Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Audio, video en software » Goede muziek, kwaliteitsmuziek enzovoorts Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Goede muziek, kwaliteitsmuziek enzovoorts
BerichtGeplaatst: Zo Aug 15, 2021 22:28 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Structuur, complexiteit, moeilijkheidsgraad, innovatie, enzovoorts zijn zaken die iets zeggen over de kwaliteit van muziek. Aldus de heer van Es, die weet wat goede smaak is en wat niet.

Kortom komop met die "kwaliteitsmuziek, met veel structuur, complexiteit innovatie"
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Ma Aug 16, 2021 8:50 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Meneer Willem, u moet mijn woorden niet verdraaien.

Ik zei: Structuur, complexiteit, moeilijkheidsgraad, innovatie, enzovoorts zijn zaken die niets met smaak te maken hebben....
Er is meer dan de platte hoempamuziek van BZN..

Hier is iemand met verstand van muziek. Maar waarschijnlijk is wat hij zegt te hoog gegrepen voor de grote meute.

Classical Composer Reacts to Inca Roads

BerichtGeplaatst: Ma Aug 16, 2021 8:56 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Willem schreef:
Ayayay. Er wordt gestotterd om uit te leggen wat goede muziek is. Ik heb de schurft aan die onzinnigheden.

Gewoon muziek opzetten die je leuk vind. Daar is deze draad voor bedacht.

Je moet toch echt eens wat beter lezen of niet zo selectief plukken uit wat ik allemaal zeg.
Bij iedere uitleg heb ik duidelijk gezegd dat ik de keuze van muziek prima vind, en dat waar het om gaat is dat je van de muziek houdt.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 16, 2021 15:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

BerichtGeplaatst: Ma Aug 16, 2021 17:07 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Hier heb ze gevonden. Omhooggevallen snobs die denken te kunnen bepalen wat kunst en wat haute cuisine is.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 16, 2021 17:09 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Zitten leuke stukjes in, maar ook heel veel herrie.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 16, 2021 20:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Hier heb ze gevonden. Omhooggevallen snobs die denken te kunnen bepalen wat kunst en wat haute cuisine is.

Geweldig! Ik heb dat ook met wijnproevers, die onzin die ze uitkramen op een wijnproeverij is ongekend. Heeft niets meer met smaak te maken.

https://www.dumpert.nl/item/7999625_99d092f2

Kan er wel van genieten, maar soms erger ik me er ook mateloos aan omdat ze gewoon niets zeggen.

Quote:
Zitten leuke stukjes in, maar ook heel veel herrie.

Wat ik probeerde te laten zien is de complexiteit waarmee structuren gemaakt kunnen worden. Zoals ik al zei: als een gebouw (muziekstuk) slecht gemaakt is, dan stort het in.

Ik heb deze ook wel eens laten zien:

Stapelen! Begin met een fundering, daarop ga je bouwen. Je kunt het niet omdraaien, dan flikkert de boel in elkaar. Muziek is ook gewoon logica, structuren. Valt ook prima te automatiseren.

Luister eens naar deze compositie, gemaakt door Artificial Intelligence:

Je snapt wel dat het onmogelijk is muziek te automatiseren als er geen logica in zou zitten. Muziek is opgebouwd uit principes, bepaalde noten klinken vals en andere noten klinken mooi. Akkoorden zijn vaste combinaties van tonen.

Als je de logica achter muziek snapt, zou je muziek ook kunnen 'scoren'. En is een berekening mogelijk of muziek goed is of slecht Laughing

Maar uiteraard is ook het mooie van muziek dat het bij mensen emoties losmaakt, ervaringen terughaalt, zintuigen prikkelt - en de mens is ook een complex systeem van processen. Dus muziek werkt niet op iedereen hetzelfde... zoals niet iedereen de kleur oranje hetzelfde kan zien.

Fascinerend balans tussen logica en chaos.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 16, 2021 20:28 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Hier nog zo'n mooi stukje automatisering:

Zeg het maar... mooi?

BerichtGeplaatst: Ma Aug 16, 2021 21:14 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Wat ik probeerde te laten zien is de complexiteit waarmee structuren gemaakt kunnen worden. Zoals ik al zei: als een gebouw (muziekstuk) slecht gemaakt is, dan stort het in.

Maar BZN is geen muziek die instort. BZN klopt op zich technisch gezien. Toch is BZN "slechte" muziek en is een schelle trompet met Turkse muziek "goede" muziek.

Quote:
Luister eens naar deze compositie, gemaakt door Artificial Intelligence:

Ja mooi.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 16, 2021 21:14 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Hier nog zo'n mooi stukje automatisering:

Zeg het maar... mooi?

Niet helemaal mijn smaak.

BerichtGeplaatst: Di Aug 17, 2021 8:27 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Maar BZN is geen muziek die instort. BZN klopt op zich technisch gezien. Toch is BZN "slechte" muziek en is een schelle trompet met Turkse muziek "goede" muziek.

BZN is simplistische driekwartsmaatmuziek. Zoiets is heel gemakkelijk te consumeren en wordt daarom door veel mensen goed gevonden omdat de meeste mensen geen moeite willen doen om naar muziek te luisteren. Daar komt dan nog bij dat hun teksten het niveau van sinterklaasrijmelarij niet ontstijgen. Ik wed dat het gros van de luisteraars naar BZN geen idee heeft waarover de band zingt.

En die Turkse trompet is helemaal geen Turkse trompet. Het is Frans en een fusie tussen Westerse jazz en traditionele Arabische muziek. Zeer innovatief, erg moeilijk om te spelen en erg mooi als je de moeite neemt om ernaar te luisteren. En ja, dat kost veel meer moeite dan het luisteren naar BZN.

Maar als jij BZN mooi vindt dan moet je daar vooral naar luisteren. Je moet alleen niet gaan beweren dat het goed is.

BerichtGeplaatst: Di Aug 17, 2021 11:38 Plaats reactie Reageer met quote
Jip

Waarom zouden ze daar moeite voor moeten doen?
Muziek is voor veel mensen pure emotie of herinneringen.
En waarom begin je te lamenteren over de teksten van BZN als je het over MUZIEK hebt?
Ik kan echt genieten van een opera of een operette zonder de tekst te begrijpen.
Het gaat mij dan om de muziek en de emoties die het oproept.
Meer niet.
Je kunt je dan wel gedragen als die leraar uit 'Dead poets society' die totaal voorbijging aan de kern van poëzie en zich focuste op de wiskundige of meetkundige aspecten van een gedicht, maar daar bereik je dus niemand mee.
Muziek is in de eerste plaats emotie.

https://www.youtube.com/watch?v=j64SctPKmqk

O Captain, my Captain!

BerichtGeplaatst: Di Aug 17, 2021 13:01 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Jip schreef:
Waarom zouden ze daar moeite voor moeten doen?

Als je alleen maar plat vermaak zoekt dan hoef je geen moeite doen. Voor muziek waar wat in zit moet je wel een beetje moeite doen.

Quote:
Muziek is voor veel mensen pure emotie of herinneringen.

Ja en? Kan dat niet bij kwalitatief goede muziek?

Quote:
En waarom begin je te lamenteren over de teksten van BZN als je het over MUZIEK hebt?

Omdat we het over kwaliteit hebben.

BerichtGeplaatst: Di Aug 17, 2021 13:24 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:

't Kan natuurlijk zo zijn dat BZN een communistenflat is. Die storten ook niet in, maar mooi?

BerichtGeplaatst: Di Aug 17, 2021 13:32 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Laughing

BerichtGeplaatst: Di Aug 17, 2021 17:24 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

BZN is simplistische driekwartsmaatmuziek. Zoiets is heel gemakkelijk te consumeren en wordt daarom door veel mensen goed gevonden omdat de meeste mensen geen moeite willen doen om naar muziek te luisteren. Daar komt dan nog bij dat hun teksten het niveau van sinterklaasrijmelarij niet ontstijgen. Ik wed dat het gros van de luisteraars naar BZN geen idee heeft waarover de band zingt.

Mja dit is toch echt exact hetzelfde als cultuurkenners die hun neus ophalen voor GTST.

Quote:
En die Turkse trompet is helemaal geen Turkse trompet. Het is Frans en een fusie tussen Westerse jazz en traditionele Arabische muziek. Zeer innovatief, erg moeilijk om te spelen en erg mooi als je de moeite neemt om ernaar te luisteren. En ja, dat kost veel meer moeite dan het luisteren naar BZN.

Of bewonderaars van bepaalde abstracte kunst: je moet wel moeite doen om het te bekijken he...

Quote:
Maar als jij BZN mooi vindt dan moet je daar vooral naar luisteren. Je moet alleen niet gaan beweren dat het goed is.

Als jij die Arabische trompet mooi vindt, moet je daar vooral naar luisteren. Maar ga niet zwaaien met goed en niet goed.

BerichtGeplaatst: Di Aug 17, 2021 17:25 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

't Kan natuurlijk zo zijn dat BZN een communistenflat is. Die storten ook niet in, maar mooi?

Mooi is een kwestie van smaak, daar hebben we t hier niet over.

Je zou de analogie anders kunnen zien: een eenvoudig gebouwd huis kan nooit "goed" zijn.

BerichtGeplaatst: Di Aug 17, 2021 18:51 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Als jij die Arabische trompet mooi vindt, moet je daar vooral naar luisteren. Maar ga niet zwaaien met goed en niet goed.

Onzin. Je ontkent gewoon het feit.

BerichtGeplaatst: Di Aug 17, 2021 19:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Je zou de analogie anders kunnen zien: een eenvoudig gebouwd huis kan nooit "goed" zijn.

Nou, dat is tot op zekere hoogte ook wel zo.

Neem jouw gidsland, de VS. In de gebieden waar flinke stormen voorkomen bouwen ze steevast houten huisjes. Ze vertikken het gewoon om stenen woningen te bouwen lijkt het. Ik kan daar werkelijk waar niet bij. Bij de eerste volgende hurricane zijn ze weer de lul en ligt hun houten bouwwerk 10 km verderop.

Natuurlijk kun je van hout prachtige huizen bouwen... maar of't in die gebieden 'goed' is? Misschien is juist daar een ouderwetse communistenflat een stuk beter Laughing

BerichtGeplaatst: Di Aug 17, 2021 19:49 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Overigens componeert de AI van AIVA ook muzikale stukken die 'mensjes' dan tot uitvoering brengen:

en, naar mijn mening iets eenvoudiger,

Het blijft fascinerend dat muziek ontleedbaar is tot algoritmen die computers 'begrijpen'. Door verder te bouwen volgens de algoritmische principes komen meesterwerk tot stand.

Ik vergelijk het dan wel eens met autisme. Waren alle grote componisten uit het verleden niet enorme autisten?

Wie kent 'Kees Momma' niet? Even 6,5 weken de Arena natekenen en dan ook nog doorleuk zeggen 'voor 97% staat elk stoeltje erop':

Het is fascinerend hoe mens en machine dichter naar elkaar toegroeien. Autisten lijken heel dicht bij computers te staan, tegelijkertijd bewegen computers steeds meer naar mensen toe.

Hier nog zo'n tekening van Kees Momma:

Volgens mij kunnen alleen autisten dit. Zou dit een bouwkundig equivalent zijn van Beethoven's vijfde symfonie? TADADADAAAAAAAAAA! TADADADAAAAAAAAAA!

BerichtGeplaatst: Wo Aug 18, 2021 7:30 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:
Royy schreef:

Onzin. Je ontkent gewoon het feit.

T is geen feit. Die Arabische trompet van je is vreselijk, schel getetter.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 18, 2021 7:33 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Royy schreef:

Nou, dat is tot op zekere hoogte ook wel zo.

Nauwelijks. De op een standaard manier gebouwde Vinex-huizen zijn goede huizen.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 18, 2021 8:20 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
T is geen feit. Die Arabische trompet van je is vreselijk, schel getetter.

Je verwart nog steeds kwaliteit met smaak.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 18, 2021 12:33 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Nou, komt er nog wat van die schitterende voorbeelden van Kwaliteitsmuziek?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Wo Aug 18, 2021 19:31 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Royy schreef:

Vind dit niet zo'n duidelijke voorbeelden.
Wat het Ikea-werk betreft kan 't goed zijn dat dit bedrijf de kunstenaar 'n paar miljoen heeft betaald om posters van dat werk te mogen maken en die voor 'n tientje te verkopen.
Ze zullen daar dan best wel een of meer miljoen exemplaren van slijten en dus dikke winst maken.
Maar het feit dat de poster te koop is voor 'n tientje zegt op zich dus helemaal niets over de waarde van het kunstwerk.

Heb de video over Mc Donald's verder niet bekeken maar zou er ook zo op willen wijzen dat zo'n bedrijf de allerbeste koks ter wereld kan betalen om iets te maken dat weliswaar voor pakweg 3 euro over de toonbank gaat, maar dan wel vele miljoenen keren.
Die kok zal dus goed wel 'n miljoen gevangen kunnen hebben voor z'n staaltje haute quisine.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
  Weerwoord forum index » Audio, video en software