Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » De nieuwe Bijbelvertaling Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
De nieuwe Bijbelvertaling
BerichtGeplaatst: Do Okt 14, 2021 11:46 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Het zal niemand ontgaan zijn, maar gisteren is de nieuwe Bijbelvertaling gepresenteerd. Het was zelfs uitgebreid op het journaal.

Een greep, uit de *kuch* verbeteringen:

Job 42:6
NBV: ‘Daarom herroep ik mijn woorden en buig ik mij, zoals ik hier zit in het stof en het vuil.’
NBV21: ‘Daarom zal ik verder zwijgen, nu vind ik troost voor mijn kommervol bestaan.’

Voor Matthijs de Jong is dit een van de meest aansprekende passages van de nieuwe Bijbelvertaling. ‘Job heeft alles verloren dat hem lief was. In de oude vertalingen zei hij: ‘Ik zat fout, ik buig het hoofd.’ In de nieuwe vertaling zegt hij: ‘Ik heb troost bij God gevonden ondanks mijn lijden.’ Daarmee wordt echt een nieuw venster naar dit mooie Bijbelboek geopend.’

Matteüs 10:29
NBV: ‘Wat kosten twee mussen? Zo goed als niets. Maar er valt er niet één dood neer als jullie Vader het niet wil.’
NBV21: ‘Wat kosten twee mussen? Zo goed als niets. Maar er valt er niet één dood neer buiten jullie Vader om.’

Veel lezers namen aanstoot aan het fragment ‘als jullie Vader het niet wil’. Dat wekt de indruk dat alle ellende in de wereld Gods wil is. De redactie van de NBV21 kiest voor een formulering waaruit Gods betrokkenheid bij zijn schepselen blijkt, maar ze vult die niet verder in.

Ezechiël 34:13
NBV: ‘Ik zal ze uit alle volken terughalen en uit alle landen bijeenbrengen, ik zal ze naar hun eigen land laten terugkeren.’
NBV21: ‘Ik zal ze bij alle volken weghalen en uit alle landen bijeenbrengen, Ik zal ze naar hun eigen land laten gaan.’

De profeet Ezechiël spreekt, in tegenstelling tot de andere Bijbelse profeten, nooit van een ‘terugkeer’ van Israël uit de ballingschap. Als hij dit kernwoord vermijdt, moet de vertaling dat volgen, oordeelde de redactie. In de NBV21 luidt de formulering dus ‘laten gaan’ in plaats van ‘laten terugkeren’.

In het kerstverhaal van Lucas vertaalt de NBV: ‘Omdat er voor hen geen plaats was in het nachtverblijf van de stad’. Het woord ‘nachtverblijf’ deed veel lezers echter aan een dierentuin denken. Reden voor de redactie van de NBV21 om het te vervangen door ‘gastenverblijf’.

In de NBV21 zijn enkele vrouwelijke stereotyperingen die in de vertalingen waren geslopen ‘geneutraliseerd’. De vertalers achtten de passage ‘toen beet ze me toe’ in het Bijbelboek Tobit 2:14 niet passend. ‘Hierdoor wordt Anna onaardiger neergezet dan in de brontekst’, schreven ze in een toelichting. Ze hebben ervan gemaakt: ‘Toen riep ze uit.’

O ja, ze hebben ook besloten dat Maria weer maagd is. Halleluja! Very Happy

Man, man, man! Wat een simplistisch geneuzel!

BerichtGeplaatst: Vr Okt 15, 2021 9:44 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Ik geef de voorkeur aan de oude vertaling:
Zalig zijn de armen van geest... Matteüs 5:3

BerichtGeplaatst: Vr Okt 15, 2021 10:19 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:
Het zal niemand ontgaan zijn, maar gisteren is de nieuwe Bijbelvertaling gepresenteerd. Het was zelfs uitgebreid op het journaal.

Heel goed, prachtig boek en het meest gelezen boek ter wereld.

BerichtGeplaatst: Za Okt 16, 2021 9:40 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Net als alle heilige geschriften is de bijbel ook een simplistisch sprookjesboek met achterhaalde waarheden en ik vind het aandoenlijk hoe over deze nieuwe vertaling gezeverd wordt.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 17, 2021 14:46 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

De 2 Testamenten zijn geschreven in het Hebreeuws en Armeens.
Toen is het vertaald naar Grieks en Latijn.
King James heeft deze geschriften, vertaald in het Engels. 1611.
Vanuit het Grieks.

https://en.wikipedia.org/wiki/King_James_Version

Uit welke taal in de Nederlandse versie vertaald?
Er is een groot verschil tussen de katholieke en protestante bijbels.
Dus met iedere nieuwe versie, verwatert het oorspronkelijke verhaal.

Ik ben benieuwd hoe de oorspronkelijke verhalen zijn.

Ik heb nog mijn oude kerkboekje, uit 1959.
De Mis staat geschreven in het Nederlands en Latijns.
In nóminr Patris, + Fiílii, et Spiritus Sancti. Amen.

De Mis was toen nog in het Latijns.

Is Jesus Christ Just A Myth? | Pagan Christ | Timeline

Een goede achtergrond informatie en hoe religies afstammen van oudere religies.
De Zon wordt in vele religies, aanbeden. Ook de Maya's in Mexico.
En in al de uitgestorven godsdiensten, is de God-mens geboren rond de 25ste van december.
Logisch want 21 december is de langste nacht en rond de 25ste zagen mensen dat de zon terugkomt.
Stonehedge in Wiltshire in Engeland, was ook een religieus aandenken aan de zon.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 17, 2021 20:36 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:
Net als alle heilige geschriften is de bijbel ook een simplistisch sprookjesboek met achterhaalde waarheden en ik vind het aandoenlijk hoe over deze nieuwe vertaling gezeverd wordt.

Een simplistisch sprookjesboek met achterhaalde waarheden wat nog steeds het meest gelezen boek ter wereld is...

De bijbel is een fantastisch boek vol tijdloze lessen en wijsheden. De bijbel is ook een boek wat je in een historische context moet lezen.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 18, 2021 1:20 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Royy schreef:
Tedje van Es schreef:

Een simplistisch sprookjesboek met achterhaalde waarheden wat nog steeds het meest gelezen boek ter wereld is...

De bijbel is een fantastisch boek vol tijdloze lessen en wijsheden. De bijbel is ook een boek wat je in een historische context moet lezen.

Ik vind het nog al verwarrend.
De slechtste hoofdstuk is Genesis.

Scheppingsdag Gebeurtenis
Dag 1 God scheidde licht en duisternis. Het licht noemde Hij dag, de duisternis noemde Hij nacht.
Dag 2 God schiep het hemelgewelf, het uitspansel, dat de watermassa onder het gewelf scheidde van het water erboven.
Dag 3 God liet het water samenvloeien. Het droge noemde Hij aarde, het samengestroomde water noemde Hij zee. Voorts liet God zaadvormende planten en bomen ontkiemen.
Dag 4 God schiep de lichten aan het hemelgewelf, zon, maan en sterren als markering voor seizoenen, dagen en jaren. Het grote licht (de zon) om over de dag te heersen, het kleine (de maan) om over de nacht te heersen.
Dag 5 God liet het water wemelen van levende wezens, en boven de aarde liet Hij vogels vliegen. En God zegende hen, opdat de vogels en de vissen talrijk zouden worden.
Dag 6 God schiep de landdieren: het vee, kruipende dieren en wilde dieren. Vervolgens besloot God de mens te maken, naar Zijn evenbeeld, om heerschappij te voeren over alle andere schepselen. God schiep eerst de mens (als hem) en in tweede instantie als man en vrouw (hen). Hij zegende ze met de woorden, "Wees vruchtbaar en word talrijk" en heers over de vissen, vogels en alle dieren die op aarde rondkruipen. Aan het eind van deze dag, na de schepping van de mens, staat er "God keek naar alles wat Hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was."
Dag 7 Op de zevende dag was Gods schepping voltooid, en rustte Hij. Die dag wordt door God heilig verklaard.

Er zijn nog steeds mensen die dit geloven en dat de aarde 6000 jaar oud is, in plaats van 4.5 miljard jaar.
Gemaakt in 6 dagen??
Dat de vrouw geschapen is uit de rib van de man?? En de man uit klei....
En dat de mens, dieren kan misbruiken, in o.a. vivisectie, plezierjacht of te gebruiken in circussen.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 18, 2021 9:04 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Wees vruchtbaar en word talrijk" en heers over de vissen, vogels en alle dieren die op aarde rondkruipen. Aan het eind van deze dag, na de schepping van de mens, staat er "God keek naar alles wat Hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was .

Maar ja, toen god zag de leeuw en krokodil ook mensen aten besefte god dat zijn schepsels stikte van grove fabrieksfouten en verklaarde hij omruil en garantie bonnen ongeldig.
Vruchtbare pastoors met 22 kinderen of meer wel onbetaalbaar werden bedacht god het celibaat en voor kontkruipers de zonde .
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Okt 18, 2021 9:22 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Elisabeth schreef:
De slechtste hoofdstuk is Genesis.

Scheppingsdag Gebeurtenis
Dag 1 God scheidde licht en duisternis. Het licht noemde Hij dag, de duisternis noemde Hij nacht.
Dag 2 God schiep het hemelgewelf, het uitspansel, dat de watermassa onder het gewelf scheidde van het water erboven.
Dag 3 God liet het water samenvloeien. Het droge noemde Hij aarde, het samengestroomde water noemde Hij zee. Voorts liet God zaadvormende planten en bomen ontkiemen.
Dag 4 God schiep de lichten aan het hemelgewelf, zon, maan en sterren als markering voor seizoenen, dagen en jaren. Het grote licht (de zon) om over de dag te heersen, het kleine (de maan) om over de nacht te heersen.
Dag 5 God liet het water wemelen van levende wezens, en boven de aarde liet Hij vogels vliegen. En God zegende hen, opdat de vogels en de vissen talrijk zouden worden.
Dag 6 God schiep de landdieren: het vee, kruipende dieren en wilde dieren. Vervolgens besloot God de mens te maken, naar Zijn evenbeeld, om heerschappij te voeren over alle andere schepselen. God schiep eerst de mens (als hem) en in tweede instantie als man en vrouw (hen). Hij zegende ze met de woorden, "Wees vruchtbaar en word talrijk" en heers over de vissen, vogels en alle dieren die op aarde rondkruipen. Aan het eind van deze dag, na de schepping van de mens, staat er "God keek naar alles wat Hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was."
Dag 7 Op de zevende dag was Gods schepping voltooid, en rustte Hij. Die dag wordt door God heilig verklaard.

Er zijn nog steeds mensen die dit geloven en dat de aarde 6000 jaar oud is, in plaats van 4.5 miljard jaar.
Gemaakt in 6 dagen??
Dat de vrouw geschapen is uit de rib van de man?? En de man uit klei....

Het is al vele, vele eeuwen geleden dat het intellect ( waaronder de hogere geestelijkheid ) begreep dat de Bijbel allegorisch moest worden geïnterpreteerd, anders loop je al snel tegen onlogica op. Zo ongeveer 380 na Chr werd de jonge Augustinus al door een bisschop ( Ambrosius) gewezen op de allegorische betekenis van de Bijbel. Hierdoor verdwenen de intellectuele bezwaren van Augustinus en ontwikkelde hij zich tot een zeer gezaghebbend kerkvader.

Eén van die bezwaren was de 7de dag (rustdag) van de Almachtige. Dat dit kennelijk nodig was zou immers betekenen dat de Almachtige sterfelijk zou zijn.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 18, 2021 9:48 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:
Elisabeth
Ik vind het nog al verwarrend. De slechtste hoofdstuk is Genesis.

Bedenk dat god niet in staat was zelf een potlood te scheppen en daarom fantasie in harde stenen beitelde .
Toen god zijn eigen verhalen nalas begroef hij vlug alle beschadigde keien onder het zand, tot bij toeval een boer later deze keien weer vond - de bedoeling van god zelf was om nooit naar allegorisch mislukte keien onzin te leven maar om in silicium chips te bakken.

Laatst aangepast door 10 miljoenste op Ma Okt 18, 2021 10:06, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Okt 18, 2021 10:06 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

God bestaat niet. God is een hersenspinsel van het simpele volk dat aangedikt werd (wordt) door de elite om zo dat simpele volk onder de duim te houden.
En anno 2021 is het ronduit lachwekkend om te zien hoe gelovigen over simpele woordjes, die in een simpel boek staan, vallen.

Religion is for Idiots (pt. I)

BerichtGeplaatst: Ma Okt 18, 2021 15:59 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Carl Sagan, Stephen Hawking, Charles Darwin en Richard Dawkins, en Neil DeGrasse Tyson. Allemaal mensen met een brede visie.

Maar ook Galilei en Copernicus (een Poolse priester) waren grote geesten in hun tijd.
Het vreemde is dat vanuit de RKK veel wetenschappers werden gesteund en het Vaticaan heeft een sterrenwacht.
Maar dat komt ook door de kloosters, waar men zich kon concentreren op hun wetenschap, zonder bezorg te zijn over hun onderdak.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_lay_Catholic_scientists

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Catholic_clergy_scientists

Ik heb de boeken van Richard Dawkins: God Delusion, en The Blind Watchmaker.
Van Stephen Hawking, het Universum
Charles Darwin: On The Origin of Species.

Carel Sagan's mooie video over de Pale Blue Dot. En dat is de aarde.
De foto werd gemaakt door een satelliet die op weg was naar het einde van ons planetenstelsel.
De Voyager 1, nam deze foto in 1990.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 18, 2021 19:50 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Religie is het ultieme bewijs van de zelfoverschatting van de mens, die in zijn onmetelijke arrogantie vast gelooft dat hij de wijsheid in pacht heeft en aan het hoofd staat van de wereld en het universum.
Echter, zou de geschiedenis van de aarde tot nu toe en het leven daarop een boek van 1.000 bladzijden zijn, dan zou het bestaan van de mens in dat boek op de allerlaatste pagina slechts een paar regeltjes in beslag nemen. Zo onbeduidend zijn wij.

Wie de Duitse taal machtig is moet eens naar het onderstaande filmpje kijken. Het duurt een half uurtje en geeft een mooie, maar ontnuchterende kijk op hoe nietig en klein wij eigenlijk zijn.
Gooi daarna dat achterlijke boek maar in de open haard.

Eine überschätzte Spezies

BerichtGeplaatst: Wo Okt 20, 2021 18:29 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Mooi Tedje.
Als je de tijd van de aarde, op een klok wil weergeven, dan zijn wij hier pas 1 seconde voor middernacht.
Maar in een boek van 1000 bladzijde is ook mooi.
De allerlaatste blz, in de allerlaatste zin.

BerichtGeplaatst: Wo Okt 20, 2021 18:51 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

De allerlaatste zin?

"De Heer Jezus zij u allen genadig."

Opb 22:21

Fantastisch toch?

BerichtGeplaatst: Wo Okt 20, 2021 22:22 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Als feit of als wens?

BerichtGeplaatst: Wo Okt 20, 2021 23:24 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
De allerlaatste zin?

Fantastisch toch?

Opb 22:20 Die deze dingen getuigt, zegt: Ja, Ik kom haastiglijk. Amen. Ja, kom, Heere Jezus!

Klinkt als premature ejaculatie.

BerichtGeplaatst: Do Okt 21, 2021 7:11 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:
Als feit of als wens?

Hele mooie vraag.

BerichtGeplaatst: Do Okt 21, 2021 7:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Volgens mij streef jij het beroep van dominee na.

BerichtGeplaatst: Do Okt 21, 2021 7:19 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Toen ik klein was wilde ik dominee worden ja.

Betaalt alleen zo slecht Very Happy

BerichtGeplaatst: Do Okt 21, 2021 8:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Dat is toch wel een beetje rare jongensdroom hoor Royy. Hoe is dat toch zo gekomen? Was je vader ook dominee?

BerichtGeplaatst: Do Okt 21, 2021 10:19 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Haha wat is daar vreemd aan?

Nee mijn vader was zeker geen dominee nee.

BerichtGeplaatst: Do Okt 21, 2021 11:56 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
De allerlaatste zin?
Fantastisch toch?

Fantastische flauwekul, inderdaad.

Cliff schreef:
Opb 22:20 Die deze dingen getuigt, zegt: Ja, Ik kom haastiglijk. Amen. Ja, kom, Heere Jezus!
Klinkt als premature ejaculatie.

En als laat de kindertjes tot mij komen....

BerichtGeplaatst: Do Okt 21, 2021 14:46 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Royy schreef:
Haha wat is daar vreemd aan?

Nee mijn vader was zeker geen dominee nee.

Volgens mij is de VVD ooit geïnspireerd door Matteüs 25:14-30.

Daar worden immers degenen beloond die het beste hun talenten wisten te vermeerderen. De sukkel van het gezelschap had zijn ene talent begraven ipv te vermeerderen en werd daarom gestraft. Deze laatste zou de aartsvader van de communisten zijn geweest.

BerichtGeplaatst: Do Okt 21, 2021 18:14 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:

Volgens mij is de VVD ooit geïnspireerd door Matteüs 25:14-30.

Daar worden immers degenen beloond die het beste hun talenten wisten te vermeerderen. De sukkel van het gezelschap had zijn ene talent begraven ipv te vermeerderen en werd daarom gestraft. Deze laatste zou de aartsvader van de communisten zijn geweest.

Laughing

Toch nog Bijbelse grondslag voor de VVD!