze eerst alle westerse persbureau's op en vervolgens maken ze een drama, provoceren ze net zo lang tot ze gearresteerd worden, verzetten ze zich daar ook hevig tegen en laten dat dan filmen door zoveel mogelijk westerse camera's. Op die manier kunnen ze dan Rusland weer in een kwaad daglicht stellen, iets waar de Westerse media graag aan mee doet.

Dit spelletje kan overal gespeeld worden, ook in Nederland, waar een groepje Marokkanen continu een conflict met de politie kan opzoeken, zich steevast kan laten arresteren met veel verzet zodat ze een paar klappen oplopen, dit laten filmen en posten op Internet en dan doen alsof Marokkanen in Nederland dor de politie zonder enige reden in elkaar geramd worden.

Tja... als je dat spelletje niet doorziet...

Maar goed, nu laat ik me toch weer overhalen om de feiten neer te zetten zoals ze werkelijk zijn. Daar wordt dan niets mee gedaan en over een maand of 2-3 wordt het oude standpunt exact weer herhaald. Dat ken ik inmiddels wel hoor.

Quote:
Ach kom nou toch! Lees de omschrijvingen en definities van Russisch-orthodox of van de islam en je vindt daar dat dit hele conservatieve en rigide religies zijn.

Ja, maar kijk nu een naar de volgers daarvan (wat je weigert te doen uiteraard). De moslims leven zeer strikt: bidden veel, leven voedingsregels na, leefregels, mutileren hun kinderen, etc.

Kijk nu eens naar de aanhangers van de Russische 'orthodoxe' kerk (en bedenk ook dat er eigenlijk geen ander christendom is in Rusland). Ze overtreden alle regels van diezelfde kerk....

Ik zie een duidelijk verschil. Jij blijft maar hameren op het woordje 'orthodox' en dat triggert je dan in een soort anti-fundamentalistische-modus.

Kijk eens even naar de Limburgse katholiek. Hoe zeer leeft die nog volgens de regels van de kerk? Dan kan die kerk streng orthodox katholiek zijn, volgens de letter van het Vaticaan, maar als de volgers zich er niet aan houden - hoe strikt is dat geloof dan?

Dat jij Russisch Orthodox vergelijkt met de Islam is sowieso al zeer vreemd... Russische Orhtodoxe gelovigen zijn bij lange na niet zo strikt in de leer als Nederlandse Gereformeerden.

Quote:
Bovendien is het nog altijd zo dat de mensen de kerk maken en niet andersom.

Exact, en jij pakt het woordje 'orthodox' uit de kerk en plakt dat op de mensen. Zo werkt het niet, je zegt zelf al: de mensen maken de kerk, die Russische christenen daar is zeer weinig orthodox aan... ze staan in de rij voor de abortuskliniek bv.

Laatst aangepast door Cliff op Vr Jul 28, 2017 10:29, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Vr Jul 28, 2017 10:18 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Orthodoxe mensen maken een orthodoxe kerk. Als de mensen zelf niet orthodox zijn dan zou die kerk geen leden krijgen.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 28, 2017 10:31 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Het is slechts een naam... Russische kerk is ook prima. Als jij je niet over het woordje 'orthodox' heen kunt zetten omdat je een zwarte waas voor je ogen krijgt, so be it.

De aanhangers van die kerk zijn in ieder geval alles behalve 'orthodox'.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 28, 2017 12:32 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Nee Cliff, het is niet slechts een naam; de mens maakt zijn kerk, de kerk maakt niet zijn volgelingen.

Nederlandse christenen hebben massaal hun kerk de rug toegekeerd omdat ze het niet eens waren met de conservatieve opvattingen van Rome. Alleen de conservatieve gelovige bleef over.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 28, 2017 14:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Nogmaals: de Russische gelovige is alles behalve conservatief: hij zuipt, steelt, pleegt overspel, gaat voor abortus en als het even kan onvrijwillige euthanasie.

Men gelooft daar omdat het in is en heeft vooral de houding 'baat het niet dan schaadt het niet'. Als de kerk echter stelt dat ze minder moeten drinken, overspelen en abortussen moeten plegen dan denkt iedere gelovige Rus: ja daaaaag, daar ga ik toch echt zelf wel over.

Dus ik ben het met je eens: mensen maken de kerk, en de mensen zijn alles behalve orthodox.

En als je het verder niet wilt snappen, prima, je krijgt wederom het laatste woord.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 28, 2017 17:50 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Tedje van Es schreef:
Nee Cliff, het is niet slechts een naam; de mens maakt zijn kerk, de kerk maakt niet zijn volgelingen.

De mens maakt niet de kerk, de mens maakte, verleden tijd. Dat 'orthodox' is van minstens duizend jaar geleden.

Tedje van Es schreef:
Nederlandse christenen hebben massaal hun kerk de rug toegekeerd omdat ze het niet eens waren met de conservatieve opvattingen van Rome. Alleen de conservatieve gelovige bleef over.

Dat is niet te vergelijken, dat is een cultuurverschil. Wij vinden het hypocriet om lid te blijven van de kerk als ons het conservatisme niet aanstaat. De gemiddelde Rus denkt daar blijkbaar anders over.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 28, 2017 20:25 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

De term "orthodox" is wat misleidend bij de Oosters-Orthodoxe kerken en betekent in die zin zeker niet "streng-gelovig" of whatever. Ze zitten over t algemeen aan de linkerkant van Rome, met minder nadruk op regels en meer nadruk op beleving van het geloof.

Tedje van Es schreef:

Dat is veel te kort door de bocht. Ik weet dat Limburgers zijn gewend aan 1 smaakje: de kerk van Rome en haar Romeinse keizer.
De rest van Nederland is gewend aan vele smaakjes, van uitermate streng tot zeer vrijzinnig, waar de leden van de gemeente bepalen wat de gemeente doet en vindt. Wat je ziet is dat eigenlijk de hele vrijzinnige en midden-vleugel van de kerken uitsterft of leegloopt, ondanks dat die delen van de protestantse kerk helemaal geen conservatieve opvattingen hebben.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 28, 2017 21:14 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Royy schreef:
De term "orthodox" is wat misleidend bij de Oosters-Orthodoxe kerken en betekent in die zin zeker niet "streng-gelovig" of whatever. Ze zitten over t algemeen aan de linkerkant van Rome, met minder nadruk op regels en meer nadruk op beleving van het geloof.

Of een niet-religieuze beleving. Ik zat vroeger in de kerk omdat ik gitaar speelde in het kerkkoor, dat vond ik leuk. Met dat flutverhaaltje en die hostie heb ik nooit wat gehad.

Ik kom vaak in Ierland, en ook daar gaat de ontkerkelijking hard, toch merk je daar weinig van. Ook als ze niet meer geloven gaan ze toch naar de kerk uit traditie, en daarna samen naar de kroeg uiteraard. De kroeg is nooit verder dan 50 meter van de kerk. Na de mis is het voor de kastelein top omzet.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 28, 2017 21:25 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Nah, tweemaal bijval uit onverwachte hoek.

Maar ik denk niet dat Tedje zijn mening ooit verandert, ik heb hem er namelijk nog nooit op kunnen betrappen. Tedje leest namelijk 'orthodoxe kerk' en dus denkt Tedje orthodox = streng = fout.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 28, 2017 21:32 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Moppersmurf schreef:
Of een niet-religieuze beleving. Ik zat vroeger in de kerk omdat ik gitaar speelde in het kerkkoor, dat vond ik leuk. Met dat flutverhaaltje en die hostie heb ik nooit wat gehad.

Ik kom vaak in Ierland, en ook daar gaat de ontkerkelijking hard, toch merk je daar weinig van. Ook als ze niet meer geloven gaan ze toch naar de kerk uit traditie, en daarna samen naar de kroeg uiteraard. De kroeg is nooit verder dan 50 meter van de kerk. Na de mis is het voor de kastelein top omzet.

In Rusland gaat het precies hetzelfde. Het heeft een culturele identiteit gegeven. En wat ik al zei, een heel hoog 'baat het niet dan schaadt het niet' gehalte. De Rus ziet het Christendom als homeopathie. Ze steken graag een kaarsje op voor iemand die hulp nodig heeft. Of ze werkelijk geloven dat het helpt doet er niet toe... het is een kleine moeite die je kunt nemen. Hetzelfde geldt voor de 'ikonen' of 'het kruisje om de nek'.

Soms denk ik wel eens dat het christendom in de plaats is gekomen van het communisme. Hier is namelijk alleen de slechte kant van het communisme doorgedrongen, maar 'commune' houdt ook in 'saamhorigheid'. Er werd heel veel samen gedaan onder de vlag van het communisme wat hier eigenlijk ook gebeurt: de vereniging van eigenaren, de buurtfeesten, de scouting, koningsdag, etc. was er allemaal onder de vlag van het communisme en verdween bij de val van de USSR.

Daar kwam onder andere het Christendom voor terug. De saamhorigheid. Dingen samen doen, ergens samen afspreken en elkaar samen ontmoeten. En ja, bij Russen gaat het na de kerk ook vaak ontaarden in vreet en zuipfeesten waarbij werkelijk alles op tafel komt. En veel dans en muziek.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 28, 2017 22:30 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Cliff schreef:
Maar ik denk niet dat Tedje zijn mening ooit verandert, ik heb hem er namelijk nog nooit op kunnen betrappen. Tedje leest namelijk 'orthodoxe kerk' en dus denkt Tedje orthodox = streng = fout.

Tedje = orthodox atheïst = streng = fout. Very Happy

BerichtGeplaatst: Vr Jul 28, 2017 23:36 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Royy schreef:

Volgens mij is dit correct want er bestaat ook een Grieks orthodoxe kerk.
Ook die gelooft niet in de Paus in Rome maar is wel katholiek. Zoals Maria verering en veel beelden in de kerk.
Church of England is eigen helemaal niet protestant maar ze zijn weggelopen katholieken.
De mis is het zelfde maar geen paus en geen communie.
Protestanten zijn in vele smaken en gebaseerd op de leer van Luther of Calvijn.

Is Orthodox niet gebaseerd op het oude Constantinople?
https://en.wikipedia.org/wiki/Constantinople
Later omgedoopt tot Istanboel.
From the mid-5th century to the early 13th century, Constantinople was the largest and wealthiest city in Europe[6] and it was instrumental in the advancement of Christianity during Roman and Byzantine times as the home of the Ecumenical Patriarch of Constantinople and as the guardian of Christendom's holiest relics such as the Crown of Thorns and the True Cross. After the final loss of its provinces in the early 15th century, the Byzantine Empire was reduced to just Constantinople and its environs, along with Morea in Greece, and the city eventually fell to the Ottomans after a month-long siege in 1453.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eastern_Orthodox_Church

Its most prominent episcopal see is Constantinople. The majority of Eastern Orthodox Christians live in Greece, eastern Europe, the Caucasus and Russia, with less numerous communities in the former Byzantine regions of the eastern Mediterranean, Africa and the Middle East. There are also many in other parts of the world, formed through immigration, conversion and missionary activity.

Orthodox is vaak streng zoals de orthodoxe Joden of moslims maar in de katholieke kerk betekent het iets anders. Na de val van Rome begon de westerse katholieke kerk in Rome met een paus en kardinalen en bisschoppen maar er was een leider. In het oosten ontwikkelde de katholieke kerk anders met geen centrale leider en werd het orthodox genoemd want het was wel katholiek maar niet Rooms katholiek. Er werd meer geleefd naar de Evangeliën. Dus naar de letter van het woord.
De geschiedenis van het christendom is ingewikkelder dan ik dacht. Vooral de eerste 1400 jaar.

Verder als ex - katholiek heb ik ontdekt dat deze kerk heel anders is in Nederland of de VS of Zuid Europa.
Zoals al gezegd werd maken de mensen de kerk (geloof) en in Noord Europa is deze kerk koeler, behalve in Brabant en Limburg, dan in Portugal of Spanje. Theatraler met processies en trommels en trompetten en met Palm Pasen zijn de straten bezaait met bloeiende tijm en de lantaarn palen zijn versierd met palm bladeren.
Ook in Midden en Zuid Amerika is er meer theater dan in bv de VS of in Noord Europa.

Laatst aangepast door Elisabeth op Za Jul 29, 2017 2:22, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Za Jul 29, 2017 1:26 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Loetje schreef:

Vreemd dat LINKS vroeger altijd tegen het christendom heeft geschopt.
Vooral in Nederland met het liedje Popie Jopie toen paus Paulus Johannes naar Nederland kwam.
En nu overal op universiteiten, waarvan je verwacht dat ze het recht van meningsuiting hoog in het vaandel hebben, plotseling de islam verdedigen? Berkely was altijd een van de beste universiteiten van de VS waar wetenschap hoog stond aangeschreven en plotseling wordt Richard Dawkins geannuleerd omdat hij kritiek heeft op de islam?
Hij heeft als atheïst kritiek op alle religies maar plotseling is dit verboden op de meest regisseuse religie ter wereld! Een religie waar je als vrouw wordt onderdrukt. Waar je als afvallige ter dood wordt veroordeeld.

Ik denk dat de westerse wereld gek is geworden. Maluku, Penga, Loco, Verruckt, Mal, Knettergek.
Als atheïst ga ik maar een kaarsje opsteken bij Maria in een van de 28 katholieke kerken in mijn stadje.
Misschien verschijnt zij, zoals in Fatima met een boodschap?

BerichtGeplaatst: Za Jul 29, 2017 8:58 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Nogmaals: de Russische gelovige is alles behalve conservatief: hij zuipt, steelt, pleegt overspel, gaat voor abortus en als het even kan onvrijwillige euthanasie.

Religieuzen zijn nou eenmaal hypocriet.

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie