Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » Meertalige brochures afschaffen
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Meertalige brochures afschaffen
BerichtGeplaatst: Wo Feb 20, 2002 20:30 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam moet zich met belangrijke informatie niet langer in vele talen tot de burgers wenden, vindt VVD-lijsttrekker en wethouder Geert Dales. Dat werkt volgens hem 'remmend' bij het leren van de taal. Juist door alleen Nederlands te gebruiken, stimuleer je allochtonen de taal snel te leren, denkt de VVD.
Je kunt in deze stad je leven lang uit de voeten zonder Nederlands te spreken en te schrijven, zegt Dales. Bij ongeveer álles word je in je buitenlandse taal bediend: de regels voor het huisvuil, de onroerende zaakbelasting, de Megabanenmarkt, bijstand: alle folders en formulieren komen in allochtone talen. Dat ontmoedigt het leren van Nederlands, terwijl iedereen het erover eens is dat een goede beheersing daarvan de norm moet zijn. Dt werkt averechts.

Ook de stembiljetten voor het referendum over de verzelfstandiging van het GVB moeten niet worden vertaald. Dales: Je mag pas stemmen als je hier ten minste vijf jaar woont. Als je dan ng geen Nederlands begrijpt, doe je maar niet mee.

Tegenstanders zullen inbrengen dat grote groepen allochtonen zo worden uitgesloten. Dales ziet dat probleem niet. Wij willen nog veel meer aandacht voor het helpen van nieuwkomers bij het leren van de taal. Natuurlijk. Maar dan wel weg met die lessen in moedertalen op scholen. Iedereen mag naar hartelust Turks, Arabisch of Spaans spreken en leren, maar wel in zijn eigen tijd, op eigen kosten.

Dales woonde zelf in Hongarije. Binnen een jaar sprak ik Hongaars. Ik moest wel, dus het lukte. die handelsgeest, ondernemingszin en eigen initiatief worden hier niet aangesproken.
www.parool.nl

BerichtGeplaatst: Wo Feb 20, 2002 20:58 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ongelooflijk hoe gemeenteraadsleden zich bezig kunnen houden met futiliteiten.

Die folders zijn er toch ook voor mensen die gisteren zijn aangekomen?

Flauwekul. Niet zo gek dat de belangstelling voor gementelijke verkiezingen bijna niet meer bestaat!

't Is nog nie gedaan hé...

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door robT op 20 Februari 2002 om 20:58 uur]
BerichtGeplaatst: Wo Feb 20, 2002 21:10 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Prachtig iniatief van Dales. Weg met de infantilisering!
BerichtGeplaatst: Wo Feb 20, 2002 21:42 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Inderdaad, volgens mij is dit ook alleen in talenland Nederland zo. En voor de mensen die gisteren zijn aangekomen Rob, die gaan maar informeren bij een balie met een tolk of een kennis die Nederlands spreekt.

Zo doen Nederlanders het op vakantie toch ook? En die hebben nog niet eens plannen om aren te blijven. Binnen één jaar behoor je de taal goed te beheersen, je moet je er dan in kunnen uitdrukken en moet dergelijke niet al te gecompliceerde folders kunnen lezen. En anders vraag je maar hulp aan een Nederlandse buurman/vrouw, dan ontstaat er ook gelijk wat meer onderling contact.

Mijn toetsenboard is stuk (met name mijn spatiebalk) dus alles is onder voorbehoud van typfouten.
BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2002 13:45 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

En als de politiek en ambtenarij dan ook nog eens in begrijpelijk Nederlands leert formuleren is iedereen blij. Want potdorie, af en toe wil ik ook wel een tolk....

Ik ontken alles
BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2002 13:59 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Eindelijk, ik ben alleen wel benieuwd of de VVD in A'dam dit in praktijk gaat brengen. Meertalige folders tonen een minachting van de Nederlandse taal, aan de nieuwkomer. De boodschap van zo'n folder is dat een ieder de NL-taal niet hoeft te leren, want er wordt gewoon rekening met andere talen gehouden. NL is inderdaad het enige land in de wereld met folders met daarin vertalingen in uitheemse talen.

http://clementius.cjb.net
Tanta malorum impendet Ilias! Stem daarom LPF op 15 mei!

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Clementius op 21 Februari 2002 om 14:00 uur]
BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2002 14:25 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Clementius,

Natuurlijk wordt dit niet in de praktijk uitgevoerd! De linkse rakkers in de gemeenteraad zullen dit nooit goedkeuren!!
BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2002 22:37 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Dat kan dan wel zijn, maar er zitten te veel wat verstandige aspecten aan het voorstel om het zomaar in het grote archief te gooien.
Voor nieuwkomers is het overal behelpen geblazen en inderdaad dienen immigrees na verloop van tijd met de taal redelijk overweg te kunnen. Het is niet nodig hen alles achterna te dragen.
Dat mensen geen gebruik maken van hun recht om te stemmen is meer te wijten aan desinteresse voor de politiek als gevolg van de grenzenloze saaiheid van de debatten dan aan iets anders. Het al dan niet vertalen van van alles en nog wat in diverse talen staat daar los van.
Het tekent alleen de domheid van de massa, wanneer zovelen te kenenn geven hun belangrijkste burgerrecht, het kiesrecht te minachten door het te veronachtzamen.

Alles verandert, maar zelden vanzelf.
  Weerwoord forum index » Actualiteiten