Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Weerwoorders onderling » In welk land zou u het liefst wonen indien niet het uwe? Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

In welk land zou u het liefst wonen indien niet het uwe?
de VS
22%
 22%  [ 2 ]
een Scandinavisch land
22%
 22%  [ 2 ]
een Latijnsamerikaans land
0%
 0%  [ 0 ]
Rusland
11%
 11%  [ 1 ]
Canadá
0%
 0%  [ 0 ]
Australië
0%
 0%  [ 0 ]
Anders, namelijk.... en wel omdat....
44%
 44%  [ 4 ]
Totaal aantal stemmen : 9

In welk land zou u het liefst wonen indien niet het uwe?
BerichtGeplaatst: Di Nov 09, 2021 19:14 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

[img]https://www.3djuegos.com/comunidad-foros/tema/48230413/0/en-que-pais-te-gustaria-vivir/[/img]

Bovenstaand kaartje berust op enquêtes in eerdere landen, en waarbij het door ondervraagden meestgenoemde land afgebeeld is:

Enkele uitkomsten:
Onder spanjaarden was het meest voorkomende antwoord: VS; onder duitsers Zwitserland, onder fransen Canadá; VS-inwoners verkozen Canadá, mexicanen verkozen de VS; canadezen verkozen Australië; australianen verkozen Spanje; russen verkozen Zwitserland, italianen deVS; zweden en finnen verkozen Australië.

Is iets dergelijks bekend in Nederland, en wat zouden uw voorkeuren zijn? Licht uw keuze toe.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Wo Nov 10, 2021 12:50 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dat is niet moeilijk, ik wil natuurlijk in Nederland wonen!

BerichtGeplaatst: Wo Nov 10, 2021 13:54 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Hongarije, Polen of Denemarken. Wel-omdat-vraag is bij deze landen overbodig, Willem.
Omdat er nog democratie is, volksbelang, familiepolitiek en veiligheids politiek voor eigen volk.
Cultureel, religieuze identiteit en verdediging van deze.
Verdediging sociaalstaat eigen volk tegen invasoren en illegale migranten.
Het leeft gewoon beter wanneer je niet steeds gevoel hebt met invasoren en criminelen
in toenemende mate en met krankzinnige politiek en media opgescheept te zitten.
Wil eigenlijk niet meer in NRW, wonen. Als ik nog in Duitsland wil blijven wonen, dan in AfD deelstaten, Thüringen, Sachsen of...

BerichtGeplaatst: Wo Nov 10, 2021 15:06 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Tedje, je begreep de vraag niet, de vraag is: in welk land zou je willen wonen indien je niet in Nederland kan wonen.
BerichtGeplaatst: Wo Nov 10, 2021 16:46 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Ik heb mijzelf ontdaan van landen die door mij in vakantietijd zijn bezocht omdat euforie geen goede raadgever is.
Ik zou dan kiezen voor Duitsland. Ik heb vroeger 4 jaren in Duitsland gewoond vlakbij Münster en met veel plezier. Ik zou dus kiezen voor Münster of Hamm. De deelstaat NRW past qua politieke samenstelling en volksaard het best bij mij.

Ook is Italië bij mij zeer favoriet al zou ik dan mijn Italiaans behoorlijk moeten upgraden.

Laatst aangepast door estudiant op Wo Nov 10, 2021 18:54, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Wo Nov 10, 2021 18:36 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Willem schreef:
Tedje, je begreep de vraag niet, de vraag is: in welk land zou je willen wonen indien je niet in Nederland kan wonen.

Jouw vraag was: In welk land zou u het liefst wonen indien niet het uwe?"
Wel, Nederland is mijn land niet meer. Het is mij stukje bij beetje afgenomen en ik wil het terug!

BerichtGeplaatst: Wo Nov 10, 2021 19:12 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Hmm leuke. Ik twijfel tussen de VS, Duitsland en Denemarken

BerichtGeplaatst: Wo Nov 10, 2021 20:48 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Icesurfer schreef:
Hongarije, Polen of Denemarken. Wel-omdat-vraag is bij deze landen overbodig, Willem.
Omdat er nog democratie is, volksbelang, familiepolitiek en veiligheids politiek voor eigen volk.
Cultureel, religieuze identiteit en verdediging van deze.
Verdediging sociaalstaat eigen volk tegen invasoren en illegale migranten.
Het leeft gewoon beter wanneer je niet steeds gevoel hebt met invasoren en criminelen
in toenemende mate en met krankzinnige politiek en media opgescheept te zitten.
Wil eigenlijk niet meer in NRW, wonen. Als ik nog in Duitsland wil blijven wonen, dan in AfD deelstaten, Thüringen, Sachsen of...

Dan ook Polen, Hongarije, Denemarken of VS.

BerichtGeplaatst: Wo Nov 10, 2021 21:08 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Wonen zonder werken: Grieks eiland kan me wel bekoren. Denk dat ik prima zou kunnen wennen aan Kreta. In de winter prima vertoeven en redelijk wat bedrijvigheid, in de zomer 2-3 maanden in Nederland verblijven.

En Italië natuurlijk. Zuid-Italië bij voorkeur met Toscane als uitzondering.

Wonen + werken: Denemarken. Heb jaren lang voor een Deens bedrijf gewerkt, vrienden in Denemarken wonen en ben bekend met het Deense arbeidsklimaat.

BerichtGeplaatst: Do Nov 11, 2021 1:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Zuid-Italië. Redenen bekend denk ik. Ga nog eerder voor de Ionische dan voor de Tyrreense kust. Jij Cliox?

BerichtGeplaatst: Do Nov 11, 2021 2:14 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Zijn er enquêtes beschikbaar betreffende deze vraag in Nederland?

Als ik de wereldkaart bekijk is de VS het meest genoemde land (11 keer) gevolgd door Australië en Zwitserland (elk 5 keer) op de derde plaats Canadá en Saoedisch Arabië (elk 4 keer) op de vierde plaats Spanje, Egypte, Duitsland met 2 keer elk. Voor een paar heb ik verklaringen: de VS geldt als modern en een land waar je snel op kunt klimmen ongeacht afkomst, opleiding of ras; Australië is in zwang bij vooral aziaten waarschijnlijk om dezelfde reden als de VS bij latijnsamerikanen. Saoedisch Arabië is populair in verschillende islamitische landen omdat men daar zeer goed verdient. Egypte omdat het als cultureel baken van het middenoosten geldt. Egyptenaren zijn apetrots op hun land vanwege de geschiedenis, de hoeveelheid film- en muzieksterren (voor de arabische wreld, wel te verstaan) die hun land voortbracht. El Cairo wordt opgehemeld als Lichtstad van het Midden-Oosten (dat was vooral Beirut meen ik maar dat wordt afgedaan als puinhoop -door de burgeroorlogen-).

Ik begrijp niet waarom Frankrijk, Zweden, Groot-Brittannië nooit genoemd zijn. Vreemd ook dat Rusland niet genoemd werd.

Voor mij zegt de voorkeur iets over de vergelijking die men maakt: het zegt dus iets over hoe men het eigen land ziet en hoe men andere landen ziet.

Een Colombiaanse video raadt bijvoorbeeld Canadá en Nieuw-Zeeland aan: heerlijk veilig, gratis gezondheidszorg, goedbetaald werk, geen concurrentie van illegale immigranten. In Canadá zou vooral de bevolking colombianen en latijnsamerikanen zeer welkom heten. Duitsland wordt aanbevolen omdat de wetgeving zeer vriendelijk zou zijn voor immigranten; de bevolking zou dat niet overal zijn. En vooral: het is er zo veilig en politiek zo stabiel, je weet waar je aan toe bent. Het is dus niet slechts een weergave van het beeld dat men heeft van het land waar men naar toe wenst te emigreren, maar ook een weergave van datgene waar men in eigen land moe van is: in het geval van Colombianen de onveiligheid en politieke instabiliteit.

(Nu ik er over nadenk. is dat wellicht de reden waarom Trump populair was onder de eerstegeneratie latijnsamerikaanse immigranten: hij beloofde met harde hand de orde te handhaven.)

Laatst aangepast door Willem op Do Nov 11, 2021 16:18, in totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Do Nov 11, 2021 9:45 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Het leuke is dat mensen met veel bravoure vertrekken. Vooral gepensioneerden zie je dat doen.
Maar als er stront aan de knikker is weten ze niet hoe snel ze terug moeten komen.
Ik ken talloze van dergelijke gevallen.

Ik wil gewoon hier blijven, ik heb geen enkele behoefte om in een ander land te wonen

BerichtGeplaatst: Do Nov 11, 2021 9:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Willem schreef:
Vreemd ook dat Rusland niet genoemd werd.

Rusland zou voor mij best een optie zijn, als je je er enigszins autonoom kunt vestigen. Dus niet teveel afhankelijk van infrastructuur.

De Datsja's op de verschillende plekken zijn fantastisch. Niet duur, prachtige natuur, groots.

Probleempje is wel: gas, water, elektriciteit, riool, internet, etc.

Als je een shitload aan zonnepanelen met wat thuisbatterijen kwijt kunt, dan zou je een autonome energievoorziening kunnen maken. Water kun je vaak uit de grond halen en koken/filteren (Russisch kraanwater is immers ook niet drinkbaar). Riool? Ja, dat blijft lastig.

En een paar honderd kilometer rijden voor gezondheidszorg is ook niet ideaal.

Maar verder... wat een land, wat een natuur, wat een ruimte, wat een gastvrije mensen. En prachtige vrouwen Very Happy

BerichtGeplaatst: Do Nov 11, 2021 15:32 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Rusland is voor mij ook een mooi land om naar te vertrekken.

BerichtGeplaatst: Do Nov 11, 2021 16:24 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Willem schreef:

Verbaast mij dan weer niks Very Happy

BerichtGeplaatst: Vr Nov 12, 2021 10:06 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Willem schreef:

Royy schreef:
Verbaast mij dan weer niks Very Happy

Mij ook niet. In dat land zou ik nog niet dood geboren willen worden.

BerichtGeplaatst: Za Nov 13, 2021 0:15 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Over Rusland: enkele oude studiegenoten hebben er gewerkt en eentje woont of woonde er (heb geen contact meer met hem). Behalve wat maffia-achtige praktijken in het zakenleven, zou het een over het algemeen aangenaam vertoeven zijn bij een gastvrije bevolking, natuurlijk, russisch leren maakt het wel stukken makkelijker. En de vrouwen schijnen er te gek te zijn. Iets vergelijkbaars lees ik van colombianen en argentijnen die zich in Georgië vestigden: geweldig land om te wonen, en in Georgië zouden maffia-praktijken niet voorkomen. In Tblisis (¿Tiflis?) is het geweldig toeven, als ik de videos moet geloven.
BerichtGeplaatst: Za Nov 13, 2021 10:06 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dus jij wilt jouw rechten, welzijn en welvaart wel ruilen met wat op die gebieden in Rusland gangbaar is? Ik niet, ik ruil die niet voor wat ik hier in Nederland heb.

BerichtGeplaatst: Za Nov 13, 2021 20:57 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Dus jij wilt jouw rechten, welzijn en welvaart wel ruilen met wat op die gebieden in Rusland gangbaar is?

Kun je dat eens concretiseren? Welke rechten, welzijn en welvaart denk je op te moeten geven in Rusland?

BerichtGeplaatst: Za Nov 13, 2021 22:13 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Tedje ik ga af op wat mij verteld is door studiegenoten en collega's van vroeger in Nederland. De bevolking is er volgens die verhalen gastvrij, en het land is mooi of heeft mooie plekken. Geen van hen heeft in steden gewerkt of gewoond, en allen hadden daar -denk ik- een goed inkomen (vanuit Nederland betaald). Dat is natuurlijk niet 100% vergelijkbaar met het leven in Rusland met een russisch loon, zonder particuliere ziektenkostenverzekjeringen enzovoorts.
BerichtGeplaatst: Zo Nov 14, 2021 9:46 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Huh? Rusland is gewoon een niet al te goed functionerend corrupt tweede-wereldland toch?

BerichtGeplaatst: Zo Nov 14, 2021 10:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Niet corrupter dan verschillende landen in de EU Royy.

Maar wat denk jij te merken aan corruptie als je in zo'n land woon. Stel... jij woont in Zuid-Italië, waar merk jij aan dat de maffia daar de touwtjes in handen heeft?

BerichtGeplaatst: Zo Nov 14, 2021 10:36 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Ik zou ook niet in Bulgarije of Roemenie willen wonen Cliff... ondanks dat ook dat qua natuur ongetwijfeld prachtige landen zijn.

Wat je er van merkt? Ik zou zeggen kijken even naar Amsterdam en Feyenoord... de drugsmaffia heeft daar voet aan de grond.

Relatief veel wantrouwen in de samenleving, richting elkaar en richting instituties. Moeilijk zakendoen, altijd rekeninghouden met een mogelijke derde partij. Altijd ergens een dreiging van op de achtergrond. Vrij onvoorspelbare uitbarstingen van geweld.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 14, 2021 10:49 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Ik zou zeggen kijken even naar Amsterdam en Feyenoord... de drugsmaffia heeft daar voet aan de grond.

Is totaal anders. Die drugsmaffia opereert vrij zelfstandig en is geen onderdeel van de samenleving.

Quote:
Relatief veel wantrouwen in de samenleving, richting elkaar en richting instituties. Moeilijk zakendoen, altijd rekeninghouden met een mogelijke derde partij. Altijd ergens een dreiging van op de achtergrond. Vrij onvoorspelbare uitbarstingen van geweld.

Maar we hadden het over wonen in een land, niet werken. Kijk, wat werken betreft is het gewoon uitermate vervelend om in een slecht georganiseerd land te wonen. Zeker als je Nederland gewend bent, erger je je kapot aan de 'domani/mañana/zaftra'-houding.

Gaat het echter om wonen en leven, dan is precies dát wat ons het meeste aantrekt. 'dolce far niente'. Zorgeloos genieten, spontane aardige mensen die je uitnodigen te komen eten, feestjes, muziek, dans, etc.

Nederland blinkt totaal niet uit in dat laatste. Nederland is prima om te werken. Maar Nederlanders hebben niets met zorgeloos genieten, spontane aardige mensen die je uitnodigen te komen eten, feestjes, muziek, dans, etc.

De gemiddelde Nederlandse verjaardag is bijvoorbeeld echt lachwekkend voor buitenlanders. Cadeautje, één stukje taart, koffie, wat snacks, drankje en opzouten om 18:00 uur. Muziek? Neuh, lekker in een kringetje zitten en anekdotes vertellen.

Bruiloften in Nederland zijn ook al zo'n toonbeeld van kleinburgerlijkheid.

Maar goed, ik begrijp Willem hier dus wel omdat ook hij de ervaring heeft om in meerdere landen te wonen. Mensen die hun hele leven in één land en één cultuur wonen zullen dit nooit snappen. En ik denk ook dat ze nooit leren objectief naar hun eigen cultuur en gebruiken te kijken. Sommigen gaan zelfs geloven dat hun eigen cultuur superieur is.... toch Royy? Laughing

BerichtGeplaatst: Zo Nov 14, 2021 12:11 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Je schijt weer in je eigen nest Cliff.

Je woont in een provincie die binnen Nederland zo'n beetje het extreemst is in de dingen die je blijkbaar zo vreselijk vindt of die je hier mist, de Zeeuwen hebben het calvinisme zo ongeveer uitgevonden. Wat doe je daar dan? Put your money where your mouth is, Cliff.

En zeker, de westerse cultuur is superieur. Waarvan akte!