Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » 'Geloven' is waarschijnlijk het moeilijkste wat er is... Ga naar pagina 1, 2, 3 ... 104, 105, 106  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Geloven is waarschijnlijk het moeilijkste wat er is...
mee eens
10%
 10%  [ 2 ]
mee oneens
31%
 31%  [ 6 ]
geloven doe je maar in sprookjes of Sinterklaas
36%
 36%  [ 7 ]
volgens mij moet je het anders zien
21%
 21%  [ 4 ]
weet niet/geen mening
0%
 0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 19

'Geloven' is waarschijnlijk het moeilijkste wat er is...
BerichtGeplaatst: Zo Jul 06, 2003 9:56 Plaats reactie Reageer met quote
Hajar

Shock Volgens mij en wie ben ik, is 'geloven' iets zonder direct bewijs voor waar aannemen, oftewel een gegeven accepteren waarvan de waarheid niet is aan te tonen.

We kunnen niet wetenschappelijk bewijzen dat er een God is, niet direct althans, zoals we ook niet kunnen bewijzen dat er een Laatste Dag komt, waarop God de mensen uit het graf laat wederopstaan, beoordeelt en indeelt richting hel of paradijs. We kunnen ook niet bewijzen dat er een hiernamaals is, een toekomst, of een satan.

Het enige dat we hebben, zijn geschriften waarin Gods woord, Zijn belofte voor de toekomst, beschrijving over profeten, de duivel en normen voor goed en kwaad instaan. Beschrijvingen over de geschiedenis van profeten en over natuurverschijnselen zijn deels al bewezen als zijnde waar aan de hand van de natuurwetenschappen en archeologische vondsten, althans voor Bijbel en Qor'aan. Maar we kunnen niet bewijzen dat het paradijs komt, zoals we ook het bestaan van het nirwana niet kunnen bewijzen.

Wat denkt u? Wat is geloven voor u?
Of vindt u geloven dom, opium voor het volk?

Hij verleent hen uitstel tot een vastgenoemde termijn 16:61
''Is het probleem niet de bedoeling?"
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Jul 06, 2003 10:51 Plaats reactie Reageer met quote
Circe

Ik zou de vraag andersom willen beantwoorden:
volgens mij is het stoppen met geloven het moeilijkste wat er is.

Hoe anders kan men blijven vasthouden aan het geloof in de almachtige God indien men door simpele deductie tot het besef moet komen dat de perceptie die de meesten van kindsaf werd ingelepeld totaal niet kan kloppen?

Is God willing to prevent evil, but not able?
---> Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing?
---> Then he is malevolent.
Is he both able and willing?
---> Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing?
---> Then why call him God?

-- Epicurus, quoted from Erik Hoepfinger, personal note to Cliff Walker, July 9, 2001

en verder zeg ik niks meer.
BerichtGeplaatst: Zo Jul 06, 2003 11:28 Plaats reactie Reageer met quote
Hajar

Blijkbaar werkt het toch via andere lijnen dan wij denken. Er is kwaad en er is een dood. Kwaad wordt gezien als een beproeving, Bijbel en Qor'aan leggen het in elk op die wijze uit en de dood als slechts een overgang naar de volgende fase, het hiernamaals.

In een aantal landen wordt nog steeds om die reden de doodstraf uitgevoerd: doodgaan is minder definitief dan wel gedacht wordt en de schuldige krijgt hoe dan ook goddelijke straf. Mocht toch een onschuldige ter dood veroordeeld zijn, kan die een grote beloning verwachten in het hiernamaals. Maar dat is misschien schrale troost voor de nabestaanden...

BerichtGeplaatst: Zo Jul 06, 2003 13:23 Plaats reactie Reageer met quote
Circe

Quote:
In een aantal landen wordt nog steeds om die reden de doodstraf uitgevoerd: doodgaan is minder definitief dan wel gedacht wordt en de schuldige krijgt hoe dan ook goddelijke straf. Mocht toch een onschuldige ter dood veroordeeld zijn, kan die een grote beloning verwachten in het hiernamaals. Maar dat is misschien schrale troost voor de nabestaanden...

Als ik je goed begrijp, dat maakt het in jouw visie niets uit of je iemand terdood brengt of niet?

Dus: je vermoordt iemand, maar als die persoon onschuldig is, dan wacht hem een veel beter leven (waar staan de rijen wachtenden alvast?)

Indien je echter iemand vermoordt die volgens JOU 'ergens' schuldig aan is dan heb je jouw almachtige God alvast een handje geholpen op voorhand?

Waar plaatst dat jou? Next to God and possibly higher? Tenslotte beslis jij in beide gevallen EERST!

What we call God's justice is only man's idea of what he would do if he were God.--
Elbert Hubbard, from Ira D. Cardiff, What Great Men Think of Religion, quoted from James A. Haught, ed., 2000 Years of Disbelief

Maar stel nu dat er géén God is? Dat die God enkel in JOUW perceptie bestaat.
Waar plaats je jezelf dan ? (gegeven dat je nog steeds mensen zomaar de dood injaagt omdat ze "ergens" aan iets schuldig zijn)
Dan ben je dus gewoon een ordinaire MOORDENAAR!

Geloven geeft je in jouw geval je eigen excuus om je medemensen in naam van jouw god om het hoekje te helpen!

Wat was je vraag nu weer? Geloven is het moeilijkste wat er is?
Geloven in WAT?

Nog maar eens een citaat:

If the gods listened to the prayers of men, all humankind would quickly perish since they constantly pray for many evils to befall one another.--
---Epicurus, quoted from Eugene O'Connor, The Essential Epicurus

Laatst aangepast door Circe op Zo Jul 06, 2003 14:15, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Zo Jul 06, 2003 14:04 Plaats reactie Reageer met quote
Hajar

Circe schreef:
Quote:

Als ik je goed begrijp, dat maakt het in jouw visie niets uit of je iemand terdood brengt of niet?

Dus: je vermoordt iemand, maar als die persoon onschuldig is, dan wacht hem een veel beter leven (waar staan de rijen wachtenden alvast?)

Ho ho ho! Circe nu kun je de bocht uit vliegen, als je zo hard loopt. Het gaat niet zozeer om mijn visie nu. Ik ben toch blij dat we geen doodstraf meer kennen in onze landen. Ik denk echter ook, dat God exact weet wanneer zijn schepsels geboren worden en weer sterven, en ook hoe hun leven verloopt en hoe ze zullen sterven. Dit staat - denk ik - los van het morele gegeven dat het slecht is om een ander mens te doden. Een moordenaar is in Gods ogen een zondaar en zal daar hoe dan ook een straf voor ontvangen. Maar dat morele gegeven staat los van het slachtoffer, dat inderdaad onnoemelijk veel leed wordt toegedaan, maar van wie het vaststaat dat hij of zij onder moordenaarshanden sterft.

Quote:
Indien je echter iemand vermoordt die volgens JOU 'ergens' schuldig aan is dan heb je jouw almachtige God alvast een handje geholpen op voorhand?

Ik denk dat het in sommige landen inderdaad zo werkt, dat men er zo ongeveer over denkt.

Quote:
Waar plaatst dat jou? Next to God and possibly higher? Tenslotte beslis jij in beide gevallen EERST!

Men beslist op grond van wetten uiteengezet in de Schrift. Men kan er voor kiezen, deze wetten niet uit te voeren en te kiezen voor vergeving of in elk geval behoud van het leven, waar ook vaak voor gekozen wordt. In onze landen geldt dat.

Maar men kan er ook voor kiezen, die wetten wel uit te voeren. En inderdaad het risico te nemen, onschuldigen terecht te stellen. Als er sprake is van niet beter weten dan dat die persoon schuldig is, wordt het doodvonnis wellicht vergeven. Is er sprake van gemakzucht of vooroordeel, dan krijgen de verantwoordelijken tzt hun straf...

Quote:
Maar stel nu dat er géén God is? Dat die God enkel in JOUW perceptie bestaat.
Waar plaats je jezelf dan ? (gegeven dat je nog steeds mensen zomaar de dood injaagt omdat ze "ergens" aan iets schuldig zijn)
Dan ben je dus gewoon een ordinaire MOORDENAAR!

Vanwege dit dilemma hebben veel landen de doodstraf afgeschaft. De scheiding van kerk en staat maakt het onmogelijk, ook ongelovigen iets op te dringen waar zij niet in geloven. Overigens zijn er ook seculiere staten waar de doodstraf bestaat, zoals China en Turkije.

Quote:
Geloven geeft je in jouw geval je eigen excuus om je medemensen in naam van jouw god om het hoekje te helpen!

Wie gelooft, gelooft ook in een goddelijke wet en dus ook in zonde. Het is een zonde om een medemens 'zomaar' te doden. Zoals moordaanslagen uit racisme, hebzucht, opportunisme of afgunst. De goddelijke straf daarop is verschrikkelijk.

Wie gelooft, gelooft tevens ook in de beproeving van godswege. Plagen als ziekten, armoede en dood zijn een beproeving voor de mensen. Kunnen mensen geduld opbrengen, als ze verlies lijden, tegenslag hebben, blijven ze God trouw? Of verlaten ze God? Kunnen mensen het hebben, dat sommigen meer hebben dan een ander? Kunnen mensen accepteren dat God niet alleen liefde is doch ook ontberingen kan opleggen?

Quote:
Wat was je vraag nu weer? Geloven is het moeilijkste wat er is?
Geloven in WAT?

Ik vind dit dilemma best een topic en een aparte discussie waard.

Quote:
Nog maar eens een citaat:

If the gods listened to the prayers of men, all humankind would quickly perish since they constantly pray for many evils to befall one another.--
---Epicurus, quoted from Eugene O'Connor, The Essential Epicurus

Ik vraag het me af...want het is bekend, dat mensen ook voor andermans welzijn bidden.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 06, 2003 14:06 Plaats reactie Reageer met quote
Circe

Het is de dag van citaten.

Om mijn eerste posting kracht bij te zetten, blijkbaar ben ik niet alleen in die overtuiging:

We are all tattooed in our cradles with the beliefs of our tribe; the record may seem superficial, but it is indelible. You cannot educate a man wholly out of the superstitious fears which were implanted in his imagination, no matter how utterly his reason may reject them.--
Oliver Wendell Holmes, Sr., (1809-1894)
American physician, writer, and professor of anatomy and physiology at Harvard
quoted from Laird Wilcox and John George, eds., Be Reasonable: Selected Quotations for Inquiring Minds

Stoppen met geloven is dus zéér moeilijk!

BerichtGeplaatst: Zo Jul 06, 2003 14:51 Plaats reactie Reageer met quote
Hajar

Helemaal mee eens.

Er staat in de Qor'aan ook zo'n tekst, ik heb hem je zeker al eerder laten zien:

Quote:
...En zo God gewild had zou Hij u gemaakt hebben tot één gemeente maar Zijn bedoeling is u te beproeven in wat Hij u gegeven heeft. Streeft dan vooraan te zijn in de goede daden. Tot God is uw terugkeer altezamen dan zal Hij u kond geven omtrent dat waarin gij verschilde. (5:4Cool

Ik denk dat het voor ons niet makkelijk te overzien is welke club gelijk krijgt. Waarschijnlijk heeft niemand falikant ongelijk! In elk geval lijkt het me onwaar dat we er maar op los mogen doden met het argument van we gaan toch allemaal dood...

BerichtGeplaatst: Zo Jul 06, 2003 15:57 Plaats reactie Reageer met quote
Torero

Geloven is juist de makkelijkste weg kiezen....Het is "verzonnen" door mensen om hun leven een doel te geven. ZOnder doel schijnt men vroeger niet geleefd te kunnen hebben. Er zijn mensen die dat geloof nog steeds volhouden, maar gelukkig wordt dat minder (iig in de Westerse wereld).

Persoonlijk geloof is nog niet eens zo'n ramp, maar georganiseerde religie is een paradijs voor manipulatie en onderdrukking.

Wat ik nooit snap van gelovigen is dat ze de Wetenschap voor WAAR aannemen, BEHALVE als het botst met hun geloof. Zo wordt het de evolutieTHEORIE genoemd, terwijl ik spreek over evolutieLEER...

"geloven" jullie wel in halfwaardetijden, in fossielen, in plaatbewegingen, in gebergtevorming, in productie van olie en gas, etc. etc. etc. etc....??

Het grensvlak van geloof en wetenschap wordt steeds meer verschoven in de richting van Wetenschap. Dat is een goede progressieve ontwikkeling, die aantoont dat religie/geloof in feite achterhaald is/wordt.

Waar de Wetenschapper zich helemaal dood moet nuanceren en pagina's tellende bewijzen moet tonen, kan een gelovige het afdoen met een "ja, dat geloof ik nou eenmaal zo..." Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Zo Jul 06, 2003 16:36 Plaats reactie Reageer met quote
curacaoteam

Geloven (in religieuze zin) is het gemakkelijkste wat er is. Ben het zeker met Circe eens dat het niet(meer) geloven vele malen moeilijker is.

Biologisch gezien is het waarschijnlijk een overblijfsel uit de oertijd, waarbij het dominante mannetje of vrouwtje de leiding neemt en de rest van de groep zich daaraan onderwerpt.

Het, noem het sociale, patroon dat zich daarbij ontwikkelt bestaat uit signalen, waarbij de 'leider' met grote regelmaat een bevestiging van het leiderschap eist en zijn groep of stam signalen af geeft dat deze het leiderschap nog steeds erkent. Je zo klein mogelijk maken als je de leider benadert of benaderd wordt.

Bij het overleven is een dergelijk gedrag behoorlijk handig. Het voorkomt dat de individuele groepsleden als kippen zonder koppen alle kanten oprennen bij bedreigende situaties, waar samenwerking noodzakelijk is.

Dit gedrag, of beter instinct, heeft zich geritualiseerd. Je hoofd buigen (klein maken), je handen vouwen (ik doe je niets), knielen (je zo klein mogelijk maken en je achterwerk aanbieden) de grond kussen (voeten likken). Het zijn allemaal gebaren die onderdanigheid uitdrukken.

Persoonlijk denk ik dat dergelijke rituelen zijn ontstaan uit noodzaak. Het onderdrukken van vijandige gevoelens bijvoorbeeld tussen verschillende groepen, waar samenwerking geboden was. M.a.w.: situaties waarbij het ongewenst was dat de verschillende groepen onderling elkaar de koppen in bleven slaan.

Twee leiders kunnen immers zonder al te veel gezichtsverlies zich onderwerpen aan iets dat nog machtiger dan zij. En vandaaruit 'gehoorzaamheid' (onderwerping) op te leggen aan hun stam. Waarbij hun leiderschap, door hun rol als vertolkers van die hogere macht, niet al te veel schade ondervindt.

Eenheid in plaats van tweedracht, eigenlijk een briljante vorm van conflictbeheersing. Wat helaas later een wat uit de hand gelopen eigen leven is gaan leiden.

Je zou dus kunnen zeggen dat 'geloof' ongeacht in welke vorm zich dit voor doet, is aangeboren. Datgene waar je in gelooft, wordt door je omgeving bepaald.

Dat maakt het ook zo verdomde moeilijk voor mensen om van het geloof af te stappen. Het druist min of meer tegen je instinct in, met als gevolg een innerlijke worsteling en niet zelden een conflict met je omgeving.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 06, 2003 17:02 Plaats reactie Reageer met quote
jorden

Wat is er zo moeilijk aan geloven?
Alles staat toch in het boekje en anders biedt de geestelijke wel uitkomst.
Dus het is een kwestie van goed lezen of goed luisteren.
Een eigen oordeel is niet nodig.
Lijkt me eigenlijk best moeilijk om alles zo maar te accepteren Confused
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Zo Jul 06, 2003 18:01 Plaats reactie Reageer met quote
Circe

torerootje schreef:
Waar de Wetenschapper zich helemaal dood moet nuanceren en pagina's tellende bewijzen moet tonen, kan een gelovige het afdoen met een "ja, dat geloof ik nou eenmaal zo..."

Is it not better to place a question mark upon a problem while seeking an answer, than to put the label "God" there and consider the matter closed?
-- Joseph Lewis, from The Philosophy of Atheism

En ik vertel jullie lekker niet van welke site ik al die schitterende quotes heb gehaald Wink

Ondertussen is de wetenschap wel al zo ver gevorderd dat we de juiste omgevingstemperatuur van zowel de Hemel als de Hel kunnen berekenen, aan de hand van de overgeleverde teksten :

Afterlife Weather Forecast
(From Applied Optics vol. 11, A14, 1972)

The temperature of Heaven can be rather accurately computed. Our authority is Isaiah 30:26, "Moreover, the light of the Moon shall be as the light of the Sun and the light of the Sun shall be sevenfold, as the light of seven days." Thus Heaven receives from the Moon as much radiation as we do from the Sun, and in addition 7 x 7 (49) times as much as the Earth does from the Sun, or 50 times in all. The light we receive from the Moon is one 1/10,000 of the light we receive from the Sun, so we can ignore that. The radiation falling on Heaven will heat it to the point where the heat lost by radiation is just equal to the heat received by radiation, i.e., Heaven loses 50 times as much heat as the Earth by radiation. Using the Stefan-Boltzmann law for radiation, (H/E)^4 = 50, where E is the absolute temperature of the earth (-300K), gives H as 798K (525C).

The exact temperature of Hell cannot be computed. However, Revelation 21:8 says "But the fearful, and unbelieving ... shall have their part in the lake which burneth with fire and brimstone." A lake of molten brimstone [sulphur] means that its temperature must be at or below its boiling point, 444.6C.

We have, then, that Heaven, at 525C is hotter than Hell at 445C.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 06, 2003 20:39 Plaats reactie Reageer met quote
Hajar

Halfwaardetijden, fossielvorming en soortelijke massa zijn niet strijdig met mijn geloof, de islam. De Qor'aan bevat geen teksten die echt strijdig zijn met de wetenschap en bevat verder zeer algemeen en ruim gestelde teksten over zowel de schepping als de moraal. De Qor'aan stimuleert de mensen ook om kennis te vergaren.

Maar dat soort feiten zijn inmiddels aantoonbaar. Wetenschap is kennis van de mensheid, die door waarneming is gestaafd. Dat geldt niet voor openbaringen over het paradijs, de engelen of satan. Daarom denk ik zelf dat geloven moeilijk is. Het vereist een overgave aan iets dat zich buiten onze waarneming bevat. En dat is, zeker voor de moderne mens, moeilijk te verkroppen.

Ik ben nu ook benieuwd naar reacties van gelovigen, welk geloof ze dan ook aanhangen.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 06, 2003 20:51 Plaats reactie Reageer met quote
Torero

Hajar, vroeger werd bliksem, vulkaanuitbarstingen, platte aarde, antropocentrisch wereldbeeld, supernova's, etc. etc. etc. ALLES werd verklaard door religie, maar de Wetenschap heeft het ingehaald.

Ik hou dicussies met moslims, en ze "geloven" NIET in evolutie. Ik als geoloog vind dat moeilijk te verkroppen (op zn zachtst gezegd). Waar houdt geloof op en begint Wetenschap? Dat grensvlak vind ik interessant, omdat het aantoont wat "wint", snap je?

BerichtGeplaatst: Zo Jul 06, 2003 22:02 Plaats reactie Reageer met quote
margareth

Ik geloof op mijn manier. Een geloof dat opdringerig is en allerlei regeltjes heeft hoeft voor mij niet. Ik geloof dat er iets is na de dood, dit is versterkt door het lezen van vele artikelen over de bijna dood ervaringen en dat het in mijn familie is overkomen. Ik geloof ook wat Torero zegt over evolutie. Dat is bewezen.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 06, 2003 22:06 Plaats reactie Reageer met quote
Chriswitteman

Dit heb ik eerder op een ander forum geschreven:

Elke religie is verwerpelijk.

Ik kom tot deze conclusie, wanneer ik simpelweg om mij heen kijk. Overal in de wereld zijn conflicten, en elke keer constateer ik dat religie hier de belangrijkste oorzaak van is. Vaak spelen verschillende etniciteiten ook een rol, maar religie ligt er altijd dik bovenop. Wat is dat toch? Religie is toch juist vredelievend (hoewel, kben onlangs begonnen in de Koran, en het blijkt dat ik verdoemd ben, want in de eerste 60 strofes van het eerste echte hoofdstuk (De Koe, nr. 2) ben ik voornamelijk bedreigd; als ik niet geloof in Allah en de Laatste Dag, dan zal ik altijd duisternis in mijn leven kennen, en zo nog wat van die dreigementjes; op dat moment begon ik me af te vragen in hoeverre de Islam vredelievend is)?

Religie is niets anders dan het geloof in een opperwezen, een opperwezen dat helaas niet bestaat. Het geloof in een God is simpelweg het gevolg van de vele vragen die wij nog onbeantwoord hebben. Zaken die te complex zijn om met het menselijk brein te verklaren, worden al snel afgedaan als een wonder, een werk van God. Immers, de knagende onzekerheid is niet prettig om mee te leven; religie kan troost bieden en bovendien enorme houvast. Antwoorden op moeilijke vragen, zoals "wat doe ik hier op aarde, wat is mijn doel," is enorm makkelijk te beantwoorden met het antwoord dat het het werk van God is.

Zo geloofde men vroeger, dat de zwaartekracht niet het gevolg was van de enorme massa van aarde, maar simpelweg het werk van God. Het was immers toch wel vreemd dat we bleven plakken op aarde, en alles wat we in de lucht gooide kwam weer terug. Logsich dat we ons afvragen hoe dat kwam; en aangezien het antwoord nog ontbrak, was God de enige verklaring. Nu weten we wel beter.

Het ontstaan van het leven is nog niet wetenschappelijk verklaard. Nu kun je dit, net als de zwaartekracht een paar eeuwen terug, aan God toeschrijven, maar dat is dus het meest gemakkelijke antwoord, waardoor de noodzaak ontbreekt om verder te kijken. Maar is het werkelijk een bevredigend antwoord? Wat wil God, waarom heeft Hij ons gemaakt? In feite blijven alle vragen gewoon open, met God is nog steeds niet de vraag beantwoord wat we hier doen en waarom we hier zijn. Toch zijn vele gelovigen tevreden met het antwoord 'God' op al hun vragen.

Er is geen enkel bewijs dat God bestaat. Er zijn zoveel religies die in een God of meerdere goden geloven. Elke religie denkt dat zij het bij het juiste eind heeft, en dat de aanhangers in een paradijs of hemel zullen komen. De ongelovigen zullen echter branden en zijn verdoemd. Hier komt het machtswellustige van elke religie naar boven: "Mijn God is beter dan de jouwe," en zie daar waarom Christenen en Moslims elkaar afmaken (uit naam van God) op de Molukken, de Katholieken en de Protestanten in Noord-Ierland, de wederzijdse haat tussen Joden en Moslims, enz. Elke religie heeft de neiging zichzelf op te dringen bij diegeen die nog niet in de God van de betreffende religie geloven; dat noemen ze dan 'bekeren.' Waar komt die drang van elke religie om andere mensen ook te laten geloven toch vandaan?

Religie is eigenlijk ontzettend geflipt. Zo meent men dat men in de Synagoge, Kerk of Moskee moet bidden naar God. Sterker ze bouwen hele bouwwerken om God te vereren. Verder zijn er dagen die je aan God moet besteden, zoals de zondag bij de Christenen. Denken jullie nu werkelijk dat áls er een God zou bestaan, hij zo'n machtswellusteling zou zijn dat hij wil dat iedereen op zondag naar de kerk gaat? Of dat we 5 keer per dag op een kleetje naar hem bidden. Ongelofelijk dat God dat allemaal van ons eist, anders zullen we voor altijd branden. Sterker, vele religies zeggen dat je al brand als je überhaupt niet gelooft. Bizar toch, dat God uit is op macht.

Daaruit blijkt wel weer dat religie mensenwerk is, een God zal namelijk nooit uit zijn op macht. En het maakt Hem niets uit als je op vrijdag, zaterdag of zondag lekker gaat voetballen, lekker een biertje drinkt of wat dan ook. God is niet uit op macht, dat is alleen door de mens in de religies verwerkt. Want de mens is WEL altijd uit op meer macht, en aangezien religies door mensen zijn gemaakt, wordt meteen duidelijk waarom religie de oorzaak is van vele conflicten; het gaat puur en alleen om macht.

Elke religie is zo ontzettend krom, dat ik geen enkele religie geloof. Ik sluit het bestaan van een God niet uit, maar die God heeft op geen enkele manier invloed op mijn leven, mocht Hij bestaan. Ik heb echter nog steeds geen bewijs voor Zijn bestaan, dus geloof ik nog niet.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 06, 2003 22:33 Plaats reactie Reageer met quote
margareth

Quote:
Religie is niets anders dan het geloof in een opperwezen, een opperwezen dat helaas niet bestaat.

Dat weten we niet zeker.

Quote:
Antwoorden op moeilijke vragen, zoals "wat doe ik hier op aarde, wat is mijn doel," is enorm makkelijk te beantwoorden met het antwoord dat het het werk van God is.

Ik heb me dat nooit afgevraagd.

Quote:
In feite blijven alle vragen gewoon open, met God is nog steeds niet de vraag beantwoord wat we hier doen en waarom we hier zijn. Toch zijn vele gelovigen tevreden met het antwoord 'God' op al hun vragen.

Tja, zou God zeggen voor jou een vraag voor mij een weet....Laughing Misschien voelde hij zich eenzaam?

Quote:
Religie is eigenlijk ontzettend geflipt. Zo meent men dat men in de Synagoge, Kerk of Moskee moet bidden naar God.

Ik ben zo opgevoed dat je overal kan bidden. Hoeft geen kerk,moskee of synagoge te zijn.

Quote:
Daaruit blijkt wel weer dat religie mensenwerk is, een God zal namelijk nooit uit zijn op macht.

Hij is macht maar ik denk dat hij zijn macht niet gebruikt zoals de mens dat gebruikt.

En zoals je zegt religie is de bron van alle oorlogen...en hoeveel religies hebben we al niet op deze wereld. Ik vraag me soms ook af waarom er in al die arme landen overwegend moslim en katholiek is.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 07, 2003 3:06 Plaats reactie Reageer met quote
Chriswitteman

Quote:
Dat weten we niet zeker.

Klopt.

In het voorgaande stuk neem ik een wat atheïstischere houding aan, maar in feite ben ik agnost en atheïst tegelijk; ik heb nog geen definitieve keuze kunnen maken; ik twijfel nog.

Quote:
Quote:
Antwoorden op moeilijke vragen, zoals "wat doe ik hier op aarde, wat is mijn doel," is enorm makkelijk te beantwoorden met het antwoord dat het het werk van God is.

Ik heb me dat nooit afgevraagd.

Het geloof in God (in het algemeen) of iets bovennatuurlijks is ontstaan omdat mensen 'het bestaan' niet begrepen (en begrijpen). Iets bovennatuurlijks wordt dan als verklaring gezocht, omdat de huidige kennis niet voldoende is om het verschijnsel (leven) te verklaren.

Vroeger kon men onweer niet wetenschappelijk verklaren; het antwoord was dat het iets bovennatuurlijks was; het werk van God. Inmiddels weten we wel beter.

Religie is dus een reactie op het feit dat het leven onverklaarbaar is.

Vragen: geloof jij zelf in God? Hang jij een specifieke religie aan? Ben je religieus opgevoed (komt het evt. geloof in God door eigen besef of door opvoeding?)?

Quote:
Quote:
In feite blijven alle vragen gewoon open, met God is nog steeds niet de vraag beantwoord wat we hier doen en waarom we hier zijn. Toch zijn vele gelovigen tevreden met het antwoord 'God' op al hun vragen.

Tja, zou God zeggen voor jou een vraag voor mij een weet.... Misschien voelde hij zich eenzaam?

Ik snap 't niet, ben je het nu met me eens of niet?

Quote:
Ik ben zo opgevoed dat je overal kan bidden. Hoeft geen kerk,moskee of synagoge te zijn.

Daar gaat het me niet om. Het gaat me er om dat je MOET bidden, om God te vereren of zo iets.

Met bidden op zich is niets mis; je kunt er hoop uit putten, troost in vinden enz. Het is een heel persoonlijk iets volgens mij. Ik vind het echter vreemd dat bijna alle religies stellen dat je tot God MOET bidden. Ik denk dat iemand die nooit bid, nooit in God geloofd heeft net zoveel waardering krijgt van de evt. God als een (voor de rest helemaal hetzelfde) ander die wel altijd bid en in Hem geloofde.

Begrijp je wat ik bedoel? God is er niet op uit de mensen te laten bidden en anders naar de hel te sturen; je moet het zelf weten, maar als je het niet doet maakt het je niet minderwaardig.

Het vreemde is dat veel religies dit wel stellen. Als je niet in hun God geloofd, is er geen plaats in de hemel.

Quote:
Hij is macht maar ik denk dat hij zijn macht niet gebruikt zoals de mens dat gebruikt.

Hij wil geen macht, want dat heeft hij niet nodig; hij heeft de mens zo geschapen dat deze voor zichzelf kan zorgen: het leven is een 'geschenk'.

Dit is de enige soort God waar ik in zou kunnen geloven; alle religies spiegelen mij een machtswellustige God voor, die ik eerder moet vrezen dan liefhebben.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 07, 2003 6:54 Plaats reactie Reageer met quote
Peter Hoopman

Quote:
Elke religie is verwerpelijk.

Wat doen we dan met de fenomenen denken over wetenschap, filosofie, politiek etc. etc. etc.?

Wink

Allemaal weg lijkt me niet verkeerd. Smile Wink

Geloven en er naar leven is misschien inderdaad wel het moeilijkste wat er is. Terwijl het logisch geredeneerd het meest eenvoudigste is. Smile

BerichtGeplaatst: Ma Jul 07, 2003 7:41 Plaats reactie Reageer met quote
Hajar

Torero schreef:
Hajar, vroeger werd bliksem, vulkaanuitbarstingen, platte aarde, antropocentrisch wereldbeeld, supernova's, etc. etc. etc. ALLES werd verklaard door religie, maar de Wetenschap heeft het ingehaald.

Ik hou dicussies met moslims, en ze "geloven" NIET in evolutie. Ik als geoloog vind dat moeilijk te verkroppen (op zn zachtst gezegd). Waar houdt geloof op en begint Wetenschap? Dat grensvlak vind ik interessant, omdat het aantoont wat "wint", snap je?

Moslims zien evolutie niet als door de omstandigheden afgedwongen verandering in levende wezens, waardoor er bijv. genmutaties optreden, doch als ontwikkeling in de schepping. 'Allah vormde en volmaakte jullie', 'Allah schiep jullie in de beste vorm'. Moslims zien verandering als ontwikkeling in de schepping, God schaaft de schepping voortdurend bij.

Verder denk ik dat zowel Margareth als Chris allebei gelijk hebben. God heeft de mens niet 'nodig', heeft machtswellust dus ook niet nodig. Anderzijds kunnen wij niet bewijzen dat er geen god is.

De moslim zegt: kennis van het Ongeziene (God zelf, paradijs en hel, satan, de engelen, het hiernamaals) is de mens niet toegestaan. De mens heeft op zich de plicht om kennis te verwerven over de schepping dus ook natuurwetenschappen, maar er worden grenzen gesteld waar de mens niet voorbij kan gaan. Pas op de oordeelsdag mogen de goeden Gods Aangezicht zien. En daarin zit de beproeving: is de mens bereid te geloven in iets wat hij of zij niet kan zien?

BerichtGeplaatst: Ma Jul 07, 2003 7:58 Plaats reactie Reageer met quote
Circe

Stel dat er een God bestaat, die almachtig en algoed is:

waarom zou hij wensen dat hij gediend en vereerd wordt? Indien je verering wenst duidt dat aan dat je niet almachtig bent.
Als je zo'n robothondje helemaal hebt kunnen programmeren, geeft het dan enige voldoening als dat hondje je vijf keer per dag begint te aanroepen? Nee toch! je kan enkel zeggen : "nou, het is gelukt, IK ben erin geslaagd om het hondje vijf keer per dag voor me plat op de grond te laten gaan liggen". Maar zelfs als trainer van een robothond zijn wij mensen dus niet almachtig, wij moeten dus nog steeds bevestiging zien van onze beperkte macht.
Indien je werkelijk almachtig bent, is die lol er dus af: met een knip buigt dat ding dan desnoods honderd keer per dag.

Stel je voor dat je je pc programmeert zodat die je telkens een loflied begint te zingen telkens je hem aanzet! Laughing Laughing Laughing
Je dag kan niet meer stuk dan : "mijn pc ziet me graag!"

BerichtGeplaatst: Ma Jul 07, 2003 8:51 Plaats reactie Reageer met quote
Hajar

Circe schreef:
Stel dat er een God bestaat, die almachtig en algoed is:

waarom zou hij wensen dat hij gediend en vereerd wordt? Indien je verering wenst duidt dat aan dat je niet almachtig bent.
Als je zo'n robothondje helemaal hebt kunnen programmeren, geeft het dan enige voldoening als dat hondje je vijf keer per dag begint te aanroepen? Nee toch! je kan enkel zeggen : "nou, het is gelukt, IK ben erin geslaagd om het hondje vijf keer per dag voor me plat op de grond te laten gaan liggen". Maar zelfs als trainer van een robothond zijn wij mensen dus niet almachtig, wij moeten dus nog steeds bevestiging zien van onze beperkte macht.
Indien je werkelijk almachtig bent, is die lol er dus af: met een knip buigt dat ding dan desnoods honderd keer per dag.

Mijn geloof de islam zegt: het zijn niet altijd de braafsten die naar het paradijs gaan. Er is een overlevering in de ahadith over een vrouw die geen goede naam had. Ik herinner me het verhaal niet volledig, weet niet zeker of ze een prostituee was, wel iets in die richting. Ze was niet iemand die vaak bad, aan liefdadigheid deed e.d. Ze stond ook niet bekend als een dierenvriend. In elk geval toen er een zieke, dorstige hond bij haar voor de deur kwam, was zij degene die de hond water gaf uit de put. De profeet zei daarop dat al haar zonden vergeven waren. We weten niet wie en waarom vergeven wordt. De islam zegt ook: alle zonden zijn vergeeflijk, behalve het dienen van andere goden naast God.

Quote:
Stel je voor dat je je pc programmeert zodat die je telkens een loflied begint te zingen telkens je hem aanzet! Laughing Laughing Laughing
Je dag kan niet meer stuk dan : "mijn pc ziet me graag!"

He ja...

Re: 'Geloven' is waarschijnlijk het moeilijkste wat er is...
BerichtGeplaatst: Ma Jul 07, 2003 9:35 Plaats reactie Reageer met quote
Otto

Hajar M schreef:

Het enige dat we hebben, zijn geschriften waarin Gods woord, Zijn belofte voor de toekomst, beschrijving over profeten, de duivel en normen voor goed en kwaad instaan.

Het enige dat we zeker weten is dat Christus ons heeft gewaarschuwd voor valse profeten, die de mensheid zou kunnen verdelen. Dit is gebeurd. Ook de WTC-ramp is veroorzaakt door deze valse profeet.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 07, 2003 9:38 Plaats reactie Reageer met quote
Otto

Torero schreef:

Ik geloof dat alles dat de wetenschap aantoont van God's hand is, waarom zou het strijdig zijn?

BerichtGeplaatst: Ma Jul 07, 2003 11:31 Plaats reactie Reageer met quote
John Wervenbos

Hajar M schreef:
De islam zegt ook: alle zonden zijn vergeeflijk, behalve het dienen van andere goden naast God.

Dit is een een nogal vergaande uitspraak. Stelt de islam dit inderdaad en wie zijn dan volgens de islam die andere Goden naast God?

BerichtGeplaatst: Ma Jul 07, 2003 12:44 Plaats reactie Reageer met quote
margareth

Wat me bezig houd is dit. De eerste religie was volgens mij het jodendom. Na Christus doken er verschillende religies op. In de bijbel staat dat Christus waarschuwde dat er vele valse profeten na hem zouden komen?

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie