Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Onzin natuurverhaal, Letterzetter uitstekend te bestrijdeN
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Onzin natuurverhaal, Letterzetter uitstekend te bestrijdeN
BerichtGeplaatst: Zo Mei 22, 2022 10:44 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Dan las ik net weer een onzinverhaal van doorgeleerde laptop figuren over de letterzetter, een torretje dat zich onder de bast van bomen nestelt en ervoor zorgt dat die bomen doodgaan.
Deze tor is weliswaar niet te bestrijden met een laptop, maar heeft geen verweer tegen het op tijd schillen van die bomen.
In mijn boomzaagerstijd moesten alle gevelde bomen worden geschild voor 1 April. Dan waren de letterzetters nog niet actief. Na die tijd legden ze hun eitjes in de boombast, zodat er later een explosie van larven plaatsvond.
Dus die letterzetter kan niet worden bestreden door een houtvesterdame met en laptop, maar er moet en toch echt spierballen en schilgereedschap aan te pas komen.
Praatjes vullen nog steeds geen gaatjes. Daar hebben we tegenwoordig Polen met spieren voor nodig.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 23, 2022 10:44 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Poendert schreef:
Dan las ik net weer een onzinverhaal van doorgeleerde laptop figuren over de letterzetter, een torretje dat zich onder de bast van bomen nestelt en ervoor zorgt dat die bomen doodgaan.
Deze tor is weliswaar niet te bestrijden met een laptop, maar heeft geen verweer tegen het op tijd schillen van die bomen.
In mijn boomzaagerstijd moesten alle gevelde bomen worden geschild voor 1 April. Dan waren de letterzetters nog niet actief. Na die tijd legden ze hun eitjes in de boombast, zodat er later een explosie van larven plaatsvond.
Dus die letterzetter kan niet worden bestreden door een houtvesterdame met en laptop, maar er moet en toch echt spierballen en schilgereedschap aan te pas komen.
Praatjes vullen nog steeds geen gaatjes. Daar hebben we tegenwoordig Polen met spieren voor nodig.

Het persoon die me dit vertelde was ook nog met de boswachterin meegelopen en had haar uitleg over de natuur aangehoord.
De dame vertelde hem toen dat de Wel daar minstens 2 meter was gezakt, door vermeende verdroging.
Ik heb 30 jaar de waterstand in die buurt voor TNO opgemeten. Nooit, zelfs in de droogste jaren, was de waterstand meer dan 8 cm gedaald.
Dat was hetzelfde soort verhaal als dat sprookje van de gifgroen gekleurde wolken uit elektriciteits centrales en hoogovens op plaatjes, Ook dat berust op later ingekleurde foto,s, zoals ik zag toen we de centrale,s van Bergheim bij Keulen(naast dat enorme bruinkoolgat) bezochten. Spierwitte, zuivere waterdamp.
Eigenlijk behoord op dat soort misleidingen een flinke gevangenisstraf te staan. Hun uniform wordt nl geloofd.

BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2022 2:16 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:

Dus de letterzetter nestelt zich onder de bast van bomen en daar gaan die bomen dan dood van.
Maar als alle gevelde bomen voor 1 april worden geschild, dan heeft de letterzetter geen kans meer om zich onder de bast ervan te nestelen.

'n Doorgeleerd laptopfiguur zou geneigd zijn hieruit te concluderen dat Poendert hiermee wil zeggen dat men de bomen die nog leven gewoon voor 1 april moet schillen, zodat ze niet dood kunnen gaan aan het letterzettertje.

Maar de vraag dient zich aan of ze dan niet toch doodgaan omdat ze hun schil kwijt zijn.

BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2022 8:46 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Beste Nautob. U komt weer met een lulverhaal, zonder enig verstand van zaken.
Die bomen behoren in de winter afgezaagd, en daarna voor 1April geschild, zodat de letterzetter nog geen eieren onder de bast van die afgezaagde bomen heeft gelegd. Dan is er voor de larven van dat gedierte, nog geen gelegenheid zich naar gezonde bomen te verplaatsen.
Alle bomen bestemd voor gebruikshout behoren in de winter gekapt, omdat dan hun sapstroom is stilgelegd om de vrieskou van de winter door te komen.
In zomer en voorjaar gaan de suikers in hun sapstroom gisten en schimmelen. Dan is het hout eigenlijk waardeloos voor gebruik. In de winter heeft de boom die sapstroom stilgelegd. Dan zijn de haarvaten leeg.

BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2022 12:45 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Beste Nautob. U komt weer met een lulverhaal, zonder enig verstand van zaken.
Die bomen behoren in de winter afgezaagd, en daarna voor 1April geschild, zodat de letterzetter nog geen eieren onder de bast van die afgezaagde bomen heeft gelegd. Dan is er voor de larven van dat gedierte, nog geen gelegenheid zich naar gezonde bomen te verplaatsen.
Alle bomen bestemd voor gebruikshout behoren in de winter gekapt, omdat dan hun sapstroom is stilgelegd om de vrieskou van de winter door te komen.
In zomer en voorjaar gaan de suikers in hun sapstroom gisten en schimmelen. Dan is het hout eigenlijk waardeloos voor gebruik. In de winter heeft de boom die sapstroom stilgelegd. Dan zijn de haarvaten leeg.

Heb 't 'ns even nader bekeken, maar die torretjes kunnen zich niet alleen maar vestigen onder de bast van omgehakte of omgevallen bomen, maar ook onder die van beschadigde nog staande bomen en in geval van droogte ook bij verder volkomen gezonde bomen.
Dus alleen het schillen van de omgekapte is niet afdoende om aantasting van zo'n bos te voorkomen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Letterzetter_(insect)

Hieruit blijkt trouwens ook dat 't sowieso verstandig is om omgewaaide bomen zo snel mogelijk op te ruimen en niet te laten liggen, zoals veel voorkomt bij 'modern' bosbeleid.
De bedoeling hiervan schijnt te zijn dat zich op de omgevallen stammen en takken van alles en nog wat (onder andere mos) kan vestigen, wat dan weer 'n natuurlijke indruk zou geven en de biodiversiteit zou vergroten.
Vind zelf dat zo'n (sowieso kunstmatig aangelegd) bos daar alleen maar 'n erg rommelige toestand door wordt en ook nog 'ns veel vatbaarder voor bosbranden.
Dus meteen keurig netjes opruimen die troep; eventueel met behulp van vrijwilligers, dat heeft wel zo z'n grote voordelen.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 25, 2022 9:55 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Decenia lang was het verplicht om voor 1 April de omgezaagde bomen te schillen. Daardoor werd het gevaar van gevreet in gebruikshout tegengegaan en droogden de bomen op zodat het hout veel harder werd en geschikter als gebruikshout. Een zeer verstandige maar zware arbeid..
Daarnaast werden rond de grenen bomen aanplant stroken loofhout geplant, zodat deze loofbomen een natuurlijke barrière tegen bosbrand vormden.
Daarnaast werden de zogenaamde brandgangen (brede wegen tussen de bospercelen) jaarlijks omgeploegd, Weer een uitstekende barrière tegen bosbranden.

BerichtGeplaatst: Do Mei 26, 2022 19:52 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:

Intussen is hier nog altijd niet vermeld wat die doorgeleerde laptopfiguren nou eigenlijk voor 'n onzinverhaal vertelden over de letterzetter.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 03, 2022 8:22 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Natubico schreef:
Poendert schreef:

Intussen is hier nog altijd niet vermeld wat die doorgeleerde laptopfiguren nou eigenlijk voor 'n onzinverhaal vertelden over de letterzetter.

Vooruit maar weer.
Toen de bomen nog voor 1April werden geschild, was het letterzetter verhaal zodanig ingedamd dat we een gezond levend bos overhielden. Ook stukken bos waarin andere ziekten de kop opstaken werden gekapt en geschild, zodat die ziekten zich niet konden uitbreiden(ik moest al op mijn 7de jaar met mijn vader mee om zieke, door de bevriende houtvester aangewezen bomen om te zagen. Dat vond en vind ik prima, voor onze kachel. In de zomer wandelde mijn moeder de omliggende bossen in, sprokkelde takken, waarmee ons fornuis werd gestookt om ons eten te bereidden.)
Sinds Staatsbosbe het beheer over de meeste Nederlandse bossen heeft overgenomen, is het beheer verhuisd van bijl, zaag en egge naar de laptop. Er hebben weliswaar nu waarschijnlijkmeer figuren via hun laptop in onze bossen, dan vroeger met een bijl.
In mijn jeugd waren in een omtrek van 20 km minstens 10 bosbazen actief met een paar honderd houthakkers. Nu zijn al deze zaken gestopt, en komt er nagenoeg geen inlands hout meer op de markt.
Nu halen we het gebruikshout uit verre tropische buitenlanden
Het beste inlandse douglas gebruikshout gaat naar Duitsland, waar men blijkbaar wel verstand van bossen heeft.

BerichtGeplaatst: Di Jun 07, 2022 4:10 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Nu zijn al deze zaken gestopt, en komt er nagenoeg geen inlands hout meer op de markt. Nu halen we het gebruikshout uit verre tropische buitenlanden

Had zelf eigenlijk 'n beetje 't idee dat er met name ook nu driftig op los gekapt wordt in onze bossen en dat de gekapte bomen niet geschild hoeven te worden omdat ze linea recta letterlijk als brandhout naar de biomassacentrales vervoerd worden.

Dat laptopfiguur zal toch niet in haar verhaal geprotesteerd hebben tegen deze gang van zaken?
Dan zou 't immers echt geen lulverhaal genoemd kunnen worden.

BerichtGeplaatst: Di Jun 21, 2022 10:05 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Beste Nautub. Ik werkte in mijn jeugd in onze bossen, Hoewel de betaling niet geweldig was, vond ik dat het mooiste en gezondste werk dat ik ooit deed. Hoewel mijn zeemanstijd ook hoge ogen gooide.
In die tijd werkten honderden mensen in onze bossen.
Het eerste dat wij s,morgens om 7 uur deden, was een flink kampvuur aansteken, daaraan warmden we ons in de winter en in de zomer roosterden we ons brood. In de middagpauze lagen we in een jas gedoken rond dat vuur en sliepen tevreden de slaap der handwerkers. Ik had mijn bijl zo scherp geslepen dat ik daarmee de haartjes vanaf mijn onderarmen kon scheren.
Ik nam dagelijks 18+ boterhammen(kroggen) mee, belegd met dik gekookt spek, worst en kaas, dat laatste smolt ik op geroosterd brood boven ons vuur, Een dubbele geroosterde boterham met ertussen suiker was ook lekker. + een paar gekookte eieren van onze kippen, een appel, een sinaasappel, en een thermofles met soep snert.+ twee liter koude thee. Af en toe een konijn boven het vuur geroosterd. Het barste in die tijd van de konijnen, dankzij de jacht.
Zwaar werk vraagt veel eten. Niemand was corpulent.

BerichtGeplaatst: Di Jun 21, 2022 13:51 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Meen uit eerdere posts begrepen te hebben dat Poendert nogal veel en ook ernstige ziektes onder de leden heeft gehad en ook nu nog aan allerlei lichamelijke mankementen lijdt.

Dat zou best nog wel 'ns verband kunnen houden met wat hij hierboven allemaal meldt over nogal natuurvijandige werkzaamheden en erg natuurvijandig voedsel dat daarbij genuttigd pleegde te worden.

Volgens hedendaagse avantgarde inzichten behoren bomen niet gekapt te worden maar hun hele leven te kunnen leven en behoren mensen die in de bossen van de onaangetaste aanwezigheid van die prachtige schepsels gaan profiteren zich niet te voeden met middelen die verkregen zijn ten koste van het leven van dieren en planten.
Anders kan men inderdaad erop rekenen dat men met onder andere min of meer ernstige lichamelijke gezondheidsschade gestraft wordt, of zo men wil op het natuuronvriendelijke karakter van zijn gedrag geattendeerd.

Zo bekijkt 'n Paradisionist dit soort zaken tenminste en hij blijft zich inspannen om ervoor te zorgen dat anderen deze visie in elk geval kunnen kennen en er in voorkomend geval hun voordeel mee kunnen doen.