Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Waarom mooie idealen de weg naar de hel plaveien Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Wo Sep 29, 2021 2:25 Plaats reactie Reageer met quote
Willem
   
 


Minder dan voorheen. God is niet meer, de muur is gevallen, in het liberalisme kwam de sleet.

Een chileen, "Juan" alias "El Chino" die als jongere in de Juventudes Comunistas (De communistische jongerenbeweging) actief was geweest en later in het verzet tegen Pinochet (frente Patriótico Manuel Rodríguez) , verloor met de val van de muur en ineenstorting van de Sowjet-Unie, en alle lijken die daarmee uit de kast kwamen, het grote baken in zijn leven. Hij zocht het nog een tijdje in oosterse mystiek, vooral het taoïsme, verzeilde daarna in samenzeringstheorieën en vergokte tegen het einde zijn karige inkomen in het Casino van Puerto Varas, want het enige wat nog telde , zo verzuchtte hij, was geld, materialisme.

Verrijkende gesprekken heb ik met hem gehad, en een andere chileen, overtuigd fascist, die nog wel wat idealisme tentoonspreidde: de natie als gemeenschap, patriottisme als waarde, het vaderland opstoten in de vaart der volkeren door werk en spaarzaamheid, en de rampzalige inwerking van het marxisme en de klassenstrijd op de "nationale eenheid". Van beiden heb ik veel geleerd, in de aanvankelijk stroeve en later gaandeweg vloeiender discussies die we gedrieën hadden. We speelden, denk ik, in gedachten Marx, Engels en Stirner na, hij maakte nog een tekening van mij, zoals ooit Friedrich Engels die van Max Stirner maakte.

Het tragische kwam op een donderdag: we aten met "El Chino" iets rond de middag, en hij zei dat er geen enkele hoop meer was voor de mensheid, dat ik Rimbaud moest lezen, dat mensen hopeloze egoïsten waren. Ik trachtte hem wat op te beuren met alles wat over sociologie geleerd had, en dat de mens egoïst is in laatste instantie maar wel degelijk in staat tot offers voor de gemeenschap, mits die gemeenschap ook geborgenheid biedt, of iets in die geest. Hij leek weinig overtuigd door mijn woorden. Diezelfde nacht nam hij het geld uit de kas van de bar waar hij als kassier werkte, vergokte het in het Casino en hing zich op.

"El Chino" was een idealist. Een goed mens, hoewel een wat gesloten vader voor zijn enige dochter die drugsverslaafd raakte. Hij kon niet leven met het idee dat de mens leeft voor zijn ego. Hij had bittere herinneringen overgehouden aan de strakke hiërarchie binnen de communistische partij en het egocentrisme van de leiders daarvan, iets wat hij aanvankelijk zag als noodzaak: een strakke organisatie was immers nodig om het zo verfoeide kapitalisme omver te werpen. Pas later zag hij het machtsmisbruik wat ook daar plaatsvond.

Maar om kort te gaan. De mensheid kan niet streven zonder idealen. Het is echter van belang mee te nemen dat de meeste mensen in laatste instantie strijden voor het eigen overleven, en in aanzicht van dood of lijden bereid zijn alle ooit gekoesterde waarden te verraden. Degene die dat niet doet is een held, en daarvan zijn er niet zoveel.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Wo Sep 29, 2021 9:04 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es
   
 


Willem schreef:
Maar om kort te gaan. De mensheid kan niet streven zonder idealen.

Klopt helemaal.
Quote:
Het is echter van belang mee te nemen dat de meeste mensen in laatste instantie strijden voor het eigen overleven, en in aanzicht van dood of lijden bereid zijn alle ooit gekoesterde waarden te verraden. Degene die dat niet doet is een held, en daarvan zijn er niet zoveel.

Daarvoor hoeven ze niet eerst in aanzicht van dood of lijden te zijn; de meeste mensen zijn van huis uit egoïstisch en denken alleen aan zichzelf.
Ethiek is een zeldzaam goed geworden, het hedonisme regeert.

_________________
Religie maakt meer kapot dan je lief is.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Sep 29, 2021 9:20 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant
   
 


Willem schreef:
Minder dan voorheen. God is niet meer, de muur is gevallen, in het liberalisme kwam de sleet.

Een chileen, "Juan" alias "El Chino" die als jongere in de Juventudes Comunistas (De communistische jongerenbeweging) actief was geweest en later in het verzet tegen Pinochet (frente Patriótico Manuel Rodríguez) , verloor met de val van de muur en ineenstorting van de Sowjet-Unie, en alle lijken die daarmee uit de kast kwamen, het grote baken in zijn leven. Hij zocht het nog een tijdje in oosterse mystiek, vooral het taoïsme, verzeilde daarna in samenzeringstheorieën en vergokte tegen het einde zijn karige inkomen in het Casino van Puerto Varas, want het enige wat nog telde , zo verzuchtte hij, was geld, materialisme.

Verrijkende gesprekken heb ik met hem gehad, en een andere chileen, overtuigd fascist, die nog wel wat idealisme tentoonspreidde: de natie als gemeenschap, patriottisme als waarde, het vaderland opstoten in de vaart der volkeren door werk en spaarzaamheid, en de rampzalige inwerking van het marxisme en de klassenstrijd op de "nationale eenheid". Van beiden heb ik veel geleerd, in de aanvankelijk stroeve en later gaandeweg vloeiender discussies die we gedrieën hadden. We speelden, denk ik, in gedachten Marx, Engels en Stirner na, hij maakte nog een tekening van mij, zoals ooit Friedrich Engels die van Max Stirner maakte.

Het tragische kwam op een donderdag: we aten met "El Chino" iets rond de middag, en hij zei dat er geen enkele hoop meer was voor de mensheid, dat ik Rimbaud moest lezen, dat mensen hopeloze egoïsten waren. Ik trachtte hem wat op te beuren met alles wat over sociologie geleerd had, en dat de mens egoïst is in laatste instantie maar wel degelijk in staat tot offers voor de gemeenschap, mits die gemeenschap ook geborgenheid biedt, of iets in die geest. Hij leek weinig overtuigd door mijn woorden. Diezelfde nacht nam hij het geld uit de kas van de bar waar hij als kassier werkte, vergokte het in het Casino en hing zich op.

"El Chino" was een idealist. Een goed mens, hoewel een wat gesloten vader voor zijn enige dochter die drugsverslaafd raakte. Hij kon niet leven met het idee dat de mens leeft voor zijn ego. Hij had bittere herinneringen overgehouden aan de strakke hiërarchie binnen de communistische partij en het egocentrisme van de leiders daarvan, iets wat hij aanvankelijk zag als noodzaak: een strakke organisatie was immers nodig om het zo verfoeide kapitalisme omver te werpen. Pas later zag hij het machtsmisbruik wat ook daar plaatsvond.

Maar om kort te gaan. De mensheid kan niet streven zonder idealen. Het is echter van belang mee te nemen dat de meeste mensen in laatste instantie strijden voor het eigen overleven, en in aanzicht van dood of lijden bereid zijn alle ooit gekoesterde waarden te verraden. Degene die dat niet doet is een held, en daarvan zijn er niet zoveel.



Idealisten worden tegenwoordig nogal eens geridiculiseerd wanneer zij een links profiel hebben. Met name bij verstokte neo-liberalen is dit een "volkssport " geworden.
Idealisme vind je bv bij de klimaatactivisten.
Maar ook in de politieke extremen vind je "idealisme".

Maar langzaam aan verschuiven de panelen naar een meer milieu bewuste socialere samenleving met veel minder scherpe kapitalistische idealen. En dat mag als een idealisme gezien worden.

_________________
“A mind needs books like a sword needs a whetstone.”
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Sep 29, 2021 12:30 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert
   
 


Alle paradontropus soorten, inclusief de Bosei waren planteneters. Ze leefden naast de Homo-Affarensus en Homo-Habilis soorten die vleeseters waren, in dezelfde regio,s en in dezelfde tijd.
De Homo-soorten waren onze voorouders, alle verschillende Paradonthropus soorten stierven uit. De Homo-soorten overleefden wel, en lieten via het exrta-eiwitgehalte in hun voeding hun hersenvolume toenemen.. Het zijn onze voorouders.

_________________
Milieu-activisme. Harten van goud, en hersens van havermout.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Sep 29, 2021 17:07 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant
   
 


Willem schreef:

Het tragische kwam op een donderdag: we aten met "El Chino" iets rond de middag, en hij zei dat er geen enkele hoop meer was voor de mensheid, dat ik Rimbaud moest lezen, dat mensen hopeloze egoïsten waren. Ik trachtte hem wat op te beuren met alles wat over sociologie geleerd had, en dat de mens egoïst is in laatste instantie maar wel degelijk in staat tot offers voor de gemeenschap, mits die gemeenschap ook geborgenheid biedt, of iets in die geest. Hij leek weinig overtuigd door mijn woorden. Diezelfde nacht nam hij het geld uit de kas van de bar waar hij als kassier werkte, vergokte het in het Casino en hing zich op.



Dat is wel kenmerkend voor de echte idealist. Zij zijn bereid hun leven te geven voor hun ideaal. Nadeel van echte idealisten is ook dat ze nauwelijks compromis-bereid blijken te zijn.

_________________
“A mind needs books like a sword needs a whetstone.”
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Sep 30, 2021 3:35 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico
   
 


Poendert schreef:
En het is tegenwoordig racistisch als wij voor homogeniteit kiezen. Dat hoeft niet racistisch te zijn, het lijkt me meer een geval van dezelfde normen en waarden als de autochtonen. Dat hoeft niet op kleur of afkomst te zijn geclassificeerd.

Tja, "dezelfde normen en waarden als de autochtonen".

Dat zal zich dan al gauw voordoen wanneer de desbetreffende allochtonen hún normen en waarden (in veel gevallen met grof geweld) hebben opgedrongen aan de autochtonen.

Kan dat geen echte en wenselijke homogeniteit vinden.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Okt 09, 2021 9:45 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant
   
 


Willem schreef:
Nee, een ware idealist, links of rechts, is nooit een zakkenvuller. Idealistisch beleid is vaak argeloos van het goede in de mens uitgaan en trekt daarom zakkenvullers aan.


Idealisme is net zo gevaarlijk enerzijds als het goed kan zijn anderzijds. Ik was vorige week in Duitsland en zag op de hotelkamer daar een TV-documentaire over het Proces van Neurenberg. Ingezoomd werd op Hermann Göring. En ik meende inderdaad een idealist te zien, overtuigd als hij was van de principes van het nationaalsocialisme. Hij deed ook geen enkele poging om zijn hachje te redden of verzachtende omstandigheden te bewerkstelligen. Hij bleef voor zijn ideaal staan. Idealisme? IJdelheid om als idealist zo de geschiedenis in te gaan? Realisme omdat zijn situatie toch hopeloos was? Trots?

Of Göring geen zakkenvuller was betwijfel ik sterk. Er werd vaak gesuggereerd dat hij corrupt was. Hij was steenrijk en leidde een nogal hedonistisch leven.

_________________
“A mind needs books like a sword needs a whetstone.”
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Okt 12, 2021 5:24 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico
   
 


estudiant schreef:
Idealisme is net zo gevaarlijk enerzijds als het goed kan zijn anderzijds.

Tja, wat heet gevaarlijk?

Als 'n guerillabeweging de wapens opneemt tegen 'n uitbuitende vreemde mogendheid dan is dat best wel gevaarlijk voor de uitbuitende vreemdelingen ja, maar in wezen streeft die beweging toch het idealistische doel na dat de autochtonen niet meer uitgebuit worden in hun eigen gebied en dat het territorium dat hen door de natuur is toegewezen niet meer zo grof door vreemdelingen wordt geschonden.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
  Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Tijden zijn in GMT + 1 uur  
Pagina 2 van 2  
Ga naar pagina Vorige  1, 2
  
  
 Plaats nieuw bericht  Plaats reactie  



Powered by phpBB © phpBB Group
Theme designed for Trushkin.net | Themes Database.