Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politieke Partijen en Politici » Verkiezingen mei 2002 waar moeten we op stemmen? Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Verkiezingen mei 2002 waar moeten we op stemmen?
BerichtGeplaatst: Do Jul 19, 2001 16:41 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Er wordt regelmatig gezegd dat onze huidige politiek te correct bezig is.
Ok vertel mij dan maar een waar ik moet op gaan stemmen bij de volgende verkiezingen.
Als iemand mij een alternatief weet te vertellen met een daarbij horende link zodat ik informatie over die partij kan op doen en dan kan beslissen op welke partij ik moet gaan stemmen.

Ik stem niet op de volgende partijen:

-SP omdat deze tegen alles is ook tegen ons koningshuis waar ik nogal trots op ben.
-Groenlinks deze partij is mijn inziens te veel met het milieu bezig en met het intact houden van de huidige Politieke toestand.
-PVDA heeft voor mij afgedaan deze zijn de schuld aan het huidige assielbeleid en andere zaken verwaardeloost
-D'66 is zich zelf niet meer als ze niet op passen is GL straks de 4 de partij. Ze waaien met alle winden mee.
-CDA is geen optie voor mij, ik ben bang dat zij veel recentelijk ingevoerde wetten als openstelling burgerhuwelijk en euthenasie weer in zullen trekken.
-VVD is in mijn ogen eigenlijk al weer te rechts.
-Gebonden christelijke partijen zie voor reden CDA.
-Extreem rechtse partijen ik ben bang dat dit partijen zijn die niet zo gericht zijn op de huidige democratie, ik denk dat zij er wat anders onder verstaan.
-NNP ik ben wel een beetje nationalistisch maar niet zo erg dat ik op deze partij zal stemmen.
-Leefbaar Nederland tot nu toe niet ervan overtuigd dat zij zo vernieuwend zijn als ze beweren.

Nou zeg het maar welke partijen zijn er nog meer en vallen niet onder de bovengenoemde partijen.

Ik hoop echt dat Leefbaar Nederland een goed alternatief wordt om op te stemmen.
Maar de 25 speerpunten van LN die in het partij pamflet heeft staan vind ik niet indrukwekkend en niet erg realistisch.
Dus zal ik maar wachten totdat zij hun partij programma klaar hebben.
Hopelijk zal dat beter zijn dan het pamflet, zoniet dan heb ik een groot probleem, want dan zou ik echt niet weten waar ik op zou moeten stemmen. Ik denk dat ik dan tot in het stemhokje wacht voordat ik mijn keus maak, deze zal dan zijn tussen PVDA of de VVD. Andere alternatieven zijn er niet voor mij. Een keus die dan gebasseerd is op iene miene mutte tien pond grutte tien pond kaas, jij bent voor mij voor 4 jaar de politieke baas.

De PVDA geniet mijn voorkeur voor het sociale beleid en de VVD voor hun vluchtelingen/ immigratie beleid. Ik weet wel dat het voor mij een hele moeilijke keus wordt op welke partij ik zal stemmen.
Ik vind bovendien dat het stemmen meer is dan een recht, ik vind dat het je plicht als burger is om te stemmen. Want als je niet gaat stemmen, heb je later ook geen recht van spreken, als je tegen het beleid bent dat er gevoerd wordt.

Graag hoor ik jullie mening over welke politieke partij een goed alternatief is.

Gegroet Bart

De maatschappij zijn wij.............

............laat ik die nou net niet meer begrijpen
BerichtGeplaatst: Do Jul 19, 2001 17:26 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Bart, je analyse klopt helemaal.

We moeten denk ik proberen om een van de bestaande partijen naar onze hand te zetten.

Het lijkt het meest voordehandliggend om de komende weken/maanden een poging te wagen om Leefbaar Nederland, in het bijzonder de programmacommissie van Leefbaar Nederland, te beïnvloeden.

Voorlopig word ik echter geen lid van LN omdat het er nog steeds naar uitziet dat Nagel van plan is een oubollig linkse koers te varen - en daar zit ik niet op te wachten. We moeten het verleden niet willen herhalen. Het is tijd voor iets nieuws.

Derde Weg
BerichtGeplaatst: Do Jul 19, 2001 18:31 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Kees...

Toevallig weet ik dat je op de site van Leefbaar Nederland Speerpunten kunt maken waar vanaf 15 september op gestemd gaat worden.

Mocht jij een heel goed Speerpunt maken dat kan rekenen op veel stemmen, dan ben je dus in staat het verkiezingsprogramma te beinvloeden.
BerichtGeplaatst: Vr Jul 20, 2001 1:40 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Jaja Kees... 'we' gaan iets nieuws beginnen...

Waar heb ik dat eerder horen zeggen...
Oh ja die sportzender...

Een nieuwe politieke partij is niet iets wat je zomaar uit de grond stampt.

Je kunt alleen maar iets beginnen met de onvrede van de burgers. Als die omvangrijk genoeg is kun je iets 'nieuws' beginnen.
Dat is natuurlijk niet echt iets nieuws maar vrijwel altijd een oud idee in een nieuwe verpakking.

Er zijn alleen nog wat nieuwe namen te bedenken voor elke politieke koers of combinaties daarvan die de wereld inmiddels al wel gezien heeft.

Mijn stem gaat zoals elke verkiezing naar de partij die het meest sociale gezicht laat zien.
Ik heb al vroeg geleerd dat je niet alleen voor jezelf stemt. Gelukkig ben ik niet de enige.

Altijd op weg naar een plek waar het leuk lijkt...
BerichtGeplaatst: Vr Jul 20, 2001 14:05 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Tsja, moeilijk hoor. Ik wil elk jaar ook stemmen op de partij die het meest sociaal is, maar ja dat is nogal moeilijk. Het lijstje van Bart dan maar even doornemen.

SP - Valt natuurlijk af. Een partij die het communisme/maoïsme/marxisme omarmt is natuurlijk erg gevaarlijk. Kan altijd ontaarden in links-facisme.
Groenlinks - Te veel politici die mijlenver van de werkelijkheid afstaan, een beperkt inzicht t.a.v. diverse probleemgebieden hebben en tegengestelde verkiezingsuitgangspunten naar voeren brengen.
PVDA valt per definitie af wegens, huichelarij, leugenachtigheid en bureaucratie.
Daarnaast hebben bovenstaande partijen voor mij nog het probleem dat politieke issues en beleidsbepaling altijd naar een stukje persoonlijke moraliteit worden doorgetrokken, waarbij de tegenstander een slecht mens is en de afgevaardigde zelf zich presenteert als de ultieme goedheiligman/-vrouw. Hedy D'Ancona is een schoolvvoorbeeld van dit gruwelijke gedrag. Tegenwoordig Marijnissen en Halsema.
-D'66 is zich zelf niet meer, dus volledig met Bart eens. Tevens blijft de partij te veel de stokpaardjes uit het verleden hanteren.
-CDA ook voor mij geen optie. Ten eerste weet ik amper waarvoor ze nou werkelijk staan. Is dat wel bekend, dan maakt de gristelijke ondertoon weer de partij erg onsympathiek.
-VVD verliest de liberale uitgangspunten wel eens uit het oog ten faveure van ongure types als Harry Mens e.d. Tevens vind ik ze zwak in de coalitieopstelling door te vaak maar weer door de bocht te gaan voor allerlei ad-hoc plannetjes en beleid van de PvdA.
-Christenunie, zie voor reden CDA.
-SGP, waarom is deze partij in godsnaam nog niet verboden???
-Extreem rechtse partijen (CD,CP'86 e.d.). Maak ik geen woorden vuil aan.
-NNP, is dat niet ook extreem-rechts?
-Leefbaar Nederland, ook voor mij niet overtuigend. Veel oud PvdA in een nieuw jasje.

Inderdaad een moeilijke keuze. Bij mij zal het waarschijnlijk dan VVD worden, omdat:
1- De individuele vrijheid bij deze partij het best gewaarborgd is t.o.v. andere partijen die al snel de overheid een te grote, te dominante en beklemmende rol op het openbare leven willen laten spelen.
2- De overige partijen niet krachtig genoeg maatregelen nemen om de asielinstroom te ontmoedigen c.q. een halt toe te roepen (CDA, Leefbaar Nederland), oneigenlijke argumenten gebruiken om de huidige instroom goed te keuren en daarom niets behoeven te doen (PvdA inzake economie en vergrijzing), dan wel nog steeds in de veronderstelling verkeren dat hoe meer asielzoekers des te meer het land 'verrijkt' wordt (Groenlinks). Natuurlijk zal ook de VVD niet de instroom tot een mooi aantal van 2.000 per jaar kunnen terugbrengen, maar er ik heb in ieder geval dan hoop dat het aantal afneemt.
BerichtGeplaatst: Vr Jul 20, 2001 23:53 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Als je hier je mening hebt gegeven laat de uitkomst daarvan dan ook meetellen in de enquete die, met dezelfde vraag, is gestart op politiek.newspoll.net

Zelf ben ik lid geworden, en op het oprichtingscongres geweest van Leefbaar Nederland. Dus mijn keuze zal duidelijk zijn.

BerichtGeplaatst: Za Jul 21, 2001 0:54 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Jury, heb je de nieuwe site van Leefbaar Nederland al gezien?
BerichtGeplaatst: Zo Jul 22, 2001 12:19 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Dat ik niet op Leefbaar Nederland stem staat voor mij vast. Dit heeft te maken met een persoonlijke aanvaring die ik ruim een jaar geleden met ze had. Ik was enthousiast over het ontstaan van LN en surfte naar hun site, liet m'n adres achter voor hun informatiepakket en wachtte vrolijk af. In het informatiepakket zat een vragenlijst, hé dacht ik, dat is onhandig, je kunt die vragen ook direkt via internet stellen. Uit goede wil heb ik toen deze pagina voor ze gemaakt als onderdeel van hun toenmalige website en deze ergens op het net gestald. Na het invullen van de vragen via internet heb ik ze toen een emailtje nagestuurd met uitleg van wat en waarom ik dit voor ze had gemaakt en dat ze het konden gaan gebruiken, voor niks, nada, noppes.
Hun reactie: Een voicemail waarin ze me dreigden voor de rechter te dagen vanwege plagiaat en de mededeling dat ze mijn bankrekening wilden?
Grappig is wel dat er een tijd daarna gesteggel is geweest over het lieveheersbeestje waar zinloos geweld dan weer patent op bleek te hebben.

Behind every hyperlink is human activitiy.

www.eranova.nl
BerichtGeplaatst: Zo Jul 22, 2001 12:42 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Misschien had je beter toch eerst toestemming kunnen vragen voordat je die webpagina maakte, Whatever. Maar ze hadden je uiteindelijk toch wel wat vriendelijker kunnen benaderen en meer erkentelijkheid kunnen betonen.

Zo zie je maar weer wat je iemand in je enthousiasme kunt 'aandoen'... en Leefbaar Nederland dient zich ook aan als een enthousiast beginnende nieuwe partij. Wat een botsing!

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door John Wervenbos op 22 Juli 2001 om 13:49 uur]
BerichtGeplaatst: Zo Jul 22, 2001 12:53 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Speel je trouwens met de site waaraan je meewerkt met het idee om te zijner tijd zelf een politieke partij op te richten, Whatever?
BerichtGeplaatst: Zo Jul 22, 2001 12:55 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Inderdaad had ik ze toestemming kunnen vragen, dan zou het echter geen verrassing meer voor ze zijn geweest en mijn intentie was om ze blij te verrassen.
Hun reactie getuigde in ieder geval van weinig mensenkennis, geldwolverij en onterecht machtsvertoon.

www.eranova.nl

[Dit weerwoord is 5 keer gewijzigd door Whatever op 22 Juli 2001 om 14:00 uur]
BerichtGeplaatst: Zo Jul 22, 2001 13:07 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Eranova is reeds een politieke stroming. Of we aan de verkiezingen mee gaan doen hangt af van het enthousiasme van onze bezoekers en de community die aan het ontstaan is.

www.eranova.nl

[Dit weerwoord is 3 keer gewijzigd door Whatever op 22 Juli 2001 om 14:10 uur]
BerichtGeplaatst: Zo Jul 22, 2001 13:21 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Hun reactie getuigde in ieder geval van weinig mensenkennis, geldwolverij en onterecht machtsvertoon.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar ik ken de volledige toedracht en achtergrond niet.

Waar staat de naam "Eranova" trouwens voor? Is het puur de vorm- en klankkleur die jullie die naam deed kiezen of gaat er een bepaalde betekenis achter schuil, is het een samentrekking van twee woorden: Era + Nova?

Ik neem aan dat je eerst gemeentelijke verkiezingen op het oog hebt. Of toch niet speciaal?
Heb de 'smoelengalerie' al even bekeken en één van de medewerkers die ik daar zag heb ik waarschijnlijk al eens gesproken op de Marokkaanse discussiesite Maghreb. Maar misschien heb ik dat mis.

Opereren jullie vooral vanuit Rotterdam? Of is het voorlopig een puur internetgebeuren?

[Dit weerwoord is 2 keer gewijzigd door John Wervenbos op 22 Juli 2001 om 18:32 uur]
BerichtGeplaatst: Zo Jul 22, 2001 14:49 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

De beweging 'nieuwe wereld' lijkt me een groep aardige mensen die zeker geen politieke partij moeten gaan oprichten.

Gewoon met zoveel mogelijk mensen aangeven hoe het beter zou kunnen allemaal is leuker dan door middel van compromissen tot een slap aftreksel van je idealen te komen.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door robT op 22 Juli 2001 om 15:50 uur]
BerichtGeplaatst: Zo Jul 22, 2001 15:30 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ik denk wat dit betreft dezelfde richting op, Rob.

Era Nova betekent overigens dus 'Nieuwe Wereld'?
BerichtGeplaatst: Zo Jul 22, 2001 17:25 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Het lijkt mij besloten in de opzet van Eranova (meer 'nieuwe tijd' eigenlijk) om in elk geval geen politieke partij te willen worden.

Meer zoiets als het Humanistisch Verbond of de Novib maar dan uitgebreider naar meer gebieden.

Altijd op weg naar een plek waar het leuk lijkt...

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door robT op 22 Juli 2001 om 18:26 uur]
BerichtGeplaatst: Zo Jul 22, 2001 21:34 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Of Eranova meegaat doen aan de verkiezingen, willen we laten afhangen van onze community zoals ik al eerder aangaf.
Waar wij als initiatiefnemers naar toe willen is het scheppen van faciliteiten waarmee mensen hun idee, boodschap, visie kunnen uitdragen.
Anderen kunnen deze weer beoordelen.
Op die manier kan er een prima programma ontstaan.
Of een ideegever zijn eigen idee wil uitdragen op het moment dat een idee goed aanslaat is aan deze persoon zelf om te beslissen.
Dus een interactief partijprogramma, een interactieve kandidatenlijst het behoort allemaal tot de mogelijkheden en het kan zowel landelijk als lokaal.
Enige voorwaarde is dat een idee, het geschrevenene, positief gerelateerd is aan de uitgangspunten.
Deze interactie is overigens prima te handhaven op het moment dat je een zetel zou hebben in de kamer, door internet te gebruiken om je achterban direkt te raadplegen.

[url=http://www.eranova.nl
]www.eranova.nl[/url]

[Dit weerwoord is 3 keer gewijzigd door Whatever op 22 Juli 2001 om 22:36 uur]
BerichtGeplaatst: Zo Jul 22, 2001 23:29 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik stem gewoon op de SP. Ik vind ze soms ook wel een tikje betuttelend, moraliserend en paternaliserend, maar dat neem ik met een korreltje zout. Ik luisterde vroeger al nooit naar mijn moeder.
Maar ik vind dat ze altijd prima verwoorden wat ik denk, en ik vind het vooral goed dat ze kunnen onthouden wat hun uitgangspunten zijn, in deze tijden van marktgekte, waarin inmiddels de eenvoudigste menselijke behoeften winstgevend moeten worden gemaakt.

Hoe stemmen op de SP kan ontaarden in links fascisme is mij niet duidelijk, hoor Niels. Ik vind het trouwens wel geestig dat je wil stemmen op de partij die het meest sociaal is en dan na lang wikken op de VVD uitkomt, zodat met terugwerkende kracht je sociale beginselen in kleine rookkringeltjes opgaan.
Wat is volgens jou individuele vrijheid? Dat je mag schelden op wie je wil? Dat is namelijk het enige wat je je nog kan veroorloven als je niet tot de klasse behoort met een inkomen dat hoog genoeg is om de wetten aan je eigen behoeftes aan te passen.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door nina op 23 Juli 2001 om 12:31 uur]
BerichtGeplaatst: Zo Jul 22, 2001 23:33 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Eranova betekent "nieuwe era" of "nieuw tijdperk". Best wel toepasselijk gezien de inhoud van de site.

Ik heb de site vluchtig bekeken, en ik ben het met Rob's inschatting eens: de ideeën die op de site worden uitgedragen zijn meer filosofisch dan praktisch van aard, en passen niet goed bij de harde politieke praktijk.
Ook vind ik dat het (nog) aan structuur ontbreekt in de uitgangspunten. Deels zijn ze op een persoonlijke leefwijze gericht, deels op de stijl van regeren in ons land. Maar deels zijn het filosofische uitgangspunten, en deels heel pragmatische keuzes op basis daarvan, eerder middel dan doel.

Erg interessant allemaal, maar (nog) niet echt een basis voor een politieke partij.

Het probleem van Niels en Bart wordt volgens mij veroorzaakt doordat kiezen voor een partij betekent kiezen voor een totaalpakket. Het is niet mogelijk om te kiezen voor een stukje CDA op ethisch gebied, een stukje Groen Links op sociaal gebied en een stukje VVD op financieel gebied (zomaar een willekeurig voorbeeld). Eigenlijk heb ik hetzelfde dilemma: de meeste partijen bieden wel iets goeds in hun programma, maar geen enkele komt maar in de buurt van een (volgens mij) goed totaalprogram.

Dat probleem is onoplosbaar zolang we alleen maar kunnen stemmen op (vertegenwoordigers van) een klein aantal partijen. Zouden we kunnen kiezen voor personen op basis van hun persoonlijke mening, of zouden er véél meer partijen zijn, dan is de kans groter dat er een keuzemogelijkheid is die goed overeenkomt met je eigen mening.
BerichtGeplaatst: Ma Jul 23, 2001 0:46 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Theo, wat jij zegt, dat geen enkele partij een goed totaalprogramma heeft, heb ik eigenlijk geaccepteerd als een gegeven. Net zo min is er een politicus te vinden die alles zo ziet als ik het zie. Ik moet dus stemmen op iemand, of op een partij, die een aantal ideeën verdedigt waar ik niet achter sta, of het zelfs mee oneens ben.
Maar het alternatief is niet stemmen. Dat lijkt me nog erger, want dan gaan de stemmen op de 'verkeerde' partij nog zwaarder wegen. Dus ik zoek gewoon iets uit waar ik mezelf het meest aan kan spiegelen, en ik gun het ze als ze niet honderd procent ideaal zijn. Dat zou een te hoge eis zijn, en het maakt het leven niet praktisch.

Overigens, je kan toch op een persoon stemmen? In de praktijk is dat echter veel meer werk, want je moet van al die politici alle standpunten kennen om je beslissing op te baseren. Daarom kleuren de meeste mensen het bovenste vakje rood.
BerichtGeplaatst: Ma Jul 23, 2001 9:27 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Nina,

het is inderdaad mogelijk om op een persoon te stemmen, sterker, dat is zelfs de theoretische basis van ons verkiezingssysteem. Maar alle kandidaten op een lijst worden aangewezen door de partij, en ze zullen gewoon de partijstandpunten ondersteunen. Bovendien heeft een kandidaat iets van tweederde van de kiesdeler aan voorkeurstemmen nodig om als persoon gekozen te worden. Haalt een kandidaat dat niet (en dat is erg waarschijnlijk), dan gaan die stemmen gewoon naar de partij.

In de discussies "Democratie in Nederland is een wassen neus" en "Verkiezingen afschaffen!" heb ik al eens uitgebreid uitgelegd dat je als kiezer in Nederland eigenlijk geen serieuze keus hebt.
Daar heb ik ook een aantal alternatieven aangegeven om het aantal keuzemogelijkheden voor (en de invloed van) de kiezers te vergroten. Ik accepteer het feit dat je alleen op een totaalpakket kunt stemmen namelijk niet als een gegeven. Het kan echt wel anders, en beter.

Uiteraard ga ik wel stemmen, maar ik heb werkelijk geen idee op welke partij.
BerichtGeplaatst: Ma Jul 23, 2001 10:31 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Bericht verwijderd. Deze bijdrage van mij berustte op een vergissing.

[Dit weerwoord is 3 keer gewijzigd door John Wervenbos op 23 Juli 2001 om 12:01 uur]
BerichtGeplaatst: Ma Jul 23, 2001 16:45 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Theo,

De uitgangspunten dienen als basis voor de interactief te vormen standpunten.

www.eranova.nl
BerichtGeplaatst: Ma Jul 23, 2001 19:02 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Dat heb ik begrepen, Whatever, en ik vind ze dus onderling weinig samenhangend.
Op de site zal ik er wel een keer dieper op ingaan.
BerichtGeplaatst: Di Jul 24, 2001 16:05 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Nina,

De keuze voor de VVD ligt voor de hand. Juist als je voor een sociale, niet socialistische, partij wil kiezen.

Afgezien van het feit dat de VVD de liberale beginselen wat meer in het achterhoofd dient te houden is dit toch de meest sociale partij. Om dit te zien dient men zich echter te verdiepen in de VVD en het liberalisme en gaan velen te veel af op de media.

Wanneer de VVD stemt tegen een algemene verhoging van de bijstandsuitkeringen dan staat er in de krant, VVD tegen verhoging bijstand. De VVD is echter niet tegen een verhoging van de bijstand in individuele gevallen. Een structurele verhoging daar zijn ze echter wel tegen daar ze tegen de groepsindeling zijn.

De VVD is tegen inkomensafhankelijke regelingen. In de volksmond krijg je dan de naam een partij voor de rijken te zijn terwijl men alleen van mening is dat juist inkomenafhankelijke regelingen in individuele gevallen slecht zijn. Zo kan iemand met een hoger bruto inkomen, waarop deze regelingen zijn gebaseerd, in de parktijk een veel lager netto, dus besteedbaar, inkomen hebben. De VVD komt op voor individuen en probeert een dusdanig beleid te voeren dat het belang van ieder individu zo goed mogelijk wordt behartigd.

Heb je interessante vragen dan kun je deze stellen op www.vvd.nl

Mocht je geinteresseerd zijn dan kun je ook altijd een keer naar een bijeenkomst gaan van een kamerlid om zodoende de argumenten ook eens aan te horen. Je zult dan zien dat de VVD vele malen socialer is dan dat je inschat.

Groet,

Robert

De VVD werkt werkt voor IEDEREEN!
  Weerwoord forum index » Politieke Partijen en Politici