Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Binnenland » Hoofddoek op de werkplek mág verboden worden
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Hoofddoek op de werkplek mág verboden worden
BerichtGeplaatst: Di Aug 17, 2021 10:52 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Het Hof erkent dat deze neutraliteitsregel bijzonder onaangenaam kan zijn voor sommige werknemers. Maar het levert volgens het Hof geen directe discriminatie op wanneer deze regel zonder onderscheid geldt voor alle uitingen van die overtuigingen. En alle werknemers van de onderneming op dezelfde wijze behandeld worden.

https://www.ornet.nl/blog/2021/08/16/hoofddoekje-verbieden-kan-onder-strikte-voorwaarden/

Juridisch mag't en is het geen discriminatie. Vreemd genoeg mag een verbod op het dragen van een hoofddoek op een paspoortfoto nog niet volgens mij.

Nu is de vraag wanneer een organisatie het lef heeft dit ook daadwerkelijk zo in te voeren. De politiek wilde geen hoofddoekjes, mijns inziens begrijpelijk. Ik zou in het onderwijs ook graag alle religieuze uitingen verbieden maar daarin sta ik zo goed als alleen vrees ik.

Op naar een religie-neutrale maatschappij Exclamation

BerichtGeplaatst: Di Aug 17, 2021 11:27 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Dream on, Cliff.

BerichtGeplaatst: Di Aug 17, 2021 13:06 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:

Helemaal mee eens. Met dank aan de geïmporteerde religie van die profeet.

BerichtGeplaatst: Di Aug 17, 2021 13:25 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Jip schreef:
Dream on, Cliff.

Helaas wel...

BerichtGeplaatst: Di Aug 17, 2021 19:01 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:
Het Hof erkent dat deze neutraliteitsregel bijzonder onaangenaam kan zijn voor sommige werknemers. Maar het levert volgens het Hof geen directe discriminatie op wanneer deze regel zonder onderscheid geldt voor alle uitingen van die overtuigingen. En alle werknemers van de onderneming op dezelfde wijze behandeld worden.

https://www.ornet.nl/blog/2021/08/16/hoofddoekje-verbieden-kan-onder-strikte-voorwaarden/

Juridisch mag't en is het geen discriminatie. Vreemd genoeg mag een verbod op het dragen van een hoofddoek op een paspoortfoto nog niet volgens mij.

Nu is de vraag wanneer een organisatie het lef heeft dit ook daadwerkelijk zo in te voeren. De politiek wilde geen hoofddoekjes, mijns inziens begrijpelijk. Ik zou in het onderwijs ook graag alle religieuze uitingen verbieden maar daarin sta ik zo goed als alleen vrees ik.

Zal nog lastig worden om dit te verbieden zonder dat er sprake is van discriminatie, want dat is immers een strikte voorwaarde.
Kettingen met kruistekens mogen nu bv ook verboden worden echter zonder dat er sprake is van discriminatie. Het komt dus op de motivatie van het verbod aan en dat lijkt mij nogal een dingetje.