Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Wat kan men doen tegen inkomens- en vermogensongelijkheid? Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Wat kan men doen tegen inkomens- en vermogensongelijkheid?
BerichtGeplaatst: Vr Sep 24, 2021 2:21 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Is de samenleving niet in staat de concentratie van vermogen en inkomen te begrenzen, zonder er als geheel armer op te worden?

Vermogen als geïnvesteerd kapìtaal is noodzakelijk voor de economie van een bedrijf en van een samenleving als geheel ook. Daarvoor is een bepaald volume noodzakelijk afhankelijk van de bedrijfstak. Een electriciteitsbedrijf heeft veel kapitaal nodig, een buurtwinkeltje weinig. In een geglobaliseerde economie zijn veel grotere hoeveelheden kapitaal noodzakelijk dan in een kleinschaliger nationale economie. Het laat zich raden dat de noodzaak van grote kapitaalhoeveelheden ook een grote machtsconcentratie meebrengt voor degenen die dat kapitaal beheren, ongeacht of die kapitalen nou van individuele beleggers zijn, van corporatieve instellingen of van overheden. En dat leidt vrijwel altijd tot grote inkomensverschillen.

De Globalisering heeft grote kapitaalconcentratie met zich meegebracht. En leidt daarmee ook tot grotere inkomensverschillen.

Staatsondernemingen zijn ondoelmatig, maar de neoliberale globalisering leidt tot roofkapitalisme. En zonder die (neoliberale) globalisering zouden nooit zoveel chinezen, indiërs, brazilianen, chilenen, mexicanen boven de armoedgrens zijn gekomen. De landen die zich afsloten van de globalisering zoals Argentinië (met een sterk door staatsbedrijven beheerste economie en behoud van sociale voorzieningen ) zagen een enorme toename van de armoede.

Ik vind het een heel moeilijk vraagstuk, dat van het vermogen. De landen die vermogensconcentratie (soms tandenknarsend) toelieten werden er gemiddeld beter op, ondanks grotere verschillen tussen rijk en arm. 100% successiebelasting -zoals radicale linksliberalen ooit voorstonden- maakt een einde aan de verschillen door geërfde vermogens maar leidt tot kapitaalvernietiging. Men gaat het kapitaal opconsumeren. Dat leidt tot verarming voor de samenleving als geheel.

Inkomen kun je regelen door inkomstenbelasting, maar als je die heel hoog opschroeft, vernietig je het merocratische beginsel dat inkomen een abstractie is (of hoort te zijn) van je bijdrage aan de samenleving.

Waar men wel iets aan kan doen, en móet doen, denk ik, is het aanpakken van vermogenstoename én inkomen door speculatie. Flitskapitalen en onroerendgoedspeculatie zijn geen enkele duurzame bijdrage aan het algemeen welzijn, zij spekken slechts individuele portefeuilles.

Wat zeker is dat die grotere ongelijkheid niet behaaglijk aanvoelt en onvrede veroorzaakt.

Ik zou nog willen geloven in de idealen die ik ooit had als activistje in de wereldwinkel. Op grote schaal wil dat niet meer. Ik kan ze nog slechts gestalte geven in mijn eigen onderneminkje.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Vr Sep 24, 2021 9:32 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik denk dat het verschil zit in het gegeven dat men kan beleggen zonder eerst iets te hebben gepresteerd.
Toen de beurs werd uitgevonden kon de bezitter van een schip in zijn gezonde leven een kapitaal verwerven, dat hij eenmaal op leeftijd gekomen, kon besteden in een ander schip waarbij hij leefde van de extra winst die dat schip had gemaakt.
Dat veranderde in de tijd. Personen die nooit zelf iets hadden gepresteerd namen die handel over. De gewezen schipper werd eruit gewerkt en de schone handjes namen de zaken over.
In mijn regio kwamen bv in een zeer recent verleden minstens 50 boertjes aan de kost. Deze bedrijfjes zijn nu via banken en kapitalisten opgekocht en samen gevoegd. De boertjes zelf trekken van de bijstand en presteren niks meer voor de firma Nederland.
In het beroemde Wilde Westen zijn de beroemde cowboys hun prairies kwijt aan de banken. zijn velen aan de drugs of zwerven dakloos door de straten. Dat heet vooruitgang.

BerichtGeplaatst: Za Sep 25, 2021 3:57 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Maximumloon invoeren, internationaal.

Het maximumloon mag een X aantal keer het minimumloon van een land zijn.

Voorbeeld: minimum loon in Nederland is (geloof ik) zo'n 1.700 euro. Balkenendenorm destijds was zo'n 170.000 euro. Maximumloon dus 100 keer het minimumloon.

Willen mensen meer verdienen? Dan moeten ze ervoor gaan zorgen dat het minimumloon in het land waar ze wonen omhoog gaat. Voor elke 10 euro kunnen ze 1000 euro per maand extra bijschrijven op hun rekening, dus doe vooral je best mensen in hoge functies... zorg ervoor dat het welvaartspeil omhoog gaat in het land waar je werkt.

BerichtGeplaatst: Za Sep 25, 2021 8:15 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Willem schreef:

Staatsondernemingen zijn ondoelmatig, maar de neoliberale globalisering leidt tot roofkapitalisme. En zonder die (neoliberale) globalisering zouden nooit zoveel chinezen, indiërs, brazilianen, chilenen, mexicanen boven de armoedgrens zijn gekomen. De landen die zich afsloten van de globalisering zoals Argentinië (met een sterk door staatsbedrijven beheerste economie en behoud van sociale voorzieningen ) zagen een enorme toename van de armoede.

Ik ben blij dat je dat erkent Willem. Het gaat relatief goed met de armoede in de wereld, juist dankzij globalisering.

Quote:
Wat zeker is dat die grotere ongelijkheid niet behaaglijk aanvoelt en onvrede veroorzaakt.

De grote vraag is wat het probleem van ongelijkheid precies is. Waarom is het erg? Het erg als je een rijke bovenklasse hebt en een creperende onderklasse en bovendien is dat vaak slecht voor een economie. Maar wat is er erg aan een rijke en rijker wordende bovenklasse met de rest van de samenleving waar het prima voor elkaar is (laten we NL als voorbeeld nemen)? Ik zie het probleem niet, anders dan jaloezie.

BerichtGeplaatst: Za Sep 25, 2021 8:18 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Een wereldregering die dat met QR-codes handhaaft zeker... Rolling Eyes

Quote:
Voorbeeld: minimum loon in Nederland is (geloof ik) zo'n 1.700 euro. Balkenendenorm destijds was zo'n 170.000 euro. Maximumloon dus 100 keer het minimumloon.

Hahah, waarom zou je voor 170k bruto alle shit over je heen laten krijgen die je bv als bestuursvoorzitter van een groot bedrijf krijgt?

Quote:
Willen mensen meer verdienen? Dan moeten ze ervoor gaan zorgen dat het minimumloon in het land waar ze wonen omhoog gaat. Voor elke 10 euro kunnen ze 1000 euro per maand extra bijschrijven op hun rekening, dus doe vooral je best mensen in hoge functies... zorg ervoor dat het welvaartspeil omhoog gaat in het land waar je werkt.

Wil je zorgen dat de middenklasse geen diensten meer in kan kopen, verhoog t minimumloon!

En oh ja Cliff: je wordt niet rijk van je salaris, je wordt rijk van je vermogen.

BerichtGeplaatst: Za Sep 25, 2021 9:20 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Laten we eerst zorgen dat iedereen die bijstand krijgt verplicht aan het werk moet, en een redelijk loon krijgt.
Dus loon naar werken.

BerichtGeplaatst: Za Sep 25, 2021 13:48 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Een wereldregering die dat met QR-codes handhaaft zeker... Rolling Eyes

Neh, gewoon samen afspreken. Maak het onderdeel van de mensenrechten oid.

Quote:
Hahah, waarom zou je voor 170k bruto alle shit over je heen laten krijgen die je bv als bestuursvoorzitter van een groot bedrijf krijgt?

Rupsje nooitgenoeg.

Weet je wie pas shit over zich heen krijgt? Een werknemer die het riool ontstopt.

't Is vrij simpel Royy: doe gewoon het werk wat je leuk vindt om te doen. De één vindt het leuk om gras te maaien, de ander om bestuurdsvoorzitter te zijn. Als je dat niet kan of wil voor 170k, ga dan lekker gras maaien oid.

Quote:
Wil je zorgen dat de middenklasse geen diensten meer in kan kopen, verhoog t minimumloon!

De zoveelste onzinnige oneliner.

Quote:
En oh ja Cliff: je wordt niet rijk van je salaris, je wordt rijk van je vermogen.

Ik ben rijk. Geen idee wat jij wil. Tip: doe het werk wat je leuk vindt. Er is maar één echte waarde: tijd.

BerichtGeplaatst: Za Sep 25, 2021 16:24 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Neh, gewoon samen afspreken. Maak het onderdeel van de mensenrechten oid.

Nee die worden lekker overal nageleefd, m.n. in jouw voorbeeldlanden Rusland en China...

Quote:

Rupsje nooitgenoeg.

Weet je wie pas shit over zich heen krijgt? Een werknemer die het riool ontstopt.

't Is vrij simpel Royy: doe gewoon het werk wat je leuk vindt om te doen. De één vindt het leuk om gras te maaien, de ander om bestuurdsvoorzitter te zijn. Als je dat niet kan of wil voor 170k, ga dan lekker gras maaien oid.

Dit is echt fundamentele onzin, Cliff. Het gaat om de verantwoordelijkheid die iemand draagt. Een raad van bestuur van een grote onderneming draagt de verantwoordelijkheid voor minimaal de continuiteit van dat bedrijf en daarmee dus ook brood op de plank bij alle werknemers van die onderneming.

Quote:

Ik ben rijk. Geen idee wat jij wil. Tip: doe het werk wat je leuk vindt. Er is maar één echte waarde: tijd.

Je snapt t punt niet. Ongelijkheid wordt niet gedreven voor salaris, maar door vermogensopbouw.

BerichtGeplaatst: Za Sep 25, 2021 17:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliff schreef:
Maak het onderdeel van de mensenrechten oid.

Royy schreef:
Nee die worden lekker overal nageleefd, m.n. in jouw voorbeeldlanden Rusland en China...

Ah, maar in het westen wel? Kunnen we dit ook naleven Royy.

Quote:
Dit is echt fundamentele onzin, Cliff. Het gaat om de verantwoordelijkheid die iemand draagt.

De grootste verantwoordelijkheid draagt men in de zorg en het onderwijs Royy. Bovendien dragen topbestuurders helemaal geen verantwoordelijkheid: ze stappen gewoon op met een gouden handdruk.

Las recent dat Dirk Scheringa gewoon doorgegaan is met malafide bedrijven. Na de DSB bank had hij blijkbaar gewoon nog een riante villa. Manmanman wat een verantwoordelijkheid he.

Quote:
Een raad van bestuur van een grote onderneming draagt de verantwoordelijkheid voor minimaal de continuiteit van dat bedrijf en daarmee dus ook brood op de plank bij alle werknemers van die onderneming.

Die hele raad van bestuur kan opstappen en vervangen worden door een nieuwe. Wanneer het bedrijf gezond is draait het gewoon door. Ik heb in het onderwijs al zeker 10 bestuurders meegemaakt en zeker 20-30 leden van de raad van toezicht. Allemaal komen ze en vertrekken ze weer. We draaien gewoon door Royy, ook zonder die mensen. Zelfs als ze kapitale fouten maken kom je daar pas jaren later achter en kun je niets anders doen dan schouderophalen, want ze zijn al vertrokken naar de volgende bestuursbaan.

Nee, de echte verantwoordelijkheid die over levens gaat ligt bij de zorg en het onderwijs. Of de vrachtwagenchauffeur die een paar miljoen kilometers rijdt zonder ook maar één ongeluk te veroorzaken.

Quote:
Je snapt t punt niet. Ongelijkheid wordt niet gedreven voor salaris, maar door vermogensopbouw.

Geldelijke ongelijkheid Royy... voor jou het belangrijkste, voor mij slechts een ruilmiddel. Echter, de gevolgen van veel of weinig ruilmiddel laat zich op alle fronten merken.

Overigens wordt ongelijkheid wel degelijk ook gedreven door salaris, maar dat ter zijde. De echt waardevolle zaken in het leven zijn namelijk niet met geld af te meten.

BerichtGeplaatst: Za Sep 25, 2021 23:23 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Ah, maar in het westen wel? Kunnen we dit ook naleven Royy.

Ah dus toch lokale wetgeving. Geen wereldregering. Gelukkig.

Quote:

De grootste verantwoordelijkheid draagt men in de zorg en het onderwijs Royy.

Dat zou je denken. Toch is de individuele verantwoordelijkheid die een verpleegster of een leraar draagt veel minder in omvang van die van een CEO.

Quote:
Die hele raad van bestuur kan opstappen en vervangen worden door een nieuwe. Wanneer het bedrijf gezond is draait het gewoon door.

Haha, vooral dat laatste. T grappige is dat zodra het goed gaat met een bedrijf dat so called door de werknemers is veroorzaakt en zodra een bedrijf omvalt dat wanbeleid van de RvB is...

Quote:
Of de vrachtwagenchauffeur die een paar miljoen kilometers rijdt zonder ook maar één ongeluk te veroorzaken.

Die vrachtwagenchauffeur is vervangbaar door 100k andere chauffeurs.

Quote:

Geldelijke ongelijkheid Royy... voor jou het belangrijkste, voor mij slechts een ruilmiddel. Echter, de gevolgen van veel of weinig ruilmiddel laat zich op alle fronten merken.

Overigens wordt ongelijkheid wel degelijk ook gedreven door salaris, maar dat ter zijde. De echt waardevolle zaken in het leven zijn namelijk niet met geld af te meten.

Je snapt t punt dus echt niet, prima.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 26, 2021 9:37 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Een neefje van mij ging bij een ander bedrijf werken.
Toen ik hem vroeg hoeveel personen daar werkten, vertelde hij ik meen 16.
Deze personen waren verdeeld in 8 mensen op het kantoor, en ook 8 mensen in de werkplaats.
Ik vertelde hem dat het bedrijf binnen een paar jaar failliet zou gaan. Daarna kon hij de zaak overnemen.
De zaak ging failliet, hij nam de zaak over, op 1 receptioniste al het kantoorpersoneel en nam zelf de regelgeving op zich.
Nu is hij de eigenaar van een goedlopend bloeiend bedrijf waar 15 mensen in de productie werken, en hijzelf in halve dagen werk binnenhaalt of onder een wagen op de moeilijktse punten ligt te lassen.
Zo kan men ook een prima zaak runnen.
Volgens hem kan tegenwoordig niemand nog goed lassen of monteren, maar ze kunnen wel uitstekend vergaderen over het werk.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 26, 2021 10:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Dat zou je denken. Toch is de individuele verantwoordelijkheid die een verpleegster of een leraar draagt veel minder in omvang van die van een CEO.

Onzin. Maar hier gaan we het niet over eens worden.

Quote:
Haha, vooral dat laatste. T grappige is dat zodra het goed gaat met een bedrijf dat so called door de werknemers is veroorzaakt en zodra een bedrijf omvalt dat wanbeleid van de RvB is...

Tja, dat is een beetje hetzelfde met een voetbal-elftal en de trainers he. Maar wie zijn er nu uiteindelijk het meeste waard? De spelers of de trainer? Mag je ook in euro's uitdrukken Royy, anders komt het voor jou toch niet aan Smile

Quote:
Die vrachtwagenchauffeur is vervangbaar door 100k andere chauffeurs.

Bestuurders ook. Ze zijn er erg goed in te doen alsof ze een uniek talent hebben wat heel veel geld waard is. Het excuus is dan ook vaak 'mijn salaris is wat gangbaar is in de markt'. Flikker op. Het kerkhof ligt vol onvervangbare mensen Royy. Ook zo'n directeur is zondermeer vervangbaar.

Quote:
Je snapt t punt dus echt niet, prima.

Neeh, jij snapt het punt écht niet. En dat vind ik dan ook weer prima, maar het maakt jouw leven zo intens oppervlakkig. Daar heb ik een gevoel van medelijden bij.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 26, 2021 20:18 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Poendert schreef:
Een neefje van mij ging bij een ander bedrijf werken.
Toen ik hem vroeg hoeveel personen daar werkten, vertelde hij ik meen 16.
Deze personen waren verdeeld in 8 mensen op het kantoor, en ook 8 mensen in de werkplaats.
Ik vertelde hem dat het bedrijf binnen een paar jaar failliet zou gaan. Daarna kon hij de zaak overnemen.
De zaak ging failliet, hij nam de zaak over, op 1 receptioniste al het kantoorpersoneel en nam zelf de regelgeving op zich.
Nu is hij de eigenaar van een goedlopend bloeiend bedrijf waar 15 mensen in de productie werken, en hijzelf in halve dagen werk binnenhaalt of onder een wagen op de moeilijktse punten ligt te lassen.
Zo kan men ook een prima zaak runnen.
Volgens hem kan tegenwoordig niemand nog goed lassen of monteren, maar ze kunnen wel uitstekend vergaderen over het werk.

Dit moet je eens gaan uitleggen in het onderwijs en de zorg, Poendert. Stikt van de overhead daar.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 26, 2021 20:21 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Tja, dat is een beetje hetzelfde met een voetbal-elftal en de trainers he. Maar wie zijn er nu uiteindelijk het meeste waard? De spelers of de trainer? Mag je ook in euro's uitdrukken Royy, anders komt het voor jou toch niet aan Smile

Is geen vergelijking. Je wilt toch niet werkelijk een profspeler vergelijken met de gemiddelde werknemer?

Quote:

Bestuurders ook. Ze zijn er erg goed in te doen alsof ze een uniek talent hebben wat heel veel geld waard is. Het excuus is dan ook vaak 'mijn salaris is wat gangbaar is in de markt'. Flikker op. Het kerkhof ligt vol onvervangbare mensen Royy. Ook zo'n directeur is zondermeer vervangbaar.

Iedereen is vervangbaar, vraag is er of 100k van zijn...

Een goed bestuur maakt het verschil tussen een succesvol bedrijf met hoge baanzekerheid of een bedrijf wat constant achter de feiten aanloopt, reorganiseert en failliet gaat.

Quote:

Neeh, jij snapt het punt écht niet. En dat vind ik dan ook weer prima, maar het maakt jouw leven zo intens oppervlakkig. Daar heb ik een gevoel van medelijden bij.

Jij begint hier over maximum salarissen he, niet ik.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 27, 2021 7:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Dit moet je eens gaan uitleggen in het onderwijs en de zorg, Poendert. Stikt van de overhead daar.

Ook weer zo'n stuurman-aan-wal opmerking Embarassed

Quote:
Je wilt toch niet werkelijk een profspeler vergelijken met de gemiddelde werknemer?

Als jij de professionaliteit van een bestuurder als argument gebruikt wel ja.

Quote:
Iedereen is vervangbaar, vraag is er of 100k van zijn...

Jahoor, die zijn er zeker wel.

Quote:
Een goed bestuur maakt het verschil tussen een succesvol bedrijf met hoge baanzekerheid of een bedrijf wat constant achter de feiten aanloopt, reorganiseert en failliet gaat.

Goede werknemers maken het verschil tussen een succesvol bedrijf met hoge klantwaardering of een bedrijf wat constant achter de feiten aanloopt en failliet gaat.

Quote:
Jij begint hier over maximum salarissen he, niet ik.

Klopt, en als jij zegt dat het alleen over vermogen gaat - hoef je er dus niet op tegen te zijn.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 27, 2021 17:16 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Je bedoelt: de waarheid doet pijn?

Quote:

Zijn er zeker niet.

Quote:

Goede werknemers maken het verschil tussen een succesvol bedrijf met hoge klantwaardering of een bedrijf wat constant achter de feiten aanloopt en failliet gaat.

Ok, dus het komt door de werknemers dat V&D het niet gered heeft? Of dat DAF er niet meer is. En oh ja, die toeslagenaffaire? Moet je bij de gemiddelde medewerker van de Belastingdienst zijn.

Quote:

Klopt, en als jij zegt dat het alleen over vermogen gaat - hoef je er dus niet op tegen te zijn.

Je lost er niks mee op, dus ga we met je jaloezie-maatregel.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 27, 2021 17:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliff schreef:

Royy schreef:

Er zit nul, nul waarheid in die opmerking, dus kan niet echt pijn doen.

De overhead in het onderwijs is niet hoog. Daarnaast klagen docenten altijd over dat er teveel werk bij komt kijken naast lesgeven. Hoe los je dat op? Precies door wat jij al eerder riep: laat administratieve taken ook door administratie uitvoeren. Oh wacht, dat is overhead. Dat vindt Royy ook weer niet OK.

En zo is het cirkeltje rond... stuurman aan wal die precies denkt te weten hoe het schip moet varen Laughing

Cliff schreef:

Royy schreef:
Zijn er zeker niet.

Quote:

Jaloers waarop? Ik heb geld genoeg. Iets wat jij nooit gaat ervaren.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 27, 2021 19:08 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff schreef:

Het maximumloon mag een X aantal keer het minimumloon van een land zijn.

Ik denk dat je een rekenfout maakt.
Minimum loon = € 1700,- per maand.
En maximumloon is € 170.000 per ??? Jaar
Minimum is = dus € 20.400,- per jaar.
En maximum = dus € 14.000- + per maand.

Timmermans verdient € 35.000 per maand + onkosten.
Terwijl het minimum loon € 20.400 per jaar is.

Er zit echt iets heel scheef. In de salarissen van politici en het gewone volk.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 27, 2021 20:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Zie het nu ook. Ik had moeten zeggen maximum jaarloon is zo'n 100 keer het minimum maandloon.

Maar goed, als er maar een maximumloon komt. Ik geloof dat er landen zijn die zoiets hebben, waarbij de top binnen een bedrijf maximaal een X keer mag verdienen van de laagste functie binnen een bedrijf.

BerichtGeplaatst: Ma Sep 27, 2021 20:17 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

De overhead in het onderwijs is niet hoog. Daarnaast klagen docenten altijd over dat er teveel werk bij komt kijken naast lesgeven. Hoe los je dat op? Precies door wat jij al eerder riep: laat administratieve taken ook door administratie uitvoeren. Oh wacht, dat is overhead. Dat vindt Royy ook weer niet OK.

20% Cliff. Laten we zeggen dat 1 op de 5 medewerkers in het onderwijs helemaal geen onderwijs geeft. Best fors. Aangezien ik jou regelmatig hoor klagen over hoeveel overheadtaken er nog bij docenten zelf ligt, moeten de totale overhead-kosten dus wel richting de 40% gaan. Schokkend, maar verbaast mij niks.

https://www.vo-raad.nl/nieuws/resultaten-benchmark-overhead-in-het-vo-gepubliceerd

Quote:

Nee joh.

Quote:

Ach wat is genoeg?

Beloon mensen gewoon naar de bijdrage die ze leveren, klaar. Wil je iets aan ongelijkheid in de samenleving doen, dan moet je het over vermogens hebben.

Quote:
Ik geloof dat er landen zijn die zoiets hebben, waarbij de top binnen een bedrijf maximaal een X keer mag verdienen van de laagste functie binnen een bedrijf.

Zekers. Cuba. Daar komt de communistische aap uit de mouw!

https://en.wikipedia.org/wiki/Maximum_wage

BerichtGeplaatst: Ma Sep 27, 2021 21:38 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Royy schreef:
Cliff schreef:

20% Cliff. Laten we zeggen dat 1 op de 5 medewerkers in het onderwijs helemaal geen onderwijs geeft. Best fors. Aangezien ik jou regelmatig hoor klagen over hoeveel overheadtaken er nog bij docenten zelf ligt, moeten de totale overhead-kosten dus wel richting de 40% gaan. Schokkend, maar verbaast mij niks.

https://www.vo-raad.nl/nieuws/resultaten-benchmark-overhead-in-het-vo-gepubliceerd

Quote:

Nee joh.

Quote:

Ach wat is genoeg?

Beloon mensen gewoon naar de bijdrage die ze leveren, klaar. Wil je iets aan ongelijkheid in de samenleving doen, dan moet je het over vermogens hebben.

Quote:
Ik geloof dat er landen zijn die zoiets hebben, waarbij de top binnen een bedrijf maximaal een X keer mag verdienen van de laagste functie binnen een bedrijf.

https://en.wikipedia.org/wiki/Maximum_wage

Buiten het communisme, is Cuba het enige land in Z-Amerika waar ik mijn dochters of mijn vrouw in het donker over straat durf te sturen.
Ik was op Cuba in de tijd dat Batisma? samen met de consorten van Al Capone er de dienst uitmaakten. Ik heb nog nooit zoveel Hoeren, dronkenlappen en pooiers gezien. Toen we er enige tijd later aanlegden in een haven, waren alle hoeren en pooiers gevlucht of verplicht aan het werk op de suikerrietvelden.
Het is maar net wat je wilt zien. Ik denk dat de manier waarop Cuba de zaken aanpakte in die tijd, het beste was voor hun eigen volk, maar voor sommige personen apart was het mogelijk een minder groot succes. Dus mensen met mindere kwaliteiten komen niet echt aan de bak. (de door de rest van de wereld(VS) opgelegde boycots waren voor d Cubanen zeker geen sucses. Toch leverde uit mijn blote hoofd Cuba vaak de beste dokters op oogheelkunde.)

BerichtGeplaatst: Di Sep 28, 2021 2:11 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:

Tja, dat jij het schokkend vind zegt mij echt niets hoor. Ongeveer evenveel als wat een kleurenblinde van de kleur groen vindt zeg maar.

Cliff schreef:

Royy schreef:
Nee joh.

Jawel joh.

Quote:
Ach wat is genoeg?

Dat wat jij nooit gaat hebben Royy Smile

Quote:

Volgens mij Frankrijk ook.

BerichtGeplaatst: Do Sep 30, 2021 9:41 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Cliff schreef:

Royy schreef:

En zo is het cirkeltje rond... stuurman aan wal die precies denkt te weten hoe het schip moet varen Laughing

Cliff schreef:

Royy schreef:
Zijn er zeker niet.

Quote:

Of zorg ervoor dat er niet zoveel administratieve zaken zijn.
Ik heb trouwens tot nu toe ook geld genoeg, zolang als het duurt.

BerichtGeplaatst: Do Sep 30, 2021 10:38 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Of zorg ervoor dat er niet zoveel administratieve zaken zijn.

Oh, helemaal mee eens. Maar Excelridders als Royy willen verantwoording zien van de uitgave van onderwijsgeld. Daar waar vertrouwen verdwijnt en er continu verantwoord moet worden, zal je vanzelf de administratieve druk zien toenemen.

Die administratieve druk vang je dan weer op met overhead, en daar klagen diezelfde mensen die eerst de administratieve druk hebben opgelegd dan weer over.

Ik moet altijd wel een beetje lachen om docenten die ook vaak roepen 'er is veel te veel overhead'. Dan haal je dat weg en vervolgens zitten ze zelf allemaal admnistratieve taken uit te voeren betreffende onderwijslogistiek: roostering, cijferinvoer, klassenmanagement, etc. Daar kun je twee goedkope FTE's op zetten, maar dat mag niet hè... want is overhead.

Docenten moeten zich vooral bezighouden met lesgeven. Alles daaromheen, en helaas is dat steeds meer, vang je op met overhead. Die overhead is altijd goedkoper dan een docentsalaris.

BerichtGeplaatst: Do Sep 30, 2021 18:46 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Tja, dat jij het schokkend vind zegt mij echt niets hoor. Ongeveer evenveel als wat een kleurenblinde van de kleur groen vindt zeg maar.

40% overhead Cliff, welk bedrijf overleeft dat?

Quote:

Dat wat jij nooit gaat hebben Royy Smile

Maar definieer genoeg eens? Is dat voldoende om, als je dat zou willen, te kunnen stoppen met werken en dan zonder geldzorgen luxe te leven, ook als inflatie je geld waardeloos maakt? En kun je dan geld geven aan of investeren in zaken die je lief zijn?

Quote:

Volgens mij Frankrijk ook.

Volgens wikipedia niet. Lijkt me ook niet erg waarschijnlijk. Frankrijk is de thuisbasis van heel wat internationaal opererende concerns.

Quote:
Ik moet altijd wel een beetje lachen om docenten die ook vaak roepen 'er is veel te veel overhead'. Dan haal je dat weg en vervolgens zitten ze zelf allemaal admnistratieve taken uit te voeren betreffende onderwijslogistiek: roostering, cijferinvoer, klassenmanagement, etc. Daar kun je twee goedkope FTE's op zetten, maar dat mag niet hè... want is overhead.

Docenten moeten zich vooral bezighouden met lesgeven. Alles daaromheen, en helaas is dat steeds meer, vang je op met overhead. Die overhead is altijd goedkoper dan een docentsalaris.

Ja hallo, luister eens vriend. Aan de ene kant zit je te klagen dat leraren zoveel tijd kwijt zijn aan overhead-taken. Aan de andere kant concludeer ik (en niet alleen ik, zie bron) dat het onderwijs nu al 20% kwijt is aan overhead kosten. Jij beweert dus zelf dat die 20% een onderschatting is. En als ik zeg dat ik schrik van 40% werkelijke overhead kosten...

Weerwoord forum index » Economie