Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Kunst en Literair » James Webb Telescoop!
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
James Webb Telescoop!
BerichtGeplaatst: Di Jul 12, 2022 18:54 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ja hoor, we hebben foto's!

Klik voor groot

Er is nu al water ontdekt door deze nieuwe telescoop. Echt dit gaat ons zoveel meer leren over het universum.

Ik wacht op de ontdekking van leven, in welke vorm dan ook!

BerichtGeplaatst: Wo Jul 13, 2022 8:19 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Geweldig! Als je de lichtjaren hoort dan kun je je daar niks bij voorstellen.

BerichtGeplaatst: Wo Jul 13, 2022 9:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Beetje wel: als er iemand terugkijkt, zien ze de Dino's op de aarde rondlopen. Raar idee toch?

Sterker nog: als we een soort aarde vinden, 2022 lichtjaar van ons vandaan, en we kunnen live met ze communiceren, kunnen we ze vragen om even goed te kijken naar Jeruzalem en of daar een nozem met lang haar aan een kruis hangt.

Zo niet, kunnen we dat Christendom eindelijk opdoeken Laughing

BerichtGeplaatst: Wo Jul 13, 2022 10:17 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Mijn idee! Very Happy

BerichtGeplaatst: Wo Jul 13, 2022 10:40 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Sterker nog: als we een soort aarde vinden, 2022 lichtjaar van ons vandaan, en we kunnen live met ze communiceren,.....

Hou op zeg, straks staan die ook nog hier bij de asielbalie omdat ze 't daar niet luxe genoeg vinden.

BerichtGeplaatst: Do Jul 14, 2022 19:30 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka
Gast

Ik vind het mooie foto's. Verder heb ik er niet zo veel mee. Ik denk wel eens: we hebben de hele aarde al vervuild, nu gaan we de ruimte vervuilen. Want veel "afgedankte" apparatuur blijft daar achter, soms op planeten, soms gewoon in een baan om een planeet, soms weten we niet eens waar het nou precies blijft. Maar feit is, dat we onze rotzooi daar gewoon achterlaten. En dan denk ik wel eens: wat doet dat met de eventuele ecosystemen aldaar? Hoe zouden WIJ het vinden als een volk van een andere planeet hun afgedankte zooi gewoon op onze aarde zou dumpen? En stel dát er "ergens" leven is, hoe weten we dan of dat vredelievend is, of dat we ons eigen doodvonnis tekenen door slapende honden wakker te maken en attent te maken op ons bestaan?
BerichtGeplaatst: Vr Jul 15, 2022 9:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Pajeka,

Het ruimteafval komt bijna nooit op een planeet terecht. Het verbrandt in de dampkring. Het ruimteafval wat in een baan rond de aarde blijft draaien vormt wel een probleem, omdat het in botsing kan komen met bv. satellieten die we wel degelijk nodig hebben. Of een ruimtestation.

Wat betreft intelligent leven wat ons komt overmeesteren: dat is echt sciencefiction. De afstanden zijn zo groot dat ze onmogelijk zijn om te overbruggen.

Maar dan komen we vooral op het meest belangrijke: de tijd. De mens bestaat superkort (laten we 10.000 jaar nemen) en het heelal bestaat zo'n 14 miljard jaar. De kans dat er leven is in het heelal acht ik vrij groot. De kans dat het intelligent leven is al kleiner. De kans dat het door de ruimte grote afstanden kan afleggen acht ik nog veel kleiner, zo niet onmogelijk. En dan tot slot: de kans dat we gelijktijdig leven en elkaar gaan ontmoeten is nog vele malen kleiner.

Sowieso zijn tijd en ruimte met elkaar verbonden. Wij bekijken nu planeten en zien de situatie daar vele duizenden jaren geleden (omdat het licht er zolang over doet om naar ons te komen). Terugkijkende aliens zien de aarde van vele duizenden jaren geleden. Misschien zien ze nog dino's rondlopen en bestaan er helemaal geen mensen.

Mijn natuurkunde leraar zei altijd: alle politici zouden les moeten krijgen in astronomie. Hopelijk gaan ze dan beseffen hoe nietig ze zijn.