Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » De ziekte van "woke", een maatschappelijk kanker Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Za Sep 24, 2022 9:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Woke
    The results on ethnocentrism show a more polarized territory. As expected, those with higher education experience reported positive attitudes towards immigration more often. Additionally, the most common score for all respondents with HE-experience (except for the 66+ age group) was 7, the highest possible ‘pro-immigration’ score. According to Fryer, this corroborates arguments that immigration is seen as a moral issue. “By thinking in terms of moral rights and wrongs, people tend to be pushed towards the ends of the scale”, he writes.

This corresponds to the way some people experience the rise of wokeness in higher education. Some Dutch academics have previously expressed concerns about experienced hostility from woke students threatening their academic freedom.

https://www.scienceguide.nl/2022/09/students-shift-to-political-left-during-higher-education/

BerichtGeplaatst: Za Sep 24, 2022 10:14 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

estudiant schreef:
Zag een reportage over een genderneutrale school op IJsland.
De jongetjes kamden elkaar de haren terwijl de meisjes spieren aan kweken waren.

Ik ben te laat geboren in een te oude wereld.....

Rolling Eyes

pakweg 40 jaar geleden heb ik in Zweden een buschauffeur gezien die tijdens de pauze in de bus ging breien. Overigens heb ik als mannelijk kind van mijn tante breien geleerd toen ik zakgeld bijverdiende met huishoudelijk werk bij mijn tante en grootouders. Ook heb ik met plezier rozenkransen voor missionarissen geknoopt bij mijn tante in de missi club.

BerichtGeplaatst: Za Sep 24, 2022 10:18 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

estudiant schreef:
De jongetjes kamden elkaar de haren terwijl de meisjes spieren aan kweken waren.

Rolling Eyes

pakweg 40 jaar geleden heb ik in Zweden een buschauffeur gezien die tijdens de pauze in de bus ging breien. Overigens heb ik als mannelijk kind van mijn tante breien geleerd toen ik zakgeld bijverdiende met huishoudelijk werk bij mijn tante en grootouders. Ook heb ik met plezier rozenkransen voor missionarissen geknoopt bij mijn tante in de missie club.

BerichtGeplaatst: Za Sep 24, 2022 10:32 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka

Icesurfer schreef:
estudiant schreef:

Rolling Eyes

pakweg 40 jaar geleden heb ik in Zweden een buschauffeur gezien die tijdens de pauze in de bus ging breien. Overigens heb ik als mannelijk kind van mijn tante breien geleerd toen ik zakgeld bijverdiende met huishoudelijk werk bij mijn tante en grootouders. Ook heb ik met plezier rozenkransen voor missionarissen geknoopt bij mijn tante in de missie club.

Ik kan ook breien en haken. Mijn oma was enorm goed op het gebied van handwerken, die naaide de prachtigste kleding zelf, en ik ken haar niet anders dan met een breiwerk of haakwerk onder handen. Als kind vond ik het wel interessant, dat uit een bolletje draad een prachtige trui of een schitterende gehaakte sprei kon ontstaan, dus ik heb haar toen gevraagd het mij te leren.

Heb het overigens al jaren en jaren niet meer gedaan, maar denk zomaar dat, gesteld dát ik er nog eens mee zou beginnen, de slag weer boven komt drijven.

Maakt ook niet uit, heeft mijns inziens niks te maken met jongens of meisjes. Mijn tante was heel goed in houtbewerking, mijn opa knoopte smyrnakleden, so what?

BerichtGeplaatst: Wo Nov 02, 2022 11:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

De tegenbeweging lijkt op gang te komen:

https://www.scienceguide.nl/2022/11/amerikaans-ho-in-ban-van-zaak-over-positieve-discriminatie/

Diversiteit? Ja hoor, maar zonder positieve discriminatie graag!

BerichtGeplaatst: Di Nov 08, 2022 14:35 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Degene die het over diversiteit hebben willen het liever niet over diversiteit hebben. Maar ja, ik zou zeggen; de beste mag het doen.

Laatst aangepast door Blens op Do Nov 10, 2022 22:52, in totaal 1 keer bewerkt

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Nov 08, 2022 14:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik krijg hier nog steeds de handen op elkaar voor 'we selecteren nooit op aangeboren eigenschappen'. Daar kan ik de meesten wel mee overtuigen, maar er is een hardnekkig feministengroepje die ervan overtuigd is dat vrouwen gediscrimineerd worden.

Pas las ik een interne mailing, aan iedereen uiteraard, tot uitnodiging van een SDG Gender Equality Lunch. Het bericht begon als volgt 'In Nederland verdienen vrouwen gemiddeld 17% minder dan mannen'.

Ik heb ze netjes teruggemeld: luister, ik wil wel in discussie... maar op basis van feiten. Dit klopt feitelijk van geen meter.

De loonkloof wordt per jaar kleiner. Uit bovenstaande begrijp ik dat bij de overheid nog maar 2,5% is (4 - 1,5). Kom dan niet met 17% aankakken.

BerichtGeplaatst: Za Nov 26, 2022 2:25 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Meer eelt op de ziel alstublieft

Grenzen stellen? Jennen, nu en dan? Prikkelen, stangen? Een beetje pesten zelfs? Het incasseringsvermogen trainen omdat het buiten, in de maatschappij, koud en guur kan zijn? Het verdient slechts aanbeveling, in huiskamer, klaslokaal en collegezaal.

22 november 2022

[size=110]Nee, niet slaan. Hele generaties zijn weliswaar met corrigerende tikken opgevoed, maar tegenwoordig houd je, zowel als ouder als docent, je handen thuis. De westerse beschaving, zij schrijdt ondanks alles voort.[/size]

Eelt op de ziel kweken, daarentegen? Mentale weerbaarheid ontwikkelen door kinderen niet in alles hun zin te geven en duidelijk te maken dat zij niet het centrum van de wereld vormen? Grenzen stellen? Jennen, nu en dan? Prikkelen, stangen? Een beetje pesten zelfs? Met andere woorden: het incasseringsvermogen trainen omdat het buiten, in de maatschappij, koud en guur kan zijn? Het verdient slechts aanbeveling, in huiskamer, klaslokaal en collegezaal.

Ik denk aan een aantal recente polderlandse nieuwsberichten. Ik constateer dat daarin een voorname rol is weggelegd voor de millennials en sneeuwvlokjes onder ons. Ik voer u mee terug naar een kwart eeuw geleden, toen André van Duin geïnspireerd door het succes van David Letterman aan een talkshow begon. Voor de journalistieke inbreng huurde producer Joop van den Ende onder anderen mij in. Het was een boeiende periode, daar in Aalsmeer, waarin ik mocht ervaren hoe Joop af en toe kon ontploffen wanneer iets niet naar zijn zin verliep.

Oei, wat ging hij dan tekeer. Iedereen sidderde, maar accepteerde het. Ik denk er met genoegen aan terug.

Quote:
    En dus worden er anno 2022 op de universiteiten schilderijen weggehaald

Dat doen veel medewerkers van De Wereld Draait Door niet. De Volkskrant publiceerde een verhaal waarin zij, veelal zelfs door een burn-out geplaagd, getuigenissen aflegden over een schrikbewind van Matthijs van Nieuwkerk. Het doet mij terugdenken aan mijn ervaringen - en die van mijn collega’s aldaar - in Aalsmeer. Al waren de tirades van Joop van den Ende minder persoonlijk van aard en kleiner in aantal, ik kan het niet los zien van mijn onwrikbare overtuiging dat er inmiddels een generatie bestaat zonder ook maar een millimeter eelt op de ziel.

En dus worden er anno 2022 ook, zoals op de uni’s van Leiden en Eindhoven, schilderijen weggehaald omdat studenten zich er - het woord van de maand - onveilig bij voelen. NWO-baas Marcel Levi schreef een kritische Parool-column over die uitdrukking en moest daar subiet zijn excuses voor aanbieden omdat hij er op de universiteiten en bij de NWO - ik verzin dit niet - ‘ongeloof en verslagenheid’ mee had veroorzaakt. Hoogleraar Gezondheidscommunicatie Bas van den Putte schreef ook een stuk, voor Folia in zijn geval, met deze zin: „Ik krijg net als veel van mijn collega’s regelmatig klachten van studenten dat ze zich tijdens de les onveilig voelen omdat ik hen een vraag stel, bijvoorbeeld over iets wat ze vooraf hebben moeten lezen.”

Ook dit is helaas niet verzonnen. Van den Putte beëindigde zijn artikel met „Maak van studenten geen kasplantjes” en tot mijn verbazing is hij nog steeds niet gecanceld.

Houdt jullie handjes maar even voor de oren, snowflakes, want nu volgt een typering.

Watjes zijn het.

Slappe, softe, zeikerige, want volledig gewokificeerde watjes.

https://robhoogland.nl/meer-eelt-op-de-ziel-alstublieft/?fbclid=IwAR360xiAw4t3JbBHwMRbhjDQY_DMNbvSA6Mt28Ay1aPicCHJnZzc_hjDB8k

BerichtGeplaatst: Za Nov 26, 2022 19:23 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Loetje schreef:
En dus worden er anno 2022 ook, zoals op de uni’s van Leiden en Eindhoven, schilderijen weggehaald omdat studenten zich er - het woord van de maand - ONVEILIG bij voelen.

Je voelt je onveilig bij een schilderij. Waarom voel je je onveilig bij een schilderij? Omdat er uitsluitend blanke mannen op staan.
Quote:
Watjes zijn het.

Slappe, softe, zeikerige, want volledig gewokificeerde watjes.

Erger nog, volgens mij. Rijp voor de psychiater.

BerichtGeplaatst: Di Nov 29, 2022 5:53 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Dat ze eerst 'ns kijken naar wat er dagelijks op hun bord ligt en wat voor gruwelijks de desbetreffende dieren daarvoor allemaal is aangedaan.

Wanneer ze er dan vervolgens voor zorgen dat er niets zodanigs meer op hun bord pleegt te liggen, pas dan kunnen ze er aanspraak op maken om ook zelf met 'n grote mate van voorkomendheid behandeld en bejegend te worden.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 30, 2022 20:38 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Puike collumn van Ronald Plasterk waarin uitstekend beschreven wordt waar het met links fout is gegaan.

Link naar premium artikel:
https://www.telegraaf.nl/watuzegt/1118226601/links-gekaapt-door-hypocriete-elite

Link naar volledige artikel:
https://www.reddit.com/r/FreeDutch/comments/yxwqh0/links_gekaapt_door_hypocriete_elite/

BerichtGeplaatst: Vr Dec 09, 2022 12:15 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Nu willen de wokidioten " femme fatale " canceln.

Alle kunst met femme fatale motief, willen ze verbieden.

https://www.hamburger-kunsthalle.de/ausstellungen/femme-fatale

AKTUELL
FEMME FATALE
Blick – Macht – Gender
09. Dez 2022 bis
10. April 2023

Die Femme fatale ist ein Mythos, eine Projektion, eine Konstruktion. Sie steht für ein bildlich fest codiertes weibliches Stereotyp: Die sinnlich-erotische und begehrenswerte Frau, deren vermeintlich dämonisches Wesen sich darin offenbart, dass sie Männer so in ihren Bann zieht, dass diese ihr verfallen – mit oftmals fatalem Ausgang. Diesem schillernden wie klischeebehafteten und lange von männlichen und binär geprägten Blickordnungen dominierten Vorstellungsbild widmet sich die Hamburger Kunsthalle mit der Ausstellung »FEMME FATALE. Blick – Macht – Gender«. Die Schau geht nicht nur den künstlerischen Erscheinungsformen des Themas vom frühen 19. Jahrhundert bis in die Gegenwart nach, sondern möchte zugleich den Mythos der Femme fatale in seiner Genese und historischen Transformation kritisch beleuchten.
Das ‚klassische‘ Bild der Femme fatale speist sich vor allem aus biblischen und mythologischen Frauenfiguren wie Judith, Salome, Medusa oder den Sirenen, die in Kunst und Literatur zwischen 1860 und 1920 als verhängnisvolle Frauen vielfältig rezipiert wurden. Die mit diesen Erzählungen einhergehende Dämonisierung weiblicher Sexualität ist prägend für die Femme fatale-Figur. Um 1900 wurde das Femme fatale-Bild oftmals auch auf reale Personen, häufig Schauspieler*innen, Tänzer*innen oder Künstler*innen wie Sarah Bernhardt, Alma Mahler oder Anita Berber projiziert. Auffallend ist die Gleichzeitigkeit von wichtigen Errungenschaften der Frauenemanzipation und dem verstärkten Auftreten dieses männlich geprägten Frauenbildes. Als ein Gegenbild, das Aspekte der Femme fatale-Figur spielerisch aufgreift, wird daher für die Ausstellung auch die in den 1920er-Jahren aufkommende Neue Frau wichtig. Eine entscheidende Zäsur wurde ab den 1960er-Jahren von feministischen Künstler*innen gesetzt, die den Mythos um die Femme fatale – und damit auch die entsprechenden Blickweisen und Bildtraditionen – dekonstruierten. Aktuelle künstlerische Positionen wiederum verhandeln Spuren und Anverwandlungen des Bildes oder etablieren explizite Gegenerzählungen – häufig mit Bezug auf die #MeToo-Bewegung, Fragen nach Genderidentitäten, weiblicher Körperlichkeit und Sexualität sowie in Auseinandersetzung mit dem male gaze.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 12, 2022 18:18 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Cliff schreef:

De loonkloof wordt per jaar kleiner. Uit bovenstaande begrijp ik dat bij de overheid nog maar 2,5% is (4 - 1,5). Kom dan niet met 17% aankakken.

Bij ons zit je in dezelfde schaal en door loononderhandelingen kun je plussen. Bij ons verdienen de vrouwen minder want ze werken minder. O ja, in ons beroep zijn er meer vrouwen dan mannen dus kan het gebeuren dat ik in de loononderhandelingen meer vraag en dus ook krijg.

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Dec 12, 2022 18:59 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik wijt voorlopig alle verschil in lonen aan de twee zaken die jij ook noemt:

1. Vrouwen werken aanzienlijk minder. Dat drukt de kans op promotie enorm.
2. In de generaties voor nu was het zeer gebruikelijk dat de man werkte en de vrouw huisvrouw was. Of parttime iets deed. Die generaties zijn nog niet allemaal met pensioen: het loonverschil tussen 50-65 is aanzienlijk hoger dan tussen 15-30 jaar. Dat verschil wordt nu uitgesmeerd over alle generaties en dus zien we nog een behoorlijk verschil, maar alle grafieken laten zien dat dit verdwijnt.

Gelijke beloning? Prima. Maar dan ook gelijke arbeidsparticipatie. En daar zitten we echt nog lang niet.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 13, 2023 2:19 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Belachelijk als vrouwen, die part-time werken, dezelfde salaris eisen voor iemand die volgtijd werkt.
Ook de promotie is niet realistisch.
Maar kijk uit want straks worden parttime werkers, gepromoveerd omdat het "vrouwen" zijn.
Het is toch gebaseerd op gelijkheid, dat betekent 100% gelijkheid.

Maar ik weet wel dat vroeger, vrouwelijke verpleegkundigen, minder verdienden dan mannelijke verpleegkundigen.
Gebaseerd omdat mannelijke verpleegkundige, zijn familie moet onderhouden!

BerichtGeplaatst: Zo Feb 19, 2023 13:29 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Roald Dahl, de bekende kinderboekenschrijver die boeken voor kinderen schreef, moet er ook aan geloven.

Quote:
"Roald Dahl’s children’s books are being rewritten to remove language deemed offensive by the publisher Puffin.Puffin has hired sensitivity readers to rewrite chunks of the author’s text to make sure the books “can continue to be enjoyed by all today”, resulting in extensive changes across Dahl’s work."

Voorbeeld:

https://www.geenstijl.nl/5169257/inclusief-gekken/#more

BerichtGeplaatst: Zo Feb 19, 2023 13:40 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Bekende verhalen van Roald Dahl herschreven om ze politiek correct te maken

De bekende verhalen van Roald Dahl, zoals ‘Sjakie en de chocoladefabriek’ en ‘Matilda’ zijn herschreven om het taalgebruik politiek correct te maken. Zo zijn Oempa Loempa’s nu genderneutraal en worden personages niet langer omschreven als ‘dik’ of ‘lelijk’, dat schrijft The Telegraph.

De uitgever Puffin heeft lezers - zogenoemde ‘sensitivity readers’ - ingehuurd om de verhalen van Roald Dahl onder de loep te nemen. Sommige delen werden herschreven, er zouden honderden dingen veranderd zijn aan de oorspronkelijke teksten. Kleurrijke beschrijvingen van Roald Dahl werden aangepast om de personages minder grotesk te maken. Volgens de uitgever moeten die wijzigingen ervoor zorgen dat de boeken ‘vandaag de dag door iedereen kunnen worden gewaardeerd.’

Zo zijn veel verwijzingen naar het fysieke uiterlijk van de personages een stuk braver gemaakt. Het woord ‘dik’ is uit elk boek weggehaald. Caspar Slok (Augustus Gloop in het Engels) uit ‘Sjakie en de chocoladefabriek’ wordt in de nieuwe versie omschreven als ‘enorm’. De Oempa Loempa’s zijn niet langer ‘piepklein’ of ‘niet hoger dan mijn knie’, maar gewoon ‘klein’. Bovendien zijn ze nu ook genderneutraal: geen ‘kleine mannen’, maar ‘kleine mensen’. Ook woorden als ‘gek’ zijn geschrapt, net als ‘zwart’ en ‘wit’.

Meer nog, er zijn ook passages toegevoegd die niet door Roald Dahl zijn geschreven. Zo merken aandachtige lezers misschien een extra zin op in ‘De Heksen’, in het stuk waarin wordt uitgelegd dat de heksen kaal zijn onder hun pruiken: “Er zijn genoeg andere redenen waarom vrouwen pruiken dragen en daar is zeker niets mis mee.”

De herziening van de bekende verhalen begon al in 2020. In datzelfde jaar zorgde de nieuwe film van ‘The Witches’ of ‘De Heksen’ nog voor controverse, omdat de Grote Heks - een slecht personage gespeeld door Anne Hathaway - een paar vingers miste aan elke hand. Warner Bros moest zich toen verontschuldigen na reacties van enkele paralympiërs en organisaties, dat die voorstelling beledigend is voor mensen met een beperking. Later verontschuldigde de familie van Roald Dahl zich ook voor de antisemitische uitspraken van de auteur in het verleden.

BerichtGeplaatst: Zo Feb 19, 2023 13:41 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Kots ! Stewards bij Duitse commerciele luchtvaart mogen nu ook rokken dragen. Evil or Very Mad
Bah, ga je op welverdiende vakantie en dan behaarde mannen benen onder een rok. Evil or Very Mad

BerichtGeplaatst: Zo Feb 19, 2023 13:45 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Duitse Bundestag bij Betriebsausflug. Laughing

https://twitter.com/george_orwell3/status/1626995823098699777

Twitter, always first and real HUMOR.

BerichtGeplaatst: Zo Feb 19, 2023 14:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik vraag me serieus af of de meerderheid achter al deze gekheid staat

BerichtGeplaatst: Zo Feb 19, 2023 14:41 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Cicero zei al in zijn tijd, dat het niet het doel in het leven moet zijn aan de kant van meerderheid te staan,
maar dat uit de rijen van de waanzinnigen uit te breken.

„Das Ziel im Leben ist nicht, aufseiten der Mehrheit zu stehen, sondern aus den Reihen der Wahnsinnigen auszubrechen.“

Ik breek uit de rijen van de waanzinnigen.

Ik lees, kijk en hoor geen mainstream media meer,
ik ga ook met deelname sociale media stoppen,
ik heb al jaren bewust tegen dragen smartfone gekozen,
ik betaal bij voorkeur contant
ik lees bij voorkeur papieren boeken van voor 2015

Laatst aangepast door Icesurfer op Zo Feb 19, 2023 14:45, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Zo Feb 19, 2023 14:42 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

En hoe vind je zelf dat het gaat?

BerichtGeplaatst: Zo Feb 19, 2023 14:47 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Wie vindt, hoe wat gaat, Cliff of ik ?

Uitbreken uit de rijen van de waanzinnigen ?
Of hoever ik al uit de rijen van de waanzinnigen uitgebroken ben
en hoe ik mij daarbij nu voel ?

BerichtGeplaatst: Ma Feb 20, 2023 13:03 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Quote:
De bekende personages in de kinderboeken van Roald Dahl zijn in de nieuwste Britse editie niet langer dik, lelijk of stom. De enkele honderden wijzigingen in zijn boeken leiden vooral tot een andere typering van de personages. Het moet de verhalen "bij de tijd" brengen en toegankelijk maken voor iedereen, zegt de Britse uitgeverij Puffin....

https://nos.nl/artikel/2464522-sensitivity-readers-brengen-roald-dahl-bij-de-tijd-nederlandse-uitgever-kritisch

Het moet toch echt niet gekker worden!

BerichtGeplaatst: Ma Feb 20, 2023 13:52 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Cliff schreef:
Ik vraag me serieus af of de meerderheid achter al deze gekheid staat

Nee. Maar die reële gezonde meerderheid krijgt die gekte wel opgedrongen door eeuwig beledigde minderheden.