Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Binnenland » Hoe komt de Veluwe van vluchtende Randstad af. Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Hoe komt de Veluwe van vluchtende Randstad af.
BerichtGeplaatst: Vr Aug 13, 2021 12:01 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Steeds meer Randstedelingen kopen op hun vlucht voor de door henzelf veroorzaakte stedelijke puinhoop, huizen op buiten de Randstad. De Veluwe lijkt daarbij hun voorkeur te hebben. Onze eigen regio-nakomelingen komen daardoor steeds moeilijker aan een huis.
Overwaarde loopt in onze regio tegenwoordig op tot 50-100duizend euro voor een doorsneehuis.
Help. Wat moeten we daar aan doen. Het huizenaanbod beperken tot de regio? Een financiële bovengrens vaststellen, of een regio verplichting instellen.

BerichtGeplaatst: Vr Aug 13, 2021 23:16 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Huizen bouwen en die reserveren voor je eigen mensen. Bouw met het dorp als gemeenschap 10 huizen, bewoners moeten economische of sociale binding hebben met het dorp.

Het woon- en ruimtelijk ordeningsbeleid van deze Overheid is compleet failliet en mislukt.

BerichtGeplaatst: Za Aug 14, 2021 9:47 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Royy schreef:
Huizen bouwen en die reserveren voor je eigen mensen. Bouw met het dorp als gemeenschap 10 huizen, bewoners moeten economische of sociale binding hebben met het dorp.

Het woon- en ruimtelijk ordeningsbeleid van deze Overheid is compleet failliet en mislukt.

Ik ben het volkomen met u eens, maar de praktijk wijst anders uit.
Een bijkomend nadeel is het gegeven dat de Randstadbewoners een veel grotere bek hebben dan de plattelanders uit onze streek.
Voor je het weet zit het Randstadfiguur in de gemeenteraad, en regelt voor de meer timide plattelanders hun levenswandel.
In onze regio kunnen we in 1 oogopslag zien of een persoon uit de streek komt. De streekbewoner zegt je gedag op een fietspad als men je passeert. De stadsbewoner kijkt stijl voor zich uit.

BerichtGeplaatst: Za Aug 14, 2021 9:54 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Poendert schreef:

Voor je het weet zit het Randstadfiguur in de gemeenteraad, en regelt voor de meer timide plattelanders hun levenswandel.

Tja, daar zijn de plattelanders toch echt zelf bij he.

Quote:
In onze regio kunnen we in 1 oogopslag zien of een persoon uit de streek komt. De streekbewoner zegt je gedag op een fietspad als men je passeert. De stadsbewoner kijkt stijl voor zich uit.

Nee joh, valt wel mee. In de betere buitenwijken van Rotterdam wordt veelvuldig gegroet en geknikt, ligt er beetje aan hoe druk het is.

BerichtGeplaatst: Za Aug 14, 2021 9:59 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Randstad is onbewoonbaar door multiculproblematiek... en dus vluchten diegenen die kunnen naar de provincie. Misschien moeten we ze gewoon asiel laten aanvragen... zielige vluchtelingen!

BerichtGeplaatst: Za Aug 14, 2021 11:01 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Haha wat een onzin Cliff. We kopen de boel gewoon op. Zo zie je maar weer waar het geld wordt verdiend...

BerichtGeplaatst: Za Aug 14, 2021 11:57 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Het is tekenend voor asielzoekers dat ze denken de boel over te gaan nemen Royy Laughing

BerichtGeplaatst: Za Aug 14, 2021 14:40 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Even uit m'n hoofd: de Randstad is 1/5 van de totale oppervlakte van Nederland en er wonen 8,5 miljoen mensen. Dat betekent dat in 4/5 van ons land de andere helft van de bevolking woont.
Je kunt dus gerust hardop zeggen dat de Randstad overvol is. Tel daarbij de multicultie op en de ramp is compleet.

BerichtGeplaatst: Za Aug 14, 2021 16:54 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Ach je moet de Randstad gewoon zien als 1 grote stedelijke agglomeratie. Zo bezien is dat een behoorlijk ruim opgezette stad. Vergelijk maar eens met London, Parijs, Berlijn of NY.

Betekent overigens niet dat ik voor verdere groei ben, t is wel mooi geweest zo.

Cliff schreef:
Het is tekenend voor asielzoekers dat ze denken de boel over te gaan nemen Royy Laughing

Wie heeft het over overnemen? Het is al van ons Cliff. Wij vormen de meerderheid in dit land. Jij bent een absolute democraat. Dus.

BerichtGeplaatst: Za Aug 14, 2021 17:31 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Wie heeft het over overnemen? Het is al van ons Cliff. Wij vormen de meerderheid in dit land. Jij bent een absolute democraat. Dus.

Haha, je volgt exact het verhaaltje. In de Randstad is immers ook meer dan 50% allochtoon... dus...

“In Amsterdam is het al zover: daar is deze groep een minderheid. Nog maar één op de drie jongeren onder de vijftien is van Nederlandse afkomst”, zegt Crul. “Als je wilt weten hoe de integratie gaat, moet je ook naar die groep kijken. Wie past zich aan wie aan als er geen meerderheid meer is?

https://www.trouw.nl/nieuws/wit-is-de-nieuwe-minderheid-in-grote-steden~be48e435/

Dus je vormt in je eigen gemeente al een witte minderheid Royy. Lukt het een beetje met de integratie daar? Spreek je al Turks of Marokkaans?

BerichtGeplaatst: Zo Aug 15, 2021 8:24 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Ach je moet de Randstad gewoon zien als 1 grote stedelijke agglomeratie. Zo bezien is dat een behoorlijk ruim opgezette stad. Vergelijk maar eens met London, Parijs, Berlijn of NY.

Inderdaad, allemaal overbevolkte, onleefbare gebieden. Die het kunnen betalen vluchten niet voor niks de steden uit.

Cliff schreef:
Dus je vormt in je eigen gemeente al een witte minderheid Royy. Lukt het een beetje met de integratie daar? Spreek je al Turks of Marokkaans?

De voertaal in Rotterdam is Ghanees. Very Happy

BerichtGeplaatst: Zo Aug 15, 2021 10:59 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik denk dat onze begrijpende democratie ons de das om doet, daar helpt geen grote bek tegen.
De echte Amsterdammers bv uit de Jordaan wonen tegenwoordig allemaal in Almere of Purmerend.(zelfs vandaar verhuizen ze nu naar verderop gelegen buitengebieden.
Groenlinksige figuren die bij de uitgang van stations of vliegvelden stonden te zingen "Jullie zijn welkom in ons land" deden ook de grote bekken de das om. In Amsterdam bv kregen dit soort "Weg met ons figuren" democratisch de overhand, en de oorspronkelijke bevolking had de keus, meespelen of vertrekken. De meesten vertrokken of verhuisden naar de voorsteden.
Daarnaast is de handel in geld zoals rond de grachtengordel gebeurt geen echte productie.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 15, 2021 19:36 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Haha, je volgt exact het verhaaltje. In de Randstad is immers ook meer dan 50% allochtoon... dus...

Je hebt echt een compleet verwrongen beeld van de Randstad, Cliff. De meerderheid van de Randstedelingen (8,5m) woont niet eens in 1 van de 4 grote steden (2.3m). De meerderheid van de Randstedelingen woont in plaatsen als Zoetermeer, Hoofddorp, Almere, Spijkenisse, Zaanstad, Purmerend, Amersfoort, Capelle/Nieuwerkerk/Krimpen ad IJssel, Leiden, Delft, Brielle, Haarlem, Lisse, Reeuwijk etc etc.

Je liep in eerdere topics te melden dat de Randstedelingen gemiddeld zo arm zouden zijn. Compleet in tegenspraak met de praktijk die Poendert hier beschrijft: Randstedelingen komen met flinke gevulde portemonnees huizen buiten de Randstad opkopen en prijzen de lokalo's uit de markt. T is wel duidelijk waar het geld wordt verdiend.

Quote:

Haha je zegt t goed: gemeente. Gemeentegrenzen doen er in dit soort stedelijk gebieden weinig toe Cliff. Jij merkt niet of jij in de gemeente Rotterdam of in de gemeente Capelle, Barendrecht, Schiedam, of Vlaardingen bent. Al die gemeenten gebruiken de gemeente Rotterdam als centrumgemeente.

Maar maak je geen zorgen Cliff, ik verhuis binnenkort naar een nog blanker deel van de stad. Die exploderende overwaarde hier was te aanlokkelijk.

Laatst aangepast door Royy op Zo Aug 15, 2021 21:51, in totaal 2 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Zo Aug 15, 2021 19:37 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Poendert schreef:
Ik denk dat onze begrijpende democratie ons de das om doet, daar helpt geen grote bek tegen.
De echte Amsterdammers bv uit de Jordaan wonen tegenwoordig allemaal in Almere of Purmerend.(zelfs vandaar verhuizen ze nu naar verderop gelegen buitengebieden.

Klopt. Het woonbeleid van de Overheid heeft nooit de eigen inwoners gediend.

BerichtGeplaatst: Zo Aug 15, 2021 19:41 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Inderdaad, allemaal overbevolkte, onleefbare gebieden. Die het kunnen betalen vluchten niet voor niks de steden uit.

T grappige is dat dat dus niet het geval is Tedje. De prijzen in de grote steden liggen ruim boven die van kleinere steden, laat staan die in Limburg en Zeeland. De meerderheid van de grootstedelingen met een koophuis kan zich een ruim huis in Limburg of Zeeland veroorloven. Andersom is dat zeker niet het geval.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 16, 2021 0:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Maar maak je geen zorgen Cliff, ik verhuis binnenkort naar een nog blanker deel van de stad.

Precies mijn punt. Veel succes met je integratie. Tegen de tijd dat je je het kunt veroorloven in de provincie te wonen, zien we je daar wel verschijnen.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 16, 2021 17:12 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Precies mijn punt. Veel succes met je integratie. Tegen de tijd dat je je het kunt veroorloven in de provincie te wonen, zien we je daar wel verschijnen.

Welke integratie? Ik hoef niet te integreren, ik zit gewoon graag dichtbij stedelijke voorzieningen en ik woon graag in goede wijken.

Heeft weinig met veroorloven te maken, ik kan in de provincie een veel ruimer huis kopen dan hier. Dat geldt eigenlijk voor de meeste Randstedelijke huizenbezitters.

BerichtGeplaatst: Ma Aug 16, 2021 19:59 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Welke integratie? Ik hoef niet te integreren, ik zit gewoon graag dichtbij stedelijke voorzieningen en ik woon graag in goede wijken.

Zie het eerder bericht. Eén op de drie jongeren is van Nederlandse komaf. Er wordt gevraagd of zij willen integreren omdat ze in de minderheid zijn.

Quote:
Heeft weinig met veroorloven te maken, ik kan in de provincie een veel ruimer huis kopen dan hier. Dat geldt eigenlijk voor de meeste Randstedelijke huizenbezitters.

Het gaat niet alleen om betalen hè. Het gaat ook om inkomen. De combinatie inkomen & betalen. Jij moet kiezen: of wonen op een kutplek met een goede baan en een goed inkomen, of wonen in een riant huis in de provincie met minder inkomen. Dat laatste lukt je niet, kun je nog niet veroorloven. Dan moet je wachten tot je met pensioen bent zoals de meeste ex-randstedelingen in de provincie.

Hier hebben we het al vaak over gehad. Ik denk dat als je mensen echt de keuze geeft om te kiezen waar ze willen wonen, dan doen ze dat niet in druk stedelijk gebied. Daar wonen ze om andere redenen, met name i.c.m. werk.

Jouw argument 'graag dichtbij stedelijke voorzieningen' is een farce die je jezelf voorhoudt. Als je echt gaat kijken wat die stedelijke voorzieningen zijn waar je graag dichtbij woont, zal je tot twee conclusies komen:

1. Je maakt er helemaal niet zoveel gebruik van
2. Dat waar je regelmatig gebruik van maakt, hebben steden in de provincie ook.

Overigens niets mis mee hoor. Ik woon op loopafstand van het strand omdat ik daar heel graag woon. Maar om nou te zeggen dat ik elke dag naar het strand ga, nee. Ook hier weer: heb het besef Very Happy

BerichtGeplaatst: Ma Aug 16, 2021 21:20 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Zie het eerder bericht. Eén op de drie jongeren is van Nederlandse komaf. Er wordt gevraagd of zij willen integreren omdat ze in de minderheid zijn.

Stop nu eens met die fictieve gemeentegrenzen, Cliff.

Quote:

Het gaat niet alleen om betalen hè. Het gaat ook om inkomen. De combinatie inkomen & betalen. Jij moet kiezen: of wonen op een kutplek met een goede baan en een goed inkomen, of wonen in een riant huis in de provincie met minder inkomen. Dat laatste lukt je niet, kun je nog niet veroorloven. Dan moet je wachten tot je met pensioen bent zoals de meeste ex-randstedelingen in de provincie.

Neu, ik moet op pakweg 2-3 dagen wat meer reistijd accepteren. Ik kan prima mijn huidige baan uitoefenen vanuit de provincie.

Quote:
Hier hebben we het al vaak over gehad. Ik denk dat als je mensen echt de keuze geeft om te kiezen waar ze willen wonen, dan doen ze dat niet in druk stedelijk gebied. Daar wonen ze om andere redenen, met name i.c.m. werk.

Neh, dan zou er veel meer druk op de woningmarkten aan de randen van de Randstad liggen of op de kleinere steden en dorpen in de Randstad. Mensen zoeken in jouw theorie immers in een druk stedelijk gebied de rustige plekjes op, niet waar?

BerichtGeplaatst: Di Aug 17, 2021 8:53 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Stop nu eens met die fictieve gemeentegrenzen, Cliff.

Dat heeft niets met gemeentegrenzen te maken. Omringende steden in de Randstad hebben exact dezelfde problematiek: Gouda, Zaandam, Almere, etc.

Quote:
Neu, ik moet op pakweg 2-3 dagen wat meer reistijd accepteren. Ik kan prima mijn huidige baan uitoefenen vanuit de provincie.

Mooi hè dat Covid Smile

Maar reistijd kan op jouw leeftijd nog wel, na een aantal jaar ga je dat zeer vervelend vinden. Zag bij Cliox ook al de ommekeer en volgens mij zit hij qua leeftijd tussen ons in. Ik heb ook heel veel gereden voor werk, tot een jaar of 45. Toen was ik er echt helemaal klaar mee. Ik vermoed zelfs dat Cliox ietsje jonger is Smile En jij eind 30 begreep ik... dus geheel volgens het scr.ipt.

Quote:
Neh, dan zou er veel meer druk op de woningmarkten aan de randen van de Randstad liggen of op de kleinere steden en dorpen in de Randstad. Mensen zoeken in jouw theorie immers in een druk stedelijk gebied de rustige plekjes op, niet waar?

Niet waar. Mensen willen rustige plekjes ver buiten druk stedelijk gebied.

Maar het klopt hè, wat ik zei. De zogenaamde stedelijke voorzieningen waarom jij denkt in een drukke stad te moeten wonen gebruik je weinig of zijn ook elders. Hierboven werp je nog een argument op: 2-3 dagen per week reizen voor werk vind je geen probleem. Diezelfde afstand rijden om gebruik te maken van de 'stedelijke voorzieningen' (die toch al buiten de randstad zijn) vind je dan weer een probleem, terwijl je daar zeker geen 2-3 dagen voor zou moeten reizen (want zo vaak gebruik je ze helemaal niet).

't Is voornamelijk tunnelvisie hoor. En dat geeft niet, want ik zei je al: ik heb dat met strand en bos. Daar wil ik wonen, maar ik loop het echt niet plat.

BerichtGeplaatst: Di Aug 17, 2021 9:19 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Echt geld moet worden verdient met echt werk zoals de Chinezen en Japanners nu doen. Dit is in de Randstad nauwelijks het geval. Het schuiven met bedrukte papieren, terwijl dit niet via echt werk verdiende papiertjes zijn. Op banken en vezekeringskantoren handelen niet in echt geld. Het is monopoliegeld niet gestoeld op echte prestatie.
Zolang men de proleten wijs kan maken dat de bijgedrukte papiertjes echt geld vertegenwoordigen gaat dit nog goed. Als het klootjesvolk in de gaten krijgt dat ze worden gestuurd door een papieren werkelijkheid is het einde verhaal.
Dan komen we in hetzelfde moeras terecht als in het verleden de deelnemers aan de tulpenhandel.
Ik heb ergens in een kast nog briefjes liggen van 100.000 mark uit de tijd net voor de oorlog. Daar kon men in Duitsland net een broodje voor kopen.
We gaan weer dezelfde kant op als in het decennia uit die tijd, ben ik bang..

BerichtGeplaatst: Di Aug 17, 2021 17:20 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Dat heeft niets met gemeentegrenzen te maken. Omringende steden in de Randstad hebben exact dezelfde problematiek: Gouda, Zaandam, Almere, etc.

Veel minder extreem.

Quote:

Mooi hè dat Covid Smile

Ik werk bij een werkgever waar dat al kon, je ziet nu de mate van acceptatie dat het ook daadwerkelijk gebeurt toenemen.

Quote:
Maar reistijd kan op jouw leeftijd nog wel, na een aantal jaar ga je dat zeer vervelend vinden.

Juistem, daarom moet je dus dicht bij voorzieningen wonen. Daarom trekken er ook zoveel ouderen terug naar de stad (een van de redenen waarom de prijs van appartementen hier helemaal de pan uitvliegt). Als jij er van houdt om gebruik te maken van de horeca en culturele voorzieningen heb je t na een halfjaar gezien in kleinere steden die ook heus wel wat restaurantjes hebben en misschien een schouwburgje.

Quote:

En dat geeft niet, want ik zei je al: ik heb dat met strand en bos. Daar wil ik wonen, maar ik loop het echt niet plat.

Joh, ik woon straks op 5 minuten lopen van het grootste park van de stad en op 15 minuten fietsen van aan fantastisch weids polderlandschap inclusief natuurgebied.

BerichtGeplaatst: Di Aug 17, 2021 19:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Veel minder extreem.

Dat is een persoonlijke definitie. De steden die ik noem (Almere, Zaandam, Gouda) hebben aanzienlijke problemen.

Quote:
Als jij er van houdt om gebruik te maken van de horeca en culturele voorzieningen

Kom maar op: hoe vaak maar je er gebruik van, en hoeveel verschillende bezoek je?

Quote:
Joh, ik woon straks op 5 minuten lopen van het grootste park van de stad en op 15 minuten fietsen van aan fantastisch weids polderlandschap inclusief natuurgebied.

Tja, je moet het maar willen he.

BerichtGeplaatst: Wo Aug 18, 2021 7:28 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Dat is een persoonlijke definitie. De steden die ik noem (Almere, Zaandam, Gouda) hebben aanzienlijke problemen.

Vrij overzichtelijk. Niet meer dan Vlissingen.

Quote:
Tja, je moet het maar willen he.

Zeker, fantastische plek. En dat dankzij die boomers die en masse appartementen in het centrum kopen.

BerichtGeplaatst: Do Aug 19, 2021 11:00 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Er zit een groot verschil in productie tussen de steden en de provincie.
Niemand zal durven ontkennen dat dat verschil tussen provincie en grote stad bestaat uit het gegeven dat in de provincie onmisbare levensbehoeften worde gemaakt zoal graan voor brood, machines en onmisbare gebruiksvoorwerpen om ons leven beter/fijner te maken, naast vlees en bier.
Die producenten komen niet uit de stad. De stad schuift met geld en papieren, voedt het parasiterende deel van hun bewoners om stemmers te behouden, en maakt steeds nieuwe regels.
Het platteland kan uitstekend zonder de steden blijven bestaan, maar de Stad sterft zonder het platteland.