| Onafhankelijke journalistiek? M'n reet !! | |
Geplaatst: Do Jan 05, 2023 14:08 |
|
|
|
Ik ga ervan uit, dat Blackbox TV hier de waarheid spreekt. Als het een verzinsel zou zijn, dan had Youtube deze uitzending al lang geblokkeerd:
De overheid heeft een 'Stimuleringsfonds Journalistiek' opgericht. Dit stimuleringsfonds verstrekt subsidies aan journalistieke platforms 'met de juiste menig'. We weten allemaal wat dit betekent.
Investico, dat zichzelf een 'onderzoeksjournalistiek platform' noemt, krijgt subsidie. En dat terwijl Investico gesponsord wordt door Roger van Vliet, miljardair en klimaat activist. Investico heeft dus helemaal geen subsidie nodig, maar ja, als je gesponsord wordt door een klimaat activist heb je dus 'de juiste mening'. Dan kan er natuurlijk nog een hoop overheidsgeld bij.
En wat te denken van De Correspondent (14 min. 20). Die kloppen zichzelf voortdurend op de borst 'dat ze onafhankelijk zijn'. Luister en huiver. Ze zijn in 2013 opgericht met subsidie van de Stichting Democratie En Media. Afgelopen jaar hebben ze een nieuwe stichting opgericht om opnieuw subsidies te kunnen opstrijken. In hun jaarverslag staat dat 'journalisiek cruciaal is in het agenderen van noodzakelijke sociale verandering'.
De nieuwe stichting van de correspondent wil een 'bewustwordingscampagne mogelijk maken om belangrijke thema's onder de aandacht te brengen'. Daar hoort natuurlijk subsidie bij. Wij, het plebs, moet immers heropgevoed worden met de juiste mening. Dan is het toch logisch, dat daar subsidie bijhoort? De linkse mening is immers de juiste mening. Terwijl alles wat rechts is (Blackbox, Ongehoord Nederland) de mond gesnoerd moet worden.
Onafhankelijke journalistiek? M'n reet !! |
|
_________________ Atheïsme is een hogere vorm van beschaving |
|
|
|
| Re: Onafhankelijke journalistiek? M'n reet !! | |
Geplaatst: Do Jan 05, 2023 18:35 |
|
|
|
Heb vandaag een papieren boek " Das Rote Buch " van C.G. Jung dat ik weer eens per Fernausleihe besteld
had in bibliotheek met kopje vers gemalen koffie 1 uur lang gelezen.
Het boek zit overigens vol met gegevens, wie het boek ook gelezen heeft.
Data bescherming vergeet het maar.
Prive boek bij bibliotheek uitlening bestellen, vergeet het maar de overheid
en iedereen kan zo maar meekijken, wie welk boek wanneer besteld heeft.
Is C.G. Jung trouwens al door woke gecancelt, staat hij op zwarte lijst ?
Interesseerd mij geen reet ! |
|
_________________ The world turns too fast, feel love before it�s gone. [Editors] |
|
|
|
Geplaatst: Do Jan 05, 2023 19:29 |
|
|
|
Moppersmurf schreef: | En het beperkt zich niet tot de journalistiek. Ook kunst, muziek en films worden steeds meer gecensureerd. |
En onderwijs... ook zulke woke shit.
Net weer een sollicitatiegesprek gevoerd, daar gebeurde min of meer het volgende:
- Ik zocht iemand voor 1 FTE en stuurde een vacaturetekst naar HRM
- HRM gaf de vacaturetekst terug, ineens stond er 0.8-1.0 FTE in
- Ik navragen: waarom 0.8 FTE? Ik had specifiek in mijn begroting opgenomen 1.0 FTE, dus ik wil 1.0 FTE.
- Krijg ik terug: vanwege inclusie, aangetoond is dat vrouwen sneller reageren als de functie voor 0.8 FTE is
Wel godver. Moet ik al concessies gaan doen voordat ik überhaupt kandidaten heb? Nee. Dus ik eis dat de vacature voor 1.0 FTE uitgaat. Krijg ik interne kandidaten in een voorgesprek. Twee vrouwen vragen specifiek: hoe hard is die 1.0 FTE eis? Dus ik uitleggen: ik wil iemand die elke dag van de week beschikbaar is. Als ik een team opbouw met 5 x 0.8 FTE dan krijg ik dat team nooit meer fysiek bij elkaar omdat de afspraakdatum altijd wel op iemands afwezigheidsdag valt.
Vervolgens raak ik opnieuw in discussie, waarin een vrouw die interesse heeft voor de vacature aangeeft 'dat ik er nog maar eens over moet nadenken, over die eis van 1 FTE'. Ik geef aan dat ze er zelf nog maar eens over moet nadenken: waarom gaat haar man niet minder werken en gaat zij fulltime werken?
Ja nee, dat was natuurlijk niet de bedoeling.
What.... The..... Fuck....
Ja, ik snap dat je kinderen hebt en dat je ook nog wilt sporten. Heel fijn voor je. Kijk even of je ergens anders een baantje kan vinden dan. |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Vr Jan 06, 2023 23:27 |
|
|
|
De werkelijkheid is dat veel vrouwen niet meer willen werken omdat ze geen ambitie hebben. Ja, ze kankeren als ze worden overgeslagen voor een managementfunctie omdat ze slechts 2,5 dagen per week beschikbaar zijn, en dan krijgen de boze witte mannen in de directie uiteraard de schuld want die denken niet mee met werkende vrouwen.
Maar als puntje bij paaltje komt, willen veel vrouwen gewoon lekker de halve week lamballen, weet ik veel, de Happinez lezen en naar hun yogaklasje en gaan lunchen met dinnetjes en lekker een middagje winkelen af en toe En ja, veel vrouwen hangen daarvoor riant in het fulltime vangnet van de baan van hun man. Ze dénken dat ze onafhankelijk en zelfstandig zijn met hun salaris van 1200 euro in de maand voor hun 2,5 dagen werk, maar als je de kosten van hun auto ervan aftrekt (die ze nodig hebben om naar hun werk te gaan en eigenlijk ook wel lekker vinden om te hebben) en andere dergelijke zaken, dan blijft er bitter weinig over waarmee ze aan het huishouden bijdragen, en zelfstandig en onafhankelijk zijn ze met hun 1200 euro in de maand al helemaal niet.
Ik heb wel eens aan een vrouwelijke collega gevraagd: waarom gaat je man niet gewoon 1 dag minder werken, en jij een dag meer? Hebben jullie allebei een vrije dag per week, kan hij ook eens op donderdagmiddag met vrienden de kroeg in, of iets voor zichzelf doen, hoe leuk is dat? Ze keek me giftig aan, want dát was natuurlijk niet de bedoeling.
Ik kijk wel eens met verbazing naar sommige parttime vrouwelijke collega's. Neem Hanneke. Die werkt op woensdag 4 uur. Komt binnen, en moet dan uiteraard éérst even met Anneke en Janneke, twee andere collega's, bijpraten, want die heeft ze dan al twee dagen niet gezien. Na een half uur zit ze dan eindelijk achter haar bureau, maar dan moet er éérst koffie of thee gehaald worden en dat moet met een cracker met kaas genuttigd worden alvorens ze aan haar werk kan beginnen. OK. Ben je bijna een uur verder, en jawel, ze gaat aan de slag. Een uurtje werkt ze zomaar door. Dan is het tijd voor het tussendoortje: bakje yoghurt met fruit ofzo, dus even naar de kantine om dat klaar te maken en hé, daar staat Lonneke, die haar eigen tussendoortje aan het fröbelen is. Alweer een half uur weg. En zo gaat het maar door de hele ochtend. Uiteindelijk vertrekt Hanneke om 12.30 uur en als je dan kijkt hoe veel tijd van de 4 aanwezige uren ze echt met werken bezig is geweest... misschien 2,5 uur? Maar dat verhindert haar niet om bij het vertrek tegen de receptioniste te verzuchten: tjee, ik ben blij dat het erop zit, mán, het was écht druk vandaag... |
|
_________________ Fatsoen moet je doen |
|
|
|
Geplaatst: Za Jan 07, 2023 23:43 |
|
|
|
Ongelofelijk Pekjeka en Cliff.
In 1968 werkte ik in een kwekerij voor 9 maanden, 50 uur per week voor 1,- gulden per uur.
Toelating eis voor de Tuinbouwschool in Boskoop. Dus 50 gulden per week.
Mijn hospita kostte 45 gulden per week, dus hield 5 gulden over.
Wel geweldige tijden meegemaakt met haar WAO man en hun 4 kinderen en 3 andere hospita inwoners. (Limburg, Hoensbroek)
Verpleegkunde: onregelmatige diensten en tijdens de feestdagen, of Kerstmis of Nieuwjaar vrij.
Ik koos voor Nieuwjaar vrij.
In Rhodesie/Zimbabwe was het uur salaris voor een Verpleegkundige $ 1,50 per uur.
Nachtdiensten waren 12 uur dus dat was $ 18,- per nacht. Dus $ 126,- na een week nachtdienst.
Horeca voor 14 jaar. Dat is 7 dagen per week werken, inkopen, boekhouding, schoonmaken.
Twee dagen per jaar dicht tijdens Kerstmis.
Verpleegkunde in Portugal: € 7.22 per uur.
Ik ging alleen nachtdiensten doen van 10 uur per nacht.
Wat is er aan de hand met jonge vrouwen vandaag? |
|
_________________ Never judge history except in the context of the times in which it occurred. |
|
|
|
Geplaatst: Za Jan 07, 2023 23:48 |
|
|
|
Pejeka schreef: | De werkelijkheid is dat veel vrouwen niet meer willen werken omdat ze geen ambitie hebben. Ja, ze kankeren als ze worden overgeslagen voor een managementfunctie omdat ze slechts 2,5 dagen per week beschikbaar zijn, en dan krijgen de boze witte mannen in de directie uiteraard de schuld want die denken niet mee met werkende vrouwen.
Maar als puntje bij paaltje komt, willen veel vrouwen gewoon lekker de halve week lamballen, weet ik veel, de Happinez lezen en naar hun yogaklasje en gaan lunchen met dinnetjes en lekker een middagje winkelen af en toe En ja, veel vrouwen hangen daarvoor riant in het fulltime vangnet van de baan van hun man. Ze dénken dat ze onafhankelijk en zelfstandig zijn met hun salaris van 1200 euro in de maand voor hun 2,5 dagen werk, maar als je de kosten van hun auto ervan aftrekt (die ze nodig hebben om naar hun werk te gaan en eigenlijk ook wel lekker vinden om te hebben) en andere dergelijke zaken, dan blijft er bitter weinig over waarmee ze aan het huishouden bijdragen, en zelfstandig en onafhankelijk zijn ze met hun 1200 euro in de maand al helemaal niet.
Ik heb wel eens aan een vrouwelijke collega gevraagd: waarom gaat je man niet gewoon 1 dag minder werken, en jij een dag meer? Hebben jullie allebei een vrije dag per week, kan hij ook eens op donderdagmiddag met vrienden de kroeg in, of iets voor zichzelf doen, hoe leuk is dat? Ze keek me giftig aan, want dát was natuurlijk niet de bedoeling.
Ik kijk wel eens met verbazing naar sommige parttime vrouwelijke collega's. Neem Hanneke. Die werkt op woensdag 4 uur. Komt binnen, en moet dan uiteraard éérst even met Anneke en Janneke, twee andere collega's, bijpraten, want die heeft ze dan al twee dagen niet gezien. Na een half uur zit ze dan eindelijk achter haar bureau, maar dan moet er éérst koffie of thee gehaald worden en dat moet met een cracker met kaas genuttigd worden alvorens ze aan haar werk kan beginnen. OK. Ben je bijna een uur verder, en jawel, ze gaat aan de slag. Een uurtje werkt ze zomaar door. Dan is het tijd voor het tussendoortje: bakje yoghurt met fruit ofzo, dus even naar de kantine om dat klaar te maken en hé, daar staat Lonneke, die haar eigen tussendoortje aan het fröbelen is. Alweer een half uur weg. En zo gaat het maar door de hele ochtend. Uiteindelijk vertrekt Hanneke om 12.30 uur en als je dan kijkt hoe veel tijd van de 4 aanwezige uren ze echt met werken bezig is geweest... misschien 2,5 uur? Maar dat verhindert haar niet om bij het vertrek tegen de receptioniste te verzuchten: tjee, ik ben blij dat het erop zit, mán, het was écht druk vandaag... |
Welke baan is dit?
Wat voor een werk deed ze?
Ik heb alleen in Hands On werk gedaan, dus begrijp de "kantoor" banen niet. |
|
_________________ Never judge history except in the context of the times in which it occurred. |
|
|
|
Geplaatst: Zo Jan 08, 2023 12:28 |
|
|
|
Cliff schreef: | Moppersmurf schreef: | En het beperkt zich niet tot de journalistiek. Ook kunst, muziek en films worden steeds meer gecensureerd. |
Net weer een sollicitatiegesprek gevoerd, daar gebeurde min of meer het volgende:
- Ik navragen: waarom 0.8 FTE? Ik had specifiek in mijn begroting opgenomen 1.0 FTE, dus ik wil 1.0 FTE.
- Krijg ik terug: vanwege inclusie, aangetoond is dat vrouwen sneller reageren als de functie voor 0.8 FTE is
Wel godver. Moet ik al concessies gaan doen voordat ik überhaupt kandidaten heb? Nee. Dus ik eis dat de vacature voor 1.0 FTE uitgaat. Krijg ik interne kandidaten in een voorgesprek. Twee vrouwen vragen specifiek: hoe hard is die 1.0 FTE eis? Dus ik uitleggen: ik wil iemand die elke dag van de week beschikbaar is. Als ik een team opbouw met 5 x 0.8 FTE dan krijg ik dat team nooit meer fysiek bij elkaar omdat de afspraakdatum altijd wel op iemands afwezigheidsdag valt.
Vervolgens raak ik opnieuw in discussie, waarin een vrouw die interesse heeft voor de vacature aangeeft 'dat ik er nog maar eens over moet nadenken, over die eis van 1 FTE'. Ik geef aan dat ze er zelf nog maar eens over moet nadenken: waarom gaat haar man niet minder werken en gaat zij fulltime werken?
Ja, ik snap dat je kinderen hebt en dat je ook nog wilt sporten. Heel fijn voor je. Kijk even of je ergens anders een baantje kan vinden dan. |
Waarom zou je zo krampachtig blijven vasthouden aan de traditionele 1.0 FTE terwijl je aan alles om je heen proeft dat mensen dit niet meer willen? Ik denk dat HRM prima aanvoelt dat de wereld verandert. Verder kun je het team prima fysiek bij elkaar krijgen door één verplichte aanwezigheidsdag in te stellen. Indien je recht hebt op 5 FTE en beschikt over 5x 0.8 FTE heb je recht op nog 1 FTE en dus een extra persoon in je team. Ideaal! Ik zou niet voor een werkgever willen werken die daar niet flexibel in is. |
|
_________________ Als je kerngezond en oersterk bent...overleef je dat prikje ook wel. |
|
|
|
Geplaatst: Zo Jan 08, 2023 12:50 |
|
|
|
Elisabeth schreef: | Ongelofelijk Pekjeka en Cliff.
In 1968 werkte ik in een kwekerij voor 9 maanden, 50 uur per week voor 1,- gulden per uur.
Toelating eis voor de Tuinbouwschool in Boskoop. Dus 50 gulden per week.
Mijn hospita kostte 45 gulden per week, dus hield 5 gulden over.
Wel geweldige tijden meegemaakt met haar WAO man en hun 4 kinderen en 3 andere hospita inwoners. (Limburg, Hoensbroek)
Verpleegkunde: onregelmatige diensten en tijdens de feestdagen, of Kerstmis of Nieuwjaar vrij.
Ik koos voor Nieuwjaar vrij.
In Rhodesie/Zimbabwe was het uur salaris voor een Verpleegkundige $ 1,50 per uur.
Nachtdiensten waren 12 uur dus dat was $ 18,- per nacht. Dus $ 126,- na een week nachtdienst.
Horeca voor 14 jaar. Dat is 7 dagen per week werken, inkopen, boekhouding, schoonmaken.
Twee dagen per jaar dicht tijdens Kerstmis.
Verpleegkunde in Portugal: € 7.22 per uur.
Ik ging alleen nachtdiensten doen van 10 uur per nacht.
Wat is er aan de hand met jonge vrouwen vandaag? |
Mensen hebben het licht gezien en realiseren dat zij werken om te leven en niet leven om te werken. Het structureel overwerk wat jij schetst is bovendien met de komst van de Arbowet niet meer toegestaan. En maar goed ook. Over de gehele arbeidscarrière zijn mensen die meer werken niet per se productiever geweest. Verder heb ik in en ander topic al aangegeven dat salariëring op basis van uren ouderwets is. Waar mogelijk overgaan naar salariëring op basis van taken. En laat mensen maar zelf invullen of zij daar 6, 8 of 10 uren over willen doen. En hoe zij hun dag indelen.
Bij mijn huidige werkgever werkt Pjotter. Pjotter is elke dag om 07:00u aanwezig en daar is hij fier op. Pjotter is ook een sociaal mens die gezelligheid niet mijdt. Dat betekent dat Pjotter niet voor 08:00u start, regelmatig koffie drinkt in het loungegedeelte en uitgebreid luncht met collega's, vaak afgetopt met een lunchwalk van een uur. Diezelfde Pjotter klaagt steen en been over een collega die veel vanuit thuis werkt en beperkt aantal uren aanwezig is op kantoor. Dat die collega in de uren dat hij er is zich suf werkt en productiever is dan hij dat ziet Pjotter niet. Pjotter voelt zich de beste medewerker van het bedrijf omdat hij vaak het licht aan doet op kantoor en spreekt mensen dan ook regelmatig aan op werktijden.
Tijd is volledig irrelevant en overschat! Betaal daar waar mogelijk naar taken want Pjotters zijn het grootste verlies van bedrijven. Doe mij maar een bedrijf vol met John's die veel efficiënter en productiever werken dan Pjotter in minder tijd. |
|
_________________ Als je kerngezond en oersterk bent...overleef je dat prikje ook wel. |
|
|
|
Geplaatst: Zo Jan 08, 2023 13:02 |
|
|
|
Cliox schreef: | Cliff schreef: | Moppersmurf schreef: | En het beperkt zich niet tot de journalistiek. Ook kunst, muziek en films worden steeds meer gecensureerd. |
Waarom zou je zo krampachtig blijven vasthouden aan de traditionele 1.0 FTE terwijl je aan alles om je heen proeft dat mensen dit niet meer willen? Ik denk dat HRM prima aanvoelt dat de wereld verandert. Verder kun je het team prima fysiek bij elkaar krijgen door één verplichte aanwezigheidsdag in te stellen. Indien je recht hebt op 5 FTE en beschikt over 5x 0.8 FTE heb je recht op nog 1 FTE en dus een extra persoon in je team. Ideaal! Ik zou niet voor een werkgever willen werken die daar niet flexibel in is. |
Als je flexibel wilt, en je eigen behoeftes voorop stellen, moet je lekker bij een sociale werkplaats solliciteren waar je kan komen opdagen wanneer je wilt of denkt dat je kan.
Schiet op. Stel dat jij een aannemer inhuurt om een klus binnen een bepaalde tijd gedaan te krijgen in of aan of om je huis, dan accepteer je toch ook niet dat die af en toe eens een uurtje komt opdagen als het hém uitkomt omdat dat beter samengaat met zijn persoonlijke leven? En dat jij 10 maanden later nog steeds in de rotzooi zit met half afgemaakte projecten omdat die klussers nou eenmaal 3 halve dagen per week werken en tja, daar moet je het dan maar mee doen. En áls ze er dan eindelijk een keer zijn, de halve tijd bezig zijn met andere dingen dan werk, want tja, er moeten wel voldoende relaxmomentjes zijn gedurende werktijd... Schiet op! |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Jan 08, 2023 13:04 |
|
|
|
Pejeka schreef: | De werkelijkheid is dat veel vrouwen niet meer willen werken omdat ze geen ambitie hebben. Ja, ze kankeren als ze worden overgeslagen voor een managementfunctie omdat ze slechts 2,5 dagen per week beschikbaar zijn, en dan krijgen de boze witte mannen in de directie uiteraard de schuld want die denken niet mee met werkende vrouwen. |
Dat lijkt mij stug want een managementfunctie is zelden parttime. Ambitie moet wel stroken met de haalbaarheid.
Quote: | Maar als puntje bij paaltje komt, willen veel vrouwen gewoon lekker de halve week lamballen, weet ik veel, de Happinez lezen en naar hun yogaklasje en gaan lunchen met dinnetjes en lekker een middagje winkelen af en toe En ja, veel vrouwen hangen daarvoor riant in het fulltime vangnet van de baan van hun man. Ze dénken dat ze onafhankelijk en zelfstandig zijn met hun salaris van 1200 euro in de maand voor hun 2,5 dagen werk, maar als je de kosten van hun auto ervan aftrekt (die ze nodig hebben om naar hun werk te gaan en eigenlijk ook wel lekker vinden om te hebben) en andere dergelijke zaken, dan blijft er bitter weinig over waarmee ze aan het huishouden bijdragen, en zelfstandig en onafhankelijk zijn ze met hun 1200 euro in de maand al helemaal niet. |
Prima toch? Als er voldoende binnenkomt om een huishouden te runnen, 2x per jaar op vakantie te kunnen, kinderen kunnen studeren, rekeningen worden betaald en er genoeg aan de kant staat voor onvoorziene kosten; waarom dan meer werken? Ik begrijp niet zo goed waarom mensen prat gaan op die 40 uren. Er lijkt wel een soort van blinde focus te ontstaan op die 40 uren.
Quote: | Ik heb wel eens aan een vrouwelijke collega gevraagd: waarom gaat je man niet gewoon 1 dag minder werken, en jij een dag meer? Hebben jullie allebei een vrije dag per week, kan hij ook eens op donderdagmiddag met vrienden de kroeg in, of iets voor zichzelf doen, hoe leuk is dat? Ze keek me giftig aan, want dát was natuurlijk niet de bedoeling. |
Het is dan ook een vreemde vraag. Hoe mensen de taken hebben verdeeld weet jij natuurlijk niets van. Net zo min als wat mensen privé doen maar ook wat dat oplevert. Mensen die korter werken en meer vrije tijd hebben om te sporten en relaxen verzuimen vaak minder. Het heeft dus een positieve uitwerking op lichaam en geest. Je kunt er ook de voordelen van inzien en je afvragen of 40 uren aanwezigheid wel van deze tijd is.
Quote: | Ik kijk wel eens met verbazing naar sommige parttime vrouwelijke collega's. Neem Hanneke. Die werkt op woensdag 4 uur. Komt binnen, en moet dan uiteraard éérst even met Anneke en Janneke, twee andere collega's, bijpraten, want die heeft ze dan al twee dagen niet gezien. Na een half uur zit ze dan eindelijk achter haar bureau, maar dan moet er éérst koffie of thee gehaald worden en dat moet met een cracker met kaas genuttigd worden alvorens ze aan haar werk kan beginnen. OK. Ben je bijna een uur verder, en jawel, ze gaat aan de slag. Een uurtje werkt ze zomaar door. Dan is het tijd voor het tussendoortje: bakje yoghurt met fruit ofzo, dus even naar de kantine om dat klaar te maken en hé, daar staat Lonneke, die haar eigen tussendoortje aan het fröbelen is. Alweer een half uur weg. En zo gaat het maar door de hele ochtend. Uiteindelijk vertrekt Hanneke om 12.30 uur en als je dan kijkt hoe veel tijd van de 4 aanwezige uren ze echt met werken bezig is geweest... misschien 2,5 uur? Maar dat verhindert haar niet om bij het vertrek tegen de receptioniste te verzuchten: tjee, ik ben blij dat het erop zit, mán, het was écht druk vandaag... |
Niet anders dan mijn voorbeeld van Pjotter die 40 uur aanwezig is. Hij is hooguit 4.5-5 uur productief.
En nu? |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Jan 08, 2023 13:17 |
|
|
|
Pejeka schreef: | Als je flexibel wilt, en je eigen behoeftes voorop stellen, moet je lekker bij een sociale werkplaats solliciteren waar je kan komen opdagen wanneer je wilt of denkt dat je kan. |
Er zijn voldoende werkgevers waar dit prima kan. Flexibele werktijden, uitslapen wanneer je dat nodig heb, wat meer uren van maandag t/m donderdag draaien om op vrijdag naar huis te kunnen, vroeg starten en vroeg naar huis, zoals de werknemer het behoeft. Het resultaat is een laag ziekteverzuim, zowel kort als lang, een lage score op PSA en een hoge score op werknemerstevredenheid en het behalen van KPI's.
Quote: | Schiet op. Stel dat jij een aannemer inhuurt om een klus binnen een bepaalde tijd gedaan te krijgen in of aan of om je huis, dan accepteer je toch ook niet dat die af en toe eens een uurtje komt opdagen als het hém uitkomt omdat dat beter samengaat met zijn persoonlijke leven? En dat jij 10 maanden later nog steeds in de rotzooi zit met half afgemaakte projecten omdat die klussers nou eenmaal 3 halve dagen per week werken en tja, daar moet je het dan maar mee doen. En áls ze er dan eindelijk een keer zijn, de halve tijd bezig zijn met andere dingen dan werk, want tja, er moeten wel voldoende relaxmomentjes zijn gedurende werktijd... Schiet op! |
Dat is een enorme misvatting. Als ik een aannemer inhuur wil ik dat binnen de afgesproken tijd een karwei is afgerond overeenkomstig aan het overeengekomen kwaliteitsniveau. Of de bouwvakkers nu 6 uur per dag aanwezig zijn of 8 uur per dag boeit mij geen drol. Voor mij staat een 40-urige werkweek niet symbool voor progressie en kwaliteit. Als werkgever heb ik liever een bouwvakker die fris en fit zijn werk doet dan een bouwvakker dwingen om 40-uur per week te werken en om 07:00 's ochtends te starten. Efficiëntie en productiviteit is het sleutelwoord, niet tijd. Tijd is relatief. |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Jan 08, 2023 13:32 |
|
|
|
Cliox schreef: | Pejeka schreef: | Als je flexibel wilt, en je eigen behoeftes voorop stellen, moet je lekker bij een sociale werkplaats solliciteren waar je kan komen opdagen wanneer je wilt of denkt dat je kan. |
Er zijn voldoende werkgevers waar dit prima kan. Flexibele werktijden, uitslapen wanneer je dat nodig heb, wat meer uren van maandag t/m donderdag draaien om op vrijdag naar huis te kunnen, vroeg starten en vroeg naar huis, zoals de werknemer het behoeft. Het resultaat is een laag ziekteverzuim, zowel kort als lang, een lage score op PSA en een hoge score op werknemerstevredenheid en het behalen van KPI's.
Quote: | Schiet op. Stel dat jij een aannemer inhuurt om een klus binnen een bepaalde tijd gedaan te krijgen in of aan of om je huis, dan accepteer je toch ook niet dat die af en toe eens een uurtje komt opdagen als het hém uitkomt omdat dat beter samengaat met zijn persoonlijke leven? En dat jij 10 maanden later nog steeds in de rotzooi zit met half afgemaakte projecten omdat die klussers nou eenmaal 3 halve dagen per week werken en tja, daar moet je het dan maar mee doen. En áls ze er dan eindelijk een keer zijn, de halve tijd bezig zijn met andere dingen dan werk, want tja, er moeten wel voldoende relaxmomentjes zijn gedurende werktijd... Schiet op! |
Dat is een enorme misvatting. Als ik een aannemer inhuur wil ik dat binnen de afgesproken tijd een karwei is afgerond overeenkomstig aan het overeengekomen kwaliteitsniveau. Of de bouwvakkers nu 6 uur per dag aanwezig zijn of 8 uur per dag boeit mij geen drol. Voor mij staat een 40-urige werkweek niet symbool voor progressie en kwaliteit. Als werkgever heb ik liever een bouwvakker die fris en fit zijn werk doet dan een bouwvakker dwingen om 40-uur per week te werken en om 07:00 's ochtends te starten. Efficiëntie en productiviteit is het sleutelwoord, niet tijd. Tijd is relatief. |
Yep. Dus jij wilt dat de klus gedaan wordt. Maar jij moet er vrij voor nemen, dus het kost jou verlofdagen. En dan vind jij het OK dat je 3 weken thuis zit omdat iedere dag heel misschien iemand even 3 uurtjes komt, en het kost jou dus drie weken verlof, in plaats van dat de klus binnen een week is geklaard en het jou maar 1 week verlof kost? En dat je drie weken in de rotzooi zit in plaats van hooguit 10 dagen? |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Jan 08, 2023 13:48 |
|
|
|
Je impliceert dat het langer duurt wanneer je korter werkt, ik bestrijd dat.
Mensen die korter werken, werken vaak efficiënter.
Mensen die taakgericht werken, werken efficiënter en harder.
Het is dus niet zo dat 2 uur langer werken betekent dat 2 uur meer werk is verzet.
Misschien zelfs wel minder. Dus waarom zo prat gaan op 40 uur? |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Jan 08, 2023 16:41 |
|
|
|
Cliox schreef: | Waarom zou je zo krampachtig blijven vasthouden aan de traditionele 1.0 FTE terwijl je aan alles om je heen proeft dat mensen dit niet meer willen? |
Waarom zou je zo krampachtig parttime willen werken?
Quote: | Verder kun je het team prima fysiek bij elkaar krijgen door één verplichte aanwezigheidsdag in te stellen. |
En waar in de CAO vind ik terug dat ik die eis mag stellen? Laat ik het je gemakkelijk maken: dat staat niet in de CAO. Voor verplichte aanwezigheid is geen rechtsgeldige basis.
Quote: | Indien je recht hebt op 5 FTE en beschikt over 5x 0.8 FTE heb je recht op nog 1 FTE en dus een extra persoon in je team. Ideaal! |
Wat is dit nu weer voor argument? Als ik iedereen voor 0.1 FTE aanneem, kan ik nog veel meer mensen aannemen in dat team
Gewoon werken met je sodemieter, niet de luie prins(es) uithangen. Een 40 urige werkweek is de basis. Bij lesgeven trouwens 42,5 uur. Als we met elkaar gezamenlijk afspreken dat een fulltime werkweek 36 uur is, of 30 uur, prima. Stem ik voor. Maar dan wel voor iedereen.
We gaan niet selectief de kantjes ervan af lopen zodat anderen net dat stapje extra moeten zetten om dat te compenseren. Je draagt gewoon je steentje bij, zo hoort dat in de maatschappij. |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Jan 08, 2023 16:51 |
|
|
|
Cliox schreef: | Je impliceert dat het langer duurt wanneer je korter werkt, ik bestrijd dat.
Mensen die korter werken, werken vaak efficiënter.
Mensen die taakgericht werken, werken efficiënter en harder. |
Kan allemaal wel zijn, maar Pejeka heeft gewoon een goed punt. Stel dat je je bovenetage wilt laten verbouwen, dakkapel, nieuwe badkamer, etc.
Als iemand daar 4 uur per dag voor komt zullen de 4 uur efficiënter zijn dan wanneer iemand die 8 uur per dag komt. Maar niet twee keer zo efficiënt. Uiteindelijk doet de persoon die 8 uur per dag werkt meer op een dag dan de persoon die 4 uur werkt.
En dus zit je veel langer in de rommel.
Niet voor niets zie je ook dat wanneer men een druk begaand stuk snelweg moet vervangen, dat men bv. in ploegendiensten achter elkaar doorwerkt van vrijdagavond tot zondagavond. Non-stop. Ook 's nachts. Zodat in korte tijd de klus geklaard is en het woonwerkverkeer er zo min mogelijk last van heeft.
Moet je eens voorstellen als die wegenbouwer allerlei parttimers in dienst heeft die op komen dagen wanneer het ze uitkomt. Die na 4 uur werken zeggen 'tja, het zit er weer op voor vandaag - ik moet nog naar mijn yogaklas'.
't Is gewoon een welvaartsdingetje. Vroegahhh werkte men standaard ook op zaterdag. Inmiddels zijn we naar 40 uur. En nogmaals: ik houd niet 'krampachtig' vast aan 40 uur. Wat mij betreft mag het ook minder, maar dan voor iedereen.
Laten we het eens als een kleine gemeenschap zien. Je zit op een onbewoond eiland met 50 man. Iedereen helpt mee het leven daar gaande te houden. Vooral het zoeken naar en verbouwen van eten kost de nodige tijd om iedereen in leven te houden. Dan komt er iemand en die zegt 'ja, leuk hoor - maar ik ga de helft doen van de rest. Ik vind het te zwaar allemaal'.
Defacto houdt dat dus wél in dat die overig 49 het extra werk moeten verdelen want die 1 parttime laat liggen. En dat is precies wat we zien in 'parttime Nederland', waarbij vooral alleenstaande parttimers simpelweg niet bijdragen aan de maatschappij - alleen nemen. |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Jan 08, 2023 18:43 |
|
|
|
Moppersmurf schreef: | Ik ga ervan uit, dat Blackbox TV hier de waarheid spreekt. Als het een verzinsel zou zijn, dan had Youtube deze uitzending al lang geblokkeerd:
De overheid heeft een 'Stimuleringsfonds Journalistiek' opgericht. Dit stimuleringsfonds verstrekt subsidies aan journalistieke platforms 'met de juiste menig'. We weten allemaal wat dit betekent.
Investico, dat zichzelf een 'onderzoeksjournalistiek platform' noemt, krijgt subsidie. En dat terwijl Investico gesponsord wordt door Roger van Vliet, miljardair en klimaat activist. Investico heeft dus helemaal geen subsidie nodig, maar ja, als je gesponsord wordt door een klimaat activist heb je dus 'de juiste mening'. Dan kan er natuurlijk nog een hoop overheidsgeld bij.
En wat te denken van De Correspondent (14 min. 20). Die kloppen zichzelf voortdurend op de borst 'dat ze onafhankelijk zijn'. Luister en huiver. Ze zijn in 2013 opgericht met subsidie van de Stichting Democratie En Media. Afgelopen jaar hebben ze een nieuwe stichting opgericht om opnieuw subsidies te kunnen opstrijken. In hun jaarverslag staat dat 'journalisiek cruciaal is in het agenderen van noodzakelijke sociale verandering'.
De nieuwe stichting van de correspondent wil een 'bewustwordingscampagne mogelijk maken om belangrijke thema's onder de aandacht te brengen'. Daar hoort natuurlijk subsidie bij. Wij, het plebs, moet immers heropgevoed worden met de juiste mening. Dan is het toch logisch, dat daar subsidie bijhoort? De linkse mening is immers de juiste mening. Terwijl alles wat rechts is (Blackbox, Ongehoord Nederland) de mond gesnoerd moet worden.
Onafhankelijke journalistiek? M'n reet !! |
Ieder Facistische regime zal trachten de media te controleren.
D66 en VVd vormen op velerlei wijze een Facistische doctrine.
En dat zeg ik niet als grap, men zou nu eens wakker moeten worden, onze witte jeugd gaat de prijs betalen,
daar zij als ''wit'' aangeduide mens ongenadig hard naar beneden getrapt wordt.
Geen woning toegewezen, geen hulp bij het vinden van een baan, hun voorouders zouden ''fout'' zijn ... etc etc.
Den asielzoeker-binnenhaler Mark Rutte (hoe meer asielzoekers, hoe beter claimt zijn VVD vriendje vd Burg) haat
witte Nederlanders en is helemaal Woke evenals de valse kraai die Kaag heet. |
|
_________________ Het verschil tussen PvdA, D66, Groen Niks en VVD en de media is gering, zoals het er in een dictatuur aan toegaat. |
|
|
|
Geplaatst: Zo Jan 08, 2023 18:58 |
|
|
|
Cliff schreef: | Waarom zou je zo krampachtig parttime willen werken? |
Omdat het veel biedt. Tijd om tot rust te komen, tijd om (meer) leuke dingen te doen, (meer) tijd om bij vrienden en familie te zijn, (meer) tijd om te werken aan je gezondheid en zo kan ik nog wel meer voordelen bedenken. Mensen hebben vaak de indruk dat zij leven om te werken en dat werkt deprimerend. Waarom denk je dat PSA beroepsziekte nummer 1 is?
Quote: | En waar in de CAO vind ik terug dat ik die eis mag stellen? Laat ik het je gemakkelijk maken: dat staat niet in de CAO. Voor verplichte aanwezigheid is geen rechtsgeldige basis. |
Dat klopt dus borg dat soort afspraken in de primaire arbeidsovereenkomst. Wanneer mensen vrij mogen plannen en de kaders van flexibiliteit kun je afstemmen. Lijkt mij evident. Ik heb een grote vrijheid bij mijn huidige werkgever maar niet ongelimiteerd. Ik kan best wat uurtjes langer werken om vrijdag eerder naar huis te gaan of maandagochtend later beginnen en maandag korter werken en dit later inhalen maar heb tijdsblokken waarbinnen werkzaamheden moeten plaatsvinden en in de basis werk ik 5 dagen in de week. Verder zijn er verplichte overleggen waar ik (of een collega) heen moet en in geval van een grote calamiteit moet ik bijspringen. Daar vanaf wijken kan prima mits overeengekomen met de direct leidinggevende. Deze vrijheid is voor mij doorslaggevend om bij een werkgever in dienst te gaan. Dat betekent ook dat ik op basis van de werkbehoefte mijn uren aanpas, dus als om 18:00u een kritische hijsactiviteit plaatsvindt start ik later en ben ik erbij. Het werkt dus twee kanten uit.
Quote: | Wat is dit nu weer voor argument? Als ik iedereen voor 0.1 FTE aanneem, kan ik nog veel meer mensen aannemen in dat team  |
In veel gevallen zorgt dat voor meer mogelijkheden in de planning. Je hebt immers meer poppetjes waarmee je kunt schuiven. Er zijn beroepen waar dit lastiger is.
Quote: | Gewoon werken met je sodemieter, niet de luie prins(es) uithangen. Een 40 urige werkweek is de basis. Bij lesgeven trouwens 42,5 uur. Als we met elkaar gezamenlijk afspreken dat een fulltime werkweek 36 uur is, of 30 uur, prima. Stem ik voor. Maar dan wel voor iedereen. |
Niet luisteren naar de behoefte van mensen mag. Daarin sta je geheel vrij. Bij zo'n houterige instelling haak ik af. Ik ben dan ook blij dat mijn werkgever die flexibiliteit wel biedt, al maak ik er tot op heden nog geen gebruik van. Wel iets wat ik ga doen omdat ik het simpelweg niet nodig heb om 40 uur te werken.
Quote: | We gaan niet selectief de kantjes ervan af lopen zodat anderen net dat stapje extra moeten zetten om dat te compenseren. Je draagt gewoon je steentje bij, zo hoort dat in de maatschappij. |
Dat zijn twee verschillenden dingen. Mensen die 40-uur werken kunnen even goed de kantjes er vanaf lopen. Daarom ben ik voorstander van betalen naar taken en niet naar aanwezigheid. Zie mijn voorbeeld van Pjotter en Hanneke in het voorbeeld van Pejeka. |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Jan 08, 2023 19:04 |
|
|
|
Dan zou je dus die mensen geen uurloon moeten betalen, maar een taakloon. Dus jij committeert je een bepaalde taak uit te voeren en daar krijg je een bepaald bedrag voor. Dat kan.
Werk je echter op uurloon, dan is er een morele verplichting de tijd waarvoor je je verhuurd hebt, nuttig door te brengen, en niet de helft van de tijd te verlummelen met privézaken of geklets met collega's. Dan heeft de werkgever gewoon recht op je inzet voor het aantal uren waarvoor je betaald krijgt. |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Jan 08, 2023 19:25 |
|
|
|
Cliff schreef: | Kan allemaal wel zijn, maar Pejeka heeft gewoon een goed punt. Stel dat je je bovenetage wilt laten verbouwen, dakkapel, nieuwe badkamer, etc.
Als iemand daar 4 uur per dag voor komt zullen de 4 uur efficiënter zijn dan wanneer iemand die 8 uur per dag komt. Maar niet twee keer zo efficiënt. Uiteindelijk doet de persoon die 8 uur per dag werkt meer op een dag dan de persoon die 4 uur werkt.
En dus zit je veel langer in de rommel. |
Mijn punt is juist dat als wordt betaald naar wat je doet je ook veel harder en efficiënter werkt. Dus dan zit je niet veel langer in de rommel. Bovendien maak je hier afspraken over met de aannemer en zal de aannemer gepast actie op moeten nemen om afspraken te borgen. Zover als het kan. Mij boeit het verder niets hoe laat een bouwvakker begint, blijft en vertrekt, als de werkzaamheden maar worden afgerond binnen het afgesproken tijdsbestek overeenkomstig aan de overeengekomen kwaliteit.
Verder moet je niet vergeten dat je op vandaag weinig te wensen hebt als opdrachtgever in de privaatsector. Bouwbedrijven en bouwvakkers bepalen zelf wel wanneer zij komen en wat zij doen. Bevalt het je niet, voor jou tien anderen, bouwbedrijven komen om in het werk. Als je denkt te moeten miepen over een week langer in de rotzooi zitten zijn dit soort gasten vlot klaar met je. Jij hebt hen harder nodig dan zij jou. Je kunt beter flexibel zijn en meestribbelen. En denk erom dat je koffie klaarzet want anders worden de voeten niet geveegd bij binnenkomst.
Quote: | Niet voor niets zie je ook dat wanneer men een druk begaand stuk snelweg moet vervangen, dat men bv. in ploegendiensten achter elkaar doorwerkt van vrijdagavond tot zondagavond. Non-stop. Ook 's nachts. Zodat in korte tijd de klus geklaard is en het woonwerkverkeer er zo min mogelijk last van heeft. |
Dat zijn specifieke werkzaamheden waarvan eenieder weet dat je er moet staan en je weinig flexibiliteit kunt bieden. Misschien ook wel dé reden dat dit soort bedrijven heel moeilijk aan personeel komen en personeel uit de krochten van Oostbloklanden moet trekken.
Quote: | Moet je eens voorstellen als die wegenbouwer allerlei parttimers in dienst heeft die op komen dagen wanneer het ze uitkomt. Die na 4 uur werken zeggen 'tja, het zit er weer op voor vandaag - ik moet nog naar mijn yogaklas'.
't Is gewoon een welvaartsdingetje. Vroegahhh werkte men standaard ook op zaterdag. Inmiddels zijn we naar 40 uur. En nogmaals: ik houd niet 'krampachtig' vast aan 40 uur. Wat mij betreft mag het ook minder, maar dan voor iedereen. |
Ik snap niet waarom ik voorbeelden krijg van waar het niet kan. Dat geldt ook voor 'betaald krijgen naar prestatie' en niet naar aanwezigheid. Er zijn altijd voorbeelden te bedenken waarbij dat niet opgaat zoals bij een telefoniste, ik kijk dan ook naar mogelijkheden en bespreek ik niet onmogelijkheden.
Quote: | Laten we het eens als een kleine gemeenschap zien. Je zit op een onbewoond eiland met 50 man. Iedereen helpt mee het leven daar gaande te houden. Vooral het zoeken naar en verbouwen van eten kost de nodige tijd om iedereen in leven te houden. Dan komt er iemand en die zegt 'ja, leuk hoor - maar ik ga de helft doen van de rest. Ik vind het te zwaar allemaal'.
Defacto houdt dat dus wél in dat die overig 49 het extra werk moeten verdelen want die 1 parttime laat liggen. En dat is precies wat we zien in 'parttime Nederland', waarbij vooral alleenstaande parttimers simpelweg niet bijdragen aan de maatschappij - alleen nemen. |
In sommige gevallen gaat het niet anders maar wij leven niet op een onbewoond eiland en hebben voldoende mankrachten waarover werkzaamheden verdeeld kunnen worden. Ga maar eens efficiënter werken in plaats van langer aanwezig zijn.
En niet vergeten dat er meer vraag is dan aanbod. Als je buiten op straat staat word je in de bus gesleurd en afgezet op een werkplek. Er zijn zat bedrijven die geen personeel kunnen vinden en als zij personeel vinden zij het personeel niet kunnen aanhouden. Luisteren naar de behoeftes van mensen zou hierbij kunnen helpen. Kun je wel heel stoer roepen 'gewoon werken met je sodemieter'; weet je wat het antwoord is van de mensen? Zoek het je uit met je 'gewoon werken met je sodemieter'! Ik ga wel bij Cliox werken! En dan heb je niemand. |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Jan 08, 2023 19:46 |
|
|
|
Cliff schreef: | Dat is wederom een vals dilemma. Het kan ook zo zijn dat de parttimer minder efficiënt werkt dan de fulltimer. |
Ik heb een tijd parttime gewerkt en in die tijd deed ik meer dan mijn collega's die fulltime aan de slag waren. Ik ging veel efficiënter te werk en deed minder socializen en hield mij minder bezig met randzaken. Dat vergt discipline en is niet iedereen gegeven, dat ben ik met je eens.
Quote: | Ik ben overigens helemaal niet tegen taak-beloning ipv uur-belonging. Evenmin ben ik tegen een werkweek van 30 uur. Voor iedereen.
Waar ik wel tegen ben is klaploperij. Mensen die de kantjes ervan aflopen. Mensen die verzaken bij te dragen in de vorm waarin ze kunnen bijdragen. |
Same.
Quote: | Dan komen ze vanzelf jankend terug naar mij vermoed ik  |
Dat zou zomaar kunnen. Ik ben geen rasechte manager en heb niets met managen en managers. Als veiligheidskundige heb ik een eigen verantwoordelijkheidsgebied met eigen taken. Daarin deel ik ook de lakens uit binnen de organisatie maar het zijn geen mensen die aan mij rapporteren. Mijn manager bewaakt het grotere plaatje strooit met wat KPI's en maakt me onderdeel van een jaarplanning en verder heb ik er niets mee te doen. Al moet ik zeggen dat de huidige manager een fantastische manager is waar ik vaker mee samenwerk om cultuurverandering tot stand te brengen en vaak presentaties en trainingen geef. Maar ook daar heb ik mijn eigen gedeelte die ik voor mijn rekening neem. En die vrijheid krijg ik dan ook. |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Jan 08, 2023 23:02 |
|
|
|
Legendair het interview met Udo Ulfkotte " Gekaufte Journalisten " werpt ook licht op rol geheime diensten. |
|
_________________ The world turns too fast, feel love before it�s gone. [Editors] |
|
|
|
Weerwoord forum index » Binnenland