Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Audio, video en software » Goede muziek, kwaliteitsmuziek enzovoorts Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Wo Aug 25, 2021 16:27 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:
Royy heeft helemaal geen punt als hij zegt dat BZN goed is. BZN is simpele drie akkoorden muziek die gelardeerd is met simplistische teksten die het niveau van een sinterklaasrijmpje hebben.
Om dan tegen te gaan werpen dat ik dan maar moet vertellen wat dan wel goed is, is een slecht verweer. Laat Royy onderbouwen waarom BZN muzikaal zo goed is.

Een ander verhaal is als Royy zegt dat hij BZN mooi vindt. Dat vind ik prima, ieder zijn eigen smaak. Maar smaak staat los van kwaliteit.

Die Arabische trompet van je is een onnavolgbare opeenvolging van tonen met een simplisme wat een kind ook kan toeteren op een trompet.

Een ander verhaal is natuurlijk dat Tedje zegt dat hij die Arabische trompet mooi vindt. Dat vind ik prima, ieder zn eigen smaak. Maar smaak staat los van kwaliteit.

BerichtGeplaatst: Do Aug 26, 2021 9:22 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Tedje van Es schreef:
Royy heeft helemaal geen punt als hij zegt dat BZN goed is. BZN is simpele drie akkoorden muziek die gelardeerd is met simplistische teksten die het niveau van een sinterklaasrijmpje hebben.
Om dan tegen te gaan werpen dat ik dan maar moet vertellen wat dan wel goed is, is een slecht verweer. Laat Royy onderbouwen waarom BZN muzikaal zo goed is.

Een ander verhaal is als Royy zegt dat hij BZN mooi vindt. Dat vind ik prima, ieder zijn eigen smaak. Maar smaak staat los van kwaliteit.

Die Arabische trompet van je is een onnavolgbare opeenvolging van tonen met een simplisme wat een kind ook kan toeteren op een trompet.

Een ander verhaal is natuurlijk dat Tedje zegt dat hij die Arabische trompet mooi vindt. Dat vind ik prima, ieder zn eigen smaak. Maar smaak staat los van kwaliteit.

Hieruit blijkt dat je geen enkel benul van muziek hebt en waarom je BZN leuk vindt. Die trompettist behoort bij de wereldtop, wat hij speelt is zeer moeilijk, temeer ook omdat hij een speciaal 4e ventiel op zijn trompet heeft, iets dat maar weinig trompettisten beheersen..

Daar tegenover is jouw BZN simpele drie akkoorden muziek die iedere willekeurige bruiloftsband kan maken. Daarom zijn er ook zoveel van die middelmatige bruiloftsbandjes.
BZN is amusement en met amusement is niets mis, maar muzikaal stelt het weinig voor.

BerichtGeplaatst: Do Aug 26, 2021 16:25 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Wat een geneuzel weer, zeg! Evil or Very Mad
Iedereen begrijpt precies wat Tedje hier probeert uit te leggen.
Het verschil tussen kwaliteit en kwantiteit. Goede muziek hoeft niet door iedereen mooi gevonden te worden, maar men moet het gewoon erkennen.
Dit is goede muziek.
Want.....?

Tja, en daar stokt dan de discussie.
Muziek wordt met architectuur vergeleken. Appels met peren dus. Gebouwen hebben een functie en het schoonheidsaspect is hier van ondergeschikt belang.
Kip of het ei-vraag: Wat was er het eerst? Geluid of massa?
Niemand die het weet.
Doet er ook niet toe.

Tedje, BZN mag dan in jouw ogen een pretband zijn, ze maken wel degelijk goede muziek. Het doet wat met mensen.
Zelfde geldt voor ABBA en de Cats. Die maken gewoon hele mooie en goede muziek.
Frank Zappa zal ongetwijfeld een muzikaal genie zijn, maar zijn muziek doet me niet zoveel. Zijn teksten wel.
Misschien had hij beter gedichtenbundels kunnen uitgeven.

Ik wil niet al te warhoofdig overkomen, daarom nu een fragment uit de film 'Amadeus' , waarin het voor iedereen duidelijk is wie het riedeltje perfect naspeelt en wie er een zooitje van maakt.
https://www.youtube.com/watch?v=exaEt7szfi4
(AMADEUS REMASTERED HD - MOZART INSULTS SALIERI BY PLAYING HIS OWN PIECE BETTER THAN HE DID)

En dit fragment geeft ook feilloos aan wat de essencie is van goede muziek. Talent.
En Mozart was getalenteerd. Sterker nog, hij was een genie.
Zonder talent kom je niet ver in de schone kunsten.
Ik zou dan liever muziek willen vergelijken met schilderkunst. Een schilderij is veel meer dan een linnen doek en wat verf.
Het gaat over het individualisme van de schilder, de penseelvoering, het vakmanschap (ja, iedereen die schildert moet op zijn minst de anatomie van mens en dier weten plus het juiste perspectief, licht en donker, schaduw, voorgrond en achtergrond enz.), het onderwerp, herkenbaarheid of juist niet (wil de schilder behagen of shockeren?), gebruik van kleuren en ga zo maar door.
Pure schoonheid behaagt niet. Maar is gewoon pure schoonheid.
Tot zover.

Nu ga ik even heel racistisch doen. Wanneer is niet-westerse muziek mooi? Mooi in de zin van kwaliteit?
Ik weet het niet. Chinese muziek klinkt voor mij als gejank van zenuwpeesjes, Arabische muziek klinkt als kattengejank, Hawaii muziek klinkt voor mij als een gebakje met een enorme hoop slagroom; vul zelf maar verder aan.
Hoe westers zijn je oren, Tedje? Kan je ook zo rationeel redeneren over niet westerse muziek?

Huiswerk voor Tedje.
Tot welke groep sorteer je mij als ik mijn favoriete muziek hier plaats?

https://www.youtube.com/watch?v=w2po8Iw2iMA
Richard Harris - MacArthur Park.

https://www.youtube.com/watch?v=xy3qR3GNsJ4&t=87s
Joan Baez: Gracias a la Vida

Nou ja, om een lang verhaal kort te maken: muziek is in de eerste plaatst afhankelijk van het talent, dit talent kan zich verder ontwikkelen door studie en oefenen.

Talent is namelijk een eerste vereiste om je te kunnen uiten op artistiek niveau. Ongeacht of het gaat over muziek, beeldende kunst of fictie schrijven.
Of wil je soms ook beweren dat Turks Fruit meer niveau heeft dan Seks voor de buch?
Hopelijk heb ik weer genoeg stof tot nadenken gegeven.

Mijn uitsmijter:

https://www.youtube.com/watch?v=B7UmUX68KtE

Very Happy Very Happy Very Happy

BerichtGeplaatst: Do Aug 26, 2021 17:23 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Hieruit blijkt dat je geen enkel benul van muziek hebt en waarom je BZN leuk vindt. Die trompettist behoort bij de wereldtop, wat hij speelt is zeer moeilijk, temeer ook omdat hij een speciaal 4e ventiel op zijn trompet heeft, iets dat maar weinig trompettisten beheersen..

Hahaha, jeetje Tedje. Je hebt zelf waarschijnlijk niet door hoe snobistisch je antwoord is. Ben jij niet stiekem een Volkskrant-lezende Amsterdammer, Tedje?

Ik vergelijk dit to be honest een beetje met van die omhooggevallen koffie-idioten die het liefst koffie drinken van een boon die uitgepoept is door een of ander dier. "Hoe durf jij die koffie slootwater te noemen?". Of wijnkenners: hoe duurder en exclusiever de wijn is, hoe beter de wijn toch? Een slobberwijntje van 5 euro kan nooit "goed" zijn.

Quote:
Daar tegenover is jouw BZN simpele drie akkoorden muziek die iedere willekeurige bruiloftsband kan maken. Daarom zijn er ook zoveel van die middelmatige bruiloftsbandjes.
BZN is amusement en met amusement is niets mis, maar muzikaal stelt het weinig voor.

Is muziek niet, zoals Jip ook zegt, emotie Tedje? Het doet iets met je: het maakt je vrolijk, het ontroert je op welke manier dan ook, het licht je op, het geeft je power, het geeft je hoop, het troost je, whatever. En is goede muziek niet gewoon muziek die je emotioneel raakt, of t je nu vrolijk maakt of op een andere manier raakt? Is goede muziek niet de muziek waar je kippenvel van krijgt?

Wat jij doet is het bestempelen van mensen die emotie voelen bij de muziek van BZN (dat leuk vinden o.i.d.) wegzetten als simpele zielen en impliciet daar de emotie miskent ("stel je niet aan"). Da's hetzelfde als die omhooggevallen koffie-idioten die neerkijken op iemand die filterkoffie lekker vindt. Of neerkijken op mensen die genieten van een slobberwijntje van 5 euro.

Dat is een elitairisme waar ik niet zoveel van moet hebben, sterker nog waar mijn haren recht overeind van gaan staan, en zo komen we weer uit bij de Volkskrant-lezende Amsterdammer. Bah.

BerichtGeplaatst: Do Sep 09, 2021 5:40 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Zijn jullie er al uit? Ik zocht iets van de begenadigde Zappa en stuitte op deze Kleshmer:

https://www.youtube.com/watch?v=bkUYJImXlrQ&list=RDMM&index=22
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Do Sep 16, 2021 2:30 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Deze iraanse zangeres componiste toont een enorme moed

https://www.youtube.com/watch?v=3IyUuhfT8SI

In Iran mogen vrouwen niet zingen. Nogal electronisch allemaal, en toch vind ik het wel wat hebben.
BerichtGeplaatst: Do Sep 16, 2021 9:40 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Muziek maken is door de halfapen verboden en daarom vind ik dit wel moedig.
Maar de muziek is helemaal niks; een simpel op rap gebaseerde deuntje dat hier veel en vaak door onze eigen rap-apen gemaakt wordt.

BerichtGeplaatst: Di Sep 21, 2021 6:42 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Dit is volgens Tedje waarschijnlijk ook geen kwaliteitsmuziek. Afgemeten op wat hij ergens eerder op hoge toon verkondigt.

https://www.youtube.com/watch?v=Web007rzSOI

Moed en poëzie is ongeacht het ontbreken van muzikale hoogstandjes kwaliteit, je kunt het voor mijn gevoel niet vastleggen. Veel muziek heeft waarde door de gevoelens die het vertolkt, de emotie die het oproept. Niet omdat iemand nou heel goed een instrument bespeelt.

Dit is toch oneindig veel eerbiedwaardiger dan die waardeloze Frank Zappa die modieus en gratis (hij had de tijd mooi mee, immers) katholieken en conservatieven goedkoop af kon zeiken? En ja, hij zal vast wel goed gitaar- en andere instrumenten spelen. Mijn zoon die ook verschillende instrumenten bespeelt heeft er technisch waardering voor, maar hij luistert er verder nooit naar.
BerichtGeplaatst: Wo Sep 22, 2021 9:21 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Kennelijk ben jij niet in staat om de kwaliteit van de boodschap (tekst) los te zien van de kwaliteit van de verpakking (de muziek), Willem.
En Billie Holiday was natuurlijk grote klasse. Heel wat beter dan die domme rap-apen of het simpele geneuzel van BZN.

Maar hoe kan jouw zoon Zappa als muzikant zo hoog waarderen als hij er nooit naar luistert?

BerichtGeplaatst: Wo Sep 22, 2021 10:33 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Ik heb hem er een keer naar gevraagd, meer niet. Zijn antwoord was kort dat het kunstig in elkaar zat. Of zoiets.
BerichtGeplaatst: Wo Sep 22, 2021 10:46 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ah, "of zoiets". Dat is een kundige onderbouwing. Rolling Eyes

Je kunt van mij wel zeggen dat ik een snob ben maar ik verdiep me tenminste nog in muzikale zaken in plaats van allemaal die simpele muziek klakkeloos als kwalitatief goed te bestempelen.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 22, 2021 10:52 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

En wat vinden we van dit zaagwerk?

BerichtGeplaatst: Do Sep 23, 2021 19:44 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Niet echt onder de indruk Tedje...

BerichtGeplaatst: Di Sep 28, 2021 3:18 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Ik vind het best mooi, eigenlijk. Mijn middelste dochter vond System of a Down mooi toen ze een jaar of zeventien was. Ik luistede er ook naar en slecht vond ik het niet. Ik vond Chop Suey van Epic Symphonic toch wat minder.

Voor gewoon makkelijk en onderhoudend te beluisteren, maar nog beter te bekijken:

https://www.youtube.com/watch?v=gG2sLpr5U38
BerichtGeplaatst: Zo Dec 26, 2021 2:05 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

https://www.youtube.com/watch?v=JeAtre3Bxg8&ab_channel=unidentifiedbomb

Deze komt nooit door de kwaliteitstoets van Tedje, vermoed ik. Is net zoiets als The Hollies.

Waarom eigenlijk niet? Bespelen ze slecht hun instrumenten?
BerichtGeplaatst: Zo Dec 26, 2021 11:14 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Leuk dat je uitgerekend hiermee komt, Willem!
Het waren prima muzikanten. Maar weet je wie dit afschuwelijk vonden? De muzikanten zelf!

Op de foto bij jouw filmpje staat helemaal links Mark Volman en helemaal rechts Howard Kaylan.
Zij waren deze zoetsappige commerciële muziek zo kots dat ze zich bij de band van Frank Zappa (The Mothers Of Invention) aansloten, waar ze jarenlang furore hebben gemaakt als het illustere cabareteske duo "Flo & Eddie".

Hier schitteren ze met hun compositie waarmee ze met de Turtles een grote hit hadden en dat ze zelf hier helemaal belachelijk maken. (Helaas een slechte geluids- en beeldkwaliteit.)

Happy Together

Zalig Kerstmis! Very Happy

BerichtGeplaatst: Zo Dec 26, 2021 11:17 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Stukje topkwaliteit dan maar weer....

Miles David - Kind Of Blue.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 27, 2021 7:53 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Tja, jazz he.

Je moet ervoor in de stemming zijn.

'n Beetje droefgeestig dan toch.

Geef (om in de sfeer van de week te blijven) dan toch nog de voorkeur aan aloude kerstliedjes die op 'n beetje vlot ritme gezet zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=8amHW-xdbzE

https://www.youtube.com/watch?v=4P9mJcYyagM
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Dec 27, 2021 13:38 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Hahaaa!
We hebben het over goede muziek en daar valt over te redetwisten, maar wat zeer zeker geen goede muziek is dat is de pulp van Boney M. en van Mariah Carey!
Laughing

BerichtGeplaatst: Ma Dec 27, 2021 21:02 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Ik kan de muziek van Natubico nog redelijk pruimen, in tegenstelling tot een hoop oubollige meuk uit de ijstijd.

Doe mij maar:

https://www.youtube.com/watch?v=nlR0MkrRklg

https://www.youtube.com/watch?v=3WY5dwSEcZo

De originele van Eartha Kitt is ook nog om aan te horen. Maar kom heren, een beetje hip mag wel. Laughing

BerichtGeplaatst: Di Dec 28, 2021 9:49 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Tussen Eartha Kitt en Kylie Minogue zit een wereld van verschil. Kylie is een goedkope na-aper.

En wat dames betreft, ik hou helemaal niet van dergelijke aangeklede barbiepoppen. Geef mij maar een echte meid met een 40 jaar oude Fender Stratocaster!

Laughing

BerichtGeplaatst: Do Jan 06, 2022 4:35 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Tedje,

Hiermee komen we wellicht op de kernvraag: wat maakt goede muziek. In je voorgaande bijdrage erken je feitelijk dat instrumentale vaardigheden los kunnen staan van melodie of van tekst.

Een goed gedicht is alleen tekst, maar spreekt emotioneel aan.

Zuiver instrumentale muziek is bijvoorbeeld de Zevende Symphonie van Lodewijk van Beethoven of, bekender de vijfde. Ook zij kunnen emotioneel aanspreken. En inderdaad Miles Davis Kind of Blue past voor mij ook in die categorie.

Slimme teksten zonder dat de muziek bijzonder is, is leuk op het moment: "Jezus Redt" of "Toe maar Jongens" van Robert Long, of "Onze Jan is Manager Geworden" van Joop Visser en Jessica van Noord.

Enkelingen willen aansprekende teksten combineren met melodie, de instrumentele vaardigheden zijn bijkomstigheid: voor mij Jacques Brel, Violeta Parra, Mercedes Soza, maar ook Piero, Joan Manuel Serrat, soms ook Bob Dylan (Gimme Shelter from the Storm maar ook One more cup of coffee, maar dat komt wellicht vanuit eigen ervaring) maar ook de vertalingen van Ernst van Altena van vooral Jacques Brel horen hieronder, denk ik.

Dan is er de muziek welke poezie, melodie en instrumentele vaardigheid tracht te verenigen. Eva van Boudewijn de Groot of Pastorale van Liesbeth List/Ramses Shaffy horen denk ik in deze categorie. Absoluut miskende genialiteit. Voor mij althans.

Dan is er een soort muziek die ik niet kan plaatsen, maar die ik zeer zeker kan waarderen, en mij nooit verveelde: veel muziek van The Beatles, The Kinks, The Rolling Stones, Simply Red, The Doors, The Who, Chico Trujillo, Los fabulosos Cadillac, Kevin Johansen,. Brasil 66, Joe jackson, al fín, een lange lijst van muzikanten die nooit verveelden, en altijd leuk bleven.

Tot slot muziek voor techneuten: instrumentele perfectie The Nice, Emerson Lake Palmer, en misschien is er meer, maar dat interesseerde mij geen moer.

Frank Zappa kan ik niet plaatsen. Misschien heeft het zin als je in je jeugd onderdrukt werd door katholieke nonnen, genaaid door pedofiele paters en moet je daar vijftig jaar later nog steeds op afreageren. Een vaardige psychiater lijkt me dan nuttiger dan je gehoor en hersenen martelen met Frank Zappa. Maar waarschijnlijk zie ik iets niet goed.

Laatst aangepast door Willem op Vr Jan 07, 2022 2:45, in totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Do Jan 06, 2022 5:00 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Pedofilie?

https://www.youtube.com/watch?v=CB5cyE3lHC4
BerichtGeplaatst: Do Jan 06, 2022 5:08 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

https://www.youtube.com/watch?v=gG2sLpr5U38&list=RDMM&index=2
BerichtGeplaatst: Do Jan 06, 2022 5:32 Plaats reactie Reageer met quote