Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Onderwijs en Gezondheidszorg » Voortplanting van zoogdieren zonder bevruchting van eicel
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Voortplanting van zoogdieren zonder bevruchting van eicel
BerichtGeplaatst: Vr Aug 26, 2022 10:32 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Geen eicel of sperma meer nodig: wetenschappers maken voor het eerst “synthetische embryo's”

Onderzoekers hebben ‘s werelds eerste “synthetische embryo’s” gemaakt. Dit is een baanbrekende prestatie die de noodzaak van sperma, eicellen en bevruchting omzeilt. Wetenschappers van het Weizmann-instituut in Israël ontdekten dat stamcellen van muizen zichzelf konden samenstellen tot vroege embryo-achtige structuren met een darmkanaal, het begin van een brein en een kloppend hart.

Bijzondere ontwikkeling. Al langere tijd denkt men aan het kweken van organen vanuit stamcellen. De theorie is: maak een kloon van (een deel van) jezelf. Heb je bv. een leverprobleem, of een longprobleem, kloon een nieuwe uit een stamcel. In een incubator kun je uiteindelijk zelfs een embryo van jezelf klonen, waardoor je een soort 'reserve onderdelen' klaar houdt voor gebruik. Als je de groei kunt remmen of stimuleren van een orgaan, kun je nieuwe onderdelen van jezelf 'kweken'.

't Is weer een stap verder naar het oprekken van de levensverwachting. Wetenschappers denken dat de mens in potentie zo'n 150 jaar oud zou kunnen worden. Veel hangt dan af van het kunnen vervangen van organen die falen. De grootste uitdaging blijft natuurlijk het brein op zich. Tot nu toe niet te vervangen en al zou het kunnen dan ben je hoogstwaarschijnlijk alle opgeslagen informatie kwijt (individuele cellen slaan ook informatie op, dus die behoud je wel)

Maar ook daar: https://wibnet.nl/geneeskunde/medische-technologie/zo-werkt-een-hoofdtransplantatie

BerichtGeplaatst: Do Sep 01, 2022 14:22 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Cliff schreef:
't Is weer een stap verder naar het oprekken van de levensverwachting. Wetenschappers denken dat de mens in potentie zo'n 150 jaar oud zou kunnen worden.

Als je dan van die 150 jaar 60 jaar ziek, zwak en misselijk bent, dan laat maar. Rolling Eyes

Maar de bedoeling is natuurlijk dat je die leeftijd bereikt in goede gezondheid. Daar kan toch niemand op tegen zijn?

O, wacht: tégen zijn de simpelen van geest die denken dat overbevolking veroorzaakt wordt door het feit dat we steeds ouder worden. Nee hoor. Overbevolking wordt veroorzaakt door voortplanting. Ook al wordt één mens één miljoen jaar oud, zo lang die zich niet voortplant blijft het één persoon.

BerichtGeplaatst: Do Sep 01, 2022 17:59 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka
Gast

Moppersmurf schreef:
Cliff schreef:
't Is weer een stap verder naar het oprekken van de levensverwachting. Wetenschappers denken dat de mens in potentie zo'n 150 jaar oud zou kunnen worden.

Als je dan van die 150 jaar 60 jaar ziek, zwak en misselijk bent, dan laat maar. Rolling Eyes

Maar de bedoeling is natuurlijk dat je die leeftijd bereikt in goede gezondheid. Daar kan toch niemand op tegen zijn?

O, wacht: tégen zijn de simpelen van geest die denken dat overbevolking veroorzaakt wordt door het feit dat we steeds ouder worden. Nee hoor. Overbevolking wordt veroorzaakt door voortplanting. Ook al wordt één mens één miljoen jaar oud, zo lang die zich niet voortplant blijft het één persoon.

Ik zou geen 150 jaar oud willen worden. Want stel dát dat de norm wordt, dan kan je van je 25e tot je 125e jaar aan het werk. Ofwel 100 jaar lang. Of je dan als werknemer nog in staat bent om alle nieuwe technologieën, ontwikkelingen die steeds sneller gaan, te behappen, vraag ik me af. Bovendien zijn dat dan geen 150 "rustige" jaren die je kunt doorbrengen, maar zoals we nu al zien in onze samenleving: van crisis naar crisis leven. Ik ben al dolblij dat ik volgend jaar 60 word, en dat ik hopelijk niet meer lang actief hoef mee te lopen in die ratrace, die waanzin van alledag, enz. Zou er niet aan moeten denken nu nog eens 65 jaar te "moeten" werken voordat mijn pensioen zich aandient. Ik heb mijn steentje meer dan bijgedragen, tientallen en tientallen jaren lang, en het is dan tijd voor een andere generatie om de fakkel over te nemen.

Ik snap ook nooit zo goed wat mensen dan daadwerkelijk verwachten van (stel dat het zou kunnen) 150 jaar oud kunnen worden. Wat is daar de lol van?
Re: Voortplanting van zoogdieren zonder bevruchting van eice
BerichtGeplaatst: Za Sep 03, 2022 10:07 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Pejeka schreef:
Ik zou geen 150 jaar oud willen worden. Want stel dát dat de norm wordt, dan kan je van je 25e tot je 125e jaar aan het werk.

Zoek een nieuwe baan!

Ik ben serieus. Probeer eens iets te vinden waar je met passie in zit, waardoor je het niet als straf ziet.

Quote:
zoals we nu al zien in onze samenleving: van crisis naar crisis leven.

Je wordt volgend jaar 60 en denkt dat wij van crisis naar crisis leven? Wat een ongelooflijke negativiteit in alles wat je schrijft joh. Wanneer had je willen leven? Je bent geboren na twee wereldoorlogen en hebt in je leven nog nooit een oorlog of natuurramp meegemaakt. Wat je wel meegemaakt hebt is een unieke periode van 60 jaar vrede, technologische en economische vooruitgang.

Stel eens even dat je in 1900 geboren was. Dan had je nu 2 wereldoorlogen en diverse natuurrampen meegemaakt.

Je bent dan wel nét geen boomer meer, maar dit is boomertaal en boomergedrag van de bovenste plank.

Quote:
Ik ben al dolblij dat ik volgend jaar 60 word, en dat ik hopelijk niet meer lang actief hoef mee te lopen in die ratrace, die waanzin van alledag, enz. Zou er niet aan moeten denken nu nog eens 65 jaar te "moeten" werken voordat mijn pensioen zich aandient. Ik heb mijn steentje meer dan bijgedragen, tientallen en tientallen jaren lang, en het is dan tijd voor een andere generatie om de fakkel over te nemen. Ik snap ook nooit zo goed wat mensen dan daadwerkelijk verwachten van (stel dat het zou kunnen) 150 jaar oud kunnen worden. Wat is daar de lol van?

Tja, mensen die zo negatief in het leven staan... ik denk dat we het er wel over eens zijn. Ik vind het na 75 jaar wel tijd dat ze verdwijnen Laughing

BerichtGeplaatst: Za Sep 03, 2022 10:33 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka
Gast

Beste Cliff, ik zie mijn baan niet als een straf. Integendeel, ik heb een fantastisch leuke baan en elke dag weer zit ik met plezier op mijn 40 jaar oude Gazelle fiets om daarheen te gaan. Maar je moet ook eerlijk zijn: ik merk gewoon dat de energie die ik had toen ik 30 was, nu minder is. Heeft niks te maken met mijn baan, gewoon met het ouder worden van lijf en leden. Toen ik 30 was ging ik met plezier na 10 uur werken nog even de kroeg in met vrienden of collega's, uit eten, vond het zelfs saai als er een avondje niks te doen was, terwijl ik nu regelmatig na een dag werken denk: heerlijk, met een boek op de bank, moet er niet aan denken dat ik nu nog een rondje kroeg zou moeten doen. Toen ik net begon te werken, rond mijn 25e, zat ik rustig tot 2 uur in de nacht in de kroeg, snel naar huis, nog even 5 uurtjes slapen, en door. Zou ik nu niet meer trekken. Gewoon heel eerlijk. Je wordt ouder en hoe dan ook, het lijf slijt.

En daarom zou ik niet nog 60 jaar willen werken. Gesteld dát we 150 jaar oud zouden kunnen worden. Niet alleen de lichamelijke en geestelijke vermogens zullen onherroepelijk afnemen, maar er speelt ook wat anders mee. Laat ik je meenemen door een doorsnee dag van mijn leven.

Om half 6 ben ik op. Ontbijt met brood en koffie, om 6 uur doe ik klusjes in huis, soms is dat de was opvouwen, soms is dat de keuken schoonmaken, soms de tuin aanvegen, maar die dingen moeten ook gebeuren. Om 8 uur zit ik op de fiets naar het werk, kom dan om 8.15 uur aan. Klaar ben ik meestal rond 17.30 uur, terug naar huis, onderweg nog even wat inkopen doen voor het avondeten bij de supermarkt op de hoek, om 18.15 uur ben ik dan thuis. Even zitten met een kop koffie of een glaasje sap, even afschakelen van de werkdag. Rond 19.15 uur in de keuken om de avondmaaltijd te koken, rond 20.00 uur eten, daarna volgt de afwas en de keuken weer op orde brengen, dus eer dat ik klaar ben, is het 21.00 uur. Gesteld dát ik dan klaar ben, want soms ligt er toch weer een was die even opgeruimd moet worden of een ander kleinigheidje, dus meestal zit ik pas rond 21.30 uur. Kan ik een uurtje ontspannen, TV kijken of anderszins, en tegen 23.00 uur is het weer bedtijd.

Gaat prima nog steeds, maar soms zou ik door de week wel eens iets meer willen dan 1-2 uurtjes ontspanning per dag. En soms denk ik ook wel eens: is dit dan het leven, heel de dag rennen en vliegen en werken en waarvoor? Om hooguit 2 uurtjes per dag tijd voor je eigen dingen te hebben?
BerichtGeplaatst: Za Sep 03, 2022 10:55 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Nou, er is nog een weekend en vakanties, toch?

Maar ik begrijp dat je alleen bent uit je verhaal. Dat maakt ook dat je de 'dingen die gedaan moeten worden' niet kunt delen.

Ook ik ga echt niet meer uit na een dag werken. Ook ik zit dan liever in de tuin en kijk een film of serie. Maar het gebrek aan energie maakt voor mij het leven niet minder mooi. Zolang je gezond bent, dat is toch wel het belangrijkste denk ik, blijf ik genieten. En ook op het werk moet je je energie kunnen beheren. Vroeger hield ik dan misschien 20 ballen in de lucht, nu 10. Maar ervaring weegt ook weer op tegen energie. Ik snap nu beter waar je wel en waar je geen energie in moet stoppen. Of hoeveel energie je ergens in kunt gaan stoppen zonder dat het trekken aan een dood paard wordt.

Ik weet nu al dat als ik stop met werken, dat ik door blijf gaan. Of met minder uren, of met projecten, of met vrijwilligerswerk, etc. Niet werken maakt mij namelijk ongelukkig. En dat heeft niets te maken met verveling, want ik heb een to-do lijst waar ik wel 5 levens mee kan vullen. Het heeft met nut, contacten en dankbaarheid te maken.

Maar voor mij is het iets makkelijker praten, dat besef ik wel.

Bedenk echter dat en week bestaat uit 168 uur waarvan je er 40 werkt. Bij 8 uur slaap kom je nog op 56 uur slaap uit. Bij elkaar hou je dan 72 uur over om zelf in te vullen. Dat is bijna 2 werkweken per week met tijd die je wel zelf kan indelen.

Ik vind het veel. En dat is bij 40 uur werken. Je kunt ook minder gaan werken.

(even kijken of Cliox hapt)