Hoe lang gaat het nog duren? |
3 maanden |
|
16% |
[ 1 ] |
6 maanden |
|
50% |
[ 3 ] |
12 maanden |
|
0% |
[ 0 ] |
Rutte blijft! |
|
33% |
[ 2 ] |
Weet niet |
|
0% |
[ 0 ] |
| |
|
Totaal aantal stemmen : 6 |
|
|
Geplaatst: Ma Mrt 20, 2023 18:54 |
|
|
|
Hoe lang gaat het nog duren? De tijd van Mark Rutte, Wopke Hoekstra en Sigrid Kaag zijn voorbij. Totaal ongeloofwaardig geworden nu de boer en de dierenbeschermers ruim een kwart van de stemmen hebben gekregen. Premier van der Plas wordt steeds reëler. Ik denk nog dit jaar, wat denk jij? |
|
_________________ Pieter Langendijk - Men moet elkaar wel willen begrijpen! |
|
|
|
Geplaatst: Ma Mrt 20, 2023 19:23 |
|
|
|
Premier Van der Plas? Wat een pleefiguur joh.
Rutte overleeft dit wel. Het alternatief is voor alle coalitiepartners zeer onaantrekkelijk want ze staan allemaal op fors verlies. |
|
_________________ Houdt koers! Valse honden schiet je af. #trotsopdeboer |
|
|
|
Geplaatst: Ma Mrt 20, 2023 19:32 |
|
|
|
Ik denk dat Rutte pas weggaat als hij de langstzittende minister president van Europa is. Kan hij toch ergens Poetin in verslaan  |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Ma Mrt 20, 2023 20:51 |
|
|
|
Wat zeggen de factcheckers ? |
|
_________________ The world turns too fast, feel love before it�s gone. [Editors] |
|
|
|
Geplaatst: Di Mrt 21, 2023 17:01 |
|
|
|
En ik denk ook dat als de BBB niet met een serieuze premierskandidaat komt, Rutte alsnog de verkiezingen zou winnen als er TK-verkiezingen zouden komen.
T kan relatief weinig "kwaad" om BBB de grootste in de provincies te maken. Maar een partij waarvan je geen idee hebt wat ie met gezondheidszorg, belastingstelsel etc wil en die Van der Plas naast Macron wil zetten....?
De echte werkelijkheid is eigenlijk dat er geen enkele serieus alternatief voor Rutte is. Kaag is klaar, Klaver is het niet, Hoekstra is het niet (zou het kunnen zijn, maar blijft te vaag), tja, wie dan wel? |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Mrt 21, 2023 19:12 |
|
|
|
Ja dat is een mogelijkheid. Ik wil dan echter wel absolute macht. |
|
|
|
|
Geplaatst: Wo Mrt 22, 2023 0:04 |
|
|
|
|
|
|
|
Geplaatst: Do Mrt 23, 2023 18:22 |
|
|
|
|
|
|
|
Geplaatst: Za Mrt 25, 2023 4:13 |
|
|
|
Royy was toch liberaal, en dan zou hij toch 100% voor democratie moeten zijn. Ik zie dat wat minder ruim. Ik ben voor democratie doch slechts indien iedereen -bijna iedereen- het met mij eens is.
Dat zal voor degenen die mij persoonlijk kennen geen verrassing zijn. Royy heeft hier echter modelgestaan voor liberalisme, vrije markt, democratie, individuele vrijheden, ¿en wil nu de absolute macht ineens? Wat voor schertsliberaal is dat. Of is het gewoon iemand die zich democratisch voordoet totdat hij de macht in handen kreeg?
Schande. |
|
|
|
|
Geplaatst: Za Mrt 25, 2023 9:42 |
|
|
|
Haha valt mee hoor Willem. Democratie is een fantastisch middel om typetjes zoals Royy in bedwang te houden. Royy bepaalt graag zaken zelf en sluit alleen compromissen als ie er zelf beter van wordt, daarom moet je Royy ook lekker in het bedrijfsleven laten. |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Mrt 26, 2023 20:38 |
|
|
|
En daarom moet je Royy vooral vanuit de overheid continu corrigeren middels belastingen  |
|
|
|
|
Geplaatst: Ma Mrt 27, 2023 16:03 |
|
|
|
Nee Cliff. Belastingen zijn er om collectieve taken te financieren. Niet om te corrigeren, bij te sturen of whatever. Daarachter schuilt de perceptie dat de Overheid het beter weet dan het individu, wat een gotspe. |
|
|
|
|
Geplaatst: Ma Mrt 27, 2023 17:08 |
|
|
|
Cliff schreef: |
Belastingen zijn er om collectieve taken te financieren. Akkoord. Maar, tegelijkertijd zien we dat heel veel mensen niet willen meebetalen aan collectieve zaken. Ze willen proberen om er A) onderuit te komen en/of B) het privaat regelen.
Dan zeg ik: corrigeer die mensen, want zo werkt een samenleving niet. |
Ik wil prima meebetalen aan collectieve zaken, maar niet aan onzin. Hoe meer onzin, hoe meer ik op zoek ga naar manieren om minder belasting te betalen. Simple as that.
Quote: | Verder is er ook nog zoiets als de sterkste schouders de zwaarste lasten. |
Wou je beweren dat dat nu niet zo is?
Quote: | De overheid 'weet het beter'? Nee. Wij zijn de overheid. Wij maken het beleid. Wij zijn er net zo goed om de overheid te corrigeren als dat de overheid ons corrigeert. Daarom is een bindend referendum ook zo belangrijk. Maar goed, daar ben jij natuurlijk ook tegen. |
Ik maak geen beleid, sorry. Bindend referendum? Prima, maar: wie betaalt, bepaalt. Voor niets gaat de zon op, iedereen die netto (belasting -/- consumptie) financieel bijdraagt aan collectieve voorzieningen mag meestemmen, de rest moet blij zijn dat ze uberhaupt iets krijgen. Niet mee eens? Dan geen bindend referendum. Ik laat me niks opleggen door de meute die er toch de ballen van snapt. |
|
|
|
|
Geplaatst: Ma Mrt 27, 2023 17:19 |
|
|
|
Royy schreef: | Ik wil prima meebetalen aan collectieve zaken, maar niet aan onzin. |
Het boeit niet wat jij onzin vindt Royy. Ik vind kinderbijslag en staatstelevisie ook onzin, maar ik betaal er wel gewoon aan mee. Omdat we dat samen zo bedacht hebben.
Quote: | Hoe meer onzin, hoe meer ik op zoek ga naar manieren om minder belasting te betalen. Simple as that. |
En dat maakt jou dus ondemocratisch in zekere zin. Democratie houdt ook in dat je de wil van de meerderheid volgt. Wat jij doet is de wil van de meerderheid saboteren.
Quote: | Wou je beweren dat dat nu niet zo is? |
Tot op zekere hoogte is dat niet zo ja. We kennen bedrijven die miljarden winst maken in Nederland en dan geen belasting afdragen: https://nos.nl/artikel/2285715-shell-betaalt-geen-winstbelasting-in-nederland
Verder kennen we ook grootverdieners die zoveel aftrekposten opvoeren dat ze nauwelijks nog bijdragen.
Quote: | Ik maak geen beleid, sorry. |
OK, maak je het niet. Maar je bent wel sturend, bv. door je stem te geven op beleidsvoorstellen.
Quote: | Bindend referendum? Prima, maar: wie betaalt, bepaalt. |
Haha ja joh, hoe zie je dat? Voor iedere 10k die iemand verdient krijgt hij stem-punten? En hoe meer je verdient, hoe meer stem je kunt uitbrengen?
Manmanman...
Ik snap vaak echt niet wat jij nog in Nederland doet hoor. Ga lekker in de VS wonen ofzo.
Quote: | Voor niets gaat de zon op, iedereen die netto (belasting -/- consumptie) financieel bijdraagt aan collectieve voorzieningen mag meestemmen, de rest moet blij zijn dat ze uberhaupt iets krijgen. Niet mee eens? Dan geen bindend referendum. Ik laat me niks opleggen door de meute die er toch de ballen van snapt. |
'Snappen' is geen uitgangspunt voor stemrecht. Gaat het ook nooit worden, want kom je niet uit. Je zult het toch echt moeten doen met informeren en het beste ervan hopen. |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Mrt 28, 2023 9:49 |
|
|
|
En dat maakt jou dus ondemocratisch in zekere zin. Democratie houdt ook in dat je de wil van de meerderheid volgt. Wat jij doet is de wil van de meerderheid saboteren. |
Ik ben ook niet 100% democratisch. De vrijheid van het individu gaat boven het collectieve belang.
Je zoekt altijd weer de uitzonderingen op Cliff. Ik behoor tot de sterkste schouders en betaal veel meer dan heel veel zwakke schouders.
Quote: |
OK, maak je het niet. Maar je bent wel sturend, bv. door je stem te geven op beleidsvoorstellen. |
Dat maakt me niet medeverantwoordelijk of mede-aansprakelijk.
[quote]
Haha ja joh, hoe zie je dat? Voor iedere 10k die iemand verdient krijgt hij stem-punten? En hoe meer je verdient, hoe meer stem je kunt uitbrengen?[quote]
Je krijgt pas stemrecht boven een x bedrag belastingafdracht. Ik vind het principe helemaal niet gek. Zou je ook nog kunnen splitsen naar onderwerp. Gaat het over immateriele zaken of justitie oid dan mag iedereen stemmen, gaat het over dingen die geld kosten dan mogen alleen de mensen die netto bijdragen stemmen.
'Snappen' is geen uitgangspunt voor stemrecht. Gaat het ook nooit worden, want kom je niet uit. Je zult het toch echt moeten doen met informeren en het beste ervan hopen. |
Het beste er van hopen is me te vrijblijvend. |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Mrt 28, 2023 16:45 |
|
|
|
Royy schreef: | Ik ben ook niet 100% democratisch. De vrijheid van het individu gaat boven het collectieve belang. |
Zo werkt democratie niet Royy. Vrijheden botsen. De buurman wil harde muziek, ik wil stilte. Daar spreek je dingen over af. Als iedereen zijn eigen gang blijft gaan dan werkt het niet.
En aan die afspraken moet je je houden, en niet toch je eigen zin doordrijven.
Quote: | Je zoekt altijd weer de uitzonderingen op Cliff. |
Nee, die uitzonderingen zijn echt niet moeilijk te vinden. Nederland is een belastingparadijs voor brievenbusfirma's. En dat is maar één categorie.
Quote: | Ik behoor tot de sterkste schouders en betaal veel meer dan heel veel zwakke schouders. |
En terecht. Ik ook, alleen ik zeik er minder over
Quote: | Dat maakt me niet medeverantwoordelijk of mede-aansprakelijk. |
Wat mij betreft wel, anders is het A stemmen en B doen. Dat is ook weer sabotage van de democratie.
Quote: | Je krijgt pas stemrecht boven een x bedrag belastingafdracht. |
Ja joh, en zo dromen uitkeringstrekkers van een basisinkomen van 5K. En mensen met veel kinderen van een enorme kinderbijslag. En ouderen van een gigantisch pensioen.
Iedereen heeft wat te dromen hè.
Maar dit is wel zo onrealistisch joh.
Quote: | Ik vind het principe helemaal niet gek. Zou je ook nog kunnen splitsen naar onderwerp. Gaat het over immateriele zaken of justitie oid dan mag iedereen stemmen, gaat het over dingen die geld kosten dan mogen alleen de mensen die netto bijdragen stemmen. |
Zo werkt het niet. Wat jij voorstelt is 'not in my backyard' x 1000.
Quote: | Het beste er van hopen is me te vrijblijvend. |
Je kunt niet anders. Ik kan wel dromen van een democratie alleen voor Zeeuwen met een bovengemiddeld IQ die dan de dienst uitmaken in de rest van de wereld.
Een samenleving houdt toch echt in dat je samenleeft. |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Mrt 28, 2023 17:13 |
|
|
|
Zo werkt democratie niet Royy. Vrijheden botsen. De buurman wil harde muziek, ik wil stilte. Daar spreek je dingen over af. Als iedereen zijn eigen gang blijft gaan dan werkt het niet.
En aan die afspraken moet je je houden, en niet toch je eigen zin doordrijven. |
Afspreken om rekening te houden met elkaar is heel iets anders dan mensen onder dreiging van vrijheidsberoving geld afhandig te maken voor elke wens die de meerderheid maar wil.
Nee, die uitzonderingen zijn echt niet moeilijk te vinden. Nederland is een belastingparadijs voor brievenbusfirma's. En dat is maar één categorie. |
Uitzondering. We hebben een uiterst progressief belastingstelsel met forse inkomenssteun (zowel in de vorm van lagere belastingen als toegankelijkheid van Overheidsdiensten) aan de lagere inkomens. Zie de CPB-studie naar netto-bijdrage per inkomensgroep.
En terecht. Ik ook, alleen ik zeik er minder over  |
Ik laat me niet zomaar beroven.
Ja joh, en zo dromen uitkeringstrekkers van een basisinkomen van 5K. En mensen met veel kinderen van een enorme kinderbijslag. En ouderen van een gigantisch pensioen.
Iedereen heeft wat te dromen hè.
Maar dit is wel zo onrealistisch joh. |
Is niet zo heel onrealistisch. Slechts 125 jaar geleden hadden we zo'n soort constructie.
Zo werkt het niet. Wat jij voorstelt is 'not in my backyard' x 1000. |
Ik noem t: wie betaalt, bepaalt.
Een samenleving houdt toch echt in dat je samenleeft. |
Je maakt een essentiele en fundamentele denkfout. Om samen te leven heb je de Overheid niet nodig. Je toont je hier een ware sociaal-democraat. En ik een ware liberaal-conservatief. |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Mrt 28, 2023 17:55 |
|
|
|
Royy schreef: | Afspreken om rekening te houden met elkaar is heel iets anders dan mensen onder dreiging van vrijheidsberoving geld afhandig te maken voor elke wens die de meerderheid maar wil. |
Nee, dat is precies dat. Als het je niet bevalt is er altijd nog een ander land
Quote: | We hebben een uiterst progressief belastingstelsel |
En dat levert ook op dat we één van de landen hebben waar alles het best georganiseerd is. Het verschil in wegen bv. zie je al zodra je naar België of Duitsland rijdt. Ook ons onderwijssysteem is top of the bill blijkbaar, uitgaande van diverse internationale onderzoeken.
Nederlanders zijn ook nog eens één van de meest gelukkige mensen.
Ik denk dat continu zeiken daar wel iets mee te maken heeft, 't is een soort uitlaatklep voor mensen.
Quote: | Ik laat me niet zomaar beroven. |
Het feit dat jij het beroven noemt geeft al aan dat je het systeem onvoldoende snapt.
Quote: | Is niet zo heel onrealistisch. Slechts 125 jaar geleden hadden we zo'n soort constructie. |
Haha ja in de tijd dat mensen die voor een dubbeltje geboren waren nooit een kwartje konden worden? Kinderen van arbeiders die niet naar school konden enzo. Nee, was een prima tijd voor kansengelijkheid Royy
Ik kan me echt niet indenken dat jij daar serieus terug naar toe zou willen.
Quote: | Ik noem t: wie betaalt, bepaalt. |
Zo kun je het noemen. Of recht van de sterkste. Of anarchie. 't Heeft veel namen, maar weinig met democratie te maken.
Quote: | Je maakt een essentiele en fundamentele denkfout. Om samen te leven heb je de Overheid niet nodig. Je toont je hier een ware sociaal-democraat. En ik een ware liberaal-conservatief. |
Je hebt wel een overheid nodig, voor alle gezamenlijke diensten. Politie, justitie, zorg, onderwijs, etc.
Jouw samenleving bestaat helemaal niet. Dat is gewoon de 'alles wat Royy wil' samenleving. Dat houdt niemand met je uit Royy! |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Mrt 28, 2023 21:02 |
|
|
|
En dat levert ook op dat we één van de landen hebben waar alles het best georganiseerd is. Het verschil in wegen bv. zie je al zodra je naar België of Duitsland rijdt. Ook ons onderwijssysteem is top of the bill blijkbaar, uitgaande van diverse internationale onderzoeken. |
Ik denk niet dat het een met het ander te maken heeft. Nederlanders zijn gewoon goed in organiseren, dat zie je ook terug in ons bedrijfsleven.
Quote: | Het feit dat jij het beroven noemt geeft al aan dat je het systeem onvoldoende snapt. |
Nee, dat betekent dat mijn startpunt ligt bij het individu en de soevereiniteit van het individu. Jouw startpunt is het collectief en het collectief bepaalt hoeveel ruimte het individu nog krijgt.
Haha ja in de tijd dat mensen die voor een dubbeltje geboren waren nooit een kwartje konden worden? Kinderen van arbeiders die niet naar school konden enzo. Nee, was een prima tijd voor kansengelijkheid Royy  |
Heeft niks met elkaar te maken. Jij zei dat het technisch niet kan, ik zeg: zie 125 jaar geleden. Argument van tafel dus.
Zo kun je het noemen. Of recht van de sterkste. Of anarchie. 't Heeft veel namen, maar weinig met democratie te maken. |
Nee nu ga jij er ten onrechte vanuit dat diegenen die betalen altijd aan zichzelf denken.
Denken diegenen die niet betalen niet juist aan zichzelf? Willen zij niet een steeds grotere greep uit de portemonnee van anderen doen?
Je hebt wel een overheid nodig, voor alle gezamenlijke diensten. Politie, justitie, zorg, onderwijs, etc. |
Dat hoor je mij nergens ontkennen, al kun je zorg en onderwijs privaat organiseren, zolang je de toegang maar faciliteert via de Overheid. De Overheid is echter veel te bepalend in onze samenleving, dat ondermijnt juist de solidariteit. |
|
|
|
|
Geplaatst: Do Mrt 30, 2023 1:35 |
|
|
|
Royy schreef: | Ik denk niet dat het een met het ander te maken heeft. Nederlanders zijn gewoon goed in organiseren, dat zie je ook terug in ons bedrijfsleven. |
Zozo, lees ik daar het woordje 'ook' Royy? Dus naast bv. de overheid, het onderwijs en de zorg?
Organiseren moet je overigens wel faciliteren. En dar komt belastinggeld weer om de hoek kijken.
Quote: | Nee, dat betekent dat mijn startpunt ligt bij het individu en de soevereiniteit van het individu. Jouw startpunt is het collectief en het collectief bepaalt hoeveel ruimte het individu nog krijgt. |
Het is niet waar dat jij van het individu uitgaat. Immers: jij hebt een werkgever nodig om tot een salaris te komen. Jij hebt een opleiding nodig om tot een werkgever te komen. Jij hebt een beschermde opvoeding nodig om tot een opleiding te komen.
Alleen die reeks houdt al in dat honderden mensen zich bezig gehouden hebben, vaak betaald uit algemene middelen, om kleine Royy zover te krijgen dat hij een salaris krijgt.
En vervolgens begint Royy bij zichzelf. Of beter gezegd, bij zijn eigen salaris. Als individu. Dat is raar gezien de enorme effort die de maatschappij heeft moeten doen om je daar te krijgen. Ineens tellen die individuen allemaal niet meer mee.
Alleen ga je snel Royy, maar samen kom je verder. Je kunt Royy als baby op de wereld zetten, maar als iedereen verder denkt 'nou lost hij het zelf maar op' is kleine Royy binnen 24 uur dood.
Dat besef, die bescheidenheid, mis ik. Het besef dat je deel bent van een geheel. Een samenleving.
Quote: | Heeft niks met elkaar te maken. Jij zei dat het technisch niet kan, ik zeg: zie 125 jaar geleden. Argument van tafel dus. |
Dat heeft weinig met techniek te maken Royy. Technisch kun je ook terug naar slavernij zoals in 1750. Geen enkel probleem, zouden we nu technisch zelfs veel beter kunnen. Maar we doen het niet omdat de wereld inmiddels veranderd is.
Quote: | Nee nu ga jij er ten onrechte vanuit dat diegenen die betalen altijd aan zichzelf denken. |
Hoezo ten onrechte? Ik zie toch bij jou niet anders. Het draait echt alleen om geld. Ik hoor je zelden over een andere motivator om tot een actie te komen.
Quote: | Denken diegenen die niet betalen niet juist aan zichzelf? |
Zeker. De klaplopers gaan ook niet vrijuit. Ik heb al een vurig betoog gehouden hier dat je van mij best parttime mag werken, mits je positief aan de belastingpot bijdraagt.
Quote: | Willen zij niet een steeds grotere greep uit de portemonnee van anderen doen? |
Nee, is niet mijn ervaring en zeker in deze tijd niet. Er is een enorm vacature tekort en het aantal werklozen en uitkeringtrekkers die wel kunnen werken is relatief erg laag. Arbeidsparticipatie loont.
Quote: | Dat hoor je mij nergens ontkennen, al kun je zorg en onderwijs privaat organiseren, zolang je de toegang maar faciliteert via de Overheid. De Overheid is echter veel te bepalend in onze samenleving, dat ondermijnt juist de solidariteit. |
Die solidariteit wordt niet ondermijnd door de overheid naar mijn mening. Ik zie een andere ontwikkeling: na de koude oorlog is er een 'winnaar' verkozen. En de winnaar schrijft de geschiedenisboeken. Daarin komt de verliezer er altijd veel bekaaider af dan de werkelijkheid ooit was.
De werkelijkheid was dat Europa tussen twee systemen zat, oost en west, en dat hield ons redelijk in evenwicht. Dat evenwicht is weg en we zijn compleet de kant op gegaan van de individualistische Amerikaanse samenleving, met alle ellende die daarbij hoort.
Ik weet niet of er ooit nog een kentering gaat komen. De Chinese maatschappij zit bv. weer heel anders in elkaar, maar staat denk ik te ver weg van Europa om hier ook echt iets van over te nemen.
Ken je de verschillen tussen collectivistische en individualistische culturen? Hier een overzichtje:
Sommige mensen, misschien ben jij er één van, zal roepen dat in het linker rijtje alles beter is. Ik denk dat we daar nog eens kritisch naar moeten kijken. |
|
|
|
|
Geplaatst: Do Mrt 30, 2023 16:50 |
|
|
|
Cliff schreef: | Organiseren moet je overigens wel faciliteren. En dar komt belastinggeld weer om de hoek kijken. |
Nee, jij denkt dat dat organiseren valt of staat bij de Overheid. Het tegendeel is misschien wel waar. Heb vertrouwen in het maatschappelijk middenveld, heb vertrouwen in een zelfredzame samenleving.
Dat besef, die bescheidenheid, mis ik. Het besef dat je deel bent van een geheel. Een samenleving. |
Heb je de Overheid allemaal niet voor nodig Cliff.
Hoezo ten onrechte? Ik zie toch bij jou niet anders. Het draait echt alleen om geld. Ik hoor je zelden over een andere motivator om tot een actie te komen. |
Onzin. Ik heb het juist steeds over verantwoordelijkheid. Mensen moeten verantwoordelijkheid over hun eigen leven nemen.
Zeker. De klaplopers gaan ook niet vrijuit. Ik heb al een vurig betoog gehouden hier dat je van mij best parttime mag werken, mits je positief aan de belastingpot bijdraagt. |
Dan zeg je dus dat parttime werken alleen voor de hogere inkomens is weggelegd?
Sommige mensen, misschien ben jij er één van, zal roepen dat in het linker rijtje alles beter is. Ik denk dat we daar nog eens kritisch naar moeten kijken. |
Hoezo we? Ik bepaal fucking zelf wel wat ik wil. En dat is inderdaad het linkerrijtje. |
|
|
|
|
|
|