Geplaatst: Ma Aug 16, 2021 8:50 |
|
|
|
Meneer Willem, u moet mijn woorden niet verdraaien.
Ik zei: Structuur, complexiteit, moeilijkheidsgraad, innovatie, enzovoorts zijn zaken die niets met smaak te maken hebben....
Er is meer dan de platte hoempamuziek van BZN..
Hier is iemand met verstand van muziek. Maar waarschijnlijk is wat hij zegt te hoog gegrepen voor de grote meute.
Classical Composer Reacts to Inca Roads |
|
_________________ Religie maakt meer kapot dan je lief is. |
|
|
|
Geplaatst: Ma Aug 16, 2021 15:22 |
|
|
|
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Ma Aug 16, 2021 17:07 |
|
|
|
Hier heb ze gevonden. Omhooggevallen snobs die denken te kunnen bepalen wat kunst en wat haute cuisine is.
|
|
_________________ Houdt koers! Valse honden schiet je af. #trotsopdeboer |
|
|
|
Geplaatst: Ma Aug 16, 2021 17:09 |
|
|
|
Zitten leuke stukjes in, maar ook heel veel herrie. |
|
|
|
|
Geplaatst: Ma Aug 16, 2021 20:23 |
|
|
|
Royy schreef: | Hier heb ze gevonden. Omhooggevallen snobs die denken te kunnen bepalen wat kunst en wat haute cuisine is. |
Geweldig! Ik heb dat ook met wijnproevers, die onzin die ze uitkramen op een wijnproeverij is ongekend. Heeft niets meer met smaak te maken.
https://www.dumpert.nl/item/7999625_99d092f2
Kan er wel van genieten, maar soms erger ik me er ook mateloos aan omdat ze gewoon niets zeggen.
Quote: | Zitten leuke stukjes in, maar ook heel veel herrie. |
Wat ik probeerde te laten zien is de complexiteit waarmee structuren gemaakt kunnen worden. Zoals ik al zei: als een gebouw (muziekstuk) slecht gemaakt is, dan stort het in.
Ik heb deze ook wel eens laten zien:
Stapelen! Begin met een fundering, daarop ga je bouwen. Je kunt het niet omdraaien, dan flikkert de boel in elkaar. Muziek is ook gewoon logica, structuren. Valt ook prima te automatiseren.
Luister eens naar deze compositie, gemaakt door Artificial Intelligence:
Je snapt wel dat het onmogelijk is muziek te automatiseren als er geen logica in zou zitten. Muziek is opgebouwd uit principes, bepaalde noten klinken vals en andere noten klinken mooi. Akkoorden zijn vaste combinaties van tonen.
Als je de logica achter muziek snapt, zou je muziek ook kunnen 'scoren'. En is een berekening mogelijk of muziek goed is of slecht
Maar uiteraard is ook het mooie van muziek dat het bij mensen emoties losmaakt, ervaringen terughaalt, zintuigen prikkelt - en de mens is ook een complex systeem van processen. Dus muziek werkt niet op iedereen hetzelfde... zoals niet iedereen de kleur oranje hetzelfde kan zien.
Fascinerend balans tussen logica en chaos. |
|
|
|
|
Geplaatst: Ma Aug 16, 2021 20:28 |
|
|
|
Hier nog zo'n mooi stukje automatisering:
Zeg het maar... mooi? |
|
|
|
|
Geplaatst: Ma Aug 16, 2021 21:14 |
|
|
|
Cliff schreef: |
Wat ik probeerde te laten zien is de complexiteit waarmee structuren gemaakt kunnen worden. Zoals ik al zei: als een gebouw (muziekstuk) slecht gemaakt is, dan stort het in. |
Maar BZN is geen muziek die instort. BZN klopt op zich technisch gezien. Toch is BZN "slechte" muziek en is een schelle trompet met Turkse muziek "goede" muziek.
Quote: | Luister eens naar deze compositie, gemaakt door Artificial Intelligence:
|
Ja mooi. |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Aug 17, 2021 11:38 |
|
|
|
Waarom zouden ze daar moeite voor moeten doen?
Muziek is voor veel mensen pure emotie of herinneringen.
En waarom begin je te lamenteren over de teksten van BZN als je het over MUZIEK hebt?
Ik kan echt genieten van een opera of een operette zonder de tekst te begrijpen.
Het gaat mij dan om de muziek en de emoties die het oproept.
Meer niet.
Je kunt je dan wel gedragen als die leraar uit 'Dead poets society' die totaal voorbijging aan de kern van poëzie en zich focuste op de wiskundige of meetkundige aspecten van een gedicht, maar daar bereik je dus niemand mee.
Muziek is in de eerste plaats emotie.
https://www.youtube.com/watch?v=j64SctPKmqk
O Captain, my Captain! |
|
_________________ De beste stuurlui raken kant noch wal. |
|
|
|
Geplaatst: Di Aug 17, 2021 13:01 |
|
|
|
Jip schreef: | Waarom zouden ze daar moeite voor moeten doen? |
Als je alleen maar plat vermaak zoekt dan hoef je geen moeite doen. Voor muziek waar wat in zit moet je wel een beetje moeite doen.
Quote: | Muziek is voor veel mensen pure emotie of herinneringen. |
Ja en? Kan dat niet bij kwalitatief goede muziek?
Quote: | En waarom begin je te lamenteren over de teksten van BZN als je het over MUZIEK hebt? |
Omdat we het over kwaliteit hebben. |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Aug 17, 2021 13:32 |
|
|
|
|
|
|
|
Geplaatst: Di Aug 17, 2021 17:24 |
|
|
|
Tedje van Es schreef: |
BZN is simplistische driekwartsmaatmuziek. Zoiets is heel gemakkelijk te consumeren en wordt daarom door veel mensen goed gevonden omdat de meeste mensen geen moeite willen doen om naar muziek te luisteren. Daar komt dan nog bij dat hun teksten het niveau van sinterklaasrijmelarij niet ontstijgen. Ik wed dat het gros van de luisteraars naar BZN geen idee heeft waarover de band zingt. |
Mja dit is toch echt exact hetzelfde als cultuurkenners die hun neus ophalen voor GTST.
Quote: | En die Turkse trompet is helemaal geen Turkse trompet. Het is Frans en een fusie tussen Westerse jazz en traditionele Arabische muziek. Zeer innovatief, erg moeilijk om te spelen en erg mooi als je de moeite neemt om ernaar te luisteren. En ja, dat kost veel meer moeite dan het luisteren naar BZN. |
Of bewonderaars van bepaalde abstracte kunst: je moet wel moeite doen om het te bekijken he...
Quote: | Maar als jij BZN mooi vindt dan moet je daar vooral naar luisteren. Je moet alleen niet gaan beweren dat het goed is. |
Als jij die Arabische trompet mooi vindt, moet je daar vooral naar luisteren. Maar ga niet zwaaien met goed en niet goed. |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Aug 17, 2021 19:49 |
|
|
|
Overigens componeert de AI van AIVA ook muzikale stukken die 'mensjes' dan tot uitvoering brengen:
en, naar mijn mening iets eenvoudiger,
Het blijft fascinerend dat muziek ontleedbaar is tot algoritmen die computers 'begrijpen'. Door verder te bouwen volgens de algoritmische principes komen meesterwerk tot stand.
Ik vergelijk het dan wel eens met autisme. Waren alle grote componisten uit het verleden niet enorme autisten?
Wie kent 'Kees Momma' niet? Even 6,5 weken de Arena natekenen en dan ook nog doorleuk zeggen 'voor 97% staat elk stoeltje erop':
Het is fascinerend hoe mens en machine dichter naar elkaar toegroeien. Autisten lijken heel dicht bij computers te staan, tegelijkertijd bewegen computers steeds meer naar mensen toe.
Hier nog zo'n tekening van Kees Momma:
Volgens mij kunnen alleen autisten dit. Zou dit een bouwkundig equivalent zijn van Beethoven's vijfde symfonie? TADADADAAAAAAAAAA! TADADADAAAAAAAAAA! |
|
|
|
|
Geplaatst: Wo Aug 18, 2021 12:33 |
|
|
|
Nou, komt er nog wat van die schitterende voorbeelden van Kwaliteitsmuziek? |
|
|