Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » Hoe nu verder met het moslimfanatisme...? Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Hoe nu verder met het moslimfanatisme...?
BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2002 15:51 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Dit artikel in Trouw kan een beetje duidelijker maken wat er op dit moment in Nederland speelt.

Verbijstering alom... ook bij deze lezer...

...bent u daar nog...

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door robT op 19 Januari 2002 om 15:55 uur]
BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2002 15:57 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Zoals ik al zei: discussiefora worden steeds nauwletterder door de media en natuurlijk veiligheidsdiensten en diverse belangengroeperingen gevolgd.

Ja robT, het is zeer verwarrend en bijzonder zorgwekkend allemaal.

Goethe zei het al: afkeer is passief misnoegen en haat is actief misnoegen

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door John Wervenbos op 19 Januari 2002 om 16:43 uur]
BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2002 16:41 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Dit probleem kan alleen door de moslims zelf opgelost worden. Als ze zich nu niet keihard binnen de eigen gemeenschap opstellen tegenover moslim-fanaten met duidelijke anti-democratische en anti-westerse standpunten dan zal de gehele moslimgemeenschap gewantrouwd worden door iedereen die niet moslim is.

Ik vrees echter dat de interne kritiek niet sterk genoeg is en daarom zal de Islam in de Westerse wereld anti-islamitische politiekvoering kunnen verwachten. Ik denk dan aan verbod op hoofddoekjes in openbare gebouwen, verbod of sterke beperking van huwelijksmigratie en continu in de gaten worden gehouden door nationale en internationale veiligheidsdiensten.

Democratie is de wil van het volk. Elke morgen lees ik stomverbaasd in de krant wat ik nou weer wil. (Wim Kan)
BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2002 16:47 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Het is ook niet zo verwonderlijk dat men aandacht besteedt aan een ontwikkeling die uitermate zorgwekkend is. Kennelijk lukt het extremistisch ingestelde islamitische denkrichtingen er in jongeren zo gek te maken dat zij zelfs geloven dat Allah immoreel gedrag ten opzichte van medemensen zal belonen als zij zich laten slachtofferen in dienst van een groep bloeddorstige fundamentalistische fanatici.
Wanneer diezelfde lieden nu eens met open vizier ten strijde zouden trekken dan zou hen een lesje geleerd kunnen worden. Maar daarvoor moet men zeker niet bij de fundamentalistische "leiders" zijn, die onruststokers kijken liever toe nadat ze anderen gek genoeg hebben gemaakt om met hun bloed de "aangevallen" moslimlanden te bevuilen.

Hoge verwachtingen, grote tegenvallers

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Melisz op 19 Januari 2002 om 16:54 uur]
BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2002 17:05 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Hehe, worden we eindelijk wakker?
hoeveel van dit soort berichten moeten er nog geplaatst worden voordat WIJ er wat aan gaan doen?
En dan nog even de vraag:
WAT gaan we er aan doen, en is het niet al te laat?
(of blijven WIJ ook lekker voor de tv zitten?)

groeten uit......Holland?
BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2002 17:10 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

TV-programma's kunnen ook zeer kritische en alarmerende reportages bieden. Maar ja, dat wordt binnen bepaalde gelederen al snel afgedaan als zionistische propaganda of riooljournalistiek.

BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2002 17:13 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Sorry, maar ik moet even een kanttekening plaatsen.

Het verhaal waarnaar Farid wijst in die Azzam-site gaat over een voormalig Marokkaans strijder tegen de Russen die toentertijd Afghanistan bezet hielden (een poging deden).
Laten we eerlijk zijn, die mensen werden toen ook in de westerse pers als helden neergezet.

Maar ik begrijp ook dat het op dit moment wijzen naar zo'n strijder voor moslimvrijheid nu de indruk wekt dat meer Marokkanen het zwaard tegen Amerika of iedereen die tegen moslims is moeten opnemen.
Dat is, tenminste vanuit ons westers standpunt, een kwalijke zaak.

Misschien was het slimmer geweest van Farid om even naar het moment van de beschrijving te wijzen. En van de journalisten van Trouw om goed naar het jaartal van het verhaal te kijken.

Zo komen we er natuurlijk ook niet beste mensen!

...bent u daar nog...

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door robT op 19 Januari 2002 om 17:15 uur]
BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2002 17:18 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ik focus me niet op Farid in het bijzonder robT. Mij gaat het om een pakket aan feiten dat stilaan boven water komt. Het gaat dus om de zaak en niet om een persoon.

BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2002 17:26 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ik ga even in op de persoon Farid omdat zijn naam in het verhaal van Trouw wordt genoemd.

Als je de naam en het verhaal daaraan verbonden gaat loskoppelen blijft er natuurlijk ook geen verhaal meer over om op verder te borduren.

...bent u daar nog...
BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2002 17:38 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Als je de naam en het verhaal daaraan verbonden gaat loskoppelen blijft er natuurlijk ook geen verhaal meer over om op verder te borduren.
Ik zie geen aanleiding om stel op sprong die naam los te koppelen of ineens extra onder de loep te nemen. Ik ken hem al nader als discussiant en ook een aantal van zijn opvattingen zijn mij bekend.

De actieradius van uitgeverijen als "Azzam" en weer daarachter werkzame organisaties lijkt mij reëel. Dat is voor mij belangrijk. Wie wel of niet precies kan worden aangewezen als radertje binnen die propaganda-machinerie doet voor mij momenteel minder ter zake.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door John Wervenbos op 20 Januari 2002 om 05:17 uur]
BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2002 17:52 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

John, je begrijpt geloof ik niet wat ik bedoel.

Ik ben deze topic gestart met verwijzing naar een artikel van Trouw.

Trouw op haar beurt heeft dit artikel gemaakt op basis van een uitspraak van Farid26 op Maghreb en zijn tegelijkertijd gedane verwijzing naar een heldenartikel op de Azzam-site.

Als nu blijkt dat zowel Trouw als Farid nogal onvolledig in hun verwijzing en vooral de daaraan verbonden conclusies zijn geweest heeft het dan nog zin om toch op dit onderwerp door te borduren op Weerwoord?

Het wordt dan wat luchtfietserij zoals Farid (meedeschuldig) zo treffend omschreef.

...bent u daar nog...
BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2002 18:05 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

robT nogmaals, mij gaat het om de actieradius, de breedte en de zwaarte, de impact en ook symptomatische van het propaganda materiaal en de verdere activiteiten van uitgeverijen en organisaties als "Azzam".

De aanleiding om de activiteiten en impact van dit soort organisaties nader te onderzoeken mag dan misschien van diverse kanten uit ongelukkig zijn, toch is het mij welkom. De situatie is daar ernstig genoeg voor.

Over de mogelijke uitkomsten van dat onderzoek en daaraan te verbinden conclusies kun je misschien van mening verschillen, maar ik vind wel goed dat zo'n onderzoek plaats vindt. Natuurlijk zal ik niet onnadenkend of zomaar onverkort eventueel voorbarige of verkeerde conclusies van journalisten overnemen.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door John Wervenbos op 19 Januari 2002 om 19:03 uur]
BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2002 18:21 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Inhoudelijk bezien lijkt het artikel Terrorisme / Een avondje djihad mij derhalve op zich relevant genoeg om op voort te borduren.

Hoe dan ook: het is goed om er kennis van te nemen.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door John Wervenbos op 19 Januari 2002 om 18:40 uur]
BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2002 20:21 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik snap er nu helemaal niks meer van (:
Jongeren worden, zo beweert het artikeltje, aangespoord om strijd te leveren in bezet gebied. Wat is het probleem? Is het niet mooi om te strijden voor een onderdrukt volk?

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Mirage op 19 Januari 2002 om 20:22 uur]
BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2002 20:23 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Inhoudelijk bezien lijkt het artikel Terrorisme / Een avondje djihad mij derhalve op zich relevant genoeg om op voort te borduren.

Hoe dan ook: het is goed om er kennis van te nemen.

Bah, de titel van het artikel al.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Mirage op 19 Januari 2002 om 20:24 uur]
BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2002 20:45 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Is het niet mooi om te strijden voor een onderdrukt volk?

Onderdrukt? Ik ken de achtergrond niet van alle conflicten waar moslims in betrokken zijn, maar dat ze allemaal onderdrukt worden kan ik niet geloven.
BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2002 21:02 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:

Ik vrees echter dat de interne kritiek niet sterk genoeg is en daarom zal de Islam in de Westerse wereld anti-islamitische politiekvoering kunnen verwachten. Ik denk dan aan verbod op hoofddoekjes in openbare gebouwen, verbod of sterke beperking van huwelijksmigratie en continu in de gaten worden gehouden door nationale en internationale veiligheidsdiensten.

Met als gevolg dat de meest gematigde Moslim zich ook extremer gaat opstellen en zich gaat keren tegen de Westerse wereld en we inderdaad een strijd krijgen tussen Moslims en niet-Moslims, oftewel het begin van nog een wereld oorlog. Ach, wij mensen leren het ook nooit.
BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2002 21:31 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
[cursief]Citaat:

De plaatsen Tsjetsjenie, Kasmhmir en Palestina zeggen mij genoeg...

BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2002 21:33 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
Het is ook niet zo verwonderlijk dat men aandacht besteedt aan een ontwikkeling die uitermate zorgwekkend is. Kennelijk lukt het extremistisch ingestelde islamitische denkrichtingen er in jongeren zo gek te maken dat zij zelfs geloven dat Allah immoreel gedrag ten opzichte van medemensen zal belonen als zij zich laten slachtofferen in dienst van een groep bloeddorstige fundamentalistische fanatici.
Wanneer diezelfde lieden nu eens met open vizier ten strijde zouden trekken dan zou hen een lesje geleerd kunnen worden. Maar daarvoor moet men zeker niet bij de fundamentalistische "leiders" zijn, die onruststokers kijken liever toe nadat ze anderen gek genoeg hebben gemaakt om met hun bloed de "aangevallen" moslimlanden te bevuilen.

Kun je niet lezen ?

BerichtGeplaatst: Za Jan 19, 2002 22:19 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ertan,

Deel jij de visie met Cliff dat moslim-extemisten binnen hun eigen leefgemeenschap veel meer kritiek en tegengas zouden moeten krijgen van hun gematigder en waarschijnlijk ook weldenkender geloofsgenoten?
Zoals dat momenteel bijvoorbeeld in Pakistan plaatsvindt onder leiding van politiek leider Musharraf.

Mirage,

Kende jij de site Azzam.com al welke in het artikel werd besproken? Of toch niet? Is die denk jij redelijk bekend (geweest) onder moslim-extremisten?

Deze webpagina geeft de Jihad landen aan die door Azzam.com een tijd geleden als de conflict/ onderdrukkingsgebieden werd aangemerkt:
Jihad Lands

• Europa: Bosnië, Tjetjenië, Kosokow
  • Azië: Turkestan, Birma, Phillipijnen en Indonesië
  • Midden-Oosten: Uzbekistan, Tajikistan, Afghanistan, Kashmir, Libanon en Palestina
  • Afrika: Soedan, Eritrea en Uganda

Steevaste oproepen daarbij in alle gevallen bij alle landen: "If you would like to help in developing this section, please e-mail us at lands@azzam.com"

Hier een een plaatje op die site van Afghanistan toen daar de strijd nog woedde:

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door John Wervenbos op 19 Januari 2002 om 23:30 uur]
BerichtGeplaatst: Zo Jan 20, 2002 2:12 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Persoonljk krijg ik de neiging om te kokhalzen bij het woord "jihad". Al het fanatisme en extremisme (voorzover dat verschillende dingen zijn) heeft nog niemand een stap vooruit geholpen.

Ja Mirage, prachtig hè om te strijden voor een 'onderdrukt' volk. Hartstikke tof om je machinegeweer leeg te schieten tijdens een feestje van een 12-jarig joods meisje... Als Arafat niet de demente debiel zou zijn die hij is, had hij zo'n 2 jaar geleden het beste voorstel ooit door Israel gedaan geaccepteerd. Maar nee, hij wil het onderste uit de kan zonder zich te beseffen dat het bereiken van vrede (of tenminste een stabiele situatie) betekent dat je moet geven en nemen. Niet alleen nemen dus. Hetgeen overigens niet betekent dat ik eens ben met Sharon's politiek.

Maar wat is een onderdrukt volk, wat is een bezet gebied? Waren de Afghanen onder de Taliban geen onderdrukt volk? Zijn de Iraki's geen onderdrukt volk?

Mirage, ga daar heen, en help de moslimbroeders uit de onderdrukking!

Cliff slaat de spijker op zijn kop: zolang de moslims zelf geen actie ondernemen tegen hun eigen extremisten, roepen ze het over zichzelf af dat het gros van de Westerse wereld hen met argusogen zal bekijken en volgen.

En Maarten: ik voel met je mee. Wat moet er gebeuren om iedereen tot bezinning te brengen... Het lijkt erop dat mensen een stok MOETEN hebben om elkaar mee te slaan. Is het niet het geloof, dan is het wel de huidskleur. Is het niet de huidskleur, dan is het wel de stam waarvan je onderdeel uitmaakt. Is het niet de stam waarvan je onderdeel uitmaakt, dan is het wel je buurman die een grotere auto rijdt dan jij.

Vreemde diersoort, de mens...

Een politicus is er altijd als hij je nodig heeft.
BerichtGeplaatst: Zo Jan 20, 2002 2:32 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Mirage,

Citaat:
De plaatsen Tsjetsjenie, Kasmhmir en Palestina zeggen mij genoeg...

En Soudan, Nigeria, Phillipijnen en Indonesië? Zegt dat je ook genoeg.

Ik vind het toch al zo opmerkelijk dat er continu gerefereerd wordt aan het conflict Israël-Palestina. Op Maghreb-Online worden er zelfs speciale forums voor gemaakt. Terwijl de oorlog in Sudan alleen afgelopen jaar al 10.000 slachtoffers eiste, waarvan een groot deel kinderen die gedwongen worden om mee te vechten.

En verder... mensen generaliseren graag, duwen graag groepen mensen in hokjes waar ze zelf niet in staan. Dat doorbreek je alleen door duidelijk onderscheid te maken binnen die hokjes, want dan maak je aan buitenstaanders duidelijk dat er verschillende hokjes zijn.

Alleen de moslims kunnen de scheiding in het moslimhokje maken door 'extremistische moslims' en 'liberale moslims' apart van elkaar te zetten, en niet als eenheid naar buiten toe treden.

Democratie is de wil van het volk. Elke morgen lees ik stomverbaasd in de krant wat ik nou weer wil. (Wim Kan)
BerichtGeplaatst: Zo Jan 20, 2002 10:33 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Al met al vinden er zo nu en dan wel kritische discussies plaats tussen weldenkender en extremistische moslims. Of gaat het hier om een schuchter begin?

Zie deze discussie op Maroc.NL naar aanleiding van de WTC en Pentagon aanvallen en het schijnbaar toenemende extremisme onder een aantal moslimjongeren ook hier in Nederland:

Zelfmoord = haram

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door John Wervenbos op 20 Januari 2002 om 11:04 uur]
BerichtGeplaatst: Zo Jan 20, 2002 11:54 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Dat is inderdaad een erg interessante discussie John, jammer dat de discussie voortdurend gefrustreerd wordt doordat ze het conflict Israël-Palestina er bij halen.

Mijn ervaring is dat dat erg vaak gebeurt helaas. Ik heb toch even een berichtje achtergelaten waarin ik mijn steun uit aan Elsid (starter van de discussie, die met een Korancitaat komt dat zelfmoord haram (=niet toegestaan) is.)

BerichtGeplaatst: Zo Jan 20, 2002 16:34 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik ben er van overtuigd dat de overgrote meerderheid van de moslims er de voorkeur aan geeft met rust te worden gelaten en de Jihad en de Sharia niet vooraan op hun boodschappenlijstje hebben staan.
Maar zoals dat ook in onze christelijke wereld het geval is vindt het radicaliseringsproces in eerste instantie plaats in de hoofden van enkelingen, die er op een of andere manier garen bij denken te kunnen spinnen door anderen op te roepen tot de strijd voor uitbreiding van "het" geloof. Arme sloebers tevens de onnnozele halzen, en daarvan zijn er veel in dit ondermaanse, worden met platgewalste leuzen opgeroepen tot verzet en openlijke strijd tegen, ja, tegen wat? Niet tegen eigen maatschappelijke bovenlaag die de oorzaak is van alle ellende, maar tegen een bliksemafleider die buiten de eigen sfeer ligt.
De schijnoplossing voor binnenlandse problemen is zo oud als de politiek; leidt de aandacht af van binnenlandse (eigen)problemen door problemen met het buitenland (anderen) te veroorzaken. Momenteel wekken sommigen in de moslimwereld de schijn bdat de moslimwereld gebukt gaat onder het juk van het westen, dat de moslimlanden zou uitmergelen en misbruiken.
Wie objectief naar de staatsinrichting en het functioneren van de economie in de afzonderlijke moslimlanden kijkt moet toch wel het een en ander opvallen.
De moslimlanden waar enigerlei vorm van stabiliele democratie voorkomt zijn op de vingers van een hand te tellen. Despotisme en autocratie, corrutie en gezamenlijke zelfverrijking van de heersers en geestelijken vormen meer regel dan uitzondering. De mogelijkheden voor de overheersende elite worden versterkt door onderwijs dat zeer eenzijdig gericht is op het leren van koranteksten en het onkundig houden van het volk van andere ontwikkelingen. Het is waarschijnlijk opzet zo te voorkomen dat de massa zicht krijgt op de buitenwereld en zelfstandig kritisch leert denken.
De grote stroom moslims naar het westen zorgt daarbij mogelijk voor complicaties, voor zowel moslims als westerlingen. Wanneer het moslims niet lukt vrijwel naadloos om te gaan met de regels en normen van de westerse samenleving dan zal dat op termijn onvermijdelijk tot grote problemen leiden. Moslims zullen zich ook dan opnieuw wel het slachtoffer gaan voelen van onze samenleving, maar zij dienen zich te realiseren, dat gasten niet de regels bepalen in het huis van de gastheer; ook niet als de gastheer Nederland heet.
Wat mij het meest zorgen baart is dat moslims niet bereid zijn de democratische consequenties te aanvaarden waar zij een minderheid vormen, terwijl waar zij duidelijk de meerderheid bezitten in toenemende mate minderheden gaan terroriseren. Dat wijst meer op welbewust gedrag, dan op zich staande toevallige gebeurtenissen. Gedrag dat centraal gestuurd wordt met de bedoeling door opgehitste groepen fanatici bestaande samenlevingen te destabiliseren.
Als moslims ons willen doen geloven dat zij zo tolerant zijn in de omgang met "ongelovigen", wordt dat niet alleen maar gelogenstraft door recente oorlogsprobemen. Ook de uiterst marginale vrijheid die andersdenkenden wordt gegund binnen de molsimmaatschappij om hun geloof te beleven en het absolute verbod hun geloof openbaar onder moslims te verbreiden, steekt wel erg schril af tegen de vrijheid van godsdienst die zij zelf in het westen genieten. Afvallige moslims, die principieel recht blijven staan voor een andere overtuiging, worden ook hier niet alleen bedreigd met de straf van Allah, maar religieus-strafrechtelijk ook rechtstreeks met de dood. Mensen die met dat soort ideeen hier rondlopen behoren uit onze samenleving te worden verwijderd en als dat niet mogelijk is moeten diegenen maar strafrechtelijk worden aangepakt die daartoe oproepen of dergelijke Sha'aria-moorden in ons land rechtvaardigen.
Ons moet er alles aan gelegen zijn alle vormen van fundamentalisme te signaleren. Terreur moet worden bestreden en wie oproept tot haat en anderen opruit ter ontregeling van onze samenleving dient men definitief terug te sturen naar zijn land van herkomst of -na bestraffing- naar een ander moslimland van zijn keuze.
Mensen die hier pleiten voor algemene invoering van de hele moslimcultuur horen elders thuis. Een overheid die het maar blijft houden op pappen en nathouden is politiek kennelijk niet in staat passende maatregelen te nemen om het moslimfanatisme een halt toe te roepen.
De tijd is voorbij waarin men dit probleem kan ontkennen is voorbij.

Hoge verwachtingen, grote tegenvallers

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Melisz op 20 Januari 2002 om 16:45 uur]
  Weerwoord forum index » Actualiteiten