Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Weerwoorders onderling » In welk land zou u het liefst wonen indien niet het uwe? Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

In welk land zou u het liefst wonen indien niet het uwe?
de VS
22%
 22%  [ 2 ]
een Scandinavisch land
22%
 22%  [ 2 ]
een Latijnsamerikaans land
0%
 0%  [ 0 ]
Rusland
11%
 11%  [ 1 ]
Canadá
0%
 0%  [ 0 ]
Australië
0%
 0%  [ 0 ]
Anders, namelijk.... en wel omdat....
44%
 44%  [ 4 ]
Totaal aantal stemmen : 9

BerichtGeplaatst: Do Nov 18, 2021 11:16 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Heb jij ook ervaren dat mensen in de trein eten met je delen en dat omaatjes op de perrons hun eten verkopen aan de mensen in de trein?

Eten en drinken is in Rusland nooit privé bezit. Je moet het delen met de mensen om je heen. Ook in de trein dus Smile

BerichtGeplaatst: Do Nov 18, 2021 12:01 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

In de trein heb ik het niet gezien, mogelijk omdat wij in een coupé zaten. Wel uiteraard het maken van oploskoffie met het heet water uit de kolen gestookte samofar ( elke treinwagon had er één) wat ook tevens een ontmoetingsplaats was. Er was trouwens ook een restauratierijtuig, met naarmate de reis vorderde een steeds beperkter menu.
Maar op de perrons kon je inderdaad voedsel kopen van omaatjes; van gebraden kip tot eigen gebakken taart. En wodka, waarschijnlijk "eigen stook".

BerichtGeplaatst: Do Nov 18, 2021 12:26 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
't Is goed hoor Tedje, als je niet wilt antwoorden hoeft het niet.

Mijn ervaringen tijdens mijn reis naar en verblijf in Rusland heb ik hier destijds uitgebreid verteld en daar heb jij uitgebreid op gereageerd.

Cliff schreef:
Eten en drinken is in Rusland nooit privé bezit. Je moet het delen met de mensen om je heen. Ook in de trein dus Smile

Dat geeft al aan hoe armoedig dat land is.
En daar wil jij dus wonen want daar is het beter dan hier...

BerichtGeplaatst: Do Nov 18, 2021 19:31 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Mijn ervaringen tijdens mijn reis naar en verblijf in Rusland heb ik hier destijds uitgebreid verteld en daar heb jij uitgebreid op gereageerd.

Herinner ik me niets van en bovenstaande herhaal je nu al twee keer zonder ook maar één keer iets concreets te noemen.

Ik weet genoeg hoor Tedje.

Quote:
En daar wil jij dus wonen want daar is het beter dan hier...

En dan gaan we maar wat verzinnen he... manmanman.

Je bent gezien!

BerichtGeplaatst: Do Nov 18, 2021 21:07 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Soms komt er trouwens wel wat positief nieuws door over Rusland, maar het is zeer, zeer zeldzaam:

Stadsgids Vincent de Kort: Russen doen alles met passie, dat voel je in Sint-Petersburg
Waar moet je wezen, wat moet je zien en waarom? Deze week wijst dirigent Vincent de Kort ons de weg buiten de drukke plekken om door Sint-Petersburg, de stad waar hij studeerde en geregeld komt.

https://www.volkskrant.nl/reizen/stadsgids-vincent-de-kort-russen-doen-alles-met-passie-dat-voel-je-in-sint-petersburg~b8c59ae3/

BerichtGeplaatst: Vr Nov 19, 2021 10:50 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik had nog wel plannen om Siberie uitgebreid te bekijken, maar ik ben getrouwd met een lieve vrouw, dus daar kwam niks van.
Daarna wilden we een huis kopen in de bossen van Zweden, maar tegen de tijd dat we zouden vertrekken moest ook daar alles op slot wat los of vast zat, en waren onze blonde meisjes niet meer veilig alleen op straat, na een uitgebreide import van de Islam.
Vluchten kan blijkbaar niet meer.
Dus blijf ik. gezien mijn leeftijd maar op mijn geliefde Veluwe, tussen de Zwarte Kousen. Een regio die steeds verder volloopt met Randstedelingen. Je kunt niet alles hebben

BerichtGeplaatst: Vr Nov 19, 2021 10:54 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Herinner ik me niets van en bovenstaande herhaal je nu al twee keer zonder ook maar één keer iets concreets te noemen.

Dat ligt dan toch echt aan jouw geheugen. Ik heb hier uitgebreid verteld over de cruise naar Rusland (Sint Petersburg) en dat de Russische mensen me zo tegen waren gevallen.
Ik kan me zelfs nog herinneren dat jij hierop uitgebreid reageerde en zei dat Russen goede mensen waren (gastvrij).
Jammer dat de zoekfunctie niet meer werkt, dan zou je het op kunnen zoeken.
Het is een prachtig land, maar de mentaliteit van het volk is ver beneden peil.

Quote:
Je bent gezien!

Ik verzin niks. Jij kwam hier aanzetten met hoeveel beter bijvoorbeeld de gezondheidszorg in Rusland is.

Maar vertel, ruil jij Nederland voor Rusland?

BerichtGeplaatst: Vr Nov 19, 2021 11:52 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Tedje van Es schreef:
Cliff schreef:

Dat ligt dan toch echt aan jouw geheugen. Ik heb hier uitgebreid verteld over de cruise naar Rusland (Sint Petersburg) en dat de Russische mensen me zo tegen waren gevallen.
Ik kan me zelfs nog herinneren dat jij hierop uitgebreid reageerde en zei dat Russen goede mensen waren (gastvrij).
Jammer dat de zoekfunctie niet meer werkt, dan zou je het op kunnen zoeken.
Het is een prachtig land, maar de mentaliteit van het volk is ver beneden peil.

Quote:
Je bent gezien!

Ik verzin niks. Jij kwam hier aanzetten met hoeveel beter bijvoorbeeld de gezondheidszorg in Rusland is.

Maar vertel, ruil jij Nederland voor Rusland?

Ik kan niet voor anderen spreken, Maar ik zou me uitstekend kunnen vermaken als ik in een dorpje bv in de Zuidelijke Oeral zou wonen.
Wij mijn vrouw en ik gingen een aantal keren naar Roemenie/Bulgarije.
Ikzelf stond te kijken met afgunst naar de vrijstaande huizen waarin de mensen woonden, en de grote stukken grond en prachtige moestuinen, terwijl mijn vrouw hoofdzakelijk aanmerkingen maakte over de kleding van de mensen.
Ook maakt het wat uit of je de mensen kunt verstaan. In Transylvanie spreken nog veel mensen Duits, ondanks de duizenden Duitstaligen die door de toenmalige leiding aan West-Duitsland verkocht werden voor 5000 mark per stuk.
Als je dan in Bulgarije komt versta je niemand meer. Dat schept ook geen band

BerichtGeplaatst: Vr Nov 19, 2021 14:22 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Poendert schreef:
Ik kan niet voor anderen spreken, Maar ik zou me uitstekend kunnen vermaken als ik in een dorpje bv in de Zuidelijke Oeral zou wonen...

Je bedoelt natuurlijk daar rijk leven met je huidige pensioen, maar als er stront aan de knikker is kom je snel terug. Dat doen pensionado's veel en vaak en daar is natuurlijk geen kunst aan. Van dat soort "emigranten" ken ik enkele dozijnen.

Dat bedoel ik dus niet en dat bedoelt, denk ik, Willem ook niet. Hij vertrok immers zelf om elders een bestaan op te bouwen nimmer terug te keren.

BerichtGeplaatst: Vr Nov 19, 2021 16:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
daar is het beter dan hier...

Tedje van Es schreef:
Ik verzin niks.

Ik heb nergens gezegd dat het 'daar beter is dan hier', dat verzin je echt ter plekke. Jij hebt geroepen dat de gezondheidszorg 'daar slechter was dan hier' en daar heb ik wat voorbeelden van laten zien dat dat niet altijd zo is.

Wat een makkelijke manier van discussiëren zo Tedje.

En nee, ik heb nog steeds geen concreet voorbeeld gezien van wat je tegenstaat aan Russen. Gaat ook nooit meer komen denk ik.

BerichtGeplaatst: Za Nov 20, 2021 10:35 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Het ging mij in de jaren dat ik nog meedraaide meer om de landen waar ik beslist niet wilde wonen. Verder maakte me het niet zoveel uit. Hoewel de natuur en de vrijheid hoge ogen bij mij gooiden.
Ik zou toen voor geen goud in de VS willen wonen. Ook elk islamitisch land sloot ik huiverend uit.
Later, toen ik ze bezocht had, gooiden veel Oost-Europese landen hoge ogen, als ik daar in de vrije natuur tenminste een redelijke betaalde baan zou kunnen vinden.

BerichtGeplaatst: Za Nov 20, 2021 10:35 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Laat me toch niet lachen! Ik heb je gezegd wat er bij ons allemaal beter is en jij was er als de kippen bij om te zeggen wat daar beter is.

En je bent zo goed in zoeken, zoek het even op dan zie je wat ik in Rusland ervaren heb.

BerichtGeplaatst: Za Nov 20, 2021 12:57 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Tedje van Es schreef:
Laat me toch niet lachen! Ik heb je gezegd wat er bij ons allemaal beter is en jij was er als de kippen bij om te zeggen wat daar beter is.

En je bent zo goed in zoeken, zoek het even op dan zie je wat ik in Rusland ervaren heb.

Ik ga niet van alles opzoeken. Ik kijk naar de tegenwoordige tijd.
Als ik dan lees dat bv in Wit-Rusland het werkloosheidscijfer op 2,5 % staat, en dat daar alle grotere bedrijven eigendom zijn van de staat, hoewel men wel voor zichzelf kan beginnen als kapper en dergelijke.
Dan trap ik niet weer in die door de Rutte,s voorgeprogrammeerde berichten. (zoals De Krim werd bezet door de Russen), terwijl het schiereiland al in 1770 mede door onze eigen Nederlandse admiraal "Van Kinsbergen" werd bevrijd van de Turkse slavenhalers.
Dit soort verdraaiingen doen onze media geen goed.
Zo kweek je complottheorieën.

BerichtGeplaatst: Za Nov 20, 2021 18:32 Plaats reactie Reageer met quote
Blens

Ik overweeg Noorwegen.

Laatst bijgewerkt door Blensk op di 22 jan 1963, 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Nov 21, 2021 0:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:

Yep, heel Weerwoord doorgezocht en niets gevonden. Maar ook dat was te verwachten uiteraard.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 21, 2021 12:30 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

O, je maakt me nu dus uit voor leugenaar. En dat allemaal omdat je niks negatiefs over dat k*tland wilt horen. Ik weet genoeg...

BerichtGeplaatst: Ma Nov 22, 2021 10:17 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Tedje van Es schreef:
Poendert schreef:
Ik kan niet voor anderen spreken, Maar ik zou me uitstekend kunnen vermaken als ik in een dorpje bv in de Zuidelijke Oeral zou wonen...

Je bedoelt natuurlijk daar rijk leven met je huidige pensioen, maar als er stront aan de knikker is kom je snel terug. Dat doen pensionado's veel en vaak en daar is natuurlijk geen kunst aan. Van dat soort "emigranten" ken ik enkele dozijnen.

Dat bedoel ik dus niet en dat bedoelt, denk ik, Willem ook niet. Hij vertrok immers zelf om elders een bestaan op te bouwen nimmer terug te keren.

Beste Ted. mijn vrouw en ik kunnen hier ook prima leven (daarvoor hoeven we niet naar buitenlanden)van nagenoeg alleen AOW. Als je zorgt dat je huis vrij is kun je zonder een vrouw met een gat in haar hand, uitstekend rondkomen. In de zomer trekken we(sinds ons pensioen) weg met de kamper. In veel buitenlanden is een staanplaats nagenoeg vrij van betaling. Maar je moet daarvoor wel de grens over. Hier zijn die plaatsen vaak opgekocht door investeeerders en die willen centen zien. Daarnaast hebben we vroeger een stuk grond in een (nu)natuurgebied gekocht, daar is het ook leuk toeven(tussen de fruitbomen) in voor en najaar. Ook de moestuin hielp vroeger uitstekend. De fruitbomen van AH of de Lidl voor rond 5 euro stuk zorgen voor de noodzakelijke vitaminen.
Wij hebben eenmaal ons huis verbouwd na aankoop. Toen heb ik mijn lief verteld dat het een eenmalige aanbieding was. Ik zou nooit nog eens verbouwen.(de vorige bewoners woonden er 100 jaar tevreden)
Wij kijken met verbazing naar de verbouwingswoede van nieuwe huizenbewoners. Mevrouw wil altijd een kookeiland en een grotere badkamer.(Wij gebruiken nog steeds de meubels bij ons trouwen gekocht)
Dan denk ik, leer eerst maar eens koken, en vanachter een bureau(waar men vaak werkt) wordt je nooit smerig.
Wij hadden wel een voordeel, we konden alles zelf maken van kleding(mijnvrouw) tot ankers en zeilen voor ons (zelfgemaakte)bootje.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 22, 2021 10:23 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Blens schreef:
Ik overweeg Noorwegen.

Daar heb ik destijds ook naar gekeken, maar er waren mij teveel bruggen en tunnels waar je voor moest betalen, en het regent er vaak.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 22, 2021 10:26 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
vrouw met een gat in haar hand
Mevrouw wil altijd een kookeiland

Nounounou Poendert wat een vooroordelen weer allemaal...

Ik ben degene die thuis kookt. En nee, ik hoef ook geen kookeiland. Ik ben hier ooit naar Tieleman keukens geweest. Kwam er sowieso regelmatig, maar heb er nooit iets gekocht.

De verkopers daar waren altijd snel bij je. Er stond een keukenopstelling van, ik lieg niet, 90.000 euro. Ik heb de verkoper toen gezegd: je kunt de rest van je leven, iedere avond, uit eten voor 90.000 euro. Hoef je nooit meer te koken en kun je de keuken in je huis afbreken en de oppervlakte voor iets anders gebruiken Laughing

Koken heeft veel meer te maken met creativiteit. Het liefst kook ik buiten. Er zijn inductie-kookplaatjes te koop voor 50 euro, misschien ook leuk voor je camper. Zet in de tuin, naast de BBQ, en je kunt prima buiten koken - met het Nederlandse weer desnoods onder een afdakje.

Op de BBQ maak je vlees of vis, op het kookplaatje aardappelen + groente.

Men heeft niet veel nodig hoor om te koken!

BerichtGeplaatst: Ma Nov 22, 2021 10:36 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:
Tedje van Es schreef:
daar is het beter dan hier...

Tedje van Es schreef:
Ik verzin niks.

Ik heb nergens gezegd dat het 'daar beter is dan hier', dat verzin je echt ter plekke. Jij hebt geroepen dat de gezondheidszorg 'daar slechter was dan hier' en daar heb ik wat voorbeelden van laten zien dat dat niet altijd zo is.

Wat een makkelijke manier van discussiëren zo Tedje.

En nee, ik heb nog steeds geen concreet voorbeeld gezien van wat je tegenstaat aan Russen. Gaat ook nooit meer komen denk ik.

Er bestaat in Nederland een nogal hardnekkige opvatting dat de medische zorg nergens zo goed zou zijn als hier. Maar daar valt nogal wat op af te dingen. Ik denk dat Nederland in de middenmoot zit, niet meer en niet minder. Als de nood aan de man is blijkt in Nederland bv de ic capaciteit nogal krap bemeten. Duitsland doet het op dat punt bv vele malen beter.
Cuba is een ontwikkelingsland, maar de gezondheidszorg doet er nauwelijks onder dan van die in Nederland. Een land overigens waar ik dus niet zou willen wonen, maar dat terzijde.

In Rusland zul je ongetwijfeld een probleem hebben wanneer je in Verchojansk woont en plotseling naar een academisch ziekenhuis moet; de reisafstanden daar zijn voor ons Nederlanders nauwelijks te bevatten. In Nederland is het al zeer "ingrijpend" wanneer je bv als Limburger opgenomen wordt op de ic in Leeuwarden.

De gezondheidszorg in Amerika staat zeker niet echt bekend om zijn uitstekende kwaliteit. Sterker nog, in 2017 schreef het AD een artikel met als titel: Zorg in de VS, om doodziek van te worden.

Als het om vriendelijkheid van mensen gaat heb ik eigenlijk nergens erg vervelende ervaringen gehad, behalve in Israël ( hoewel er ook erg vriendelijke mensen waren). In de VS lijkt die vriendelijkheid wel geacteerd te zijn, maar okay, dat zal een cultuurdingetje zijn.

Ik denk wel dat "vriendelijkheid" een wederkerigheidsproces is. Als je als Nederlander vanuit lomp wantrouwen en zelfingenomenheid naar inwoners in het buitenland kijkt en je je ook als zodanig gedraagt , dan krijg je die houding ook terug. En dan ligt dat natuurlijk aan de Russen, Amerikanen, Duitsers, Italianen, Spanjaarden etc etc... Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Ma Nov 22, 2021 11:00 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

estudiant schreef:
Ik denk wel dat "vriendelijkheid" een wederkerigheidsproces is. Als je als Nederlander vanuit lomp wantrouwen en zelfingenomenheid naar inwoners in het buitenland kijkt en je je ook als zodanig gedraagt , dan krijg je die houding ook terug. En dan ligt dat natuurlijk aan de Russen, Amerikanen, Duitsers, Italianen, Spanjaarden etc etc... Rolling Eyes

Nou, dat slaat niet op mij. Overal waar ik kom is men vriendelijk. Mijn motto is als je zelf vriendelijk bent dan is men ook vriendelijk tegen jou.
En dat werkt altijd, behalve bij de Russen, die bleven nors, ontoeschietelijk en onvriendelijk op het onbeschofte en handtastelijke af.
Als de reisleider je adviseert om tegen de douanemevrouw, die het visum controleert, niet te lachen en er niets tegen te zeggen dan zegt dat eigenlijk al genoeg....

BerichtGeplaatst: Ma Nov 22, 2021 11:02 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Poendert schreef:
Dan denk ik, leer eerst maar eens koken, en vanachter een bureau(waar men vaak werkt) wordt je nooit smerig.
Wij hadden wel een voordeel, we konden alles zelf maken van kleding(mijnvrouw) tot ankers en zeilen voor ons (zelfgemaakte)bootje.

Hear, hear! Very Happy

BerichtGeplaatst: Ma Nov 22, 2021 12:15 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Poendert schreef:
vrouw met een gat in haar hand
Mevrouw wil altijd een kookeiland

Nounounou Poendert wat een vooroordelen weer allemaal...

Ik ben degene die thuis kookt. En nee, ik hoef ook geen kookeiland. Ik ben hier ooit naar Tieleman keukens geweest. Kwam er sowieso regelmatig, maar heb er nooit iets gekocht.

De verkopers daar waren altijd snel bij je. Er stond een keukenopstelling van, ik lieg niet, 90.000 euro. Ik heb de verkoper toen gezegd: je kunt de rest van je leven, iedere avond, uit eten voor 90.000 euro. Hoef je nooit meer te koken en kun je de keuken in je huis afbreken en de oppervlakte voor iets anders gebruiken Laughing

Koken heeft veel meer te maken met creativiteit. Het liefst kook ik buiten. Er zijn inductie-kookplaatjes te koop voor 50 euro, misschien ook leuk voor je camper. Zet in de tuin, naast de BBQ, en je kunt prima buiten koken - met het Nederlandse weer desnoods onder een afdakje.

Op de BBQ maak je vlees of vis, op het kookplaatje aardappelen + groente.

Men heeft niet veel nodig hoor om te koken!

Ik kook en braad al vanaf een jaar of zes. Toen wij nog in de bossen woonden, bakte ik patat en af en toe een gestroopt konijn op een vuurtje in het bos. De pan had ik achterover gedrukt evenals de olie en de aardappelen.(mijn opa van 90 had een groot stuk heide omgespit waar hij groenten en aardappelen verbouwde.)
De pan schoof ik na gebruik in een konijnenhol, inclusief spinnen die we later bij herhaald gebruik, uit het gestolde vet visten.
We staken visjes in het IJsselmeer gevangen, aan een stok boven een vuur en roosterden ze.
Eens nadat we tientallen koeteneieren hadden gezocht bakte ik die thuis(Op het fornuis) tot ommelettjes. Toen ik zag dat er al halve kuikens in zaten, voerde ik de rest, flink opgeklopt, op aan mijn smullende vrienden.
Wij waren niet zo kinderachtig.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 22, 2021 12:16 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

OKAY

BerichtGeplaatst: Ma Nov 22, 2021 14:50 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:

Exact.

En Nederlanders zijn zo'n beetje het botste volk wat er is. Moeten altijd hun mening uiten ook op momenten waarop dat totaal ongewenst en ongepast is, maar wij zien dat als een 'verworven recht'. Daarom hebben wij hier ook mensen die zich bezig houden met 'het recht om anderen te beledigen'.

Tedje van Es schreef:
Als de reisleider je adviseert om tegen de douanemevrouw, die het visum controleert, niet te lachen en er niets tegen te zeggen dan zegt dat eigenlijk al genoeg....

Ah, een reisleider....

En bovenstaande was waarheid in de tijd van de Sovjet Unie, 31 jaar geleden. En verder gewoon een cultureel dingetje waar Nederlanders natuurlijk een uitgesproken mening over hebben, want zo zijn Nederlanders

Laughing