Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Even in Duitsland tanken. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Zo Jun 19, 2022 13:33 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Als je gewoon een eigen plekje hebt loopt niemand over je kabels.

Gewoon je eigen plekje... probeer dat eens in een buurt met rijtjeshuizen. Gegarandeerd dat het gebroken botten op gaat leveren.

Quote:
En dat gelijktijdig opladen speelt alleen bij mensen die snel hun auto willen opladen, maar dat is 's nachts totaal niet nodig. Je hebt uren de tijd.

In de avonduren is iedereen thuis van het werk en gaat opladen. Dat is een grote belasting voor het net.

Tedje schreef:
Die leasers moet je ook gewoon keihard straffen.

Maar daar drijft die hele oplichterij van dat e-rijden op!

Quote:
Ehm.... ik heb geen subsidie. Das één.

Een e-auto is gesubsidieerd.

Quote:
Punt 2 is dat vliegen totaal niet zo milieuvervuilend is als men denkt. Het vliegtuig naar een Europese stad is bv. ongeveer even schoon als met zijn tweeën in de auto naar een Europese stad.

Ik meen dat we het over vader, moeder en 2 koters met een caravan naar Zuid Frankrijk hadden.
Daarbij komt dat 1) de meeste mensen voor hun vakantie met een vliegtuig verder weg gaan Zuid Frankrijk, dus veel meer vervuilen en 2) die stedentrips per vliegtuig er niet zouden zijn als ze zo belachelijk goedkoop zouden zijn, wat pas een echte winst voor het milieu zou zijn.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 19, 2022 16:37 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

Icesurfer schreef:
Vandaag even in Duitsland zwemmen. Shock

In de Eifel was het vorige week een oase van rust. Een paradijsje!

Nergens veel drukte meegemaakt ofzo.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 19, 2022 16:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Gewoon je eigen plekje... probeer dat eens in een buurt met rijtjeshuizen. Gegarandeerd dat het gebroken botten op gaat leveren.

Nee, echt niet per definitie. Rijtjeshuizen:

Rijtjeshuizen - Breda, maar bestaan overal in Nederland

Opladen in de voortuin - Vlissingen

Quote:
In de avonduren is iedereen thuis van het werk en gaat opladen. Dat is een grote belasting voor het net.

Herhaling. Je leest niet eens wat ik schrijf... 880 watt is geen grote belasting voor het net. Dat is een vrieskist.

Tedje schreef:
Maar daar drijft die hele oplichterij van dat e-rijden op!

Nee, niet alleen op leasers. Langzaamaan komen de e-auto's beschikbaar voor de particulier, ook tweedehands. En nee, de accu is niet kapot evenmin als de versnellingsbak of motor van een brandstoftweedehands.

Quote:
Een e-auto is gesubsidieerd.

Op wat voor manier? Ik heb gewoon een tweedehands e-auto gekocht. Waar is mijn subsidie?

Quote:
Ik meen dat we het over vader, moeder en 2 koters met een caravan naar Zuid Frankrijk hadden.

Prima, vind ik best maar die 2 koters vervuilen dus meer dan welke vliegreis van welk kinderloos stel ook. Dat weet je ook wel.

Quote:
Daarbij komt dat 1) de meeste mensen voor hun vakantie met een vliegtuig verder weg gaan Zuid Frankrijk, dus veel meer vervuilen en 2) die stedentrips per vliegtuig er niet zouden zijn als ze zo belachelijk goedkoop zouden zijn, wat pas een echte winst voor het milieu zou zijn.

Je overschat de milieuvervuiling van vliegtuigen. En verder:

Wel is het zo dat er bij auto's grote verschillen zijn. De klimaatimpact van auto's hangt af van het aantal inzittenden, het bouwjaar en hoe zuinig de auto is. Ook maakt het veel verschil of je wel of geen caravan meeneemt. Met een caravan verbruikt de auto 60 procent meer brandstof. De CO2-uitstoot van een auto mét caravan is daarom gemiddeld anderhalf keer zo hoog als de uitstoot van een auto zónder caravan.

https://www.milieucentraal.nl/duurzaam-vervoer/duurzaam-op-vakantie/vliegen-of-ander-vakantievervoer/

Ik durf het vergelijk wel aan hoor... mensen die een heel jaar in een te grote auto naar hun werk rijden (want: moet caravan kunnen trekken) + een vakantie met caravan versus een e-rijder die vliegt. Kom maar op Smile

BerichtGeplaatst: Zo Jun 19, 2022 16:47 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Slaat echt nergens op. ook met een gewone aansluiting kun je volledig opladen. Echt, waar haal je deze onzin vandaan.

Oh zeker kun je volledig opladen, alleen niet in een nachtje...

Quote:

Ook dit klopt niet: ik laad thuis gewoon op aan mijn eigen stopcontact. Wat is dit nou voor gelul?

Dan ben je dus bijzonder lang aan het laden voor een volle accu. Als je regelmatig dus verre stukken moet rijden (lees richting grens van de reikwijdte van de accu) kom je in de problemen.

Quote:
Herhaling. Je leest niet eens wat ik schrijf... 880 watt is geen grote belasting voor het net. Dat is een vrieskist.

Met 880 watt laadt je aan auto bij lange na niet vol in een nachtje. Je zult echt enorme uitbreidingen in het stroomnet moeten doen Cliff, alleen al vanwege de timing van het opladen (zal vaak op zelfde tijden enorme piekvragen ontstaan).

Electrisch rijden is overigens wel uitstekend geschikt voor binnenstedelijk verkeer: korte ritjes, kleine afstandjes, niet al te hoge snelheid of barre weersomstandigheden.

Laatst aangepast door Royy op Zo Jun 19, 2022 16:51, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Zo Jun 19, 2022 16:51 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Carlos Ghostwriter schreef:
Icesurfer schreef:
Vandaag even in Duitsland zwemmen. Shock

In de Eifel was het vorige week een oase van rust. Een paradijsje!

Nergens veel drukte meegemaakt ofzo.

Vanmorgen schreef mijn vriendin nog dat ze nooit meer naar dat zwembad wil gaan.
Ik heb alternatief bij ons in de buurt gevonden, goed met openbaar vervoer bereikbaar
en geen loperij voor kinderen van 5 jaar.
Ben beniewd hoe dat zal verlopen.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 19, 2022 20:28 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Oh zeker kun je volledig opladen, alleen niet in een nachtje...

Je hoeft ook niet volledig op te laden.

Kom op Royy, wees eens eerlijk: hoeveel km rijd je per dag naar je werk? Wedden dat je dat in 8 uur zondermeer kunt laden! Zelfde geldt voor Cliox en Tedje... wie durft? Geef eens aan hoeveel je per dag rijdt?

Quote:
Dan ben je dus bijzonder lang aan het laden voor een volle accu. Als je regelmatig dus verre stukken moet rijden (lees richting grens van de reikwijdte van de accu) kom je in de problemen.

Ik kom nooit in de problemen omdat ik OOK een benzinemotor heb die pas aangaat als de accu leeg is. En dan nog: de accu rijd je nooit leeg bij dagelijks woon-werk verkeer.

Maar goed, ik heb het steeds over 8 uur laden. Dat is natuurlijk niet zo. Ik kom om 18:00 uur thuis en ga de volgende dag weer om 8:00 uur weg. Dat is 14 uur laden, iedere dag. Ik hoef dus echt niet snel te laden.

Quote:
Met 880 watt laadt je aan auto bij lange na niet vol in een nachtje. Je zult echt enorme uitbreidingen in het stroomnet moeten doen Cliff, alleen al vanwege de timing van het opladen (zal vaak op zelfde tijden enorme piekvragen ontstaan).

Nee, zie boven. Beantwoord de vraag eens?

BerichtGeplaatst: Ma Jun 20, 2022 11:01 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Je hoeft ook niet volledig op te laden.

Kom op Royy, wees eens eerlijk: hoeveel km rijd je per dag naar je werk? Wedden dat je dat in 8 uur zondermeer kunt laden! Zelfde geldt voor Cliox en Tedje... wie durft? Geef eens aan hoeveel je per dag rijdt?

Royy fietst naar zn werk Laughing

Quote:

Ik kom nooit in de problemen omdat ik OOK een benzinemotor heb die pas aangaat als de accu leeg is. En dan nog: de accu rijd je nooit leeg bij dagelijks woon-werk verkeer.

Ah kijk eens, dus je hebt de milieubelasting van de productie van 2 auto's?

Quote:
Maar goed, ik heb het steeds over 8 uur laden. Dat is natuurlijk niet zo. Ik kom om 18:00 uur thuis en ga de volgende dag weer om 8:00 uur weg. Dat is 14 uur laden, iedere dag. Ik hoef dus echt niet snel te laden.

Krapjes hoor. Omslagpunt ligt dan bij zo'n 75km per dag (zonder laden tussendoor). Gemiddelde EV gebruikt 15kwh per 100km, daar moet je 19 uur voor laden op een normaal stopcontact.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 20, 2022 12:55 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Royy fietst naar zn werk Laughing

Ook, dan een tweede vraag: hoeveel dagen per jaar komt het voor dat je meer dan 400km rijdt?

Quote:
Ah kijk eens, dus je hebt de milieubelasting van de productie van 2 auto's?

Nee, het is één auto. Waarom denk je dat het twee auto's zijn?

Quote:
Krapjes hoor. Omslagpunt ligt dan bij zo'n 75km per dag (zonder laden tussendoor). Gemiddelde EV gebruikt 15kwh per 100km, daar moet je 19 uur voor laden op een normaal stopcontact.

Hoe reken jij nou weer? 15.000 watt, 880 watt per uur (4 ampere) = 17 uur.

Los daarvan verwijs ik je graag even naar dit:

Gemiddelde woon-werkafstand
    De gemiddelde woon-werk afstand in Nederland is 19 kilometer. Vooral hoogopgeleide mannen trekken het gemiddelde omhoog: zij rijden gemiddeld meer dan 35 kilometer om op hun werk te komen. Parttimers, vrouwen en lager opgeleiden werken gemiddelde dichterbij huis. In de afgelopen 25 jaar groeide de gemiddelde afstand tussen huis en werk met 4,4 kilometer, een stijging van 23 procent.

bron.

Je rekent nu met 100km in 17 uur laden. Laten we het gemiddelde woon-werkverkeer eens veel hoger pakken, op 50 km. Dan hebben we het dus over ongeveer 8 uur laden op 900 watt per uur. Jij en ik weten dat 900 watt totaal geen probleem is voor ons elektriciteitsnetwerk. Das een TV. Das een vrieskist. Dat is een halve waterkoker. Dat is een derde wasmachine.

Waar praten we over? Niets.

Overigens is er al een prima oplossing voor handen: de THUISACCU. Zorg dat iedereen zo'n ding aanschaf en de piek is van je net.

https://slimster.nl/thuisaccu/thuisaccu-prijs/

Op de totale kosten van een koopwoning is dit allemaal niets. Laat die Robot Jetten dat maar eens vastleggen: er komt geen enkele nieuwe woning meer zonder zonnepanelen en thuisaccu.

De milieuwinst is ENORM en het voorkomt problemen in de toekomst.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 20, 2022 15:45 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Rijtjeshuizen - Breda, maar bestaan overal in Nederland

Opladen in de voortuin - Vlissingen

Dan zijn er hier twee waar het niet gemakkelijk is. En zo zijn er wel honderd voorbeelden te vinden. Het is gewoon lastig. Een gezamenlijk benzinestation is veel gemakkelijker

Quote:

Als iedereen gelijktijdig in de avonduren op gaat laden dan wordt dat weldegelijk een probleem. Dat zijn 8 miljoen diepvrieskisten die tegelijk aan gaan. En als ze allemaal een 3 fasen laadpunt laten aanleggen is het helemaal erg. .

Quote:
Nee, niet alleen op leasers. Langzaamaan komen de e-auto's beschikbaar voor de particulier, ook tweedehands. En nee, de accu is niet kapot evenmin als de versnellingsbak of motor van een brandstoftweedehands.

Een accu gaat maar een bepaalde tijd mee, een benzinemotor gaat langer mee.

Quote:
Op wat voor manier? Ik heb gewoon een tweedehands e-auto gekocht. Waar is mijn subsidie?

Op die auto zit geen BPM.

Quote:
Prima, vind ik best maar die 2 koters vervuilen dus meer dan welke vliegreis van welk kinderloos stel ook. Dat weet je ook wel.

Daar hebben we het niet over. Als de mensheid minder koters zouden fokken dan hadden we die kloot e-auto';s helemaal niet nodig.

Quote:
Je overschat de milieuvervuiling van vliegtuigen.

Nee hoor. Omdat het een auto met caravan is gaat men niet verder dan 1.200 km van huis op vakantie en omdat het een vliegtuig is gaat men naar de andere kant van de wereld op vakantie. Tel uit je uitstoot.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 20, 2022 16:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Als iedereen gelijktijdig in de avonduren op gaat laden dan wordt dat weldegelijk een probleem. Dat zijn 8 miljoen diepvrieskisten die tegelijk aan gaan. En als ze allemaal een 3 fasen laadpunt laten aanleggen is het helemaal erg. .

Ik geloof het gewoon niet. Als iedereen 880 watt trekt kan het stroomnet dat echt wel aan. Dat doen we immers nu ook gewoon.

Quote:
Een accu gaat maar een bepaalde tijd mee, een benzinemotor gaat langer mee.

Vooroordeel. Ik geloof het niet.

Quote:
Op die auto zit geen BPM.

Theoretisch zou je daar als tweede of derdehands koper iets van kunnen merken, maar ik denk dat het in de praktijk heel erg meevalt.

Quote:
Daar hebben we het niet over. Als de mensheid minder koters zouden fokken dan hadden we die kloot e-auto';s helemaal niet nodig.

We hebben ze ook niet nodig. Maar het helpt wel. Bovendien is het echt veel fijner, maar dat merk je later pas. In drukke steden staat iedereen stinkende uitlaatgassen te produceren, naast de fietspaden en stoplichten. Daarbij is er geluidsoverlast.

Als echt iedereen een elektrische auto zou rijden (stel over 25 jaar is het zover) dan zul je merken dat steden een stuk schoner en stiller zijn.

Quote:
Omdat het een auto met caravan is gaat men niet verder dan 1.200 km van huis op vakantie en omdat het een vliegtuig is gaat men naar de andere kant van de wereld op vakantie. Tel uit je uitstoot.

Zou kunnen. Tegelijkertijd blijft mijn argument wel staan dat mensen die met de caravan op vakantie gaan vaak de rest van het jaar in een te grote auto rijden.

Krijg ik ook nog antwoord op de vraag wat je dagelijkse woon-werk kilometers zijn en hoeveel dagen per jaar je meer dan 400km rijdt? Ben wel benieuwd namelijk.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 20, 2022 17:35 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Ook, dan een tweede vraag: hoeveel dagen per jaar komt het voor dat je meer dan 400km rijdt?

Mwahh denk zo'n 10 dagen per jaar?

Quote:

Nee, het is één auto. Waarom denk je dat het twee auto's zijn?

Je hebt toch 2 motoren? Dubbele productie dus.

Quote:

Hoe reken jij nou weer? 15.000 watt, 880 watt per uur (4 ampere) = 17 uur.

Mooi, je bent het er in ieder geval mee eens dat je 17 uur moet laden om 100 km af te kunnen leggen.

Quote:

Gemiddelde woon-werkafstand
    De gemiddelde woon-werk afstand in Nederland is 19 kilometer. Vooral hoogopgeleide mannen trekken het gemiddelde omhoog: zij rijden gemiddeld meer dan 35 kilometer om op hun werk te komen. Parttimers, vrouwen en lager opgeleiden werken gemiddelde dichterbij huis. In de afgelopen 25 jaar groeide de gemiddelde afstand tussen huis en werk met 4,4 kilometer, een stijging van 23 procent.

Ja daag, daar zit ik met mijn 3 km ook tussen. De gemiddelde afstand woon-werk per auto is veel hoger dan dat.

Quote:
Je rekent nu met 100km in 17 uur laden. Laten we het gemiddelde woon-werkverkeer eens veel hoger pakken, op 50 km. Dan hebben we het dus over ongeveer 8 uur laden op 900 watt per uur. Jij en ik weten dat 900 watt totaal geen probleem is voor ons elektriciteitsnetwerk. Das een TV. Das een vrieskist. Dat is een halve waterkoker. Dat is een derde wasmachine.

Waar praten we over? Niets.

50km heen, 50km terug, da's 100km. Da's dus 17 uur laden hebben we nu uitgerekend. En oh ja de kids moeten ook nog gebracht en gehaald worden naar dansles met dezelfde auto. Sterkte er mee...

En 900 watt an sich is geen probleem, 100x 900 watt wel... laat staan 1.6 miljoen (ZuidHolland) x 900 watt waarom zit er anders immers een stop op het aansluiten van nieuwe bedrijven op het stroomnetwerk in Brabant en Limburg? En zit Noord-Holland in bepaalde regio's ook zeer krap?

Quote:
Overigens is er al een prima oplossing voor handen: de THUISACCU. Zorg dat iedereen zo'n ding aanschaf en de piek is van je net.

https://slimster.nl/thuisaccu/thuisaccu-prijs/

Ja joh, laten we niet alleen 10 miljoen zware accu's in auto's stoppen, maar ook 10 miljoen thuisaccu's neerzetten. Gelukkig zijn die dingen erg milieuvriendelijk.

Quote:
De milieuwinst is ENORM en het voorkomt problemen in de toekomst.

Je mikt op het verkeerde paard Cliff.

Quote:
Ik geloof het gewoon niet. Als iedereen 880 watt trekt kan het stroomnet dat echt wel aan. Dat doen we immers nu ook gewoon.

Dat doen we nu dus niet. We kunnen nu niet 1 miljoen x 800 watt er bijzetten. Brabant en Limburg zitten al op slot...

BerichtGeplaatst: Ma Jun 20, 2022 20:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Mwahh denk zo'n 10 dagen per jaar?

Tien dagen per jaar rijd je meer dan 400km? Waarheen eigenlijk? Ga je 5 keer per jaar op een buitenlandse autovakantie?

Quote:
Je hebt toch 2 motoren? Dubbele productie dus.

Zo werkt dat niet he.

Quote:
Mooi, je bent het er in ieder geval mee eens dat je 17 uur moet laden om 100 km af te kunnen leggen.

Als je op 880 watt laadt, ja. Maar geef dan ook eens toe dat 880 watt totaal geen probleem is als belasting op het netwerk? Want dan praten we weer erder.

Quote:
Ja daag, daar zit ik met mijn 3 km ook tussen. De gemiddelde afstand woon-werk per auto is veel hoger dan dat.

??? Bron dan maar hè. Ik heb mijn bron gegeven. Kom jij maar met de gemiddelde woon-werk verkeer afstand dan.

Quote:
50km heen, 50km terug, da's 100km. Da's dus 17 uur laden hebben we nu uitgerekend. En oh ja de kids moeten ook nog gebracht en gehaald worden naar dansles met dezelfde auto. Sterkte er mee...

Sterkte ermee? Leg het probleem eens uit dan? Ik zie geen problemen. En dan geef ik je nog cadeau dat je op je werk theoretisch ook nog 8 uur kunt laden. De auto staat zelfs op zo'n woon-werk verkeer dag ruim 20 uur stil. Op die momenten kan deze aan de lader. Maak er 1800 watt van, is nog steeds geen enkel probleem voor het stroomnet, kun je twee keer zo snel laden.

Je ziet spoken Royy.

Quote:
En 900 watt an sich is geen probleem, 100x 900 watt wel... laat staan 1.6 miljoen (ZuidHolland) x 900 watt waarom zit er anders immers een stop op het aansluiten van nieuwe bedrijven op het stroomnetwerk in Brabant en Limburg? En zit Noord-Holland in bepaalde regio's ook zeer krap?

Bullshit, dat weet je zelf ook wel. Iedereen heeft een vaatwasser (2500 watt), een wasmachine (2500 watt), een koelkast, vriezer, koffiezetter, waterkoker, oven, magnetron, TV en sommigen een airco, waterbed, aquarium, etc.

Allemaal verbruiken ze meer dan die 880 watt.

Quote:
Ja joh, laten we niet alleen 10 miljoen zware accu's in auto's stoppen, maar ook 10 miljoen thuisaccu's neerzetten. Gelukkig zijn die dingen erg milieuvriendelijk.

Jahoor, niets mis mee. Groot succes in Duitsland momenteel en gezien ze daar zonder gas komen zal het nog een groter succes worden.

Quote:
Je mikt op het verkeerde paard Cliff.

Wedden van niet? Over 10 jaar rijd jij elektrisch Royy. Zelfs Cliox geeft toe dat de elektrificatie van het wagenpark onontkoombaar is. Elektriciteit is de toekomst Royy, het verbranden van fossiel is geschiedenis. Vuile geschiedenis ook.

Quote:
Dat doen we nu dus niet. We kunnen nu niet 1 miljoen x 800 watt er bijzetten. Brabant en Limburg zitten al op slot...

Dat heeft andere redenen Royy.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 20, 2022 21:49 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Tien dagen per jaar rijd je meer dan 400km? Waarheen eigenlijk? Ga je 5 keer per jaar op een buitenlandse autovakantie?

Is dat relevant?

Quote:

Zo werkt dat niet he.

Tuurlijk wel, de productie belast het milieu fors hoger.

Quote:

Als je op 880 watt laadt, ja. Maar geef dan ook eens toe dat 880 watt totaal geen probleem is als belasting op het netwerk? Want dan praten we weer erder.

Voor een individueel huishouden niet. Als 1.6miljoen auto's in Zuid-Holland 's avonds aan de stekker gaan, dondert natuurlijk het hele netwerk in elkaar.

Quote:

??? Bron dan maar hè. Ik heb mijn bron gegeven. Kom jij maar met de gemiddelde woon-werk verkeer afstand dan.

25km, in t gemiddelde worden korte afstanden zoals op de fiets behoorlijk opgeheven door de auto en trein.

https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/84711NED/table?ts=1655757493679

Quote:

Bullshit, dat weet je zelf ook wel. Iedereen heeft een vaatwasser (2500 watt), een wasmachine (2500 watt), een koelkast, vriezer, koffiezetter, waterkoker, oven, magnetron, TV en sommigen een airco, waterbed, aquarium, etc.

Allemaal verbruiken ze meer dan die 880 watt.

Zucht.

https://www.rtlnieuws.nl/economie/bedrijven/artikel/5253093/elektrisch-netwerk-laadpaal-auto-inftrastructuur-liander
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/287035/elektriciteitsnet-onder-druk-door-enorme-toename-elektrische-autos
https://www.consultancy.nl/nieuws/20451/elektriciteitsnet-niet-voorbereid-op-10-miljoen-elektrische-autos

Quote:

Wedden van niet? Over 10 jaar rijd jij elektrisch Royy. Zelfs Cliox geeft toe dat de elektrificatie van het wagenpark onontkoombaar is. Elektriciteit is de toekomst Royy, het verbranden van fossiel is geschiedenis. Vuile geschiedenis ook.

Neh, waterstof gaat het winnen. Accu's vormen een te grote ballast.

BerichtGeplaatst: Di Jun 21, 2022 6:55 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Is dat relevant?

Niet direct, maar wat omdenken kan geen kwaad. Mensen moeten beseffen dat als je thuis kunt 'tanken' je actieradius bv. niet meer hoeft te zijn dan je dagverbruik.

Mensen zitten vast in hun benzinebubbel waarbij ze elke week of eens per twee weken gaan tanken en dan denken dat het heel belangrijk is dat hun volle tank ze heel ver kan brengen.

Veel mensen maken zich druk over de actieradius terwijl ze in de praktijk nooit in de problemen zouden komen.

https://scientias.nl/jouw-brein-zit-een-serieuze-opmars-van-de-elektrische-auto-in-de-weg/
https://www.businessinsider.nl/angst-elektrisch-rijden-zit-tussen-de-oren/

Quote:
Tuurlijk wel, de productie belast het milieu fors hoger.

Neh, minimaal. Het betreft één auto, vier wielen, één carroserie, één interieur, vier remschijven, vier remmen, etc. etc. etc.

Toegevoegd is een accu en een elektromotor. Tegelijkertijd: weggehaald is een versnellingsbak en andere aandrijfdelen. 't Zal allemaal redelijk in balans zijn, ik geloof wel dat er een iets hogere milieubelasting is bij productie maar 't zijn zeker geen twee auto's.

Quote:
Voor een individueel huishouden niet. Als 1.6miljoen auto's in Zuid-Holland 's avonds aan de stekker gaan, dondert natuurlijk het hele netwerk in elkaar.

Bron? Iedereen heeft nu al een koelkast en een vriezer. Verder zijn er piekbelastingen via witgoed en andere apparaten. Uitgesmeerd over alle huishoudens wordt dat een continue belasting.

Het stroomnet heeft problemen, maar niet zoveel problemen dat het 880 watt per huishouden niet kan handlen. Het gaat om die idioten die een snellader inpluggen terwijl dat totaal niet nodig is.

Quote:
25km, in t gemiddelde worden korte afstanden zoals op de fiets behoorlijk opgeheven door de auto en trein.

https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/84711NED/table?ts=1655757493679

Prima, maken we er 25 km per dag van. Laten we ervan uitgaan dat je op je werk niet kan laden en nog wat met de kinderen en de boodschappen rondrijdt. Komen we op 100 km per dag. Dat kun je dus gewoon op 900 watt laden. In het weekend rijd je minder, dus je accu met actieradius is en blijft vol voor piekmomenten Royy.

Bedankt voor de bevestiging.

Quote:

Zie boven Royy, ik neem aan dat je het verschil kent tussen snelladers en druppelladers?

Alle berichten gaan uit van snelladers.

Quote:
Neh, waterstof gaat het winnen. Accu's vormen een te grote ballast.

Op de lange duur misschien, maar de kosten zijn hoger, t is gevaarlijker, etc. Als je nu kijkt naar de Hyundai NEXO zie je 150 liter aan H2 tanks op 700 bar. Dat is dus ook een behoorlijke ballast, niet zozeer in gewicht maar wel in volume.

Maar kom op... een LPG tank had 10 bar druk. Een H2 tank heeft 700 bar druk. Je moet wel 100% zeker zijn dat zo'n tank echt nooit stuk gaat in bv. een botsing, want dan heb je me daar een explosie - dat wil je niet weten. 700 bar. Bij een volle tank praten we dus over iets wat van 150 liter bij een breuk in de tank gaat naar 100.000 liter.

Enig idee wat dat doet?

We waren met LPG soms al wat bang, in bepaalde parkeergarages mocht je niet met LPG parkeren. Als ooit één H2 auto ontploft in een parkeergarage weet je niet wat je ziet denk ik.

Daar zullen behoorlijke regels voor komen, los van de veiligheid die mensen ervaren bij zo'n auto.

BerichtGeplaatst: Di Jun 21, 2022 8:14 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Badespaß in het #Freibad BuntesRepublik.
Was niet in de Eifel, Carlos. Smile

krautzone
@KraZMagazin
Gleich erstmal entspannt ins Freibad. 💦 🏊‍♀️ 🚿⛱

https://twitter.com/KraZMagazin/status/1538826685109395457

BerichtGeplaatst: Di Jun 21, 2022 16:42 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Ik geloof dat wel.

Quote:
Vooroordeel. Ik geloof het niet.

Iedere accu heeft een beperkte levensspanne die eruit bestaat dat ze een maximaal aantal keren opgeladen kan worden.

Nooit dat stuk gelezen van die journalist van Autoweek die één van de eerste Tesla's had? Na 9 jaar was de accu op en bedroegen de kosten voor een nieuwe accu 30.000 euro. De grote vraag is of je een auto van 9 jaar oud nog voor 30.000 moet laten repareren,

Quote:
Theoretisch zou je daar als tweede of derdehands koper iets van kunnen merken, maar ik denk dat het in de praktijk heel erg meevalt.

Huh? Dat merk je altijd! Op een auto zit ca.7.200 euro BPM + extra BTW. Als je dat bij aanschaf helemaal niet hoeft te betalen dan betaalt de volgende eigenaar dat ook niet.

Quote:
We hebben ze ook niet nodig. Maar het helpt wel. Bovendien is het echt veel fijner, maar dat merk je later pas. In drukke steden staat iedereen stinkende uitlaatgassen te produceren, naast de fietspaden en stoplichten. Daarbij is er geluidsoverlast.

Dat vind ik totaal niet relevant voor het hebben van een e-auto.

Quote:
Als echt iedereen een elektrische auto zou rijden (stel over 25 jaar is het zover) dan zul je merken dat steden een stuk schoner en stiller zijn.

Daar geloof ik geen barst van. Dat zeiden ze ook toen alle auto's een katalysator moesten hebben,

Quote:
Zou kunnen. Tegelijkertijd blijft mijn argument wel staan dat mensen die met de caravan op vakantie gaan vaak de rest van het jaar in een te grote auto rijden.

Als je 2 kinderen hebt, heb je een grote auto nodig.

Quote:
Krijg ik ook nog antwoord op de vraag wat je dagelijkse woon-werk kilometers zijn en hoeveel dagen per jaar je meer dan 400km rijdt? Ben wel benieuwd namelijk.

Ik heb geen woon-werk verkeer. En ik rij ook niet iedere dag 400 km. Ik zeg dat een e-auto lastig is.

BerichtGeplaatst: Di Jun 21, 2022 18:24 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Niet direct, maar wat omdenken kan geen kwaad. Mensen moeten beseffen dat als je thuis kunt 'tanken' je actieradius bv. niet meer hoeft te zijn dan je dagverbruik.

Mensen zitten vast in hun benzinebubbel waarbij ze elke week of eens per twee weken gaan tanken en dan denken dat het heel belangrijk is dat hun volle tank ze heel ver kan brengen.

Veel mensen maken zich druk over de actieradius terwijl ze in de praktijk nooit in de problemen zouden komen.

https://scientias.nl/jouw-brein-zit-een-serieuze-opmars-van-de-elektrische-auto-in-de-weg/
https://www.businessinsider.nl/angst-elektrisch-rijden-zit-tussen-de-oren/

Haha, ja als je ff wat "omdenkt" is ook iedereen in t OV te lullen. "Jouw brein zit een serieus OV-systeem in de weg".

Quote:
Het stroomnet heeft problemen, maar niet zoveel problemen dat het 880 watt per huishouden niet kan handlen. Het gaat om die idioten die een snellader inpluggen terwijl dat totaal niet nodig is.

Zie Brabant/Limburg.

Quote:

Zie boven Royy, ik neem aan dat je het verschil kent tussen snelladers en druppelladers?

Waarom denk je? Omdat je snelladers nodig hebt om het functioneel te maken.

Quote:
Als ooit één H2 auto ontploft in een parkeergarage weet je niet wat je ziet denk ik.

Daar zullen behoorlijke regels voor komen, los van de veiligheid die mensen ervaren bij zo'n auto.

"Angst voor waterstof-auto's zit tussen de oren"

BerichtGeplaatst: Wo Jun 22, 2022 9:44 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Tedje van Es schreef:
Ik geloof dat wel.

Ik niet. Want het een stroomverbruik dat er bovenop komt.

Op Vattenfall lees ik het volgende:
    "Net als bij auto’s op benzine of diesel, is het verbruik van een elektrische auto afhankelijk van een aantal punten, bijvoorbeeld het gewicht en het vermogen van de motor. De meeste elektrische auto’s verbruiken tussen de 8 kWh per 100 kilometer en 30 kWh per 100 kilometer. Om je een beeld te geven van hoeveel stroom dat is: stel dat je 10.000 kilometer per jaar rijdt, dan verbruik je met een auto die 15 kWh per 100 kilometer rijdt, 1.500 kWh per jaar."

Nagaan dat een woning rond de 3.000 kWh per jaar verbruikt;
Nagaan dat mensen gemiddeld meer dan 10.000 kilometer per jaar rijden - pré corona;
Nagaan dat de gemiddelde elektrische auto, 19 kWh per 100 kilometer verbruikt;
Nagaan dat huishoudens vaak meer dan één auto bezitten.

Je komt aardig dicht tegen een verdubbeling van je stroomverbruik per huishouden per auto.

Quote:

Iedere accu heeft een beperkte levensspanne die eruit bestaat dat ze een maximaal aantal keren opgeladen kan worden.

Nooit dat stuk gelezen van die journalist van Autoweek die één van de eerste Tesla's had? Na 9 jaar was de accu op en bedroegen de kosten voor een nieuwe accu 30.000 euro. De grote vraag is of je een auto van 9 jaar oud nog voor 30.000 moet laten repareren.

Dat niet alleen, de actieradius neemt ook af.
Het vervangen van een accu kost zoveel geld dat ik de gok niet zou nemen om buiten de garantieperiode en garantie-interval een elektrische auto zou rijden. Indien de accu stukgaat is de auto economisch total loss.

Quote:
Ik heb geen woon-werk verkeer. En ik rij ook niet iedere dag 400 km. Ik zeg dat een e-auto lastig is.

Dat hoor ik ook terug. De hybride-auto is een praktische tussenoplossing maar het is en blijft een brandstofauto.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 22, 2022 10:50 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Ook leuk, kerncentrales dicht gooien, ruzie met de gas leverancier maken, kolen centrales uit wiilen schakelen,
stroom besparings geboden opleggen, brandstof auto zoveel mogelijk dwarsbomen,
links radicale, oorlogszuchtige, woke, regering, inflatie hebben en dan nog massaal batterij autos willen snelladen.
Dat is Merkel, eh Scholz Duitsland.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 22, 2022 22:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Nooit dat stuk gelezen van die journalist van Autoweek die één van de eerste Tesla's had? Na 9 jaar was de accu op en bedroegen de kosten voor een nieuwe accu 30.000 euro. De grote vraag is of je een auto van 9 jaar oud nog voor 30.000 moet laten repareren,

Dat doet niemand. Maar het zijn uitzonderingen. Ik wilde ooit een Audi A8/S8 kopen, bij de proefrit merkte ik al iets. Niet gekocht, maar wist wel wie hem later wel kochten. Versnellingsbak stuk. Auto was eigenlijk direct totall loss: de reparatiekosten waren enorm. Zelfde met een Q8 van een collega.

Wat Tesla betreft: de data is beschikbaar Tedje. Wat vind je hiervan?

Laten we het ruim nemen: 80% capaciteit na 10 jaar is zo'n beetje de regel. De batterijen in auto's zijn ook niet te vergelijken met die in een accuboormachine. Trouwens, die laatste hebben ook enorm veel kwaliteitsverschil. Ik heb hier een Metabo die eigenlijk nooit leegloopt, maar een Makita die dat voortdurend doet.

Quote:
Huh? Dat merk je altijd! Op een auto zit ca.7.200 euro BPM + extra BTW. Als je dat bij aanschaf helemaal niet hoeft te betalen dan betaalt de volgende eigenaar dat ook niet.

Jawel hoor, btw betaal je gewoon over een tweedehands elektrische auto.

Quote:
Dat vind ik totaal niet relevant voor het hebben van een e-auto.

Omdat je zelf brandstofauto's nog als normaal ziet. Dat verdwijnt vanzelf wel.

Quote:
Daar geloof ik geen barst van. Dat zeiden ze ook toen alle auto's een katalysator moesten hebben

Jij gelooft niet dat steden schoner en stiller worden van elektrische auto's? Merkwaardig Tedje. En ik heb dat nooit bij katalysators gehoord. Zeker niet dat je auto er stiller van wordt.

Quote:
Als je 2 kinderen hebt, heb je een grote auto nodig.

Waarom? Is luxe. Wij gingen vroeger in een Opel Kadett met z'n vieren en een grote hond wel 1200 km op vakantie. Zonder airco, zonder ramen die open konden achter, zonder gordels achterin, etc.

Een kleine auto nu is veel comfortabeler dan een grote auto toen. En de Opel Kadett was niet groot.

Quote:

In ieder geval niet voor je actieradius dan.

Ik denk dat de prijs mensen nu tegenstaat, en daarom is er zoveel weerstand. Als mensen écht de keuze hebben voor dezelfde prijs om brandstof of elektrisch te kopen, dan weet ik wel zeker wat mensen gaan kopen hoor. En die elektrische auto's worden straks goedkoper dan brandstofauto's: https://www.50five.com/nl-nl/e-mobility/blog/kosten-elektrische-auto-vanaf-2027-lager-dan-deze-van-een-brandstofauto

BerichtGeplaatst: Wo Jun 22, 2022 22:08 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Haha, ja als je ff wat "omdenkt" is ook iedereen in t OV te lullen. "Jouw brein zit een serieus OV-systeem in de weg".

Nee, is anders. Iedereen kent het OV en heeft het kunnen ervaren. Waar we nu mee te maken hebben is mensen zoals jij, Cliox en Tedje die nog nooit in een elektrische auto gereden hebben maar wel een sterke mening erover. Daar zijn er veel te veel van. En dan heb ik het niet over een proefritje, dan heb ik het over een tijdje zo'n auto bezitten en snappen hoe zo'n ding werkt.

Want dat laatste is echt niet het geval namelijk. Mensen zetten opladen nog steeds af tegen tanken, terwijl het totaal iets anders is. Als jij thuis een goedkoop tankstation zou hebben zou het misschien vergelijkbaar zijn, maar niemand heeft dat.

Quote:
Zie Brabant/Limburg.

Herhaling en reeds weerlegt. Je onderbouwt bovendien niet waarom 880 watt een probleem zou zijn, in Brabant/Limburg spelen heel andere redenen dan dat.

Quote:
Waarom denk je? Omdat je snelladers nodig hebt om het functioneel te maken.

Nee, heb je niet. Waarom denk je dat?

Quote:
"Angst voor waterstof-auto's zit tussen de oren"

En is dus een reëel probleem voor de verkoop. Zie jullie vooringenomenheid over iets waar je totaal geen ervaring mee hebt.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 22, 2022 22:11 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
De hybride-auto is een praktische tussenoplossing

Ik vind de hybride-auto helemaal geen oplossing. Ik weet niet waarvoor. Van Priusrijders krijg ik te horen dat deze niet echt zuiniger is dan een zuinige benzine-auto. Weet niet of dat klopt, zelf niet gecheckt. Maar zolang je brandstof blijft verstoken zie ik het nut niet zo van een hybride auto.

BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2022 7:55 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Dat doet niemand. Maar het zijn uitzonderingen. Ik wilde ooit een Audi A8/S8 kopen, bij de proefrit merkte ik al iets. Niet gekocht, maar wist wel wie hem later wel kochten. Versnellingsbak stuk. Auto was eigenlijk direct totall loss: de reparatiekosten waren enorm. Zelfde met een Q8 van een collega.

Wat je als bestuurder kunt voelen is een koppeling die aan vervanging toe is.
Indien de lagers of tandwielen in een versnellingsbak versleten zijn zal je dat niet vlot merken, hooguit horen.
Verder zou ik niet weten waarom een benzineauto dan direct total loss is. Een revisiebak kost niet de wereld.
Tenzij je een oude barrel koopt natuurlijk.

En verder is het ook gewoon een probleem dat regelmatig besproken wordt. Dat ontkennen heeft dus weinig zin.

Quote:
Laten we het ruim nemen: 80% capaciteit na 10 jaar is zo'n beetje de regel. De batterijen in auto's zijn ook niet te vergelijken met die in een accuboormachine. Trouwens, die laatste hebben ook enorm veel kwaliteitsverschil. Ik heb hier een Metabo die eigenlijk nooit leegloopt, maar een Makita die dat voortdurend doet.

Dat is toch flink wat. Een auto die bij aanschaf een actieradius had van 350 kilometer, heeft daar nog 280 kilometer van over.
In de tijd dat ik in Brabant werkte zou het voor mij al een no go zijn.

BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2022 7:59 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Cliox schreef:
De hybride-auto is een praktische tussenoplossing

Ik vind de hybride-auto helemaal geen oplossing. Ik weet niet waarvoor. Van Priusrijders krijg ik te horen dat deze niet echt zuiniger is dan een zuinige benzine-auto. Weet niet of dat klopt, zelf niet gecheckt. Maar zolang je brandstof blijft verstoken zie ik het nut niet zo van een hybride auto.

Afhankelijk van het type hybride-auto, anders verbruik je de eerste kilometers niets. Collega van mij heeft een hybride-auto (KIA Niro) en kan 60 kilometer elektrisch rijden.

BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2022 8:00 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Tedje van Es schreef:
Ik geloof dat wel.
Cliox schreef:
Ik niet. Want het een stroomverbruik dat er bovenop komt.

Je bedoelt dat je het wel gelooft, want ik geloof dat het stroomverbruik de pan uit zal rijzen als we allemaal e-auto's hebben.

Quote:
Je komt aardig dicht tegen een verdubbeling van je stroomverbruik per huishouden per auto.

Dat denk ik ook.

Quote:
Indien de accu stukgaat is de auto economisch total loss.

Inderdaad, je gaat geen 30.000 euro investeren in een auto van 9 jaar oud.