Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » 3/4 N/Lpraktisch ondrwijs 1/4 universiteit. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 11, 12, 13  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Di Jan 17, 2023 17:34 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Natubico schreef:

Ben trouwens benieuw of Royy, die 'n universitaire opleiding heeft genoten, wel bereid zou zijn om hier exact te vermelden hoe zijn maaltijden er tot in detail uit plegen te zien.
Meen bemerkt te hebben dat die iets meer begrip heeft voor enige reserve in dat opzicht.

Ik hoor dit graag, en het klopt dat ik een universitaire opleiding heb Cool

Royy heeft geen enkele moeite om zijn eigen maaltijden hier te vermelden. Ik ben thuis een vrij simpele eter, zo staat er vanavond zuurkoolstamppot met spekjes en braadworst op het menu. Vind verder pasta met vlees of vis erg lekker. En stoofpotjes in diverse varianten. Generiek: vrij forse vleeseter.

Royy kan er echter wel enigszins inkomen dat je hier niet exact je menu op gaat lepelen, er zullen niet zo heel veel fruitariers op deze manier actief zijn op het internet. Dus met enig speurwerk (icm wat andere dingen die je hier hebt verteld) en als je dat ergens anders ook hebt gedeeld, zou je een end kunnen komen. Vandaar ook mijn suggestie om het wat algemener te houden: hoe zou een fruitarisch diner er uit zien?

BerichtGeplaatst: Di Jan 17, 2023 19:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
die 'n universitaire opleiding heeft genoten
Royy schreef:
Ik hoor dit graag, en het klopt dat ik een universitaire opleiding heb

Niet van genoten Royy? Laughing

Mooi toch hoe Natubico dat altijd denkt te weten. Alsof we op Weerwoord een CV uploaden voor een account Very Happy

BerichtGeplaatst: Di Jan 17, 2023 22:23 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Natubico schreef:
die 'n universitaire opleiding heeft genoten
Royy schreef:
Ik hoor dit graag, en het klopt dat ik een universitaire opleiding heb

Niet van genoten Royy? Laughing

Mooi toch hoe Natubico dat altijd denkt te weten. Alsof we op Weerwoord een CV uploaden voor een account Very Happy

Ik denk dat het blijkt uit mijn intelligente bijdragen...

BerichtGeplaatst: Di Jan 17, 2023 23:10 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Als iemand zich laat ontvallen dat hij econoom is dan weet je dat hij is afgestudeerd aan 'n universiteit.
Zo simpel is dat.

BerichtGeplaatst: Di Jan 17, 2023 23:25 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Natubico schreef:
Dacht anders uitgebreid gemeld te hebben wat dezerzijds wel gegeten wordt en wat niet.
Wat doet 't ertoe hoe dat precies in z'n werk gaat?

Cliff schreef:
Omdat we moeten kunnen verifiëren of het een realistische opgave is. Of het een realistisch dieet is, of het een gezond voedingspatroon is.Niemand gaat af op jouw verklaringen. We willen het zelf kunnen controleren.

Haha, Cliff zou niet zo'n beste rechercheur zijn zo te merken.

Hij vertrouwt iemand z'n verklaringen aangaande het voedingspatroon niet en wil daarom dat diegene exact vermeldt wat hij allemaal eet.

Dan kan Cliff namelijk nagaan of de minder gedetailleerde beweringen betreffende het voedingspatroon van de ander realistisch kunnen zijn.

Kennelijk komt 't bij onze gelegenheidsrechercheur niet op dat de ondervraagde, als deze onjuiste informatie zou hebben verstrekt over z'n voedingspatroon in het algemeen, dat ook zou (kunnen) doen wanneer hij meer gedetailleerde gegevens omtrent een en ander zou verstrekken.

BerichtGeplaatst: Di Jan 17, 2023 23:40 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Natubico schreef:
Vond 't ook onvoorstelbaar, maar 't is niet anders.

Cliff schreef:
Niet in Nederland zie ik!

Nou, "niet" is wat veel gezegd.

'n Dergelijke aangelegenheid is in Nl tot nu toe nog niet aan het oordeel van 'n rechter voorgelegd.

Dus 't kan net zo goed "wel" zijn, als "niet", ook al denkt de desbetreffende advocate dat 't hier "niet" zou worden.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 18, 2023 9:27 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Natubico schreef:
Nou, nou, dat kookt er maar op los en eet maar dierlijk spul, maar volgens sommigen die dat achterwege laten zou zo'n patroon zeker rond de leeftijd van 50 toch al wel afgestraft moeten worden met een of meer lichamelijke kwalen.

Gaan we zien. Ik eet gezond, beweeg en sport veel. Als ik leeftijdsgenoten zie dan kan ik niet anders dan concluderen dat ik mijzelf goed onderhouden heb. En ik ben fit voor mijn leeftijd. Ik laat veel jongeren achter mij met traplopen en kom niet hijgend en puffend boven. Tot op heden ben ik kerngezond en fitter dan 10 jaar geleden.

Quote:
Omdat enkelen hier blijk hebben gegeven niet erg zwaar te tillen aan iets als privacy mag aan hen toch ook al gauw de vraag voorgelegd worden, aan welke kwalen ze inmiddels lijden.

Jazeker. Ik heb tinnitus. Gehoorschade als gevolg van een turbulent uitgaansleven. In mijn jongere jaren heb ik redelijk wat festivals bezocht, ben ik naar veel feesten geweest en ging ik minimaal 2x per week naar een dancing of discotheek. Op het werk ben ik altijd blootgesteld aan schadelijk omgevingsgeluid en droeg niet altijd gehoorbescherming. Indertijd vond ik dat niet stoer, nu leg ik mensen uit dat het oerdom is.

Quote:
(Een kwaal die erg veel voorkomt is het gebrekkig functioneren van de ogen.
Voor de een is dat 'n reden om op 'n natuurvriendelijker voedingspatroon over te schakelen, terwijl de ander er niet aan denkt om daar iets aan te veranderen en dan maar op de koop toe neemt dat hij 'n prothese voor z'n ogen moet dragen. Weer anderen zien dat verband met de voeding helemaal (nog) niet).

Geen idee of mijn ogen slechter worden, tot op heden blijkt dat niet uit medische keuringen die ik onderga.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 18, 2023 11:54 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
Dus 't kan net zo goed "wel" zijn, als "niet", ook al denkt de desbetreffende advocate dat 't hier "niet" zou worden.

Exact.

Quote:
Als iemand zich laat ontvallen dat hij econoom is dan weet je dat hij is afgestudeerd aan 'n universiteit.

Volgens mij werkt Royy in de ICT.

Quote:
Hij vertrouwt iemand z'n verklaringen aangaande het voedingspatroon niet en wil daarom dat diegene exact vermeldt wat hij allemaal eet.

Dan kan Cliff namelijk nagaan of de minder gedetailleerde beweringen betreffende het voedingspatroon van de ander realistisch kunnen zijn.

Exact. Jij neemt hier vrij structureel mensen de maat wanneer ze iets over hun eetpatroon vermelden. Door zelf geheimzinnig te blijven doen probeer je eventuele tegenargumenten te vermijden.

Maar goed, is verder ook niet zo relevant. Royy heeft al prima beargumenteerd dat zo'n beetje alles wat jij eet geen oorsprong heeft in Nederland.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 18, 2023 19:17 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Natubico schreef:
Zo simpel is dat.

Ook dat.

Maar toch ook vooral door het algehele niveau van Royy's bijdragen.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 18, 2023 20:10 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Bescheidenheid siert de mens Very Happy

BerichtGeplaatst: Wo Jan 18, 2023 23:24 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Quote:
En ja, op die punten wordt tot op zekere hoogte afgeweken van het ideaal.

Cliff schreef:
Ik wil exact weten tot op welke hoogte.

Quote:
Soms worden er wel 'ns wat gekookte peulvruchten bij genomen en meestal een of enkele soorten knollen, die in de praktijk veelal geoogst worden wanneer de plant (het bovengrondse groen dus) nog niet is afgestorven.

Cliff schreef:
IAha! Dus toch wel wat te verbergen.

Nee hoor, er is altijd op gewezen dat 't niet helemaal lukt om het principe na te leven.

Soms wordt er wat meer afgeweken en soms wat minder, maar gemiddeld lukt 't wel voor 90 a 95 %.

Met name wanneer je 'n dag heel actief bent en dus veel lichaamsenergie verbruikt kan 't nodig zijn om voor wat extra eiwitten te zorgen d.m.v. gekookte peulvruchten.

Maar van 'n dier zal er nooit iets bij zijn en van 'n plant dus alleen wanneer de gegeten knollen geoogst zijn voordat het groen is afgestorven.
Maar dat kun je dus niet weten. Je kunt alleen maar hopen dat ze erna geoogst zijn.
Geen knollen eten zou ook kunnen, maar dan zou er ook minder inspanning geleverd moeten worden.
Wortels bijvoorbeeld bevatten caroteen en dat is belangrijk voor het functioneren van de ogen.
Als je veel leest en computert vraag je stukken meer van de ogen dan van nature het geval zou zijn.
Dan heb je die caroteen wel nodig om niet op 'n bril aangewezen te raken.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 20, 2023 17:11 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Maar word je er ook gelukkiger of gezonder van Natubico?

BerichtGeplaatst: Za Jan 21, 2023 21:56 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Dat hoeft niet perse het geval te zijn.

't Is ook mogelijk dat men aanvoelt (of om zich heen ziet) dat doorgaan op de gebruikelijke vrij of zeer natuuronvriendelijke weg tot min of meer ernstig onheil zal gaan leiden en men dat met succes weet af te wenden door over te stappen op 'n natuurvriendelijker gedragspatroon.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 22, 2023 8:54 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Ja dat kan ook. Maar denk je dat jouw bijdrage dan helpt en/of dat het realistisch is dat heel veel mensen zo gaan leven zoals jij?

BerichtGeplaatst: Zo Jan 22, 2023 11:14 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Moeilijke vraag, maar in eerste instantie gaan de gedachten dan in de richting van het feit dat het vegetarisme en veganisme zowel nationaal als internationaal danig in de lift zitten.

En dan met name ook bij de jongeren.

Daar zou 'n bevestiging in gezien kunnen worden van de veronderstelling dat de evolutie de mens tot 'n steeds verfijnder wezen maakt, dat steeds meevoelender wordt ten opzichte van de andere soorten schepsels, oftewel steeds bewuster van het feit dat ook die andersoortige schepsels van nature allemaal het recht hebben op 'n leven in vrijheid en dus niet naar willekeur gebruikt en gedood behoren te worden door de mens.

https://www.duurzaam-ondernemen.nl/vegatrends-2020-forse-groei-vegetariers-en-veganisten/

https://www.foodclicks.nl/nieuws/vegan-menu-groeit-in-nederland-maar-ook-internationaal/

BerichtGeplaatst: Zo Jan 22, 2023 11:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
Soms wordt er wat meer afgeweken en soms wat minder, maar gemiddeld lukt 't wel voor 90 a 95 %.

Maar je durft ons niet die inschatting te laten maken, dat doe je vooral zelf.

Quote:
Wortels bijvoorbeeld bevatten caroteen en dat is belangrijk voor het functioneren van de ogen.

Je moet toch al vitamines bijslikken voor je eetpatroon, dus waarom dan ook geen caroteen bijslikken?

Quote:
Als je veel leest en computert vraag je stukken meer van de ogen dan van nature het geval zou zijn..

Dat is ook uitermate onnatuurlijk gedrag. Waarom doe je dat eigenlijk?

BerichtGeplaatst: Zo Jan 22, 2023 16:37 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Maar je durft ons niet die inschatting te laten maken, dat doe je vooral zelf..

Nogmaals, als er iets te verbergen zou zijn zouden de gegevens die verstrekt zouden worden aangaande het exacte menu ook vervalst kunnen worden.
Begrijp niet dat daar zo over doorgezeverd wordt.
Maar ja, wat voor de een tot de privacy behoort doet dat kennelijk niet voor de ander.
Heb er enerzijds weinig of geen moeite mee dat iedereen kan weten bij wie de gebruikersnaam hoort, maar kijk mede daarom wel 'n beetje uit met het op dit voor iedereen leesbare forum vermelden van persoonlijke dingen.
Cliff schreef:
Je moet toch al vitamines bijslikken voor je eetpatroon, dus waarom dan ook geen caroteen bijslikken?

Omdat wortels ook nog heel veel andere voedingsstoffen bevatten en ook geoogst kunnen worden wanneer de plant al afgestorven is.
Cliff schreef:
Dat is ook uitermate onnatuurlijk gedrag. Waarom doe je dat eigenlijk?

Onder andere om op een van de meest effectieve manieren wereldkundig te kunnen maken dat wortels en andere knollen veel plantvriendelijker geoogst kunnen worden wanneer het bovengrondse groen al is afgestorven.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 23, 2023 10:27 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik heb nog wel een tip voor je. Ik heb sinds kerst een slow-juicer gekocht. Bij mij gaan er sinds een maand grote hoeveelheden rauwe groente en fruit door de slowjuicer.

Bieten, appels, wortels, komkommers, paprika, etc. kun je allemaal tot heerlijke sap maken. Het pulp kun je ook gewoon gebruiken: appelpulp tot appelmoes of appeltaart, bietenpulp tot soep, komkommerpulp en paprikapulp in de sla, etc.

Ik heb gisteren net weer 5 liter sap staan persen.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 23, 2023 18:05 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka

Cliff schreef:
Ik heb nog wel een tip voor je. Ik heb sinds kerst een slow-juicer gekocht. Bij mij gaan er sinds een maand grote hoeveelheden rauwe groente en fruit door de slowjuicer.

Bieten, appels, wortels, komkommers, paprika, etc. kun je allemaal tot heerlijke sap maken. Het pulp kun je ook gewoon gebruiken: appelpulp tot appelmoes of appeltaart, bietenpulp tot soep, komkommerpulp en paprikapulp in de sla, etc.

Fijn dat je er zo blij mee bent, maar ik zou geen appelmoes maken van pulp waar het sap uit is, sorry, niet lekker.

Rauwe groente als paprika en komkommer gebruik ik regelmatig (al zijn dat de facto geen groenten, maar vruchten, want de vruchtdragende delen van de plant). Met liefde en smaak. Maar niet als pulp.

Ik pers wel elke ochtend een grapefruit, een sinaasappel en een halve citroen, dat sap samen is mijn ochtendsap bij het ontbijt. Maar de pulp gaat gewoon in de vuilnisbak, want smaakt nergens naar.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 23, 2023 20:31 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Pejeka schreef:
Ik pers wel elke ochtend een grapefruit, een sinaasappel en een halve citroen, dat sap samen is mijn ochtendsap bij het ontbijt.

Gadverdamme!

BerichtGeplaatst: Ma Jan 23, 2023 21:41 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:

Niet om iemand de lol te bederven hoor, maar 't beste blijft toch altijd nog om vruchten te eten en niet te drinken; (m.u.v. kokoswater welteverstaan).

https://www.dietistmandybreure.nl/blogbericht/waarom-vruchtensappen-ongezond-zijn

"Om een glas (ca. 250 ml) sinaasappelsap te krijgen, gebruik je gemiddeld 3 sinaasappels. 3 sinaasappels eet je nooit in één keer op. Je krijgt meer suikers binnen als je een glas sinaasappelsap drink dan wanneer je een sinaasappel eet. Tijdens het persen van de sinaasappels gaan ook structuren kapot, waardoor je minder vitamines binnenkrijgt. Alle vezels die overblijven worden niet of nauwelijks gebruikt. Die vezels zijn juist zo belangrijk voor je verzadigingsgevoel en niet weer snel trek te krijgen!"

BerichtGeplaatst: Di Jan 24, 2023 9:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Yup.

BerichtGeplaatst: Di Jan 24, 2023 9:30 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:
Natubico
Tijdens het persen van de sinaasappels gaan ook structuren kapot,

Bedenk dat voor kunststof persen ook vervuilende aardolie nodig blijft, met kanker verwekende weekmakers die in zee terecht komen-ook het zee voedsel om zeep helpen .
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Jan 24, 2023 12:24 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Daar heeft Natubico wel gelijk in. Zo'n slowjuicer lijkt me ook niks en niet gezond, je lichaam herkent het voedsel niet meer en je mist een belangrijke component van groente: vezels.

BerichtGeplaatst: Di Jan 24, 2023 18:55 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

10 miljoenste schreef:
Bedenk dat voor kunststof persen ook vervuilende aardolie nodig blijft, met kanker verwekende weekmakers die in zee terecht komen-ook het zee voedsel om zeep helpen .

Zag toevallig net ergens dat dit soort apparaten inmiddels ook wel gemaakt worden van bioplastic uit gerecyclede plantaardige olie.

"De broodrooster, het koffiezetapparaat en de waterkoker van de Philips Eco Conscious Edition-serie zijn gemaakt van bioplastic uit gerecyclede plantaardige olie. Onlangs werd de collectie uitgebreid met een blender. Met bioplastic wordt zo’n 17 procent op de CO2-uitstoot tijdens het productieproces bespaard en de waterverontreiniging beperkt. Ook handig: in de Philips Nutriu-app staan recepten om voedselverspilling tegen te gaan. Philips Eco Conscious Edition blender € 64,99 philips.nl"